پزشکی و سلامت آناتومی و فیزیولوژی

عوامل منتخب تاثیرگذار بر رشد حرکتی

avamele_tasirgozar_bar_roshde_harakati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عوامل منتخب تاثیرگذار بر رشد حرکتی”

عوامل منتخب تاثیرگذار بر رشد حرکتی

اسلاید 1: عوامل منتخب تأثیرگذار بر رشد حرکتیارائه دهندگان: سیدظریف ظریفی مقدم 9343607سجاد پارسایی 9343604استادمربوطه: دکتر عابدان زادهاسفند 93

اسلاید 2: رشد و پیشرفت مهارتهای حرکتی تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله:وراثت- تجربیات و نیازهای خاص تکلیف قرار دارد. مطالعات مربوط به رشد حرکتی بدون در نظر گرفتن بحث در مورد عوامل مؤثر بر آن ناقص و ناکافی خواهد بود، بنابراین ما برروی عوامل فردی، محیطی و تکلیفی مؤثر بر روند رشد تمرکز میکنیم.مقدمهفردمحیطتکلیف3

اسلاید 3: 4

اسلاید 4: این اصل توسط گزل[1954] مطرح شد. به دو شکل قابل توجیه هست: 1- اصل سری- پایی:(cephalocaudal) جهت رشد سری- پایی به پیشرفت تدریجی کنترل عضلات و حرکت از سر به پا اشاره دارد. 2- اصل مرکزی- پیرامونی:(proximodistal) جهت رشد مرکزی- پیرامونی به پیشرفت کودک در کنترل دستگاه عضلانی از مرکزبدن به بخش های دورتر اشاره دارد. جهت رشدروند اصل سری- پایی و مرکزی پیرامونی یک روند کاربردی-عملی برای طول عمراست و درپیری حالت معکوس دارد.5

اسلاید 5: سرعت نمو هر کس از یک الگوی عمومی پیروی میکند ودر مقابل تأثیرات بیرونی مقاوم است. اختلال و مزاحمت در آهنگ طبیعی رشد بوسیله جریان نوسان خود تنظیم(self-regulatory ) جبران میشود که بچه را قادر میسازد تا عقب ماندگی خود را جبران سازد. اندازه گیری قد، وزن و رشد حرکتی تا قبل از 2 سالگی برای پیش بینی رشد و نمو آینده، بی ارزش و فاقد اعتبار است. سرعت نمومیزان توانایی کودک در جبران عقب ماندگی در مقایسه با همسالان به مدت و شدت فقدان – سن کودک و نمو ژنتیکی بالقوه او بستگی دارد. 6

اسلاید 6: درهم تنیدگی متقابل به ارتباط هماهنگ وفزاینده ساز و کارهای عصبی دستگاههای عضلات مخالف اشاره دارد. تمایزپذیری (differentiation): پیشرفت تدریجی از الگوهای حرکتی زمخت اطفال به سوی حرکات پالایش یافته وکاربردی میباشد. یکپارچگی (integration): گردآوری سیستم های حسی و عضلانی مخالف برای تعامل و اثر متقابل یکی بر دیگری است. متخصصان رشد عموما یکپارچگی را (کارکردهای میان حسی) می نامند.عجین شدن دو سویه(درهم تنیدگی متقابل)Reciprocal interweavingبالیدگی عصبی حرکتی از طریق پیشرفت در توانایی تمایز و یکپارچگی مکانیسم های حسی و حرکتی فرد مشخص میشود.7

اسلاید 7: ثورندایک(1913) پدربزرگ نظریه یادگیری، معتقد بود آمادگی به مدل بالیدگی زیست شناختی بستگی دارد. آمادگی عواملی را در بر میگیرد که با تغییر یا دستکاری آنها میتوان یادگیری را افزایش داد؛ از قبیل بالیدگی جسمانی و ذهنی، محیط غنی و انگیزش. طبق قانون آمادگي، کودک بايد از لحاظ رشد جسمي، عاطفي، ذهنى و غيره به اندازهٔ کافى رشد کرده باشد تا بتواند مفهوم‌هاى مورد نظر را بخوبى ياد بگيرد بخش اصلی برنامه های آمادگی که در بسیاری از مراکز پیش دبستانی و دبستانی استفاده میشود، استفاده از حرکت برای بهبود مولفه های مهم ادراکی – حرکتی است.آمادگیreadinessآمادگی برای یادگیری به تلفیق عوامل فیزیکی ، محیطی و زیست شناختی وابسته است8

اسلاید 8: دوره های حساس و بحرانی یادگیری با مفهوم آمادگی ارتباط نزدیکی دارد یک فرد در زمانهای معینی به تحریکات خاصی حساس تر است. مداخله مناسب میتواند باعث تسهیل و عدم دریافت تحریکات مناسب میتواند باعث اختلال در رشد طبیعی دوره های بعدی زندگی گردد. انجمن هد استارت آمریکا (1960) دوره سنی 3 تا 5 سال را به عنوان دوره های حساس برای رشد عقلانی کودک در نظر گرفت.دوره های حساس و بحرانی یادگیریCritical and sensitive learning periodsتمایل کودک به پیروی ازالگوی دوره های بحرانی بطور وسیعی بانظریه تکالیف رشدی وبه میزان کمتربا دیدگاه سطح- مرحله ونظریه مراحل حساس وبرجسته عمرارتباط دارد.9

اسلاید 9: ترتیب ظاهر شدن ویژگیهای رشدی قابل پیش بینی است، بااین وجود سرعت ظاهر شدن آنها متغیر است. اگر چه رشد و نموجسمی و بالیدگی بایک الگوی همسان وپیش بینی شده توسط ساختار ژنتیکی پیش میرود، عوامل متعدد و متنوع محیطی در طول عمر برآن تأثیرگذار است. تفاوت های فردی به منحصر به فرد بودن زمانبندی رشد هر انسان اشاره دارد.که این زمانبندی ترکیبی از عوامل وراثتی و محیط است. وجود انحرافات 6 ماهه تا یکسال در ظهور و پدیدار شدن شدن مهارتهای حرکتی متعدد امری عادی تلقی میگردد. تفاوت های فردی ارتباط زیادی با مفهوم آمادگی دارد.تفاوت های فردیIndividual different10

اسلاید 10: رشد نوعی: این توانایی ها تمایل دارند بطور خودکار و در یک توالی قابل پیش بینی در کودک در حال رشد ظاهر شوند. توانایی رشدی نوعی در برابر تأثیرات محیطی خارجی تاحدود زیادی مقاومند. رشد فردی: این توانایی ها بطور خودکار در فرد ظاهر نمیشوند بلکه به تجربه وتمرین نیاز دارند و تحت تأثیر فرهنگ مشخص قرار دارند. بنابراین این مهارتها در ابتدا به یادگیری و فرصت های محیطی نیاز دارند.Ontogenetic رشدفردی Phylogeneticرشد نوعی مثالهایی از رشد نوعی: تکالیف مقدماتی دسترسی، گرفتن و رها کردن، راه رفتن، پریدنمثالهایی از رشد فردی: خواندن و نوشتن ،شنا، دوچرخه سواری، اکثر مهارتهای ورزشی11

اسلاید 11: حساس ترین عوامل محیطی موثر بر رشد: تحریک و محرومیت محیطی و دلبستگی بین والدین و فرزند که در ماههای نخست پس از تولد اتفاق می افتد. اصطلاح دلبستگی Bonding برای اشاره به روابط اجتماعی عاطفی محکم و دایمی به کار می‌رود. کودکان تمایل دارند به برخی اشخاص به ویژه مادرشان بچسبند و در حضور ان‌ها احساس امنیت کنند. روان شناسان در ابتدا براین باور بودند که دلیل دلبستگی به مادر، منبع غذا بودن اوست و غذا یکی از نیازهای نخستین نوزادان را تشکیل می‌دهدعوامل محیطینظریه دلبستگیAttachment theory

اسلاید 12: تحریک و محرومیت دارای اثرات بالقوه ای بر سرعت رشد میباشند. مطالعات اولیه که بر روی دوقلوهای همسان انجام گرفت نشان داد که پیشرفت رشدی محسوسی در اثر تمرین زود هنگام مشاهده نشد. اما مطالعات بعدی مبین اعتماد به نفس و اطمینان بیشتر در کودکان در فعالیت هایی که در آنها آموزش ویژه ای کسب کردند بود. تحریک و محرومیتStimulation and deprivation13

اسلاید 13: 14

اسلاید 14: وزن کم هنگام تولد(LBW) : Low Birth Weight بنابر تعريف سازمان جهاني بهداشت وزن تقريبي نوزادان طبيعي بين 3200- 3000 گرم بوده كه دختران 200 گرم از پسران كم‌وزن‌تر هستند. چنانچه نوزادي هنگام تولد كمتر از 2500 گرم متولد شود، كم‌وزن ناميده مي‌شود امانوزاد با وزن تولد 1500 گرم بسيار كم‌وزن و كمتر از 1000 گرم شديدا كم‌وزن است. وزن كم هنگام تولد يك مشكل مهم بهداشت جهاني و پرهزينه است و سازمان جهاني بهداشت شيوع نوزادان كم‌وزن در ايران را 8 درصد گزارش كرده استنارسیprematurityوزن کم هنگام تولد و تولد زودرس دو شاخص دقیق برای برای نارسی میباشد.15

اسلاید 15: نوزاد زودرس به نوزادی اطلاق میگردد که قبل از هفته 37 بارداری به دنیا می آید.و به موارد زیر تقسیم میگردند: 1- شدیدا زودرس (کمتر از 28 هفته) 2- بسیار زودرس (28 تا <32 هفته) 3- متوسط تا زودرس با تأخیر (32 تا <37 هفته) [مجله سلامت، دکتر سید مرتضی احتشام فر]تولد زودرسPreterm birthزودرسی بیشترین ارتباط را با عقب ماندگی ذهنی، جسمی، بیش فعالی و مرگ ومیر کودک دارد.16

اسلاید 16: اختلالات خوردن، دسته‌ای از اختلالات روان‌شناختی است که در آنها به نوعی مساله‌ خوردن مطرح می‌شود؛ چاقی، خوردن افراطی، بی اشتهایی و پر اشتهایی عصبی که هر کدام اثر قابل ملاحظه ای بر نمو و رشد حرکتی دارد.اختلال خوردنEating disordersدسامبر 27، 1717

اسلاید 17: 18چاقی مرضی (Obesity): یک سری شرایط پزشکی که چربی بدن اضافی به صورت وسیعی انباشته شده و می‌تواند با اثری زیان بار بر سلامتی، موجب کاهش میانگین طول عمر و/یا افزایش مشکلات مربوط به سلامتی گردد ، زمانی که شاخص جرم بدن (BMI)،(( شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متربه دست می آید)) از ۳۰ بیشتر شود، آن فرد چاق محسوب می‌شود. چاقی obesityدرصد چربی مهمترین شاخص چربی است. علت اصلی چاقی در کودکان عدم فعالیت است. نتایج مطالعه روی دوقلوهای نشان دادکه نقش عوامل ژنتیکی در چاقی کودکان به اندازه عوامل محیطی است

اسلاید 18: عنوان مقاله: بررسی میزان شیوع چاقی و لاغری در کودکان2تا5ساله LBW وNBW در مناطق روستایی تحت پوشش طرح پزشک خانواده شهرستان گنبدکاووس (*بهروز ابراهيم زاده كر * *عبدالحامد یپان غراوی * كارشناس ارشد علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشکی گلستان ** کارشناس ارشد مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان) با استفاده از منحنیهای رشد قد و وزن میتوان وضعیت کودک را با وضعیت جمعیت استاندارد هم سن وسال وی مقایسه کرد. اين مطالعه در مناطق روستایی شهرستان گنبد در سنین دو تاپنج سالگی انجام شد. مواد و روشها: دراین مطالعه مورد-شاهدی و از نوع گذشته‌نگر، 200 کودک با وزن تولد کم (LBW) انتخاب شد. برای هر کودک LBWیک کودک NBWبعنوان شاهد با رعایت هم سنی برحسب تصادف از خانوارهای دیگر انتخاب شد. پرسشنامه برای آنها توسط کاردان بهداشتی آموزش دیده تکمیل گردید. یافته ها: در کودکان موردبررسی،توزيع فراواني لاغری و چاقي در کودکانLBW به ترتیب 8و4 درصد بودکه در کودکانNBWاین ارقام به ترتیب 2.5و10.6درصدبود یعنی شیوع لاغری در کودکان با وزن تولد کمتر از 2500گرم، بیشتر از کودکان با وزن تولد طبیعی بودو درست برعکس ، شیوع چاقی کودکان NBWبیشتر از کودکان LBW بود.. بحث و نتیجه گیری کلی: این مطالعه اثرات منفی وزن پایین هنگام تولد را بر شاخصهای رشد کودکان در سنین 2تا5سالگی نشان داد.. 19دانشگاه علوم پزشکی مشهدتاریخ دریافت مقاله:17-02-1391

اسلاید 19: 20اختلال پرخوری به افرادی اطلاق میشود که مراحل پرخوری را(بدون تخلیه) در طول دوره های 2 ساعته، حداقل 2 روز در هفته و به مدت 6 ماه طی میکنند.اختلال پرخوریBinge eating disorderاختلال پرخوری در بیش از 50 درصد موارد با سابقه افسردگی همراه است و هیجانات منفی مثل عصبانیت، اضطراب، ناراحتی وبی حوصلگی باعث ایجاد آن میشوند.

اسلاید 20: این افراد نیز در آرزوی لاغری هستند اما از روش پرخوری تخلیه استفاده میکنند.آنها اغلب مقدار زیادی غذا میخورند، سپس خود را مجبور به استفراغ کردن میکنند.حدود 90 درصد مبتلایان در هر دو مورد را زنان تشکیل میدهند.21بی اشتهایی عصبی با بیزاری نسبت به مصرف غذا و وسواس چاقی زیاد (حتی در صورت لاغری واضح) مشخص میشود. این افراد ممکن است 20 تا 25 درصد وزن طبیعی خود را از دست دهند.بی اشتهایی عصبیAnorexia nervosaپر اشتهایی عصبیBulimia nervosaنتیجه بی اشتهایی و پراشتهایی عصبی: تأخیر رشدی و حتی مرگ میباشد

اسلاید 21: آمادگی جسمانی مجموعه ای از ویژگی هاست که با توانایی اجرای فعالیت جسمانی ارتباط دارد.وتحت تأثیر ژنتیک و تغذیه میباشد. 22سطح آمادگی جسمانیPhysical fitness level

اسلاید 22: تمام حرکات از قوانین پایه مکانیکی (قوانین بنیادی مکانیکی) تبعیت میکنند. اصول مکانیکی مهم حرکت عبارتند از: تعادل- اعمال نیرو- دریافت نیرو عوامل اصلی در تعادل: مرکز ثقل- خط گرانش- سطح اتکا قوانین حرکتی مربوط به نیرو: قانون اینرسی- قانون شتاب- قانون عمل و عکس العمل23عوامل بیومکانیکی

اسلاید 23: منابع: 1- درک رشد حرکتی: گالاهو – ازمون 2- رشد و تکامل حرکتی در طول عمر: هی وود 3- رشد حرکتی: شجاعی – دانشفر 4- مجله خبری Vista news hub : قوانین اساسی یادگیری ثورندایک 5- مجله سلامت: دکتر احتشام فر 6-نشریه science direct 24

اسلاید 24: 25سپاس از توجه تان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید