پزشکی و سلامت تغذیه

عوامل سلولی موجود در شیر مادر

avamele_seloli_mojod_dar_shire_madar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عوامل سلولی موجود در شیر مادر”

عوامل سلولی موجود در شیر مادر

اسلاید 1: بنام خـدا

اسلاید 2: عوامل سلولی موجود در شیر مادر1- گلبول های سفید:گلبول های سفید که در1ccکلستروم 10 1 گلبول سفید وجود دارد که 20 تا 30 % آنها T و Bلنفوسیت هستند و 40 تا 60 % آنها نوتروفیل بوده و بقیه ماکروفاژها هستند که موجب ترشح لیزوزیم- لاکتوفرین –انترفرون و S.I.G.A میباشد.

اسلاید 3: 2- ایمنوگلوبولین ها:1- انواع ایمنوگلبولین ها به مقدار زیاد در شیرمادر و کلستروم وجود دارند بطوریکه میزان آنها در شیر مادر از سرم بیشتر است( نسبت 3 ) 22- میزان IGA کلستروم تا 20 برابر میزان آن در خون مادر است3- میزان SIGA 1234میلی گرم در صد4- میزان IGM61 میلی گرم در صد5- میزان IGA 10 میلی گرم در صدظرف روزها ی بعد از تولد کاهش می یابد.

اسلاید 4: مهم ترین نقش ایمنی بخش کلستروم ناشی ازSIGAاست این ایمنوگلوبولین در مجاورت آنزیم های گوارشی تخریب نمی شود و از آنجا که مخاط های نوزاد در هفته های اول زندگی قادر به ترشح SIGA نیست وجود این ایمنوگلوبولین در شیر مادر و انتقال آن به نوزاد و برای سلامت مخاط های دستگاه گوارش نوزاد و

اسلاید 5: برای حفاظت در مقابل میکروارگانیسم های مختلف از جمله E.coliسالمونلا – شیگلا- استرپتوکوک – استافیلو کوک – پنوموکوک – روتاویروس وویروس پولیو با اهمیت است .SIGA در 6-4 هفته اول تولد در روده تولید و در شیر مادرخواران در روده آنها وجود دارند.

اسلاید 6: 3- لیزوزم Kysozom: یک آنزیم شناخته شده ضد میکروب است و میزان آن در شیر مادر تا 500 برابر شیر گاو است – بطوراختصاصی روی میکروب ها E.coli- سالمونلا و شیگلا و بسیاری از ویروس ها موثر است .

اسلاید 7: میزان آن در طول شیردهی افزایش می یابد و حداکثر آن حوالی 6 ماهگی است – عمل آن تجزیه و تخریب جدار سلولی باکتری است .

اسلاید 8: 4- لاکتوفرین : یک گیکوپروتئین است بمقدار زیاد در شیر مادر وجود دارد و شیر گاو ندارد.

اسلاید 9: اثرات لاکتوفرین :1- اثر باکتریو استاتیک روی E.coli2- اثر باکتریواستاتیک روی استرپتوکوک موتان / کرم خوردگی دندان/3- اثر باکتریو استاتیک روی کاندیداآلبیکانسلاکتوفرین با کمک SIGAیک عامل فعال بر علیه E.coliاست.اگر لاکتوفرین با آهن اشباع شود از میزان ایمنی بخش آن کاسته میشود به همین دلیل در صورتی که نیاز به آهن نباشد نباید در شیر مادر خوار تجویز شود .

اسلاید 10: 5- فاکتور بیفیدوس:یک پلی ساکارید محتوی ازت است و دارای خواص زیر می باشد.1- موجب رشد لاکتوباسیکوس در روده می شود و تولید اسیدلاکتیک می کند و PHمحیط روده را کاهش می دهد.2- سبب ایجاد PHاسیدی در روده و موجب مهار رشد میکروب ها در کودکانی که شیر گاو می خورند روده آنها با میکروب های بیماری زا گلونیزه می شود .3- بالا بودن لاکتوز شیر مادر و PHاسیدی موجب تشدید فعالیت فاکتور بیفیدوس می شود.

اسلاید 11: 6- اختصاصات ضد آلرژی :در شیر خوارانی که از شیر گاو تغذیه می کنند شیوع آلرژی به پروتئین شیر گاو بیشتر است و در حدود 7% می باشد و اگر سابقه فامیلی نیز وجود داشته باشد شیوع بیشتر است.

اسلاید 12: پروتئین های مسئول آلرژی عبارتند از :1- کازئین2- لاکتالبومین3- لاکتوگلوبولین4- آلبومین سرم گاوهنوز آلرژی به شیر مادر در دنیا گزارش نشده است.در شیر خشک علیرغم کاهش میزان مواد آلرژی زا با توجه به مقدار زیاد خورده شده باز هم آلرژی مشاهده می شود.

اسلاید 13: 7- سایر عوامل ایمنی زا :در کلستروم شیر مادر عوامل ایمنی بخش زیادی وجود دارد که با پیشرفت تکنولوژی پیوسته به وجود آنها پی برده می شود در حال حاضر آنتی بادی ها ی اختصاصی بر علیه :کوکساکی - اکو - پولیو – انواع استافیلوکوک – شیگلا – سالمونلا – کلستریدیوم تتانی – دیفتری – پنوموکوک – وبا – E.coli- در شیر مادر مشخص شده است .

اسلاید 14: اثرات پیشگیری کننده و درمانی شیر مادر در مورد N.E.Cبه اثبات رسیده است .

اسلاید 15: 8- کمپلمان :با غلظتی برابر سرم در آغوز وجود دارد ولی بتدریج کاهش یافته بطوریکه در شیر رسیده به میزان 5% تا 10% میزان سرمی می رسد ایمنوگلبولین های موجود در شیر مادر فعال کننده C3هستند .

اسلاید 16: Epithelial Growth Factoموجود در شیر مادر نقش تسریع در بهبود مخاط روده را دارا است. نقش درمانی شیر مادر در اسهالهای طولانی احتمالا” مربوط به این فاکتور است .

اسلاید 17: 9- فاکتور متصل شونده به ویتامین B12:E.coli- با کتریوئیدها برای رشد خود احتیاج به VitB12دارند در شیر مادر پروتئین اشباع نشده (VitB12 B.F)وجود دارد که VitB12 را جذب کرده آن را از دسترس میکروب ها خارج می کند .

اسلاید 18: جنبه های تغذیه ای شیر مادر:1- اگر منابع غذایی زمانی بتوانند دقیقا” محصولی مشابه شیر مادر به دنیا عرضه کنند چنین پیشرفتی قابل مقایسه با کشف آنتی بیوتیک ها خواهد بود.2- شیر مادر همه مواد مغذی مورد نیاز شیرخوار را با نسبت های صحیح همراه با مواد ایمنی بخش در اختیار او قرار می دهد .

اسلاید 19: 3- شیر خشک ها معمولا” از شیر گاو تهیه می شوند و اختلافات بیوشیمیایی و ایمونولوژیک آنها با شیر مادربحدی است که علیرغم کوشش های انجام شده و با وجود تکنولوژی پیشرفته صنایع غذائی شیر مادر همچنان بی همتا و بدون جانشین باقی مانده است.

اسلاید 20: 4- از آنجا که شیر هر پستانداری مناسبترین غذا برای شیرخوار همان پستاندار است چگونه می توانیم شیر گاو را به عنوان غذای مناسب برای فرزندانمان بپذیریم با توجه به این که وزن شیرخوار در حوالی 5 ماهگی و وزن گوساله در حوالی 6 تا 7 هفتگی دو برابر می شود شدت تفاوت های موجود در شیر انسان و شیر گاو را می توان حدس زد .

اسلاید 21: مراحل تغییرات در شیر مادر:1- کلستروم2- شیر انتقالی3- شیر رسیده

اسلاید 22: 1- کلستروم :شیر روز اول تا هفتم تولد است – حجم کمتر از شیر رسیده و حدود cc60تاcc220 در روز است.میزان کالری cc100/67کالری - ویتامین A – سدیم – پتاسیم- کلراید بیشتر است .ایمنوگلوبولین – پروتئین – مواد معدنی – ویتامین های محلول در چربی بیشتر است .

اسلاید 23: 2- شیر انتقالی :از روز 10-7 تولد تا 6 هفتگی استغلظت ایمنوگلوبولین ها کاهش می یابد ولی لاکتوز – چربی و کالری افزایش پیدا می کند cc100/75 کالریویتامین های محلول در آب بیشتر است حجم شیر مادر در ماه اولcc600در 24 ساعت – در ماه سوم cc700تاcc750و در 6 ماهگی تا cc800افزایش می یابد .

اسلاید 24: مواد موجود در شیر مادر:A- چـــربــــــــی:1- مهم ترین منبع انرژی است – در ساعات مختلف شبانه روز متغیر است کمترین مقدار 6 صبح و حداکثر آن در 2 بعد از ظهر است2- در هر وعده شیر خوردن قسمت اول چربی کمتر و بیشترین مقدار اواخر شیر خوردن است

اسلاید 25: 3- تری گلیسیریدها مهم ترین چربی شیر مادر هستند که به آسانی توسط لیپاز به اسیدها ی چرب آزاد و کلسترول تبدیل می شوند – در شیر مادر لیپاز وجود دارد (علاوه بر دستگاه گوارش ).4- چربی شیر مادرانی که نوزاد نارس بدنیا می آورند تا 30% بیشتر است.5- میزان و نوع چربی مصرف شده در رژیم غذایی مادر بر ترکیب چربی شیرا وموثراست

اسلاید 26: 6- میزان کلسترول شیر مادر از شیر خشک بیشتر است و با تغییر رژیم غذائی مادر تغییر در مقدار آن ایجاد نمی شود.7- نسبت چربی های اشباع نشده به اشباع شده در شیر مادر 1 و در شیر گاو 1 است. 28- میزان اسید لینولئیک شیر مادر 8-7 برابر شیر گاو است که در رشد مغز نقش دارد در شیر مادر اسید آرشیدونیک وجود دار که اسید چرب ضروری است و کمبود آن باعث بروز درماتیت – ترمبوسیتوپنی – تاخیر رشد و ابتلاء بیشتر به عفونت ها را سبب می شود .

اسلاید 27: 9- چربی های شیر مادر نه تنها منبع انرژی و حامل ویتامین های محلول می باشند بلکه در تکامل سیستم عصبی مرکزی نقش اصلی را به عهده دارند.10 – پروستاگلاندین موجود در شیر مادر درسلامت مخاط روده های شیر خوارنقش موثری دارد(آثارپروستاگلاندین در گردش خون موضعی – ترشحات معدی و سایر مخاطها– تعادل الکترولیت ها – جذب روده ای– ترشح آنزیم های گوارشی و اثر حفاظتی در مخاط های گوارش بر علیه سموم موضوع بررسی های عدیده ای در سال های اخیر بوده و همچنان ادامه دارد)((تا کنون هیچ نوع شیر خشکی که حاوی پروستاگلاندین باشد به بازار عرضه نشده است ))

اسلاید 28: B= لاکتوز1- لاکتوز کربوهیدرات عمده شیر است که در شیر انسان بیشتر از سایر حیوانات وجود دارد.2- بین لاکتوز شیرپستانداران و درجه تکامل مغزی آنان رابطه مستقیم وجود دارد.3- میزان لاکتوز در شیر گاو 4 گرم درصدو در آغوز 7/5 گرم درصد و در شیر رسیده 1/7 گرم درصد است .4- لاکتوز شیر مادر 40% نیازهای انرژی شیرخوار را تامین می کند5- لاکتوز باعث رشد لاکتوباسیلوس می شود6- نوزاد از بدو تولد قادر به هضم لاکتوز می باشد.

اسلاید 29: C= پروتئین :1- پروتئین شیر از کازئین و Wheyتشکیل شده است2- کازئین از مولکول درشت تشکیل شده و هضم و جذب آن مشکل بوده و متابولیسم آن به انرژی فراوان نیاز دارد3- Wheyدارای مولکول های ریز بوده و هضم و جذب آن آسانتر است 4-Wheyدر شیر مادر 80 و در شیر گاو 60 است Casain 20 40

اسلاید 30: 5- میزان پروتئین توتال شیر گاو بیشتر بوده ولی کیفیت و جذب پروتئین شیر مادر بهتر است .6- اسیدهای آمینه ای که در شیر مادر موجودند ولی در شیر گاو وجود ندارند عبارتند از: سیستین – تورین ( سیستین برای رشد جسمی و تورین برای رشد مغزی ضروری است ) 7- میزان پروتئین های موجود در کلستروم سه برابر شیر رسیده است.

اسلاید 31: D= ویتامین ها و مواد معدنی :1- ویتامین A= در شیر مادر بیشتر از شیر گاو است( در آغوز 2 برابر شیر رسیده است 2- ویتامین E = به میزان زیاد در شیر مادر وجود دارد3- ویتامین D= در شیر مادر 25 واحد در لیتر است

اسلاید 32: 4- ویتامین K= در شیر مادر وجود دارد و جذب آن هم بسیار خوب است اما به علت مصرف حجم کم شیر در روزهای اول تولد مقدار آن کافی نیست5- ویتامین ها ی محلول در شیر مادر کافی است6- VitB12شیرمادر خیلی کم است اما دسترسی به آن با وجود فاکتور ویژه انتقال دهنده افزایش می یابد7- غلظت اکثر مواد معدنی در شیر مادر ( کلسیم – آهن -فسفر- منیزیم –روی- پتاسیم – فلوراید)تحت تاثیر رژیم غذایی مادر است.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید