کسب و کارمدیریت و رهبری

عوامل محیط داخلی بر سازمان

صفحه 1:
EMS” : 2

صفحه 2:
فصل چهارم عوامل محیط داخلی بر سازمان

صفحه 3:
۴-۱- عوامل محیط داخلی عوامل داخلی: عواملی هستند که ماهیتاً بر عملکرد شرکت تأثیر می‌گذارند و تحت کنترل شرکت هستند. البته این عوامل لزوماً در داخل شرکت نمی‌باشند. از جمله این عوامل می‌توان موارد زیر را نام برد: 7 عوامل مدیریتی نظیر: تجربه. تخصص, اختیارات. سبک مدیریت و تعداد مدیران - عوامل منابع انسانی نظیر:میانگین سنی.جنسیت.سطح تحصیلات و ... --عوامل مالی‌وحسابداری نظیر: سامانه حسابداری,میزان سود و زیان» IN

صفحه 4:
فعالیت‌های تحقیق وتوسعه: قراردادهای بیرونی؛ ‎(R&D) les pal‏ سامانه‌های اطلاعات مدیریت: گزارش‌های مدیریتی بازاریابی: تبلیغات. هزینه تبلیغات تولید و عملیات: تعداد خطوط تولید. برنامه‌ریزی تولید * سه معیار برای تشخیص نقاط ضعف و قوت عوامل داخلی: A 7 مقایسه با رقبا: مقایسه شرکت با برترین رقیب خود استانداردهای ملی یا بین‌المللی: مقایسه با استانداردهای مشخص پسه وضع موجود با یک وضعیت ایده‌آل: وضعیت ایده‌آل توسط wom sae

صفحه 5:
۴-۲- شناسایی شایستگی ما و عوامل بحرانی موفقبت یک سازمان فاکتورهای عمومی موفقیت عوامل لازم و مفيد برای دستیابی به موفقیت هستند. که اگر دستیابی به آنها دشوار باشد جزو عوامل کلیدی محسوب می‌شوند. که اگر سازمان آن را داشته باشد به آن شایستگی‌ها وگرنه آنها را گلوگاه یا فاکتورهای بحرانی موفقیت می‌نامند. این فاکتورها از مصاحبه و استفاده از مستنداتی چون بیانیه مأموريت بدست می‌آید. موفقیت سازمانی شهر. دارایی‌های آنان است. این مفهوم به همان 7 اندازه که صحیح است می‌تواند گمراه‌کننده هم باشد. که بایستی به

صفحه 6:
ا- دارایی چیست؟ عبارت است از هر چیز با ارزشی که قابل در اختیار گرفتن باشد. «چیز»: نظیر دارایی‌های مالی. غیرمالی. ملموس. غیرملموس نام تجاری سازمان و ... قابلیت تبییل؟؟ ثروت دبا ارزش» قابليت تولید روت قابلیت در اختیار گرفتن:

صفحه 7:
۲- زنجیره راهبردی دارایی‌ها: الف) دارایی‌های پلیه: پایین ترین سطح دارایی‌ها آنچه در صورت‌های مالی سازمان ذکر می‌شود نظیر: تجهیزات. ساختمان, ماشین آلات و ... ب) قابلت‌ها: عبارت است از منابع و فرایندهایی که برای مشتری ارزش ایجاد می‌کند. نظیر منابع انسانی. تجهیزات» دانش فنی, امکانات و نظام‌ها چنانچه در ارتباط با مأموریت سازمان باشند مانند ورزشگاه مجهز برای سازمان صنعتی که برای آن قابلیتی نمی آمد. ج) شایستگی‌ها: آتن بخش از دارایی‌های سازمان که برای مشتری ارزش ایجاد می‌کند. ارزش از دیدگاه مشتری به دو عامل قيمت و

صفحه 8:
د) شایستگی‌های کلیدی عبارت است از توانمندی سازمان در گلوگاه‌های سازمان رقیب و یا در اختیار داشتن انحصاری یک فناوری و بطور کلی آنچه که اسباب برتری را بر سازمان رقیب فراهم می‌آورد. ۰) مزیت‌های رقابتی شایستگی‌های کلیدی برای تبدیل به مزیت‌های رقابتی بایستی به بازار عرضه شوند یعنی منافع بالقوه به فعلیت برسد. به طور کلی: دارایی‌های پایه* قابلیت‌ها*شایستگی‌هاگنایستگی‌های کلیدی

صفحه 9:
عوامل مهمی که موجب موفقیت سازمان می‌شوند دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد: < از نظر دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشند. < قابل بخش یا اندازه گیری باشند. < تعداد آنها نسبتاً کم و انگشت‌شمار باشند. > > در همه شر کت‌های رقیب کاربرد داشته باشند. در سلسه مراتب سازمانی قرار گیرند.

صفحه 10:
منشاً عوامل کلیدی موفقیت سازمان‌ها مأموريت سازمان . صنعت ورقبا بازار محيط ملى سد هد عد هد عوامل حیاتی موفقیت یک سازمان ۱. برخورداری از تکنولوژی بالا ۳. برخورداری از پرسنل مجرب و خبره

صفحه 11:
۴-۳- مور دکاوی شایستگی‌های سازمانی و عوامل بحرانی موفقیت سازمان ها: v موردکاوی: مراحل تدوین عوامل بحرانی موفقیت در یک شرکت

صفحه 12:
۴-۴- چگونه عوامل محیط داخلی سازمان شناسایی و تحلیل می‌شود؟ جك لببيككها با بكار كيرى -- دراختیار مدیران حوزه‌های مخاطسثهناايه هاككياند.

صفحه 13:
۴-۵- موردکاوی شناسایی و تحلیل عوامل محیط داخلی

صفحه 14:
۴-۶- ارزیابی عوامل محبط داخلی(ماترس :1۳1) ارزیابی و اولویت‌بندی عوامل محیطی داخلی سازمان دقیقا شبیه به روش 7:۳1 می‌باشد و فقط به جای عوامل خارجی از عوامل داخلی استفاده می‌شود. یعنی به جای فرصت‌ها و تهدیدات از نقاط ضعف و قوت استفاده می‌شود. در فرایند بررسی عوامل داخلی پس از آنکه با استفاده از رویکرد وظیفه‌ای عوامل کلیدی داخلی(قوت‌ها و ضعف‌ها) شناسایی شدند. باید این عوامل موردارزیابی قرار گیرند تا مشخص شود سازمان دارای قوت است یا ضعف.

صفحه 15:
از طریق ماتریس اولویت عوامل داخلی. عوامل شناسایی شده در داخل سازمان اولویت‌بندی خواهد شد تا عوامل راهبردی داخلی برای بررسی بیشتر تعیین شوند. پس این عوامل از طریق ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ارزیابی و امتیازبندی خواهد شد. ابزار ارزیابی عوامل داخلی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی می‌باشد.

صفحه 16:
معمای تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی لادر ستون اول عوامل راهبردی یا اولویت‌دار داخلی در قالب نقاط قوت و ضعف نوشته می‌شود. لاستون دوم وزن دهی به عوامل بين ‎٠‏ تا ‎١‏ لاستون سوم امتیازدهی به نقاط قوت و ضعف: قوت‌ها ۴ یا ۳ و ضعف‌ها ۱ یا ۰ Q ‏امتیاز سوزون‎ آساچنانچه جمع کل امتیازنهایی سازمان بیش از ۲/۵ باشد نقاط قوت دارد و چنانچه کمتر از ۲/۵ باشد نقاط ضعف بیشتر دارد. ستون چهارم ضرب ستون ۲ در ستون ۳به منظور بدست آوردن

صفحه 17:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان