صفحه 1:
دوره توجيهى ارزيابان
دفتر نظارت و ارزيابى
تابستان ۸۶
صفحه 2:
مرورى بر فرآيند ارزيابى سال كذشته و بررسى
نقاط قور eat} 3 ضعف آن
صفحه 3:
۶ داشتن رویکرد نسبتاً خوب در مقایسه با گذشته با توجه به تهيه و
ابلاغ دستورالعمل ارزيابي عملکرد که از جامعیت لازم
برخوردار است
© الكو كرفتن از مدل تعالي سازماني(020900 ) بعنوان يك مدل
ارزيابي قوي
© تاكيد دستورالعمل و مدل ارزيابي بر بهبود بعنوان هدف مهم
ارزيابي
© استفاده از مؤسسات ارزيابي كننده با تاكيد بر تخصصي بودن امر
ارزيابي و حفظ سلامتي ارزيابي
صفحه 4:
# تاکید بر خود ارزيابمي بعنوان ابزاري براي بهبود سازمان و
آمادگي براي ارزيابيهاي بيروني
* مشارکت ارزيابي شوندگان وسایر مراجع ذیربط در طراحي و
استقرار سیستم
* گسترش فرهنگ ارزيابي» توجه به منطق رادار و همچنین
فعاليتهاي يادگيري
۶ ایجاد انگیزه براي رقابت سالم در بين مدیران و کارکنان شرکتها
© كسب تجربيات ارزنده در زمينه ارزيابي جهت ارائثه به سایر
دستكاهها
8 وكوي مروت ارزيابي با مدلهاي ارزيابي جوايز ملي كيفيت و
صفحه 5:
زمینه هاي قابل بهبود
عدم آشنايي كامل بعضي از شركتهاي ارزيابي شونده با مدل
ارزيابي
عدم آموزش كافي ارزيابي شوندگان و ارزيابي کنندگان
عدم تسلط كافي ارزیابان نسبت به مدل ارزيابي و معيارهاي آن
زیاد بودن تعداد معيارهاي ارزيابي
عدم تدوین معيارهاي ارزياببي بعضي از بخشهاي فني مطابق
مدل ارزيابي
نبودن فرصت کافسي براي تهیه اظهارنامه توسط شركتهاي
ارزيابي شونده
© شفاف نبودن بعضي از معيارهاي ارزيابي
5_کالیبره نبودن ارزیابان
صفحه 6:
اقدامات انجام شده(بهبودها)
اصلاح و بازنگري معيارهاي ارزيايي و تطبیق بیشتر با
مدل(602600)
٩ تطبیق معيارهاي بخشهاي فني با مدل000)
کاهش تعداد معيارهاي ارزيابي از 600 به حدود
050
© افزايش دقت و كيفيت در انتخاب ارزیابان
بركزاري دوره هاي آموزشي براي ارزيابان
صفحه 7:
صفحه 8:
ويژگي هاي ارزیاب حرفه اي و توانمند
درك صحیح از مفاهیم مدل و نحوه امتيازدهي براساس منطق
رادار
توانايي شناخت سازمان و بررسي جامع و کلان عملکرد آن
6 توانايي انجام کار تيمي و برقراري ارتباط مناسب با دیگران
داشتن توانايي تجزیه وتحلیل و اراته بازخوردهاي واضح»
صحیح, دقیق و مفید
صفحه 9:
وظایف ارزیاب ارشد
اعلام به موقع برنامه زمان بندي ارزيابي به ارزيابي شونده
برنامه ريزي و ایجاد هماهنگي لازم در ارزيابي اظهارنامه و
بازدید از محل
زمان بندي اجراي فعالیت هاي تیم ارزيابي با توجه به زمان بند
زمان بندي اجراي wht fg Saad ی
ارائه راهنمايي هاي لازم به ارزیابان
انتقال مشکلات احتمالي به شرکت مادرتخصصي
شرکت در جلسات هماهنگي مورد نیاز و ارائه اطلاعات و داده
هاي لازم
تشکیل و اداره جلسات افتتاحیه و اختتامیه
رعایت دستورالعمل ارزيابي و رویه هاي اعلام شده از سوي
شرکت مادرتخصصي
صفحه 10:
وظایف ارزیابان
ارزيابي اظهارنامه و استخراج نقاط قوت. زمینه هاي قابل بهبود
انجام بازدید از محل و بررسي زیرمعیارها وصحت و سقم
مطالب عنوان شده در اظهارنامه
اجماع در خصوص وضعیت ارزيابي اظهارنامه و بازدید از محل
و امتيازدهي
© تدوین گزارشات نهايي ارزيابي با هماهنگي ارزیاب ارشد
شرکت در جلسات داخلي ارزیابان و تبادل یافته ها
شرکت در جلسات افتتاحیه و اختتامیه
صفحه 11:
حفظ اسرار و اطلاعات شرکت هاء امانت داري در مستندات» عدم
كپي از مستندات
pre امتیاز دهي در حضور ارزيابي شونده
رعایت اصل استقلال در ارزيابي (ارزیاب نباید بعنوان مشاور یا
طرق با شرکت ارزيابي شونده ارتباط داشته باشد به نحویکه
استقلال ارزيابي خدشه دار شود)
رعایت نظم و تعهد به زمانهاي تعیین شده از سوي ارزیابان ارشد
و شرکت مادرتخصصي و حضور فعال و موثر در فرآیند ارزيابي
خودداري از پذیرفتن هرگونه حق الزحمه؛ هدیه
صفحه 12:
صفحه 13:
* استقلال ارزیابان و تیم ارزیابی جهت سلامت کار در طي
عملیات ارزيابي
© توجه ارزیابان به تفاوت ارزيابي با ممیزی
٩ نحوه مواجهه و اخذ اطلاعات از ارزیابی شونده از بعد
روانشناختی
٩ جلب مشارکت ارزيابي شونده در کسب اطلاعات و اعتماد او در
پذیرش گزارش ارزیابی
* توجه به پروژه هاي بهبود انجام شده با توجه به نتایج
خودارزيابي و ارزيابي هاي بيروني
صفحه 14:
۶ تفاوت ارزيابي با مشاوره و پرهیز از ارائه نقطه نظرات و
تجربیات شخصي (تاکید بر معيارهاي ارزيابي)
© تأكيد بر اينكه سيستم را ارزيابي مي كنيد نه افراد را
© دقت در كوش دادن به كفته هاي ارزيابي شونده و سؤال در زمان
مناسب
© انجام ارزيابى و امتيازدهي در سطح زيرمعيارها
© تهيه كزارش بازخور ارزيابى در سطح معيارها (©© معيار)
© آشنايي كامل با فرمها و فرمت هاى كزارش ارزيابى و نحوه
تكميل آنها
صفحه 15:
۶ آشنايي با روشهای جمع آوری داده های ارزیابی (مصاحبه گروه
تمرکز و ...) و کاربردهای هر یک از آنها
* توجه به اين که در ارزیابی وزارت نیرودر بخش نتایج محدوده
حذف شده است.
# بررسي نحوه نمونه گيري آماري» اعتبار و روايي نظرسنجي
ها در معيارهاي نتایج
= انتخاب شده (علامت زده شده) در ارزیابی
# در نظر گرفتن نرخ تورم جهت مقایسه شاخصهايي که به
نوعي با هزینه مرتبط میباشند.(بخش مالي)
صفحه 16:
نکات مهم در ارزيابي ميداني
* اجتناب از بحث و جدل(حفظ خونسردي و متانت)
٩ تمرکز بر موضوعات با اهمیت
* اجتناب از شخصي نمودن ارزيابي
© تلاش در جهت ارائه ايده هاي مثبت و توجه به نظرات ارزيابي
شونده
© وقت شناسي و بيروي از برنامه و توافقات قبلي
© يادداشت برداري مؤثر
© اتخاذ سريع شيوه رفتاري و ارتباطي مناسب براساس
شخصيت مخاطب و ساير عوامل مؤثر
© استواري و انعطاف يذيري ارزياب
صفحه 17:
صفحه 18:
۱ ۰5۳ ۰
#خلاصه اي دو صفحه اي تحت عنوان خلاصه مديريتي و
نکات برجسته
#براي هر معیار:
© نقاط قوت(جمله بندي کامل)
* زمینه هاي قایل بهبود (جمله بندي کامل)
۶ امتيازدهي به هر زیرمعیار
۶ امتیاز نهايي شرکت
صفحه 19:
تذكراتي در مورد تهيه كزارش بازخور
© ارزياب ارشد مسئول تهيه و نهايي نمودن كزارش بازخور با
همكاري ساير ارزيابان مي باشد.
9 گزارش ارزيابي در زمان مقرر و در قالب فرمت مشخص
شده تهیه و تحویل شرکت مادرتخصصي گردد.
* هر موسسه ارزيابي مي بایست گزارشي جامع و care از
شركتي که ارزيابي نموده است شامل سطح تعالي
قوت و زمینه هاي بهبود ی تشد ید
شرکت مادرتخصصي و ستاد وزارت نیرو مربوط مي شود
تهیه و پس از پایان ارزيابي ها ارائه نماید.
*گزارش ارزيابي را محترمانه بنوسید.
صفحه 20:
تذكراتي در مورد تهيه كزارش بازخور
© موضوعات كليديء نقاط قوت و نواحي قابل بهبود را بترتيب اهميت
© در كزارش ارزيابي راه حلي توصيه نكنيد.
* تناسب موارد مطرح شده و نمره را حفظ كنيد. (معياٍ كه به آن
نمره بالا داده شده معمولا ثقاط قوت بيشتر و ذوأحي قال بهبود
كمتري دارد و بالعكس)
© مطالبتان را به كونه اي قابل فهم بنويسيد.
# در بیان نقاط قوت» زمینه هاي بهبود و امتيازدهي دقت شود
ریکه ارزیاب ارشد يا ارزیاب در صورت درخواست ارزيابي
شونده قادر به پاسخ باشند.
صفحه 21:
صفحه 22:
نظارت بر فرایند ارزيابي
نظارت بر فرایند ارزيابي در دو مرحله انجام
مي شود:
© نظارت در حین اجراي عملیات ارزيابي
» نظارت پس از اجراي عملیات ارزيابي
(کنترل گزارشات نهايي)
صفحه 23:
۵ ارزيابان
میزان درك و تسلط بر مدل 020:00
#دانش و تجربه كافي در زمینه مورد ارزيابي
۶ آشنايي با فرايندهاي سازمان مورد ارزيابي
۶ تسلط بر معیارها و نکات چک لیست و نحوه امتيازدهي
#جدیت و سعه صدر در کسب اطلاعات
* رفتار مناسب و تعامل مفید با ارزيابي شونده
صفحه 24:
۵ ارزيابان
#میزان رعایت برنامه زمان بندي
٩ تشخیص درست امتیاز ( ارزيابي آزمايشي یک زیر
معیار ومقایسه با نتیجه ارزیاب)
رعایت امانت در مورد دارايي هاي مادي و معنوي
ارزيابي شونده
۶ توانايي برقراري ارتباط و بي طرفي در قضاوت
صفحه 25:
معيارهاي ارزيابي مؤسسات ارزيابي
كامل بودن كزارش بازخور و ارايه به موقع آن
صحت و دقت ارزيابي
كيفيت كزارش بازخور و نحوه ارائه نقاط قوت و زمينه هاي
قابل بهبود
رعايت زمانبندي و اعلام به موقع به ارزيابي شونده
تطابق تيم ارزيابي با نفرات معرفي شده و تاييد شده
كفايت تعداد ارزيابان
تعامل و همكاري با شركت مادرتخصصي و دفتر نظارت و
ارزيابي