ghodddade-darooonriiiz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “غدد درون ریز”

غدد درون ریز

اسلاید 1: غدد درون ریز

اسلاید 2: غدد درون ریز غدد درون ریز یکی از سیستم های تنظیمی در برقراری هموستازی است.این غدد هورمون ترشح می کنند که در اندامهای هدف پاسخ خاصی را القا می کنند . برخی از هورمونها به یک بافت خاص تاثیر گذار هستند و برخی دیگر دارای اثر عمومی هستند.

اسلاید 3: غدد درون ریز معمولا از طریق مکانیسم فیدبک (feed back) تنظیم می شوند.

اسلاید 4: اگر ماده شیمیایی ترشح شده بر روی خود سلول مترشحه تاثیر بگذارد اصطلاحا اتوکرین(autocrin ) ، اگر بر سلولهای مجاور اثر کند. پاراکرین(paracrine ) ، و اگر از طریق خون به سلولهای هدف برسند اندوکرین (endocrine ) نامیده میشود.

اسلاید 5: بطور کلی هورمونها از نظر ساختمان شیمیایی به سه دسته تقسیم میشوند:هورمونهای پروتئینی و پلی پپتیدی:این هورمونها محلول در آب هستند و به آسانی وارد گردش خون شده و به بافتهای هدف منتقل می شوند. نظیر هورمونهای هیپوفیز قدامی و خلفی، لوزالمعده (انسولین و گلوکاگون)، هورمون پاراتیروئید، HCG.

اسلاید 6: هورمونهای استروئیدی: محلول در چربی هستند. نظیر هورمونهای آدرنال (کورتیزول و آلدسترون) تخمدانها (استروژن و پروژسترون) بیضه (تستوسترون ) جفت (استروژن،پروژسترون) این هورمونها از کلسترول مشتق می شوند و ذخیره نمی گردند.

اسلاید 7: هورمونهای اسید آمینه ای: توسط پروتئینهای حامل در خون منتقل می شوند مثل: T4، T3، اپی نفرین و نوراپی نفرین.

اسلاید 8: انتقال هورمونها در خون: هومونهای محلول در آب (پپتیدی و کاتکول آمینها) در پلاسما حل می شوند و از محل سنتز به بافتهای هدف انتقال می یابند.هورمونهای استروئیدی و تیروئید غالبا چسبیده به پروتئینهای پلاسما گردش می کنند و تا زمانیکه از پروتئینهای پلاسما جدا نشده اند از نظر بیولوژیکی غیرفعال هستند.در چنین شرایطی هورمونهای باند شده به پروتئین بعنوان یک منبع ذخیره هورمونی در گردش عمل می کنند و کلیرانس آنها نیز آهسته تر انجام می گیرد.

اسلاید 9: هورمونها به چندین روش از پلاسما حذف می شوند (کلیرانس): انهدام متابولیکی توسط بافت چسبیدن به بافت دفع توسط کبد به داخل صفرا دفع توسط کلیه به داخل ادرار

اسلاید 10: مکانیسم عمل هورمونها: نخستین قدم در عمل هورمونها چسبیدن به رسپتورهای اختصاصی در سلول هدف است. رسپتور برخی هورمونها در غشاء سلول و برخی دیگر در سیتوپلاسم یا هسته قرار دارد. هنگامی که هورمون به رسپتور خود می چسبد یکسری از واکنشها در سلول آغاز میشود که پاسخ سلولی را بدنبال دارد.رسپتورهای غشایی بیشتر برای هورمونهای پروتئینی، پپتیدی و کاتکول آمینها جنبه اختصاصی دارند و پیامبر ثانویه داخل سلولی مثل: CAMP اثرات هورمون را القا می کند.رسپتور هورمونهای استروئیدی در سیتوپلاسم سلول است. رسپتور هورمونهای تیروئیدی در هسته می باشد.

اسلاید 11: پاسخ سلولی:نفوذپذیری غشاء را تغییر می دهد.آنزیمهای داخل سلولی را فعال می کند.ژنهای اختصاصی را فعال می کند.پیامبر ثانویه:CAMP کالمودولین-کلسیمفرآورده های تجزیه ای فسفولیپیدهای غشایی ( IP3, DAG, PIP2 )

اسلاید 12: غده هیپوفیز: این غده بوسیله ساقه هیپوفیز به هیپوتالاموس متصل است و ارتباط نزدیکی با هیپوتالاموس دارد. از طرف دیگر فعالیت اغلب غدد درون ریز توسط آن کنترل میشود. غده هیپوفیز از نظر فیزیولوژیکی به دو بخش تقسیم می شود.آدنو هیپوفیز (قدامی) - منشاء آن کیسه راتکه از اپیتلیوم حلق است. نوروهیپوفیز (خلفی) - منشاء آن بافت عصبی از هیپوتالاموس است.

اسلاید 13: آدنوهیپوفیز هورمونهای متعددی ترشح می کند که مهمترین آنها عبارتند از:سلولهای سوماتوتروپ ( 30 تا 40 درصد ): هورمون رشد(GH)سلولهای کورتیکوتروپ ( 20 درصد ): کورتیکو تروپین(ACTH) سلولهای لاکتوتروپ ( 3 تا 5 درصد ): پرولاکتین(PRL) سلولهای گونادوتروپ ( 3 تا 5 درصد ): گونادوتروپینها(LH,FSH) سلولهای تیروتروپ ( 3 تا 5 درصد ): تیروتروپین (TSH)

اسلاید 14: ساختمان پروتئینی دارد و در طول زندگی ترشح آن ادامه دارد اگر چه بعد از بلوغ رشد بعضی از اعضای بدن متوقف می شود (استخوانها). هورمون رشد مستقیما بر رشد غضروف و استخوان تاثیر ندارد بلکه این هورمون سبب ترشح سوماتومدین از کبد و برخی از سلولها شده و این ماده رشد استخوان و غضروف را تحریک می کند. زمانی که اپی فیز استخوانهای بلند به تنه آنها جوش خورد؛ رشد استخوان از نظر طولی متوقف می شود ولی ضخامت آن افزایش می یابد ولی استخوانهای غشایی می توانند همچنان به رشد و نمو خود ادامه دهند. هورمون رشد (سوماتوتروپین(

اسلاید 15: اثرات متابولیک هورمون رشد عبارتند از:افزایش سنتز پروتئینآزاد سازی اسیدهای چرب از بافت چربیکاهش مصرف گلوکزبا کاهش مصرف گلوکز تولید انسولین افزایش یافته و اختلالات مربوط به دیابت نوع II ( غیر وابسته به انسولین ) را تقلید می کند، به همین دلیل هورمون رشد دیابت زا یا دیابتوژنیک نامیده می شود.

اسلاید 16: موادی نظیر سروتونین، دوپامین، استرس و خواب هیپوتالاموس را تحریک کرده و GHRH ترشح می شود. این هورمون پس از انتقال به هیپوفیز سبب ترشح هورمون رشد می گردد.سوماتومدین بصورت فیدبک منفی سنتز و ترشح GH و GHRH را مهار می کند همچنین ترشح هورمون سوماتوستاتین GHIHسبب مهار ترشح GHمی شود.

اسلاید 17: هورمون رشد(افزایش)انسولین(افزایش)سنتز پروتئین و رشد افزایش می یابدهورمون رشد(کاهش)انسولین(افزایش)سنتز پروتئین و رشد تغییری نمیکندهورمون رشد(افزایش)انسولین (کاهش)سنتز پروتئین و رشد کاهش می یابدهمبستگی هورمون رشد وانسولین:

اسلاید 18: خرد پيكري ( Dwaarfism ): اين بيماري بدليل عدم ترشح هورمون رشد و يا قطع كامل كليه ي هورمونهاي هيپوفيز قدامي در دوران قبل از بلوغ حادث مي شود. پان هیپوئیتاریسم: کاهش ترشح کلیه هورمونهای هیپوفیز قدامی است و شخص به بلوغ جنسی نمی رسد، در 3/1 موارد فقط ترشح هورمون رشد مختل می شود.در يك سوم موارد فقط هورمون رشد مختل مي شود و شخص از نظر جنسي به حد تكامل مي رسد ولي در ساير موارد علاوه بر كوتولگي اختلال در ترشح ساير هورمونهاي هيپوفيزي باعث اختلالات ساير هورمونها و عدم تكامل جنسي مي شود.در كوتوله هاي آفريقايي هورمون رشد به اندازه كافي ترشح مي شود ولي يك ناتواني ارثي براي تشكيل سوماتومدين C در آنها وجود دارد.اختلالات ترشح هورمون رشد

39,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید