صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
lies see
اجازه بدهیم . یکت روز یا یت
Cee ساعت لا و
آماذه برای تلاش 3 مجاهدت در
هدر رود. ¢ Cyd off
صفحه 4:
صفحه 5:
نشانه هاى غفلت
تغافل
عوامل غفلت
پیامدهای غفلت
زمان برطرف شدن غفلت كافران
عوامل موثر در بيدارى
راه درمان
صفحه 6:
دس 5
es 5 ا
39 set
آیا وقت آن نرسیده است که دلهای مومنان در برابر او
eee Ser ogee ECO ON ease AE)
كسانى نباشند كه در كذشته به آنها كتاب آسمانى داذه
ely eric) ا ا ا الك
قساوت پیدا کرد. و بسیاری از آنها گنهکارند؟!
صفحه 7:
در مقابل بقظه وذکر قراردارد که به معنای خودآ گاهی وبه یاد
بودن خداوند است.
ne ee aw) eS aera!
س De ee ta
peer aa ao eer ear a CTI SET) 10
درآ 5
-
لت
صفحه 8:
وأ ادر كانت به عتر ان الال ”ربد اراك بد عتراك
"شرط لازم " تهذیب نفس وسیروسل وک شمرده شده است
ومقدمه واجب اين سير وسلوكك آن است كه-انسان توجه كند
eons per HC ل ل ا
وراهتمبلگر کسی نداند ار م
صفحه 9:
en ead سرد تلالد مر رت مرح
اماعالامه الغافل فاربعه العمى والسهو واللهو والنسيان.
Deel oe Male dea)
Te Ne ae) MU eC ل
همنشينى با فاسدان ومفسدان ودوری از مجالس عبادت
[يخارالانواري جد صرياذا ياب براعطاالحسن بن هلي زع)].
غفلت آن اسنت که مسجد ل ا ا مفسد اطاعت نمایی.
صفحه 10:
* بى اعتنايى به عوامل هشدار دهنده وبيدار كننده
ا ۱
eer Sree a
* نسیان نفس در برابر خدا
هر اندازه انسان در فكر اشباع غرائز حيوانى باشد از كاهى
ee PT Toe] ال ل ل 6
اوست وهر قدر کارهای او آ گاهانه تر باشد نسبت به کارهای
خود شناخت ودقت بیشتری خواهد داشت واین آگاهی آنقدر
کم می شود که خدا را فراموش می کند . خداهم به واسطه این
a Ny a es بر اد از
تا تا
صفحه 11:
Sb ee al
eee Te ya eS eee سس
مر Ss CMC. ete
امير مومثان على «دددم مى فرمايد:
كنى بالرجل غفلةٌ ان يضبيع عمره فی مالا جنجیه . (درس": ۳۰۳ سی«سر
براى غفلت انسا ن همين بس كه عمر خود را در راهى كه مايه نجات او نيست »
MS 45
* هدف غير خدات از انجام كارها
هر فرد باید خودش ا ا
ime در پیشگاه خدا حاضر می شود ومو را از ماست می کشند
ا 0
درش وم
۳۳
صفحه 12:
ی بای سیک تست که ساد
من لسار تلسار ما تارشن سس سرد لا سره Diep
rae unr a ae
ae Roel} 0
صفحه 13:
عظمو اقداركم بالتخافل عن الدنى من الامور لا تكونوا بحائین عم خاب
ese ۷ ce 7 ی
4 Gens geet Uh ANA te ge Sa]
قدر و منزلت خود رابا تغافل نسبت به امور يست و كوجكك بالا i
ملشتنن a عد oS
حر ان لط لاوس د
ارد تور توا
اثابت
صفحه 14:
صفحه 15:
he Jud) را بدالد کل
SS لازم وپسندیده است مانند
پنهان ساختن عبوب دب
7 0 Big Ghee
0 yo tee ee ie a yg?
oa سو
باوری است! خوش باور بودن او به ن وی
ایمان دارد و (تبا) مومنان را تصدیق تصديق ميكل
اع ae eee
میدهند. عذاب دردنا کی دار
صفحه 16:
در حديث معروفى از امام سجاد و امام باقر وامام صادق بم آمده است
7
صبلاح حال التعاييش والتعاشى ملا مكيال ثلقاة فطنه وثلده تخافل.
0
ل ا ا ات و
آن هوشیاری و یک سوم آن تغافل باشد.
ی
من اشرف اعمال الکسریم غفلته عما يطم. (recurs)
ag اه(
اهنك.
صفحه 17:
2 ل YYS Une pone pe) eel en
نايايدار است ولى جنان از كنار مسائل بككذرد كه كويى
هیج چیزی نمی داند و نمی بیند.
این تغافل منفی است وآثارزیانبارش ازغفلت هم بیشتراست
زیر غافلان نا گاهانه به دام حوادث گرفتار می شوند اما
تغافل کنند گان با آ گاهی در این دام قدم می گذارند.
صفحه 18:
رام آرام در ذهن بت می شوند وبر تنس ملکه می گردند ونفس دام آنا را در ذهن زندهنگهمی داردزندهبودت این اطرات باد
0
۳
eek EEN ale رد
ا
سم
اجسسرة على كل ذى adore Seti حجذ وان توديه يمد الى الشتود:
ا گراید.
صفحه 19:
ور تنها ییروزی های خودرا می بیند وبه امباژهای خود می بالد و گاه همه اینها را جاودان می
پنداره وهمین امر سیب عفلت آواز «آقعت ها می شود.
مستی نعمت
که افراد کم ظرفیت خودرا در تاز ونعمت دیدند . گوبی مست می شوند ومستی آنها را در
Fen oar ery tonya ie poe ae ee)
اورا بيدار مى كند .
he pe ee
منعفل عن حوادث الايام ايقظط الحمام ۳
تا
درش سرا
صفحه 20:
۳ 7
0 )) ا ee
aN کر باس
سازد تا پرده اد ی ا ۳(
للد یس بر سد ثرا
إذت من الله بذ كس ودعاوك فيها مستجاب. . (سرهر"بارسرسشر
ا ا ا
اجابت می رسد .
بیماری را به سلمان فارسی فرموده:
هر
۳۳
صفحه 21:
از 5193
زیرا تمام فکر انسان را مشغول ساخته واز سایر امور غافل می سازد.
لس مد رحس بر رس
واعملوا عبادالله ان الامل يذهب القل ویکذب الوعد و یحث علی ال وبورث الحسر»
-] نوات اه له ate باب te ting]
بدانید ای بند گان خدا ! آرزوهای داز عقل انسات را می برد و وعده ی قيامت را
ل رت یی رح ی
وزد:
درش سرا
۳
1
صفحه 22:
كت os. eo ae
asl oye er Eye ba Site NZ 5
MS ةا آنه ا 0
Pe ل
a والخذلة ففيها اثكون قساوة القلپ. [ بحارالانواتي 2 لابياب وصاي باق یه اسلا ]
| ا م ا
درس سوم :
e ler
صفحه 23:
د pS A Re es igh
می رسد به کونه ای که دیکر مواعظ واندرزها تاثیری در
۷
p weer) ۱
امام علی زیت می فرماید:
من غلبت عليه الغفلةٌ مات قلبه . [as Sted
کسی که غفلت بر او چیره شود قلبش می میرد.
صفحه 24:
افراد غاقل وبى خبر به سراغ اعمال صالح كمترى مى روئد واكر بروند غفلت اجازه نمى دهد كه
eel neal ل ل ل ل لل 0
باس سرد ال سس
اياك والخفلة والاغتمار بالمهلذ فان الغل فسد الاعمال: ees
از غفلت و غررور ناشی از مهلت الهی پرهیز ؛ زبراغفلت اعمال آدمی را فاسد می کند.
WS 516355
م اا peer Sie eae ey Rese merry
این مقام والا جز در سایه معرفت و آگاهی امکان پذیر نیست.
لعج
الهى ان انا متنى العَْلةُ عن الاستعداد للقائك فتد ذبهته المعرفة بكرم الاك ٠. .سدهرزي ميس ررد رن :ار
غقلت 0
گرا فلت دار ساخته است"
صفحه 25:
عفلت سب هلاکت در دنیا و آخرت است زیرا انسان را از مصالح بی خبر می سازد وبا
اين بى خبرى . فرصتها را از دست مى دهد . امكانات را ضايع كرده و استعدادهاى
خويش رأ بر باد می دهد. 2
در حدیثی ازامام علی بتبم) آمده که : 4
من طالت خفلة تعجلت هلکیه.. [aes toes} ~
IP ee سرعت مرس رس 3
. حسرت واندوه قيامت
مر رد زره دی در سح رد سس رس
ee eee ae
es 1
سس x
2ن رل سرد تم ار
صفحه 26:
3 oe ee
eee ee امن
بر وی ونر
تس
د ۲ ۱
ce درا "-
ار تا ی رن
ae فا ۲
Ere mie 0 eae
انأ | لالاتديشه ن (ee en آن نمی بینند» و گوشهایی که با آن
تود Pe ریاد لک اهترا eae es Cre eee) 00
درس سوم
صفحه 27:
000 و
ی( مره رد رل ای راس ترا را
ee, 70 eA NAG 3
5 9
درس سوم
آنها كه ايمان ب a ns
خشنود. شدندو ele
غافلند» آنها ncaa تش است» بخاطر کارهایی که
اتمه س من
۳
1
غفلت
صفحه 28:
7 هلام هرا 7
ل را Tig و رو
ا #علاب مى نوها تو او إن صحنه و داذكاه بز كك ضاق بودىه وما برده وا از جشم تو كنار زديم: و امروز يجشمت كاما تبزيين است.
ا ا ا
RR ee ae ری ات موی ی فا ی کت با ماس RE
és Ree 4
صفحه 29:
ابه هر حال هر ججند عوامل 1
صفحه 30:
روح انسان را تهذیب ودل را جلا می دهد وا گر توبه : تکیم بر
JS eels سان باتك وى
شود .البته این عبادات باید با حضور قلب صورت گیرد.
eo aa
ereedues se ner SE ta Cara oe rer ery
به اپن مسائل دقت نکن انقدر ظريف وبى سرو صدا بر نه
می نشیند که ذره ای از نفوذ آنها مطلع نمی شویم.
ro
صفحه 31:
توجه وذ کر ویاد خدا
اگر انسان در کلماتی که می گوید خدارا در نظر بگیرد» این ذکر سبب قرب او
ee re چم 2 22
اختياوى و سرت سم مر
7 زا
ere ens Ur ss) ا ا 0
ter Sits at See rey ۱
حرکتی را,پدید می آورد و این حرکت جهتی را دنبال می کند.ازاین رو غفلت
is] ا ل aRCe Rees ۱
سخن از برهي زكارانى است كه ه ركاه به خاطر غفلتى مختضتر» امواج وسوسه هاى
ney ا ۱
De ام
ا 0
و سس لا بينا مى كردند.
2 شوم
۳
0
3
mn
صفحه 32:
5
لس ال تا
پایدهميشه هدف را در نظر داشته باشد و همواره از خود سئوال
nen perce |
7 اندیشیدن به عواقب و پیانتهای غفلت
مثلا اشارهيله عواقب معتادين.
درمات از طریق قطع ریشه های بیماری
rd ا م
Spe ae
clas
صفحه 33:
ig و نز
ee See ee |
YO ps Tagen So
[epi reen rater asin) olvate ll ge ان من عرف الايام لم يخفل
الك د رح زر راسو ۰ و شیر شرت
ا
rls eet Seen ee per re See ened
ree eee ere ا
yeti | محیط
yp Sy hy Sy 8 lee pa eG
el را
صفحه 34:
5 1
امام علی بن ابیطالب : نهچ البلاغه » تررجمه : محمد ا ل تهران » دفتر
مطالعات تاريخ و معارف اسلام » 17528
آمدی » عبدالواحد: غررالحکم و دررالکلم قم ؛ دفتر تبلیغات اسلامی »
۳۶۶
Cnrr pes ا ee Cp ل 00 ييه
حرانی : تحف العقول
دستفیب شیرازی : قلب سلیم
۱۱۷ ra See Yet
pee ee
a3
Peake lemme الصا
5
۱
صفحه 35:
ال ”7
ا ا كك
آن صفت كه تو جنانى » درياب كه مى توانى. 4
۳ لهی: عمر خود area
, 0
SS ey ea Sees)
نكردم.
By ده
مرت
eae
ا 00
صفحه 36: