Gheflat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “غفلت”

غفلت

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2موسسه مصباح اندیشه برگزار می کند :دوره آموزشیجهاد اندیشه عرفان عملی

اسلاید 3: 3رهبر معظم انقلاب : امروز ، دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم ، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین ، هدر رود.

اسلاید 4: 4درس سوم :غفلت

اسلاید 5: 5فهرست مطالبدرس سوم : غفلتتعریف غفلتنشانه های غفلت تغافلعوامل غفلتپیامدهای غفلتزمان برطرف شدن غفلت کافرانعوامل موثر در بیداریراه درماناخلاق

اسلاید 6: 6أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلاَ يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ. ﴿حدید:16﴾ آيا وقت آن نرسيده است كه دلهاي مومنان در برابر او وآنچه از حق نازل شده است خاشع گردد و مانند كساني نباشند كه در گذشته به آنها كتاب آسماني داده شد، سپس زماني طولاني برآنها گذشت و قلبهايشان قساوت پيدا كرد، و بسياري از آنها گنهكارند؟!

اسلاید 7: 7در مقابل یقظه وذکر قراردارد که به معنای خودآگاهی وبه یاد بودن خداوند است.در اصطلاح عرفان اسلامی یقظه از مراحل ابتدایی سیر وسلوک می باشدو بیداری از خواب غفلت وتوجه به اعمال وکردارهای گذشته جهت جبران خطاها و جهت گیری های صحیح در آینده است. تعریففراموشی ، از یاد بردنناآگاهی ، در یاد نبودنغفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 8: 8در فن اخلاق غفلت به عنوان ”مانع“ وبیداری به عنوان ”شرط لازم ” تهذیب نفس وسیروسلوک شمرده شده است ومقدمه واجب این سیر وسلوک آن است که انسان توجه کند که ناقص است وباید کامل شود و مسافر است ونیازمند توشه وراهنما ، اگر کسی نداند مسافر است در جای خود می ماند.تعریفغفلت در علم اخلاقدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 9: 9 پاسخ پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به شمعون بن لاوی از مسیحیان معروف درباره نشانه های غفلتاماعلامه الغافل فاربعه العمی والسهو واللهو والنسیان. [بحارالانوار، ج1، ص121 باب علامات العقل وجنودة]نشانه های غافل چهار چیز است : نابینایی ، سهو ، لهو و نسیان. همنشینی با فاسدان ومفسدان ودوری از مجالس عبادت امام حسن (علیه السلام ) می فرماید:الغفلة ترکک المسجد وطاعتک المفسد. [بحارالانوار،ج75، ص114 باب مواعظ الحسن بن علی (ع) ]غفلت آن است که مسجد را ترک کنی و از مفسد اطاعت نمایی.نشانه های غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 10: 10بی اعتنایی به عوامل هشدار دهنده وبیدار کننده مثلا هنگام تشییع جنازه فراموش می کند که اورا هم روزی دیگران تشییع کرده ودر مراسم یادبود او شرکت می کنند. نشانه های غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق نسیان نفس در برابر خدا هر اندازه انسان در فکر اشباع غرائز حیوانی باشد از آگاهی انسان دور می شود و چون ملاک ارزش اعمال انسان به آگاهی اوست وهر قدر کارهای او آگاهانه تر باشد نسبت به کارهای خود شناخت ودقت بیشتری خواهد داشت واین آگاهی آنقدر کم می شود که خدا را فراموش می کند . خداهم به واسطه این کفر نعمت خودش را از یاد خودش می برد ،یعنی انسان از خودش هم غافل می شود.

اسلاید 11: 11 صرف عمر در راههای بیهودهعمر خودرا در اموری صرف می کند که برای آخرت او هیچ سودی ندارد یا در اموری صرف می کند که نه سودی در دنیا دارد ونه درآخرت. امیر مومنان علی (علیه السلام) می فرماید: کفی بالرجل غفلة ان یضیع عمره فی مالا ینجیه . [غررا لحکم ،ص160، 3063 صنایع الاعمار]برای غفلت انسا ن همین بس که عمر خود را در راهی که مایه نجات او نیست ، ضایع کند. هدف غیر خدایی از انجام کارهاهر فرد باید خودش حساب کند که آیا کار انجام شده برای خدا بوده یا برای دیگران، تا وقتی در پیشگاه خدا حاضر می شود ومو را از ماست می کشند دستش خالی نباشد. [ خطبه 133 نهج البلاغه ]نشانه های غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 12: 12 عروض نسیان وغفلت از یاد خدا در حین انجام عمل گاهی اوقات انگیزه ما در شروع کاری خدا ورسیدن به پاداش الهی است ولی موقع کار توجه ما به مقدمات آن کار معطوف می شود وغفلت بر ما عارض می شود . لذا صرف نیت اولیه برای یک کار کافی نیست بلکه باید تا آخر کار اخلاص داشته باشد و غافل نشود. نشانه های غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 13: 13وعظموا اقدارکم بالتغافل عن الدنی من الامور ...و لا تکونوا بحاثین عما غاب عنکم ،فیکثر عائبکم ... وتکرموا بالتعامی عن الاستقصاء. [مستدرک الوسائل ،ج11، ص188، باب استحباب التخلق بمکارم الاخلاق]قدر و منزلت خود را با تغافل نسبت به امور پست و کوچک بالا برید... و زیاده از امری که پوشیده و پنهان است تجسس نکنید که عیب جویان شما زیاد می شوند ... و با چشم بر نهادن از دقت بیش از حد در جزئیات ، بزرگواری خود را ثابت کنید.تغافلدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 14: 14تغافلدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 15: 15انسان چیزهایی را بداند که پنهان کردن آن لازم وپسندیده است مانند پنهان ساختن عیوب دیگران. وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ . ﴿توبه 61 ﴾از آنها كساني هستند كه پيامبر را آزار ميدهند و ميگويند: او آدم خوش باوري است! خوش باور بودن او به نفع شماست، ( ولي بدانيد ) او به خدا ايمان دارد، و (تنها ) مومنان را تصديق ميكند، ورحمت است براي كساني از شما كه ايمان آورده اند. و آنها كه رسول خدا را آزار ميدهند، عذاب دردناكي دارند!تغافل مثبتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 16: 16در حدیث معروفی از امام سجاد و امام باقر وامام صادق (علیه السلام) آمده است که : صلاح حال التعایش والتعاشر ملا مکیال ثلثاه فطنهٌ وثلثه تغافل. (تحف العقول 359، وروی عنه ع فی قصار هذه المعانی)مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه ای است که دو سوم آن هوشیاری و یک سوم آن تغافل باشد.امام علی (علیه السلام) می فرماید: من اشرف اعمال الکریم غفلته عما یعلم. (نهج البلاغه ،حکمت 222 ) یکی از باارزش ترین کارهای کریمان ، تغافل از چیزهایی است که از آن آگاهند. تغافل مثبتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 17: 17یعنی انسان واقعیت را بداند وباور داشته باشد که زندگی دنیا ناپایدار است ولی چنان از کنار مسائل بگذرد که گویی هیچ چیزی نمی داند و نمی بیند. این تغافل منفی است وآثارزیانبارش ازغفلت هم بیشتراست زیرا غافلان ناآگاهانه به دام حوادث گرفتار می شوند اما تغافل کنندگان با آگاهی در این دام قدم می گذارند. تغافل منفیدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 18: 18 خاطرات خاطرات آرام آرام در ذهن ثبت می شوند وبر نفس ملکه می گردند ونفس دائم آنها را در ذهن زنده نگه می دارد ، زنده بودن این خاطرات یاد مرگ را دور می کندو غفلت از یاد خدا ومعاد را برای انسان مهیا می کند. جهل ونادانیعدم شناخت مقام پروردگار، بی توجهی به مسئله قیامت ، نا آگاهی نسبت به بی اعتباری مال ومقام وثروت دنیا، بی خبری از وسوسه های شیطان و شیطان صفتان از مهم ترین عوامل غفلت است . امیر مومنان علی (علیه السلام) می فرماید: فیالها حسرة علی کل ذی غفلة ان یکون عمره علیه حجة وان تودیه ایامه الی الشقوه. (اصول کافی ، ج1 ، باب الاشاره و النص علی الحسن بن علی)وا حسرتا بر هر صاحب غفلتی که عمرش بر او حجت است و روزگارش به سوی شقاوت و بدبختی می گراید.. عوامل غفلت12درس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 19: 19 غرور وخودبینی انسان مغرور تنها پیروزی های خودرا می بیند وبه امتیازهای خود می بالد وگاه همه اینها را جاودان می پندارد وهمین امر سبب غفلت اواز واقعیت ها می شود. مستی نعمت هنگامی که افراد کم ظرفیت خودرا در ناز ونعمت دیدند ، گویی مست می شوند ومستی آنها را در غفلت از واقعیت هایی که اطراف اورا گرفته است فرو می برد واین غفلت ادامه می یابد تا سیلی اجل اورا بیدار می کند .حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: من غفل عن حوادث الایام ایقظ الحمام [غررالحکم ،ص266،آثارالغفله]کسی که از حوادث روزگار غافل شود ، مرگ او را بیدار خواهد کرد.عوامل غفلت43درس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 20: 20 عافیت وسلامت جسمانیاگرچه از نعمتهای بزرگ خداست ولی زمینه ساز غفلت است، به همین دلیل یکی ازالطاف خفیه الهی آن است که گهگاه اورا به درد ورنج مبتلا می سازد تا پرده های غفلت از برابر چشم او کنار رود وواقعیت را با چشم دل ببیند. پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در حدیثی فوائد بیماری را به سلمان فارسی فرموده:انت من الله بذ کر ودعاوک فیها مستجاب. [بحارالانوار ، ج74، باب ما اوصی رسول الله]( در موقع بیماری نعمت هایی نصیب می شود ، از جمله این که ) تو به یاد خدا می افتی و دعای تو به اجابت می رسد . عوامل غفلت5درس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 21: 21 آرزوهای دراز زیرا تمام فکر انسان را مشغول ساخته واز سایر امور غافل می سازد. امیر مومنان در خطبه دیباج می فرماید: واعملوا عبادالله ان الامل یذهب العقل ویکذب الوعد و یحث علی الغفلة ویورث الحسرة . [بحارالانوار ، ج74، باب خطبه صلوات الله علیه ]بدانید ای بندگان خدا ! آرزوهای داز عقل انسان را می برد و وعده ی قیامت را دروغ می شمارد و انسان را بر غفلت ترغیب می کند و سرانجام حسرت به بار می آورد.عوامل غفلت6درس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 22: 22 مایه قساوت قلب مایه لطافت روح و انعطاف قلب در برابر حق ، خداست .هنگامی که یاد خدا از دل قطع می شود ، قلب به صورت بیابان خشک وسوزانی در می آید که پراز سنگلاخ وحشتناک است .امام باقر (علیه السلام ) می فرماید: ایاک والغفلة ففیها تکون قساوة القلب. [ بحارالانوار ، ج75 ،باب وصایا الباقر علیه السلام ]از غفلت بپرهیز که مایه سنگدلی است .پیامدهای غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 23: 23 مرگ قلبغفلت قلب انسان را می میراند ، پس از قساوت ، مرگ قلب فرا می رسد به گونه ای که دیگر مواعظ واندرزها تاثیری در آن نمی کند . در چنین حالتی راه باز گشت به روی او بسته وامیدی برای سعادت او باقی نمی ماند . امام علی (علیه السلام ) می فرماید: من غلبت علیه الغفلة مات قلبه . [ غررالحکم ، آثار الغفله ]کسی که غفلت بر او چیره شود قلبش می میرد.پیامدهای غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 24: 24 فساد اعمال افراد غافل وبی خبر به سراغ اعمال صالح کمتری می روند واگر بروند غفلت اجازه نمی دهد که اعمال خالص را با حضور قلب و جامع تمام شرایط و اجزاء برای خدا انجام دهند. امیر مومنان علی (علیه السلام) می فرماید: ایاک والغفلة والاغترار بالمهلة فان الغفلة فسد الاعمال. [ غررالحکم ، آثار الغفله ]از غفلت و غررور ناشی از مهلت الهی بپرهیز ، زیرا غفلت اعمال آدمی را فاسد می کند. دوری از خدا غفلت، آمادگی لقای پروردگار و گام نهادن در بساط قرب اورا از انسان می گیرد ، زیرا وصول به این مقام والا جز در سایه معرفت وآگاهی امکان پذیر نیست. در مناجات امیر المومنین ( علیه السلام )آمده است: الهی ان انا متنی الغفلة عن الاستعداد للقائک فقد نبهته المعرفة بکرم الائک .[ بحارالانوار ،ج91، باب ادعیه المناجاه پروردگار من ، اگر غفلت مرا به خواب فروبرده و استعداد لقای تو را ، از من گرفته ، شناخت کرم نعمت هایت مرا از این خواب غفلت بیدار ساخته است. پیامدهای غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 25: 25 هلاکت انسان غفلت سبب هلاکت در دنیا وآخرت است زیرا انسان را از مصالح بی خبر می سازد وبا این بی خبری ، فرصتها را از دست می دهد . امکانات را ضایع کرده و استعدادهای خویش را بر باد می دهد. در حدیثی ازامام علی (علیه السلام ) آمده که : من طالت غفلة تعجلت هلکیه . [ غررالحکم ، ص266،آثار الغفله]کسی که غفلتش طولانی شود ، هلاکت او به سرعت فرا می رسد. حسرت واندوه قیامتپیرامون روز قیامت و شرح حال غافلان در آن روز پر حسرت واندوه سخن می گوید. وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ. ﴿ مریم :39 ﴾آنان را از روز حسرت [= روز رستاخيز كه براي همه مايه تاسف است ] بترسان، در آن هنگام كه همه چيز پايان مي يابد، و آنها در غفلتند و ايمان نمي آورند.پیامدهای غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 26: 26 همنشینی با شیطانوَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ. ﴿زخرف:36﴾و هركس از ياد خدا رويگردان شود شيطان را به سراغ او مي فرستيم پس همواره قرين اوست. تنزل تا مرحله بهائم وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَيَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَيُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَيَسْمَعُونَ بِهَا أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ. ﴿اعراف:179﴾ به يقين، گروه بسياري از جن و انس را براي دوزخ آفريديم،آنها دلها [عقلها ] يي دارند كه با آن(انديشه نمي كنند، و ) نمي فهمند، و چشماني كه با آن نمي بينند، و گوشهايي كه با آن نميشنوند،آنها همچون چهارپايانند، بلكه گمراهتر! اينان همان غافلنند(چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند ).پیامدهای غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 27: 27 انکار معاد إِنَّ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ. أُولئِكَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿یونس ، 7و8﴾آنها كه ايمان به ملاقات ما ( و روز رستاخيز ) ندارند، و به زندگي دنيا خشنود شدندو بر آن تكيه كردند، و آنها كه از آيات ما غافلند، آنها جايگاهشان آتش است، بخاطر كارهايي كه انجام مي دادند. پیامدهای غفلتدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 28: 28 هنگام ظهور نشانه های قیامتوَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذا هِيَ شَاخِصَةٌ أَبْصَارُ الَّذِينَ كَفَرُوا يَاوَيْلَنَا قَدْ كُنَّا فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذَا بَلْ كُنَّا ظَالِمِينَ. ﴿ انبیاء : 97﴾ و وعده حق [= قيامت ] نزديك مي شود، در آن هنگام چشمهاي كافران از وحشت از حركت بازمي ماند ، اي واي بر ما كه از اين ( جريان ) در غفلت بوديم، بلكه ما ستمكار بوديم! هنگام مرگ لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ. ﴿ ق:22﴾ (به او خطاب مي شود:) تو از اين صحنه و دادگاه بزرگ غافل بودي وما پرده را از چشم تو كنار زديم، و امروز چشمت كاما تيزبين است. هنگام بروز حوادث وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَكَانَ الْإِنسَانُ كَفُوراً . ﴿اسرا:67﴾ و هنگامي كه در دريا ناراحتي به شما برسد، جز او، تمام كساني را كه ( براي حل مشكلات خود ) مي خوانيد،فراموش مي كنيد، اما هنگامي كه شما را به خشكي نجات دهد، روي مي گردانيد، و انسان، بسيار ناسپاس است. زمان برطرف شدن غفلت کافراندرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 29: 29در مناجات شعبانیه آمده : ایقظتنی لمحبتک. بیدار کردی مرا برای دوستیت.به هر حال هر چند عوامل بیداری هم متفاوت اند زاد وتوشه بعد از بیداری هم متفاوت است. عوامل موثر در بیداری زنگ خطر دوزخشوق بهشتاشتیاق به لقای حقدرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 30: 30 عبادت روح انسان را تهذیب ودل را جلا می دهد واگرتوبه نکنیم غبار این غفلت ها وگناهها بر دل می نشیند وبه آسانی پاک نمی شود ،البته این عبادات باید با حضور قلب صورت گیرد. مراقبت دائمیباید مراقب صحبتها ، نگاهها ، خوردنها، دیدنها و... باشیم . اگر به این مسائل دقت نکنیم آنقدر ظریف وبی سرو صدا بر نفس می نشیند که ذره ای از نفوذآنها مطلع نمی شویم.راه درماندرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 31: 31 توجه وذکر ویاد خدا اگر انسان در کلماتی که می گوید خدارا در نظر بگیرد ، این ذکر سبب قرب او می شود. البته این ذکر باید در قلب انسان هم بیاید .در حیطه توجه 2 نوع اختیاری و جبری بحث می شود. توجه جبری براساس عوامل طبیعی خارج از نفس به چیزی تعلق می گیرد وبار ارزشی ندارد؛مثل معده خالی و توجه به گرسنگی و اختیاری در جهت توجه دادن ندارد . اما در توجه اختیاری ، دگرگونی در روح وروان پدیدار می شود و حرکتی را پدید می آورد و این حرکت جهتی را دنبال می کند.ازاین رو غفلت از آخرت ، غفلت از یاد و ذکر خدا و غفلت از نشانه های خدا نکوهش شده.سخن از پرهیزکارانی است که هرگاه به خاطر غفلتی مختصر ، امواج وسوسه های شیطان آنها را احاطه می کند پرده غفلت را با یاد خدا می درند. إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُبْصِرُونَ . ﴿اعراف 201﴾پرهيزگاران هنگامي كه گرفتار وسوسه هاي شيطان شوند، به ياد ( خدا و پاداش و كيفر او ) مي افتند،و ( در پرتو ياد او، راه حق را مي بينند و ) ناگهان بينا مي گردند.راه درماندرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 32: 32 یاد آوری دائمی هدف انسان برای اینکه از خطرها نجات یابدو به توفیق خدا دست یابد، بایدهمیشه هدف را در نظر داشته باشد و همواره از خود سئوال کند چرا؟... تا مبادا هدف را فراموش کند. اندیشیدن به عواقب و پیامدهای غفلتمثلا اشاره به عواقب معتادین. درمان از طریق قطع ریشه های بیماری عوامل مختلف شناسایی واز آنها دوری شود. راه درماندرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 33: 33 عبرت از تاریخ هرچه درباره موضوعات و تحولات روزگار و جابه جا شدن حکومتها و قدرتها و ثروتها و عزتها بیشتر بیندیشیم کمتر گرفتار غفلت می شویم. امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: ان من عرف الایام لم یغفل عن الاستعداد. [ اصول کافی ، ج8 ، خطبه لامیرالمومنین ( علیه السلام ) ]آن کس که وضع روزگار را بشناسد از آمادگی ( برای سفر آخرت ) غافل نمی شود. تفکر واندیشه هرگاه انسان به کارهای خوب و آثار مثبت آن و همچنین به کارهای بد ونتایج سوء آن بیندیشد ؛ امواج ظلمانی غفلت از روح و جانش دور می شود. تغییر محیط بسیاری از محیط ها مثل مجالس غافلین وبطالین و لهو ولعب و خانه های پرزرق وبرق و اشرافی غفلت زا است. ترک شرکت در این مجالس راه رهایی از غفلت است. راه درماندرس سوم : غفلتاخلاق

اسلاید 34: 34فهرست منابعغفلتدرس سوم : قرآن کریمامام علی بن ابیطالب : نهج البلاغه ، ترجمه : محمد دشتی، تهران ، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلام ، 1380.آمدی ، عبدالواحد : غررالحکم و دررالکلم، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، 1366.جوادی آملی ، عبدالله : اخلاق در قرآن ، قم ، مرکز نشر اسراء، 1383.حرانی : تحف العقولدستغیب شیرازی : قلب سلیمقمی ، عباس : مفاتیح الجنان ، قم ، موسسه انصاری ، 1378.کلینی ، یعقوب : اصول کافی ، ج1 و8 ، تهران ، دارالکتب الاسمیه ، 1365 .مجلسی ، محمد باقر : بحارالانوار، قم ، موسسه آل البیت لاحیاء التراث ، 1409 .مکارم شیرازی ، ناصر : اخلاق در قرآن ، ج2اخلاق

اسلاید 35: 35الهی به حرمت آن نام که تو خوانی و به حرمت آن صفت که تو چنانی ، دریاب که می توانی.الهی ، عمر خود به باد کردم و بر تن خود بیداد کردم ؛ گفتی و فرمان نکردم ، درماندم و درمان نکردم.الهی ، عاجز و سرگردانم ؛ نه آنچه دارم دانم ، نه آنچه دانم دارم .الهی ، تو اگر مرا خواستی ، من آن خواستم که تو خواستی .الهی ، به بهشت و حور چه نازم ؛ مرا دیده ای ده که از نظر بهشتی سازم . حسن ختامخواجه عبدالله انصاری

اسلاید 36: 36

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید