صفحه 1:
صفحه 2:
عنوان تحقیق
عوامل موثر در کیفیت دوره های آموزشی و
سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و
حرفه ای شهرستان اراک در نیمه اول سال
ace
صفحه 3:
٩ تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزش های
فنی و حرفه ای از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد
توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت به طوری که
توسعه برنامه های آموزش فنی و حرفه ای» از اهداف ملی
بیشتر کشورها شد و امروزه یکی از شاخص های موفقیت هر
كشورىء توسعه آن در سه بخش صنعت» کشاورزی و خدمات
می باشد. توسعه این بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و
کارآمد در زمینه های فنی و حرفه ای است.
صفحه 4:
* دربرگزاری دوره های فنی وحرفه ای نیازها وعلایق ورغبت
های کار آموزان توجه نمی شود . فرآیند تربیت نیروی کار
متضمن توجه به نیاز بازار کار ونیازمندیهای کارآموزان می
باشند یک دوره آموزشی زمانی از اثر بخشی کافی برخوردار
است که فرایند آن موجبات انگیزش ومشارکت کار آموزان را
فراهم آورد.
صفحه 5:
٩ شش پارامتر محدوده مطالعه را تشکیل می دهد.در واقع این
شش پارامتر» متغیرهای مستقل را تشکیل می دهند
© 4پارامتر فضای آموزشی 2- تخصص مربيان»©- مديريت
دوره.*0- محتوای استانداردهای آموزشی» © فرايند ياددهى-
یادگیری و 0- فرایند ارزشیابی تحصیلی
صفحه 6:
© آموزشهای فنی وحرفه ای یکی از ضرورت های جوامع
وتوسعه نیروی انسانی محسوب می گردد. و از طریق توانمند
کردن نیروی کار به رشد وبهروری از منابع به ویژه توسعه
منابع انسانی می انجامد چنانچه بتوان رابطه سطح رضایت
مندی کارآموزان را درمورد هریک از عوامل موثر در کیفیت
دوره مورد شناسایی قرار دهیم یافته های آن می تواند مورد
استفاده روسای مراکز وکارشناسان آموزش قرار گیرد.
صفحه 7:
توصیفی پیمایشی
دراین تحقیق رابطه بین میزان رضایت مندی کارآموزان نسبت به یک از عوا
ششگانه موثربرکیفیت آموزش مورد سنجش وبررسی قرار گیرد.
كه اين شرايط از تحقیق توصیفی همبستگی می باشد.
صفحه 8:
روش جمع آوری اطلاعات :
٩ پرسشنامه کار آموزان وکارشناسان بصورت مجزا
پرسشنامه کار آموزان شامل OO سوال درقالب فرضیه های شش گانه تحقیق
a ثبت مشاهدات کارشناسان شامل 260 سوال در قالب فرضیه های شش گانه
ات
بر اساس مقیاس طیف پتجگانه لیکرت
صفحه 9:
٩ گروه اول: کارآموزان دوره های آموزشی مراکز به تعداد
9960
٩ گروه دوم: کارشناسان (مربیان ومعاونان به تعداد 660 نفر)
صفحه 10:
© © نفر کارشناس 0 نفر کار آموز
صفحه 11:
© هدف کلی: شناسایی رابطه معنی دار بین عوامل ششگانه کیفیت
دوره های آموزشی فنی و حرفه ای و سطح رضایت مندی
كاراموزان.
صفحه 12:
شناسایی رابطه بین کیفیت فضای آموزشی کارگاهی و سطح رضایتمندی کارآموزان
قنی و حرفه ای شهرستان اراک.
شناسایی رابطه بین میزان تخصص مربیان و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و
حرفه ای شهرستان اراک.
شناسایی رابطه بین كيفيت مدیریت دوره ها و سطح رضایتندی کارآموزان فنی و
حرفه ای شهرستان اراک.
شناسایی رابطه بین محتوای استانداردهای آموزشی و سطح رضایتمندی کارآموزان
فنی و حرفه ای شهرستان اراک.
شناسایی رابطه بین کیفیت یاددهی- یادگیری دوره ها و سطح رضایتمندی کارآموزان
قنی و حرفه ای شهرستان اراک.
شناسایی رابطه بین کیفیت ارزشیابی تحصیلی دوره ها و سطح رضایتمندی
کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک
صفحه 13:
شرح برخی واژه ها و اصطلاحات به کار رفته در تحقیق
کیفیت فضای آموزشی:
© فضای آموزشی عبارت است از مکانی که در آن شرايط لازم
و کافی برای تربیت نیروی کار (کارآموزان) در زمینه فنی و
حرفه ای وجود داشته باشد. منظور از کیفیت فضای آموزشی
وجود ملاک ها و استانداردهای اعلام شده از طرف سازمان
فنی و حرفه ای کشور می باشد که در آن حداقل های لازم
برای مهارت آموزی را تعریف نموده است مانند نور»
سرمایش, گرمایش سرانه فضاء فقدان آلودگی صوتی
(بازرگان» ©©6©:05).
صفحه 14:
توانایی ها و قابلیت های ضروری مربیان برای ارائه آموزش
های فنی و حرقه ای در دوره های کارآموزی فنی و حرفه ای
می باشد. برخی از اين قابلیت ها عبارت است از داشتن مدرک
تحصیلی متناسب. دانش شغلی و توانایی مهارت آموزی
(سازمان فنی و حرفهای» ©0©©62:©).
صفحه 15:
٩ فرایند اداره امور مراکز آموزشی فنی و حرفه ای مدیریت
نامیده می شود و کیفیت مدیریت عبارت است از رعایت شرایط
و موازین مطلوب در اداره مراکز فنی و حرفه ای. این شرایط
در شرح وظیفه مدیران مراکز تعریف شده است (بازرگان؛
66:69
صفحه 16:
کبفیت محئوای استاندارد:
٩ استانداردهای آموزشی عبارت است از محتوای درسی که در
آن سرفصل ها و اهداف آموزشی و مهارت پودمان های فنی و
حرفه ای بیان گردیده است. اين استانداردها از طرف سازمان
فنی و حرفه ای کشور تدوین و ابلاغ می شود (سازمان فنی و
حرفه ای» ©©6:09).
صفحه 17:
کیفیت یاددهی یادگیری:
© یاددهی یادگیری عبارت است از فرایندی که بین مربی و
کارآموزان به منظور افزایش دانش و مهارت های فنی و حرفه
ای جریان می یابد. کیفیت اين فرایند وضعیت مطلوب آموزش
می باشد که در آن پدیده یادگیری در کارآموزان اتفاق می افتد
و مربی خود را برای رعایت شرایط اثربخش یاددهی موظف
می داند (بازرگان» ©©0062:05).
صفحه 18:
کیفیت ارزشیابی تحصیلی:
ارزشیابی تحصیلی عبارت است از برگزاری آزمون های
پایانی دوره های فنی و حرفه ای که در مراکز آموزشی
برگزار می شود. رعایت استانداردها در طراحی سوالات؛
نحوه برگزاری و اعلام نتيجه در مجموع کیفیت ارزشیابی گفته
می شود (بازرگان» ©©06©6:06).
صفحه 19:
سطح رضایت کارآموزان:
© میزان مقبولیت در کارآموزان نسبت به هر یک از پارامترها و
عناصر آموزش های فنی و حرفه ای سطح رضایت کارآموزان
نامیده مى شود مانند سطح رضایت کارآموزان نسبت به
تخصص مربیان» فضای آموزشی, مدیریت مرکز و ...
(بازرگان؛ ©©06©:06).
صفحه 20:
* در تحقیق حاضر دو نوع اندازه گیری برای هر یک از متغیرهای ششگانه فضای
آموزشی تخصص مربیان» استانداردهای آموزشی یاددهی یادگیری» ارزشیابی
تحصیلی و مدیریت مراکز صورت می گیرد. ابتدا سنجش کیفیت هر یک از اين عوامل
انجام مى شود. این سنجش به وسیله سياهه ثبت اطلاعات به شیوه مشاهده گری و
مراجعه به اسناد انجام می شود. پژوهشگر تحقبق حاضر با در دست داشتن سياهه
مربوطه به مراکز مراجعه و اطلاعات لازم را به ثبت می رسانند.
* در مرحله دوم سنجش رضایت مندی کارآموزان تسبت به هر یک از متغیرهای ششگانه
مذکور مطرح می باشد. اين سنجش از طریق توزیع پرسشنامه نظرسنجی کارآموزان
صورت می گیرد. در این پرسشنامه تعداد 00 سوال در نظر گرفته شده است که با
مقیاس طیف پنجگانه لیکرت طراحی شده است.
۶ بدین ترتیب عملیات مربوط به سنجش داده های مورد نیاز در دو مرحله از طریق
اجرای دو نوع ابزار سیاهه ثبت اطلاعات و پرسشنامه کارآموزان صورت می پذیرد.
صفحه 21:
ویزگی های حوزه مورد مطالعه:
* شهرستان اراک مرکز استان مرکزی به سبب وجود کارخانجات عظیم
صنعتی و کارگاه های صنایع کوچک به عنوان یکی از قطب های
صنعتی کشور محسوب می شود
کارخانه های
1874
کارخانه
بزرگ
29
تعداد مرکز
تعداد دانشجو
30000
صفحه 22:
در اين بخش به مهمترین يافته هایی که از طریق بررسی آمار توصیفی به
فسث آمده است اشاره من شود
کارآموزان نسبت به کیفیت فضای آموزشی به میزان 9۵9/9 اظهار
رضایت نموده اند
کارشناسان کیفیت فضای آموزشی را به میزان 9660/06 تأید نموده اند
6 کارآموزان نسبت به تخصص مرییان اظهار رضایت نموده اند
کارشناسان کیفیت تخصص مربیان را به میزان 906000 تأئید نموده اند
میزان رضایت مندی کارآموزان از کیفیت مدیریت دوره 96600 بوده است
میزان کیفیت مدیریت دوره از نظر کارشناسان 9۵۵/40 بوده است
صفحه 23:
POISE کارآموزان نسبت به کیفیت استانداردهای آموزشی به میزان ٩
رضایت داشته اند
© کیفیت استانداردهای آموزشی از نظر کارشناسان 906/90 بوده است
© میزان رضایت مندی کارآموزان از کیفیت فرایند یاددهی یادگیری
0 درصد بوده است
* کیفیت فرایند یاددهی یادگیری از نظر کارشناسان 92/606 بوده است
© میزان رضایت کارآموزان نسبت به ارزشیابی تحصیلی پایان دوره
3 بوده است
6 کیفیت ارزشیابی تحصیلی از نظر کارشناسان 9۵6/9 بوده است
صفحه 24:
نمودار شماره ) مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به
رضایت از فضای آموزشی
صفحه 25:
نمودار شماره 0 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به
رضایت از تخصص مربيان
صفحه 26:
نمودار شماره 0 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان
نسبت به رضایت از استاندارد آموزشی
Lasse
تمدگرد .2 كم هنعم ova
تکولویی وز 5
aria apie Be 23882.
تبر سور کر 6
صفحه 27:
نمودار شماره *6 مقایسه دررصد اظهارات کارآموزان
نسبت به رضایت از یاددهی یادگیرری
صفحه 28:
نمودار شماره 9 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان
نسبت به رضایت از ارزشیابی تحصیلی
Lata
Daas eb
میلمل.!
aon
Apap
فسرلید یسدگی |
عينصتو مكيل :6
wi
۶۶/۸ ۸ 56
صفحه 29:
نمودار شماره 0 مقایسه درصد اظهارات کارآموزیان
نسبت به رضايت ان مديريت مركن
صفحه 30:
اولویت رابطه در بین پارامترهای رضایتمندی و عوامل
کیفیت در دوره
/)ارزشیابی تحصیلی.0 فضای آموزشی؛ تخصص مربیان؛ 6استاندارد آموزشی6
فرایند یاددهی یادگیری: 0مدیریت دوره.
صفحه 31:
به طور کلی اولویت عوامل مزثر, در کیفیت دوره ها به
ترتیب عبارت است از:
© ارزشیابی تحصیلی» فضای آموزشی؛ تخصص مربیان»
استاندارد آموزشی, فرایند یاددهی یادگیری مدیریت دوره.
صفحه 32:
٩ با توجه به تجزیه وتحلیل داده های مربوط به پرسشنامه
رضایتمندی کارآموزان نسبت به عوامل شش گانه موثر بر
کیفیت آموزشی مورد تایید کارشناسان فرضیه های زیر تائید
شد
صفحه 33:
9 بين سطح رضایت کارآموزان و کیفیت فضای آموزشی رابطه وجود
دارد.
© بين سطح رضايت كارآموزان و كيف
دارد.
© بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت مدیریت دوره رابطه وجود دارد.
© بين سطح رضايت كارآموزان و كيفيت محتوای استانداردها رابطه وجود
تخصص مربيان رابطه وجود
دارد.
۰ بين سطح رضایت کارآموزان و کیفیت یاددهی- یادگیری رابطه وجود
ارد.
9 بين سطح رضایت کارآموزان و کیفیت ارزشیابی تحصیلی رابطه وجود
ارد.
صفحه 34:
پیشنهاد براساس یافته های تحقیق :
#با توجه به این که در تحقیق حاضر رابطه رضایت
کارآموزان با عوامل کیفی آموزش های فنی و حرفه ای
مشخص گردید» براساس اين بخش ازنتایج تحقیق
پیشنهادات ذیل ارائه می گردد.
صفحه 35:
پیشنهاد براساس یافته های تحقیق :
© فضای آموزشی و کارگاهی دوره های فنی و حرفه ای از نظر کمی و
کیفی با ملاک های استاندارد تطبیق داده شود.
© مدیران دوره ها به رغبت ها و نیازهای کارآموزان توجه کافی مبذول
دارند.
© نسبت به تجدید نظر در استانداردهای آموزشی اقدام گردد.
6 در فرایند یاددهی یادگیری از الگوهای متناسب با رشته مربوطه استفاده
شود.
© در طراحی و اجرای آزمون های پایان دوره ملاک های استاندارد رعایت
a
٩ از طریق برگزاری دوره های ضمن خدمت مربیان نسبت به تقویت دانش
و مهارت أنها لقدام شود.
صفحه 36:
© ضمناً به صاحبان صنایع که اقدام به سفارش برگزاری دوره
های کارآموزی می نمایند پیشنهاد می شود در پشتیبانی از یافته
های مذکور اهتمام کافی مبذول دارند.
صفحه 37:
٩ به کارشناسان آموزشی در اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی پیشنهاد می
شود از طریق برگزاری دوره های ضمن خدمت و همایش سالانه برای مدیران
مراکز آموزشی در افزایش اطلاعات مدیریتی و حرفه ای آنها بکوشند.
© به کارشناسان آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای پیشنهاد می شود به منظور
ارتقای تخصص مربیان در برگزاری دوره ی ضمن خدمت با عنوان فرایند
یاددهی یادگیری اقدام نموده تا گامی در جهت افزایش دانش حرفه ای آنها
بودافته شود.
© به کارشناس پژوهشی اداره کل فنی و حرفه ای پیشنهاد می شود در سنجش
رضایت مندی کارآموزان نسبت به دوره های فنی و حرفه ای به صورت دوره
ای اقدام نموده زیرا مقایسه اين پافته ها و ترسیم نیم رخ سطوح رضایت مندی
کارآموزان می تواند نوع کیفیت دوره را نمایش دهد.
صفحه 38: