پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

عوامل زمینه‌ساز بروز چاقی در فرد و جامعه

avamele_zaminesaz_boroze_chaghi_dar_fard_va_jame

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عوامل زمینه‌ساز بروز چاقی در فرد و جامعه”

عوامل زمینه‌ساز بروز چاقی در فرد و جامعه

اسلاید 1: :

اسلاید 2: چاقیدر همه جوامع و در هر زمانی سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت مردم را تهدید می نماید

اسلاید 3: عوامل زمینه ساز چاقی

اسلاید 4: عوامل اجتماعی زمینه ساز بروز چاقی

اسلاید 5: تغییرات سریع اقتصادی، رفاه نسبی ایجاد کرد که این تغییرات دگرگوني هايي را در شیوه زندگی مردم ايجاد كرده و شیوع مصرف گرایی را موجب گرديده است.پس از جنگ جهانی دوم و حاکم شدن آرامش نسبی در جهان؛الگوهای غذایی نیز به واسطه صنعتی شدن جوامع دچار دگرگونی شده انددر چند دهه اخیر در کشورمان تخصیص یارانه های غیر هدفمند به محصولات غذایی چون روغن، برنج، شکر و دیگر درشت مغذی ها، ضمن بر هم زدن الگوهای غذایی سنتی، شیوع چاقی را نیز به دنبال داشته است.در میان نوجوانان، از يك طرف مصرف بیش از حد غذا هاي آسان دسترس (Fast Foods) محصولات غذایی فرایند شده و سرشار از انرژی به طور نگران کننده ای فراگیر شده است و ...از طرف ديگر استفاده روز افزون از كامپيوتر و نشستن طولاني مدت و تماشاي برنامه هاي ماهواره اي و همچنين رفت و آمد با وسايل نقليه، از ميزان فعاليتهاي بدني به شدت كاسته است.

اسلاید 6: تماشای تلوزیون، استفاده بیش از حد از کامپیوترعدم تحرک و کاهش فعالیت جسمیافزایش دریافت انرژی به علت مصرف تنقلات در حین تماشای تلوزیونمصرف مقدار غذای بیشتر به دلیل تماشای تلوزیون در زمان صرف غذاکاهش دریافت گروهای غذایی مناسب چون میوه ها و سبزیجاتگرايش به صرف هله هوله ها تحت تأثير تبليغات اغوا كننده در لابه لاي برنامه هاي عامه پسند و پرطرفدار

اسلاید 7: E آمار موجود نشان می دهند که به طور متوسط هر کودکی که به سن نوجوانی می رسد، تقریباً در حدود 100 هزار تبلیغ مواد غذایی از طریق تلویزیون و مجلات می بیند که اغلب این تبلیغات به معرفی محصولات غذایی می پردازند که سرشار از چربی ها و کربوهیدراتهای ساده هستنداین مسئله باعث شده است تا انتخابهای غذایی تحت تأثیر بمبارانهای تبلیغاتی تغییر کند و اراده و ذائقه مردم به طرف تولیدات صنعتی که به رغم ظاهری فریبنده غالباً از لحاظ تغذیه ای بی ارزشند، سوق داده شود.

اسلاید 8: E در بیشتر مناطق شهری جوامع آسیایی در حال توسعه تراکم فروشگاههای مواد غذایی حاضری بسیار بالاست. به طوری که تراکم فروشگاه های مک دونالد در کشورهای جنوب شرق آسیا از خود ایالات متحده نیز بیشتر است.

اسلاید 9: مصرف غذاهای پر چرب و پر انرژی که ظاهری جذاب دارند ولي فاقد كيفيت و مواد مغذي لازم مي باشندمصرف تنقلات و میان وعده های پر انرژیمصرف انواع نوشابه ها در حد اسراف با GI بالاکاهش مصرف فیبر به علت عدم وجود ميل و رغبت به صرف سبزيجات خام و پخته، حبوبات و فرآورده هاي غلات حاوي فيبرهاي لازم تغییرات در الگوهای غذایی ، بزرگ و بزرگتر شدن پرسهاي غذايي حاضري و عدم رغبت به مصرف غذاهاي سنتي؛ از اصلی ترین دلایل چاقی

اسلاید 10: کاهش فعالیت جسمانیتغییرات در الگوهای غذایی ، بزرگ و بزرگتر شدن پرسهاي غذايي حاضري و عدم رغبت به مصرف غذاهاي سنتي؛ از اصلی ترین دلایل چاقیافزایش استرسهای روزمره و اضطراب و ترس دائمي می تواند پر خواری و ریزه خواری در پی داشته باشدمصرف غذاهای حاوی قند های تصفیه شده و پر چرب حاوي اسیدهاي چرب اشباع شده با ترانس بالا و مصرف بيش از حد كيك ها، بستني هاي خامه اي، شكلاتها و شيريني ها و ديگر مواد غذايي كه GI بالايي دارند به جاي ميوه جات، با تغييرات هورموني كه ايجاد مي كنند، باعث افزايش اشتها مي شوند.فاکتور سن نیز یکی از عوامل بروز چاقی به شمار می رود. بدین ترتیب که در قبال هر 10 سال افزایش سن، نیاز به انرژی 5% کاهش می یابد و عدم توجه به این مسئله می تواند دریافت بیش از نیاز انرژی را به دنبال داشته و در نتیجه چاقی را منجر شود.

اسلاید 11: E سرانه فضاهای مختص ورزش در اکثر جوامع در حال توسعه، به دلیل نرخ بالای رشد جمعیت بسیار پایین است.هر ساعت فعالیت جسمی شدید به میزان 10 درصد از بروز چاقی ها جلوگیری می کندهر ساعت تماشای تلوزیون 12 درصد احتمال بروز چاقی را افزایش می دهدE کاهش سطح فعالیت، افزایش بروز چاقی در جوامع در حال توسعه ای چون ایران را به دنبال داشته است.

اسلاید 12: E در اکثر جوامع آسیایی مقدار هزینه هایی که صرف ورزش می شود، سهم بسیار ناچیزی از سبد هزینه های خانوار را به خود اختصاص می دهد به علاوه اینکه این جوامع به طور سنتی درس خواندن نسبت به فعالیتهای فیزیکی از ارجحیت بیشتری برخوردار است. به طور معمول ديده مي شود كه خانواده ها باورهاي غلطي در قبال نقش مواد قندي و شيريني ها در افزايش تمركز ذهني و قدرت يادگيري فرزندانشان به خصوص در زمان امتحانات و كنكور ورود به دانشگاه دارند.بنابراین تأثیر تبعات صنعتی شدن در نهایت توانسته است با تغییر شرایط زندگی، کاهش سطح فعالیت کودکان و نوجوانان را در پی داشته باشد و بازتاب آن به صورت افزايش آمار مبتلايان به چاقي و اضافه وزن و تبعات ناشي از آن در سطح جامعه نمود یافته است.

اسلاید 13: نحوه نگرش والدین به سلامت کودکان خود و همچنین چگونگی پرورش ذائقه و الگوهای غذایی کودکان به گونه ای بوده است که بروز چاقی را در میان کودکان افزایش داده است.برخی از مادران تصور صحیحی از وضعیت تغذیه کودک خود ندارند و آنها را به خوردن غذای بیشتر ترغیب می کننداز همان ابتدای کودکی نیز بکار گیری الگوهای ناصحیح غذایی توسط خانواده ذائقه کودک را به گونه ای تغییر داده است که تمایل به خوردن غذاهای پر چرب و شیرین در وی افزایش یافته استاز دیدگاه سنتی نیز کودکانی که چاق تر هستند ، سالم تر تلقی می شوند! از این رو دیده می شود که خانواده ها به مصرف انواع داروها ، ویتامینها و مواد اشتها آور روی می آورندعدم برخورداری از توجه عاطفی از طرف والدین کودک را به سمت پرخوری سوق می دهدچاق بودن والدین نیز زمینه ساز بروز چاقی فرزندان آنها در دوران بزرگسالی است. بدین ترتیب که چاقی یکی از والدین، احتمال چاقی فرزندان آنها را در بزرگسالی 50-41 درصد افزایش داده و چاقی هردوی آنها این احتمال را به 88-66 درصد افزایش خواهد داد.

اسلاید 14: عدم آگاهي مردم از مكانيسم هاي چاقي و لاغري و تصور غلط از مصرف انرژي تحت تأثير فعاليتهاي بدني و ورزشهاي مختلف و بي اطلاعي از مقدار انرژي دريافتي خود از طريق مصرف غذاهاي مختلفبي اهميت و ناچيز انگاشتن انرژی دریافتی از محل ناخنك زدنها و ريزه خواريهاي مداوم عدم مقاومت در قبال كنترل ميزان مصرف غذاها در مراسم هاي خانوادگي، اعيادو جشنها و تحت تأثير قرار گرفتن با مشاهده ميزهاي غذاي تزئين شده با انواع غذاها و دسرهاعدم مقاومت و توانايي نه گفتن در قبال تعارفات دوستان و ميهمان نوازي هاافزايش دفعات غذا خوردن در خارج از منزل و استفاده از غذاهاي پر چرب و سسهاي پر انرژيفاكتورهاي زمينه ساز بروز چاقي در جامعهعدم توانايي در كنترل غذا خوردن با وجود بروز احساس سيري در ميهماني ها و رستورانهاميل كردن غداهاي باقي مانده و يا شيريني و شكلاتهاي ميل نشده توسط كودكان از طرف والدين

اسلاید 15: علل بروز چاقی در دوران کودکی و نوجوانی

اسلاید 16: چاقی مادر در دوران بارداری انتقال مواد مغذی از جفت به جنین را افزایش می دهداین امر تغییر دائمی در اشتها را به دنبال داردسطح و نحوه سوخت و ساز را تغییر می دهدباعث بروز اختلال و تغییر در فعالیتهای دستگاه های مختلف بدن از جمله CNS و غدد مترشحه داخلی می شودعوامل زمینه ساز بروز چاقی مربوط به دوران جنینی

اسلاید 17: سوء تغذیه مادر در دوران حساس بارداری تولد نوزادان كم وزن و كوتاه قد را به دنبال خواهد داشت كه اين مسئله از موجبات بروز عوارض كوتاه مدت در دوران نوزادي و عوارض دراز مدت در سنين بزرگسالي تلقي مي شود.تغییرات فیزیولوژیک دایمی در جنینافزایش احتمال بروز پر فشاري خون و چاقی در بزرگسالیبالا رفتن سطح قند خون و بروز مقاومت به انسولينافزايش LDL در نوزادان متولد شده با قد كوتاه ترقسمتی از مکانیسم های تأثیر گذار عبارت می باشند از:واکنشهای بین سلولی، تغییر در روند ساخت رگها و اعصاب جنین، کاهش تعداد سلولهای بدن، افزایش جبرانی ساخت چربی توسط سلولهای بافت چربی به دلیل کمبود مواد مغذی در دسترستحت تأثیر برنامه ریزی در یک دوران بحرانی اوایل عمر در بروز بیماریهای مختلف و چاقی ها نمود پیدا می کند.تمایز متابولیک در آنزیمها و فاکتورهای ژنتیکی از جمله تولید لپتین

اسلاید 18: عوامل زمینه ساز بروز چاقی مربوط به دوران شیر خواریعدم تغذیه با شیر مادر محروم شدن کودک از فاکتورهای منحصر به فرد موجود در شیر مادر را به دنبال داردافزایش احتمال بروز چاقی در دورانهای بعدی زندگیمصرف زیاد مواد غذایی در نوزادان باعث افزایش سنتز سلولهای چربی گردیده و به دنبال آن استعداد چاقی در فرد ایجاد می شوداز عوامل بیو اکتیو دیگر در شیر مادر که مانع تشکیل و ازدیاد سلولهای چربی می تواند باشد، پروتئین و انرژی کمتر آن نسبت به شیر گاو و شیرهای خشک است.

اسلاید 19: عوامل داخلی (Endogenous)زمینه ساز بروز چاقی

اسلاید 20: جهش مربوط به هورمون لپتین و انسولينE هورمون لپتين به طور طبيعي از سلولهاي بافت چربي ترشح مي شود و مقدار آن متناسب با توده چربي بدن مي باشد.E جهش ايجاد شده در ژن مربوط با انسولين عامل بروز چاقي هاي زودرس مي باشد.

اسلاید 21: عوامل ژنتیکی زمینه ساز بروز چاقیE تقریباً در حدود 250 اختلال ژنتیکی شناسایی شده است که زمینه ارثی ابتلا به چاقی را فراهم می آورند. از این رو برخی از افراد در صورت قرار گرفتن در شرایط محیطی مناسب، سریعتر از دیگر افراد به چاقی مبتلا می شوند. به خصوص در بين عوامل متعدد هورموني، نقش انسولين-لپتين-تيروئيد و گرلین بارز تر مي باشد.E برخي از اختلالات ژنتيكي از جمله سندرم پرادر ويلي (Prader-Willi)، باردر بيدل (Barder Bidel)، كوهن (Cohen) و آلستروم (Alstrom) با چاقي همراه مي باشند.

اسلاید 22: نقایص مر بوط به هورمون انسولین و سندروم متابولیکچاقی، به ویژه چاقی شکمی، با مقاومت به انسولین و دیگر عوارض آن مانند: هایپر تری گلیسریدمی، کاهش سطح HDL کلسترول، تغییر در متابولیسم لیپوپروتئین، افزایش سطح گلوکز سرم و پرفشاری خون در ارتباط است. در بسیاری از مطالعات رابطه بین ذخیره چربی احشایی و مقاومت به انسولین و عوارض متابولیکی ناشی از آن کاملاً مشخص شده است. انسولین که هورمون نگهدارنده چربی (Fat Sparing) به شمار می رود، با ایجاد تغییر در سیستم اندوکرین به میزان قابل توجهی می تواند ذخیره چربی در سلولهای چربی به ویژه در ناحیه شکمی را افزایش دهد و چاقی سیبی شکل یا Android را ایجاد کند. بنابراین هایپر انسولینمی مزمن که می تواند در نتیجه کاهش حساسیت سلولها نسبت به انسولین باشد، به میزان قابل توجهی می تواند ذخیره چربی در بدن را افزایش دهد.

اسلاید 23: عوامل متابولیکی زمینه ساز بروز چاقیهایپو تیروئیدیسمسندرم کوشینگنارسایی بیضهعوامل آندو کرینسندرم تخمدان پلی کیستیکضایعات هیپو تالاموس

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید