سایرسایر

غنی سازی شغلی با درس پژوهی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
سوالات آمادگی و پیش آزمون ۰ ) مفهوم معلم پژوهنده به چه معنا است؟ ۰ 0) سطوح و نقش هاي پژوهشي معلمان کدامند؟. ۰ 9) نقش پژوهش در تدارك تدریس اتربخش چیست؟.

صفحه 5:
ane ۰ چرا پیوند پژوهش آموزشی با مدرسه اینقدرسست است ؟ ‎٠‏ جرا بايد تلاش در جهت رفع اين مشكل ماموريت و تکلیف همه ما باشد ؟ ‎٠‏ و سرانجام جكونه مى توان اين بيوند را استحكام بخشيد ؟

صفحه 6:
برخی دلایل برای عزم به بردن پژوهش در سطح مدرسه آسيبهاى فراونى اتلاف آأموزشى در اموزش و يرورش

صفحه 7:
برخی دلایل برای عزم به بردن پژوهش در سطح مدرسه اينکه اتلاف آموزشی در آموزش و پرورش آسیبهای فراونی را بر دانش آموزان تحمیل می کند و بنابراین باید بطور جدی مهار شود .) در همه ابعاد خود ... ) اینکه دانش آموزان ما مهارتهای اساسی را در جریان آموزش اينکه دانش آموزان ایرانی در مطالعات جهانی ریاضیات و علوم و همچنین سواد خواندن رتبه های مناسبی را کسب نکرده اند.

صفحه 8:
ماموریت پژوهش در آموزش و پرورش ‎٠‏ پژوهش در آموزش و پرورش در صدد مطالعه و حل ‏* به اين ترتیب پژوهش در آموزش و پرورش تنها زماني به اهداف و ماموريتهاي خود نایل خواهد شد که نتایج آن در مدرسه و کلاس درس و در مسیر بهبود فعاليتهاي آموزشي - پرورشي و يادگيري بکارگرفته شود. ‏۰ پژوهش براي تاثیر بر آموزش و پرورش» باید با عمل تربيتي - آموزشي در مدرسه پیوند بخوردا

صفحه 9:
دددددپرزخش در آسززش ز پرزرش آیزنر اكر تغيير و تحولات در آموزش و يرورش . در نظر گرفتن نقش معلم باشد .اجراى آنها ممکن است فقط در سطح اقیانوس طنین اندازد و امواجى را توليد كند اما در عمق اقيانوس همجنان سكوت و ثبات و آرامش حکمفر ما خواهد بود .

صفحه 10:
باز تعر يه باز تعريف ابطه ژه هت 1 رابطه پژوهش ‎Sigel lk‏ ‎o‏ ‏و پرورس پژوهش رک نی پرورش پ آثر؛ ۱ / تدریس ری ی 1 4 2 ات

صفحه 11:
۰ اصولا پژوهش آموزشي انگار فراموش کرده است که موجودیت و مشروعیتش در گرو كمك به كاريكردهاي مدرسه بوده است

صفحه 12:
© © © 0۱ / ®

صفحه 13:
* ابتدا باید باورکنیم که تحول در آموزش و پرورش بدون بردن پژوهش به سطح مدرسه ممکن نیست !

صفحه 14:
ویژگی مدارس پژوهنده و یادگیرنده سوس تشویق شود

صفحه 15:

صفحه 16:
پژوهشهای معلم محور: » معلم بعنوان پژوهشگر:جنبش معلم پژوهنده + سالیان درازی است که پژوهش آموزشی در تسلط شیوه‌های كلاسيك و کمی بوده است اما اجرای این دسته از پژوهش‌ها به معلم و تدریس وی کمک درخوری نکرده است. بنابراین جنبش معلم متفکر و پژوهنده رویکرد دیگری را برای تامین نیازهای خود برگزیده است. ۰ در این رویکرد انتخابی »معلم منتظر دیگران نمی ماند و در نقش یک کارگزار فکور و بعنوان یک پژوهشگر ظاهر می شود .

صفحه 17:
:پژوهشهای معلم محور ۰ منطق اين رويكرد اين است كه : نمی توان و ممکن نیست که بهبود تدریس و تصمیم گیری حرفه ای معلمان را متوقف به گزارش پژوهشگران خارج از کلاس درس نماییم . معلمان برای تدریس خود روزانه دهها تصمیم می‌گیرند که بسیاری از آنها تصمیماتی ‎Suls‏ جدید به شمار می‌آیند. از این رو آنها نمی‌توانند فرایند تصمیم‌گیری در کلاس درس را متوقف به دریافت دانش از پژوهشگران بیرونی نمایند . نیاز معلم به دانش مدیریت پدیده‌های روزانه در کلاس درس» بايد از نزديك ترين موقعیت به پدیده یعنی توسط خود معلم توليد و به كار كرفته شود:

صفحه 18:
: پژوهشهای معلم محور ‎٠‏ پژوهش‌های معلم محور مبتنی بر موضوعات مرتبط با كلاس درس است و فرایند پژوهش مبتنی بر جست‌وجو و اکتشاف در موضوعات اساسی كلاس درس برای توسعه یادگیری در میان دانش‌آموزان است. ‏* رویکرد معلم پژوهنده هم به توسعه حرفه‌ای معلمان کمک می‌کند و هم مشارکت فعال آنها را در حل مشکلات موجود در كلاس دريس فراهم می‌سازد.

صفحه 19:
پژوهشهای معلم محور: بطور برجسته دو روش اقدام پژوهی و درس پژوهی را در بر می گیرند ۰ الف )اقدام پژوهی : * در میان روش‌های پژوهشی معلم محور. اقدام پژوهی بیش از سایر. روش‌ها شناخته شده و پیرامون ‎Cras cyl‏ ث گردیده است. این مفهوم به طور ساده با دو عبارت پژوهش و عمل تعریف می‌شود. کوششی است که می خواهد بینپژیوهش به عنوان وسيله‌اي براي آگاهي و دانستن و عمل آموزشي رابطة ارگانيك برقرار. مي‌کند.

صفحه 20:
از دیدگاه استررینگر مدل منهومی. اقدام پتروهی از دید

صفحه 21:
مدلی- دبگر برای اقدام پ‌وهی

صفحه 22:
تاثير اقدام بزوهى بر يادكيرى دانش آموزان Action Research oe Curricuim ‏ةا جا سوك‎ Development Learning "Development 1

صفحه 23:
ب )درس پژوهی برخلاف اقدام پژوهی » رویکرد درس پژوهی کمتر شناخته شده است در صورتی که از ظرفیت شگفت انگیزی برای کمک به تحول درآموزش و پرورش در آن نهفته است ! درس پژوهی رویکرد دیگری برای توسعه دانش حرفه‌ای معلمان است.که از درون مدارس ژاپني مطرح و توسعه یافته است. این فعالیت تاریخچه ای طولانی مدت در ميآن معلمان اين كشور دارد به شکلی که در آموزش و پرورش ژاپن کاملاريشه دوانیده است. در این رویکردهمعلمان با حضور در گروه‌های کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس. به یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست می‌یابند» سپس با مشاهده اجراى برنامه و نقد آن» فرصتی برای رشد حرفه‌ای خود مهیا می‌سازند.

صفحه 24:
درس پژوهی * مطالعات متعدد بویژه مطالعه تطبیقی نحوه آموزش معلمان در فرهنگهای مختلف (در سه کشور ژاین ؛امریکا و آلمان )زمینه اشاعه این رویکرد را در سایر نظامهای آموزشی بيش از بيش مهيا نمود. ‎٠‏ نتايج اين مطالعات نقطهى عطفى براى شروع تحول آموزشی در آمریکا و سایرکشور‌ها براساس درس پژوهی شد. پس از آمریکا کشورهای چین» هنگ ‎SUS‏ آلمان؛ انكليس؛ سنگاپور» استرالیا و مالزی نیز به انجام پژوهشد هایی در اين زمینه پرداختند

صفحه 25:
امطالعه تطبیقی چه بود؟ تدریس بر بسترفرهنگ ها ‎٠‏ در پی بروز تفاوت‌های عملکردی دانش‌آموزیان در نتایج مطالعات جهانی ریاضیات و علوم ‎(TIMSS)‏ یک مطالعة ویدیویی با هدف توصیف روند آموزش در فرهنگ های مختلف» در سال 99 در سه کشور آمریکا» ژاپن و آلمان انجام شد. سه فیلمبردار به مدت 2 ماه در کلاس‌های درس سه کشور. مذکور حضور پیدا کردند.

صفحه 26:
مطالعه تطبیقی چه بود؟ تدریس بر آبسترفرهنگ ها * آنها ضمن فیلمبرداری از کلاس‌های درس؛ مواد درسی مکمل» کتاب‌هاي درسی» تکالیف دانش‌آموزان و جواب‌های معلم به پرسشنامه‌های تدوین شده را جمعآوری می کردند. از هر کلاس یک درس به صورت کامل در تاریخی که برای معلم مناسب بود» فیلمبرداری شد. درسی که براساس مفاهیم مطالعات جهانی ریاضیات و علوم ‎(TIMSS)‏ ‏انتخاب شده بود .

صفحه 27:
مطالعه تطبیقی چه بود؟ تدربس بر * سپس طی فرآیند خاصی به بررسی فیلمها و اطلاعات به دست ‎cael‏ پرداخته شد . بررسیها نشان میداد که فرایند تدریس در اين سه كشور كاملا متفاوت است که نتیجه سه الگوی تدریس با ویژگیهای منحصر به فرد را روشن ساخت ۰ مقایسهی اين الگوها حاکی از اين واقعیت است که برنامه های درسی قصد شدة مشابه» ممکن است در سیستمهای آموزشی مختلف» کارکردها و نتایج متفاوتی را داشته باشند.

صفحه 28:
يتسترفرهتتك سابقة پیشرفت تحصیلی بالای دانش‌آموزان ژاپنی و ارتباط آن با ووتنظاى اموزكدى مختلفه بزرهشكزاندرا بن لن: داثنت ذا رويكرد زاين به بهبود در كلاس درس را بررسى كنند. نتايج مطالعات مکمل بیانگر آن بود. مسئولان آموزشی ژاپن نظامی را ترتیب داده‌اند که به بهسازی تدریجی و افزایش اثر بخشی آموزش در طول زمان منجر می‌شود. در قلب این نظام فرآیندی به نام درس پژوهی قرار داشت. يس از اين مطالعه بود که درس پژوهی بسرعت در جهان مطرح و در نظامهای آموزشی مورد استفاده قرار گرفت . مطالعه تطبیقی چه بود؟ تدریس بر

صفحه 29:
فعالیتهای معلمان برای توسعه تدریس در دو کشور ژاپن و امریکا انتخاب برنامه درسی نوشتن برنامهدرسیٍ نوشتن استفداردهای محلی تدوين طرح درس بصبورت 1 انفرادی مرن ری میت شنت[ مشاهده و گفتگو در باره روشهای تدریس ۱ يكديكر U.S. JAPAN

صفحه 30:
درس پژوهی : تدریس بر بسترفرهنگ درس پژوهي برگردان واژه ژاپني ‎jugyokenkyu‏ ‏بمعني مطالعه یا پژوهش تشکیل شده است .16۲۱۷۷۱ بمعني درس و 9۷0ا[ بمعناي مطالعه یا پژوهش است . معادل انگليسي درس پژوهي 51010 ۱65501 است . درس پژوهي به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعي پیرامون عمل تدریس است . بعنوان يك معلم حرفه اي بیا و در روش تدریس خود تامل کن! حتما روش بهتري براي تدریس وجود دارد .

صفحه 31:
درس پژوهی : تدربس بر بسترفرهنگ اما اين بار نه به تنهايي بلکه با یک گروه از معلمان هم رشته » روش خود را مورد مطالعه و آزمون قرار دهید » با هم با نقد شرایط موجود و در جهت نیل به وضع موجود طرح مساله نمابيد » در جهت شناخت بهترین روش ممکن پژوهتن ‎ans‏ » نتایج پژوهش را در کلاس درس و بصورت بيازماييد » نتيجه آزمايش را نقد كنيد » طر ح را اصلاح و دوياره در يك كلاس ديكر لن را اجرا نماييد ‎٠‏ نتايج پژ مین خود را منتشر و در اختیار دیگران قرار دهید . به اين ترتيب شما گام در مسير درس پژوهي نهاده ايد روشي که پایه توسعه مستمر حرفه اي شماست و شما را در مسیر یک معلم حرفه اي و فکور به حرکت وا مي دارد !

صفحه 32:
فرایند درس پژوهي * منطق درس پژوهی ساده است اگر میخواهید آموزش را بهبود بخشید» آثر بخشترین جا برای چنین کاری» كلاس درس است. اگر شما این کار را با درسها شروع کنید» مسئلهي چگونگی کاربرد نتایج تحقیق در کلاس درس ناپدید می شود.در اینجا بهبود کلاس درس در درجهي اول اهميت است

صفحه 33:
فرایند درس پژوهي

صفحه 34:
فرایند درس پژوهی

صفحه 35:
دراین مرحله مدیران مدارس و معلمان و دیگر اعضای گروه با نگاهی انتقادی موقعیت تدریس و یادگیری را بر اساس اس تانداردها مورد بررسی قرار داده » نقاط ضعسف و دشواریهارا در اين زمینه مشخص می سازند . + اغلب اطلاعات موجود از عملکرد تحصيلي و نتایج آزمونها یا مشکلات يادگيري مشترك مبناي تعیین مشکل مي شود : دانش آموزان در درک کدام مباحث و دروس مشکل دارند ؟ ابزار تشخیص این مشکل چه بوده است ؟ چه درصدی از دانش آموزان با مشکل موجود مواجهند ؟

صفحه 36:
تشخیص مشکل و تعیین اهداف چه فرصتهای یادگیری در مدرسه برای حل این مشکل وجود دارد ؟ چه سوالی یا سوالاتی باید پاسخ داده شوند ؟ چالشهاي مشترك تحقیق براي يادگيري دانش‌آموزان چیست؟ تدريس در جه زمينه هايي مشکل است؟

صفحه 37:
تشخیص مشکل و تعیین اهداف * چه موضوعاتي هميشه براي دانش‌آموزان در يادگيري و درك مشکل هستند؟ * چه موضوعاتي در درس دادن» معلم را دچار چالش مي‌گرداند؟

صفحه 38:
معلمان در گروه درس پژوهي » هر يك موضوعات و اهداف را مشخص و سپس اولویت بندي مي کنند . در اين فرایند بیش از یک هدف ممکن است شناسايي شود. بهترین راه براي اولویت بندي اين است که معلمان موضوعاتي را را انتخاب کنند که نسبت به آن دغدغه بيشتري دارند . شیوه هاي گوناگوني براي بیان اهداف وجود دارد .

صفحه 39:
تعیین اهداف مثال شماره يك هدف پژوهش: رشد اعتماد به نفس دانش‌آموزان و تشویق آنان براي گرفتن مسوولیت ها جهت يادگيري خود و دیگران . ويژگي دانش‌آموزان كنوني وابسته به معلم» احساساتي» بي مسوولیت» بي تجربه» ويژگي دانش‌آموزان آرماني متفکران مسثقل» متبحر در مهارت هاي پایه» توانا در کار با دیگران» یادگیرنده هايي خودانگيخته و داراي خودپنداره مثبت»

صفحه 40:
تعیین اهداف بر اساس اهداف موجود و مطلوب مثال شماره © هدف پژوهش ‎P‏ ‏درگیر ساختن دانش در آموزان در فرایند ياددهي -يادگيري و اينکه چگونه بیاموزند و آنچه را که مي‌دانند در شرایط جدید به کار گیرند ويژگي دانش‌آموزان كلوني مشکل در بکار گيري آنچه مي‌دانند» لرتباطات شفاهي را در حد رضایتبخش ندارند» توا قرار گرفتن در موقعیت ‎MG ye‏ را ندارند» از ‎Woe‏ فراشناختي بهره ‎ae‏ ‏ويژگي دانش‌آموزان آرماني ‎than de BG‏ مقس كو ‎path SAIS‏ بزخورکاري لا مهارتهای از ای خزیبا باه تور در ول هر هه مد رب ره چاو بر

صفحه 41:
نمونه دیگر تعیین اهداف مثل شماره 5 هدف كلي پژوهش: شناسايي راههاي حمایت از دانش‌آموزان براي ‎aed‏ داي ارات یر آني که هاي نوشته انند اهند موی رهق بت مثل شماره ) هدف كلي پژوهش: راههاي ارتقاي سطح آگاهي در مهارتهاي خواندن در طول برنامه‌هاي درسي, دستیابی به دانش‌آموزاني که خواندن را به دلایل مختلف ارج مي‌نهند و از مهارتهاي مناسب آن برخوردارند

صفحه 42:
تعیین اهداف مثال شماره 6 شناسابي راههاي ايجاد محیط پشتیین پنگيزي دز مدزننه دستيابي به محيطي که در آن دانش‌آموزان احساس امنیت نمايند و زمانيكه با موقعیت هاي چالش برانگیز یادگیری مواجه مي‌شوند مورد حمايت واف شوند. مثال شماره 6 شناسايم راههاي افزایش فرصت براي همه دانش‌آموزان جهت ایجاد ارتباط موثر با همسالان و بزرکسالان, دستيابي به دانش‌آموزاني که در زندگیشان روابط مناسبي را با همكلاسيهاي خود و بزرگسالان دارند.

صفحه 43:
‎erie‏ برنامه درس پژوهی ‏در این مرحله سوالاتي به شرح زیر مورد توجه قرار مي گیرند : ‏- چه‌موضوعی از دروس مورد مطالعه قرار می گیرد؟ ‏سچه کسانی در اجرای کار همکاری می کنند ؟ ‏-چه امکاناتی مورد نیاز است ؟ ‏-ابزار گردآوری اطلاعات کدامند؟ ‏سچه کسی درس را اجرا خواهد کرد؟

صفحه 44:
‎erie‏ برنامه درس پوهی ‏نقادی چگونه انجام می شود؟ درس چگونه ارایه مي شود؟ فرایند بهبود و پیشرفت کار چگونه تضمین می شود ؟ چه کسی کار را رهبری می کند ؟ زمان انجام چقدر است ؟ - تدریس موثر دارای چه ابعادی است ؟ تهپه اين طرح درس صرفا یک پیش نویس است. به عبارت دیگر » طرح درس یک کار درحال تکمیل تلقي مي‌شود.

صفحه 45:
‎ole‏ تدریس و مشاهده آن ‏* زماني که طرح درس کامل شد يك نفر درس رابه دانش‌آموزان آموزش مي‌دهد. دیگر اعضاي گروه به عنوان جمع‌کننده داده‌ها بکار گرفته مي‌شوند. گاهي اوقات از افراد دعوت شده به گروه درس-پژوهي؛ شامل معلمان و افریاد مطلع با مهارت و آشنا به محتویات یا دانش مربوط به طراحي درس نیز خواسته مي‌شود که اين کار توسط آنها هم انجام كيريد.

صفحه 46:
‎oe‏ تدریس و مشاهده آن ‏قوس توسظ يكى از أعصعات :داوظلب كزوهب همرحت اجراادو می آید و دیگران به مشاهده و گردآوری اطلاعات در باره لن می پردازند . ‏در این جلسه ممکن است برخي از اولیاء » دیگرمعلمان علاقمند و سایر صاحب نظران نیز حضور داشته باشند . ‏هدف مشاهده» جمع‌آوري اطلاعات در خصوص ائر بخشي دروس و نه ارزشيابي معلمان مي‌باشد .

صفحه 47:
گنرارش گییری از تدریس و بازتاب و اصلاح آن بعد از یک استراحت کوتاه معلمان و مدعوین جلسه گذاشته و شروع به تهیه گزارش از مشاهدات خود از درس مي‌نمایند. اعضاي گروه درس پژوهي و دیگر مشاهده‌کنندگان به این دلبل حضور دارند که شواهد يادگيري دانش‌آموزان را که جمع‌آوري کرده‌اند با یکدیگر مبادله نمایند. آبا برزتامه دزسنی بغویی اجراشد ۶ چه آموزه هايي از روند تدریس قابل برداشت است ؟ چگونه می توان برنامه را بهتر اجرا نمود ؟

صفحه 48:
گرارش گیسی از تدریس و بازتاب و اصلاح آن ‎٠‏ چه آموزه هايي از روند تدریس قابل برداشت است ؟ ‏* چگونه می توان برنامه را بهتر اجرا نمود ؟ ‏* گروه‌هاي درس-پژوهي بر اساس شواهد جمع‌آوري ‎cond‏ ‏مباحثات در طول مشاهدات و بررسي گزارش‌ها؛ تغييراتي را در طرح درس اولیه انجام مي‌دهند.

صفحه 49:
تدریس مجدد و مشاهده آن ۶ مرحله اصلاح و تدریس مجدد در چرخه درس‌پژوهي فرصتي براي معلمان جهت استفاده از داده‌هاي جمع‌آوري شده در طول مشاهده و گزارش اولین تدریسس براي يادگيري بیشتر است. ‎٠‏ پس از آن نوبت به اجراي مجدد طرح تكميلي مي رسد. ‏گروه براي اجراي طرح (ویرایش دوم )برنامه ريزي مي ‏کند . طرح تدریس توسط يكي دیگر از, معلمان اجرا و ‏اعضاء از روند آن گزارش تهیه مي کنند .

صفحه 50:
نظر يك هماهنگ کننده درس پژوهی ‎٠‏ «ما هميشه درس پژوهي را يك آزمایش براي معلمان مي‌دانيم. سعي مي‌کنيم آنرا امتحان کنیم و ‎atin Lil a She‏ و از همکاران مي‌خواهيم به ما بگویند که آیا موفق بوده است یا خبر؟ سپس سعي مي‌کنيم تغييراتي به آن بدهیم و دوباره امتحان کنیم این بدان معني است که مي‌خواهیم بفهمیم که آیا اين نوع پژوهش در عمل» موفق بوده است؟ و به نظر. من هميشه انتقال از طرح درس اول به طرح درس دوم بزرگترین تفاوت را بوجود مي‌آورد. شما خط پایان را گم مي‌کنيد اگر درس را بازبيني و اصلاح نکنید.»

صفحه 51:
سرانجام : مرحله بازتاب و مبادله یافته ها ‎٠‏ مرحله نهايي فرایند درسپژوهي ایجاد گزارشي درمورد طرح تحقیق درس مي‌باشد. گروه به بازتاب بر روي درس و عملکرد درس.پژوهي مي‌پردازد . سپس هر یک از اعضای گروه آموخته های خود از پژوهش را مطرح و به اين ترتيب در مسیر هم افزايي شغلی قرار می گیرند . ‏و سرانجام با تهیه و انتشار يك گزارش» معلمان کار خود را مستندسازي کرده و به مبادله دانش حرفه‌اي و شغلي خود مي‌پردازند.

صفحه 52:
ایده های بزرگ زمینه هایی ‎Beatie‏ ایده های بزرگ درس پژوهی با آنها چالش دارند ۵ 5 ‏» و در نهایت از درون آنها إيد ی بزد رویکردهای نوینی را کشف می ‎

صفحه 53:
‎GR ow!‏ بزرگ ‏تدریس : تمرکزبر گروهبندی » فنون پرسشگری»روشهای توسعه تفکر و حل مساله » نحوه ارزشیابی و ... ‏محتوا :تمرکز برمفاهیم و مباحث اصلی درس . ارتباط بین مفاهیم و ... ‏اهداف : تدوین اهدافی که بتوانند ما را به سمت مطلوب سوق دهند . ‏دانش آموزان : آنها در باره کار ما چطور فکر می کنند و جطور ياد می گیرند .

صفحه 54:
عادات ذهنی ۰ ویژگیهایی = هتناد: که معطفان بوجود می عادات ذهنی آورند و در مسیر رشد حرفه ای از آنها استفاده می کنند

صفحه 55:
عادات ذهنی ۰ موقعیت پژوهشی: درس پژوهی یک فعالیت پژوهشی است که مانند هر فعالیت دیگر مستلزم طی مراحلی است . » یادگیری با هم : در درس پژوهی یک تعهد به یادگیری بصورت جمعی وجود دارد . باید شرایط اینکار مهيا شود . ‎٠‏ خودکارآمدی :آنها خود انگيخته هستند و می دانند که می توانند تغییر. و تفاوتی را ایجاد کنند . آنها تمام کوشش خود را براى اداى درست مسووليت خويش به ميدان عمل مى آورند .

صفحه 56:
همکاری معلم - والاین گفتگو والاین .سئولیت مشترک در دانش آموزان,وحدت معلم - واللین در طراحی برنامه درس توسعه مشاركتى با تبادل تجربيات 1 تعامل معلم - دانش آموز ‎gegen ass‏ »همكارى در طرح نقشه يادكيرى مشاركت معلم - دان ۳ ا ا اركت معلم - دانشأموز از طریق مشارکت ءدستیابی به روابط معلم - دانش‌آموز گفتگوهای حرفه‌ای همکاری در ياددهى و يادكير

صفحه 57:
There is 0 ۳۱۳ 18 ‏نتیجه‌56۳000۱‎ Lesson Study is a Team Process...

صفحه 58:
‎Soll LS es‏ لازم ‏ایجاد آمادگي» اولین مرحله در مطرح کردن ‏موضوع درس‌پژو هي است.

صفحه 59:
معلمان مشتاق و متعهد ‎٠»‏ گروههاي درسپژوهي اگر اعضاي آین به اجبار مشارکت کنند به موفقیت نمي‌رسند. معلمان بايستي مشتاق صحبت کردن درباره عقاید و روشهایشان بوده و علاقه‌منسد بسه همكاري با یکدیگر باشند. از دانش‌آموزان یاد بگیرند» روش تدریسشان را تغیبر دهند» ايده‌هاي جدید را امتحان کنند. نيازي به اعنقاد و باور حقيقي معلمان در ابتدا نمی‌باشد» اما چنانچه درس‌پژوهي را به عنوان کار اجباري بجاي داوطلبانه انجام دهند» احتمالا تلاشها به يك برنامه موثر و پایدار منتهي نمي‌شود

صفحه 60:
زمان بای همکاری درسسپژوهي نیاز بسه تعیین زمان براي برنامه‌ريزي» مشاهده و بحسث در باره طرح درسهاي پژوهشي معلمان دارد. بهترین راهبرد برياي بيش بينى زيمان »قبل یا بعد از مدرسه یا تعطيلات آخر هفته ميباشد البته اين امر به اولويت‌هاي معلمان و خط مشي‌ها و روشهاي مدرسه يا منطقه نیز بستگي دارد.

صفحه 61:
‎Cole‏ هدیس ‏۰ بدون مديري که درس,پژوهي را درك مي‌کند و براي آمن ارزش قائل باشده پيگيري آسن» بسیار دشوار مي‌باشد. مديران بايد با تمام امکانات و منابع » حمايت لازم را از گروهها در زمان برخورد با مشکلات درس‌پژوهي معمول دارند.

صفحه 62:
برنامه عمل ‎٠‏ براي گنجاندن و پی پیش بيني اجزاي لازم مانند معلمان» زمان و حمايت از مديران» گروه درس پژوهي باید يك برنامه عمل بوجود آورد. ‏۰ ارائه يك برنامه کاملاً حساب شده به متقاعد کردن افربادي كمك مي‌کند که نسبت به قابل قبول بودن سرمايه‌گذاري زمان و بودجه در این رویکرد (كه به پیشرفت و توسعه حرفه‌اي بیانجامد)شك مي‌کنند

صفحه 63:
جوهمکاری گروهی در مدرسه ‎٠‏ جو همكاري گروهي در مدرسه ‏+ ایجاد محيطي که يادگيري معلم و يادگيري دانش‌آموز را بهتر کند» به حمایت از درس‌پژوهي كمك مي‌کند. فضای بسته می تواند روند درس پژوهی را براي معلمان سخت و مشکل کند.. اخساین ايمتي» و احتزام.به معلمان کمک مي‌کند تا از یکدیگر. سوال بپرسند» ایده‌هایشان را توضیح دهند» ريسك‌هاي عقلاني کنند و در تعامل و بازخورد با یکدیگر باشند. معلمان نمي‌توانند بدون جو همكاري مشارکت فعالي در درس‌پژوهي و فعاليت‌هاي مرتبط داشته باشند.

صفحه 64:
مشار ‎és.‏ كستردة مدر ه سه‌ای ۰ درس‌پژوهي وقتي قوي‌تر است که معلمان مدرسه مشاركتي گسترده داشته باشند. زیرا به يادگيري معلمان از طریق همكاري گروه‌ها بدست مي آید .

صفحه 65:
چهارچوب حرکت رهبری آموزشی 1 هی مشایکی | برنامه آموزشی - حمایت علمی - نظری از توسعه یادگیر: ادنیری آشاعه نظریه هایی مانند نظریه یادگیری در حد تسلط

صفحه 66:
* امروز در اين جلسه اين پیام به شما رسید . انتظار این است که نسبت به آنچه که باور دارید اقدامی اساسی صورت دهید و چه نیکوست که در سطح استان برنامه هایی برای اشاعه و آموزش درس پژوهی داشته باشیم.

51,000 تومان