کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

عوامل روانی اجتماعی موثر بر سلامت نیروی کار

avamele_ravani_ejtemaeie_moaser_bar_salamate_nirooye_kar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عوامل روانی اجتماعی موثر بر سلامت نیروی کار”

عوامل روانی اجتماعی موثر بر سلامت نیروی کار

اسلاید 1: عوامل روانی اجتماعی موثر بر سلامت نیروی کار

اسلاید 2: مقدمهزندگی ماشینی امروزه باعث افزایش بیماریهای روانی شده است.20%کارگران از نوعی ناراحتی روحی رنج میبرند.عوامل متعددی برای افزایش اختلالات روانی ناشی از کار عنوان شده است که از همه مهمتر مشکل تطابق انسان با کار است.علاوه بر علل ناشی از کار محیط زندگی امروزه/خستگی مفرط/شیوه زندگی/ مشکلات مادی و اجتماعی/ شهرنشینی/اعتیاد و سایر ناهنجاریهای رفتاری در ایجاد اختلالات روانی موثر است.

اسلاید 3: استرس شغلییکی از مشکلات فزاینده بهداشت حرفه ای شاغلین میباشد.یکی از دلایل عمده هزینه های سلامت و بهره وری میباشد.هر انسانی در طول زندگی کاری خود مواردی از استرس شغلی را تجربه میکند.موارد خفیف ان بر راندومان کاری میتواند اثر مثبت داشته باشد ولیکن موارد شدید ان بر بازدهی کاری اثر منفی دارد.

اسلاید 4: استرس شغلیاسترس شغلی میتواند اثرات سوء روانی و فیزیولوژیک بدنبال داشته باشد.استرس شغلی میتواند بربهره وری کاری/ زندگی شخصی و روابط بین فردی افراد تاثیر سوء بگذارد.فاکتورهای شغلی متعددی میتواند باعث استرس در محیط کار شود.

اسلاید 5: تعریف استرساسترس مجموع واکنش های جسمی/ روحی روانی ذهنی و رفتاری است که ارگانیسم انسان در برابر عوامل درونی یا بیرونی بر هم زننده ثبات و تعادل طبیعی و درونی بدن نشان میدهد.استرس یا فشار درونی را میتوان حاصل محرک هایی دانست که عکس العمل فرد را برای سازگاری بر می انگیزد.استرس شغلی استرسی است که فرد معینی بر سر شغل مشخصی دستخوش ان میگردد.بسته به تجربه فرد شاغل میزان قدرت و ضعف او در مواجهه با شرایط موجود و شخصیت او ممکن است دچار مشکلاتی شود که شامل مشکلات روانی/جسمانی و رفتاری می باشد.

اسلاید 6: Job Demand Control Model

اسلاید 7:

اسلاید 8: استرسورهای شغلیعوامل و ویژگیهای شغلی که ممکن است باعث استرس شود1/ ویژگیهای نقش2/ ویژگیهای شغل محوله3/ جو و ساختار سازمانی4/ پیشرفتهای شغلی5/ خصوصیات محیط کار و نوبت کاری

اسلاید 9: وِیژگیهای نقشناسازگاری نقشابهام نقشعدم وجود منابع کافی جهت انجام کارعدم وجود توانایی کافی جهت انجام کار

اسلاید 10: ویژگیهای شغل محولهبار زیاد کمی وکیفی کاربار کم کمی و کیفی کارپذیرفتن مسئولیت زندگی سایر افرادقدرت کم تصمیم گیری

اسلاید 11: جو سازمانیعدم وجود ارتباط کافیاختلاف بین فردیتعارض با اهداف سازمانتغییر در سازمان

اسلاید 12: پیشرفتهای شغلیپذیرفتن مسئولیت جدید فراتر از میزان اموزشفقدان فرصت پیشرفتبیکاری

اسلاید 13: خصوصیات محیط کارمواجهات فیزیکیمواجهات شیمیاییمواجهات ارگونومیکیسر و صدابوهاخطرات ایمنیمحیط کار کثیف

اسلاید 14: عوامل اجتماعی و فردی در استرسجدول هولمز راههرویدادهای اتفاق افتاده برای فرد نمره میدهند مثبت یا منفینمره ها جمع شده و هر چقدر نمره بالاتر باشد میزان و شدت استرس وارده بیشتر خواهد بود.اگر جمع نمره بین 200 تا 300 باشد 50% این افراد بیمار میشوند.اگر جمع این نمره بیشتر از 300 باشد 79% افراد به خطر میافتد.

اسلاید 15: سنجش استرس زندگی (جدول هولمز/راهه 33ایتم)

اسلاید 16: نوبت کاریدر کشورهای صنعتی 15تا20 % از نیروی کار در کارهای نوبتی و یا شیفت شب اشتغال دارند.عوامل موثر بر کارگر نوبت کارحمل ونقل به کارمواجهه های فیزیکیمواحهه های شیمیاییعوامل ایمنیدسترسی به غذامحیط اجتماعیدسترسی به مراقبت طبی

اسلاید 17: بیماریهای مرتبط با استرسبیماریهای قلبی عروقیکارگران دارای بیش از یک شغلناسازگاری نقشرضایت شغلیاعتماد نفستیپ شخصیتی فشار خونافزایش کلسترول توتال و کاهش کلسترول مفید

اسلاید 18: بیماریهای مرتبط با استرسبیماریهای گوارشیزخم معدهاختلالات گوارشیکولیت اولسراتیوسندرم روده تحریک پذیریبوستاختلال اشتها

اسلاید 19: بیماریهای مرتبط با استرسسایر بیماریهادیابتسر درداسمکمر دردکاهش میل جنسیخستگی روحی و جسمیبیماریهای پوستی

اسلاید 20: پیشگیری و مدیریت استرساولین قدم شناسایی عوامل استرس زای محیط کار/ عوامل استرس زای اجتماعی و عوامل زمینه ساز فردی میباشد.قدم دوم رفع عوامل استرس زا میباشد.قدم سوم پیشگیری از بروز اثرات ناشی از استرس است.

اسلاید 21: پیشگیری و مدیریت استرسپیشگیری و مدیریت استرس و کاهش عوارض ان با1/ اقدامات فردی2/ اقدامات سازمانی3/ مهندسی اجتماعی

اسلاید 22: پیشگیری و مدیریت استرساقدامات فردی شیوه های مداخله در استرس و کاهش یا حذف اثار استرساین شیوه ها در داخل محیط کار یا خارج از ان به کار بسته میشود تا 1/ منبع و منشاء استرس را از میان بردارند2/ اثر ان را کاهش دهند3/ بر ارزیابی فرد از عامل استرس زا تاثیر بگذارند و ان را تغییر دهند.4/ با کمک این شیوه ها فرد بتواند بر احساس ناراحتی های درونی خود چیره شود و از شدت انها بکاهد.هدف کلی از این اقدامات اموزش دادن مهارتهای تازه ای به افراد است تا توانایی خود را بالا برده و بتوانند با سامان دادن محیط خود استرس را کاهش دهند.

اسلاید 23: پیشگیری و مدیریت استرساموزش رکن اساسی راههای مداخله در استرس میباشد.انواع اموزش در فیلد استرس شغلی1/ اموزش فردی برای مقابله با استرس2/ اموزش مدیران در باره اهمیت طراحی شغل3/ اگاهی دادن به کارکنان در خصوص علل شغلی اختلالات روانی

اسلاید 24: شیوه های فردی مقابله با استرسشهامت اموزیاز بین بردن ناسازگاریتصمیم گیری و مهارت حل مشکلاموزش مهارت بین فردیمدیریت زمانمشخص کردن هدف و اولویتها

اسلاید 25: شیوه های سازمانی مقابله با استرسکاهش فشار و بار کارسازماندهی مجدد وظایف محوله جهت تصمیم گیری و خلاقیت کارگربهبود روابط سازمانیگسترش برنامه های مساعدت کارگران و اگاهی سرپرستان از استرسمشاوره فردی و گروهیبهبود شرایط محیطی/ایمنی و ارگونومی محیط کار

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید