مراقبت‌های بهداشتی

عوامل موثر بر حفظ و تداوم شیردهی

avamele_moaser_bar_hefz_va_tadavome_shirdehi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عوامل موثر بر حفظ و تداوم شیردهی”

عوامل موثر بر حفظ و تداوم شیردهی

اسلاید 1: عوامل موثر بر حفظ و تداوم شیر دهی

اسلاید 2: اقداماتی که موفقیت مادر در امر شیردهی را بیشتر می کند هر چه زودتر شروع کردن تغذیه نوزاد نگه داشتن نوزاد درکنار مادر،اعم از بیمارستان و یا در منزل مکیدن های مکرر و طبق خواست شیر خوار(نه طبق برنامه زمان بندی شده و هر 3 یا 4 ساعت یک بار)تغذیه در ساعات شب بنا به درخواست شیرخوار. عدم مصرف داروهای خواب آلود کننده و بیهوشی عمومی آسایش و آرامش مادر.حمایت و محبت همسر.و بالاخره استفاده از روش درست شیر دادن

اسلاید 3: بیهوشی هنگام زایمان ،مصرف دارو و عمل سزارین هیچکدام مانع شیر دهی نیستند . نقش کارکنان بهداشتی ،همسر و نزدیکان مادر در مصمم کردن او برای شیر دادن و ادامه آن بسیار مهم است . فاصله گذاری مناسب بین فرزندان و داشتن فرزند کمتر در تامین سلامت مادر و شیر دهی موفق او بسیار موثر   است . حتی مادرانی که تغذیه مناسب ندارند می توانند شیردهی موفقی داشته باشند. زن شیرده تغذیه خوب و صحیح داشته باشد .

اسلاید 4: توصیه ها به مادران شاغلتغذیه صرف با شیر مادر در سراسر مدت مرخصی زایمان طبق خواست شیر خوارعدم تغذیه تکمیلی زودرس تغذیه بیشتر با شیرمادر در شب و تعطیلات عدم تغذیه با شیرمصنوعی هنگامی که مادر نزد کودک استعدم تغذیه با بطری هنگام دور بودن مادر از کودک

اسلاید 5: تغذیه با شیر دوشیده شده مادر عدم ترک طفل غیر از ساعات کار و همراه او بودن در همه جا برای تغذیه با شیرمادرشیردادن به طفل هنگام استراحت و دراز کشیدن مادر دوشیدن شیر در محل کار ۳-۲ بار صرف غذای کافی صرف مایعات کافی

اسلاید 6: صرف غذای مختصر مغذی در محل کار آشنایی با سایر زنان شاغل شیرده و استفاده از تجربیات آنها برای تغذیه شیرخوار ، استفاده از مرخصی ساعتی در طول روز برای تغذیه شیرخواربا استفاده از مهدکودک های همجوار محل کار استفاده از ۶ ماه مرخصی زایمانی

اسلاید 7: تغذیه کودک 24-6 ماهه بدان معنی نیست که مادر دفعات شیر دهی را کم کند بلکه باید هر زمان کودک تمایل داشت، شیر خود را به او بدهد (حداقل 8 بار در شبانه روز)

اسلاید 8: ذخائر آهن در حوالی 6 ماهگی به حداقل می رسد.بعد از شش ماهگی نیازهای غذایی شیرخوار با شیر تنها براورده نمی‌شود برای دندان درآوردن جویدن امری ضروری استشیرخوار حوالی 6 ماهگی برای غذاهای نیمه جامد آمادگی داردتکامل تغذیه ای بخشی از تکامل عمومی بدن است

اسلاید 9: معایب زود شروع کردن تغذیه تکمیلی قبل از پایان 4 ماهگی آماده نبودن دستگاه گوارش شیر خوار برای پذیرش غذاهایی غیر از شیر خطر آلرژی با هر غذای جدیدامکان ابتلا به عفونت ها باعث کاهش تولید شیر مادر می‌شوددادن غذای غیرمغذی مثل فرنی جایی برای شیر نمی گذاردغذا دادن به کودک در حالت خوابیده خطرناک است

اسلاید 10: شرایط مواد غذایی مناسبنرم و سهل الهضم باشد. مواد اولیه آن در دسترس خانواده باشد. قیمت آن ارزان و مناسب عادات غذایی خانواده باشد. مقوی و مغذی باشد یعنی انرژی، پروتئین ، املاح و ویتامین های ضروری کودک را تامین کند.

اسلاید 11: برخی از اصول تغذیه تکمیلی مواد غذایی از نظر مقدار و نوع باید به تدریج به غذای شیرخوار اضافه شود. از یک نوع غذای ساده شروع و به تدریج به مخلوطی از چند نوع غذا تغییر یابد. از مقدار کم شروع و به تدریج بر مقدار آن افزوده شود. بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف حدود 5 تا 7 روز فاصله لازم است تا شیرخوار به غذای اول عادت کند و بعد غذای جدیدی به او داده شود.

اسلاید 12: اضافه کردن یک به یک و فاصله دار مواد غذایی باعث مي‌شود که اگر ناسازگاری به یک ماده غذایی وجود داشته باشد، شناخته شود. همچنین تحمل شیرخوار به تدریج بیشتر مي‌شودو به دستگاه گوارش او فرصت مي‌دهدتا به غذا عادت کند.

اسلاید 13: غذاها در شروع باید نسبتاً رقیق باشند و غلظت آنها کمی بیشتر از شیر باشد و سپس تدریجاً بر غلظت آنها افزوده شود. سفت کردن تدریجی غذاها به یاد گرفتن عمل جویدن کمک می‌کند

اسلاید 14: غذای کمکی را باید با قاشق به شیر خوار داد و از یک قاشق مرباخوری شروع کرد. غذای کودک باید تمیز تهیه شود، کاملاً پخته شده باشد و تا حد امکان به اندازه یک وعده تهیه شود.

اسلاید 15: شروع و نحوه تغذیه تکمیلیغلات مانند برنج بهترین ماده غذایی برای شروع تغذیه ی تکمیلی است. فرنی یکی از بهترین غذاهایی است که مي‌توان از یک بار در روز به اندازه 1 تا 3 قاشق مرباخوری شروع کرد و به تدریج بر مقدار آن، متناسب با اشتهای کودک افزود.

اسلاید 16: از هفته دوم شروع غذای کمکی مي‌توان علاوه بر فرنی، شیر برنج و حریره بادام نیز به کودک داد.

اسلاید 17: در هفته سوم مصرف انواع سبزی ها مثل سیب زمینی، هویج، جعفری، گشنیز، کدو سبز، لوبیا سبز و ... برای تغذیه کودک شروع می‌شود. در این هفته علاوه بر فرنی مي‌توان با مخلوط سبزی ها و برنج سوپ تهیه کرد.

اسلاید 18: از هفته چهارم مي‌توان مقدار کمی گوشت به سوپ اضافه کرد. از ماه هشتم علاوه بر سوپ مي‌توان زرده تخم مرغ را شروع کرد.

اسلاید 19: شروع استفاده از حبوبات از 9 ماهگی است که به سوپ شیر خوار اضافه می‌شود.

اسلاید 20: آب میوه آخرین ماده غذایی است که به غذای کودک در سال اول اضافه مي‌شودو حاوی ویتامین و املاح معدنی است. آب میوه را باید در ابتدا به صورت رقیق شده و از 3 قاشق مربا خوری در روز شروع و تدریجاً به مقدار آن افزود.

اسلاید 21: از پایان 6 ماهگی و همزمان با شروع غذای کمکی تا پایان 12 ماهگی غذای اصلی شیرخوار هنوز شیر مادر است.لذا تغذیه با شیر مادر به طور مکرر و بر حسب تقاضا و تمایل شیرخوار درتمام شبانه روز و قبل از هر وعده غذای کمکی باید مورد توجه قرار گیرد.

اسلاید 22: از دادن مواد غذایی زیر تا یک سالگی باید اجتناب کرد چون گروهی ایجاد حساسیت نموده برخی باعث خفگی شیرخوار شده و تعدادی نیز مشکلات دیگری به وجود می آورند

اسلاید 23: 1- مواد غذایی که ممکن است در شیرخوار زیر یک سال ایجاد حساسیت کنند:* شیر گاو(در تهیه فرنی،جوشاندن شیر مقدار مواد آلرژن موجود در شیر را کمتر می کند).* سفیده تخم مرغ*انواع توت،کیوی ،آلبالو و گیلاس وخربزه*بادام زمینی.

اسلاید 24: - مواد غذایی که در دوره شیرخواری مجاز نیست و ممکن است باعث خفگی شیرخوار شود:دانه کشمش دانه انگورذرتتکه های سوسیسآجیلتکه های سفت و خام سبزی مثل هویج و...تکه های گوشت

اسلاید 25: 3- مواد غذایی که ممکن است مشکلات دیگری ایجاد نمایند:* قهوه/بی قراری میدهد.*چای پررنگ/بی قراری میدهد*عسل/باعث مسمومیت می شود(بوتولیسم)

اسلاید 26: به طورکلی تا یک سالگی عسل،شیر پاستوریزه،پنیر، سفیده تخم مرغ ،شکلات،میگو،فلفل و ادویه جات،ترشی ها،نمک،نوشابه های رنگی و گازدار،از حبوبات لپه ونخود،از گروه سبزی ها اسفناج و کلم توصیه نمی شود.

اسلاید 27: مکمل های غذایی کودک مکمل آهناز بدو تولد تا 6 ماهگی نیاز کودک به آهن با استفاده از ذخیره آهن و شیر مادر تامین می شود اما پس از آن شیر مادر تکافوی این نیاز را نمی کند.

اسلاید 28: مقوی و مغذی کردن غذای کودک، اضافه کردن برخی از مواد غذایی به غذای کودک است که بتواند به ویژه در مواقعی که کودک دچار تاخیر رشد شده است، انرژی و مواد مغذی بیشتر مانند پروتئین، انواع ویتامین (مانند C,Aو...) و انواع املاح (مانند کلسیم، آهن، روی و ...) را به کودک برساند.

اسلاید 29: اضافه کردن موادی که فقط انرژی غذای کودک را بیشتر می‌کند (مقوی کردن) اضافه کردن موادی مانند شکر و روغن فقط انرژی دریافتی کودک را افزایش مي‌دهد. اضافه کردن شکر به غذای کودک باعث مي‌شود ذایقه کودک به طعم شیرین عادت کند و در نتیجه کودک تا سنین بزرگسالی به غذاهای شیرین علاقه پیدا کند و به همین دلیل اضافه کردن شکر به غذای کودک در سال اول زندگی توصیه نمی‌شود.

اسلاید 30: در صورتی که در دستور تهیه غذا شکر وجود دارد مصرف آن اشکالی ندارد مثل فرنی که در دستور تهیه آن مقداری شکر وجود دارد ولی اضافه کردن شکر به غذاهای دیگر مثل پوره و یا سوپ کودک برای اضافه کردن انرژی غذای کودک توصیه نشده و افزودن مقدار کمی روغن توصیه می‌شود.

اسلاید 31: افزودن روغن به غذای کودک توصیه می‌شود.پروتئین برای رشد کودک ضروری است و مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین در تغذیه کودک توصیه می‌شود.

اسلاید 32: نکات مهم در تغذیه سال دوم زندگی ادامه تغذیه با شیر مادر همچنان مورد تاکید است. شیر مادر بعد از صرف غذای کودک داده شود. دفعات تغذیه به غیر از شیر مادر 4 تا 5 بار در روز است. هنوز باید در غذا تغییراتی داد تا هضم آن آسانتر باشد زیرا ممکن است هضم غذا برای او مشکل باشد.

اسلاید 33: نیاز کودک به کلسیم و پرو تئین توسط شیر مادر و مقدار ماست پاستوریزه ای که در روز می خورد تامین می‌شود. سفیده تخم مرغ کم کم به همان صورت که در مورد زرده تخم مرغ شروع شده بود به صورت کاملاً پخته و سفت شده شروع و به تدریج به یک سفیده کامل می رسد و مي‌توان یک روز در میان یک تخم مرغ کامل به کودک داد.

اسلاید 34: باید توجه داشت که هنوز هم معده کودک کوچک است و نباید آن را با مقدار زیاد آب میوه یا خود میوه پر کرد.به کودک 1 تا 2 ساله تنقلاتی مثل پفک، شکلات، چیپس و ... نباید داده شود.

اسلاید 35: از شیر گرفتن محققان بر اين باورند كه سن طبيعي از شير گرفتن كودك در انسان 2 تا5/2سالگي است و شيردادن به كودكي كه بيش از دو سال نياز به مكيدن پستان مادر دارد، براي او مضر نيست. در فرهنگ كشورهاي ديگر مانند فرهنگ اسلامي ما شيردهي تا 2 سالگي توصيه شده است اما اگر مادران به دلايلي قبل از دو سالگي مجبور به قطع شيردهي شدند؛ استفاده از شيشه شير يا وسايلي براي تسهيل شير خوردن كودك توصيه مي‌شود، چرا كه نياز به مكيدن تا 6 ماهگي يا يكسالگي برطرف نمي‌شود__________________

اسلاید 36: با افزایش حجم غذاها و مایعاتی که کودک در طول روز دریافت می‌کند، نیاز او به استفاده از شیر کاهش پیدا می‌کند برخی کودکان پس از استفاده از غذاهای جامد به تدریج علاقه خود را به شیر مادر و یا شیرخشک از دست می‌دهند و به اصطلاح، خود به خود از شیر گرفته می‌شوند

اسلاید 37: زمانی که کودک از خوردن یک وعده غذا خودداری می‌کند، به جای غذا به او شیر ندهید. اگر کودکتان از غذا خوردن امتناع می‌کند، هرگز برای ترغیب او از تنقلاتی مانند بیسکویت، پفک و شکلات استفاده نکنید چون در نهایت نه ‌تنها به مقصدتان نخواهید رسید، بلکه با این تنقلات بی‌خاصیت، او را سیر خواهید کرد

اسلاید 38: بیشتر مشکلات مربوط به تغذیه کودکان با حفظ آرامش برطرف می‌شود؛ در نتیجه نباید در مورد تغذیه فرزندتان مضطرب و نگران باشید چون این نگرانی در اغلب مواقع بی‌مورد است.

اسلاید 39: اگر کودکتان تمام وقت مشغول فعالیت و جست‌وخیز است و لحظه‌ای آرام و قرار ندارد، به احتمال زیاد به اندازه کافی غذا خواهد خورد در صورتی که کودکتان فقط یک وعده غذایی را با اشتها می‌خورد و وعده دیگر بی‌اشتهاست و در طول روز مواد غذایی مختلفی می‌خورد، خطری متوجه سلامتی او نخواهد بود.

اسلاید 40: وقتی کودکتان خوب غذا می‌خورد، از او تعریف و تمجید زیادی کنید و اگر غذای کمی خورد، او را مجبور به غذاخوردن نکنید. توجه داشته باشید که بهترین پاداش برای کودکان و تثبیت رفتارها و عادت‌های خوب آنها، تعریف و تحسین است.

اسلاید 41: کودکان به‌جز غذاخوردن، از همراهی با جمع خانواده لذت می‌برند، بنابراین پس از اینکه بچه نشستن یاد گرفت، او را سر سفره یا میز غذا ببرید. برای نشستن کودک سر میز غذا باید از صندلی‌های بلندتر و پشتی‌دار استفاده کنید. جمع شدن همه اعضای خانواده سر میز با وجود همه دشواری‌هایش تا حدود زیادی از دردسرهای شما در غذا دادن به فرزندتان جلوگیری خواهد کرد.

اسلاید 42: قوانین غذا خوردن را خیلی ساده و روشن برای فرزندتان توضیح دهید و یادآور شوید بچه‌ها هم مانند سایر اعضای خانواده باید سر سفره یا میز غذا بخورند و اجازه ندارند غذاهایشان را جای دیگری مثلاً جلوی تلویزیون بخورند.

اسلاید 43: علاقه یا عدم علاقه کودک به غذاهای مختلف حق طبیعی اوست و نباید او را به خوردن غذاهایی که دوست ندارد وادار کنید. این کار شما نه تنها علاقه‌ای در او برنمی‌انگیزد بلکه باعث تنفر و انزجار بیشتر او خواهد شد.

اسلاید 44: اگر بچه شما غذاهای خاص و مشخصی مثلاً گوشت، قارچ، تخم‌مرغ و غیره را دوست ندارد بهانه‌گیر نیست بلکه فقط از این غذای خاص خوشش نمی‌آید اما اگر غذاهایی که دوست ندارد متغیر هستند به احتمال زیاد در حال بهانه‌گیری است.

اسلاید 45: بهانه‌گیری کودک ممکن است تا جایی پیش برود که در نهایت فقط نان و مربا بخورد. این بهانه‌گیری‌ها غذا خوردن را در خانه مبدل به عذاب و در خارج از خانه غیرممکن می‌کند. این کودکان از غذا به عنوان ابزاری برای تسلط و کنترل به والدینشان استفاده می‌کنند.

اسلاید 46: اگر کودک شما بر سر غذا بهانه‌گیری می‌کند، قبل از هر چیز از کوچک‌ترین زمان‌هایی که او بدون بهانه‌گیری غذا می‌خورد برای تشویقش بهره ببرید.

اسلاید 47: هرگز چند نوع خوراکی یا غذا به فرزندتان پیشنهاد ندهید تا او یکی را انتخاب کند. بهتر است تا حد امکان همه اعضای خانواده غذای یکسانی بخورند. پس چند نوع غذا نپزید، چون با این کارتان او را بد عادت می‌کنید. اما اگر از غذا خوردن او راضی هستید می‌توانید بعد از ۵ سالگی به او حق انتخاب بین دو، سه نوع غذا را بدهید و سپس آن غذا را برایش تهیه کنید.

اسلاید 48: اگر فرزندتان غذایش را نمی‌خورد او را تا پایان غذا سرسفره یا میز غذا ننشانید. کودکان نوپا در لجبازی ماهر هستند و به احتمال زیاد شما را خسته خواهند کرد. بنابراین باید با او سازش کنید مثلا می‌توانید به او بگویید سه قاشق از غذایش را بخورد و بعد از جایش بلند شود. در این موارد هرگز باقیمانده غذای او را خودتان یا سایر اعضای خانواده نخورید. در ضمن از شکلات و بیسکویت هم به عنوان رشوه استفاده نکنید، او باید بداند که اگر غذایش را نخورد چیز دیگری به جای غذا به او داده نخواهد شد.

اسلاید 49: کودکان را تشویق کنید خودشان غذایشان را بخورند حتی اگر این کار در ابتدا باعث طولانی شدن زمان غذا خوردن و کثیف کاری شود. کودکان باید یاد بگیرند هنگام غذا خوردن از کلماتی مانند لطفا و متشکرم استفاده کنند.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید