علوم مهندسیگزارش‌های دولتیمهندسی صنایع و موادسایرتحقیق و پژوهش

عوامل مؤثر در کیفیت دوره های آموزشی و سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان اراک در نیمه اول سال 1387

صفحه 1:

صفحه 2:
عنوان تحقیق عوامل موثر در کیفیت دوره های آموزشی و سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان اراک در نیمه اول سال ‎ace‏

صفحه 3:
‎٩‏ تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزش های فنی و حرفه ای از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت به طوری که توسعه برنامه های آموزش فنی و حرفه ای» از اهداف ملی بیشتر کشورها شد و امروزه یکی از شاخص های موفقیت هر كشورىء توسعه آن در سه بخش صنعت» کشاورزی و خدمات می باشد. توسعه این بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در زمینه های فنی و حرفه ای است.

صفحه 4:
* دربرگزاری دوره های فنی وحرفه ای نیازها وعلایق ورغبت های کار آموزان توجه نمی شود . فرآیند تربیت نیروی کار متضمن توجه به نیاز بازار کار ونیازمندیهای کارآموزان می باشند یک دوره آموزشی زمانی از اثر بخشی کافی برخوردار است که فرایند آن موجبات انگیزش ومشارکت کار آموزان را فراهم آورد.

صفحه 5:
‎٩‏ شش پارامتر محدوده مطالعه را تشکیل می دهد.در واقع این شش پارامتر» متغیرهای مستقل را تشکیل می دهند ‏© 4پارامتر فضای آموزشی 2- تخصص مربيان»©- مديريت دوره.*0- محتوای استانداردهای آموزشی» © فرايند ياددهى- یادگیری و 0- فرایند ارزشیابی تحصیلی

صفحه 6:
© آموزشهای فنی وحرفه ای یکی از ضرورت های جوامع وتوسعه نیروی انسانی محسوب می گردد. و از طریق توانمند کردن نیروی کار به رشد وبهروری از منابع به ویژه توسعه منابع انسانی می انجامد چنانچه بتوان رابطه سطح رضایت مندی کارآموزان را درمورد هریک از عوامل موثر در کیفیت دوره مورد شناسایی قرار دهیم یافته های آن می تواند مورد استفاده روسای مراکز وکارشناسان آموزش قرار گیرد.

صفحه 7:
توصیفی پیمایشی دراین تحقیق رابطه بین میزان رضایت مندی کارآموزان نسبت به یک از عوا ششگانه موثربرکیفیت آموزش مورد سنجش وبررسی قرار گیرد. كه اين شرايط از تحقیق توصیفی همبستگی می باشد.

صفحه 8:
روش جمع آوری اطلاعات : ‎٩‏ پرسشنامه کار آموزان وکارشناسان بصورت مجزا پرسشنامه کار آموزان شامل ‎OO‏ سوال درقالب فرضیه های شش گانه تحقیق ‎a‏ ثبت مشاهدات کارشناسان شامل 260 سوال در قالب فرضیه های شش گانه ‏ات ‏بر اساس مقیاس طیف پتجگانه لیکرت

صفحه 9:
‎٩‏ گروه اول: کارآموزان دوره های آموزشی مراکز به تعداد 9960 ‎٩‏ گروه دوم: کارشناسان (مربیان ومعاونان به تعداد 660 نفر)

صفحه 10:
© © نفر کارشناس 0 نفر کار آموز

صفحه 11:
© هدف کلی: شناسایی رابطه معنی دار بین عوامل ششگانه کیفیت دوره های آموزشی فنی و حرفه ای و سطح رضایت مندی كاراموزان.

صفحه 12:
شناسایی رابطه بین کیفیت فضای آموزشی کارگاهی و سطح رضایتمندی کارآموزان قنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین میزان تخصص مربیان و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین كيفيت مدیریت دوره ها و سطح رضایتندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین محتوای استانداردهای آموزشی و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین کیفیت یاددهی- یادگیری دوره ها و سطح رضایتمندی کارآموزان قنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین کیفیت ارزشیابی تحصیلی دوره ها و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک

صفحه 13:
شرح برخی واژه ها و اصطلاحات به کار رفته در تحقیق کیفیت فضای آموزشی: © فضای آموزشی عبارت است از مکانی که در آن شرايط لازم و کافی برای تربیت نیروی کار (کارآموزان) در زمینه فنی و حرفه ای وجود داشته باشد. منظور از کیفیت فضای آموزشی وجود ملاک ها و استانداردهای اعلام شده از طرف سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد که در آن حداقل های لازم برای مهارت آموزی را تعریف نموده است مانند نور» سرمایش, گرمایش سرانه فضاء فقدان آلودگی صوتی (بازرگان» ©©6©:05).

صفحه 14:
توانایی ها و قابلیت های ضروری مربیان برای ارائه آموزش های فنی و حرقه ای در دوره های کارآموزی فنی و حرفه ای می باشد. برخی از اين قابلیت ها عبارت است از داشتن مدرک تحصیلی متناسب. دانش شغلی و توانایی مهارت آموزی (سازمان فنی و حرفهای» ©0©©62:©).

صفحه 15:
‎٩‏ فرایند اداره امور مراکز آموزشی فنی و حرفه ای مدیریت نامیده می شود و کیفیت مدیریت عبارت است از رعایت شرایط و موازین مطلوب در اداره مراکز فنی و حرفه ای. این شرایط در شرح وظیفه مدیران مراکز تعریف شده است (بازرگان؛ 66:69

صفحه 16:
کبفیت محئوای استاندارد: ‎٩‏ استانداردهای آموزشی عبارت است از محتوای درسی که در آن سرفصل ها و اهداف آموزشی و مهارت پودمان های فنی و حرفه ای بیان گردیده است. اين استانداردها از طرف سازمان فنی و حرفه ای کشور تدوین و ابلاغ می شود (سازمان فنی و حرفه ای» ©©6:09).

صفحه 17:
کیفیت یاددهی یادگیری: © یاددهی یادگیری عبارت است از فرایندی که بین مربی و کارآموزان به منظور افزایش دانش و مهارت های فنی و حرفه ای جریان می یابد. کیفیت اين فرایند وضعیت مطلوب آموزش می باشد که در آن پدیده یادگیری در کارآموزان اتفاق می افتد و مربی خود را برای رعایت شرایط اثربخش یاددهی موظف می داند (بازرگان» ©©0062:05).

صفحه 18:
کیفیت ارزشیابی تحصیلی: ارزشیابی تحصیلی عبارت است از برگزاری آزمون های پایانی دوره های فنی و حرفه ای که در مراکز آموزشی برگزار می شود. رعایت استانداردها در طراحی سوالات؛ نحوه برگزاری و اعلام نتيجه در مجموع کیفیت ارزشیابی گفته می شود (بازرگان» ©©06©6:06).

صفحه 19:
سطح رضایت کارآموزان: © میزان مقبولیت در کارآموزان نسبت به هر یک از پارامترها و عناصر آموزش های فنی و حرفه ای سطح رضایت کارآموزان نامیده مى شود مانند سطح رضایت کارآموزان نسبت به تخصص مربیان» فضای آموزشی, مدیریت مرکز و ... (بازرگان؛ ©©06©:06).

صفحه 20:
* در تحقیق حاضر دو نوع اندازه گیری برای هر یک از متغیرهای ششگانه فضای آموزشی تخصص مربیان» استانداردهای آموزشی یاددهی یادگیری» ارزشیابی تحصیلی و مدیریت مراکز صورت می گیرد. ابتدا سنجش کیفیت هر یک از اين عوامل انجام مى شود. این سنجش به وسیله سياهه ثبت اطلاعات به شیوه مشاهده گری و مراجعه به اسناد انجام می شود. پژوهشگر تحقبق حاضر با در دست داشتن سياهه مربوطه به مراکز مراجعه و اطلاعات لازم را به ثبت می رسانند. * در مرحله دوم سنجش رضایت مندی کارآموزان تسبت به هر یک از متغیرهای ششگانه مذکور مطرح می باشد. اين سنجش از طریق توزیع پرسشنامه نظرسنجی کارآموزان صورت می گیرد. در این پرسشنامه تعداد 00 سوال در نظر گرفته شده است که با مقیاس طیف پنجگانه لیکرت طراحی شده است. ۶ بدین ترتیب عملیات مربوط به سنجش داده های مورد نیاز در دو مرحله از طریق اجرای دو نوع ابزار سیاهه ثبت اطلاعات و پرسشنامه کارآموزان صورت می پذیرد.

صفحه 21:
ویزگی های حوزه مورد مطالعه: * شهرستان اراک مرکز استان مرکزی به سبب وجود کارخانجات عظیم صنعتی و کارگاه های صنایع کوچک به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود کارخانه های 1874 کارخانه بزرگ 29 تعداد مرکز تعداد دانشجو 30000

صفحه 22:
در اين بخش به مهمترین يافته هایی که از طریق بررسی آمار توصیفی به فسث آمده است اشاره من شود کارآموزان نسبت به کیفیت فضای آموزشی به میزان 9۵9/9 اظهار رضایت نموده اند کارشناسان کیفیت فضای آموزشی را به میزان 9660/06 تأید نموده اند 6 کارآموزان نسبت به تخصص مرییان اظهار رضایت نموده اند کارشناسان کیفیت تخصص مربیان را به میزان 906000 تأئید نموده اند میزان رضایت مندی کارآموزان از کیفیت مدیریت دوره 96600 بوده است میزان کیفیت مدیریت دوره از نظر کارشناسان 9۵۵/40 بوده است

صفحه 23:
POISE ‏کارآموزان نسبت به کیفیت استانداردهای آموزشی به میزان‎ ٩ ‏رضایت داشته اند‎ © کیفیت استانداردهای آموزشی از نظر کارشناسان 906/90 بوده است © میزان رضایت مندی کارآموزان از کیفیت فرایند یاددهی یادگیری 0 درصد بوده است * کیفیت فرایند یاددهی یادگیری از نظر کارشناسان 92/606 بوده است © میزان رضایت کارآموزان نسبت به ارزشیابی تحصیلی پایان دوره 3 بوده است 6 کیفیت ارزشیابی تحصیلی از نظر کارشناسان 9۵6/9 بوده است

صفحه 24:
نمودار شماره ) مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از فضای آموزشی

صفحه 25:
نمودار شماره 0 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از تخصص مربيان

صفحه 26:
نمودار شماره 0 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از استاندارد آموزشی Lasse تمدگرد .2 كم هنعم ‎ova‏ ‏تکولویی وز 5 ‎aria apie Be 23882.‏ تبر سور کر 6

صفحه 27:
نمودار شماره *6 مقایسه دررصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از یاددهی یادگیرری

صفحه 28:
نمودار شماره 9 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از ارزشیابی تحصیلی Lata Daas eb ‏میلمل.!‎ ‎aon ‎Apap فسرلید یسدگی | عينصتو مكيل :6 wi ۶۶/۸ ۸ 56

صفحه 29:
نمودار شماره 0 مقایسه درصد اظهارات کارآموزیان نسبت به رضايت ان مديريت مركن

صفحه 30:
اولویت رابطه در بین پارامترهای رضایتمندی و عوامل کیفیت در دوره /)ارزشیابی تحصیلی.0 فضای آموزشی؛ تخصص مربیان؛ 6استاندارد آموزشی6 فرایند یاددهی یادگیری: 0مدیریت دوره.

صفحه 31:
به طور کلی اولویت عوامل مزثر, در کیفیت دوره ها به ترتیب عبارت است از: © ارزشیابی تحصیلی» فضای آموزشی؛ تخصص مربیان» استاندارد آموزشی, فرایند یاددهی یادگیری مدیریت دوره.

صفحه 32:
‎٩‏ با توجه به تجزیه وتحلیل داده های مربوط به پرسشنامه رضایتمندی کارآموزان نسبت به عوامل شش گانه موثر بر کیفیت آموزشی مورد تایید کارشناسان فرضیه های زیر تائید ‏شد

صفحه 33:
9 بين سطح رضایت کارآموزان و کیفیت فضای آموزشی رابطه وجود دارد. © بين سطح رضايت كارآموزان و كيف دارد. © بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت مدیریت دوره رابطه وجود دارد. © بين سطح رضايت كارآموزان و كيفيت محتوای استانداردها رابطه وجود تخصص مربيان رابطه وجود دارد. ۰ بين سطح رضایت کارآموزان و کیفیت یاددهی- یادگیری رابطه وجود ارد. 9 بين سطح رضایت کارآموزان و کیفیت ارزشیابی تحصیلی رابطه وجود ارد.

صفحه 34:
پیشنهاد براساس یافته های تحقیق : #با توجه به این که در تحقیق حاضر رابطه رضایت کارآموزان با عوامل کیفی آموزش های فنی و حرفه ای مشخص گردید» براساس اين بخش ازنتایج تحقیق پیشنهادات ذیل ارائه می گردد.

صفحه 35:
پیشنهاد براساس یافته های تحقیق : © فضای آموزشی و کارگاهی دوره های فنی و حرفه ای از نظر کمی و کیفی با ملاک های استاندارد تطبیق داده شود. © مدیران دوره ها به رغبت ها و نیازهای کارآموزان توجه کافی مبذول دارند. © نسبت به تجدید نظر در استانداردهای آموزشی اقدام گردد. 6 در فرایند یاددهی یادگیری از الگوهای متناسب با رشته مربوطه استفاده شود. © در طراحی و اجرای آزمون های پایان دوره ملاک های استاندارد رعایت ‎a‏ ‎٩‏ از طریق برگزاری دوره های ضمن خدمت مربیان نسبت به تقویت دانش و مهارت أنها لقدام شود.

صفحه 36:
© ضمناً به صاحبان صنایع که اقدام به سفارش برگزاری دوره های کارآموزی می نمایند پیشنهاد می شود در پشتیبانی از یافته های مذکور اهتمام کافی مبذول دارند.

صفحه 37:
‎٩‏ به کارشناسان آموزشی در اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی پیشنهاد می شود از طریق برگزاری دوره های ضمن خدمت و همایش سالانه برای مدیران مراکز آموزشی در افزایش اطلاعات مدیریتی و حرفه ای آنها بکوشند. ‏© به کارشناسان آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای پیشنهاد می شود به منظور ارتقای تخصص مربیان در برگزاری دوره ی ضمن خدمت با عنوان فرایند یاددهی یادگیری اقدام نموده تا گامی در جهت افزایش دانش حرفه ای آنها بودافته شود. ‏© به کارشناس پژوهشی اداره کل فنی و حرفه ای پیشنهاد می شود در سنجش رضایت مندی کارآموزان نسبت به دوره های فنی و حرفه ای به صورت دوره ای اقدام نموده زیرا مقایسه اين پافته ها و ترسیم نیم رخ سطوح رضایت مندی کارآموزان می تواند نوع کیفیت دوره را نمایش دهد.

صفحه 38:

عنوان تحقیق عوامل مؤثر در کیفیت دوره های آموزشی و سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان اراک در نیمه اول سال 1387 نگارنده :خاطره بیاتیان مقدمه: تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزش های فنی و حرفه ای از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت ،به طوری که توسعه برنامه های آموزش فنی و حرفه ای ،از اهداف ملی بیشتر کشورها شد و امروزه یکی از شاخص های موفقیت هر کشوری ،توسعه آن در سه بخش صنعت ،کشاورزی و خدمات می باشد .توسعه این بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در زمینه های فنی و حرفه ای است. بیان مسئله: دربرگزاری دوره های فنی وحرفه ای نیازها وعالیق ورغبت های کار آموزان توجه نمی شود .فرآیند تربیت نیروی کار متضمن توجه به نیاز بازار کار ونیازمندیهای کارآموزان می باشند یک دوره آموزشی زمانی از اثر بخشی کافی برخوردار است که فرایند آن موجبات انگیزش ومشارکت کار آموزان را فراهم آورد. محدوده مطالعه: شش پارامتر محدوده مطالعه را تشکیل می دهد.در واقع این شش پارامتر ،متغیرهای مستقل را تشکیل می دهند -1 پارامتر فضای آموزشی -2تخصص مربیان -3،مدیریت دوره -4،محتوای استانداردهای آموزشی-5 ،فرایند یاددهی- یادگیری و -6فرایند ارزشیابی تحصیلی اهمیت موضوع: آموزشهای فنی وحرفه ای یکی از ضرورت های جوامع وتوسعه نیروی انسانی محسوب می گردد .و از طریق توانمند کردن نیروی کار به رشد وبهروری از منابع به ویژه توسعه منابع انسانی می انجامد چنانچه بتوان رابطه سطح رضایت مندی کارآموزان را درمورد هریک از عوامل موثر در کیفیت دوره مورد شناسایی قرار دهیم یافته های آن می تواند مورد استفاده روسای مراکز وکارشناسان آموزش قرار گیرد. روش تحقیق : توصیفی پیمایشی دراین تحقیق رابطه بین میزان رضایت مندی کارآموزان نسبت به یک از عوامل ششگانه موثربرکیفیت آموزش مورد سنجش وبررسی قرار گیرد. که این شرایط از تحقیق توصیفی همبستگی می باشد. روش جمع آوری اطالعات : پرسشنامه کار آموزان وکارشناسان بصورت مجزا پرسشنامه کار آموزان شامل 36سوال درقالب فرضیه های شش گانه تحقیق فرم ثبت مشاهدات کارشناسان شامل 36سوال در قالب فرضیه های شش گانه تحقیق بر اساس مقیاس طیف پتجگانه لیکرت جامعه آماری: گروه اول :کارآموزان دوره های آموزشی مراکز به تعداد 658 گروه دوم :کارشناسان (مربیان ومعاونان به تعداد 48نفر) حجم نمونه : ‏ 48نفر کارشناس 242نفر کار آموز اهداف : هدف کلی :شناسایی رابطه معنی دار بین عوامل ششگانه کیفیت دوره های آموزشی فنی و حرفه ای و سطح رضایت مندی کارآموزان. اهداف ویژه: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شناسایی رابطه بین کیفیت فضای آموزشی کارگاهی و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین میزان تخصص مربیان و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین کیفیت مدیریت دوره ها و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین محتوای استانداردهای آموزشی و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین کیفیت یاددهی -یادگیری دوره ها و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک. شناسایی رابطه بین کیفیت ارزشیابی تحصیلی دوره ها و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک شرح برخی واژه ها و اصطالحات به کار رفته در تحقیق کیفیت فضای آموزشی: فضای آموزشی عبارت است از مکانی که در آن شرایط الزم و کافی برای تربیت نیروی کار (کارآموزان) در زمینه فنی و حرفه ای وجود داشته باشد .منظور از کیفیت فضای آموزشی وجود مالک ها و استانداردهای اعالم شده از طرف سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد که در آن حداقل های الزم برای مهارت آموزی را تعریف نموده است مانند نور، سرمایش ،گرمایش ،سرانه فضا ،فقدان آلودگی صوتی (بازرگان.)62:1383 ، تخصص مربیان: توانایی ها و قابلیت های ضروری مربیان برای ارائه آموزش های فنی و حرفه ای در دوره های کارآموزی فنی و حرفه ای می باشد .برخی از این قابلیت ها عبارت است از داشتن مدرک تحصیلی متناسب ،دانش شغلی و توانایی مهارت آموزی (سازمان فنی و حرفه­ای.)2:1382 ، کیفیت مدیریت: فرایند اداره امور مراکز آموزشی فنی و حرفه ای مدیریت نامیده می شود و کیفیت مدیریت عبارت است از رعایت شرایط و موازین مطلوب در اداره مراکز فنی و حرفه ای .این شرایط در شرح وظیفه مدیران مراکز تعریف شده است (بازرگان، .)56:1383 کیفیت محتوای استاندارد: استانداردهای آموزشی عبارت است از محتوای درسی که در آن سرفصل ها و اهداف آموزشی و مهارت پودمان های فنی و حرفه ای بیان گردیده است .این استانداردها از طرف سازمان فنی و حرفه ای کشور تدوین و ابالغ می شود (سازمان فنی و حرفه ای.)2:1382 ، کیفیت یاددهی یادگیری: یاددهی یادگیری عبارت است از فرایندی که بین مربی و کارآموزان به منظور افزایش دانش و مهارت های فنی و حرفه ای جریان می یابد .کیفیت این فرایند وضعیت مطلوب آموزش می باشد که در آن پدیده یادگیری در کارآموزان اتفاق می افتد و مربی خود را برای رعایت شرایط اثربخش یاددهی موظف می داند (بازرگان.)114:1383 ، کیفیت ارزشیابی تحصیلی: ارزشیابی تحصیلی عبارت است از برگزاری آزمون های پایانی دوره های فنی و حرفه ای که در مراکز آموزشی برگزار می شود .رعایت استانداردها در طراحی سؤاالت، نحوه برگزاری و اعالم نتیجه در مجموع کیفیت ارزشیابی گفته می شود (بازرگان.)173:1383 ، سطح رضایت کارآموزان: میزان مقبولیت در کارآموزان نسبت به هر یک از پارامترها و عناصر آموزش های فنی و حرفه ای سطح رضایت کارآموزان نامیده می شود مانند سطح رضایت کارآموزان نسبت به تخصص مربیان ،فضای آموزشی ،مدیریت مرکز و ... (بازرگان.)183:1383 ، تعاریف عملیاتی: ‏ ‏ ‏ در تحقیق حاضر دو نوع اندازه گیری برای هر یک از متغیرهای ششگانه فضای آموزشی ،تخصص مربیان ،استانداردهای آموزشی ،یاددهی یادگیری ،ارزشیابی تحصیلی و مدیریت مراکز صورت می گیرد .ابتدا سنجش کیفیت هر یک از این عوامل انجام می شود .این سنجش به وسیله سیاهه ثبت اطالعات به شیوه مشاهده گری و مراجعه به اسناد انجام می شود .پژوهشگر تحقیق حاضر با در دست داشتن سیاهه مربوطه به مراکز مراجعه و اطالعات الزم را به ثبت می رسانند. در مرحله دوم سنجش رضایت مندی کارآموزان نسبت به هر یک از متغیرهای ششگانه مذکور مطرح می باشد .این سنجش از طریق توزیع پرسشنامه نظرسنجی کارآموزان صورت می گیرد .در این پرسشنامه تعداد 36سؤال در نظر گرفته شده است که با مقیاس طیف پنجگانه لیکرت طراحی شده است. بدین ترتیب عملیات مربوط به سنجش داده های مورد نیاز در دو مرحله از طریق اجرای دو نوع ابزار سیاهه ثبت اطالعات و پرسشنامه کارآموزان صورت می پذیرد. ویزگی های حوزه مورد مطالعه: ‏ شهرستان اراک مرکز استان مرکزی به سبب وجود کارخانجات عظیم صنعتی و کارگاه های صنایع کوچک به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود جمعیت شهرستان 600000 کارخانه های صنعتی 1874 کارخانه بزرگ 29 تعداد مرکز 3 تعداد دانشجو 30000 تحلیل یافته های توصیفی : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ در این بخش به مهمترین یافته هایی که از طریق بررسی آمار توصیفی به دست آمده است اشاره می شود: کارآموزان نسبت به کیفیت فضای آموزشی به میزان %8/65اظهار رضایت نموده اند کارشناسان کیفیت فضای آموزشی را به میزان %53/29تأئید نموده اند 76%کارآموزان نسبت به تخصص مربیان اظهار رضایت نموده اند کارشناسان کیفیت تخصص مربیان را به میزان %60تأئید نموده اند میزان رضایت مندی کارآموزان از کیفیت مدیریت دوره %62بوده است میزان کیفیت مدیریت دوره از نظر کارشناسان %5/41بوده است تحلیل یافته های توصیفی : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ کارآموزان نسبت به کیفیت استانداردهای آموزشی به میزان %8/54 رضایت داشته اند کیفیت استانداردهای آموزشی از نظر کارشناسان %5/38بوده است میزان رضایت مندی کارآموزان از کیفیت فرایند یاددهی یادگیری 3/73درصد بوده است کیفیت فرایند یاددهی یادگیری از نظر کارشناسان %7/43بوده است میزان رضایت کارآموزان نسبت به ارزشیابی تحصیلی پایان دوره %5/63بوده است کیفیت ارزشیابی تحصیلی از نظر کارشناسان %3/33بوده است نمودار شماره 1مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از فضای آموزشی فضا نور 2. دما 3. تهویه 4. امکانات 5. فاقد آلود 6. صوتی 86/3 •1. 66/4 69/7 100 90 69/7 80 56/4 70 46/5 60 50 40 30 20 10 0 6 5 4 3 2 1 نمودار شماره 2مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از تخصص مربیان آگاهی مربیان تخصص مربیان مهارت مربیان روش آموزش رفتار مربیان آماده کردن 1. 2. 3. 4. 5. 6. 93/4 73/4 100 73/4 76/8 66/4 73/4 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 6 5 4 3 2 1 نمودار شماره 3مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از استاندارد آموزشی دانش افزایی مهارتآموزی حرفهای شدن آمادگی شغل تکنولوژی روز نیاز بازار کار 1. 2. 3. 4. 5. 6. 100 90 56/4 56/8 6 5 63/5 63/5 59/8 50/2 80 70 60 50 40 30 20 10 0 4 3 2 1 نمودار شماره 4مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از یاددهی یادگیری رابطه با مربیان جو یادگیری روش مهارتآموزی روش آموزش نظری برنامههای آموزشی کیفیت آموزشی 1. 2. 3. 4. 5. 6. 86/7 63/1 69/7 73/4 70/1 100 90 76/8 80 70 60 50 40 30 20 10 0 6 5 4 3 2 1 نمودار شماره 5مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از ارزشیابی تحصیلی محتوای سؤاالت 1. شرایط برگزاری 2. عوامل 3. برگزارکننده نحوه اعالم نتایج 4. فرایند رسیدگی 5. مراحل 6. 100 59/8 63/5 66/8 66/8 70/1 90 80 70 56/4 60 صدورگواهی 50 40 30 20 10 0 6 5 4 3 2 1 نمودار شماره 6مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از مدیریت مرکز 100 رفتار مدیر 1. روشهای مدیریت وظیفه شناسی برنامهریزی نظم و انضباط روابط کارکنان 2. 3. 4. 5. 6. 90 66/8 66/8 6 5 63/5 63/5 4 3 59/8 80 53/1 70 60 50 40 30 20 10 0 2 1 اولویت رابطه در بین پارامترهای رضایتمندی و عوامل کیفیت در دوره 1 ارزشیابی تحصیلی 2،فضای آموزشی3 ،تخصص مربیان4 ،استاندارد آموزشی5، فرایند یاددهی یادگیری6 ،مدیریت دوره. 80 70 51 43 60 36 33 50 40 29 16 30 20 10 0 6 5 4 3 2 1 به طور کلی اولویت عوامل مؤثر در کیفیت دوره ها به ترتیب عبارت است از: ارزشیابی تحصیلی ،فضای آموزشی ،تخصص مربیان، استاندارد آموزشی ،فرایند یاددهی یادگیری ،مدیریت دوره. تحلیل فرضیه ها : با توجه به تجزیه وتحلیل داده های مربوط به پرسشنامه رضایتمندی کارآموزان نسبت به عوامل شش گانه موثر بر کیفیت آموزشی مورد تایید کارشناسان فرضیه های زیر تائید شد تحلیل فرضیه ها : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت فضای آموزشی رابطه وجود دارد. بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت تخصص مربیان رابطه وجود دارد. بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت مدیریت دوره رابطه وجود دارد. بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت محتوای استانداردها رابطه وجود دارد. بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت یاددهی -یادگیری رابطه وجود دارد. بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت ارزشیابی تحصیلی رابطه وجود دارد. پیشنهاد براساس یافته های تحقیق : با توجه به این که در تحقیق حاضر رابطه رضایت کارآموزان با عوامل کیفی آموزش های فنی و حرفه ای مشخص گردید ،براساس این بخش ازنتایج تحقیق پیشنهادات ذیل ارائه می گردد. پیشنهاد براساس یافته های تحقیق : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ فضای آموزشی و کارگاهی دوره های فنی و حرفه ای از نظر کمی و کیفی با مالک های استاندارد تطبیق داده شود. مدیران دوره ها به رغبت ها و نیازهای کارآموزان توجه کافی مبذول دارند. نسبت به تجدید نظر در استانداردهای آموزشی اقدام گردد. در فرایند یاددهی یادگیری از الگوهای متناسب با رشته مربوطه استفاده شود. در طراحی و اجرای آزمون های پایان دوره مالک های استاندارد رعایت گردد. از طریق برگزاری دوره های ضمن خدمت مربیان نسبت به تقویت دانش و مهارت آنها اقدام شود. پیشنهاد به صاحبان صنایع: ضمنًا به صاحبان صنایع که اقدام به سفارش برگزاری دوره های کارآموزی می نمایند پیشنهاد می شود در پشتیبانی از یافته های مذکور اهتمام کافی مبذول دارند. پیشنهادات کارشناسی محقق: ‏ ‏ ‏ به کارشناسان آموزشی در اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی پیشنهاد می شود از طریق برگزاری دوره های ضمن خدمت و همایش ساالنه برای مدیران مراکز آموزشی در افزایش اطالعات مدیریتی و حرفه ای آنها بکوشند. به کارشناسان آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای پیشنهاد می شود به منظور ارتقای تخصص مربیان در برگزاری دوره ی ضمن خدمت با عنوان فرایند یاددهی یادگیری اقدام نموده تا گامی در جهت افزایش دانش حرفه ای آنها برداشته شود. به کارشناس پژوهشی اداره کل فنی و حرفه ای پیشنهاد می شود در سنجش رضایت مندی کارآموزان نسبت به دوره های فنی و حرفه ای به صورت دوره ای اقدام نموده زیرا مقایسه این یافته ها و ترسیم نیم رخ سطوح رضایت مندی کارآموزان می تواند نوع کیفیت دوره را نمایش دهد.

51,000 تومان