پزشکی و سلامت طب سنتی

علومی که طبیب باید بداند

ollomi_ke_tabib_bayad_bedanad_tabaye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “علومی که طبیب باید بداند”

علومی که طبیب باید بداند

اسلاید 1: www.tabaye.ir

اسلاید 2: علومی که طبیب باید بداند

اسلاید 3: علم فقه و حدیثعلم اخلاقعلم حکمتعلم منطقعلوم طبیعیو از جمله علوم ضروريه مر طبیب را، ده علم است:علم هندسهعلم هيأت علم احکام نجومعلم حسابعلوم کهانت و فراست

اسلاید 4: 1. علم فقه و حديث و تبعيت و ولاى اهل بيت- صلوات اللّه عليهم-به حكم آيه كريمه‏ «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» و آيه وافى هدايت‏ «قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي»،تا آن كه به ورود شكوك و شبهات شياطين نفسانيه و شياطين إنسيه از جادّه استقامت نلغزد و منهزم نگردد.

اسلاید 5: 2. علم اخلاق تا كه آن را، خوب ورزد و مَلَكه خود گرداند بعضى از آن را تا صاحب خُلق نيكو باشد.

اسلاید 6: 3. علم حكمت براى تأييد و تشييد و تحقيق معانى و نكات و لطايف كلام و حُسن بياناتِ صاحبان شريعت- صلوات اللّه عليهم-، كه از آن شرافت و علوّ درجه و رفعت شأن آن‏ها معلوم مى‏گرددو عامل به علم حكمت باشد؛ يعنى حكيمِ راست گفتار و درست كردار و «واضعِ شى‏ء در موضع لايق آن»و تابع حقّ و أمر حقّ باشد، نه تابع هوا و هوسو آن كه علم حكمت را براى إباحت و يا مخالفت شريعت آموزد؛ يعنى اصل شريعت را قرار دهدو حكمت را تابع و آلت فهم آن، نه بالعكس كه موافق رأى و خواهش خود تأويل نمايد آن را.

اسلاید 7: 4. علم منطق خصوص كلّيات خمسه و معرفت جوهر و عرض و حدودبراى معرفت حدود و رسوم اشياء،و صحّت و مرضو فرق ميان ذاتى و عرضىو عامّ و خاصّو لازم و مفارقو آن كه «كدام مزاج، در تحت كدام مزاج؟» و «كدام مرض، در تحت كدام مرض؟» و «لازم، كدام مرض؟ و اصلى، كدام؟ و شركى عارضى كدام؟»و تقسيم امراض و غيرها

اسلاید 8: 5. علم طبيعى زیرا که طب متعلّق به علوم طبيعى و فرعى از فروع آن است

اسلاید 9: 6. علم هندسه به جهت معرفت هيأت و شكل اعضاء مفرده و مركّبه در تشريح اعضاء؛ از استقامت و انحناء، و تدوير و تثليث و غيرها.و براى شناخت اكثر جراحات؛ مثلًا معرفت آن كه جراحت‏ مدوّر و عميق، عسر البرء و جراحت صاحب زوايا، سهل البرء؛ زيرا كه از جانب زوايا، گوشت صالح زود مى‏رويد.

اسلاید 10: 7. علم هيأت به جهت معرفت فصول اربعه سنه- ربيع و صيف و خريف و شتا- از براى تنقيه؛ از فصد و اسهال و قى‏ء و غيرها.و معرفت خطّ استواء، و تقسيم اقاليمِ سبعه، و عرض و طول بلدان، و أمزجه بلدان، و اهويه هر يكو ...

اسلاید 11: 8. علم احكام نجوم جهت معرفت اوقات فصد و حجامت و اسهال؛ كه در زايد النور- يعنى از اوّل ماه تا چهاردهم- و در وقتى كه قمر در برج جوزا باشد، حتّى المقدور جايز نيست فصد و حجامت و اخراج خون، مطلقاً؛ مگر آن كه ضرورتِ بسيار داعى و خوفِ هلاكت باشد.و یافتن زمان مناسب جهت استعمال ادويهو جهت تركيب ادويهو جهت اختيار وقت تنقيه به مُسهِلوجهت اختيار وقت استفراغ به قى‏ءوجهت تعيين هنگام استحمام‏ كه چون قمر در خانه مرّيخ و يا مشترى باشد نيكوست.وجهت سر تراشى و مو از بدن ستُردن‏: در هنگامى كه قمر در برج مائى باشد جيد است و در برج سنبله، زبون.و ...

اسلاید 12: 9. علم حسابجهت معرفت «ضروب» و «قسمت» درجات ادويه مركّبه و استخراج امزجه و مقاديرِ شربات آن‏ها و آن چه محتاج به حساب باشد.

اسلاید 13: 10. علم كهانت و فراست كه از بعض احوال و علامات و هيئات مَرضى و اشكال خلقت و صورت آن‏ها در يابند كه: «زود شفا خواهد يافت يا نه؟» و يا «عاقبت بخيرند؟» و يا «انتقال به امراض و أعلال ديگر خواهند نمود و يا به هلاكت؟» و بر اين قياس، امور جزئيه اتّفاقيه.

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید