صفحه 1:
فرایند پژوهش
Research process
2
صفحه 2:
3
=
علّت اینکه دانشمندان شاخهاي از معرفت را به عنوان علم 7
نميپذیرند اغلب به سبب روششناسي آن است
صفحه 3:
رهيافتهاي کسب دانش
Se « « «_ <<"
شیوه اقتداري -1 ۲
شیوه شهودي-2 ۲
شیوه عقلاني -3 7
صفحه 4:
مفروضهاي بنیادین علم
|
طبیعت منظم است ..1
ما میولنیم طبیعت وا بشناسیم ,2 ا
همه پدیدمهيطبيعيطلطبيعيبا ند . "۲
,هیچ چیز بدیهیپیست.4 ۲
دلنشاز رلمتجریه کسبمود .5 5
معرفتبرتر از جهاكلسق , "
صفحه 5:
a اهدلفطوم
قياسي ۲1
احتمالي 5
پيشبيني 7
صفحه 6:
نقشهاي روششناسي
333 1091
روششناسي در حكم قواعدي براي ارتباط 7
روششناسي به عنوان قواعدي براي استدلال 7
روششناسي به عنوان قواعد بينذهني 7
صفحه 7:
انقلابهاي علمي
علم هنجاري 7
عم انقلابي 2
صفحه 8:
علم هنجاري
علم هنجاري» يعني پژو هشي که قاطعانه بر يك یا چند دستاورد 71
علمي گذشته استوار است» دستاوردهايي که براي مدتي اساس
.عمل جامعه علمي خاصي واقع ميشدند
صفحه 9:
ale« انقلابي
برخلاف علم هنجاري پیشرفت ناگهاني پارادایم رقيبي است
صفحه 10:
منطق اکتشاف چیست؟ براساس نظر کوون
هیچ منطقي براي اکتشاف به جز روانشناسي اجتماعي کشف » O
وجود ندارد: نابينجاريها و ناسازگاريها هميشه در علم به
وفور وجود دارد. اما پارادایم مسلط فعاليتهاي حل مسائل را تا
اينكه با بحران مواجه نشده باشد» حفظ ميکند
صفحه 11:
نظریه پوپر در باره انقلابات علمی
عقیده دارد که جامعه علمي بايد جامعهاي باز باشد (و در واقع تا 5
حد زيادي هم هست) که در آن هیچ پارادايمي مقدس شمرده
نشود. علم باید دائماً در انقلاب باشد. انتقاد باید در بطن هر اقدام
:علمي باشد. رد ادعاهاي معرفت انقلابها را تشکیل ميدهد
صفحه 12:
=a
مفاهیم 7
انقشهاي مفاهيم
تعاريف 7
تعاريف مفهومي 7
اتعاريف عملياتي
مثال: تعريف از خودبيگانيگي | 3
مسئله سگرایی 9
اصیت نظري ©
نظریه: اتواع نظریه و نقشهاي آن 7
| أنجه نظريه نيست
فرایند پژوهش
Research process
تعریف مساله
Problem
Definitio
n
تعمیم یافته ها
ساختار
فرضیه
Gener
alizati
on
Hypot
hesis
نظریه
Theo
ry
تحلیل داده ها
Data
analys
is
جمع آوری
داده ها
Data
collec
tion
طرح پژوهش
Resea
rch
desig
n
اندازه گیری
Meas
ureme
nt
علم چيست ؟
عّلت اينكه دانشمندان شاخهاي از معرفت را به عنوان علم
نميپذيرند اغلب به سبب روششناسي آن است
رهيافتهاي كسب دانش
شيوه اقتداري 1-
شيوه شهودي2-
شيوه عقالني 3-
مفروضهاي بنيادين علم
طبيعت منظم است1..
ما ميتوانيم طبيعت را بشناسيم 2.
همه پديدههاي طبيعي علل طبيعي دارند . 3
.هيچ چيز بديهي نيست 4.
دانش از راه تجربه كسب ميشود 5.
معرفت برتر از جهالت است . 6
اهداف علوم .
قياسي
احتمالي
پيشبيني
پوپر
نقشهاي روششناسي
روششناسي در حكم قواعدي براي ارتباط
روششناسي به عنوان قواعدي براي استدالل
روششناسي به عنوان قواعد بينذهني
انقالبهاي علمي
علم هنجاري
علم انقالبي
علم هنجاري
علم هنجاري» يعني پژوهشي كه قاطعانه بر يك يا چند دستاورد
علمي گذشته استوار است ،دستاوردهايي كه براي مدتي اساس
.عمل جامعه علمي خاصي واقع ميشدند
،علم انقالبي
برخالف علم هنجاري ،پيشرفت ناگهاني پارادايم رقيبي است
منطق اكتشاف چيست؟ براساس نظر كوون
هيچ منطقي براي اكتشاف به جز روانشناسي اجتماعي كشف ،
وجود ندارد :نابهنجاريها و ناسازگاريها هميشه در علم به
وفور وجود دارد ،اما پارادايم مسلط فعاليتهاي حل مسائل را تا
اينكه با بحران مواجه نشده باشد ،حفظ ميكند
نظریه پوپر در باره انقالبات علمی
عقيده دارد كه جامعه علمي بايد جامعهاي باز باشد (و در واقع تا
حد زيادي هم هست) كه در آن هيچ پارادايمي مقدس شمرده
نشود .علم بايد دائمًا در انقالب باشد ،انتقاد بايد در بطن هر اقدام
:علمي باشد .رد ادعاهاي معرفت ،انقالبها را تشكيل ميدهد
مفاهيم اساسي پژوهش
مفاهي م
نقشهاي مفاهيم
تعاريف
تعاريف مفهومي
تعاريف عملياتي
مثال :تعريف از خودبيگانيگي
مسئله همگرايي
اهميت نظري
نظريه :انواع نظريه و نقشهاي آن
آنچه نظريه نيست
انواع نظريه
نظريه بديهي
مدلها
مثال :مدل اجراي سياستگذاري
نظريه ،مدلها و پژوهش تجربي
نظريه پيش از پژوهش
پژوهش پيش از نظريه