هنرصنایع دستی

فرش تركمن

صفحه 1:
5 ۰ فرش ترکمن :زیر نظر استاد ارجمند جناب آقاي مپندس عبدا... احراري تیبیه و تنظیم : لیدا قدملی زاده دي ماه 85

صفحه 2:
فصل اول : سوابق تاريخى ساحتار (eo Ay) eS فصل دوم : ‎١‏ تاملى بس نقوش فرش ت ركمن ‎١‏ پم در ‎ma‏ ‎Pees‏ جار 5 حكونه در نقوش فرش ت ركمن نوآورى كني نتيجه كيرى ۳ فهرست منابع ومأخذ عكسها

صفحه 3:
جکیده ۱ فرهنگ و تمدن عمیق و تتومندی است که نه تتها در مقابل هجوع بیگانگان و اقوام مختلف داخلی و خارجی سخت و مقاومت کرده بلکه به گونه ای رفتار نموده فرهنك تحميلى بيكانه را در نود حل كررده است و به آن سيماى تركمنى بخشيده تا آنجا که تاریغیادمی کنده کمن با ضرش و فرش بات کمن شهررت داشته استه. فرش همچون درحتی است که ريشه در ژرفای خاک صحرا و شاحه ای در بلندای و ‎BRO Re) TV ECM‏ ‎PP eR SEES STN Le Me Yer PORTH Iy Spee)‏ محبت دارند.

صفحه 4:
۷ يا 45 بستر دليذيى انسانى را مورد هجوم و يورش قرار ‎wal‏ حایگاه طولاتى وخاص نود را در كانون در | ‎eer epee CN pes‏ ۱ مرزهاى تاريخ به زمان حال شده و به آينده نين امتداد نواهد داشت. در این اا ا ا 0 ‎Bier See eye pers‏ 0 ارزيابى قرار دهيم؛ سيس راه حلهاى رشد وتوسعه آن ييشنهاد مى دهيم بدان اميد كه مورد استفاده دست اند ركا ران اين هن صنعت ya's

صفحه 5:
* از موارد بسیار مهمی که همواره در شکل گیسی هنر جوامع كوناكون نقش غير قابل انكارى داشته فرهنك است. يكى از معانى را می توان مجموعه باورها و سنت های مشتررک جامعه ‎CMe. et viel Perl enous)‏ ا ۱ نمی توان فرهنگ را نادیده گرفت. در واقع ابتدابایدبنیان های ار فرهنك مهم ترين آنهاست.

صفحه 6:
" ايران به عنوان يكي از قديمي ترين تمدن هاي شناخته ‎eee Seek Ree tee SOC te tec)‏ فرهنگ بر گرفته از اسطوره هاء باورها و سنت هاي کین اين سرزمين است كه به عنوان جشمه اي زاينده: همواره جاري بوده و خواهد بود. هنرهاي كوناكوني كه در تاريخ جند هزار ساله اين كشور به وجود آمده و به شکل زباني براي بیان و انتقال مفاهیم پیچیده به مخاطب به کار رفته است از بطن چنین ۱ eee Nene nese Se) ‏توان هنر قالى و نقش قالى دانست که صدها سال موجب‎ ‏شكتفي هنر دوستان سراسر دنيا بوده اسث.‎

صفحه 7:
تركمن هاى ايران در منطقه تركمن صحرا واقع در مرز ا ا ا ا تت ایا ۳ * مردم تركمن اكر جه اصالت خود را حفظ كرده اندء سنتییای فراوانی را چه در جنگیای قبیله پی. چه در جنگ با همسایگان و چه تحت تأّثیر فرهنگ های مسلط همسایگان از دست داده انذء به طورى كه ييكيرى تاريخ آنان کار 5-52

صفحه 8:
60 ‏ا‎ Se ere Se. DO et Tne ‏بوده و آنبا را یه شکل ها و اندازه های گوناگون می‎ ‏بافته اند تا نبازهای متنوع زند کی کوج نشینی و نیمه‎ ۱7 7 7 Ree gf Me SCN NCE Ce emer ne RUNG ‏ا الك ل‎ Ler ۶۳۳ ‏ا ل ا‎ ‏سپاسی گاه امکانات بهتری مثل کشاورزی را فراهم می‎ ‏آورد.‎

صفحه 9:
زنان عشایر و از جمله تر کمن ها در انواع بافته ها چنان کاردان و سر رس تسه( شگفت انگیزی را ایجاد می کردند که گاه. به ویژه هنگام ‎Beene Ie a oe‏ ۱ ‎ie euutts‏ | بود. زير دست ويا و در زندكى كذرا و نايايدار و در عين حال ير ‎Bi ee‏ ا ا ‎Ie ae ee Re RO.‏ نمونه هایی باقی مانده است که با پیشامد یا دست بیگانه یی ‎ngs te Ree LO‏ انواع قابل توجبى رااز كزند روزكار نكه داشته است. كهنه ترين اين نمونه هااز قرن دسر مر 7 ۱

صفحه 10:
* از میان قبایل مختلفی که قالیبافی در آنبا رواج داشته است (در قرون گذشته) فقط نام سه قبیله کینه به جای مانده كه از قاليبافى آن سختن رفته است: سالورء جدر ‎ON UL Sse el eS)‏ ل 500 كيبنة ترين و عمده ترين قاليباى تركمن از قرن نوزدهم ميلادىء باقى مانده است. در عين حال كه بافت قالى در ‎KEN CI ECS ES eaer)‏ 0 00020 ‎See Pup ise Re Uy‏ ۳ بافته اند.

صفحه 11:
‎Tee Sa ce‏ را ار ‎ep) er) (Carer |‏ ل ل ۱9 ايلاتى بوده اند كه قاليبافى در آنها رواج داشته است و ‎sere ree eee)‏ 6 داشته اند. ‏ا ا 6 رت ‎PRC‏ ‏اطمینان سخن گفت. بیان تاریخ قالی تر کمن نیز خالی از 0 كت شدید ندارد. زيرا به صورت نقش هاى تكرارى باقى مانده است.

صفحه 12:
* اين نقش ها در ايران بيش از ششصد سال سابقه دارند ودر و اند. از آنجا كه كهن ترين قالى به دست آمده ى جهان نين دارای نقش های تکر‌اری استه باید يذيرفت كه نقش هاى ترکمنی در یک مرحله ی ابتدایی باقي مانده اند.

صفحه 13:
ان كيان 1 فرش تركمن (سالور) - اندازه 272320 - نيمه اول قرن نوزده

صفحه 14:
* تار ويود قاليهاى تركمنى در بعضى از موارد از يشم است و آنها از بشم كوسنتدان حنود بسراى بائتن ججنين فرشهابى استفاده مى كنفد. قالى تركمن را زنان بس روى دار افقى ودر درون جادر مى افنده در نتيجه بافت قطعات كوجكتر» رواج دارد. علاوه بس 2 ‎DP Ser PELE Se TES Lee Wey‏ ار توان به و رجين» آلماليق و اجاق باشى اشاره كررد.

صفحه 15:
2 ‏ا‎ DT ‏دیگر بافته ها را به ضراموشی سپرده اند و اطلب به بافت یک نوع‎ ‏ار‎ ier mepeenity ‏سمل و ,مر در‎ ‏یا آلمالیق دیگر بافته نمی شود.‎ 8 تلا و ار بافندكى سبس از تكه قررار دارد و بيشتررين حجم قالى را توليد مى کند. جعفربای سپس از آتابای قررار دارد و توليد آنهم کمتر است.

صفحه 16:
Doe est SIE eT, Yen ee Ta * III, GIGS ۱ * شیرازه متصل در قالیهای ترکمنی به کار می رود و گلیم بافی ‎sie‏ 2 درشت باف هستتد ولی در ایل تکه که بیشتر از ابمریشم استفاده می ‎Cae‏ و اه ‎Bre it‏ بای میا ژر نازك) كه به همراه قاليجه هاى بلوج از با رزتترين نمونه هأى اين شيوه در اين زهان هستند. 0 ‏ا‎ ee oe

صفحه 17:
* نقشه هاى تركمنى اصيل همه تكررارى هستنده يعنى از تكررار يك يا جند نتشمایه شکل می گیررند. "جان تامپسن" ویخ‌گی نقوش قالی تررکمن را اینگونه توصیف می کند: * ویگی بافت کمن "گل"است. هر کسی روزگاری عملاًدراین اندیشه سر 2 ا 0 0 جادرهاى يك اردوء و انواع گل. اندیشه ی دیگر این است که نقش های تم کمن از طررح هاى در هم رفته و رايج دورهى تيمورى كررفته شده است. اين ا 000 و ‎So‏

صفحه 18:
ا ل ۱ ‎ere ee eee De OTL red‏ 00 یافته اند. آنها را از قررن هم هجری (پانردهم میلادی ) در قالی ترکمن واز قرن دهم هجری (شاندهم میلادی ) در قالی های ايررانى مى توان ار * به عقيده اوت ركمنها نقشها را مت كر (درهم فشرده ) مى كررده اند. انرواى فرهنكى آنان را در حفظ طرحهاى كهنه كمك كررده است. لا شود کلید کار است.

صفحه 19:
* طبیعی است که تا همین حد اشکالات فرراوانی بر این نظرریه وارداسته یه ‎ON Ser Diet tire LeeLee‏ ‎Bonn Erte Pal oes ee een TT BYE‏ * به عتیده اجان تامپسن" حلقه ار نماد هر گونه حلقهء روزنه و امتال آن است. و رواج اين نقش در قالى هاى ترك ( آسياى صغيس ) را به شكل كيررى كل ت ركمنى ممربوط مى داند. اين حلقه ابر شناخته در ايرران "ميله ‎Me ead Tee eI‏ ۱ مد 2

صفحه 20:
" جان تامپسن تررنج هشت گوشه قالی تررک در قررن دوازدهم هجری را منشأً 4 دارد. و نموداری نیز در این مورد ارائه داده است. (نمودار در صفحه بعد) ‎eee‏ ۱ كلها توجه نمى كتند. د ال ا 2 هر قدر هم کوچک وناچین از آن سرچشمه در این گلها باشدء در حالی که ‎ol‏ زر سا ۱ پیوند داد.

صفحه 21:
" تركمنها كلهاى اصلى قالى نود را نامهايى داده اند كه صورت مهمترین آنها و معنی نام آنها مسائل بسیاری را روشن می کند. * "وچه زیبا گفته است بوگولیویررف محقق نامی فرش ت کمن" " در فرش ترکمنی» ما به یک منبع زیباشناختی از کار و تلاش ‎See Ae Ce ST epee Ves‏ ا ‎Ae ye ey eS oes ea lp eee)‏ كرانبهاى زمانهاى دور دست و كهنه باشد هماذاء شرايط تمدن و ‎RET SE Sb Ye eB‏

صفحه 22:
مهم ترین گلهای قالی ت کمن چنین استا: 5 0 كل بز ركى است ‎oes‏ 2 سر سس ۱ aes 0 se ۱ ۷- سکیز قابی تست ال ور تسا سل تا ۸-چر پلک | سول _| به سنی چرخ فلک. | 2 | ید دس ید ۱ ‎i = — 4‏

صفحه 23:
* همانگونه که قبلاً ذکر شد. اکثر نقوش قالیهبای تر کمنی از آنجائيكه ‎prec pee)‏ ات ‎CRUSE‏ ‏طبيعى مشخص هستند لذا ‎PRO ee SL eee‏ موسوم شده اند. كه براى نمونه موارد زير را ذكر مى نمائيم: " آدينه كه به معنى اذين (زيور) است و به شكل يك زيور زرين هم هست؛ آينا؛ آينه؛ آيناقوجك (تركيبى از آينه و قوجك)؛ اتنك. آذين ( د ‎es)‏ ا 3000 با آن ‎No ray)‏ رنگ)؛ آق سرای (سرای 00 لك بازار (شش بازار. تقلید از چبار بازار چبار سوق فارسی)؛ کر ‎(S13 041 Joo «IS‏

صفحه 24:
5 بادام؛ برکرک. ‎ps5 y)‏ 5( 007 (بوستان)؛ ‎Ks‏ ‏(بغلك ستونء اصطلاح معمارى)؛ بوتا (بوته؛ بته)؛ بورك ‎COD)‏ سيستانى: بوركم)؛ يارسى كل؛ يج (ييج)؛ ‎De aaa‏ سر لا ترس حلقه (حلقه ی بر عکس)؛ تکبنت (ترک بند)؛ ‎BCC Re RIC DN Sor Lic DOU Oe ed‏ ‎OLS) plete)‏ زر اشتر؛ اين اصطلاح تركمنىء ترجمه است).

صفحه 25:
8 ار ‎SCE SEs‏ ‎CN SE a ae eer Te bree LCD)‏ (جمجه)؛ جووال كل (ترنج جوال)؛ قارجين كل (ترنج خورجين)؛ خمتز ‎fe ee re RIEL (peer CoE MOT EL (alt SCs le)‏ درهم)؛ دالموج (دالموش)؛ دغا (دعاء بازوبند)؛ دغدن (داغدان)؛ ركمه (ركه. رديف)؛ زولفى زر(زلف زرء رشته ى زرين)؛ زنجير ليك (زنجيره)؛ سارى كيره (كيره ى زرد؟)؛ سانديق (صندوقء نوعى ترنج» مقایسه کنید با کلاردشت: صندوقی به معنی ترنجدار)؛ سکداغ كول(كل سره ‎Els‏ ره ‎ote (SAL)‏ نوز(شهنواز)؛

صفحه 26:
‎tne yard‏ ا ار قوچ)؛ کاساکلکن (کاسه ی گلکن» کاسه ی گلین که از خود نقش دارد)؛ کررمک ‎Be see TES) CIT CUR PUTO) BoC SYED)‏ دندانه)؛ گلین بارماق (انگشت عروسء تررجمه از فارسی؛ در فارسی انگشت عرروس» ابرروی عرروس و ... نام چند نقش است )؛ كول (1نم> كل )؛ كونى كل (كل ل ‏ل ا ۱ ا ا ا ل ‏گشته شط‌نجی )؛ ‎ene‏

صفحه 27:
۱ ed ‏قوم دیگری دیده شوند.‎ 001 ‎ESI eN) CI (dD)‏ ا 0 می شوده آلمنجیک (منجوق سرغ) حاشیه ای از دامنه های ریز استا که در آیران منجوق مروارید وامتال آن نامیده می شود. بعضی از نتشمایه های آنان هم به رل ۱ گرنه انواع گل (1) یا آبگیس (یمراب ترنج یا حوض فارسی 4 جولبارس تاپان (پای پلنگ » دیررنق (نان » اریک گول ( گل زرد آلو)؛ یا (پا) و ... نامهای در سرد سر

صفحه 28:
Pear ee ed ete ‏ا‎ eee ae ‏نقشهایی مثل نر و ماده ( از نتشهای اصیل قوم كوج نشين ) طلسم و امثال آن» ديده‎ ae ‏نی‎ ۱ pe es Pape ‏نشان ذوق آزمایی است و بهترین نمونه آن در میان قشقاییها است.‎ * دسته بی از گل های تر کمن به نع ال معروفند و معمولا با نام ايل به كار مى رون مثل سالور گلء تکه گل و .. از قدیم ترین نمونه های قالی ترکمن تاکنون, اینها مهم ترین نقش مایه های قالی این قومند و در واقع بیش از هم نماد یا نشان ا 0

صفحه 29:
‎ee =‏ ‎Popes Bec Pee ee A neem eset oO)‏ 527 رل می گید ولی هیچوقت بیش از نیمی از طول ضلع را نمی گیرد. در دو ضلع ود و 2 ‏= * شکل اصلی معمول رای دو محور است و این محوره فقط در پهل ها تا بل ور ا ‎keer Or‏ گل به وسیله ی ‎Era Yo‏ ۱

صفحه 30:
7 در درون هشت ضلعى ممكن است هشت ضلعى ديكرى؛ يك تا سه ‎Tee‏ ا ا ۱ فاصله ى اين شكلها تنزيين هاى اضافه تررى مثل كل (شبدر» ‎Tarr wl ey Cee ey‏ قررار مى كيرد و به اين ترتيب مجموعه ى كل به صورت يك نقش ييجيده ى اسرار آمين جلوه مى كند. در تصويس ديك ملاحظه مى كنيم. در تصوبى سمت جب شكل زيرء جهار نوع از تتزيين هاى داخلى كل ها را مى بينيم.

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
يكى از نقش مايه ها كه اكنون در قالى تركمن داراى بيش از بيست شكل مختلف و به ويززه نوع خاصى در هر ايل» طايفه يا حتى تيره ‎eer ae yer‏ 20 ‎Bay LOU PE ee Ya roe‏ در ميان عشاير و روستاييان فارسى زبان حوض نذاميده مى شود. كل تر كمنى همان ترنج ‎re e‏ ا تكرار مى شود.

صفحه 34:
" این نوع نقشه یعنی نقشه ی با گل های تک‌اری (تررنج تررنج) تا پیش از دوره ی تیموری در قالی های گرانبها و درباری ایمران زر قررن دهم هجری دیده می شود. اکنون گل های ت کمن دو دسته ‎ar]‏ ee OL Pe SECS SY ed eee ere net ae ‏همه‎ eee loca DO ‏كنيم؛ مى توانيم به اين نتيجه برسيم‎ ‏ی آنها یکی بوده و در ذوق آزمایی های قومی از هم فاصله گرفته‎

صفحه 35:

صفحه 36:
CO ee een Ch ‏گل های دیگر ندارند و احتمالاً هر یک‎ ‏سرحشمه ى جداكانه يى داشته اندء از‎ و

صفحه 37:

صفحه 38:
* (صندوق) را هم باید از انواع حوض شمرد؛ دسته ی ‎Pe eee ne Tee eRe LTS ce Coo!‏ ‎ec Tee One eee (aed Bar)‏ قوچکر؛ همه ی انواع قوچکرک؛ موئیز (شاخ)؛ عمده یی از انواع پودک: سیتک: زنجیر لیک؛ شخک؛ سکیز کله اس رورا سرجشمه هستند و مى توان آنه رابا هم مقايسه كرد.

صفحه 39:
حخماق * و« ‎een ۱‏ ا ‎i‏ ‏(در متن: سر حلقه)؛ ساری ایچان؛ ترس ا ل 10 ار دصر نیا ل ل یم دارای سرچشمه ی مشت رکند.

صفحه 40:

صفحه 41:
خمثاز ۰ وف به خمتاز بل سس( ۱ ‎ee sn eS‏ رد 0

صفحه 42:

صفحه 43:
۵ 0 تعويد : ‎a‏ 2 ال سس سر را رتیت بویا عقرب زرد (سارى ايجان)» شمرده شده است و انواعی از سیرغا (گوشواره) یکی هستند ره تس لا یب ترا برد 1 و ترا

صفحه 44:
== OK ASN ©) SEN

صفحه 45:
* ارگنگ قشته. ار کشیک. انواعی از آلتی ایپ. گیره. ایرمک ار Pierce Lec ect Te aS lee a ee eee to EE ere hea پذیرفته اند. اغلب نقشهای قالی آنان تکراری بوده و كاه ‎Near Ey‏ ا ا ل ‎Bieler toe ees Coe ec)‏ 0100 تشخيص اند.

صفحه 46:

صفحه 47:

صفحه 48:
نقش عقاب (طضر ) متعلق به طايفه ى جعضمرباى

صفحه 49:
ا عفر بای ساکن شرق دریای مازندر ان

صفحه 50:
نتش عقربه متعلق به طاینه ی تکه

صفحه 51:
قایسه له مد لد و ووه أن لو ةرين ل ‎a ad‏ ع رتم0 اردو مورد احترا آنهاسته.

صفحه 52:
۱ ‏کر سس‎ perl eared jae oD ate ious

صفحه 53:

صفحه 54:
درناق گل, متعلق به یه ی جعفر بای nee FE

صفحه 55:
۳ BEA Seo با لهام از كتاب

صفحه 56:
" فرش ترکمن, در دورانهای گذشته, تنها از رنگهای گیاهی و سنتی بهره می گرفته ار را و 7 روناس و قرمز دانه بود از بین رفت و رنگ های شیمیایی جای آنها را گرفت. از ره آورد اين جنكهاء از بین رفتن رنگ سرخ تیره ی (فلفلی) قدیم بود که به جای آن قرمز زوناسی ‎Pore |All)‏ می شود.

صفحه 57:
۱ تنوع رنگ آمیزی فرشهای دیگر نقاط ایران را ندارد. سابقاینج رنگ (سفید ساه. سبز ‎Pre)‏ ‏لاكى تيره» و لاكى متمايل به زرد در فرش تركمنهاى ايران به كار مى رفت ولى هم اكنون با تلاش افرادی همچون نیاز جان نیازی این رنگها به عدد دوازده رسیده است تا فرش ترکمنی ایران ۱ در راه پیشرفت ‎1S‏ رنگهایی که او ‎wswgl 1 jloii, Le 059591‏ 0 اییروشن, فهوه یی تیره, طلایی, نخودی و آبی آسمانی» زیتونی» سرمه پی» سبزء مشکی, لاکی

صفحه 58:
فرش ترک‌من ‏ حدود سال 850 [یا قبل از آن

صفحه 59:
* ترکمنیا رنگیا را از گیاهان مختلفی همچون رس مر مس رل سر اسیرک به دست آورده و برای رنگ قرمز از قرمز دانه استفاده مى كنندء رنك سرمه اى نيز از نيل بدست مى آيد. RPC ‏ا‎ a ‏تر کمنی را حفظ کند. از رنگرزی گیاهی استفاده‎ ‏می کند ولی با اینیمه در برخی رنگیاء ناگزیو‎ ‏برخى مواد شيميايى به كار مى برد كه جز اين‎ ‏ادا سس‎

صفحه 60:
* "نقشباى قالى تركمن با رنكرزى ثابت بافته نمى شوند بلكه تنوع محد ودى دارند واين دح ا تن در بافته های قرن سيزدهم هجرى تركمنياء رنگ آبی ویژه یی (نیلی. کبود) به کار می رفته که در قرن چباردهم متروک شده ولی هم اكنون به يارى هنر مندان از نو زنده شده We |

صفحه 61:
تأملي بر نقوش فرش ترکمن

صفحه 62:
ره وشیرین می باشد.هررقومی به تناسب نوع زندگی ووکار خویش ونحوه ارتباط اجتماعی باسایر اقوام وجوامع دارای نگررش خاص خود نسبت به شیوه زیست مى باشد.دروادى ضرهنك بايد كفت هرملتى برراى نود حماسه واسطوره هايى دارد که بررای آن ملت مقدس وقابل احشرام استت.حماسه دردل ملت جای دارد Oe yy yee rer Perec ew YEO In ey) ‏اسطوره ها روح وجسم انسانهاى تابع آن ملت بشمار مى روند.‎

صفحه 63:
۱ وستاره يرستى وطبيعت كرايى دربين جوامع بدوى همكى وجهى ازوجوه اسطوره واسطوره پررستی به شمار می روند.هیچ حماسه راستینی بی آنکه درقلب مردم نفوذکند نمی تواند علاقه ردم رابرائكيرراند وآنها را وادرا به حفظ وانتقال سينه به سينه اين اساطيس نمايد.هن_حماسى ‎Tob‏ ۱ بالین مقدمه باید گفت که تم کمنها نیز همانند سایرراقوام وجوامع بشریدارای سمبلهای خاص خودهستند که این سمبلها تتها ویثرء تکمنها نیسیت بلکه به نسبتی د رکل جهان می توان آذرا به اقوام مختلفن ۱ قبل ازظهور اسلام توتم پررست بوده اندوعده اى نين آنها راطبيعت كرا وطبيعت يرست مى دانتدكه حاكى ازعمق ارتباط اين افراد باطبيعت حكايت دارد.

صفحه 64:
Pe SLB CUP Ir Yen Pe) Skea ir a era tad LOS Para D etary ieee) eras ‏گفته اند.آنان عناصر طبیعت مانندآفتاب»روشناییءآب ودرحت را مقدس می‎ ‏شمرده اند.‎ | ES STN Ee OAPI I Oe Tad ‏ت ركمن ها سمبل قدرت وجنكندكى بوده است.ستاره قطبى نيز برراى تركمن ها‎ ‏رصم‎ PT ‏ا مر‎ ‏واستقامت اچون درسرزمین تر کمنها وزش باد شمالی هميشه شدیدتر بوده‎ PERSE ale Bey oN rere re rt is SEDs) ‏دقيقا روبه شمال (رو به ستاره قطبى ) مى كرفته اند.‎

صفحه 65:
لت کمن ها سس ‎PBF‏ عروج مى دانتدءعقرب زرد( زارت ‎La bea)‏ و و رت در 0 يمن! 0 ‏ا‎ i Iey eM had ‏معمولا قدرت وشوکت دربین هر قوم وقبیله ای ستودنی ست آنان‎ PSUS POLE LOL Sete ee ‏"تمفاها"( نشانه های قبایل ۲4 گانه اغوز )الهاع گررفته ازیازهای‎ ‏شكارى بوده است.‎

صفحه 66:
۱ بر اسب نمی زنند.فیل راسمیل موضع بررتر می داند و((فثل پای» ( (۳۷) ‎Eee rer NE Ree Bye -n sl PN eB.‏ حيوان صبوروبردبارونين به عنوان يك حيوان مبارك ووش يمن احتررا؟ ‎RC) Pe wee‏ ل فولکلور آنان نماد عمروسی وسپید بختی می باشد.این سمبل ها همگی درضرش رت استيلييزء شدمظهور وبروز يافته وجاودانه مانده اند.شكل وقالب فرش ق ركمن ا 2173 يا زمینه ۲ حاشیه

صفحه 67:
** درشكل كيرى ءت ركيب واتصال نتوش قاليجه ت ركمن جز حنط راست خط ديكرى وجود ندارد.د رقالى هاى تركمن «موتيف»هابى وجود دا رند ضرم هندسی آنها بشکل بیضی(نمادزمین )یا دایره( نماد ماه پدر یا خورشید )است وبمنظور اجتناب ازترسيم حنطوط منحنىءاين كونه موتيف ها به صورت ‎a ed‏ ا 0 ‎rected‏ ا 0 ‎Be ESET TCE ee YE)‏

صفحه 68:
PAV LORY tO OS PETE) (Caen Be) RICCO on dhad Pee Seles ‏رس‎ ‏ل‎ Uc en PY SCT S| See SYED OC PSE NSS oe DT TT aed D| eee OEE Red) ۱ BT ee ey Cere ne male ‏منبع فيضءسعد وسعادت)‎ | ازترکمن ها راء فرار رادرپیش گرفته است ونقش «سنچان ایزی > ( 0 ‎DLE PST Leer read bey OPE TOS c:)‏ کرده وتتها ردپایی از خود بجا گذاشته اند.(سنچان اینری»از کهن تمرین نمادهای ‎eye SI crane hb tw eLearn ere)‏ رز ۱ ‎Youu)‏

صفحه 69:
& ار رد ۳ هندسی تغییر یافته نییزه می باشد که به ‎a Se)‏ ار یمه خارج ب رجستكى داردمتصل مى شودوعمود بس آن قررار مى كيررد.طول ‎(Cr)‏ ل ۱ ازنمادهای جنگ است وسمیلی ببرای تهییج احساسات ت مکمن بای ش کته ‎eee IST SE a eer rola areas)‏ ا ل ‎pon E) Cp keel eT‏ 00 نمود. نیره دراین نقش به وسط گونه انسان خورده است واین به این معناست ‎preety aE IES‏ 00 حفظر نمود.

صفحه 70:
ا ۱ ای اقوام تر كمن ‎By‏ عهدقدیم حکایت می ‎any‏ EES pep Ce DYE EPEC y eS PELE tad 17۱۱۷9 ‏ا‎ OS even] Bye ed ‏رشدوبالندكى وزسيدن به كمال است.نقش كبوترمظه ريمرواز‎ ‏ورسیدن به اوج است ونیم ازدیگ شاخصه های فرش ت کمن‎ ‏هندسی بسیارزیبا می باشد واین‎ ۹ ewe aly! ‏استفاده‎ ‏نقوش برتاركى فرش تر كمن فراوان مى نشينند.‎

صفحه 71:
۱ اما خود هندسه دان ماهررى است كه حكونكى بكا ركيرى زواياء مناظر» خطوط ‎ey IT)‏ ا ۱7 هندسی غیر ازدستبافته هاه درزيو رآلاتءقاب دعاء كل يقه ها وحتى سنكق ‎ee eB BEIT So‏ ل ا رز اهل نقش استه (( نقشبند» است وشیفته نقوش هندسی , و " را )دركلام ۷ جادویی؛ اسطوره ای وحماسی می باشد.

صفحه 72:
ا ا ‎ere DY‏ ‎A OIE IP AT)‏ ا ‎PEA‏ ‎Cee rer‏ | ‎SSSI ee a aI DY eee Sy)‏ ۱ نتشمایه های فرش متجلی می گرردد ودرواقع « نقش» چییزی جن ورود یک ذهن پررسشگربه تاریکترین واسرا رآمینزترین هزارتوهای زندگی بیش نیست رم نكته متجلى مى كردد.

صفحه 73:
© ثروت وفتر» سلامت وبيمارى؛ غم وشادى» بيم واميدء جنك وصلح» هستى ونيستى دربين اقوام ت_كمن به يكديك. بيوسته اند وبراساس اين مبلارزه وجدال دائمى انسان ومحيط ‎Yao Pe)‏ ا ال ۱ زائیده می شوندونمادها,نشانه ها وسمیل ها به ل ا ‎eS ST re pel te)‏ ۱ ‎ST SPL ee TD Sean ee eend Sera‏ ا ‎re‏ ا ۱ ونحوء زیست قبیله ای - دارای ذهنیت ساده ود رک بی واسطه ای اززندگی هستند ولی این سادگی ذهن رادر قالب پیچیده ترین طبرحها بازتاب داده اند.

صفحه 74:
۱ تررين اشكال ورم آلودترين نوع در ننوش فرشها بازنمايى مى شوند.وى ا ا ا ل به نقش می کشد ویه باوری» وی ساده می اندیشد وپیچیده می آفریند. بيجيده تررين اشكال درضرش ت ركمنء اشكال زيستى است ودرعين حال رؤيايى تررين نقوش تر كمنى ذين به شمار مى رود.اين تتوش آرمان ها وايده آل هاى ‎out eS ee Vim Te Site et)‏ 0 ‎Pe Un PePIP CR CKO veD I NPN ESP ECs‏ نمايش مى كذا رند.

صفحه 75:
* آلاچیق مأمن امنی بای ترمکمن هاست که معماری آن برراساس نیازهای طبیعی ‎rere PET e eh ee)‏ ۱ ‎PPM a Ste Si SADE Pee PCLT)‏ جوب ازجنكلهاى اطرراف آنها تأمين مى شود ونمد نیز حاصل تلاش زنان است كه ازيشم كوسنند حاصل مى آيد. © نقش آلاجيق در قالى ت ركمن هيجكاه بصورت مشخص ووياه جلوه نكررده است اما دواي_متعدد ونيرزاشكال ونقوش شبيه به آلاجيق درضرشهاى تركمن مؤيد برداشت وطرر ز تلقى متفاوت زنان تركمن از زيست- بوم اطررافشان مى باشد.

صفحه 76:
ارود كه تمامى هنرهاى مردم تركمن ارتباط مستقيمى با طبيعت اطرراف دا رند ومحيط وطبيعت مادرء منش أ ومس رجشه زايش هنر درميان مردم ‎TOS) el eee ied‏ ۱ رابطه بین سمبل های طبیعی وجارى بين اين ملت وذيرز تدقيق درا رتباط بين ‎noel‏ ا ا ا ا ل ‎ACTE Cpe Pe Cea)‏ ا 0

صفحه 77:
فيش هاى ت ىكمن ‎i.‏ 2 بر‌خی مفاهیم در فش

صفحه 78:
Ae co eee cel as آيات ليق : فرشي براي مراسم تدفين | آق سو: قرش چادرنشینان ترکستان شرقي ۱ NU De MeL Guede Reel 00 ‏رس م‎ اوقوچي : پوشش بافته شده براي نگبداري چوب يا میله چادر (بورت ) تر کمني أتفون :0-۳ توتم و نشان ترکمني ( آسياي مرکزي )

صفحه 79:
* آجاق باشي : به شکل حرف لاتین 40 ‎eee Ae)‏ 2 ‎ee ee SecA)‏ ل ‎Roe Sere eae See hoe ENN pe‏ ال را ار توربا : ‎ben‏ :کیف یا کیسه کوچك در یورت تر کمن (مانند. تکه توريا) ا 0 جاليق : در جشن عروسي تركمني برروي سينه شتر زينت ميشود. سر رم رس زا

صفحه 80:
رت ار را ‎Be el‏ سالاچاق: بمثایه ننو براي کودکان به کار مي رود. 52711111110115 سس ‎eee OCS eB‏ و تبت است ‎Te oe eed Os‏ رس سر سره ‏جادوبي. ‏هاج ( خاج ): ضميمه طرح درشكل خاج در فرش تركمن .

صفحه 81:
* هاچ لي ( خاج لي ): فرشي با موتیف خاج براي پرده در ورودي يورت ( جادر ) به كار مي رود . هالي : واژه اي تركي که به فرش گفنه مي شود. کیبیتاك :۳۸0) : بند زينتي پورت ت رکمني. سس ال تسس را دس( ‎teh beens Bee LCC DIES)‏ و رت ‎mete acl D)‏ وس مملوك : خاندان ترك - جركز در قاهره .1517- 1250.

صفحه 82:
مصاحبه با بر خب 0

صفحه 83:
قاى عباس محمودى تاجس © طبرحهاى رايج امروز بازار طمرح مارى كل آحخال كل بازويندى؛ درناق كل» شانه اى» 0 ۱ 4 ۱ |-Con ei Bene eS) ba ل ۱ پسندند و بیشتر اندازه قالیچه و اندازه های 9 1 9 , 4 01 وخرک 19۲ DIED ‏کر جر ارام کی رآ‎ a YC CI tan LSS D ton eee carte mI a)

صفحه 84:
۱ ree Lenk ‏زر يصرورات رتكهاى طاريق استناده فى هذه ولى لتأسنانه‎ BED Yn Pee er sie ae eer STS IO) ‏ارو ارط الا در منطقه آق قلاوبند کمن جله‎ ۱ ۱ een MSTA) ‏ابریشم بیشتر و در رنگ لاکی بافته می شود که از نظرر صادر ات‎ 213 9 ‏رز‎

صفحه 85:
2 در بیررجند سابقا بیشتر پشتی تم کمن استفاده می شده و در سالهای اخیس اولا به دلیل وارد شدن پشتی های ماشینی و در ردگهای متتوع ‎PAS ee Bye e Yee reo ira eee De red Eee)‏ ۱

صفحه 86:
[ عصررف فرش ت كمن در بيرجند كم و يشتى هم كه سابقاً استفاده بيشترى داشته امروزه به دليل وارد شدن يشتى هاى ماشينى به بازار ل ا لل 0 نقش مادى كل در فرشهاى تركمن زيبايى و اصالت خاص خود را دارئد.

صفحه 87:
ى هودى تاجى فرش در هشهد © طررحهابى كه جهاد جديداً وارد بازار كرده مورد استقبال قررار تكرفت. و ‎Lee MEER EY) eS co‏ ۱ افتاده. ‎o‏ اندازه هاى ذرع و نيم - شش مترى؛ 4 مترى و ‎١‏ مترى ( كه حزيلى كم است ) مخصوص منطقه ج _كلان و تار و يود ابريشم در بازار درخواست فراوان دارد. ‏طریح آخال احتمال مخصوص منعلقه قتقاز بسیار با کیفیت و بسیار گرران قیمت است ولی متأسنانه بسیار کمیاب دیده می شود ولی بسیار اصیل است. ‏۱ ‏(شمال ایران) به خوبی شناسایی نمی شود.

صفحه 88:
Pere Eee biel oe PCr ke ESB er voy =O DECI =U ed NE Sen SC 010 OTe oe SOS E ETOP STIES ‏متنوع تر به بازار عرضه شود.‎

صفحه 89:
1- تغییمرات جزئی در نقوش قر رم کمن: رو نتش جدید با سرچشمه مشابهت آشکاری یافت همچون انواع نقش قوریاغا که 9 © يانقش قوجك كه كله قوج را تداعى می کند (شکلهای ۲ تا4) ل ار ۱ ما۱

صفحه 90:
ب) در گل هایی که از قالی اقوام دیگر الهام گرفته شده تغییررات باید به شکل هشت ‎hele edad wecced aN mud‏ ا باشد که بین این چند ضعلی ها با نمادهایی مثل پای پررنده پر می شود. 2 راه دوم با شناخت قوع تم کمن و محیط زند گیش ممکن می گرد تا بتوان از نمادها و تصاویر محیط تم کمنها اشکال تازه ای به نقوش ترر کمن اضبافه نمود. همچنین با یر ‎eaN rie ied‏ را ۳)با شناحت نتوش اصیل تر کمن که در قسمت وسط فر‌شها بکار میررود می توان تركيبات جديدى به تعداد عده كلهاى اصلی ضربدر_تعداد كلهاى متمم ايجاد كررد.

صفحه 91:
پس از نوآوری در نقوش ترکمن باید آنها را روی کاغذ شطرنجی ار است رسم کرد تا در موقع بافت نتوش به اصطلاح روی هم تا ‎TOY a)‏ ۱ ساسان سیادتی» دکتر حسین یاوری» سعید گل محمد

صفحه 92:
" اگررچه قالی های ت کمن مانند کهن تررین قالی موجود در جهان دارای نقشه های تكرارى استه اما نتشهاى آنها در مرحله اى ابتدابى و در حد بافته هاى ايرانى قبل ازدوره صفوى باقى مانده اند وتنها در رنك مطابق روز عمل كررده اند. ۱ بلوجها نين يافت. " متأسذانه ضرشهاى زيباى ت ركمن با كل هاى تكرارى و رنكهاى سرمه اى» شيسرى (سرخ و سفيد ) و شترى رو به زوال است و نقوش ت ركمنى جنان ف راموش شده اند كه اكلم آنها را به ثركمن ها نشان دهيم؛ باور نمى كنند كه اين نقش مربوط ا ا 0

صفحه 93:
eo نقوش ت ركمن كرجه نقش مايه اصلى يكسانى ندارندء اما به مرور به هم شبیه شده اند به كونه كه مى توان آنها را دسته بندى كررد. بعيد نيست نقوش هندسى ت ركمن جون خط هي وكليف مصر باستان باشد. ۱ SC) Een el rel PPE nee ae ‏تررنج ايررانى است كه در قالى هاى ت ركمن تكررار مى شود. اين نقش با كل هاى‎ 00 SP eee Te ST ls (eT ese Bee rer ey TIE etre ener ye bya ‏قرن دوازدهم هجری (هجدهم میلادی) را منشاً گل های ت کمن دانست. بعضی‎ ‏كل ها بسيار شبيه هم هستند. از اين رو مى توان كنت مس جشمه اصلى شان يكى‎ ‏بوده و بعضى آنجنان متفاوت هستند كه سرحشمه اى جداكانه داشته اند.‎

صفحه 94:
‎Om PU g oer I eT -et WAA EA eID Seren‏ ی هاى هشت بس (سكين قابى » كل هاى هشت ير (سكينز قابي » كل هاى كهن الكوء كل هاى كردء جمجمه كول (قاشق كود ) و كجبه ( كجاوه ) تقسيم كررد. در اين زمينه بايد كنت كل هاى كرد نيز انواع مختلفى دارد كه شامل فيلى بى كول (نقش ياى فيل » و ۱ 1 ۱ ‏گفتتی است تیه و طاینه هایی که نقوش آنها ارزش هنری بیشتری دارد عبارتند از: ۱ ‎en‏ ا ا ‎PCE Per ne Pee‏ ۱۳| مورد استفاده در فرش های تم کمن نیبم شامل روناس» نیل» فرمزدانه» زردچویه ات ‏ما۱

صفحه 95:
در ایرران دو طاینه آتابای با کمیت برتر در گنبده جعفربای در آق قلعه و گر‌گان از طاينه يموت و بخشى ازايل تكه در مراوه تبه با (بهترين كيفيت) قالى مى بافند. زنان» باذندكان ضرش هاى ت ركمن هستند. دختران ت ركمن از كودكى بافتن فرش را آغاز مى كنند تا جهيرززيه اى برراى نود فراهم كنند و تحت راهنمايى مادران نود فن بافتدكى و نقوش سنتى را ضرا مى كيررئد. مار

صفحه 96:
"_قالیچه عمده تررین محصول تکمن است. بافته های دیگیری نیز دارند که به شکل و | منقوش شبيه كناره با برز و بدون يرز براى بستن نمد و قاليجه هاى كوجك بررای مدحل چادر و جانمازی (نمازلیک) است. ۱ DE eed LOSE Te At ‏حل‎ ‎per RUB Rr Pere By y yee 2 ae ae yee) ‏ت كمن مى توان به تنوع در فرش ت ركمن رسيد.‎ www, Rugatiory

صفحه 97:

صفحه 98:
۱ Toe rT BT Nera ear eee ٠/9 ‏انتشارات درخت بلورين؛ تهمران جاب اول‎ 2- ضرشهاى ت كمنى؛ ب وكوليوبوفه ترجمه ناز ديبا نزيمه علم؛ تهران موزه طرش اران 5ه 1 0 ‏ا‎ POW Yenc Pete C ersiac) ۱۳۷ ۱ ACPD Panel err ere ease! ‏إفضن‎ 5- مجله قالی اییران شماره ۲ و ۰4۲ 6- قالی ت کمن » على حصورى 7- مصاحبه با تعدادى از مدرسين؛ هن آموزان و تجار ضرش

صفحه 99:
۱ nT CORT ee ‏ل‎ Era ‏بوطیقای ساختارگراءتنروتان تئودوروفء‌ترجمه محمد نبوی؛ تهرران: آ گام‎ -9 ‏2ص‎ ۱ arate “10 ۹ 1- ت مکمنهای ایررانمحمد رضا بیگدلی؛تهران:انتشارات پاسارگاده ۱۳2۹ ا ل ۱ 3- فرش تر كمنءبوكوليبفهنازديبا( خزيمه علم »تهرران:موزه ضرش ايسران» 167 ‎Ye- i es‏ ا ا ل لضا ‎LIA an a aes Brey eet‏ 0 نیا /دانشکده میبرانث فر ‎OOO. RugBri.org‏

62,000 تومان