عوامل موثر بر یادگیری
اسلاید 1: موضوع تحقیق عوامل موثر بر یادگیری
اسلاید 2: مقدمه یادگیری (learning discomfort )یک فرایند است. در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. چند تا از مهمترین این عوامل که تاثیر آشکاری در روند یادگیری دارند عبارتند از: آمادگی ، انگیزه و هدف ، تجارب گذشته ،موقعیت و محیط یادگیری ، رابطه جز و کل ، تمرین و تکرار.
اسلاید 3: فرد باید آمادگی لازم را برای یادگیری داشته باشدهدف و انگیزه نیز از عوامل موثر بر یادگیری است یادگیریمعلول انگیزههای متفاوتی است. یکی از این انگیزهها که نقش مهمی در جریان یادگیری میل و رغبت به آموختن است.
اسلاید 4: یکی دیگر از عوامل ایجاد انگیزه ، هدف است. هدف به فعالیت انسان و جهت و نیرو میدهد. اگر انسانی در طول زندگی خود هدف قابل وصولی نداشته باشد، پویایی و حرکت خود را از دست خواهد داد. هدف ارزشمند، فرد را به خواستن و طلب کردن وادار میکند.
اسلاید 5: تجارب گذشته گذشته ، حال و آینده با هم ارتباط دارد، یادگیری نیز جریانی است که تجارب گذشته پایه و اساس وضع فعلی آن را تشکیل میدهد و آنچه فرد در آینده خواهد آموخت باید متناسب با تجارب او در زمان حاضر باشد.
اسلاید 6: موقعیت و محیط یادگیری موقعیت و محیط یادگیری از عوامل بسیار موثر در یادگیری است. محیط مانند نور ، هوا ، تجهیزات و امکانات آموزشی. طبیعی است هر چه امکانات آموزشی ، کتابخانه و منابع مختلف علمی مناسبتر و بیشتر باشد، یادگیری در مقایسه با یادگیری که دارای فضای مناسب نیست و در آن جز کتاب درسی منابع دیگری یافت نمی شود بسیار متفاوت خواهد بود.
اسلاید 7: مطالعه فرایند یادگیری نشان خواهد داد که حرکت از کل به جز روند یادگیری را بهتر و فهم مطالب را آسانتر میکند. اجزا به تنهایی بیمعنی و نامربوط هستند و در طرح و کل ، معنی پیدا میکنند. البته کل معادل مجموع اجزا نیست و بررسی تک تک اجزا و روی هم قرار دادن آنها سبب تصور کل نمیشود. کل عبارت است از نحوه ارتباط و پیوند اجزا با هم و تا این ارتباط مشخص نشود، اجزا قابل فهم نیستند.
اسلاید 8: تاثیر تمرین و تکرار در کل فرایند یادگیری و حیطههای مختلف آن بویژه در حیطه روانی - حرکتی ، انکار ناپذیر است.
اسلاید 9: یادگیری خلاق مجموعه تکنیکها، فن ها و هنرها که باعث بازدهی بیشتر برای مطالعه کننده می شود یادگیری خلاق نام داردسه اصل دریافت اطلاعات1- دیدن 2 - خواندن 3 - درک مطلب یعنی بتوان با خواندن و دیدن به درک مطلب پی برد و با دیدن مطلب را درک کرد
اسلاید 10: مقابله با کلمه خوانی بر مبنای افزایش حوزه دید و کاهش زمان مکث روی کلمات، سرعت مطالعه بالا می رود که این باعث مقابله با کلمه خوانی خواهد شد
اسلاید 11: عوارض شیوه های نادرست مطالعه اتلاف وقت 2 – خستگی 3- حواس پرتی 4- کاهش درک مطلب 5 – عدم علاقه و بی حوصلگی 6- کند ذهنی اتلاف وقتباعث خستگی و سرعت کم می شودخستگی باعث عدم حرکت اعضای حرکتی به صورت غیر بهداشتیو خارج از استاندارد می شودحواس پرتی باعث عدم تمرکز در مطالعه می شود که خود باعثکاهش درک مطلب می شود
اسلاید 12: عدم علاقه و بی حوصلگی نیز باعث کاهش یادگیری و عدم تمرکز می شودکندذهنی باعث می شود فرد نتواند به تحلیل دقیق اطلاعات بپردازد و و دردرک لازم در تفسیر داده ها ناتوان است وقتی بازدهی پایین باشد به نقطه اوج توانمندی و کسب قدرت مبتنی بر دانش، نایل نخواهیم شد
اسلاید 13: مبانی افزایش سرعت مطالعه دستخوانی و درک بصری الف- دستخوانی که باعث مقابله با سرگردانی چشم بین کلمات و خطوط می شود واز حواس پرتی جلوگیری می کند دستخوانی باعث جلوگیری از برگشت چشم به عقب می شود که این دراثر عدم اطمینان به خود به وجود می آیدب- درک بصری 1- عدم بیان کلمات 2- پرهیز از کلمه خوانی
اسلاید 14: شیوه های مقابله با کلمه خوانی 1- کاهش زمان مکث روی کلمات 2- افزایش حوزه دید
اسلاید 15: دامنه یادگیری حدفاصل زمانی مجاز برای مطالعه مداوم که امکان کسب بازدهی مطلوب را فراهم آوردهر 30 دقیقه یا 45 دقیقه ، 5 دقیقه استراحت
اسلاید 16: شرایط مطالعه کننده الف – شرایط مطالعه کننده هدف – تصویر ذهنی مثبت – بهداشت تن و روان – علاقهب- تدارک برای مطالعه زمان مطالعه– مکان مطالعه – برنامه ریزی – رفتار مطالعه – زمانبندی مطالعهزمان مطالعه : تنوع در متون مورد مطالعه روزانه تناوب در متون تحلیلی و حفظی و دامنه یادگیریانجام مطالعه : پیش مطالعه – حین مطالعه – پس از مطالعه(مرور)
اسلاید 17: عوامل موثر بر یادگیری1- مرور 2- ارتباط و تداعی( در ذهنمان تداعی کنیم ) 3 – برجسته سازی 4- مناطق ابتدا و انتهای متن مرور در تاریخهای معین باعث می شود اطلاعات به حافظه بلند مدت انتقال یابددریادگیری بهتر است از روش خطی و شبکه ای استفاده شود
اسلاید 18: در نظام خطی نکات کلیدی به صورت افقی یا عمودیثبت می شود در نظام شبکه ای نکات کلیدی بر حسبموضوع در شاخه های اصلی که شاخه های فرعی و غیر فرعی و.. دارد طبقه بندی می شود
اسلاید 19: اصول اجرای طرح شبکه ای 1- مشخص کردن عنوان مطلب 2- تمایز نکات اصلی از فرعی3- محدودیت شاخه های اصلی 4- به کارگیری علائم و قراردادها
اسلاید 20: مراحل نظام مطالعه پیش مطالعه – حین مطالعه – پس از مطالعهپیش مطالعه شامل : بررسی اجمالی کل کتاببررسی اجمالی هر فصل سوال گذاری: به خاطر تمرکز حواس و دقت و توجه
اسلاید 21: مراحل حین مطالعهمطالعه و یادداشت برداریبازنگری و بازخوانی طرح شبکه ای ازطرق تجسم و برای بازیابی
اسلاید 22: مراحل پس از مطالعه مرور باعث می شود مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال یابد و باعث افزایش زمان پایداری مطالب در حافظه گردد و نیز جلوگیری از فراموشی مطالب می شود
اسلاید 23: شیوه های دریافت اطلاعاتیادگیری یا گسترده است یا محدودگسترده شامل مراحل دریافت، نگهداری و بازیابی و مدت زمان حضور آن در حافظه حضور و انتقال به حافظه مستور محدود براصل تفکیک مراحل یادگیری و یاد آوری بر اساس پیش مطالعه – حین مطالعه و پس از مطالعه (مرور)گسترده در حافظه بلند مدت و محدود در حافظه کوتاه مدت
اسلاید 24: تأثیر نیمکره راست در یادگیریتجسم – تخیل و رویا – شناخت موسیقی این سه مورد در نیمکره راست بسیار تاثیر گذارندشاخه های اصلی از فرعی جداگرددهمه مطالب باید به صورت تجسم و رویا در ذهن تداعی گرددموسیقی باعث خلق و نوآوری و فعالیت مغز می شود باید مطالب به صورت رنگهای مختلف جدا گردد
اسلاید 25: نقاشی باعث دقت و درک جزئیات می شود و تخیل و رویا را افزایش می دهد و باعث افزایش خلاقیت و شکوفایی بیشتر استعدادها می شودمی توان برای اشیاء با قدرت تخیل نقش در نظر گرفت ودر ذهن تداعی کرد
اسلاید 26: تداعی پیوند برای پایداری از ابزارهای مهم یادیاری نظام تداعی است که بر اساس تخیل و رویا و تجسم و تصور است تداعی ایجاد ارتباط بین دو داده این داده می توانند نکات کلیدی استخراج شده از متن باشندارتباط منطقی شامل اصل تضاد(شب و روز) اصل مشابهت ( روزنامه و مجله) اصل مجاورت (شمع و پروانه)که از عوامل به معنی بازیابی عوامل دیگر است
اسلاید 27: ارتباط با ضمیر ناخودآگاه ارتباط با ضمیر ناخودآگاه بیانگر شیوه تحت تأثیرقراردادن ضمیر ناخودآگاه به منظور نیل به اهداف تعیین شده استبا این کار باعث می شویم بستری را فراهم می آوریم که به اخذ تصمیم و صدور فرمانهای مورد نظر و متناسب با اهداف ازسوی ضمیر ناخودآگاه بیانجامد
اسلاید 28: البته باید توجه داشته که باید اهدافی انتخاب شود که منطقی باشد و دست یافتنی باید هدف را در ضمیر ناخودآگاه تجسم کردسعی شود موانع و مشکلات در هنگام القای هدف تجسم نشود زیرا موانعی برای رسیدن به هدف هستندبرای تحقق هدف باید تلاش و پشتکار داشت
اسلاید 29: شیوه القای هدف به ضمیر ناخودآگاه1- باور و نگرش خویشتن پویا2- آرامش و تمرکز 3- تجسم هدفنخستین اصل جهت القای هدف ایمان به خود و باورداشتن خود است اینکه به باورهای خود ایمان داشته باشیمتصویر ذهنی مثبت برنامه ریزی برای نیل به هدف است
اسلاید 30: برای رسیدن به تمامی اهداف باید آرامش داشت آرامش و تمرکز از اصول مهم رسیدن به اهداف هستندتجسم هدف در پی حضور آرامش و نیل به تمرکز است به منظور القای هدف استدر تجسم خویش با بهره گیری از شرایط و امکانات واقعی که متناسب با هدف می باشد حالتی طبیعی تر به صحنه های تجسم می بخشیم تا شکلی واقعی برای ضمیر ناخودآگاه بیابد
اسلاید 31: بهترین زمان برای ایجاد ارتبطار با ضمیر ناخودآگاه و تجسم صبحگاهان و شبانگاهان است بویژه صبح زود بلافاصله بعد از برخاستن که می توان به تحت تأثیر قراردادن ضمیر ناخودآگاه و تجسم هدف پرداخت
اسلاید 32: و در پایان بهتراست بعداز اجرا کردن موارد فوق برای اینکه مطالب فراموش نشود مراحل مرور را انجام داد
اسلاید 33: زمان مرورهامرور اول 1روز بعد از مطالعه و یادگیری مرور دوم 10 روز پس از مرور اولمرور سوم یک ماه پس از مروردوم چهارمین مرور 4 ماه پس از مرور سومو پنجمین مرور یکسال بعد از مرور چهارم
اسلاید 34: فهرست منابع1-http://atalebi.com2-http://egza.wordpress.com3-www.gozir.com4- یادگیری خلاق ، فتح اله شجری ، انتشارات انجمن قلم ایران 5-www.neopersia.org6-www.neopersia.org
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.