کسب و کار مدیریت و رهبری

فرایند اجرایی برنامه ریزی استراتژیک

barnaerizi_ejraey

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فرایند اجرایی برنامه ریزی استراتژیک”

فرایند اجرایی برنامه ریزی استراتژیک

اسلاید 1: Organizational statements Formulating Strategy--------------Overall Str.Secondary Str. Functional Str. Situational analysis --------------Stage 1:Data CollectingStage 2:Data Analyzing ---------------Strategic AreasInternal FactorsExternal FactorsBenchmarkingStakeholdersStandardsCompetitionIndustry ForceGeneral Processing of Strategic Planning ExecutionplanningAssessment&EvaluationFeasibilitystudiesmissionvisionvalues

اسلاید 2: فرايند اجرایی برنامه ريزي استراتژيك گام اول : توافق با مديران ارشد و افراد ذي نفوذ گام دوم : تشکیل کمیته برنامه ریزی استراتژیک گام سوم: توجیه وآموزش اعضای کمیته برای رسیدن به درک مشترک از SP گام چهارم : شناسائي قوانين و دستورهاي رده هاي مافوق گام پنجم : تدوین بيانيه رسالت، چشم انداز، ارزشهاي سازماني گام ششم: تجزيه و تحليل محيطي محيط عمومي – محيط عملياتي – محيط سازماني گام هفتم : شناسائي اهداف ومسائل استراتژيك گام هشتم : تنظيم استراتژيها براي مديريت اهداف و مسائل استراتژيك گام نهم : اجرا – ارزيابي - بازخورد

اسلاید 3: تنظیم بیانیه های سازمانی بیانیه رسالت سازمانبیانیه ارزشهای سازمانیبیانیه چشم انداز

اسلاید 4: بيانيه رسالت Mission Statement 1- بيانگر فلسفه وجودي و علت پيدايش سازمان 2- بيانگر اهداف کلي و ارزشهاي اصلي3- انعکاس ديدگاه و نگرش مشترک ذ ينفعهاي سازمانمشتریان- کارکنان- مدیران- سهامداران- عرضه کنندگان- توزیع کنندگان- دولت-اتحادیه ها- رقبا- طرفداران محیط زیست- مردم وجامعه4- روشن کننده مشتريان , محصولات يا خدمات , بازارها , فن آوري هاي سازمان 5- بيانگر وجه تمايز و ويژگيهاي منحصر به فرد سازمان يا شرکت6- رویکرد سازمان نسبت به کارکنان7- دربردارنده سياست اجتماعي , يعني ميزان احساس مسئوليت سازمان در قبال گروههاي مختلف اجتماعي مرتبط با سازمان

اسلاید 5: شرکت فایزر www.pfizer.com شرکت فایزر در زمینه مراقبت های بهداشتی، در سطح جهانی به تحقیق می پردازد. مأموریت اصلی ما این است که در سراسر جهان با استفاده از دانش و روش های علمی زندگی بهتر، طولانی تر، سالم تر، پربارتر و لذت بخش تر برای مردم فراهم آوریم. شرکت دارای چهار بخش اصلی است: مراقبت های بهداشتی، لوازم پزشکی و دارویی، صنایع غذایی و درمانگاه های حیوانات. ما در 39 کشور واحد تولیدی داریم و محصولات ما در سراسر دنیا در دسترس همگان است.

اسلاید 6: بانک چیزمنهتن www.chase.com ما خدمات مالی ارائه می کنیم و می کوشیم وسایل رفاه و موفقیت افراد، صنایع، جوامع و کشورها را در سراسر دنیا فراهم آوریم. با توجه به تعهدی که در برابر مصرف کنندگان خدمات خود داریم، می کوشیم در دنیا بهترین خدمات مالی را ارائه نماییم. از آن جهت ما نخستین انتخاب مشتریان هستیم که توانسته ایم خدماتی با بهترین کیفیت و نیز عملکردی عالی ارائه نماییم. آماده ارائه خدمت به مردم هستیم و از این خدمت بر خود می بالیم. سرمایه گذاران، سهام ما را بعنوان بهترین منبع سرمایه گذاری بلند مدت می دانند. برای اینکه بتوانیم بهترین خدمت را به مشتریان ارائه نماییم اقدام به تشکیل تیم هایی کرده ایم تا بتوانیم با یکایک مشتریان آشنا شده، به نیازهای آنها پی ببریم و خدماتی با بالاترین معیار و تعهد ارائه نماییم. خواسته ها و نیازهای مشتریان در کانون توجه ما قرار دارد. به یکدیگر احترام می گذاریم. دارای تیم های کاری هستیم. به کیفیت اهمیت می دهیم. بسیار حرفه ای و متخصص هستیم.

اسلاید 7: شرکت کامپیوتراپل www.apple.com مأموریت شرکت اپل این است که به مشتریان کمک نماید تا شیوه کارهایی را که انجام می دهند، متحول سازند ونیز از طریق عرضه رایانه های شخصی استثنایی و خدمات عالی پس از فروش، بر میزان دانش و آگاهی مشتریان بیفزاید و به آنها کمک کند به شیوه ای عالی ارتباط برقرار نمایند. در نوآوری و ارائه راه های جدید همواره پیشگام بوده ایم. در صدد راه های جدید هستیم تا بتوانیم با استفاده از فن آوری های رایانه ای مرزهای بالقوه بشر را توسعه و گسترش دهیم. شرکت اپل از نظر محصول و خدمات بعد از فورش، کمک های شایانی را که در سراسر دنیا در راه آموزش ارائه می کند، در سده بیست و یکم از درخشش بیشتری برخوردار خواهد بود.

اسلاید 8: شرکت تلگراف و تلفن آمریکا www.att.com نهایت سعی خود را می کنیم به بهترین شکل ممکن همه مردم دنیا را، در هر کجا و در هر زمان به یکدیگر برسانیم. می کوشیم وسایلی را ارائه دهیم که مردم این دنیا بتوانند بسیار راحت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و هر نوع اطلاعات و خدماتی را مبادله نمایند.

اسلاید 9: بانک هاوایی www.boh.com/news/970220.html مأموریت بانک هاوایی این است که در ایالت هاوایی و بازارهای حوزه اقیانوس آرام که خدماتی را ارائه می نماید شایسته ترین و اثرخبش ترین خدمات مالی را به افراد و سازمان ها ارائه کند. ما مجموعه ای از شرکت های خانوادگی هشتیم که به صورت یک بانک منطقه ای بسیار پیشرفته درآمده ایم. ما انواع خدمات را در سطحی گسترده ارائه می نماییم و می کوشیم همه نیازهای بانکی مشتریان را تأمین نماییم و با توجه به هدف های سود آوری که ما داریم خدماتی بسیار ارزنده تر از شرکت های رقیب (از نظر قیمت) ارائه می نماییم. استراتژی اصلی شرکت این است که نیازهای مالی مشتریان، شرکت ها و سازمان های دولتی را شناسایی نماید، آنها را درک کند و سپس به شکل ممکن تأمین نماید. ما همیشه گوش به زنگ و پذیرای تغییرات هستیم و می دانیم که با استفاده از این فرصت های جدید می تواینم نوآوری و خلاقیت های خود را بهتر بروز دهیم. حوزه جغرافیایی تحت پوشش خود را گسترش می دهیم، ولی دامنه فعالیت های خود را تنها تا آنجا می کشانیم که بتوانیم با توجه به تجربه های خاص منطقه ای و توانایی های بالقوه خود (در سایه ارائه خدمات ارزنده) از فرصت ها به شیوه ای معقول استفاده نماییم و دارای بازده مالی مناسب و شایسته ای گردیم.

اسلاید 10: ما تنها به آندسته از فعالیت های مالی می پردازیم که می توانیم به نحوی بسیار شایسته انجام دهیم. دو هدف اصلی بانک این است که با استفاده از فن آوری های پیشرفته، سرمایه گذاری های کم بازده خود را کاهش داده و از طریق ارائه خدمات مبتنی بر کارمزد بر میزان درآمد خود بیفزاییم.ما می خواهیم شرکت را تحت شرایطی که خود تعیین می نماییم، اداره کنیم. از این رو همیشه از یک موضع مالی بسیار قوی برخورداریم. از نظر عملکرد مالی، هدف ما این است که همیشه در زمره ده درصد بانک هایی باشیم که دارای بهترین عملکرد بوده اند. بدین گونه می تواینم ازعهده مسئولیت و تعهد خود برآییم، یعنی در راه افزایش ارزش سرمایه سرمایه گذاران از هیچ کوششی فروگذار نمی کنیم.می کوشیم تا در محیطی پر از انگیزه بر سازمان حاکم باشد، یعنی محیط به گونه ای باشد که افراد تشویق شوند، به عملکردها ارج نهاده شود، پاداشی مناسب به افراد داده شود و برای همه افراد، در تمام سطوح سازمان احترام و ارزش قائل شوند.

اسلاید 11: دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه ایالتی سم یوستن www.shsu.edu مأموریت دانشکده مدیریت بازرگانی این است که در تأیید و تقویت مأموریت دانشگاه ایالتی سم یوستن به دانشجویان آموزش و تجریه لازم را بیاموزد تا آنها از نظر بازرگانی، شهروندانی مولد شوند و بتوانند بعنوان عضوی ارزنده (پس از تعیین مسیر شغلی خود در رشته های بازرگانی مربوطه) به جامعه خدمت کنند و نیز دانشکده می کوشد وسایل لازم برای مطالعه و تحقیق در رشته های ذیربط و بازرگانی را برای دانشجیوان علاقمند فراهم سازد. تجربه های آموزشی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد به گونه ای طرح ریزی شده اند که دانشجویان با استعدادهای گوناگون بتوانند در محیط تجاری و بازرگانی پویا موفق شوند. در دانشکده مدیریت بازرگانی اولویت اول به تدریس داده می شود، بویژه در سطح کارشناسی. گذشته از این، دانشکده می کوشد دانش پژوهانی را پرورش دهد تا افرادی شایسته و مولد گردند. همچنین دانشکده خدماتی را ارائه می کند که به نفع همه گروه های ذینفع باشد؛ مثل دانشجویان، فارغ التحصیلان، اهدا کنندگان کمک های نقدی به دانشکده، بنگاه های اقتصادی و سازمان های تجاری منطقه ای و ایالت تگزاس.

اسلاید 12: دانشگاه استتسون www.stetson.edu مأموریت دانشگاه استتسون این است به جامعه ای که برای یادگیری و آموزش همکاری می کند و از نظر توانایی های فکری چالشگر است عالی ترین آموزش را ارائه نماید. ما از مجرای بهترین شیوه تدریس، ایجاد رابطه ای صمیمی بین دانشجوو استاد، فعالیت های آموزشی و خلاق و سرانجام با اجرای برنامه هایی که بر پایه آموزش آزاد قرار دارد میکوشیم به این هدف عالی خود دست یابیم. ما دانشجویانی را جذب می نماییم که از استعداد بالقوه خوبی برخوردار باشند، از نظرسابقه تحصیلی و ویژگی های شخصیتی دارای استعداد بالقوه و توان رهبری باشند که پس از آموزش و رشد لازم بتوانند خدماتی نیکو بر جامعه عرضه نماند. ما آنها را آماده مشاغلی ارزنده و پر بازده می نماییم، برنامه های آموزشی را در سطح تخصصی ارائه می کنیم و بطور کلی آموزش مادام العمر می دهیم. گذشته و سابقه دانشگاه بیانگر این است که ما دارای محیطی آکنده از صداقت و سیستمی باز هستیم که از نظر اجتماعی و مذهبی سابقه ای درخشان دارد. دانشگاه اعضاء را تشویق می نماید که اصول اخلاقی را رعایت کنند، شهروندانی مفید باشند، در فعالیت های اجتماعی مشارکت نموده و مسئولیت پذیر باشند.

اسلاید 13: بیانیه ماموریتی موفق خواهد بود که: 1- بیانیه سازمان در واقع شناسنامه سازمان است و باید تصویری روشن از موجودیت سازمان و اینکه ”چه کسی هستیم و چه کار می کنیم“ ارائه دهد. 2- با دید بازو توسعه نگر طراحی شود تامانعی برای رشدو خلاقیت آتی سازمان ایجاد نکند. 3- بتواند بعنوان چارچوبی برای ارزیابی فعالیتهای کنونی وآتی سازمان قرارگیرد. 4- برای درک تمام اعضای سازمان به حدکافی واضح وآشکار باشد. 5- کلیه ذینفعان در طراحی آن سهیم باشند. 6- انعکاس دهنده دیدگاهها ونیازهای کلیه ذینفعهای سازمان باشد. 7- الهام بخش و انگیزاننده بوده و موجب تقویت عواطف واحساسات مثبت نسبت به سازمان شود.

اسلاید 14: 8- با رویکرد بازارگرایی ومشتری گرایی طراحی شود.9- بیشتر به ماهیت و کیفیت فعالیت نظر داشته باشد تا به رشته وعنوان فعالیتها.شرکت تلفن وتلگراف بجای تاکید درعرضه تلفن می کوشدکه ارتباط برقرارنماید. به من لباس عرضه نکن . چیزی به من عرضه کن که مراخوش اندام نماید. به من کفش عرضه نکن. وسیله راحتی برای پاهایم ارائه نما وراه رفتن رالذت بخش کن. به من خانه عرضه نکن.امنیت،آرامش وجایی تمیزو خوشایند به من عرضه نما. به من چیزی عرضه نکن.نظریه های جدید،عاطفه ،دوستی، احساس ومزایای ارزنده اعطا نما.

اسلاید 15: بیانیه چشم انداز Vision Statement هدفی بزرگ، دشوار و بلند پروازانه و بلند مدت که قوی ترین عامل انگیزش در حرکت سازمان است چشم انداز آرمان و آرزویی است که تمام فعالیتها و تلاشهای سازمان به آن منتهی خواهد شد.چشم انداز قله ای است که آرمان مشترک تمام صعود کنندگان را تاتمین می کند.چشم اندازنشانه ای است روشن و گویا که به تمام فعالیتهای سازمان جهت می دهد ، استانداردهای عملکرد سازمان را روشن میکند و نقش کنترل کننده مسیر کلی سازمان را دارد.چشم انداز، تصویر زنده سازمان در آخر برنامه است.چشم انداز مورد توافق سازمان فرهنگ حمایت از استراتژیهای سازمان را در بین مدیران، کارکنان و مشتریان ایجاد می کند.

اسلاید 16: COCA COLA VISION To achieve sustainable growth, we have established a vision with clear goals. Profit: Maximizing return to shareowners while being mindful of our overall responsibilities. People: Being a great place to work where people are inspired to be the best they can be. Portfolio: Bringing to the world a portfolio of beverage brands that anticipate and satisfy peoples; desires and needs. Partners: Nurturing a winning network of partners and building mutual loyalty. Planet: Being a responsible global citizen that makes a difference.

اسلاید 17: GM’s vision is to be the world leader in transportation products and related services. We will earn our customers’ enthusiasm through continuous improvement driven by the integrity, teamwork, and innovation of GM people.

اسلاید 18: McDonalds vision is to be the worlds best quick service restaurant experience. Being the best means providing outstanding quality, service, cleanliness, and value, so that we make every customer in every restaurant smile.

اسلاید 19: بيانيه ارزشهای سازمان ارزشهای سازمانی ،اصول ارزشی واعتقادی اعضای یک سازمان بوده، باعث نمود افراد در قالب گروه می شوند.ارزشهای سازمانی بعنوان اصول فکری ، نگرشی و مبنای رفتاری سازمان تلقی میشود وآثار خود را در تمام ارکان سازمان اعم از : آئین نامه ها، مقررات سازمانی، سازماندهی، ساختار سازمانی، شیوه مدیریت و رهبری، مدیریت مشتری و... نشان می دهد.ارزشهای سازمانی، بستر (Context) و محتوای فرهنگ سازمانی را تشکیل می دهد که اهداف، استراتژیها و فعالیتهای سازمان در این بست تحقق می یابد. لذا باید با محتوای ماموریت ، اهداف و استراتژیهای محوری سازمان سازگاری و هماهنگی داشته باشد.

اسلاید 20: ارزشها اصول راهنمای جاویدان بوده و برای افراد سازمان ارزش ذاتی دارند که با تغییر شرایط محیطی تغییر نمی کنند.ارزشهای سازمان می تواند جنبه های زیر را داشته باشد: ارزشهای حیاتی (survival values): زنده بودن ، زنده ماندن و زندگی مطابق شان ارزشهای احساسی (sensational values) : انسانیت، محبت، الفت و دوستی ارزشهای عالی (supreme values): مواردی خاص چون بهداشت وایمنیبرای رسیدن به ارزشهای سازمان می بایست از کلیه دینفعها و خصوصا اعضای کلیدی سازمان نظر خواهی و نهایتا مصالحه نمود.

اسلاید 21:

اسلاید 22: جمع آوری اطلاعاتData collecting نواحی استراتژیک

اسلاید 23: General environmentInternalOperating environmentEconomic factorsSocial factorsPolitical factorsRegular factorsTechnological factorsCompetitorsCustomerWorkforcesSuppliersInternational factorsOperatingOrganizingFinancingTech.S.SR&DMIS SystemMarketingCultureH.R.M عوامل محیط داخلی و خارجی

اسلاید 24: 1- محيط عمومي (General Environment ) 1-1 عوامل اقتصادي : ميزان منابع مالی قابل دسترسي , ميانگين سطح درآمد مشتريان , نرخ بهره , نرخ تورم , نرخ ماليات , محدوديتهاي بودجه اي دولت , الگوهاي مصرف , روندهاي بيکاري , روندهاي بازارسهام , وضعيت اقتصادي کشورهاي خارجي , فاکتورهاي واردات و صادرات , تغييرات تقاضا براي دسته هاي مختلف کالا و خدمات جایگزین , تغييرات احتمالي قيمت , سياستهاي پولي ومالی دولت ، خط مشهاي پولي دولت , سياستهاي بودجه اي دولت , بازارهاي جهاني 2-1- عوامل اجتماعي :ميزان ازدواج و طلاق , ميزان تولد و مرگ ومير , نرخ مهاجرت , برنامه هاي تامين اجتماعي , نوع انتظارات مردم در زندگي, موارد اخلاقي , روش زندگی ,نرخ رشد جمعيت , ميانگين سطح تحصيلات, رفتار مصرف کنندگان , برنامه هاي اجتماعي , هنجارها و ارزشهاي اجتماعي

اسلاید 25: 3-1- عوامل سياسي (عناصر مربوط به امور دولتي و حاکميتي ) :نوع دولت , ايدئولوژي سياسي حاکم بر جامعه , ثبات دولت , ريسک سياسي و اقتصادي , قدرت احزاب سياسي , سياستهاي دولت در رابطه با شرکتهاي خارجي , سياستهاي خارجي4-1- عوامل قانوني :کليه قوانين و مقرراتي که در عرصه هاي تجاري , اقتصادي , سياسي , اجتماعي و فرهنگي ، سازمان موظف به رعايت آنها مي باشد.5-1- عوامل تکنولوژيک :روشها و فنون توليد کالا و خدمات (خصوصا در سازمانهای خدماتی) ، تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات , تکنولوژي روباتها , نانو تکنولوژي , انرژي هسته اي , فضا هاي مجازي , بيوتکنولوژي و ...

اسلاید 26: 2- محيط عملياتي (operating Environment )محيط کاري و عملياتي سازمان محیطی است که عوامل و مولفه هاي آن بصورت خاص , صريح و مستقيم با سازمان تعامل دارند.2-1 مشتري : مشتری کیست؟ (تقسیم وانتخاب بازارهدف)،تحلیل مکانیسم رفتار خرید (با چه قیمت،کیفیت وزمان،به چه شیوه،باچه فرهنگی) 2-2- عوامل رقابتي : رقباي اصلي سازمان برسر تصاحب منابع و فرصتها کدامند؟ پاسخ به اين سئوال منجر به درک نقاط قوت و ضعف , قابليت ها و استراتژيهاي مربوط به رقباي بالقوه و بالفعل و نيز يادگيري از رقبا خواهد شد.2-3- نيروي کار: ( کليه فاکتورهاي موثر بربکارگيري کارکنان آماده به کاربراي سازمان ):کمیت وکیفیت نیروی کار (سطوح مهارت , آموزش پذيري , نرخ دستمزد مطلوب , ميانگين سني کارکنان بالقوه و ...)

اسلاید 27: 2-4- تامين کنندگان : تعداد تامين کنندگان , کيفيت نسبي منابع پيشنهاد شده , اطمينان از تحويل به موقع , ميزان اعتبار و اعتماد،امکان دسترسی به تامین کنندگان دیگر ...2-5- عوامل بين المللي: دربرگيرنده کليه فاکتورهاي بین المللی موثرو مرتبط با فعاليتها و عملکرد سازمان

اسلاید 28: 3- محيط داخلي (Internal Environment )3-1- توليد و خدمات Operating S.S بهره وری تولید،فرایندهای تولید وعملیات ، کارسنجی و زمان سنجی، مهندسی وطراحی کارخانه ،سطح تکنولوژی ،روشهاي توليد جايگزين , ترکيب محصولات جايگزين, نظام هماهنگی ویکپارچگی درسیستم تولید یا ارائه خدمات، تحليل ارزش و ...3-2- ساختار سازماني Organization & Structure S.Sسازگاری ساختار با اهداف و استراتژیها, ارتباطات ساختاري , لايه هاي مديريتي , شرح وظايف کارکنان،نظام تقسیم کاربین واحدها،تفویض اختیار، انعطاف پذیری،وجود حوزه های چهارگانه ساختاری، وضعیت بوروکراسی، ...3-3- مدیریت مالي Financial S.S منابع تامین مالی،مدیریت گردش مالی، مدیریت سرمایه گذاری،منابع نقدينگي , موقعيت گردش نقدينگي , ترازمالي , منابع هزينه اي

اسلاید 29: 3-4- تحقيق و توسعه Research& Development S.S وجودسیستمهای تحقیق وتوسعه کارآمد که با هوشمندی،محیط درونی و بیرونی را تحلیل وبا توجه به تحولات بازار و براساس ظرفیتهای درونی ، استانداردها و طرحهای جدیدی را برای توسعه وپیشرفت سازمان تعریف می کنند.3-5- سيستم اطلاعات مديريت Management Information System وجود سیستم اطلاعات مدیریت، اثربخشی سیستم اطلاعات در بهبود تصمیم گیری، کارآمدی سیستم از نظر: به روزبودن، جامع وکامل بودن اطلاعات و مربوط بودن اطلاعات، انعطاف پذیری سیستم، سطح تکنولوژی اطلاعات3-6- بازاریابی Marketing S.S تعیین نیازوخواسته بازارهدف، تعیین بازارهدف، تخمین ظرفیت بازار، قیمت گذاری، معرفی محصول وتبلیغات، تعیین سیستم بهینه توزیع، ارتباط اثربخش با مشتری، تعیین ویژگیهای کالا وخدمت (تعیین استراتژیهای مربوط به آمیخته بازاریابیMarketing Mixed Strategies )

اسلاید 30: 3-7- مدیریت منابع انسانی Human Resource Management تجزیه وتحلیل و طراحی شغل، شرایط احراز شغل، جذب وبکارگماری، نظام مدیریت وارزیابی عملکرد، نظام پاداش وتنبیه، نظام حقوق ودستمزد، کارراهه شغلی ومسیرارتقای شغلی، کیفیت زندگی کاری، رهبری اثربخش ، نظام انضباط اداری و.... 3-8- فرهنگ سازمانی Organizational Culture تجزیه و تحلیل و شناخت فرهنگ سازمانی موجود واعمال مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی در راستای چشم انداز و استراتژیهای سازمانی3-9-سایرزیرسيستم ها Else Subsystems شناخت زير سيستمهاي سازمان , تحليل سيستمها از نظر کارآيي و اثربخشي موجود بر مبناي منابع (درون دار), کیفیت پردازش ، فرايندها و عملکرد ( برون دار)

اسلاید 31: Benchmarking Benchmarking is the process of comparing the business processes and performance metrics including cost, cycle time, productivity, or quality to another that is widely considered to be an industry standard benchmark or best practice. Essentially, benchmarking provides a snapshot of the performance of your business and helps you understand where you are in relation to a particular standard. The result is often a business case and Burning Platform for making changes in order to make improvements. Product Benchmarks, Producing Benchmark, Marketing Benchmark, Administrating Benchmark,….

اسلاید 32: تحلیل ذینفعهاSTACKHOLDER ANALYSIS 1- تعیین ذ ینفعها ی سازمان 2-تعیین معیارهای رضایت ذینفعان در مورد علمکرد سازمان 3-تعیین سطح انطباق سازمان با انتظارات و معیارها ی ذینفعان 4-تعیین نقش و سهم و تاثیر متقابل هر کدام از ذینفعان درقبال سازمان 5-تعیین درجه اهمیت هر گروه از ذینفعها ذینفع یا ذیعلاقه stakeholder گروه یا فردی است که به آینده سازمان اثر گذار بوده ویا از سازمان اثر پذیر است. گروههای مهم ذینفعان سهامداران ، سرمایه گزاران ، هیات مدیره ، کارکنان ، مشتریان ، توزیع کنندگان محصولات ، تامین کنندگان مواد اولیه ، رقبای بالفعل ، سازمانهای غیر دولتی ، سازمانهای نظارتی قانونی ودولتی و.....

اسلاید 33: استانداردها standards استانداردهایملی ومحلیاستانداردهایبین المللیاستانداردهایرقابتی استانداردهای ملی: قوانین، مقررات، چارچوبها وحداقل هائی که ازسوی دولت یا سازمانهای بالا دستی تعیین میشود که می تواند به حوزه های فنی وعملیاتی(مانندکیفیت محصول) ویا حوزه های ستادی(مانندنیروی انسانی) ارتباط داشته واثرگذار باشد.استانداردهای رقابتی: درمحیطهای بسیاررقابتی وپویای امروز،باتوجه به سرعت تغییرات حاکم بر کسب وکار، استانداردها درفضای رقابتی دائما درحال ارتقا وبهبود می باشد ودرواقع دریک فضای طبیعی وهنجاری ، استانداردها شکل گرفته وبصورت مستمر تغییر می کنند. معیارحاکم براین نوع از استانداردها خواست وانتخاب بازار(رفتار مصرف کننده) است.

اسلاید 34:   تجزیه وتحلیل اطلاعات استراتژیک محیط داخلی ماتریس (Internal Factor Evaluation)IFE گام اول : عوامل مربوط به نقاط ضعف و قوت بدست آمده از مرحله جمع آوری اطلاعات استراتژیک را در ماتریس IFE قرار می دهیم. ازاین عوامل باید حداکثر 10 مورد به نقاط قوت و 10 عامل نیز به نقاط ضعف اختصاص داده شود. بایستی سعی شود تعداد عوامل در مجموع بیشتر از 20 مورد نباشد اما میتوانند کمتر باشند. در هرصورت بایستی تعداد عوامل نقاط قوت و ضعف برابر باشند.ردیفعوامل اصلی داخلی (نقاط قوت و نقاط ضعف)ضریبارزش وزنیضریب وزنی

اسلاید 35: گام دوم : ماتریس تکمیل شده از اطلاعات مربوط به نقاط قوت و ضعف را بین حداقل 20 نفرمتخصص و مطلع توزیع می کنیم. از متخصصین می خواهیم که به هریک ازعوامل داخلی( نقاط ضعف و قوت) ، ضریبی بین صفر(کم اهمیت) تا یک(بسیار مهم) را اختصاص دهند. نمره ضریب داده شده به هر عامل مورد نظر نشان دهنده میزان اهمیت نسبی آن عامل در صنعت و کسب وکار مورد نظر می باشد. نقطه قوتی که اثر تسهیل کنندگی بیشتری داشته باشد وهمچنین نقطه ضعفی که اثر بازدارندگی بیشتری داشته باشد از نمره ضریب بالاتری برخوردار خواهد شد. باید توجه داشت که حاصل جمع نمرات مربوط به ضرایب تمام نقاط ضعف و قوت، عدد یک باشد. بنابراین باید نمره ضرایب کلیه عوامل داخلی از مهم تا بی اهمیت، توسط هریک از اعضا به نوعی توزیع شوند که در نهایت جمع نمره ضریب تمام عوامل داخلی عدد یک باشد. 

اسلاید 36:  گام سوم : در ادامه از متخصصین می خواهیم که به هریک از عوامل داخلی امتیاز 1 تا 4 اختصاص دهند. این امتیاز ارزش وزنی نامیده می شود.ارزش وزنی نشان دهنده میزان آمادگی سیستم برای مواجه شدن با آن عامل می باشد. در خصوص عوامل مربوط به نقاط قوت، هر چه سازمان نقطه قوت مورد نظررا بیشتر و بهتر دارا باشد، آن نقطه قوت امتیاز بالاتری کسب خواهد کرد. در خصوص نقاط ضعف، هر چه شرایط داخلی سازمان در شرایط جاری نسبت به نقطه ضعف مورد نظر بدتر باشد نمره ارزش وزنی بالاتری کسب خواهد کرد. گام چهارم : از کلیه نمره های داده شده توسط اعضای متخصص معدل گیری نموده و برای هر عامل یک نمره بعنوان ضریب و یک نمره بعنوان ارزش وزنی مشخص می نماییم.

اسلاید 37: گام پنجم : برای تعیین نمره نهایی هر عامل که ضریب وزنی نامیده می شود، نمره ضریب هر عامل را درارزش وزنی آن ضرب می کنیم. گام ششم : مجموع ضریب های وزنی کلیه عوامل (نقاط ضعف و قوت) نمره نهایی کل عوامل داخلی را مشخص می نماید. نمره نهایی کل عوامل داخلی عددی خواهد بود بین 1 تا 4 و میانگین آن 2/5 می باشد. اگر نمره نهایی کل، کمتر از 2/5 باشد بدین معنی است که مجموع شرایط استراتژیک داخلی دچار ضعف و عدم آمادگی برای تحقق هدف استراتژیک می باشد و در صورتیکه این نمره بالاتر از 2/5 باشد مجموع شرایط استراتژیک داخلی برای تحقق هدف استراتژِیک مناسب و مهیا می باشد.

اسلاید 38: دستاوردهای تجزیه و تحلیل اطلاعات استراتژیک محیط داخلی: روشن شدن وضعیت استراتژیک داخلی از نظر میزان مهیا بودن شرایط محیطی برای تحقق هدف استراتژیک . روشن شدن عوامل استراتژیک داخلی(Internal Strategic Issues): عاملی که بیشترین ضریب وزنی را کسب کرده باشد مهمترین عامل استراتژیک داخلی تلقی می شود. بصورتیکه یک عامل استراتژیک پیش برنده داخلی جزو نقاط قوت و یک عامل استراتژیک بازدارنده داخلی جزو نقاط ضعف بعنوان مهمترین عوامل استراتژیک داخلی مشخص خواهند شد.

اسلاید 39: تجزیه وتحلیل اطلاعات استراتژیک محیط خارجی ماتریس (EFE(External Factor Evaluation گام اول : عوامل مربوط به فرصتها و تهدیدها بدست آمده از مرحله جمع آوری اطلاعات استراتژیک را در ماتریس EFE قرار می دهیم. ازاین عوامل باید حداکثر 10 مورد به فرصتها و 10 عامل نیز به تهدیدها اختصاص یابد. تعداد عوامل بایستی در مجموع بیشتر از 20 مورد نباشد اما میتوانند کمتر باشند. در هرصورت بایستی تعداد عوامل فرصتها و تهدیدها برابر باشند. ردیفعوامل اصلی خارجی (فرصتها و تهدیدها)ضریب ارزش وزنیضریب وزنی

اسلاید 40: گام دوم : ماتریسEFE تکمیل شده از اطلاعات مربوط به فرصتها و تهدیدها را بین حداقل 20 نفر متخصصین توزیع می کنیم. از متخصصین می خواهیم که به هریک از فرصتها و تهدیدها ضریبی بین صفر(کم اهمیت) تا یک(بسیار مهم) را اختصاص دهند. نمره ضریب داده شده به هر عامل مورد نظر نشان دهنده میزان اهمیت نسبی آن عامل در تحقق هدف استراتژیک در صنعت و کسب و کارمورد نظر می باشد. فرصتی که اثر تسهیل کنندگی بیشتری داشته باشد وهمچنین تهدیدی که اثر بازدارندگی بیشتری داشته باشد از نمره ضریب بالاتری برخوردار خواهد شد. باید توجه داشت که حاصل جمع نمرات مربوط به ضرایب تمام فرصتها و تهدیدها، عدد یک باشد. بنابراین باید نمره کلیه ضرایب از مهم تا بی اهمیت، توسط هریک از اعضا به نوعی توزیع شوند که در نهایت جمع نمره ضریب تمام عوامل عدد یک باشد.

اسلاید 41: گام سوم : در ادامه از متخصصین می خواهیم که به هریک از عوامل(فرصتها و تهدیدها) امتیاز 1 تا 4 اختصاص دهند. این امتیاز ارزش وزنی نامیده می شود. ارزش وزنی نشاندهنده میزان آمادگی سیستم برای مواجه شدن با آن عامل می باشد. در مورد فرصتها، هر چه سیستم آمادگی بهتر و بیشتری برای استفاده از فرصت مورد نظر داشته باشد ، آن فرصت از امتیاز بالاتری برخوردار خواهدشد. در مورد تهدیدها نیز هر چه وضعیت سیستم درشرایط جاری به نحوی باشد که توان کمتری در نشان دادن عکس العمل مناسب در مقابل یک تهدید ، داشته باشد ( بعبارت دیگر تهدید بتواند نقش بازدارنده تری درمسیر حرکت سازمان به سوی هدف استراتژیک ایفا نماید) ، تهدید مورد نظراز ارزش وزنی بالاتری برخوردار خواهد شد و برعکس.  

اسلاید 42: گام چهارم : از کلیه نمره های داده شده توسط اعضای متخصص معدل گیری نموده و برای هر عامل خارجی یک نمره بعنوان ضریب و یک نمره بعنوان ارزش وزنی مشخص می نماییم. گام پنجم : برای تعیین نمره نهایی هر عامل خارجی که ضریب وزنی نامیده می شود، نمره ضریب هر عامل را درارزش وزنی آن ضرب می کنیم. گام ششم : مجموع ضریب های وزنی کلیه عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها) نمره نهایی کل عوامل خارجی را مشخص می نماید. نمره نهایی کل عوامل خارجی عددی خواهد بود بین 1 تا 4 و میانگین آن 2/5 می باشد. اگر نمره نهایی کل، کمتر از 2/5 باشد بدین معنی است که مجموع شرایط استراتژیک خارجی دچار ضعف و عدم آمادگی برای تحقق هدف استراتژیک می باشد و در صورتیکه این نمره بالاتر از 2/5 باشد مجموع شرایط استراتژیک خارجی برای تحقق هدف استراتژِیک مناسب می باشد.

اسلاید 43: دستاوردهای تجزیه و تحلیل اطلاعات استراتژیک محیط خارجی: روشن شدن وضعیت استراتژیک محیط خارجی از نظر میزان مهیا بودن شرایط محیطی برای تحقق هدف استراتژیک . روشن شدن عوامل استراتژیک خارجی(External Strategic Issues): عاملی که بیشترین ضریب وزنی را کسب کرده باشد مهمترین عامل استراتژیک خارجی تلقی می شود. بصورتیکه یک عامل استراتژیک پیش برنده خارجی جزو فرصتها و یک عامل استراتژیک بازدارنده خارجی جزو تهدیدها بعنوان مهمترین عوامل استراتژیک خارجی مشخص خواهند شد.

اسلاید 44: Internal &External Matrix(IEM) در اين بخش با استفاده از ماتریس Internal &External Matrix(IEM) شرايط استراتژیک کلان رابا درنظرگرفتن شرایط محیط داخلی و خارجی در کنار هم ، تحليل می کنیم. با استفاده از این تکنیک و با وارد نمودن نتایج بدست آمده از دو مرحله قبل(EFE&IFE) در ماتریس IEM می توانیم شرایط استراتژیک و کلان را در ارتباط با موضوع مورد مطالعه یا همان هدف استراتژیک تحلیل نمائیم. نتیجه این تحلیل درکل برای ما روشن می کند که آیا فضای استراتژیک برای تحقق هدف استراتژیک مهیا می باشد یا خیراین ماتریس در یک نمودار نمایش داده می شود که در آن نمره نهایی مربوط به IFE بر روی محور Xها و نمره نهایی مربوط به EFE بر روی محور Yها نمایش داده می شود.

اسلاید 45: Strong3 تا 4Middle2 تا 2/99Poor 1تا1.99Poor1 تا 1/99Strong3 تا 4Middle2 تا 2/99Status Quo StrategyReduction StrategyDevelopment StrategyInternal &External Matrix(IEM)

اسلاید 46: در این ماتریس در روی محور xها فاصله نمره 1 تا 99/1 نشاندهنده وضعیت نامناسب، نمره های 2 تا 2/99 نشاندهنده وضعیت متوسط و نمره های 3 تا 4 بیانگر وضعیت مطلوب است. به همین ترتیب جمع نمره نهایی ماتریس EFE از 1 تا 1/99 بیانگروضعیت نامناسب، نمره های 2 تا 2/99 بیانگر وضعیت متوسط و نمره های 3 تا 4 بیانگر وضعیت عالی است. چنانکه در شکل دیده میشود، ماتریسIEM به سه ناحیه عمده تقسیم میشود و برای هریک از آنها از استراتژی های متفاوتی می توان استفاده کرد.در صورتیکه برآیند امتیاز دو محور X و Y در این ماتریس در یکی از نواحی 1یا2یا4 قرارگیرد بیانگر آنست که شرایط استراتژیک برای استفاده از استراتژی های تهاجمی Aggressive Strategies (Growth or Developing Strategies) مهیا است . در شرایطی که برآیند امتیاز دو محور در یکی از خانه های 3 یا 5 یا 7 قرارگیرد نشاندهنده وضعیت متوسط و بیانگر اتخاذ استراتژیهایی برای حفظ وضعیت موجودStatus Quo Strategy می باشد. اگر برآیند نمرات دو امتیاز نهایی بدست آمده از ماتریس های EFE و IFE در یکی از خانه های 6 یا 8 یا 9 قرار گیرد بیانگر آنست که شرایط محیطی موجود با استراتژیهای دفاعی و کاهشی Retrenchment or Defensive Strategies انطباق دارد.

اسلاید 47: ماتریس SWOT

اسلاید 48: ماتریس SWOTچهار نمونه استراتژی را به ما پیشنهاد میکند:SO : عالی ترین وضعیت است و میتوان با استفاده از نقاط قوت و فرصت ها سهم سازمان را در بازار افزایش داد. WO : باید نقاط ضعف را کاهش داد واز فرصت ها بهره لازم را برد مانند انتخاب تکنولوژی جدید.ST : از نقاط قوت استفاده کرده واز تهد یدها دوری کرد.WT : هدف کاهش نقاط ضعف و تهدیدها در حداکثر زمان ممکن است و وضعیت بسیار وخیم میباشد. پس باید دنبال انحلال ، ادغام، کاهش عملیات و ... باشیم.

اسلاید 49: اهداف سازمان نتايج خاصي که سازمان مي کوشد در تامين ماموريت خود به دست آورد.اهداف بايد چالشي , با ثبات , معقول , روشن و قابل سنجش باشد.اهداف مي تواند براي کل واحدهاي مستقل سازمان طراحي شود.اهداف با توجه به بيانيه رسالت وتحليل شرايط محيطي , در فضايي واقع بينانه تنظيم مي شود

اسلاید 50: تعيين مسائل استراتژيک مسائل استراتژيک قلب فراگرد برنامه ريزي استراتژيک , نقش محوري در تصميم گيريهاي اساسي دارد مسائل استراتژيک مهمترين مسائل بر سرراه تحقق رسالت و آرمانهاي سازمان است . توجه به مسائل استراتژيک سازمان را مسئله محور نموده , به جاي تمرکز بيش از حد برراه حلها در مرحله اول به خود مسئله توجه خواهد داد. مسائل استراتژيک زاييده تحليل عوامل موجود در محيط داخلي و خارجي (SWOT ) مي باشد. شناسايي مسائل استراتژيک هيجان سودمند و فضاي انگيزشي لازم براي تغيير در سازمان را ايجاد مي کند. شناسايي مسائل استراتژيک مي تواند با :رويکرد مستقيم از بررسي دستورها , رسالت و SWOT بدست آيدرويکرد اهداف بعد از تعيين اهداف مسائل مربوط به تحقق اهداف را شناسايي مي کنند

اسلاید 51: تدوین استراتژیها نحوه رسیدن به اهداف و روش انجام کار است. استراتژیها به تناسب سطح کاربرد و حدود زمانی متفاوت و متنوع است.- استراتژی برجسته برای کل سازمان- واحد برنامه ریزی عمومی استراتژیک - استراتژی برنامه یا فرمت- استراتژیهای کارکردی نظیر امور مالی، کار گزینی و ...استراتژي يك برنامه كلي ،تلفيقي بلند مدت وهمه جانبه است كه مزيتهاي سازمان را با فرصتها وتهديدات محيط جهت رسيدن به اهداف سازمان هماهنگ مي كند.

اسلاید 52: تدوین اهداف اجرایی و برنامه های کوتاه مدتاهداف اجرایی برای کوتاه مدت، کمی، چالشی و کاملا قابل ارزیابی است.برنامه های کوتاه مدت اقدامات منظم و زمانبندی شده برای دستیابی به اهداف اجرایی است.در طراحی هر برنامه کوتاه مدت باید به (3H+6W) پاسخ منطقی داد.(How much- How many- How- why- whom- who- what- when- where)

اسلاید 53: ویژگیهای مدیران عصر جهانی شدنمجهز شدن به مثلث تفکر استراتژیک – تفکر علمی – تفکرسیستمی نگاه جهانیتفکر میان فرهنگی و نگاه Multiculturalistیادگیری یادگیرینگاه آینده سازریسک پذیریتحول جوییتامل، بازپس نگری و فرد گرایی انتقادیمهارتهای کار تيمیخلاقیت و نوآوریدیالوگمشارکت پذیری

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید