صفحه 1:
فرایند اجتماع محور را بهتر درک
coy
سعید نوری نشاط
صفحه 2:
Gar از این اسلایدها این است که:
* مفهوم فرایند را متوجه شویم
* درکی از فرایند اجتماع محور به دست آوریم
* مژلفه های فرایند اجتماع محور را خوب درک کنیم
* متوجه شویم که تسهیلگر چه نقشی در فرایند اجتماع محور دار
٠ با برخی مسائل مرتبط با فرایند و طراحی آن آشنا شویم
صفحه 3:
فرایند چیست؟
* در تسهیلگری, فرایند یعنی مجموعهای از گام های سازمان يافته و دارای ساختار و مرتبط به هم که در
طی زمان منجر به توان افزایی اجتماع محلی شود.
* تغییرات ایجاد شده در اجتماع محلی ممکن است که به واسطه این فرایند " آغاز شونده " باشد. هرچند كه
باید پذیرفت مردم محلی (يا گروه های محلی یا گروه پیشرو) نقش مهمی در شکلگیری مشارکت دارند
و در این صورت. هر اندازه که فرایند توسط تسهیلگر اتسهیلگران يا موٌسسه تسهیلگری طراحی شده
باشد, اما به واقع این حاصل مشارکت مردم است.
* با گذر زمان» زمانی خواهد رسید که تفکر در باره فرایند و طراحی آن و حتی ارزشیابی آن به تدريج به
اجتماع محلی سپرده می شود و در این صورت. فرایندی نیست که تسهیلگر پیوسته درگیر آن, ASL MEL
جايى بايد از آن خارج گردد.
صفحه 4:
رویکرد فرایندی
۶ اگر فرایندی “٠
باشد, بهتر می |
توانم همه بر /
ین مسیر را ینوی
یک فرایند دیده میشود. در این صورت ۱
نتایج به شیوهای کارآمد حاصل مىشوند | ١ هم بيوسته تشكيا
شده و در این صورت
می توانم پیوستگی
/ هارابه دقت ببینم
كل مسير از اجزا به
صفحه 5:
رویکرد فرایندی
در واقع فعالیت هاء ورودی ها و خروجی ها و
ترتیب آنان و ارتباطات آنان در محيط به
صورت یک سیستم دیده می شود. رویکرد
فرایندی بخشی از رویکرد سیستمی است.
صفحه 6:
گاهی در کارگاههاء از شرکت کنندگان می خواهم که ند بكشسند و آنان جنين 5 3
نا ان می خواهم که یک فرآیند بکشند و آنان چنین شکلی ثنبیه شکل زیر میکشند.
Ba
صفحه 7:
شکل ساده یک فرابند
COCO)
a
a
صفحه 8:
آنچه که تسهیلگر می خواهد به تدریج و آرام. در اجتماع محلی انجام دهد مى تواند به
صورت یک فرایند ترسیم شود.
خوب است که این شکل حتما کشیده شود.
با همکارانش (و نیز مدیران پروژه) حتما در باره آن مشورت کند.
صفحه 9:
در یک فرایند اجتماع محور:
ممکن است در ترسیم | طراحی فرایند اجتماع مواردی نظیر مزلفه های زیر مشخص گرده:
فهرست زیر یک فهرست کامل نیست. بلکه فقط یک بارش ساده فکر بر اساس آنچه است که در پروژه ها یا فعالیت های اجتماع محور
بیان شده است. ممکن است شما این فهرست را گسترش دهید یا مواردی از آن را حذف کنید:
* بيش از وروذ (انتخاب اجتماع, جمع آوری داهها اریبی سریع, تشخیص نقطه ورود)
* ورود به اجتماع
* اعتمادسازى / جلسات عمومى / بارش افكار
* كروه سازى / صندوق | كروه هاى كارى | كرودهاى معيشتى
* برنامهریزی محلی / مستندسازی/ سند محلی /برنامه محلی | پروژه محلی
* تأمين منابع / حمایت یابی
* اجرا توسط خود گروههای محلی / محلی ها / پایش اجرا |
* ننایج یا بروندادها یا خروجی / مستندسازی
* استانداردها
* ارزشیابی
صفحه 10:
فرایندهای متعدد
دوستان تسهیلگر دقت کنند:
- هر فرایند اجتماع محور قابل تفسیم به فرایندهای کوچکتر است؛ در طراحی فرایندهای محله محور یا
وستامحور یا منظومه محور دقت کنید که ممکن است لازم باشد فرایندهای متعدد کوچکتر را طراحی
- دقت داشته باشیم که فرایند اصلی اجتماع محور خود نیز میتواند جزیی از یک فرایند بزرگتر است /یا
ممکن است باشد.
- باید در هر لحظه بدانیم که تمرکز بر کدام فرایند است / برای داشتن درک درست, لازم است که در
جریان همه فرایندها باشیم تا نگاه کلی تر را به دست أوريم.
صفحه 11:
شکل زیر, تصویری از یک فرایند درخواست آزمایش در یک آزمایشگاه را نشان می دهد. اما هر
یک ازنها شامل یک فرایند فرعی یا زیوفریند است.
http://yadazma.com/what-is-the-process/ تصویر gio :
صفحه 12:
داشتن تصویر بزرگی از فرایند
اينكه فرايند کارمان را در روستا یا محله یا منطقه ای تصویر
كنيم يا حتى اينكه بدانيم كه مثلا با جه تغيبرى مى توان به بهبود فرایند کمک
كرد نمى توانيم بكوييم كه كاملا به فرايند اشراف داريم: در واقع بايد تصوير
بزرگی از فرایند در ذهن مان داشته باشیم. چیزی که ممکن است آن را "دیدگاه
فرایندهای پی در پی " بنامیم.
در این صورت هم برای ترسیم حرفه ای فرایند. و هم برای اصلاح فرایند و هم
برای Sel به خوبی به فرایند اشراف داشته باشیم (و هم در جهت مدیریت
فرایند) خوب است که همه چارچوب را در نظر داشته باشیم.
تلاش کنیم که منوجه شویم که چگونه مى توان رویکرد فرایندهای پی در پی را
در کارمان وارد سازیم.
دقت داشته باشیم
صفحه 13:
ویژگی های فرایندها را بشناسیم
© قرارتجها هتاقملة سعد يعى طراحى:مى :شوتد:تا مونند از عسیری سا را به سيحه برسانيده
* جزء اصلى فرايندهاء فعاليت ها هستند. هر فعاليت مى تواند شامل جندين زيرفعاليت مرتبط به هم باشد.
* هر فعالیت, داراى ورودى و خروجى است كه در فرايند خود را نشان مى دهد. در عين حال؛ خود فرايند نيز داراى ورودى و
خروجى نيز است.
هر فراينده داراى نقطه شروع و يايان است. هر جند كه فرايندى به اتمام نمى رسد و اثر آن بيوسته ادامه دارد. نقطه يايان
مى تواند نقطه شروع همان فرايند يا فرايند ديكرى باشد.
* هر فرايند محدوده اى دارد. يعنى جايى يا مواردى يا فعاليت هايى يا زمان هایی است که ديكر آن فرايند شامل حال آنها نمى
شود (فرايند حد و مرزى دارد).
فرایندها ارزش آفرین هستند. یعنی در جریان پیشرفت فرایند. ارزش هايى خلق مى شوند.
* یادمان نرود که هر فراند با فرایندهای دیگر (درپرژه | سازمان /...)مرتبط است.
* فرایندها ممکن است پیوسته تکرار شوند. شایسته است که هر بار بهتر و عالی تر تکرار گردد.
https://bpmtraining.net/
صفحه 14:
یک فرایند نمونه تسهیلگری اجتماع محور با هدف توان افزایی گروه محلی
صفحه 15:
۹
بر درسهای آموخته
انكيه كنيم و تالاش
كن ای دی
خروج از
۳
به اجتماعخود هستند و می
خواهند در جهت بهبود.
نقطه ورد میت یک
صفحه 16:
در محله / روستا تلاش میکنيم كه کروههایی شکل گیرد که اعضای لن مانندخودمان تسهيلكر میشوند و سپس با
تکیه بر تون لين تسهیلگران محلی, برای مشارکت اهللى در محله / روستا براى رفع مسائل محله تلاش خواهيم كرد
تلاش مى كنيم كه تسهيلكران محله / روستا هر بيشتر توان داشته باشند.
محله / روستا رابه واحدهاى كوجكتر تقسيم مىكنيم (جغرافيليى / خانوادكى / مجتمعها / زير محله ها). هر جه بيشتر |
بهتر. براى هر واحد تلاش مى كنيم يك نماينده در جلسات شركت كند.
انجمنها و گروههلیی هستند که در مسائل مختلف محله / روستا فعاليت میکنند. از آنها میخواهيم که با توجه به
مسانل موجود وارد گستره کار ما شوند و مشارکت فعلی را رای حل مسائل مردم شکل دهند. مردم در اين قرايند
مشارکت دارند ولی این مشارکت از طریق گروههای غیردولتی دیگری است که میتوانند در محله / روستا فعال باشند.
محله / روستا رابه بخشهای مختلف تفسیم میکنیم و با توجه به تولنی که در اخنیار داریم وبا توجه به مسائلی که
وجود دارده از یک گوشه ففالیت را شروع میکنیم. بهمحض اینکه در لین گوشه موفق شدیم با نشان دادن لین موفقیت.
ae
با توجه به مزیت ها / پتانسیل ها / نیاز موجود در محله / روستاء گروههای معیشتی را باهدف توانافزایی گروههای هدف
سازمان مىدهيم. لين كرودهاى معيشتى ممكن است كد از نيازهاى گروهی خودفرلتر رفته وبه وضعیت محله /روستا
نيز رسيدكى كثند. ممكن است كه عامليت تغيبر (ايجنسى) اين كروه افزايش Hk
ممکن است منئلهای در محله /روستا باشد که قابل حل توسط مردم مخله تباشد و عدداى از اهالى با هم تصميم بگیرند
که گروهی برای جلب حملیت ايجاد كنند ةا از اجراى فعاليتهليى (اذوكيسى) لن موضوع را به كوش مسئولان برساندا
آنها تصميم درستى درياره مسئله بكيرنك.
ممكن است براى افزليش دسترسى مردم به منابع مالى و اعتبارات خرد: صندوق محلی شکل ay لين صتنوقها با بول
كرم و دسترنج خود مردم شکل میگیرد و ممکن است که مدیریت صندوق تلاش کند كه منابعى از خارج از اجتماع به
صندوق جذب كردد. صندوقها مىتوانتد ياهدف حمايت از توسعه محله شكل كيرند.
مىتوان تركيبى از موارد فوق را طراحى كرد. بليد دقت كرد كه ممكن است انرئى فوقالعادماى از Bn Ss Slat
از موارد هم همديكر را تقويت مىكنند و همافزابى دارئد.
ثر محله / روستاء کار را راحتتر به پیش میبریم.
برخی
در
ز مسیرهای پیش روی
پیلگری اجتما
اع محور
صفحه 17:
ورود: به قلب آدم ها وارد شوید
* اینکه با برخی از افراد در ارتباط هستیم این ورود :
* آنها بايد بدانند كه شما با همه وجودتان آنجا ه
الگویی که به پیش میروید» ارتباط صمیمی با اق
* اين ارتباط بايد بهگونهای باشد که آنان احساس B
* نشان دهید که اهل وعدهووعید نیستید. نه آمدهاید
انجام دهند.
* اهالی و یا حداقل گروهی که شما میخواهید با آنها کار کنید باید متوج
شما ورودی پر از عشق و صمیمیت و علاقد داشته باشيد.
صفحه 18:
ارزیابی سریح
* ارزیابی سریع یعنی آماده کردن یک گزارش مکتوب از
پاسخ به پرسشهایی درباره محله پا روستا است. ارزیابی
سریع ممکن است یک گزارش دو سهصفحهای از محله
شود. اين كزارش را لازم داريد تا
* ۱. تصمیم بگیرید که چگونه در محله کار كنيد. اين يغنى
طراحی یا ترسیم فرایند کارتان.
* ۲. یافتههای خود را با یافتههایی که بهتدریج مردم با شما در
میان میگذارند مقایسه کنید. به این صورت ما خواهیم فههمیم
که مردم چگونه فکر میکنند. البته مهم شناخت خود مردم از
محله است ولی فراموش نکنید که شناخت شما از محله رفتار
شما را میسازد.
Rapid Appraisal
صفحه 19:
نمونهای از
پرسشهای
ارزیابی سریع
eb
اين ارذيابى در بك بازديد هو الى سه ساعته از روستا» جمع آوری اطلاعات از منايع دسته ول با دسته دوم به دست می آید
اطلاعات عکان | چععیت شناسی | معیشت | محدود روستا | وجه تسعیه روستا / تریغچه روستا زان مردم
آا یل در نا مداخله ای صورت گرفته است (در هرازه (ز شکل گیری یک تعونی ی قدام کعیته مداد رای حمایت یاهر
گونه اقدا مانند کدک های جهاد کشاورزی یا وم های آن. یا صندوق های جهادی. با کرون های جهادی. یا ساخت مدرسه در
روستاتوسط یک انجمن با بنید. ب.) -اعتماد به بخش دولتى
آب در حال حاضر با در گذشته مردم در آنجا باهم همكارى هابى داشته اند ؟ با حتى هر كذشته دور؟ هر كون همكارى برا
توليد محصول يا استفاده مشترك از جيزى يا هر كارى ديكرى امالند ساخت مسجد به صورت كروهى). يا هعكارى در فروش
محصول با .. ویژگی های این همکارری و مشار کت گروهی نوشته شود) -امتمد به هم
وضعیت منایع روستا چگونه است (آب و خاک - دو منیع في
ميزان همكنى جمعيت (زن و مرد. اتفال - متلا همد كشاورز هستند -يا روستا ان تعداد كشاورز و این تعداد دامدار و این
تعداد هم دامدار وهم كشاورز). اكر تفاوت هابى در سطح درآمد ديده مى شود زيا همه در يك وضعيث هستئد).
جوانان روستا در جه وشعيتى هستئد ؟
آدم ها مييم روستا إذى نفوذان. آدم هاى غوش فكر. آدم هاى درس خوائدء. آدم هاى منيع. ريش سقيدان. كيس سقينان)
els) روستابا روستاهاى همسايه | تعارض يا همكارى
وضعيت شوراى روستا كر بدائيد كه جه تعداد در التغايات شركت كرده الد) و دهيار رودت اكز داشته باشد)؟
دلايل اتتخاب روسنا
صفحه 20:
گلوله برفی
* در ورود به محله: تکنیک گلوله برفی
* در این تکنیک شما ممکن است بهطور اتفاقی با چند نفر در محله / روستا آشنا شوید یا این آشنایی از
طريق شهردار ناحيه يا مدير محله یا مسئولان سرای محله یا از طریق بخشدار یا دهیار یا هر کس
دیگری صورت گیرد. وقتی با این افراد دیدار داریده تلاش کنید از آنها بپرسید آیا افراد دلسوز محله را
میشناسند یا نه. ممکن است برخی از آنان کسی را بشناسند. با این آشنایی به سراغ ایشان بروید. با آنها
نید و از آنها هم بپرسید که آیا افراد دلسوز محله را میشناسند یا خیر.
صفحه 21:
افراد دلسوز را دور هم جمع کنیم
* همه تلاش محر این اسنت كه بتوانيم جمعى از أقراد:دلسور محله / روستا را كرد نهم وياوريم.
* همزمان كردن افراد همواره کار دشواری است. بهویژه در اين دوره که مردم در شهرها يا در
يا در روستاها گرفتاری زیاد دارند و ممکن است زمانهای فراغت آنها همپوشانی نداشته
باشد که بتوان آنها را همزمان ملاقات کرد.
برای همین بهجای روش همزمان» از روش «در زمان» استفاده میکنیم. در این روش وقتی
اولین نفر را دیدیم و پرسشهایمان را پرسیدیم و خود را معرفی کردیم و حرفهایشان را
گوش دادیم به سراغ نفر بعدی میرویم. وقتی با نفر بعدی نشست داریم به او حتما درباره
ديدار با نفر قبلی میگوییم. از او میپرسیم چه ارتباطی با نفر قبلی دارد و حتی ممکن است
در ذهنمان فرضیاتی درباره رابطه اين دو نفر از ساکنان محله شکل دهیم.
* برای Sle این دو با هم هیچ ارتباطی ندارنه يا اینکه ممکن است این دو نفر همسایه هم
باشند و همدیگر را بشناسند. ممکن است که اين دو نفر با هم ارتباط خوبی داشته باشند یا
در تعارض باشند. روی دیواری این ارتباطات را رسم میکنیم و مشخص میکنیم كه اين
رابطدها چگونه استد
صفحه 22:
پاتوق های محله / محلهای جمع شدن
پاتوقهای محله / روستا يا محل هاى جمع شدن را حتماً بشناسيم.
اين كار با ييادهروى در محله و صحبت با اهالى محله مشخص مىكردد.
© ویژگیهای پاتوقهای محله را حتماً مشخص كنيم: زمانهاى كرد آمدن در
oO 6 محله چه زمانهایی است؛ چه کسانی در آنجا جمع میشوند؛ حداقل و حداکثر
تعداد چه مقدار است؛ در روزهای تعطیل این پاتوقها چگونه هستند؛ چه
المانها یا عناصر خاصی در این پاتوقها وجود دارد؛ فاصله پاتوقها با هم چگونه
یا پاتوقها مدیریت شده است يا خیر؛ اگر بلی مدیر پاتوقی چه کسی است؛
اين اطلاعات به تسهیلگر کمک میکند که بتواند فرایندهای حضور خود را در
این پاتوقها سازمان دهد.
است؛
صفحه 23:
آماده سازی بر ای نخستین جلسه
بهتدریج که پیش میرویم. فهرست افراد فعال را مینویسیم و پیوسته در چارت فوق (آموزشگر در حين
توضیح یک نقشه ارتباطی از اين افراد شکل میداد) مشخص ميکنيم. جایی هست که احساس میکنیم
زمان یک نشست گروهی رسیده است. تلاش کنیم از قبل با تکتک افراد صحبت کنیم و درباره تمایل
آنها به تشست گروهی بپرسیم. زمانهای آزاد آنها را بپرسیم و زمان و مکان جلسه را مشخص کنیم. اگر
کسی مخالف برگزاری اين نشست است از او بيرسيم كه جرا جنين فكر ميكند. اكر نمىتواند به هر دليلى در
این جلسه باشد حتماً در هنگام برگزاری جلسه. اسم او و اينکه چرا در جلسه شرکت نکرده است اشاره کنیم:
صفحه 24:
فرایند مشارکت: تدریجی و wo
* تسهیلگر باید حوصله کند. بهتدریج بهپیش روید.
* به مشارکت كنندكان فشار نياوريد كه كارى را انجام دهند. آنها بايد بخواهند و اين بدتدريج از طريق كامهايى كه برمىداريد (نكاه كنيد به يلكان
مشارکت) محقق میگردد.
* درعین Jb ممکن است متوجه نیازهای تازه شوید. ممکن است تغیبراتی در فرایند دهید. همواره این انعطاف را داشته باشید که ممکن است آنچه را که
پیشبینی کردهاید نشود. وقتی که مدتی گذشت. حتماًفرایند خود را با اعضاى گروه محلی یا کسانی که در محل میشناسید به اشتراک بگذارید. نظرات
آنها میتواند کمک کننده باشد.
* در جریان فرایند. تسهیلگر باید خودش باشد. از نقش بازی کردن بپرهیزد. آرامآرام با مردم ارتباط بگیرد. متوجه دردها و نیازهای آنها باشد. درعینحال
قرار نیست که او برای آنها کاری کند بلکه قرار است که آنها خودشان برای خود کاری کنند. در این صورت با همین ملاحظه باید به پیش روید.
* فرشته نجات کسی نشوید و درعینحال کمک کنید که آنان راهحلها را بیبند. شکلگیری گروهی که یمد بتاند خود تسهیلگر شود گام نخست است.
توان این گروه را برای گفتوشنود و سازمان دادن منابع در محله و نیز تحقق مشارکت همه افزایش دهید.
در جریان فرایند درحالی که به گروه سازی مشغول هستید و پرسشها به شما کمک میکند که در جریان بهتدریج پیش روید. دقت کنید شما در میان
مردم زندكى مى كنيد. با آنان صميمى شويد. قرار نيست که تسهیلگر یک کار اداری انجام دهد. درواقع شما در ميان اين مردمان هستيد که به آنها
كمك كنيد كه با نكاه ديكرى به منابع و دارايى هاى خود بينديشند. در اين صورت این کار با همان علاقهای انجام دهید که میتوانید تمرین کنید.
صفحه 25:
این اسلایدها می تواند ادامه داشته باشد
* فرایند تسهیلگری اجتماع محور به اینجا ختم نمی شود.
* اینها ایده هایی بود تا به شما کمک کند که برای طراحی / ترسیم این فرایند دقت
* هر اجتماع با اجتماع دیگر فرق دارد.
* فراموش نکنید که این فرایندها پیوسته مارپیچی تکرار می شوند.
* و نکته آخر: تمام تلاش بر این است که افراد یک اجتماع بتوانند با هم فکر کنند.
تصمیم بگیرند و اقدام کنند و هر بار که تمام شد بتوانند ارزیابی کنند و بار دیگر بهتر
بتوانند فکر کنند و تصمیم بگيرند.
صفحه 26:
کانال آپارات https://www.aparat.com/
وب لاك خی مزیرو۲(
اینستاگرام 2۱9578۷5۷۷996۵8۵
کانال تلگرام ۵2026۹8 28