صفحه 1:
9
ot sb itps بت و یم یدرگ
گرد
اوه
صفحه 2:
در ميان جنبشهلیی که در سده بیستم در غرب از جایگلهی وییه ای برخوردار است میتوان
از جنبش هنری فمینیسم نام برد هنرمندلنی قدم در عرصه میگذایندکه از جمله مطرحترین
آنهاء باربارا کریگر عکاس زن امریکلیی لست. کروگر در ولقع درچی نقد شرایط و اوضاع
حلکمسبا استفاده از وسانة عکاسی و بهرهگیری از امکانات ّن» در جهت کسترش اندیشه
های زنانه در عالم هنر قدم برداشت.
عکسها و تصاویری که اوحا رلبا آنها مواجه میسازد» در ولقع حقیقتی است که دیدن دیگر
باور کردن نیست .ون چیزی که رویت حی شود الزلما ّن چیزی نیست که دریلفت می
شود.
صفحه 3:
در نگاه نخست به آثار کرو گره شاهد لین هستیم که اکثر کارهای او ترکیبی هستند از
عکسهای سیاه و سفید روی بستری سفیدرنگبا هار چوب قرمز. اصطلاحات و جمله
های خبریبا حروف سیاه و بزرگ در کارهلیشبه وفورسبه چشم میآیند که معمولاً
ضمایری مثل (حن ) و (تو) (حا ) رلبا خود دایند که ضعیرحا بعنی زنان و تو
یعنی مردان ۰
رویهم رفته تصاویر خلق شده حمبه دلیل قدرت گرافیکیشان و حجبه دلیل کاربرد
زبان در آنهاء بر جسته تر از سایر آثار هستند . ( کروند بر ک ۱۶۹:۱۳۸۸)
صفحه 4:
در حقیقت ساختارشکنی از اصلیترین ویژگیهای آثار اوست.
ویب الصاق نوشتهها در پای تصاویریکه از مجلات» روزنامه
ها و سایر منلبع قلبل دسترسی انتخاب کرده» از تکنیکهلیی مثل
فتوموفتاژ و با شیوه از آنخودسازی بهره میگیرد
صفحه 5:
شيو ازآيٍ خودسازی از آن خودسازی کمبه معنی تصرف و مالکیت بر چیزی میباشد» در واقع
شیوهای هنری و عام است که به استفاده از عناصر عاریتی در خلق اثر هنری اشاره دارد که در آثار
کروگر به چشم می خورد .
عکسهای بی عنوانی که باربارا کروگر در آنها تصویر و کلام را به هم ميآميزد» در واقع حاصل همان
چیزی است که بدان اشاره شد.
آثار صریح» پرخاشگرانه و گاهی وحشيانة باربارا کروگر نه تنها با از آن خود سازی تصاویر به وجود
می آیند بلکه شیوه نگاه» لحن بیان و گفتمان نظامهای رسمی رسانه های جمعی را نیز در قالب
تابلوهای مطبوعاتی» بیلبوردها و پوسترها به یاری میگیرد .
( سولمون 69995 ۵۹:۱۳۸۴)
صفحه 6:
خلق چنین تصاویری ريشه در ذهن زنلنه کروگر دارد . کروگرسبه عنوان یک مفهوم گرای
نوین برای رساندن پیام خود» از فرمول ابدلعی قرار دادن تصویر و متن در کنار یکدیگر
استفاده میکند و این شیوه خلق تصویر به نوعی تبدیل به امضای او شد.
(قره باغی» عکسنامه» ۱۳۷۷)
عکسهای کروگر که از تصاویر مجلات و آگهی های تبلیغلتیبا شعارهلیی پرخاشگرانه»
اعتراضاآمیز و فمینیستی تر کیب شده اند»
بسیاری از منتقدین» آثار کروگر را ساختارشکنی می دانند .
صفحه 7:
در حقیقت آنچه باربارا کروگر در هنر جدید خویشبه دنبال ّن است پیلمی شیوا لست که
در آن حی خواهد ابت کندکه هیچ چیز مهم و شایستهای دربارةُ اين تصاوير وجود ندارد و
آثاری هستند که به صورت نامحدود قابل تکثبرند .
(خوانساری» ۱۳۸۳: ۱۵)
نوعی انديشة سیاسی در آثار کروگر وجود دارد: سیاست رولبط مذکر / موّنث از نگاه
فمینیستها کروگر در هممی آثار خود در تلاش استتا دریچهای رلبه سوی زنان بگشلید که
امکان دیده و شنیده شدن به آنها دهد. کارهای او بی درنگ واکنش ایجاد میکند
صفحه 8:
در لین راستا و در بررسی آنچه که در آثار عکاسی و گرافیکی باربارا کروگر و
فمینیسمبه چشم میید» نوعی نقد جدی نسبتبه تبعیض جنسی» زن ستیزی»
مصرفگرایی و حتی حساسیت در توزیع قدرت است. کروگر که از هنرمندان موج
دوم فمینیسم به شمار ميآيد.
اکثر کارهای کروگر که تلفیق و ادغلمی از عکسهای سیاه و سفید و نوشته هلیی با
حروفى زمخت بر روى آنهاست» شیوهای مفهیمی و ساختارشکنانه را دنبال میکنند
به این مفهوم که این بار زنان» خود شاهد نظاره شدن خودشان هستند .
صفحه 9:
صفحه 10:
پاییدن؛ مشغله شماست
7
۷
Surveillance
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
عبه طورکل» فمینیسمیا نظییه برقراری مساوات میان هر دو جنس گامبه جنبشهای سازمان
يافته برای گرفتن حقوق زنان اطلاق میشود و گاه نیز نظریهای را در بر داردکه به برابری
زن و مرد از جنبه های سیاسی, اقتصادی» اجتملعی و حقیقی اشاره میکند . (دایرهٌالمعارف
فلسفی روتلج» ۱۳:۱۳۸۳ ) در حقیقت فمینیسمسیک منهوم واحد یتک بعدی نست که تنها
از جهنی خاص قلبل بررسی باشد» بلکه مجموعهای از عقلید و در ولقع» کنشهلیی است
متفاوت و چند وجهی» لما اساس همه آنهاء موقعیت فرودست زنان در جامعه و تبعیض است
كه به دلیل جنس خود با آن روبرو هستند
(فریدمن» 4۵:۱۳۸۱
صفحه 15:
سبک آثار کروگرحن را برقن داشتتا از ّن ایده بگیرم ویک از کاریهنتن که
از تن خود سازی است پوستر های فیلم های معروف و استفاده از شعار و به عنوان
یک زن فریادی باشم از دنیای هم جنس های خودم به خاطریه سری تفکر های
ناعادلانه و بیمار اجبارها نادیده گرفتن ها نابرابری ها جهالت ها .
و فاز دوم ثبت عکس هلیی سیاه سفید خشونت و نابرابری روبه تصویر کشیدم و
علامت هشنگ در عکسهایم دید جهانی و تاکید بر موضوع فمنیسم دارد .
و خشوفت در فوفت ها تاكيد بر موضوع دارد.
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
ng نیدب
صفحه 26:
صفحه 27:
یم ساز
صفحه 28:
as
تا ۲ |
۵
صفحه 29:
13 8
ت مر لا 53
صفحه 30:
صفحه 31:
Ray ab SG |
ee
صفحه 32:
—
ل اس 0
7