عوامل مؤثر در کیفیت دوره های آموزشی و سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان اراک در نیمه اول سال ۱۳۸۷
اسلاید 1: عنوان تحقیقعوامل مؤثر در کیفیت دوره های آموزشی و سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان اراک در نیمه اول سال 1387 نگارنده : خاطره بیاتیان
اسلاید 2: مقدمه: تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزش های فنی و حرفه ای از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت، به طوری که توسعه برنامه های آموزش فنی و حرفه ای، از اهداف ملی بیشتر کشورها شد و امروزه یکی از شاخص های موفقیت هر کشوری، توسعه آن در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات می باشد. توسعه این بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در زمینه های فنی و حرفه ای است.
اسلاید 3: بیان مسئله:دربرگزاری دوره های فنی وحرفه ای نیازها وعلایق ورغبت های کار آموزان توجه نمی شود . فرآیند تربیت نیروی کار متضمن توجه به نیاز بازار کار ونیازمندیهای کارآموزان می باشند یک دوره آموزشی زمانی از اثر بخشی کافی برخوردار است که فرایند آن موجبات انگیزش ومشارکت کار آموزان را فراهم آورد.
اسلاید 4: محدوده مطالعه: شش پارامتر محدوده مطالعه را تشکیل می دهد.در واقع این شش پارامتر، متغیرهای مستقل را تشکیل می دهند1-پارامتر فضای آموزشی 2- تخصص مربیان،3- مدیریت دوره،4- محتوای استانداردهای آموزشی، 5-فرایند یاددهی- یادگیری و6- فرایند ارزشیابی تحصیلی
اسلاید 5: اهمیت موضوع:آموزشهای فنی وحرفه ای یکی از ضرورت های جوامع وتوسعه نیروی انسانی محسوب می گردد. و از طریق توانمند کردن نیروی کار به رشد وبهروری از منابع به ویژه توسعه منابع انسانی می انجامد چنانچه بتوان رابطه سطح رضایت مندی کارآموزان را درمورد هریک از عوامل موثر در کیفیت دوره مورد شناسایی قرار دهیم یافته های آن می تواند مورد استفاده روسای مراکز وکارشناسان آموزش قرار گیرد.
اسلاید 6: روش تحقیق : توصیفی پیمایشی دراین تحقیق رابطه بین میزان رضایت مندی کارآموزان نسبت به یک از عوامل ششگانه موثربرکیفیت آموزش مورد سنجش وبررسی قرار گیرد.که این شرایط از تحقیق توصیفی همبستگی می باشد.
اسلاید 7: روش جمع آوری اطلاعات : پرسشنامه کار آموزان وکارشناسان بصورت مجزاپرسشنامه کار آموزان شامل 36 سوال درقالب فرضیه های شش گانه تحقیقفرم ثبت مشاهدات کارشناسان شامل 36 سوال در قالب فرضیه های شش گانه تحقیق بر اساس مقیاس طیف پتجگانه لیکرت
اسلاید 8: جامعه آماری:گروه اول: کارآموزان دوره های آموزشی مراکز به تعداد 658گروه دوم: کارشناسان (مربیان ومعاونان به تعداد 48 نفر)
اسلاید 9: حجم نمونه : 48 نفر کارشناس 242 نفر کار آموز
اسلاید 10: اهداف : هدف کلی: شناسایی رابطه معنی دار بین عوامل ششگانه کیفیت دوره های آموزشی فنی و حرفه ای و سطح رضایت مندی کارآموزان.
اسلاید 11: اهداف ویژه:شناسایی رابطه بین کیفیت فضای آموزشی کارگاهی و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک.شناسایی رابطه بین میزان تخصص مربیان و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک.شناسایی رابطه بین کیفیت مدیریت دوره ها و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک.شناسایی رابطه بین محتوای استانداردهای آموزشی و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک.شناسایی رابطه بین کیفیت یاددهی- یادگیری دوره ها و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک.شناسایی رابطه بین کیفیت ارزشیابی تحصیلی دوره ها و سطح رضایتمندی کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان اراک
اسلاید 12: شرح برخی واژه ها و اصطلاحات به کار رفته در تحقیق کیفیت فضای آموزشی:فضای آموزشی عبارت است از مکانی که در آن شرایط لازم و کافی برای تربیت نیروی کار (کارآموزان) در زمینه فنی و حرفه ای وجود داشته باشد. منظور از کیفیت فضای آموزشی وجود ملاک ها و استانداردهای اعلام شده از طرف سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد که در آن حداقل های لازم برای مهارت آموزی را تعریف نموده است مانند نور، سرمایش، گرمایش، سرانه فضا، فقدان آلودگی صوتی (بازرگان، 62:1383).
اسلاید 13: تخصص مربیان:توانایی ها و قابلیت های ضروری مربیان برای ارائه آموزش های فنی و حرفه ای در دوره های کارآموزی فنی و حرفه ای می باشد. برخی از این قابلیت ها عبارت است از داشتن مدرک تحصیلی متناسب، دانش شغلی و توانایی مهارت آموزی (سازمان فنی و حرفهای، 2:1382).
اسلاید 14: کیفیت مدیریت:فرایند اداره امور مراکز آموزشی فنی و حرفه ای مدیریت نامیده می شود و کیفیت مدیریت عبارت است از رعایت شرایط و موازین مطلوب در اداره مراکز فنی و حرفه ای. این شرایط در شرح وظیفه مدیران مراکز تعریف شده است (بازرگان، 56:1383).
اسلاید 15: کیفیت محتوای استاندارد:استانداردهای آموزشی عبارت است از محتوای درسی که در آن سرفصل ها و اهداف آموزشی و مهارت پودمان های فنی و حرفه ای بیان گردیده است. این استانداردها از طرف سازمان فنی و حرفه ای کشور تدوین و ابلاغ می شود (سازمان فنی و حرفه ای، 2:1382).
اسلاید 16: کیفیت یاددهی یادگیری:یاددهی یادگیری عبارت است از فرایندی که بین مربی و کارآموزان به منظور افزایش دانش و مهارت های فنی و حرفه ای جریان می یابد. کیفیت این فرایند وضعیت مطلوب آموزش می باشد که در آن پدیده یادگیری در کارآموزان اتفاق می افتد و مربی خود را برای رعایت شرایط اثربخش یاددهی موظف می داند (بازرگان، 114:1383).
اسلاید 17: کیفیت ارزشیابی تحصیلی:ارزشیابی تحصیلی عبارت است از برگزاری آزمون های پایانی دوره های فنی و حرفه ای که در مراکز آموزشی برگزار می شود. رعایت استانداردها در طراحی سؤالات، نحوه برگزاری و اعلام نتیجه در مجموع کیفیت ارزشیابی گفته می شود (بازرگان، 173:1383).
اسلاید 18: سطح رضایت کارآموزان:میزان مقبولیت در کارآموزان نسبت به هر یک از پارامترها و عناصر آموزش های فنی و حرفه ای سطح رضایت کارآموزان نامیده می شود مانند سطح رضایت کارآموزان نسبت به تخصص مربیان، فضای آموزشی، مدیریت مرکز و ... (بازرگان، 183:1383).
اسلاید 19: تعاریف عملیاتی:در تحقیق حاضر دو نوع اندازه گیری برای هر یک از متغیرهای ششگانه فضای آموزشی، تخصص مربیان، استانداردهای آموزشی، یاددهی یادگیری، ارزشیابی تحصیلی و مدیریت مراکز صورت می گیرد. ابتدا سنجش کیفیت هر یک از این عوامل انجام می شود. این سنجش به وسیله سیاهه ثبت اطلاعات به شیوه مشاهده گری و مراجعه به اسناد انجام می شود. پژوهشگر تحقیق حاضر با در دست داشتن سیاهه مربوطه به مراکز مراجعه و اطلاعات لازم را به ثبت می رسانند. در مرحله دوم سنجش رضایت مندی کارآموزان نسبت به هر یک از متغیرهای ششگانه مذکور مطرح می باشد. این سنجش از طریق توزیع پرسشنامه نظرسنجی کارآموزان صورت می گیرد. در این پرسشنامه تعداد 36 سؤال در نظر گرفته شده است که با مقیاس طیف پنجگانه لیکرت طراحی شده است.بدین ترتیب عملیات مربوط به سنجش داده های مورد نیاز در دو مرحله از طریق اجرای دو نوع ابزار سیاهه ثبت اطلاعات و پرسشنامه کارآموزان صورت می پذیرد.
اسلاید 20: ویزگی های حوزه مورد مطالعه:شهرستان اراک مرکز استان مرکزی به سبب وجود کارخانجات عظیم صنعتی و کارگاه های صنایع کوچک به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود جمعیت شهرستانکارخانه های صنعتیکارخانه بزرگتعداد مرکزتعداد دانشجو600000187429330000
اسلاید 21: تحلیل یافته های توصیفی :در این بخش به مهمترین یافته هایی که از طریق بررسی آمار توصیفی به دست آمده است اشاره می شود:کارآموزان نسبت به کیفیت فضای آموزشی به میزان 8/65% اظهار رضایت نموده اند کارشناسان کیفیت فضای آموزشی را به میزان 53/29% تأئید نموده اند76% کارآموزان نسبت به تخصص مربیان اظهار رضایت نموده اندکارشناسان کیفیت تخصص مربیان را به میزان 60% تأئید نموده اندمیزان رضایت مندی کارآموزان از کیفیت مدیریت دوره 62% بوده است میزان کیفیت مدیریت دوره از نظر کارشناسان 5/41% بوده است
اسلاید 22: تحلیل یافته های توصیفی :کارآموزان نسبت به کیفیت استانداردهای آموزشی به میزان 8/54% رضایت داشته اندکیفیت استانداردهای آموزشی از نظر کارشناسان 5/38% بوده استمیزان رضایت مندی کارآموزان از کیفیت فرایند یاددهی یادگیری 3/73 درصد بوده است کیفیت فرایند یاددهی یادگیری از نظر کارشناسان 7/43% بوده است میزان رضایت کارآموزان نسبت به ارزشیابی تحصیلی پایان دوره 5/63% بوده استکیفیت ارزشیابی تحصیلی از نظر کارشناسان 3/33% بوده است
اسلاید 23: نمودار شماره 1 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از فضای آموزشی 1. فضا2. نور3. دما4. تهویه5. امکانات6. فاقد آلود صوتی
اسلاید 24: نمودار شماره 2 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از تخصص مربیان1. آگاهی مربیان2. تخصص مربیان3. مهارت مربیان4. روش آموزش5. رفتار مربیان6. آماده کردن
اسلاید 25: نمودار شماره 3 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از استاندارد آموزشی 1. دانش افزایی2. مهارتآموزی3. حرفهای شدن4. آمادگی شغل5. تکنولوژی روز6. نیاز بازار کار
اسلاید 26: نمودار شماره 4 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از یاددهی یادگیری1. رابطه با مربیان2. جو یادگیری3. روش مهارتآموزی4. روش آموزش نظری5. برنامههای آموزشی6. کیفیت آموزشی
اسلاید 27: نمودار شماره 5 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از ارزشیابی تحصیلی 1. محتوای سؤالات2. شرایط برگزاری3. عوامل برگزارکننده4. نحوه اعلام نتایج5. فرایند رسیدگی6. مراحل صدورگواهی
اسلاید 28: نمودار شماره 6 مقایسه درصد اظهارات کارآموزان نسبت به رضایت از مدیریت مرکز 1. رفتار مدیر2. روشهای مدیریت3. وظیفه شناسی4. برنامهریزی5. نظم و انضباط6. روابط کارکنان
اسلاید 29: اولویت رابطه در بین پارامترهای رضایتمندی و عوامل کیفیت در دوره 1ارزشیابی تحصیلی،2 فضای آموزشی، 3تخصص مربیان، 4استاندارد آموزشی،5 فرایند یاددهی یادگیری، 6مدیریت دوره.
اسلاید 30: به طور کلی اولویت عوامل مؤثر در کیفیت دوره ها به ترتیب عبارت است از:ارزشیابی تحصیلی، فضای آموزشی، تخصص مربیان، استاندارد آموزشی، فرایند یاددهی یادگیری، مدیریت دوره.
اسلاید 31: تحلیل فرضیه ها :با توجه به تجزیه وتحلیل داده های مربوط به پرسشنامه رضایتمندی کارآموزان نسبت به عوامل شش گانه موثر بر کیفیت آموزشی مورد تایید کارشناسان فرضیه های زیر تائید شد
اسلاید 32: تحلیل فرضیه ها :بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت فضای آموزشی رابطه وجود دارد.بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت تخصص مربیان رابطه وجود دارد.بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت مدیریت دوره رابطه وجود دارد.بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت محتوای استانداردها رابطه وجود دارد.بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت یاددهی- یادگیری رابطه وجود دارد.بین سطح رضایت کارآموزان و کیفیت ارزشیابی تحصیلی رابطه وجود دارد.
اسلاید 33: پیشنهاد براساس یافته های تحقیق :با توجه به این که در تحقیق حاضر رابطه رضایت کارآموزان با عوامل کیفی آموزش های فنی و حرفه ای مشخص گردید، براساس این بخش ازنتایج تحقیق پیشنهادات ذیل ارائه می گردد.
اسلاید 34: پیشنهاد براساس یافته های تحقیق :فضای آموزشی و کارگاهی دوره های فنی و حرفه ای از نظر کمی و کیفی با ملاک های استاندارد تطبیق داده شود.مدیران دوره ها به رغبت ها و نیازهای کارآموزان توجه کافی مبذول دارند.نسبت به تجدید نظر در استانداردهای آموزشی اقدام گردد.در فرایند یاددهی یادگیری از الگوهای متناسب با رشته مربوطه استفاده شود.در طراحی و اجرای آزمون های پایان دوره ملاک های استاندارد رعایت گردد.از طریق برگزاری دوره های ضمن خدمت مربیان نسبت به تقویت دانش و مهارت آنها اقدام شود.
اسلاید 35: پیشنهاد به صاحبان صنایع: ضمناً به صاحبان صنایع که اقدام به سفارش برگزاری دوره های کارآموزی می نمایند پیشنهاد می شود در پشتیبانی از یافته های مذکور اهتمام کافی مبذول دارند.
اسلاید 36: پیشنهادات کارشناسی محقق:به کارشناسان آموزشی در اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی پیشنهاد می شود از طریق برگزاری دوره های ضمن خدمت و همایش سالانه برای مدیران مراکز آموزشی در افزایش اطلاعات مدیریتی و حرفه ای آنها بکوشند.به کارشناسان آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای پیشنهاد می شود به منظور ارتقای تخصص مربیان در برگزاری دوره ی ضمن خدمت با عنوان فرایند یاددهی یادگیری اقدام نموده تا گامی در جهت افزایش دانش حرفه ای آنها برداشته شود. به کارشناس پژوهشی اداره کل فنی و حرفه ای پیشنهاد می شود در سنجش رضایت مندی کارآموزان نسبت به دوره های فنی و حرفه ای به صورت دوره ای اقدام نموده زیرا مقایسه این یافته ها و ترسیم نیم رخ سطوح رضایت مندی کارآموزان می تواند نوع کیفیت دوره را نمایش دهد.
اسلاید 37: موفق باشيد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.