صفحه 1:
فر آیند تحقبة
صفحه 2:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریت
فرآیند تحقیقات بنیادی و کاربردی
صفحه 3:
فصل
روش هاى تحقيق در مديريت
فرآيند
كام جهارم و ينجم
جارجوب نظرى
جارجوب نظرى جيست ؟
شبکه ی روابط موجود میان
متفیرهای مرتبط با 0S مستله
صفحه 4:
فصل سوم s 5 1
۳۹ روش های تحقیق در مدیریّت
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
چارچوب نظری
نقش چارچوب نظری
* نمايش روابط ميان متغيرهاى دخيل
در مسئله
* تداركك نقشه مسير براى آزمون
(بررسى) روابط ميان متغيرها
صفحه 5:
SS ee
متغیر ها
تعریف متغیر
ی که بتواند ارزشهای گوناگون و
متفاوت بگیرد. 2
نمادی برای خصیصه مورد سنجش که اندازه
يا سطوح مختلفى را به خود مى كيرد. 7
صفحه 6:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
تعر يف متغير
مثال :
نرخ بهره وامهای دریافتی
* درصد ضایعات در یک خط تولید
*میزان رضایت شغلی کار کنان
روش هاى تحقيق در مديريت
صفحه 7:
فصل سوم
eS روش های تحقیق در مدیرّت
گام چهارم و پنجم
انواع متغيرهاى اصلى در پژوهش le
۰ 8
متغير وابسته si 5 dependent)
ee independent) ““g£igble
oderating variable) Wariahle
متغیر مداخله گر intervening)
variable
صفحه 8:
فصل سوم
روش هاى تحقيق در مديريت
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
متغير وابسته متغير ها
* پژوهش به دنبال توصیف یا پیشبینی
ام Dependent
*پاسخ به مساله پژوهش؛ در گرو تحلیل Variable
متغیر وابسته است
مثال :ساختار سازمانی در مطالعات چندلر
و وودوارد در دهه ۱۹۶۰
صفحه 9:
از منظر پژوهشگر به طور مستقل تغییر
میکند و تغیرات آن بر متغیر وابسته اثر
میگذارد.
مثال : استراتژی در مطالعات چندلر و
تکنولوژی در مطالعات وودوارد
روش هاى تحقيق در مديريت
independent
Variable
صفحه 10:
6ه
ee
eo
e@oce
ecco
رابطه متغیر مستقل و متغیر وابسته
متغیر وابسته تابعی است از متغیر مستقل و
ات آن اختیار
مقدار خود را با توجه به
میکند
روش هاى تحقيق در مديريت
صفحه 11:
فصل سوم s 5 5
1 روش هاى تحقيق در مديريت
رات jue
گام چهارم و پنجم
(moderating variable) ous pos متغیر ها
دارای تأثیر اقتضایی بر رابطه میان متغیر وابسته و غير هيدا سير
متغير مستقل
صفحه 12:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
روش هاى تحقيق در مديريت
(moderating variable) ous pus متغير ها
اثربخشی و ۰ سبکهای
مثال: اثر بخشى سبكك هاى رهبرى سازمان ee
به آمادگی زیردستان بستگی دارد .
آمادگی
زير دستان
صفحه 13:
روش هاى تحقيق در مديريت
تفاوت ميان متغير مستقل و تعدیل کننده توجه
* متغیر تعدیل کننده نقش «کاتالیزور» را دارد.
* یعنی (میزان) حضور متغیر تعدیل کننده رابطه میان
متغیر مستقل و تعدیل کننده را تحت تأثیر قرار میدهد.
صفحه 14:
we i روش هاى تحقيق در مديريت
فرآيند تحقيق
گام چهارم و پنجم
دیدگاه اول: دید گاه دوم:
Son see رابطه میان متغیرهای مستقل و
تغیر وابسته: 1 8 وابسته در حضور متغیر
ee ~ تعدیل کننده
تمايل به ياد كيرى
شکل رابطه برای کار کنان با نياز به رشد زياد
برنامههاى آموزشى
تمايل به يا كيرى
شكل رابطه برلى كاركنان با نياز به شد كم
۳
برناههای آموزشی
نیاز کار کنان به رشد
صفحه 15:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
متغیر مداخله گر
* در خلال زمانی که متغیر مستقل برای
تأثیر گذاری بر متغیر وابسته عمل می کند تا
bla sts Ls می شود ظاهر می کرد
* دارای بعدی زمانی یا به عبارت دیگر
کیفیتی موقتی است.
SS ee
intervening
variable
صفحه 16:
فصل سوم
pin cis
گام چهارم و پنجم
روش هاى تحقيق در مديريت
صفحه 17:
eo فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریت
تکمیل مثال با اضافه کردن یکت متغیر تعدیل کننده
صفحه 18:
روش هاى تحقيق در مديريت
ویژگی های چهارچوب نظری تدوين جهارجوب نظرى
چارچوب نظری بنیانی است مبتنی بر
روابط میان متغیر های موجود که تمامی
پژوهش بر آن استوار ميشود
در اینجاست که اهمیت بررسی پيشینه برای
ما محرز میشود :در بررسی پیشینه است که
متغیرهای حائز اهمیت را شناسایی میکنیم.
صفحه 19:
ویژگی های چهارچوب نظری
در چهارچوب نظری:
روابط میان انواع متغیر ها روشن؛
ماهیت و جهت آنها آشکار و بر
اساس_ آنها نظریه سازی میشود.
همچنین مبنای منطقی لازم برای
تدوین فرضیه های آزمون پذیر
فراهم ميشود.
روش هاى تحقيق در مديريت
تدوين جهارجوب نظرى
صفحه 20:
روش هاى تحقيق در مديريت
ویژگی های چهارچوب نظری ل سك
در چهارچوب نظری:
در چهارچوب نظری باید توضیح
دهیم که چرا و چگونه انتظار روابط
خاصی را داریم.
ترسیم مدل مفهومی توصیف شده
در چهارچوب نظری نیز به
خواننده کمک میکند تا درک
عمیق تری از روابط داشته باشد.
صفحه 21:
فصل
فرآيند
گام چهارم و پنجم
روش هاى تحقيق در مديريت
مثالی از چهارچوب نظری تدوين چهارچوب نظری
صفحه 22:
فصل سوم
روش هاى تحقيق در مديريت
pin cis
گام چهارم و پنجم
تدوین و تنظیم فرضیه Vee anes
حدس عالمانه ای درباره حل یک مساله.
ويا
00
فرض منطقى بين دو يا جند متغير كه كه بر
اساس روابط يا شبكه روابط مبتنى بر
جهارجوب نظرى يايه ريزى ميشوند و به
صورت جمله هاى آزمون يذير بيان مى
دو
صفحه 23:
Sool vee روش هاى تحقيق در مديريت
eoce &
وم | گام چهارم و پنجم
eoee
ee
تدوین و تنظیم فرضیه
ویژگی های یکك فرضیه
١.بيش بينى رابطه بين دو يا جند متغير
۲.روشن» بدون ابهام وبه صورت يكك جمله خبرى
روشن روابط مورد آزمون
۴قابل آزمون بودن بر مبنای دادههای تجربی
صفحه 24:
SS ee eS vee
9 ecco
وم | گام چهارم و پنجم
eoee
ee
تدوین و تنظیم فرضیه
دو شرط برای آزمون پذیری فرضیه
.ارتباط داشتن همه متغیرهای موجود در فرضیه با پیشامدهای
مشاهده پذیر
۲.مژلفههای آن را بتوان به پیشامدهایی که به گونه تجربی
مشاهدهپذیر ( رژیتپذیر) باشنده ارتباط داد و درباره
درجه احتمال وقوع آنها تصمیم گیری کرد.
صفحه 25:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
روش هاى تحقيق در مديريت
سوال
كدام يكك از دو فرضيه زير فامناسب است؟
* . مطالعه گروهی در پیشرفت تحصیلی مزثر است.
تمرین در کارذهنی با یادگیری آن کار ذهنی رابطه
ندارد.
صفحه 26:
فصل سوم
روش هاى تحقيق در مديريت
0
كام جهارم و ينجم
دسته بندی فرضیه ها تدوین و تنظیم فرضیه
ز نظر جهت: جهتدار و بدون جهت
ز نظر نوع قنظیم: فرضیه تحقیق و فرضیه آماری
نظر آزمون: فرضیه صفر و فرضیه Ne
صفحه 27:
eo فصل سوم
nea Se
cae oes ecce
وم | گام چهارم و پنجم
666
ee
فرضیه های جهت دار
فرضیه هایی هستند که سمت و سوی
روابط بین متغیر ها را (مثبت يا منفی)
نشان میدهند
روش هاى تحقيق در مديريت
تدوين و تنظيم فرضيه
7
رسیم
سس
ع-
صفحه 28:
فصل سوم s 5 5
1 روش هاى تحقيق در مديريت
Meets
گام چهارم و پنجم
فرضیه های غیر جهت دار تدوین و تنظیم فرضیه
فرضیه هایی هستند که روابط بین متغیر
ها را وضع میکنند اما سمت و سوی
اين روابط را مشخص نمیکنند
4
صفحه 29:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
روش هاى تحقيق در مديريت
تدوين و تنظيم فرضيه
مثال: کدام فرضیه جهتدار است؟
۰ میانگین سطح انگیزش در زنان دانشجو بیش از مردان دانشجو است.
۲ میانگین وجدان کار در کشورهای اروپایی با کشورهای آسیایی
تفاوت دارد.
صفحه 30:
قصل سوم روش های تحقیق در مديريّت
Sip اه
گام چهارم و پنجم
آماری گزارهای در مورد یک یا چند پارامتر از یک یا
چند جامعه که به وسیله آن میتوان کیفیت یا
کمیت یک صفت را پیشبینی کرد.
فرصیه : صفر
stile:
حدس يرو در مورد نتیجه پژوهش
پژوهشی
پیشنویسی از یک قانون تجربی
صفحه 31:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
روش هاى تحقيق در مديريت
See
فرضیه آماری همواره دو وجه مکمل دارد:
الف. وجه اول متوجه کیفیت صفت مورد بررسی در شرایط تصادفی
بودن تفاوت و با نبردن رابطد)
ب. وجه دوم متوجه نتیجه آزمون در شرایط غیرتصادفی (وجود رابطه یا
تفاوت ناشی از عوامل مورد نظر در پژوهش)
فرضیه آماری مورد آزمون را فوضیه صفر و فرضیه مقابل آن را فرضیه
جانشین مینامند.
صفحه 32:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
فرضیه ی صفر
فرضیه صفر پیشنهادی است
که رابطه ای مشخص و دقیق
بين دو متغير را بیان ميکند.
ضيه صفر به عنوان عدم
ارتباط معنى دار بين دو متغير
يا عدم تفاوت معنى دار بين
دو گروه تعريف ميشود.
روش هاى تحقيق در مديريت
تدوين و تنظيم فرضيه
به هنكام بربايى فرضيه صفر
بيان ميداريم كه هيج تفاوت
معنى دارى بين آنجه ممكن
است در ویژگی های جامعه
بيابیم و نمونه ای که درباره
اش پژوهش میکنیم وجود
ندارد.
صفحه 33:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
روش هاى تحقيق در مديريت
تدوين و تنظيم فرضيه
به نوعى در مقابل فرضیه جانشین» متوجه نتيجه آزمون در
فرضيه صفر قرار ميكيرد. شرايط غير تصادفى است.
صفحه 34:
فصل سوم
فرآيئد تحقيق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریت
موفق و پیروز باشید !
مدیریّت
تحقیق در
روش های
کاربردی
بنیادی و
تحقیقات
فرآیند
چهارم
فصل
فرآیند تحقیق
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
مشاهده
تعیین قلمرو
تحقیق مورد نظر
فرآیند تحقیقات بنیادی و کاربردی
تعریف مساله
روشن کردن
مساله تحقیق
گردآوری داده های اولیه
(مصاحبه و بررسی
پیشینه)
روش های تحقیق در مدیریّت
چارچوب نظری
شناسایی و نام
گذاری متغیّرها
تنظیم
فرضیه
طرح
تحقیق
علمی
گردآوری
،تحلیل و
تفسیر داده
ها
استنتاج
تایید فرضیه ها؟
پاسخ به سواالت تحقیق ؟
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
چارچوب نظری
چارچوب نظری چیست ؟
شبكه ی روابط موجود ميان
متغيرهاي مرتبط با يك مسئله
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
چارچوب نظری
نقش چارچوب نظری
• نمايش روابط ميان متغيرهاي دخيل
در مسئله
• تدارك نقشه مسير براي آزمون
(بررسي) روابط ميان متغيرها
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
متغیر ها
تعریف متغیر
چيزي كه بتواند ارزشهاي گوناگون و
متفاوت بگيرد.
نمادي براي خصيصه مورد سنجش كه اندازه
يا سطوح مختلفي را به خود ميگيرد.
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
متغیر ها
تعریف متغیر
مثال :
• نرخ بهره وامهاي دريافتي
• درصد ضايعات در يك خط توليد
• ميزان رضايت شغلي كاركنان
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
انواع متغیرهای اصلی در پژوهش
متغير وابسته
)variable
متغير مستقل
(dependent
(independent
)variable
كننده ()moderating variable
متغير تعديل
متغير مداخلهگر
)variable
(intervening
روش های تحقیق در مدیریّت
متغیر ها
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
متغير وابسته
• پژوهش به دنبال توصيف يا پيشبيني
وضعيت تغييرات آن است.
•پاسخ به مساله پژوهش ،درگرو تحلیل
متغیر وابسته است
مثال :ساختار سازمانی در مطالعات چندلر
و وودوارد در دهه 1960
روش های تحقیق در مدیریّت
متغیر ها
Dependent
Variable
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
متغير مستقل
از منظ ر پژوهشگ ر ب ه طور مس تقل تغيير
ميكن د و تغييرات آ ن بر متغير وابس ته اثر
ميگذارد.
مثال :اس تراتژي در مطالعات چندلر و
تكنولوژي در مطالعات وودوارد
روش های تحقیق در مدیریّت
متغیر ها
independent
Variable
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
متغیر ها
رابطه متغیر مستقل و متغیر وابسته
متغیر وابسته تابعی است از متغیر مستقل و
مقدار خود را با توجه به تغییرات آن اختیار
میکند
متغیر
وابسته
متغیر
مستقل
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
متغير تعديلكننده ()moderating variable
داراي تأثير اقتضايي بر رابطه ميان متغير وابسته و
متغير مستقل
متغیر ها
متغیر
مستقل
متغیر
وابسته
متغیر تعدیل
کننده
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
متغير تعديلكننده ()moderating variable
مثال :اثر بخشی سبک های رهبری
به آمادگی زیردستان بستگی دارد .
متغیر ها
سبکهای
رهبری
اثربخشی
سازمانی
آمادگی
زیر دستان
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
تفاوت میان متغیر مستقل و تعدیل کننده
• متغیر تعديلكننده نقش «كاتاليزور» را دارد.
• يعني (میزان) حضور متغیر تعديلكننده رابطه ميان
متغیر مستقل و تعديلكننده را تحت تأثیر قرار ميدهد.
روش های تحقیق در مدیریّت
توجه
ّ
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
ديدگاه اول:
ديدگاه دوم:
دو متغير مستقل و يك
متغير وابسته:
تمايل به يادگيري
رابطه ميان متغيرهاي مستقل و
وابسته در حضور متغير
تعديلكننده
تمايل به يادگيري
شكل رابطه براي كاركنان با نياز به رشد زياد
برنامههاي آموزشي
تمايل به يادگيري
شكل رابطه براي كاركنان با نياز به رشد كم
برنامههاي آموزشي
نياز كاركنان به رشد
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
متغير مداخلهگر
• در خالل زماني كه متغير مستقل براي
تأثيرگذاري بر متغير وابسته عمل ميكند تا
زماني كه تأثير نمايان ميشود ،ظاهر ميگردد.
• داراي بعدي زماني يا به عبارت ديگر
كيفيتي موقتي است.
روش های تحقیق در مدیریّت
متغیر ها
intervening
variable
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
مثال
اثر بخشی سازمانی
t3
هم افزایی خالق
t2
تنوع نیروی کار
t1
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
تکمیل مثال با اضافه کردن یک متغیر تعدیل کننده
اثر بخشی سازمانی
تنوع نیروی کار
هم افزایی خالق
خبرگی مدیریت
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
ویژگی های چهارچوب نظری
چارچوب نظری بنیان ی اس ت مبتنی بر
رواب ط میان متغی ر های موجود که تمامی
پژوهش بر آن استوار میشود
در اینجاست که اهمیت بررسی پیشینه برای
ما محرز میشود :در بررسی پیشینه است که
متغیرهای حائز اهمیت را شناسایی میکنیم.
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین چهارچوب نظری
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
ویژگی های چهارچوب نظری
در چهارچوب نظری:
رواب ط میان انواع متغی ر ه ا روشن،
ماهیت و جهت آنها آشکار و بر
اس اس آنه ا نظری ه سازی میشود.
همچنی ن مبنای منطقی الزم برای
تدوی ن فرضی ه های آزمون پذیر
فراهم میشود.
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین چهارچوب نظری
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
ویژگی های چهارچوب نظری
در چهارچوب نظری:
در چهارچوب نظری بای د توضیح
دهیم که چرا و چگونه انتظار روابط
خاصی را داریم.
ترسیم مدل مفهومی توصیف شده
در چهارچوب نظری نی ز به
خواننده کم ک میکن د تا درک
عمیق تری از روابط داشته باشد.
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین چهارچوب نظری
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
مثالی از چهارچوب نظری
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین چهارچوب نظری
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
فرضیه چیست ؟
حدس عالمانه ای درباره حل یک مساله.
و یا
فرض منطقی بین دو یا چند متغیر که که بر
اس اس رواب ط ی ا شبکه رواب ط مبتنی بر
چهارچوب نظری پایه ریزی میشوند و به
ص ورت جمل ه های آزمون پذی ر بیان می
گردد.
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین و تنظیم فرضیه
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین و تنظیم فرضیه
ویژگی های یک فرضیه
.1پيش بيني رابطه بين دو يا چند متغير
.2روشن ،بدون ابهام و به صورت يك جمله خبري
.3بيان روشن روابط مورد آزمون
.4قابل آزمون بودن بر مبناي دادههاي تجربي
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین و تنظیم فرضیه
دو شرط برای آزمون پذیری فرضیه
.1ارتباط داشتن همه متغيرهاي موجود در فرضيه با پيشامدهاي
مشاهد ه پذير
.2مؤلفههاي آن را بتوان به پيشامدهايي كه به گونه تجربي
مشاهدهپذير ( رؤيتپذير) باشند ،ارتباط داد و درباره
درجه احتمال وقوع آنها تصميمگيري كرد.
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
سوال
كدام يك از دو فرضيه زير نامناسب است؟
مطالعه گروهي در پيشرفت تحصيلي مؤثر است.
تمرين در كارذهني با يادگيري آن كار ذهني رابطه
ندارد.
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
دسته بندی فرضیه ها
از نظر جهت :جهتدار و بدون جهت
ز نظر نوع تنظیم :فرضيه تحقیق و فرضيه آماری
ز نظر آزمون :فرضيه صفر و فرضيه جانشین
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین و تنظیم فرضیه
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
فرضیه های جهت دار
فرضیه هایی هستند که سمت و سوی
روابط بین متغیر ها را (مثبت یا منفی)
نشان میدهند
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین و تنظیم فرضیه
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
فرضیه های غیر جهت دار
فرضیه هایی هستند که روابط بین متغیر
ها را وضع میکنند اما سمت و سوی
این روابط را مشخص نمیکنند
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین و تنظیم فرضیه
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین و تنظیم فرضیه
مثال :كدام فرضيه جهتدار است؟
.1
.2
ميانگين سطح انگيزش در زنان دانشجو بيش از مردان دانشجو است.
ميانگين وجدان كار در كشورهاي اروپايي با كشورهاي آسيايي
تفاوت دارد.
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
آماری
فرضیه :
گزارهاي در مورد يك يا چند پارامتر از يك يا
چند جامعه كه به وسيله آن ميتوان كيفيت يا
كميت يك صفت را پيشبيني كرد.
صفر
جانشین
پژوهشی
حدس پژوهشگر در مورد نتيجه پژوهش
پيشنويسي از يك قانون تجربي
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین و تنظیم فرضیه
فرضيه آماري همواره دو وجه مكمل دارد:
الف .وجه اول متوجه كيفيت صفت مورد بررسي در شرايط تصادفي
(نبودن تفاوت و يا نبودن رابطه)
ب .وجه دوم متوجه نتيجه آزمون در شرايط غيرتصادفي (وجود رابطه يا
تفاوت ناشي از عوامل مورد نظر در پژوهش)
فرضيه آماري مورد آزمون را فرضيه صفر و فرضيه مقابل آن را فرضيه
جانشين مينامند.
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
فرضیه ی صفر
تدوین و تنظیم فرضیه
فرضی ه ص فر پیشنهادی است
که رابطه ای مشخص و دقیق
بین دو متغیر را بیان میکند.
فرضی ه ص فر به عنوان عدم
ارتباط معنی دار بین دو متغیر
ی ا عدم تفاوت معن ی دار بین
دو گروه تعریف میشود.
به هنگام برپایی فرضیه صفر
بیان میداریم که هیچ تفاوت
معنی داری بین آنچه ممکن
است در ویژگی های جامعه
بیابیم و نمونه ای که درباره
اش پژوه ش میکنیم وجود
ندارد.
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
فرضیه ی جانشین
فرضیه جانشین به نوعی در مقابل
فرضیه صفر قرار میگیرد.
روش های تحقیق در مدیریّت
تدوین و تنظیم فرضیه
فرضیه جانشین ،متوجه نتیجه آزمون در
شرایط غیر تصادفی است.
فصل سوم
فرآیند تحقیق
گام چهارم و پنجم
روش های تحقیق در مدیریّت
موفق و پیروز باشید !