صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
| شاهد sa ae ۳ ير د ‎oles‏ تعارضی را که به 5-5 می‌آید. می‌تولند به ‎en ike‏ طفی و یادگیری آن‌ها بینجامد. اکثر مشتکلات رفتازی کودکان که ریا بين فردى اعضاى خانواده بهويقه اللین باشد. به عبارت ‎we‏ فتاری کودک به منزله 1 معيوب اع کر اد

صفحه 4:
تعریف فرزند پروری * اصطلاح فرزندپروری از ریشه پریو (03۲10) به معنی "زندگی بخشس " گرفته شده است. منظور از شیوه‌های فرزند پروری, روش‌هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به‌کار می‌گیرند و بیانگر نگرش‌هایی است که آن‌ها نسبت به فرزندان خود دارند و همچنین شامل معیارها و قوانینی است که برای فرزندان خویش وضع می کنند. ولی باید پذیرفت که رفتارهای فرزند پروری به واسطه فرهنگ نژاد و گروه‌های اقتصادی تغییر می‌کند.

صفحه 5:
شیوه های فرزند پروری * فرزند پروری دوجنبه گسترده دارد :جنبه اول.برتوقع بودن است.برخی ازوالدین.معیارهای عالی برای فرزندانشان مقررمیکنند تارفتارفرزندانشان راتحت تاثیرقراردهند.جنبه دومءپاسخدهی است.برخی والدیننسبت به فرزندان خودپذ یراهستندوبه درخواستهای آنهاپاسخ می دهند. آنهاغالبابه بحث آزاد و کفتگوبافرزندانشان می پردازند.برخی والدین هم ءطرد کننده وبی اعتنا هستند .

صفحه 6:
ا-شیوه مقندر انه سبک مقتدرانه ,مناسبترین روش فرزندپروری _ است.والدين مقتدردرخواستهاى معقولی برای پختکی دارند,درعين حال صميميت ومحبت نشان مى دهند.صبورانه گوش دادن به نقطه نظرات فرزندانشان ترغیب مشارکت فرزندان در تصمیم گیری خانولدگی . - فرزندان والدین مقتدر.بسیار خوب پرورش میابند .آنها شادوسرحال هستندءدارای اعتماد به نفس بالاو خودگردان هستند.

صفحه 7:
۲-شیوه سهل گیر انه لین والمین مهرورز وپذیرا هستند.فرزندان لین والدین خیلی نا پخته هستند و وابستکی زیاد دارند

صفحه 8:
۳-شیوه استبدادی والدین متوقع هستند .فرزندان این والدین مستبد.مضطرب» گوشه گیر وناخوشنود میباشند .

صفحه 9:
* در میان لین سه شیوه والبين ‎“ia‏ استیدادی کمترین مهرورزی و محبت را از خود نشان مىدهند. .به ويقه لين والدين به ندرث در رابطه‌ای كه منجر به خشنودی کودگ شود شرکت مي‌کنند. آن‌ها عموما نسبت به تلاش‌های کودکان برای حمایت و توجه بی‌تفاوتند وبه ندرت از تقویت مثبت استفاده می‌کنند. آبراز محبت در لین آلگو در پائین‌ترین سطح قرار دارد. لين والدينء تاييدء همدلی و همدردی اندكي را نسبت به فرزندان خود ابراز می‌کنند و شواهد اندکی مبنى فى ‎Salsa ot‏ قوى ميان مادر و فرزند وجود دارد. در حقیفت بر اساس گزارش‌های موجود. این والدین برای کنترل کودکان خود از شیوه‌های آیجاد ترس استفاده می‌کنند و هیچ گونه تفاهمى بين والدین مستبد و فرزندانشان وجود ندارد. لین وال آطاعت کودک رایک حسن تلقی مي‌کنند و در مواقعی که اعمال و رفتار گودک در تعارض با معیارهای آن‌ها قرار می‌گیرد؛ از تنبيه و اعمال زور برای مهار ‎Sie‏ کودک استفاده می‌کنند: بر اساس تحقیقات»؛ » فرزندان والدین مستبد نسبت به فرزندان والدین مقتدر در برقراری رابطه با همسالان و داشتن موقعیت فعال و نیز استقلال رای در سطح ی می‌گيرند. این کودکان همچنین افردی ن» منزوی» و آسیب پذیر نسبت به فشار (استرس) و محتاط توصیف می‌شوند.

صفحه 10:
بحث و نتبجه گیری شیوه‌هایی که والدین در تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند, نقش اساسی در تامین سلامت رولنی فرزندان آن‌ها دارد. در سایه ارتباط سالم است که می‌توان نیازهای فرزندان را شناخت و نسبت به تامین و ارضای آن‌ها همت گماشت. همان گونه که اشاره شد. هر یک از لین شیوه‌ها اثرلتی بر رفتار کودکان دارند که در این ‎ole‏ اثرات مخرب و منفی شیوه‌های سپهل گیرانه و مستبدانه بیشتر است. اجه آشمیت دارد نی انست عه طبو تحفيقات انجام فرفته بهترين شیوه فرزند پروری شيوه مقتدرلنه است كه والدين در عين كرم و صميمى بودن با فرزند خود, كنترل كننده و مقتدر هستند. اين شيوه به فرزندان كمك می‌کند تابا هنجارهای اجتماعی بهتر سازگار شوند و همچنین تاثیر کمی بر آزادی‌های فردی کودکان دارد. اين کودکان ‎coulis‏ واقع گراء دارای اعتماد به نفس, فعال, خود نظم‌بخش و مسئول هستند.

صفحه 11:
راهکارها * در درجه نخست باید والدی ین را نسبث به شیوه‌های فرزند پروری واثرات هر یک از آن‌ها بر فرزندان آکاه کرد ‎athens!‏ سازى ال چند طریق امکان‌پذیر است: * برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده در مدارس توسط وران* * برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین کودکان خردسال در مهد كود كها. * لزوم ایجاد دوره‌های آموزشی در مراکز فرهنگی مانند فرهنکسراهاء کانون‌های تربیتی آموزش و پرورش, کانون‌های فرهنکی مساجد و آماکن مذهبی برگزاری کارگاه‌های ‎Se‏ مدت و فشرده یک روزه برای والدین. * برگزاری جلسات برای مراقبین فرزندان بی سرپرست در مراکز بي زيستى.

صفحه 12:
* در درجه دوم باید مسئولین را؛ که در واقع والدین دوم فرزندان هستند. نسبت به وجود این شیوه‌ها و گستره رفتارهايى كه به دنبال دارنده آگاه کرد. این اطلاع‌رسانی به شیوه‌های زیر انجام می‌شود: * برگزاری جلسات مشابه جلسات والدین برای جامعه هدف زیر به منظور آشنایی با این روش‌ها و ضرورت آموزش والدین و کسانی که با فرزندان در ارتباط هستند: ۱- مسئولین آموزش و پرورش ۲- مسئولین بهزیستی ۳- مسئولین بهداشت روان در وزارت بهداشت 5- نمايندكان مجلس

صفحه 13:
0 ث امم م مه 5 روشهاى مثبت فرزند برورى : ١-بهبود‏ مهارتهاى اجتماعى در فرزندان : بهترین عامل پیش بینی کننده عملکرد سالم دوران بزرگسالی. میزان صلاحیت اجتماعی کودکان است. صلاحیت اجتماعی یعنی کودک بتولند با دیگران کنار بیلید وبا آنها با مسالمت زندگی کند. صلاحیت اجتماعی و عزت نفس در افراد با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. این موارد شامل همانندسازی, آموزش مهارتها و رفتارهای اجتماعی به کودکان و بکارگیری این آموزشها در گسترش تعاملات اجتماعی مثبت با دیگران می باشد.

صفحه 14:
۲-اختصاصي فرصتی برای مکالمه با فرزندان : انباست احساسات در درون کودک می تواند موجب طغیانهای خلقی, نوسانات يا حتی رفتارهای قلدرانه شود. كودكتان را تشويق كنيد كه كاملاً آزادلنه درباره احساساتش با شما صحبت كنند. به او تفهيم کنید که یک روش سالم ‎hy ly‏ خسمء ترس. اندوه يا درده صحبت کردن درباره لین احساسات است. تلاش کنید کودکتان عواطف خود را بصورت کلامی ابراز نملید و خود نیز بعنوان یک الگو درباره احساساتتان با او صحبت كنيد

صفحه 15:
۳-تشویق در انجام امور : پاداش و تشویق کودکان بخاطر یک رفتار خوب و مناسب بسیار مهمتر از آنست که به انتقاد از بخشی از رفتار که ممکن است ناپخته بنظر برسد. بپردازيم. بعنوان مثال اگر کودک شما اتاقش را مرتب نمود اما توده عظیمی از اسباب بازیهایش را در گوشه اتاق باقی گذاشته, به جای اينكه او را برای این غفلت مورد سرزنش قرار دهید, « گویید چقدر خوب اتاقت را تمیز و مرتب نموده ای.»

صفحه 16:
۴-به جای تنبیه به برقراری نظم و انضباط اصرار نمایید: نظم عبارتست از ارائه رفتاری قابل قبول که موجب یادگیری اتخاذ تصمیمات عاقلانه توسط فرد می گردد. به کودکتان برای رفتار خوب پاداش بدهید. محدودیتهایی را بسته‌به سن و موقعیت برای او تعیین کنید. سعى كنيد به آنها القا کنید که علاقمندید آنها خود ناظم خود باشند. تنبیه فیزیکی و حتی کلامی می تولند برای کودک مضر بوده و منجر به تنزل عزت نفس در وی شود.

صفحه 17:
۵-عدم انتقال استرسهای ناشی از محل کار به خانه و خانواده : وقتی که والدین در محیط کار با انواع استرس روبرو ‏ باشند ممکن است این استرس به زندگی خانوادگی آنها انتقال یابد و نهایتا آنها پیشتر مستعد بحث و مجادله با فرزندان خود بوده و کمتر قادر به تحمل رفتارهای نامناسب از طرف آنها باشند. این مسئله ممکن است اثر سوئى بر روی عزت نفس کودک داشته باشد. ضروریست که نسبت به شناسایی عوامل استرس زا در مورد خود اقدام نموده و به نیازهای بهداشت روان خود توجه کنیم.

صفحه 18:
۶-عدم پرورش افراطی فرزندان : این سبک فرزند پروری شامل ثبت نام کودک در تعداد زیادی از فعالیتههای فوق برنامه» آموزشی » ورزشی و موْسسات اجتماعی است. کودکان نیاز به زمان و فضایی برای خلاقیت» فکرکردن و کشف اشیاء توسط خود دارند. فرزندپروری افراطی ممکن است به اعتماد بنفس کودک آسیب برساند احتمالاً باعث ایجاد و گسترش افسردگی و سوء مصرف مواد شود.

صفحه 19:
برای ایجاد و برقراری نظم و انضباط به شیوه های ذیل توجه نمایید:

صفحه 20:
ا-انتقاد سازنده : بجای سرزنش کودک به او بگویید که چه نیازهایی ضرورت اجرا دارند. روی عمل يا رفتار متمرکز شوید. بعنوان مثال بجای گفتن « تو باز شلوغ کاری کردی؟ اسباب بازیهایت را همه جا ولو كرده اى» تمرين كنيد و بكوييد « اين اتاق آشفته ‎Cowl‏ می خواهی آنرا مرتب كنى؟ »

صفحه 21:
۲-راهنمایی مجدد: به فرزندتان کمک کنید تا هر رفتار ناخواسته را با یک رفتار قابل قبول جایگزین نماید. بعنوان مثال اگر فرزند شما در داخل اتاق توب بازى مى کند و آنرا به اطراف يرت مى كند, با او به داخل حیاط بروید و توپ بازی کنید.

صفحه 22:
۴۲-مکث : وقفه يا مکث بایستی بعنوان فرصتی برای کسب مجدد تسلط و کنترل خود توسط کودک بکار گرفته شوند نه بعنوان فرصتی برای تربیت مجدد توسط بزرگسالان. مثلا برای تمرکز حواس و پیشگیری از حواس پرتی کودک. می توان یک فاصله زمانی کوتاه از وی خواست که روبروی دیوار بنشیند . بایستی توجه داشت که برای ثمربخشی هر چه بیشتر وقفه ها رعایت تناسب و امساک در اجرای این وضعیت توسط بزرگسالان ضروری است.

صفحه 23:
علائم سلامت روان در کودکان : ۱-دوستانی دارد و با سایر کودکان کنار می آید. ۲-می تواند تمرکز حواس داشته باشد و توجه اش را روی موضوعی جهت دهد. ۳-لگوهای نسبتا ثابتی در تغذیه و خواب خود دارد. >علاقه و پیشرفت منطقی ( با توجه به توانایبهای خود) در مدرسه نشان می دهد. ۵-بیشتر اوقات از جنبه های مختلف زندگی خود نظیر : خانواده. دوستان مدرسه. ظاهرفیزیکی خود و ... احساس رضایت می نماید.

صفحه 24:
1-ز شکستها و ناسازگاریهای کوچک بیش از اندازه مضطرب يا عصبانی نمی شود. ۷به سایرین احترام می گذارد. ۸با انرزی است و در طول روز اين انرژی را حفظ می کند. ٩۹-سرگرمی‏ ها و تفربحات مختلف دارد.

صفحه 25:

فرزند پروري تهيه کننده: موسي الرضا قدسي مقدمه • زندگی خانواده نقش اساس ی در حف ظ س المت روانی ،اجتماعی و جسمانی کودکان و وال دین دارد .خ انواده اولین و مهم‌ترین بافت اجتماعی را برای رشد انسان فراهم می سازد .در جریان رشد طبیعی هر کودک یک رشته تغییرات شناختی ،عاطفی و اجتماعی را ش اهد هستیم .تقریبا همه کودکان در طول رشد و در جریان سازگاری با این تغییرات دچار مشکالتی می‌شوند و استرس و تعارضی را که ب ه دنبال می‌آید ،می‌تواند به مش کالت رفتاری-عاطفی و یادگیری در آن‌ها بینجامد .اکثر مشکالت رفتاری کودکان منعکس کننده شرایط پیچیده بین فردی اعضای خانواده به‌ویژه والدین می‌باشد .به عبارت دیگر وجود مشکالت رفتاری کودک به منزله روابط معی وب اعض ای خانواده با یکدیگر است و با روش‌های تربی تی نادرس ت وال دین و تعامالت معیوب آن‌ها با فرزندان ارتباط دارد. تعریف فرزند پروری • اصطالح فرزندپروری از ریشه پریو ( )parioب ه مع نی "زندگی بخش" گرفته شده اس ت .منظ ور از ش یوه‌های فرزند پروری ،روش‌هایی است که وال دین ب رای تربیت فرزندان خود به‌کار می‌گیرند و بیانگر نگرش‌هایی اس ت که آن‌ها نسبت به فرزندان خود دارند و همچ نین ش امل معیارها و قوانینی است که برای فرزندان خویش وضع می کنند .ولی باید پذیرفت که رفتارهای فرزن د پ روری ب ه واسطه فرهنگ ،نژاد و گروه‌های اقتصادی تغییر می‌کند. شیوه های فرزند پروری • فرزند پروری دوجنبه گسترده دارد :جنبه اول،پرتوقع بودن است.برخی ازوالدین،معیارهای عالی برای فرزندانشان مقررمیکنندتارفتارفرزندانشان راتحت تاثیرقراردهند.جنبه دوم،پاسخدهی است.برخی والدین،نسبت به فرزندان خودپذیراهستندوبه درخواستهای آنهاپاسخ می دهند. آنهاغالبابه بحث آزادوکفتگوبافرزندانشان می پردازند.برخی والدین هم ،طرد کننده وبی اعتنا هستند . -1شیوه مقتدرانه • سبک مقتدرانه ،مناسبترین روش فرزندپروری است.والدین مقتدردرخواستهای معقولی برای پختگی دارند،درعین حال صمیمیت ومحبت نشان می دهند،صبورانه گوش دادن به نقطه نظرات فرزندانشان ترغیب مشارکت فرزندان درتصمیم گیری خانوادگی . • -فرزندان والدین مقتدر،بسیار خوب پرورش میابند .آنها شادوسرحال هستند،دارای اعتماد به نفس باالو خودگردان هستند. -2شیوه سهل گیرانه این والدین مهرورز وپذیرا هستند،فرزندان این والدین خیلی نا پخته هستند و وابستگی زیاد دارند -3شیوه استبدادی والدین متوقع هستند ،فرزندان این والدین مستبد،مضطرب،گوشه گیر وناخوشنود میباشند . • در میان این سه شیوه ،والدین درشیوه‌ی استبدادی کمترین مه رورزی و محبت را از خود نشان می‌دهند .به ویژه این والدین به ندرت در رابطه‌ای که منجر به خشنودی کودک شود ،شرکت می‌کنند .آن‌ها عموما نسبت ب ه تالش‌های کودکان برای حمایت و توجه بی‌تفاوتند و به ن درت از تق ویت مثبت استفاده می‌کنند .ابراز محبت در این الگو در پائین‌ترین سطح قرار دارد .این والدین ،تایید ،همدلی و همدردی اندکی را نسبت ب ه فرزن دان خود ابراز می‌کنند و شواهد اندکی مبنی بر روابط قوی میان مادر و فرزن د وجود دارد .در حقیقت بر اساس گزارش‌های موج ود ،این وال دین ب رای کنترل کودکان خود از شیوه‌های ایجاد ترس استفاده می‌کنند و هیچ گون ه تفاهمی بین والدین مستبد و فرزندانشان وجود ندارد .این والدین اطاعت کودک را یک حسن تلقی می‌کنند و در مواقعی که اعمال و رفتار کودک در تعارض با معیارهای آن‌ها قرار می‌گیرد ،از تنبیه و اعمال زور ب رای مهار خواسته کودک استفاده می‌کنند. • بر اساس تحقیقات ،فرزندان والدین مستبد نسبت ب ه فرزن دان وال دین مقتدر در برقراری رابطه با همساالن و داشتن موقعیت فعال و نیز استقالل رای در س طح پایینی قرار می‌گیرن د .این کودک ان همچ نین افردی خشمگین ،منزوی ،غمگین و آسیب پذیر نسبت ب ه فش ار (اس ترس) و محتاط توصیف می‌شوند. بحث و نتیجه‌گیری • شیوه‌هایی که والدین در تربیت فرزندان خود به‌کار می‌گیرن د ،نقش اساسی در تامین سالمت روانی فرزندان آن‌ها دارد .در سایه ارتباط سالم است که می‌توان نیازهای فرزن دان را ش ناخت و نسبت ب ه تامین و ارضای آن‌ها همت گماشت .همان‌گونه که اشاره شد ،هر یك از این شیوه‌ها اثراتی بر رفتار کودکان دارند که در این میان اثرات مخرب و منفی شیوه‌های سهل گیران ه و مس تبدانه بیش تر اس ت. آن‌چه اهمیت دارد این است که طبق تحقیقات انجام گرفته ،بهترین شیوه فرزند پروری ،شیوه مقتدرانه است که وال دین در عین گرم و صمیمی بودن با فرزند خود ،کنترل کننده و مقتدر هستند .این ش یوه به فرزندان کمک می‌کند تا با هنجارهای اجتماعی بهتر سازگار شوند و همچنین تاثیر کمی بر آزادی‌های فردی کودکان دارد .این کودک ان با کفایت ،واقع گرا ،دارای اعتماد به نفس ،فعال ،خ ود نظم‌بخش و مسئول هستند. راهکارها • در درجه نخست باید والدین را نسبت به شیوه‌های فرزند پروری و اثرات هر یک از آن‌ها بر فرزندان ،آگاه كرد .این آگاه‌ سازی از چند طریق امکان‌پذیر است: • برگزاری کالس‌های آموزش خانواده در مدارس توسط مشاوران. • برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین کودکان خردسال در مهد کودک‌ها. • لزوم ایجاد دوره‌های آموزشی در مراکز فرهنگی مانند فرهنگسراها ،کانون‌های تربیتی آموزش و پرورش ،کانون‌های فرهنگی مساجد و اماکن مذهبی. • برگزاری کارگاه‌های کوتاه مدت و فشرده یک روزه برای والدین. • برگزاری جلسات برای مراقبین فرزندان بی‌سرپرست در مراکز بهزیستی. • در درجه دوم باید مسئولین را ،که در واقع والدین دوم فرزندان هستند ،نسبت به وجود این شیوه‌ها و گستره رفتارهایی که به دنبال دارند ،آگاه كرد .این اطالع‌رسانی به شیوه‌های زیر انجام می‌شود: • برگزاری جلسات مشابه جلسات والدین برای جامعه هدف زیر ،به منظور آشنایی با این روش‌ها و ضرورت آموزش والدین و کسانی که با فرزندان در ارتباط هستند: -1مسئولین آموزش و پرورش -2مسئولین بهزیستی -3مسئولین بهداشت روان در وزارت بهداشت -4نمایندگان مجلس روشهای مثبت فرزند پروری : -1بهبود مهارتهای اجتماعی در فرزندان : بهترین عامل پیش بینی کننده عملکرد سالم دوران بزرگسالی، میزان صالحیت اجتماعی کودکان است .صالحیت اجتماعی یع نی کودک بتواند با دیگران کنار بیاید و با آنها با مسالمت زندگی کند. دیگر ارتباط صالحیت اجتماعی و عزت نفس در افراد با یک مستقیم دارند .این موارد شامل همانندسازی ،آموزش مهارتها و رفتارهای اجتماعی ب ه کودک ان و بک ارگیری این آموزش ها در گسترش تعامالت اجتماعی مثبت با دیگران می باشد. -2اختصاص فرصتی برای مکالمه با فرزندان : انباشت احساسات در درون کودک می تواند م وجب طغیانهای خلقی ،نوسانات یا حتی رفتارهای قلدران ه ش ود .کودکت ان را تشویق کنید که کامًال آزادانه درباره احساساتش با شما صحبت کنند .به او تفهیم کنید که یک روش سالم ب رای بیان خش م، ترس ،اندوه یا درد ،صحبت کردن درباره این احساسات اس ت. تالش کنید کودکتان عواطف خود را بصورت کالمی ابراز نماید و خود نیز بعنوان یک الگو ،درباره احساساتتان با او صحبت کنید. -3تشویق در انجام امور : پاداش و تشویق کودکان بخاطر یک رفتار خوب و مناسب بسیار مهمتر از آنست که به انتقاد از بخشی از رفتار که ممکن است ناپخته بنظر برسد ،بپردازیم .بعنوان مثال اگر کودک شما اتاقش را مرتب نمود اما توده عظیمی از اسباب بازیهایش را در گوشه اتاق باقی گذاشته ،به جای اینکه او را برای این غفلت مورد سرزنش قرار دهید« ، بگویید چقدر خوب اتاقت را تمیز و مرتب نموده ای». - 4به جای تنبیه به برقراری نظم و انضباط اصرار نمایید: نظم عبارتست از ارائه رفت اری قاب ل قب ول ک ه م وجب یادگیری اتخاذ تصمیمات عاقالنه توسط فرد می گردد .به کودکتان برای رفتار خوب پاداش بدهید ،محدودیتهایی را بسته به سن و موقعیت برای او تعیین کنید ،سعی کنید به آنها القا کنید که عالقمندید آنها خود ن اظم خ ود باش ند. تنبیه فیزیکی و حتی کالمی می تواند ب رای ک ودک مضر بوده و منجر به تنزل عزت نفس در وی شود. - 5عدم انتقال استرسهای ناشی از محل کار به خانه و خانواده : وقتی که والدین در محیط کار با انواع استرس روبرو باشند ممکن است این استرس به زندگی خانوادگی آنها انتقال یابد و نهایتًا آنها بیشتر مستعد بحث و مجادله با فرزندان خود بوده و کمتر قادر به تحمل رفتارهای نامناسب از طرف آنها باشند .این مسئله ممکن است اثر سوئی بر روی عزت نفس کودک داشته باشد .ضروریست که نسبت به شناسایی عوامل استرس زا در مورد خود اقدام نموده و به نیازهای بهداشت روان خود توجه کنیم. -6عدم پرورش افراطی فرزندان : این سبک فرزند پروری شامل ثبت نام کودک در تعداد زیادی از فعالیتهای فوق برنامه ،آموزشی ،ورزشی و مؤسسات اجتماعی است .کودکان نیاز به زمان و فضایی برای خالقیت ،فکرکردن و کشف اشیاء توسط خود دارند. فرزندپروری افراطی ممکن است به اعتماد بنفس کودک آسیب برساند ،احتماًال باعث ایجاد و گسترش افسردگی و سوء مصرف مواد شود. برای ایجاد و برقراری نظم و انضباط به شیوه های ذیل توجه نمایید: -1انتقاد سازنده : بجای سرزنش کودک به او بگویید که چه نیازهایی ضرورت اجرا دارند .روی عمل یا رفتار متمرکز شوید. بعنوان مثال بجای گفتن « تو باز شلوغ کاری کردی؟ اسباب بازیهایت را همه جا ولو کرده ای» تمرین کنید و بگویید « این اتاق آشفته است می خواهی آنرا مرتب کنی؟ » -2راهنمایی مجدد: به فرزندتان کمک کنید تا هر رفتار ناخواسته را با یک رفتار قابل قبول جایگزین نماید .بعنوان مثال اگر فرزند شما در داخل اتاق توپ بازی می کند و آنرا به اطراف پرت می کند ،با او به داخل حیاط بروید و توپ بازی کنید. -3مکث : وقفه یا مکث بایستی بعنوان فرصتی برای کسب مجدد تسلط و کنترل خود توسط کودک ،بکار گرفته شوند نه بعنوان فرصتی برای تربیت مجدد توسط بزرگساالن .مثًال برای تمرکز حواس و پیشگیری از حواس پرتی کودک، می توان یک فاصله زمانی کوتاه از وی خواست که روبروی دیوار بنشیند .بایستی توجه داشت که برای ثمربخشی هر چه بیشتر وقفه ها رعایت تناسب و امساک در اجرای این وضعیت توسط بزرگساالن ضروری است. عالئم سالمت روان در کودکان : -1دوستانی دارد و با سایر کودکان کنار می آید. -2می تواند تمرکز حواس داشته باشد و توجه اش را روی موضوعی جهت دهد. -3الگوهای نسبتًا ثابتی در تغذیه و خواب خود دارد. -4عالقه و پیشرفت منطقی ( با توجه به تواناییهای خود) در مدرسه نشان می دهد. -5بیشتر اوقات از جنبه های مختلف زندگی خود نظیر :خانواده، دوستان ،مدرسه ،ظاهرفیزیکی خود و ...احساس رضایت می نماید. - 6از شکستها و ناسازگاریهای کوچک بیش از اندازه مضطرب یا عصبانی نمی شود. -7به سایرین احترام می گذارد. - 8با انرژی است و در طول روز این انرژی را حفظ می کند. -9سرگرمی ها و تفریحات مختلف دارد. موفق و پيروز باشيد

51,000 تومان