صفحه 1:

صفحه 2:
ae ea ال 2 او ‎CZ‏

صفحه 3:
مقدمه یادگیری ام ب۳ ) یک فرایند است. ا ل ل ل جند تا از مهمترين اين عوامل كه تاثير آشكارى در روند يادكيرى تا آمادكى . انكيزه و هدف . تجارب كذشته .موقعيت و محيط يادكيرى , رابطه جز و کل ۰ تمرين و تكرار.

صفحه 4:
فرد باید آمادگی لازم را برای یادگیری داشته باشد هدف و انگیزه نیز از عوامل موثر بر یادگیری است یادگیری یرل رسای مار ‎Gud)‏ ‎eres)‏ ا لكت ميل و رغبت به آموختن است.

صفحه 5:
۱ + بت لا رم سرت با * اكر انسانى در طول زندكى خود هدف قابل وصولى Ee og re tees Pe re eerie (ere re yg

صفحه 6:
* تجارب كذشته ا ا ل © ری را مريت كال ‎Ce eee‏ و آنجه فرد در آينده خواهد آموخت بايد متناسب ۱

صفحه 7:
يي 2 ل ا ل ل در يادكيرى است. محيط مانند نور » هوا ء تجهيزات ‎ne seaneecey‏ 1 ری ات رسای سای علی مور و بیشتر باشد. یادگیری در مقایسه با یادگیری که دارای ‎re pe ae Ree rem Fore)‏ 1 ‎Se rar cele ene eS St)‏

صفحه 8:
مطالعه فرايند يادكيرى نشان خواهد داد كه حركت از كل به رت نب رض لظا ار ۳ به تنهایی بی‌معنی و نامربوط هستند و در طرح و کل . معنی پیدا می‌کنند. البته کل معادل مجموع اجزا نیست و بررسی تک ‎ae ones‏ که ‎cee‏ ا ‎CR ae‏ لك مشخص نشود. اجزا قابل فهم نيستند.

صفحه 9:
ل ل ا ل ا ان رود ‎Ses chy‏ با تور ات

صفحه 10:
۱ 1 core باعث بازدهی بیشتر برای مطالعه کننده می شود يادكيرى خلاق نام دارد سه اصل دريافت اطلاعات ۱- دیدن ۲ - خواندن ۲ - درک مطلب یعنی بتوان با خواندن و دیدن به درک مطلب Se

صفحه 11:
مقابله با كلمه خوانى بر مبناى افزايش حوزه ديد و كاهش زمان مكث روى كلمات. ادر لت بای رت هس کت میا کی رای خواهد شد

صفحه 12:
CO ‏ا‎ اس رزت ۱۱ ل ا ‎eA SS BASS‏ ۵ - عدم علاقه و بی حوصلگی ۶- کند ذهنی اتلاف وقت باعث خستگی و سرعت کم می شود خستگی باعث عدم حرکت اعضای حرکتی به صورت غیر بهداشتی ‎bE lel g‏ خرن حواس يرتى باعث عدم تمركز در مطالعه مى شود كه خود باعث كاهش درك مطلب مى شود

صفحه 13:
‎ee oe‏ ا ل اك ‏كندذهنى باعث مى شود فرد نتواند به تحليل دفيق اطلاعات ببردارد و و درد رك و ‎Oe ee Rene Ren Nee Nr Reel Ber) eS ne] ‏نخواهیم شد ‎

صفحه 14:
مبانی افزایش سرعت مطالعه دستخوانى و درك بصرى الف- دستخوانى كه باعث مقابله با سركردانى جشم بين كلمات و خطوط می شود واز حواس پرتی جلوگیری می کند و۱ 4 ب- درک بصری

صفحه 15:
شيوه هاى مقابله با كلمه خوانى ‎-١‏ كاهش زمان مكث روى كلمات ‏1- افزايش حوزه ديد ‎

صفحه 16:
دامنه بادگیری FCA cary Rares SH eee OSG Ee ‏کسب بازدهی مطلوب را فراهم آورد‎ * هر ۲۰ دقیقه یا ۴۵ دقیقه . ۵ دقیقه استراحت

صفحه 17:
2010 الف - شرايط مطالعه كننده هدف - تصوير ذهنى مثبت - بهداشت تن و روان - علاقه ارت رای زمان مطالعه- مکان مطالعه - برنامه ریزی - رفتار مطالعه - زمانبندی مطالعة زمان مطالعه : تنوع در متون مورد مطالعه روزانه

صفحه 18:
۳ را ۱ ا 0-500 مرور در تاریخهای معین باعث می شود اطلاعات به حافظه بلند مدت انتقال یابد دريادكيرى بهتر است از روش خطى و شبكه اى استفاده شود

صفحه 19:
Peyote repr eae Ce sees Circe eg ear ESI) ‏ثبت مى شود در نظام شبكه اى نكات كليدى بر حسب‎ Perr ars eo col rs Raye ey ‏غير فرعى و.. دارد طبقه بندى مى شود‎

صفحه 20:
اصول اجراى طرح شبكه اى ‎-١‏ مشخص كردن عنوان مطلب ؟3- تمايز نكات اصلى از فرعى ۳- محدودیت شاخه های اصلی ۴- به کارگیری علائم و قراردادها ‎

صفحه 21:
و۱ بح اه سین مطلزقن كمي زر انم پیش مطالعه شامل : بررسی اجمالی کل کتاب 00 ال ا ا ل ۱

صفحه 22:
مراحل حین مطالعه مطالعه و پادداشت برداری ‎trees ES Si‏ ا كت

صفحه 23:
۱ ۱ © مرور باعث مى شود مطالب از حافظه كوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال يابد و باعث افزايش زمان يايدارى ل ا ا ا لك

صفحه 24:
شیوه های دریافت اطلاعات یادگیری پا گسترده است يا محدود 7« و مدت زمان حضور آن در حافظه حضور و انتقال به حافظه مستور ‎OLN eee RIC‏ بر اساس بيش مطالعه - حين مطالعه و يس از مطالعه (مرور) كسترده در حافظه بلند مدت و محدود در حافظه كوتاه مدت

صفحه 25:
تأثیر نیمکره راست در یادگیری تجسم - تخيل و رويا - شناخت موسيقى اين سه مورد در نيمكره راست ‎leo‏ اك شاخه های اصلی از فرعی جداگردد همه مطالب باید به صورت تجسم و رویا در ذهن تداعی گردد [۱ EO Ee cone er) ‏باید مطالب به صورت رنگهای مختلف جدا گردد‎

صفحه 26:
باعت دقت و درک جوئیات مي شود و تخل و وویا را افرايش مى دهد و باعث افرايش خلاقيت و شكوفاى بيشتر استعدادها مى شود مى توان براى اشياء با قدرت تخيل نقش در نظر كرفت ودر ذهن تداعی کرد

صفحه 27:
تداعى ييوند براى بايدارى از ابزارهای مهم یادیاری نظام تداعی است که بر اساس تخیل و رویا و تحسم و تصور است * تداعی ایجاد ارتباط بین دو دادم این داده می تودند تکات کلیدی استخراح شده 5 * ارتباط منطقی شامل * اصل تضاد(شب و روز) اصل مشابهت ( روزنامه و مجله) اصل مجاورت (شمع و پروانه) 5

صفحه 28:
ارتباط با ضمیر ناخود آگاه ارتباط با ضمیر ناخودآگاه بیانگر شیوه تحت تأثیرقراردادن ضمیر ناخودآگاه به ‎ee Oe‏ قد اسك با این کار باعث می شویم بستری را فراهم می آوریم که به اخذ تصمیم و صدور فرمانهاى مورد نظر و متناسب با اهداف ازسوى ضمير ناخودآكاه بيانجامد

صفحه 29:
Ree reese WE RVSIRU Carre Sr esreae rcw| ‏که منطقی باشد و دست یافتتی‎ 0 eoereeea RE RTT سعى شود موانع و مشكلات در هنكام القاى هدف تجسم نشود زیرا موانعی برای رسیدن به هدف هستند برای تحقق هدف باید تلاش و پشتکار داشت

صفحه 30:
0 0 "- آرامش و تمركز تجسم هدف 00 ‏ال‎ a eee باورداشتن خود است اینکه به باورهای خود ایمان داشته باشیم تصوير ذهنى مثبت برنامه ريزى براى نيل به هدف است

صفحه 31:
1 ROOT pe ۱ eae Sa) ‎One ene ered ons)‏ تاك ‎foo Wee Re Fly sea) ‎ee eS es tet ee Ce Ren ‏ا‎ ‏ی تا ‎

صفحه 32:
بهترین زمان برای ایجاد ارتبطار با ضمیر ناخودآگاه و تجسم ا 62 ‎ne er eee een‏ ل ‎een Spe‏ ناخودآگاه و تجسم هدف پرداخت

صفحه 33:
و در پایان بهتراست بعداز اجرا کردن موارد فوق براى اينكه مطالب فراموش نشود مراحل مرور را انجام داد

صفحه 34:
لكان مرور اول ۱روز بعد از مطالعه و یادگیری مرور دوم ‎٠١‏ روز يس از مرور اول مرور سوم يك ماه يس از مروردوم جهارمين مرور ؟ ماه يس از مرور سوم و پنجمین مرور یکسال بعد از مرور چهارم

صفحه 35:
فهرست منايع 0 ۵۹4 ۳ <6- يادكيرى خلاق » فتح اله شجررى » انتشارات انجمن قلم طلا

تحتققییح ض م ض م ق وع و و وع ق م گی م گی م ع م ع ری یاد رب ورث ل وا وا ل ورث رب یاد ری مقدمه یادگیری () learning discomfortیک فرایند است. در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. چند تا از مهمترین این عوامل که تاثیر آشکاری در روند یادگیری دارند عبارتند از: آمادگی ،انگیزه و هدف ،تجارب گذشته ،موقعیت و محیط یادگیری ،رابطه جز و کل ،تمرین و تکرار. فرد باید آمادگی الزم را برای یادگیری داشته باشد هدف و انگیزه نیز از عوامل موثر بر یادگیری است یادگیری معلول انگیزه‌های متفاوتی است. انگیزهها که نقش مهمی در جریان یادگیری ‌ یکی از این میل و رغبت به آموختن است. یکی دیگر از عوامل ایجاد انگیزه ،هدف است. • هدف به فعالیت انسان و جهت و نیرو می‌دهد. • اگر انسانی در طول زندگی خود هدف قابل وصولی • نداشته باشد ،پویایی و حرکت خود را از دست خواهد داد. • هدف ارزشمند ،فرد را به خواستن و طلب کردن وادار می‌کند. • • • • • • تجارب گذشته گذشته ،حال و آینده با هم ارتباط دارد، یادگیری نیز جریانی است که تجارب گذشته میدهد پایه و اساس وضع فعلی آن را تشکیل ‌ و آنچه فرد در آینده خواهد آموخت باید متناسب با تجارب او در زمان حاضر باشد. • • • • • • • • موقعیت و محیط یادگیری موقعیت و محیط یادگیری از عوامل بسیار موثر در یادگیری است .محیط مانند نور ،هوا ،تجهیزات و امکانات آموزشی .طبیعی است هر چه امکانات مناسبتر ‌ آموزشی ،کتابخانه و منابع مختلف علمی و بیشتر باشد ،یادگیری در مقایسه با یادگیری که دارای فضای مناسب نیست و در آن جز کتاب درسی منابع دیگری یافت نمی شود بسیار متفاوت خواهد بود. • مطالعه فرایند یادگیری نشان خواهد داد که حرکت از کل به میکند .اجزا جز روند یادگیری را بهتر و فهم مطالب را آسان‌تر ‌ بیمعنی و نامربوط هستند و در طرح و کل ،معنی به تنهایی ‌ میکنند .البته کل معادل مجموع اجزا نیست و بررسی تک پیدا ‌ نمیشود .کل تک اجزا و روی هم قرار دادن آنها سبب تصور کل ‌ عبارت است از نحوه ارتباط و پیوند اجزا با هم و تا این ارتباط مشخص نشود ،اجزا قابل فهم نیستند. • تاثیر تمرین و تکرار در کل فرایند یادگیری و حیطه‌های مختلف آن بویژه در حیطه روانی -حرکتی ،انکار ناپذیر است. یادگیری خالق مجموعه تکنیکها ،فن ها و هنرها که باعث بازدهی بیشتر برای مطالعه کننده می شود یادگیری خالق نام دارد سه اصل دریافت اطالعات -1دیدن - 2خواندن - 3درک مطلب یعنی بتوان با خواندن و دیدن به درک مطلب پی برد و با دیدن مطلب را درک کرد مقابله با کلمه خوانی بر مبنای افزایش حوزه دید و کاهش زمان مکث روی کلمات، سرعت مطالعه باال می رود که این باعث مقابله با کلمه خوانی خواهد شد عوارض شیوه های نادرست مطالعه اتالف وقت – 2خستگی -3حواس پرتی -4کاهش درک مطلب – 5عدم عالقه و بی حوصلگی -6کند ذهنی اتالف وقت باعث خستگی و سرعت کم می شود خستگی باعث عدم حرکت اعضای حرکتی به صورت غیر بهداشتی و خارج از استاندارد می شود حواس پرتی باعث عدم تمرکز در مطالعه می شود که خود باعث کاهش درک مطلب می شود • عدم عالقه و بی حوصلگی نیز باعث کاهش یادگیری و عدم تمرکز می شود کندذهنی باعث می شود فرد نتواند به تحلیل دقیق اطالعات بپردازد و و دردرک الزم در تفسیر داده ها ناتوان است وقتی بازدهی پایین باشد به نقطه اوج توانمندی و کسب قدرت مبتنی بر دانش ،نایل نخواهیم شد مبانی افزایش سرعت مطالعه دستخوانی و درک بصری الف -دستخوانی که باعث مقابله با سرگردانی چشم بین کلمات و خطوط می شود واز حواس پرتی جلوگیری می کند دستخوانی باعث جلوگیری از برگشت چشم به عقب می شود که این دراثر عدم اطمینان به خود به وجود می آید ب -درک بصری -1عدم بیان کلمات -2پرهیز از کلمه خوانی شیوه های مقابله با کلمه خوانی -1کاهش زمان مکث روی کلمات -2افزایش حوزه دید دامنه یادگیری • حدفاصل زمانی مجاز برای مطالعه مداوم که امکان • کسب بازدهی مطلوب را فراهم آورد • هر 30دقیقه یا 45دقیقه 5 ،دقیقه استراحت شرایط مطالعه کننده الف – شرایط مطالعه کننده هدف – تصویر ذهنی مثبت – بهداشت تن و روان – عالقه ب -تدارک برای مطالعه زمان مطالعه– مکان مطالعه – برنامه ریزی – رفتار مطالعه – زمانبندی مطالعه زمان مطالعه :تنوع در متون مورد مطالعه روزانه تناوب در متون تحلیلی و حفظی و دامنه یادگیری انجام مطالعه :پیش مطالعه – حین مطالعه – پس از مطالعه(مرور) عوامل موثر بر یادگیری -1مرور -2ارتباط و تداعی( در ذهنمان تداعی کنیم ) – 3برجسته سازی -4مناطق ابتدا و انتهای متن مرور در تاریخهای معین باعث می شود اطالعات به حافظه بلند مدت انتقال یابد دریادگیری بهتر است از روش خطی و شبکه ای استفاده شود در نظام خطی نکات کلیدی به صpورت افقی یا عمودی ثبت می شود در نظام شبکه ای نکات کلیدی بر حسب موضوع در شاخه های اصلی که شاخه های فرعی و غیر فرعی و ..دارد طبقه بندی می شود اصول اجرای طرح شبکه ای -1مشخص کردن عنوان مطلب -2تمایز نکات اصpلی از فرعی -3محدودیت شاخه های اصلی -4به کارگیری عالئم و قراردادها مراحل نظام مطالعه پیش مطالعه – حین مطالعه – پس از مطالعه پیش مطالعه شامل :بررسی اجمالی کل کتاب بررسی اجمالی هر فصل سوال گذاری :به خاطر تمرکز حواس و دقت و توجه مراحل حین مطالعه مطالعه و یادداشت برداری بازنگری و بازخوانی طرح شبکه ای ازطرق تجسم و برای بازیابی • مراحل پس از مطالعه مرور باعث می شود مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال یابد و باعث افزایش زمان پایداری مطالب در حافظه گردد و نیز جلوگیری از فراموشی مطالب می شود شیوه های دریافت اطالعات یادگیری یا گسترده است یا محدود گسترده شامل مراحل دریافت ،نگهداری و بازیابی و مدت زمان حضور آن در حافظه حضور و انتقال به حافظه مستور محدود براصل تفکیک مراحل یادگیری و یاد آوری بر اساس پیش مطالعه – حین مطالعه و پس از مطالعه (مرور) گسترده در حافظه بلند مدت و محدود در حافظه کوتاه مدت تأثیر نیمکره راست در یادگیری تجسم – تخیل و رویا – شناخت موسیقی این سه مورد در نیمکره راست بسیار تاثیر گذارند شاخه های اصلی از فرعی جداگردد همه مطالب باید به صورت تجسم و رویا در ذهن تداعی گردد موسیقی باعث خلق و نوآوری و فعالیت مغز می شود باید مطالب به صورت رنگهای مختلف جدا گردد نقاشی باعث دقت و درک جزئیات می شود و تخیل و رویا را افزایش می دهد و باعث افزایش خالقیت و شکوفایی بیشتر استعدادها می شود می توان برای اشیاء با قدرت تخیل نقش در نظر گرفت ودر ذهن تداعی کرد تداعی پیوند برای پایداری • • • • • از ابزارهای مهم یادیاری نظام تداعی است که بر اساس تخیل و رویا و تجسم و تصور است تداعی ایجاد ارتباط بین دو داده این داده می توانند نکات کلیدی استخراج شده از متن باشند ارتباط منطقی شامل اصل تضاد(شب و روز) اصل مشابهت ( روزنامه و مجله) اصل مجاورت (شمع و پروانه) که از عوامل به معنی بازیابی عوامل دیگر است ارتباط با ضمیر ناخودآگاه • ارتباط با ضمیر ناخودآگاه بیانگر شیوه تحت تأثیرقراردادن ضمیر ناخودآگاه به منظور نیل به اهداف تعیین شده است • با این کار باعث می شویم بستری را فراهم می آوریم که به اخذ تصمیم و صدور فرمانهای مورد نظر و متناسب با اهداف ازسوی ضمیر ناخودآگاه بیانجامد البته باید توجه داشته که باید اهدافی انتخاب شود که منطقی باشد و دست یافتنی باید هدف را در ضمیر ناخودآگاه تجسم کرد سعی شود موانع و مشکالت در هنگام القای هدف تجسم نشود زیرا موانعی برای رسیدن به هدف هستند برای تحقق هدف باید تالش و پشتکار داشت شیوه القای هدف به ضمیر ناخودآگاه -1باور و نگرش خویشتن پویا -2آرامش و تمرکز -3تجسم هدف نخستین اصل جهت القای هدف ایمان به خود و باورداشتن خود است اینکه به باورهای خود ایمان داشته باشیم تصویر ذهنی مثبت برنامه ریزی برای نیل به هدف است • • • • • • • برای رسیدن به تمامی اهداف باید آرامش داشت آرامش و تمرکز از اصول مهم رسیدن به اهداف هستند تجسم هدف در پی حضور آرامش و نیل به تمرکز است به منظور القای هدف است در تجسم خویش با بهره گیری از شرایط و امکانات واقعی که متناسب با هدف می باشد حالتی طبیعی تر به صحنه های تجسم می بخشیم تا شکلی واقعی برای ضمیر ناخودآگاه بیابد • بهترین زمان برای ایجاد ارتبطار با ضمیر ناخودآگاه و تجسم • صبحگاهان و شبانگاهان است بویژه صبح زود بالفاصله بعد • از برخاستن که می توان به تحت تأثیر قراردادن ضمیر • ناخودآگاه و تجسم هدف پرداخت و در پایان بهتراست بعداز اجرا کردن موارد فوق برای اینکه مطالب فراموش نشود مراحل مرور را انجام داد زمان مرورها مرور اول 1روز بعد از مطالعه و یادگیری مرور دوم 10روز پس از مرور اول مرور سوم یک ماه پس از مروردوم چهارمین مرور 4ماه پس از مرور سوم و پنجمین مرور یکسال بعد از مرور چهارم فهرست منابع 1-http://atalebi.com http://egza.wordpress.com-2 3-www.gozir.com انتشارات انجمن قلم، ی- فتح اله شجر، ی خالق- یادگیر-4 ایران 5-www.neopersia.org www.neopersia.org-6

51,000 تومان