صفحه 1:
cule شناسی سندروم لکنت در
خردسالان
صفحه 2:
+ همانطور که می دانید شیوع اختلال لکنت در سنین زبان آموزی بسیار
بالا و برخی منابع آنرا تا حد UD درصد گزارش نموده اند. علائم
لکنت بیشتر شامل تکرار سیلابها و واجها بخصوص در جایگاه
آغازین کلام است که در مراحل پیشرفته آن» اسپاسمهای عضلانی و
شکلک های چهره. کشیده گونی» قفل شدگی » حرکات اضافه اندامهای
دیگر و اجتناب و فرار از مشكل نيز ديده مى شود. معمولاً نوع
(Developmental Stuttering) ol ss) قبل از سن ©
سالگی بروز می کند و شیوع آن در مردان بیشتر است.
تس
صفحه 3:
> - اغلب لکنت ها حالت دوره ای Leal Gla ya 48 ala (Periodic)
را با مشکل مواجه می کند. به استثتای لکنت های ۱۱۵۱۲۵96۳16
که معمولاً کمتر وابسته به شرایط محیطند و متعاقب آسیب به سیستم
PNS 5 CNS cl فرد حادث مى شوند.
۶ با بلوغ و افزایش سن, نوع لکنت و شدت آن فرق
می کند.
تس
صفحه 4:
۲
- گاهی وقت ها » اين لکنت در حقیقت نوعی ناروانی کلام است که
خبر از ضایعه ای دیگر می دهد. مثلاً در ۳۲50 و یا
۵ 2 و .... بنابراين مسئله تشخیص افتراقی بسیار مهم
است . استرس و اضطراب (بجز در موارد نادر) علت لکنت نیست
بلکه عامل تشدیدکننده است. در تحقیقات جدید با ۴۵5۵ و
۱ مشخص شده است که الگوهای فعالیت مغزی بین نیمکره ای
در افراد لکنتی و عادی متفاوت است و در افراد لکنتی» نیمکره راست
حین گفتار بیشتر از افراد طبیعی فعال است. البته هنوز مشخص نشده
آيا اين امر علت لکنت است یا معلول لکنت
تس
است آ
صفحه 5:
۶ در اتیولوژی خردسالان مبتلا به لکنت 9 دسته علت پیش بینی شده
است که به تفکیک به شرح می پردازیم.
» با عاملهایزبانی- رولنی
كودكى كه تحت اين دسته قرار می گیرد ممکن است در فرآیندهای
نحوه کاربرد زبان ۰ معنا شناختی و آواشناختی زبان دچار اشکال
باشند.
< طبق تجربیات بالینی مشاهده شده است که اين گروه با تمارین
زبانشناسی و گفتاردرمانی به پروسه درمان خوب پاسخ می دهند.
صفحه 6:
* ۳5۷۰۱0506131 لیندسته بیشتر شاملکودکانی
هستند که نارولنیطبیعینها ببدلیلب رخورد نامناسبو فش
* ار محیط از حالت نرم خارج و حالت پاتولوژیک گرفته است و آیتم
های آن مربوط به والدین » مراقبین کودک و همبازیهای وی می شود.
تس
صفحه 7:
Aisa Gul: Factors Physiological » شامل موارد زیر مى
باشد و معمولاً در کودک یک یا چندآیتم از موارد زیر مشاهده می
شود. تنش 5 اسپاسمهای حنجره و فوق چاکنانی»
Dyscoordination > 2۲آبا کون : هاهنگیو تطابقضعیف
تولیدیعضلاتمولد گفتار» نا هماهنگیتنفسو گفتار و یا ضعف
در autonomic nervous system . لیندسته از کودکان
لحتیاج به لقدلماتدرمانیت خصصیو همکاریمتخصصینمختلفو
گاهاً لقلماتیداروییدارند و پروسه درماندر آنها با چا شب یشتری
Gaul Aal yo
تس