سایر سایر

غنی سازی شغلی با درس پژوهی

ghanysazi_shghly_ba_dars_pazhohy

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “غنی سازی شغلی با درس پژوهی”

غنی سازی شغلی با درس پژوهی

اسلاید 1: غنی سازی شغلی با درس پژوهی طیبه شرزه یی - تیر 91

اسلاید 2: سوالات آمادگی و پیش آزمون1) مفهوم معلم پژوهنده به چه معنا است؟2) سطوح و نقش هاي پژوهشي معلمان کدامند؟.3) نقش پژوهش در تدارك تدريس اثربخش چیست؟.

اسلاید 3: طرح مسالهچرا پیوند پژوهش آموزشی با مدرسه اینقدرسست است ؟ چرا باید تلاش در جهت رفع این مشکل ماموریت و تکلیف همه ما باشد ؟و سرانجام چگونه می توان این پیوند را استحکام بخشید ؟

اسلاید 4: برخی دلایل برای عزم به بردن پژوهش در سطح مدرسه

اسلاید 5: برخی دلایل برای عزم به بردن پژوهش در سطح مدرسهاینکه اتلاف آموزشی در آموزش و پرورش آسیبهای فراونی را بر دانش آموزان تحمیل می کند و بنابراین باید بطور جدی مهار شود .) در همه ابعاد خود ... )اینکه دانش آموزان ما مهارتهای اساسی را در جریان آموزش کسب نمی کنند .اینکه دانش آموزان ایرانی در مطالعات جهانی ریاضیات و علوم و همچنین سواد خواندن رتبه های مناسبی را کسب نکرده اند.و ....

اسلاید 6: ماموريت پژوهش در آموزش و پرورشپژوهش در آموزش و پرورش در صدد مطالعه و حل مسايل آموزشي است .به اين ترتيب پژوهش در آموزش و پرورش تنها زماني به اهداف و ماموريتهاي خود نايل خواهد شد كه نتايج آن در مدرسه و كلاس درس و در مسير بهبود فعاليتهاي آموزشي – پرورشي و يادگيري بكارگرفته شود.پژوهش براي تاثير بر آموزش و پرورش، باید با عمل تربيتي – آموزشي در مدرسه پيوند بخورد!

اسلاید 7: پژوهش در آموزش و پرورش.....آيزنر مي گويد : اگر تغيير و تحولات در آموزش و پرورش ، بدون در نظرگرفتن نقش معلم باشد .اجراي آنها ممكن است فقط در سطح اقيانوس طنین اندازد و امواجي را توليد كند اما در عمق اقيانوس همچنان سكوت و ثبات و آرامش حكمفرما خواهد بود .

اسلاید 8: باز تعریف رابطه پژوهش با آموزش و پرورش

اسلاید 9: اما اكنون وضعيت چگونه است ؟اصولا پژوهش آموزشي انگار فراموش كرده است كه موجوديت و مشروعيتش در گرو كمك به كاركردهاي مدرسه بوده است

اسلاید 10: وضعيت کنونی پژوهش

اسلاید 11: ابتدا باید باورکنیم که تحول در آموزش و پرورش بدون بردن پژوهش به سطح مدرسه ممکن نیست !

اسلاید 12: ویژگی مدارس پژوهنده و یادگیرنده

اسلاید 13:

اسلاید 14: پژوهشهای معلم محور:معلم بعنوان پژوهشگر:جنبش معلم پژوهندهساليان درازی است که پژوهش آموزشی در تسلط شيوه‌های كلاسيك و کمی بوده است اما اجرای اين دسته از پژوهش‌ها به معلم و تدريس وی کمک درخوری نکرده است. بنابراين جنبش معلم متفکر و پژوهنده رويکرد دیگری را برای تامین نیازهای خود برگزيده است. در این رویکرد انتخابی ،معلم منتظر دیگران نمی ماند و در نقش یک کارگزار فکور و بعنوان یک پژوهشگر ظاهر می شود .

اسلاید 15: پژوهشهای معلم محور:منطق این رویکرد این است که : نمی توان و ممکن نیست که بهبود تدریس و تصمیم گیری حرفه ای معلمان را متوقف به گزارش پژوهشگران خارج از کلاس درس نماییم .معلمان برای تدريس خود روزانه دهها تصميم می‌گيرند که بسياری از آنها تصميماتی کاملاً جديد به شمار می‌آيند. از اين رو آنها نمی‌توانند فرايند تصميم‌گيری در کلاس درس را متوقف به دريافت دانش از پژوهشگران بيرونی نمايند . نياز معلم به دانش مديريت پديده‌های روزانه در کلاس درس، بايد از نزديک ترين موقعيت به پديده يعنی توسط خود معلم توليد و به کار گرفته شود.

اسلاید 16: پژوهشهای معلم محور :پژوهش‌های معلم محور مبتنی بر موضوعات مرتبط با کلاس درس است و فرايند پژوهش، مبتنی بر جست‌وجو و اکتشاف در موضوعات اساسی کلاس درس برای توسعه يادگيری در ميان دانش‌آموزان است.رويكرد، معلم پژوهنده هم به توسعه حرفه‌ای معلمان کمک می‌کند و هم مشارکت فعال آنها را در حل مشکلات موجود در کلاس درس فراهم می‌سازد.

اسلاید 17: پژوهشهای معلم محور: بطور برجسته دو روش اقدام پژوهی و درس پژوهی را در بر می گیرند الف )اقدام پژوهی :در ميان روش‌های پژوهشی معلم محور، اقدام پژوهی بيش از ساير روش‌ها شناخته شده و پيرامون آن بحث گرديده است. اين مفهوم به طور ساده با دو عبارت پژوهش و عمل تعريف می‌شود. كوششي است كه می خواهد بين پژوهش به عنوان وسيله‌اي براي آگاهي و دانستن و عمل آموزشي رابطة ارگانيك برقرار مي‌كند.

اسلاید 18: مدل مفهومي اقدام‌ پژوهي از ديدگاه استرينگر  

اسلاید 19: مدلی دیگر برای اقدام‌ پژوهي

اسلاید 20: تاثیر اقدام پژوهی بر یادگیری دانش آموزان

اسلاید 21: ب)درس پژوهیبرخلاف اقدام پژوهی ، رویکرد درس پژوهی کمتر شناخته شده است در صورتی که از ظرفیت شگفت انگیزی برای کمک به تحول درآموزش و پرورش در آن نهفته است !درس پژوهی رويکرد ديگری برای توسعه دانش حرفه‌ای معلمان است،که از درون مدارس ژاپني مطرح و توسعه يافته است. این فعالیت تاریخچه ای طولانی مدت در میان معلمان این کشور دارد به شکلی که در آموزش و پرورش ژاپن کاملاریشه دوانیده است.در اين رويکرد،معلمان با حضور در گروه‌های کوچک با تشريک مساعی و با شرکت در جلسات هم انديشی پيرامون اهداف و محتوای دروس، به يک برنامه مقدماتی برای تدريس دست می‌يابند، سپس با مشاهده اجرای برنامه و نقد آن، فرصتی برای رشد حرفه‌ای خود مهيا می‌سازند.

اسلاید 22: درس پژوهیمطالعات متعدد بويژه مطالعه تطبیقی نحوه آموزش معلمان در فرهنگهای مختلف (در سه کشور ژاپن ،امریکا و آلمان )زمینه اشاعه این رویکرد را در سایر نظامهای آموزشی بیش از پیش مهیا نمود.نتايج این مطالعات نقطه­ی عطفی برای شروع تحول آموزشی در آمريکا و سايرکشورها براساس درس پژوهی شد. پس از آمريکا کشورهای چين، هنگ کنگ، آلمان، انگليس، سنگاپور، استراليا و مالزی نيز به انجام پژوهش­هايی در اين زمينه پرداختند

اسلاید 23: مطالعه تطبیقی چه بود؟ تدریس بر بسترفرهنگ ها!در پی بروز تفاوت‌های عملکردی دانش‌آموزان در نتايج مطالعات جهانی رياضيات و علوم (TIMSS)، يک مطالعة ويديويی با هدف توصيف روند آموزش در فرهنگ­های مختلف، در سال 1993 در سه کشور آمريکا، ژاپن و آلمان انجام شد. سه فيلمبردار به مدت 7 ماه در کلاس‌های درس سه کشور مذکور حضور پيدا کردند.

اسلاید 24: مطالعه تطبیقی چه بود؟ تدریس بر بسترفرهنگ ها!آن­ها ضمن فيلمبرداری از کلاس‌های درس، مواد درسی مکمل، کتاب‌هاي درسی، تكاليف دانش‌آموزان و جواب‌های معلم به پرسشنامه‌های تدوين شده را جمع­آوری می کردند. از هر کلاس يک درس، به صورت کامل در تاريخی که برای معلم مناسب بود، فيلمبرداری شد. درسی که براساس مفاهیم مطالعات جهانی رياضيات و علوم (TIMSS) انتخاب شده بود .

اسلاید 25: مطالعه تطبیقی چه بود؟ تدریس بر بسترفرهنگ ها!سپس طی فرآيند خاصی به بررسی فيلم­ها و اطلاعات به دست آمده پرداخته شد . بررسی­ها نشان می­داد که فرآيند تدريس در اين سه کشور کاملاً متفاوت است که نتیجه سه الگوی تدريس با ويژگی­های منحصر به فرد را روشن ساخت . مقايسه­ی اين الگوها حاکی از اين واقعيت است که برنامه­های درسی قصد شدة مشابه، ممکن است در سيستم­های آموزشی مختلف، کارکردها و نتایج متفاوتی را داشته باشند.

اسلاید 26: مطالعه تطبیقی چه بود؟ تدریس بر بسترفرهنگسابقة پيشرفت تحصيلی بالای دانش‌آموزان ژاپنی و ارتباط آن با روش‌های آموزشی مختلف، پژوهشگران را بر آن داشت تا رويکرد ژاپن به بهبود در کلاس درس را بررسی کنند. نتايج مطالعات مكمل بيانگر آن بود، مسئولان آموزشی ژاپن نظامی را ترتيب داده‌اند که به بهسازی تدريجی و افزايش اثر بخشی آموزش در طول زمان منجر می‌شود. در قلب اين نظام، فرآيندی به نام درس­ پژوهی قرار داشت. پس از این مطالعه بود که درس پژوهی بسرعت در جهان مطرح و در نظامهای آموزشی مورد استفاده قرار گرفت .

اسلاید 27: فعالیتهای معلمان برای توسعه تدریس در دو کشور ژاپن و امریکاانتخاب برنامه درسینوشتن برنامه درسینوشتن استانداردهای محلیU.S.JAPANتدوین طرح درس بصورت انفرادیتدوین طرح درس بصورت مشارکتیمشاهده و گفتگو در باره روشهای تدریس یکدیگر

اسلاید 28: درس پژوهی : تدریس بر بسترفرهنگدرس پژوهي برگردان واژه ژاپني jugyokenkyu بمعني مطالعه يا پژوهش تشکيل شده است .kenkyu بمعني درس و jugyo بمعناي مطالعه يا پژوهش است . معادل انگليسي درس پژوهي Lesson study است . درس پژوهي به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعي پيرامون عمل تدريس است . بعنوان يك معلم حرفه اي بيا و در روش تدريس خود تامل کن! حتما روش بهتري براي تدريس وجود دارد .

اسلاید 29: درس پژوهی : تدریس بر بسترفرهنگاما اين بار نه به تنهايي، بلكه با يک گروه از معلمان هم رشته ، روش خود را مورد مطالعه و آزمون قرار دهيد ، با هم با نقد شرايط موجود و در جهت نيل به وضع موجود طرح مساله نماييد ، در جهت شناخت بهترين روش ممکن پژوهش کنيد ، نتايج پژوهش را در کلاس درس و بصورت طبيعي بيازماييد ، نتيجه آزمايش را نقد کنيد ، طرح را اصلاح و دوباره در يک کلاس ديگر آن را اجرا نماييد ، نتايج پژوهش خود را منتشر و در اختيار ديگران قرار دهيد . به اين ترتيب شما گام در مسير درس پژوهي نهاده ايد روشي که پايه توسعه مستمر حرفه اي شماست و شما را در مسير يک معلم حرفه اي و فکور به حرکت وا مي دارد !

اسلاید 30: فرايند درس پژوهيمنطق درس پژوهی ساده است اگر می­خواهيد آموزش را بهبود بخشيد، اثر بخش­ترين جا برای چنين کاری، کلاس درس است. اگر شما اين کار را با درس­ها شروع کنيد، مسئله­ي چگونگی کاربرد نتايج تحقيق در کلاس درس ناپديد می شود.در اينجا بهبود کلاس درس در درجه­ي اول اهميت است

اسلاید 31: فرايند درس پژوهي

اسلاید 32: فرایند درس پژوهیتعیین اهدافطراحی درستدریس مشاهده و گزارش گیریاصلاح و تدریس مجددبازتاب و مبادله نتایجفرایند

اسلاید 33: تشخيص مشکل و تعيين اهدافدراين مرحله مديران مدارس و معلمان و ديگر اعضای گروه با نگاهی انتقادی موقعيت تدريس و يادگيری را بر اساس استانداردها مورد بررسی قرار داده ، نقاط ضعف و دشواريهارا در اين زمينه مشخص می سازند . اغلب اطلاعات موجود از عملكرد تحصيلي و نتايج آزمونها يا مشکلات يادگيري مشترك مبناي تعيين مشكل مي شود :دانش آموزان در درک کدام مباحث و دروس مشکل دارند ؟ابزار تشخيص اين مشکل چه بوده است ؟چه درصدی از دانش آموزان با مشکل موجود مواجهند ؟

اسلاید 34: تشخيص مشکل و تعيين اهدافچه فرصتهای يادگيری در مدرسه برای حل اين مشکل وجود دارد ؟چه سوالی یا سوالاتی بايد پاسخ داده شوند ؟چالشهاي مشترك تحقيق براي يادگيري دانش‌آموزان چيست؟تدريس در چه زمينه هايي مشكل است؟

اسلاید 35: تشخيص مشکل و تعيين اهدافچه موضوعاتي هميشه براي دانش‌آموزان در يادگيري و درك مشكل هستند؟چه موضوعاتي در درس دادن، معلم را دچار چالش مي‌گرداند؟

اسلاید 36: روش تعيين اهداف و موضوعاتمعلمان در گروه درس پژوهي ، هر يك موضوعات و اهداف را مشخص و سپس اولويت بندي مي كنند . در اين فرايند بيش از يک هدف ممکن است شناسايي شود. بهترين راه براي اولويت بندي اين است که معلمان موضوعاتي را را انتخاب کنند که نسبت به آن دغدغه بيشتري دارند .شيوه هاي گوناگوني براي بيان اهداف وجود دارد .

اسلاید 37: تعيين اهدافمثال شماره يكهدف پژوهش:رشد اعتماد به نفس دانش‌آموزان و تشويق آنان براي گرفتن مسووليت ها جهت يادگيري خود و ديگران. ويژگي دانش‌آموزان کنونيوابسته به معلم، احساساتي، بي مسووليت، بي تجربه،ويژگي دانش‌آموزان آرمانيمتفکران مستقل، متبحر در مهارت هاي پايه، توانا در کار با ديگران، يادگيرنده هايي خودانگيخته و داراي خودپنداره مثبت،

اسلاید 38: تعيين اهداف بر اساس اهداف موجود و مطلوبمثال شماره 2هدف پژوهشدرگير ساختن دانش در آموزان در فرايند ياددهي -يادگيري و اينکه چگونه بياموزند و آنچه را که مي‌دانند در شرايط جديد به کار گيرند.ويژگي دانش‌آموزان کنونيمشکل در بکار گيري آنچه مي‌دانند، ارتباطات شفاهي را در حد رضايتبخش ندارند، توانايي قرار گرفتن در موقعيت هاي ناآشنا را ندارند، از مهارتهاي فراشناختي بهره چنداني ندارند.ويژگي دانش‌آموزان آرمانيتوانايي حل مسئله، متبحر در كاربرد فناوري، برخورداري از مهارتهاي ارتباطي خوب، به دنبال يادگيري در تمام طول عمر ، که مي‌داند چگونه ياد بگيرد و چگونه بکار بندد.

اسلاید 39: نمونه دیگر تعيين اهدافمثال شماره 3هدف کلي پژوهش:شناسايي راههاي حمايت از دانش‌آموزان براي تقويت توانايي نوشتاري.دستيابي به دانش‌آموزاني که ويژگي هاي نوشته اثر بخش را مي‌دانند و آگاهند که چگونه از آن در کارشان استفاده کنند.مثال شماره 4هدف کلي پژوهش:راههاي ارتقاي سطح آگاهي در مهارتهاي خواندن در طول برنامه‌هاي درسي.دستيابي به دانش‌آموزاني که خواندن را به دلايل مختلف ارج مي‌نهند و از مهارتهاي مناسب آن برخوردارند

اسلاید 40: تعيين اهدافمثال شماره 5شناسايي راههاي ايجاد محيط پشتيبان يادگيري در مدرسهدستيابي به محيطي که در آن دانش‌آموزان احساس امنيت نمايند و زمانيکه با موقعيت هاي چالش برانگيز يادگيري مواجه مي‌شوند مورد حمايت واقع شوند.مثال شماره 6شناسايي راههاي افزايش فرصت براي همه دانش‌آموزان جهت ايجاد ارتباط مؤثر با همسالان و بزرگسالان.دستيابي به دانش‌آموزاني که در زندگيشان روابط مناسبي را با همکلاسيهاي خود و بزرگسالان دارند.

اسلاید 41: طراحی برنامه درس پژوهی در اين مرحله سوالاتي به شرح زير مورد توجه قرار مي گيرند :چه موضوعی از دروس مورد مطالعه قرار می گيرد؟چه کسانی در اجرای کار همکاری می کنند ؟چه امکاناتی مورد نياز است ؟ابزار گردآوری اطلاعات کدامند؟چه کسی درس را اجرا خواهد کرد؟

اسلاید 42: طراحی برنامه درس پژوهی نقادی چگونه انجام می شود؟درس چگونه ارايه مي شود؟فرايند بهبود و پيشرفت کار چگونه تضمين می شود ؟چه کسی کار را رهبری می کند ؟زمان انجام چقدر است ؟- تدريس موثر دارای چه ابعادی است ؟تهيه اين طرح درس صرفا يک پيش نويس است. به عبارت ديگر ، طرح درس يک کار درحال تکميل تلقي مي‌شود.

اسلاید 43: اجرای تدريس و مشاهده آنزماني كه طرح درس كامل شد يك نفر درس را به دانش‌آموزان آموزش مي‌دهد. ديگر اعضاي گروه به عنوان جمع‌كننده داده‌ها بكار گرفته مي‌شوند. گاهي اوقات از افراد دعوت شده به گروه درس‌پژوهي، شامل معلمان و افراد مطلع با مهارت و آشنا به محتويات يا دانش مربوط به طراحي درس نيز خواسته مي‌شود که اين کار توسط آنها هم انجام گيرد.

اسلاید 44: اجرای تدريس و مشاهده آنتدريس توسط يکی از اعضای داوطلب گروه به مرحله اجرا در می آيد و ديگران به مشاهده و گردآوری اطلاعات در باره آن می پردازند .در اين جلسه ممكن است برخي از اولياء ، ديگرمعلمان علاقمند و ساير صاحب نظران نيز حضور داشته باشند .هدف مشاهده، جمع‌آوري اطلاعات در خصوص اثر بخشي دروس و نه ارزشيابي معلمان مي‌باشد .

اسلاید 45: گزارش گيری از تدريس و بازتاب و اصلاح آنبعد از يک استراحت کوتاه معلمان و مدعوين جلسه گذاشته و شروع به تهيه گزارش از مشاهدات خود از درس مي‌نمايند. اعضاي گروه درس‌پژوهي و ديگر مشاهده‌كنندگان به اين دليل حضور دارند كه شواهد يادگيري دانش‌آموزان را كه جمع‌آوري کرده‌اند با يكديگر مبادله نمايند. آيا برنامه درسی بخوبی اجراشد ؟چه آموزه هايي از روند تدريس قابل برداشت است ؟چگونه می توان برنامه را بهتر اجرا نمود ؟

اسلاید 46: گزارش گيری از تدريس و بازتاب و اصلاح آنچه آموزه هايي از روند تدريس قابل برداشت است ؟چگونه می توان برنامه را بهتر اجرا نمود ؟گروه‌هاي درس‌پژوهي بر اساس شواهد جمع‌آوري شده، مباحثات در طول مشاهدات و بررسي گزارش‌ها، تغييراتي را در طرح درس اوليه انجام مي‌دهند.

اسلاید 47: تدريس مجدد و مشاهده آن مرحله اصلاح و تدريس مجدد در چرخه درس‌پژوهي، فرصتي براي معلمان جهت استفاده از داده‌هاي جمع‌آوري شده در طول مشاهده و گزارش اولين تدريس براي يادگيري بيشتر است. پس از آن نوبت به اجراي مجدد طرح تكميلي مي رسد.گروه براي اجراي طرح (ويرايش دوم )برنامه ريزي مي كند . طرح تدريس توسط يكي ديگر از معلمان اجرا و اعضاء از روند آن گزارش تهيه مي كنند .

اسلاید 48: نظر يك هماهنگ كننده درس پژوهي«ما هميشه درس‌پژوهي را يك آزمايش براي معلمان مي‌دانيم. سعي مي‌كنيم آنرا امتحان كنيم و عملكرد آنرا ببينيم و از همكاران مي‌خواهيم به ما بگويند كه آيا موفق بوده است يا خير؟ سپس سعي مي‌كنيم تغييراتي به آن بدهيم و دوباره امتحان كنيم اين بدان معني است كه مي‌خواهيم بفهميم كه آيا اين نوع پژوهش در عمل، موفق بوده است؟ و به نظر من هميشه انتقال از طرح درس اول به طرح درس دوم، بزرگترين تفاوت را بوجود مي‌آورد. شما خط پايان را گم مي‌كنيد اگر درس را بازبيني و اصلاح نكنيد.»

اسلاید 49: سرانجام : مرحله بازتاب و مبادله يافته ها مرحله نهايي فرايند درس‌پژوهي ايجاد گزارشي درمورد طرح تحقيق درس مي‌باشد. گروه به بازتاب بر روي درس و عملكرد درس‌پژوهي مي‌پردازد . سپس هر يک از اعضای گروه آموخته های خود از پژوهش را مطرح و به اين ترتيب در مسير هم افزايي شغلی قرار می گيرند .و سرانجام با تهيه و انتشار يك گزارش، معلمان كار خود را مستندسازي كرده و به مبادله دانش حرفه‌اي و شغلي خود مي‌پردازند.

اسلاید 50: ایده های بزرگتدریسدانش آموزاناهدافمحتواایده های بزرگتعیین اهدافایده های بزرگ زمینه هایی کلیدی هستند که معلمان در درس پژوهی با آنها چالش دارند ، و در نهایت از درون آنها رویکردهای نوینی را کشف می کنند. همان عناصر اصلی تدریس هستند.طراحی درستدریس مشاهده و گزارش گیریاصلاح و تدریس مجددبازتاب و مبادله نتایجفرایند

اسلاید 51: ایده های بزرگ تدریس : تمرکزبر گروهبندی ، فنون پرسشگری،روشهای توسعه تفکر و حل مساله ، نحوه ارزشیابی و ...محتوا :تمرکز برمفاهیم و مباحث اصلی درس ، ارتباط بین مفاهیم و ...اهداف : تدوین اهدافی که بتوانند ما را به سمت مطلوب سوق دهند .دانش آموزان : آنها در باره کار ما چطور فکر می کنند و چطور یاد می گیرند .

اسلاید 52: عادات ذهنیموقعیت پژوهشییادگیری باهمخودکارآمدیعادات ذهنیعادات ذهنی ، ویژگیهایی هستند که معلمان بوجود می آورند و در مسیر رشد حرفه ای از آنها استفاده می کنند تعیین اهدافطراحی درستدریس مشاهده و گزارش گیریاصلاح و تدریس مجددبازتاب و مبادله نتایجفرایندایده های بزرگتدریسمحتوااهدافدانش آموزان

اسلاید 53: عادات ذهنی موقعیت پژوهشی: درس پژوهی یک فعالیت پژوهشی است که مانند هر فعالیت دیگر مستلزم طی مراحلی است .یادگیری با هم : در درس پژوهی یک تعهد به یادگیری بصورت جمعی وجود دارد . باید شرایط اینکار مهیا شود .خودکارآمدی :آنها خود انگیخته هستند و می دانند که می توانند تغییر و تفاوتی را ایجاد کنند . آنها تمام کوشش خود را برای ادای درست مسوولیت خویش به میدان عمل می آورند .

اسلاید 54: حوزه‌های تعامل در درس پژوهیتولید دانش حرفه‌ایخود - بهبودیخود - نوسازیخود - ارزیابیدانش خود - آموزیتوسعه مشارکتی با تبادل تجربیات ،همکاری در طرح نقشه یادگیری از طریق مشارکت ،دستیابی به گفتگوهای حرفه‌ایتعامل معلم – دانش آموز مشارکت معلم - دانش‌آموزروابط معلم - دانش‌آموزهمکاری در یاددهی و یادگیریهمکاری معلم – والدین گفتگوی معلم – والدین ،مسئولیت مشترک در مورد دانش‌آموزان،وحدت معلم – والدین در طراحی برنامه درس

اسلاید 55: There is no “I” in Schoolنتیجه Lesson Study is a Team Process…57

اسلاید 56: شروع كار با آمادگي لازم ايجاد آمادگي، اولين مرحله در مطرح كردن موضوع درس‌پژوهي است.

اسلاید 57: معلمان مشتاق و متعهدگروههاي درس‌پژوهي اگر اعضاي آن به اجبار مشاركت كنند به موفقيت نمي‌رسند. معلمان بايستي مشتاق صحبت كردن درباره عقايد و روشهايشان بوده و علاقه‌مند به همكاري با يكديگر باشند. از دانش‌آموزان ياد بگيرند، روش تدريسشان را تغيير دهند، ايده‌هاي جديد را امتحان كنند. نيازي به اعتقاد و باور حقيقي معلمان در ابتدا نمي‌باشد، اما چنانچه درس‌پژوهي را به عنوان كار اجباري بجاي داوطلبانه انجام دهند، احتمالا تلاشها به يك برنامه مؤثر و پايدار منتهي نمي‌شود

اسلاید 58: زمان براي همكاري درس‌پژوهي نياز به تعيين زمان براي برنامه‌ريزي، مشاهده و بحث در باره طرح درسهاي پژوهشي معلمان دارد. بهترين راهبرد براي پیش بینی زمان ،قبل يا بعد از مدرسه، يا تعطيلات آخر هفته مي‌باشد البته اين امر به اولويت‌هاي معلمان و خط مشي‌ها و روشهاي مدرسه يا منطقه نيز بستگي دارد.

اسلاید 59: حمايت مديربدون مديري كه درس‌پژوهي را درك مي‌كند و براي آن ارزش قائل باشد، پيگيري آن، بسيار دشوار مي‌باشد. مديران بايد با تمام امكانات و منابع ، حمايت لازم را از گروهها در زمان برخورد با مشكلات درس‌پژوهي معمول دارند.

اسلاید 60: برنامه عملبراي گنجاندن و پيش بيني اجزاي لازم مانند معلمان، زمان و حمايت از مديران، گروه درس‌پژوهي بايد يك برنامه عمل بوجود آورد.ارائه يك برنامه كاملاً حساب شده به متقاعد كردن افرادي كمك مي‌كند كه نسبت به قابل قبول بودن سرمايه‌گذاري زمان و بودجه در اين رويكرد (كه به پيشرفت و توسعه حرفه‌اي بيانجامد)شك مي‌كنند

اسلاید 61: جو همكاري گروهي در مدرسه جو همكاري گروهي در مدرسهايجاد محيطي كه يادگيري معلم و يادگيري دانش‌آموز را بهتر كند، به حمايت از درس‌پژوهي كمك مي‌كند. فضای بسته می تواند روند درس پژوهی را براي معلمان سخت و مشكل کند . احساس ايمني، و احترام به معلمان كمك مي‌كند تا از يكديگر سؤال بپرسند، ايده‌هايشان را توضيح دهند، ريسك‌هاي عقلاني كنند و در تعامل و بازخورد با يکديگر باشند. معلمان نمي‌توانند بدون جو همكاري مشاركت فعالي در درس‌پژوهي و فعاليت‌هاي مرتبط داشته باشند.

اسلاید 62: مشاركت گستردة مدرسه‌اي درس‌پژوهي وقتي قوي‌تر است كه معلمان مدرسه مشاركتي گسترده داشته باشند. زيرا به يادگيري معلمان از طريق همكاري گروه‌ها بدست مي آيد .

اسلاید 63: چهارچوب حرکت رهبری آموزشی برای توسعه یادگیری دانش آموزاندانش و تجربهحمایت علمی – نظری از توسعه یادگیریاشاعه نظریه هایی مانند نظریه یادگیری در حد تسلطتوسعه فرهنگ یادگیریچشم اندازماموریت ها ارزش ها و باورهارهبران آموزشیدانش و تجربه هاارتباط با اولیاء و جامعهنظام پایش و نظارترهبری مشارکتیمعلم فکوربرنامه آموزشی – درسی فراگیرتوسعه یادگیری دانش آموزان

اسلاید 64: و سخن آخر امروز در این جلسه این پیام به شما رسید . انتظار این است که نسبت به آنچه که باور دارید اقدامی اساسی صورت دهید و چه نیکوست که در سطح استان برنامه هایی برای اشاعه و آموزش درس پژوهی داشته باشیم.

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید