صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
| شاهد
sa ae ۳
ير د oles تعارضی را که به
5-5 میآید. میتولند به en ike طفی و یادگیری
آنها بینجامد. اکثر مشتکلات رفتازی کودکان که ریا
بين فردى اعضاى خانواده بهويقه اللین باشد. به عبارت
we فتاری کودک به منزله 1 معيوب اع
کر اد
صفحه 4:
تعریف فرزند پروری
* اصطلاح فرزندپروری از ریشه پریو (03۲10) به معنی
"زندگی بخشس " گرفته شده است. منظور از شیوههای
فرزند پروری, روشهایی است که والدین برای تربیت
فرزندان خود بهکار میگیرند و بیانگر نگرشهایی است
که آنها نسبت به فرزندان خود دارند و همچنین شامل
معیارها و قوانینی است که برای فرزندان خویش وضع می
کنند. ولی باید پذیرفت که رفتارهای فرزند پروری به
واسطه فرهنگ نژاد و گروههای اقتصادی تغییر میکند.
صفحه 5:
شیوه های فرزند پروری
* فرزند پروری دوجنبه گسترده دارد :جنبه اول.برتوقع بودن
است.برخی ازوالدین.معیارهای عالی برای فرزندانشان
مقررمیکنند تارفتارفرزندانشان راتحت تاثیرقراردهند.جنبه
دومءپاسخدهی است.برخی والدیننسبت به فرزندان
خودپذ یراهستندوبه درخواستهای آنهاپاسخ می دهند.
آنهاغالبابه بحث آزاد و کفتگوبافرزندانشان می
پردازند.برخی والدین هم ءطرد کننده وبی اعتنا هستند .
صفحه 6:
ا-شیوه مقندر انه
سبک مقتدرانه ,مناسبترین روش فرزندپروری _
است.والدين مقتدردرخواستهاى معقولی برای پختکی
دارند,درعين حال صميميت ومحبت نشان مى
دهند.صبورانه گوش دادن به نقطه نظرات فرزندانشان
ترغیب مشارکت فرزندان در تصمیم گیری خانولدگی .
- فرزندان والدین مقتدر.بسیار خوب پرورش میابند .آنها
شادوسرحال هستندءدارای اعتماد به نفس بالاو
خودگردان هستند.
صفحه 7:
۲-شیوه سهل گیر انه
لین والمین مهرورز وپذیرا هستند.فرزندان لین والدین خیلی
نا پخته هستند و وابستکی زیاد دارند
صفحه 8:
۳-شیوه استبدادی
والدین متوقع هستند .فرزندان این والدین
مستبد.مضطرب» گوشه گیر وناخوشنود میباشند .
صفحه 9:
* در میان لین سه شیوه والبين “ia استیدادی کمترین مهرورزی و
محبت را از خود نشان مىدهند. .به ويقه لين والدين به ندرث در رابطهای
كه منجر به خشنودی کودگ شود شرکت ميکنند. آنها عموما نسبت به
تلاشهای کودکان برای حمایت و توجه بیتفاوتند وبه ندرت از تقویت
مثبت استفاده میکنند. آبراز محبت در لین آلگو در پائینترین سطح قرار
دارد. لين والدينء تاييدء همدلی و همدردی اندكي را نسبت به فرزندان
خود ابراز میکنند و شواهد اندکی مبنى فى Salsa ot قوى ميان مادر و فرزند
وجود دارد. در حقیفت بر اساس گزارشهای موجود. این والدین برای
کنترل کودکان خود از شیوههای آیجاد ترس استفاده میکنند و هیچ گونه
تفاهمى بين والدین مستبد و فرزندانشان وجود ندارد. لین وال آطاعت
کودک رایک حسن تلقی ميکنند و در مواقعی که اعمال و رفتار گودک در
تعارض با معیارهای آنها قرار میگیرد؛ از تنبيه و اعمال زور برای مهار
Sie کودک استفاده میکنند:
بر اساس تحقیقات»؛ » فرزندان والدین مستبد نسبت به فرزندان والدین
مقتدر در برقراری رابطه با همسالان و داشتن موقعیت فعال و نیز استقلال
رای در سطح ی میگيرند. این کودکان همچنین افردی
ن» منزوی» و آسیب پذیر نسبت به فشار (استرس) و
محتاط توصیف میشوند.
صفحه 10:
بحث و نتبجه گیری
شیوههایی که والدین در تربیت فرزندان خود به کار میگیرند, نقش
اساسی در تامین سلامت رولنی فرزندان آنها دارد. در سایه ارتباط
سالم است که میتوان نیازهای فرزندان را شناخت و نسبت به
تامین و ارضای آنها همت گماشت. همان گونه که اشاره شد. هر یک
از لین شیوهها اثرلتی بر رفتار کودکان دارند که در این ole اثرات
مخرب و منفی شیوههای سپهل گیرانه و مستبدانه بیشتر است.
اجه آشمیت دارد نی انست عه طبو تحفيقات انجام فرفته بهترين
شیوه فرزند پروری شيوه مقتدرلنه است كه والدين در عين كرم و
صميمى بودن با فرزند خود, كنترل كننده و مقتدر هستند. اين شيوه
به فرزندان كمك میکند تابا هنجارهای اجتماعی بهتر سازگار شوند
و همچنین تاثیر کمی بر آزادیهای فردی کودکان دارد. اين کودکان
coulis واقع گراء دارای اعتماد به نفس, فعال, خود نظمبخش و
مسئول هستند.
صفحه 11:
راهکارها
* در درجه نخست باید والدی ین را نسبث به شیوههای فرزند پروری
واثرات هر یک از آنها بر فرزندان آکاه کرد athens! سازى ال
چند طریق امکانپذیر است:
* برگزاری کلاسهای آموزش خانواده در مدارس توسط
وران*
* برگزاری دورههای آموزشی برای والدین کودکان خردسال در
مهد كود كها.
* لزوم ایجاد دورههای آموزشی در مراکز فرهنگی مانند
فرهنکسراهاء کانونهای تربیتی آموزش و پرورش, کانونهای
فرهنکی مساجد و آماکن مذهبی
برگزاری کارگاههای Se مدت و فشرده یک روزه برای والدین.
* برگزاری جلسات برای مراقبین فرزندان بی سرپرست در مراکز
بي زيستى.
صفحه 12:
* در درجه دوم باید مسئولین را؛ که در واقع والدین دوم
فرزندان هستند. نسبت به وجود این شیوهها و گستره
رفتارهايى كه به دنبال دارنده آگاه کرد. این اطلاعرسانی
به شیوههای زیر انجام میشود:
* برگزاری جلسات مشابه جلسات والدین برای جامعه
هدف زیر به منظور آشنایی با این روشها و ضرورت
آموزش والدین و کسانی که با فرزندان در ارتباط هستند:
۱- مسئولین آموزش و پرورش
۲- مسئولین بهزیستی
۳- مسئولین بهداشت روان در وزارت بهداشت
5- نمايندكان مجلس
صفحه 13:
0 ث امم م مه 5
روشهاى مثبت فرزند برورى :
١-بهبود مهارتهاى اجتماعى در فرزندان :
بهترین عامل پیش بینی کننده عملکرد سالم دوران
بزرگسالی. میزان صلاحیت اجتماعی کودکان است. صلاحیت
اجتماعی یعنی کودک بتولند با دیگران کنار بیلید وبا آنها با
مسالمت زندگی کند. صلاحیت اجتماعی و عزت نفس در
افراد با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. این موارد شامل
همانندسازی, آموزش مهارتها و رفتارهای اجتماعی به
کودکان و بکارگیری این آموزشها در گسترش تعاملات
اجتماعی مثبت با دیگران می باشد.
صفحه 14:
۲-اختصاصي فرصتی برای مکالمه با فرزندان :
انباست احساسات در درون کودک می تواند موجب
طغیانهای خلقی, نوسانات يا حتی رفتارهای قلدرانه شود.
كودكتان را تشويق كنيد كه كاملاً آزادلنه درباره احساساتش
با شما صحبت كنند. به او تفهيم کنید که یک روش سالم
hy ly خسمء ترس. اندوه يا درده صحبت کردن درباره
لین احساسات است. تلاش کنید کودکتان عواطف خود را
بصورت کلامی ابراز نملید و خود نیز بعنوان یک الگو درباره
احساساتتان با او صحبت كنيد
صفحه 15:
۳-تشویق در انجام امور :
پاداش و تشویق کودکان بخاطر یک رفتار خوب و مناسب
بسیار مهمتر از آنست که به انتقاد از بخشی از رفتار که
ممکن است ناپخته بنظر برسد. بپردازيم. بعنوان مثال اگر
کودک شما اتاقش را مرتب نمود اما توده عظیمی از
اسباب بازیهایش را در گوشه اتاق باقی گذاشته, به جای
اينكه او را برای این غفلت مورد سرزنش قرار دهید, «
گویید چقدر خوب اتاقت را تمیز و مرتب نموده ای.»
صفحه 16:
۴-به جای تنبیه به برقراری نظم و انضباط اصرار نمایید:
نظم عبارتست از ارائه رفتاری قابل قبول که موجب
یادگیری اتخاذ تصمیمات عاقلانه توسط فرد می گردد. به
کودکتان برای رفتار خوب پاداش بدهید. محدودیتهایی را
بستهبه سن و موقعیت برای او تعیین کنید. سعى كنيد به
آنها القا کنید که علاقمندید آنها خود ناظم خود باشند.
تنبیه فیزیکی و حتی کلامی می تولند برای کودک مضر
بوده و منجر به تنزل عزت نفس در وی شود.
صفحه 17:
۵-عدم انتقال استرسهای ناشی از محل کار به خانه و
خانواده :
وقتی که والدین در محیط کار با انواع استرس روبرو
باشند ممکن است این استرس به زندگی خانوادگی آنها
انتقال یابد و نهایتا آنها پیشتر مستعد بحث و مجادله با
فرزندان خود بوده و کمتر قادر به تحمل رفتارهای
نامناسب از طرف آنها باشند. این مسئله ممکن است اثر
سوئى بر روی عزت نفس کودک داشته باشد. ضروریست
که نسبت به شناسایی عوامل استرس زا در مورد خود
اقدام نموده و به نیازهای بهداشت روان خود توجه کنیم.
صفحه 18:
۶-عدم پرورش افراطی فرزندان :
این سبک فرزند پروری شامل ثبت نام کودک در تعداد
زیادی از فعالیتههای فوق برنامه» آموزشی » ورزشی و
موْسسات اجتماعی است. کودکان نیاز به زمان و فضایی
برای خلاقیت» فکرکردن و کشف اشیاء توسط خود دارند.
فرزندپروری افراطی ممکن است به اعتماد بنفس کودک
آسیب برساند احتمالاً باعث ایجاد و گسترش افسردگی و
سوء مصرف مواد شود.
صفحه 19:
برای ایجاد و برقراری نظم و انضباط به شیوه های
ذیل توجه نمایید:
صفحه 20:
ا-انتقاد سازنده :
بجای سرزنش کودک به او بگویید که چه نیازهایی
ضرورت اجرا دارند. روی عمل يا رفتار متمرکز شوید.
بعنوان مثال بجای گفتن « تو باز شلوغ کاری کردی؟
اسباب بازیهایت را همه جا ولو كرده اى» تمرين كنيد و
بكوييد « اين اتاق آشفته Cowl می خواهی آنرا مرتب
كنى؟ »
صفحه 21:
۲-راهنمایی مجدد:
به فرزندتان کمک کنید تا هر رفتار ناخواسته را با یک
رفتار قابل قبول جایگزین نماید. بعنوان مثال اگر فرزند
شما در داخل اتاق توب بازى مى کند و آنرا به اطراف يرت
مى كند, با او به داخل حیاط بروید و توپ بازی کنید.
صفحه 22:
۴۲-مکث :
وقفه يا مکث بایستی بعنوان فرصتی برای کسب مجدد
تسلط و کنترل خود توسط کودک بکار گرفته شوند نه
بعنوان فرصتی برای تربیت مجدد توسط بزرگسالان. مثلا
برای تمرکز حواس و پیشگیری از حواس پرتی کودک.
می توان یک فاصله زمانی کوتاه از وی خواست که
روبروی دیوار بنشیند . بایستی توجه داشت که برای
ثمربخشی هر چه بیشتر وقفه ها رعایت تناسب و امساک
در اجرای این وضعیت توسط بزرگسالان ضروری است.
صفحه 23:
علائم سلامت روان در کودکان :
۱-دوستانی دارد و با سایر کودکان کنار می آید.
۲-می تواند تمرکز حواس داشته باشد و توجه اش را روی
موضوعی جهت دهد.
۳-لگوهای نسبتا ثابتی در تغذیه و خواب خود دارد.
>علاقه و پیشرفت منطقی ( با توجه به توانایبهای خود) در
مدرسه نشان می دهد.
۵-بیشتر اوقات از جنبه های مختلف زندگی خود نظیر :
خانواده. دوستان مدرسه. ظاهرفیزیکی خود و ... احساس
رضایت می نماید.
صفحه 24:
1-ز شکستها و ناسازگاریهای کوچک بیش از اندازه
مضطرب يا عصبانی نمی شود.
۷به سایرین احترام می گذارد.
۸با انرزی است و در طول روز اين انرژی را حفظ می کند.
٩۹-سرگرمی ها و تفربحات مختلف دارد.
صفحه 25: