صفحه 1:

صفحه 2:
فرصت جوانی | در این سن انسان در اوج قدرت بذنی و روانی استتا برای انفوهسبازی به اصلی وجود قدرت در دوران جوانی صرف آن در جهت خودسازی و توانمند سازی روح است. انسان به هر مقدار که از این دوران فاصله می ut قدرت نیاز دارد. فلسفه ۱ صرف قوت روح مى شود و در تیجه آن اگر چه ولی روحش قوی و توانا مى كردد. ولی اگر د دست می دهد بدون اینکه چیزی در خور عمر بیابد و در نتیجه احساس خسارت و ضرر این باره می فرماید: «ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و و زیان کاری است مگر کسانی که در قرآن کریم در سوره عصر در عملوا الصالحات؛ بدرستی که انسان د عمل(خودسازی) قرار دارن.» بتابراين بوی جوانی در مسیر خودسازی است و جوانی سکوی پرش به قله کمال و کلید رسیدن به سعادت جاودانه است. در این مرحله هنوز شخصیت انسان به طور کامل شکل نگرفته و صفات و حصلت است. لذا می توان با هزینه و قدام کرد. کاری که عمق روح ريشه نكر ن کردن فضیلت ها و اخلاق پسندیده صفات و ثبوت عادت ها بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

صفحه 3:
eee eS eee rey ان دوباره پدست آورد وئه ذخیره کرد. تعریف مدیریت زمان مدیریت زمان یعنی کنترل زمان و كار خويش. و به دست گرفتن آن و اجازه ندهیم که امور و حوادث ما را هدایت کنند. ‎-١‏ زمان سنجى و تعيين وقت معین برای انجام هر کار پرای انجام هر ‏ار و زمان سررسید لن بر حسب اولویت و ‏تعیین واقع بيثلنه بازه ‎ ‎ ‏اهمیت. ارزیلبی واقع بننه از وقت مورد نياز برا انجام وظایف روزانه همچون انجام تکالیف درسی: رفت و آمد و رسیدگی به امور خانواده حائز اهمیت است.اغلب اهمال کاری ها نتیجه عدم آگاهی شخص از وقت معین برای انجا کار است. اگر انجام کاری را مطلق و بدون نظر بگیریم معمولاً اهمال به آ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
بايد ساعت هايى را كه از نظر زیست شناختی و روان شناختى ميزان انرثيى بدن در بالاترين سطح زا شتاساین كر هو مهم ين کارهای خود را در ن ساعت ها انجام دهید. برای مثال» وصیه می شود صبح عصرها را به ورزش اختصاص های زود | به مطالعه و برنامه ریزی برنامه ریزی در حقیقت آماده نمودن و امکانات منابع و وسایل جهت تحقق بخشیدن به اهداف ‏ میباشد هيج ‎ally,‏ نيسته بدون وجود يزنامه “حائناً خواست های دیگران خواهیم بود. يا ‎Lan waa ge‏ دایم در تفا برای تنظیم وقت ارزشمند. تر از برنامه كجا بايد بايد باشيم و ميدانيم با مائلى كه با آن مواجه میشویم چگونه برخورد كنيم. مکتوب سازی برنامه ریزی زمان ما را یاری میدهد تا در اجرای برنامه ها زمان کمتری صرف ‏ کنیم. برنامه ریزی مکتوب هم چنان میتواند دارای ‏ . اثر فیزیولوژیکی محرک در جهت فعال فعال نمودن انگیزهای شخصی در کار ها می باشد.

صفحه 5:
eee eS eee rey ۳ بهره گیری از فرصت ها فرصت ها همچون عبور ابرها می گذرد. بنابراین فرصت های نیک را غنیمت بشمارید. از نكاه امام على (عليه السلام) بهره كير: نمونه اى از اين فرصت ها كه در آموزه هاى اكيد قرار كرفته عبارتند از اسلامی بیشتر مور فرصت حیات. سلامتی. ثروت. فراغ بال و جولنی که امام (علیه السلام) تمامی آنها را گذرا و روبه زوال می دانند و به پیروان خود توصیه می کنند که قبل از آنکه از دست روند بهترین رضعیت درست وبادیدگاهی دا که تونستهباشند تعریفی صحیح از اهدافشان ‏ در زندگی به عمل آو داشتن اهداف مشخص موجب خواهد شد تا شما باشند بتوانید زمان خود را به نحو احسن به کار های مهم تخصیص دهید.

صفحه 6:
فرصت استفاده از تفکر و فکر "خرد و اندیشه دیگران استفاده از تجریه های دیگران استفاده ۱ یع از عمر و زمان.استفاده ان است. آن که از تجربه های كاركزاران خويش را به استفاده از اهل تجربه در کارها دعوت می کند: وم مهم اهل اج از کارگزاران اهل تجربه استفاده کن» ‎Golly‏ ‏چنانچه انسان بخشی از عمر خوا گردآوری تجربه های دیگران کند. هرگز زیان

صفحه 7:
۱ این جهت. به مقتضای عقل. ‎ie‏ واه مار پنپاد راز 7 بزرگ خداوند است که همه افراد از آن برخوردار نیستند. وفراموش نمودن نتیجه تجربه های گوناگون دیده است. سعادتی انسان.است. تجربه استفاده نکند. همچون ‎ays‏ است کفاز زد زا فرامی گناد به جای تحضیل سود و منفعت؛ خود را به زحمت انداخته و عمر خود را به تباهی می کشانند.

صفحه 8:
000 یک درست خوب هندم تهایی‌های انسان» شریک غمها و شادی‌ها:بازوی یاری‌رسان به هنگام نیانن تکیهگاه انسان در مشکلات و مشاور خیرخواه در لحظات تردید و ابهام است. یعضی از مدمبه خاطر خصاتهای خودخواهانه. از تنهایی درای علی (ع) عاجزترینمردم هستند 9 دوستانی را که با زحمت بسیار فراهم نمودهاند. به اندک آزاری از دست می‌دهند. ایشان از گروه اول نیز عاجزترند ویژهگی شخصیتی دوست خوب: خوشبختانه در روایات اسلامى به اين بخش از مباحث دوستى توجه خاصى شده .به را به اختصار توضیح دهیم. ‎١‏ ايمان ‏ان همان باور و اعتقاد قلبی همراه اعتماد و اطميان است كه شوق يبه سوى عمل در انسان ايجاد مىكند. اين مفهوم كه ا ‏گرفته می‌شود با امنیت و امان همخانواده و ‎ ‎ ‏سازگار است. ایمان سرچشمه و زیربنای امنیت ‏و آرمش زندگی است. ‏اینک در جریان زندگی هدفمند د ‎ ‏می‌توان با کسی که به حدا و روز رستاخیز ایمان ‏شخصی ‏ندارد. دوست شد؟ آیا می‌توان به ‎ ‏طمینان کرد؟ اطمینان کرد؟

صفحه 9:
000 به او لقب امير مؤمنان دا شایسته دوستی با مزمن معرفی نمود مزمن برادر مزمن است ز: نمی‌کند. از او عیب نمی: سریازنمی‌زند. ارائه نموده است: هر است؛ پس بیندیش که با چه می‌نمایی! ۲ تقوی و نیکو کاری تقوی که همان التزام عملی به بایدها و نبایدهای ملاک سعادت, ريشه و اساس همه خوبی‌ها و سرآمد فضایل انسانی است. دوستی با اهل تقوی چند ویژگی مهم است. دلیل ایمان, راه نجا اول: مطمئن و پایدار است؛ از آنجا که ذات پاک خداوندی ازلی و ابدی است. آنچه مربوط و ماندنی خواهد بود و

صفحه 10:
000 ۳ خلق و خوى كريمانه اخلاق جمع خلق. مجموع صفات و ملکاتی که زیربنای اصلی شخصیت آدمی رابنا نهادهه به ساختار باطنی انسان شکل می‌دهد. ارزشهای اخلاقى آنقدر در زندكى انسان اهميّت دارد كه پیامآور محبت و دوستی. حضرت محمد (ص) فرمود: من به خاطر بسط و گستر: اده شدهام (انی بعثت لاتمم مکارم ینترین ویژگی یک دوست خوب. اخلاق کریمانه باشد. چه سعادتمند است کسی که با بزرگواران و صاحبان کرامتهای اخلاقی معاشرت دا که با سفلگان و صاحبان خوهای زشت. روزگار می‌گذراند! و چه تگونبخت است آن آن رو که یقین دارد آخرت باقی و دنا فانی است و آخرت در گرو عمل معنوی انسان است؛ به جلوهها و جذیهها ثروتمند باشد و هم قدرتمند: تعقلی به دنیا است. برای تحصیل حق و رسیدن به قرب الهی تلاش می‌کند. دلبسته به خدا و رسته از قید دنیا است؛ نداردء آزاده و اهل يقي

صفحه 11:
000 انتخاب همسر ازدواج. هسته ال ایجاد خانوا اج و خانواده سنگ بنای جامعه انسانی است. لذا نوع پایه بن امر مهم در پیشرفت و توسعه و نیز انحطاط و سقوط إجابعه, تأثير مستقيم داوف اج؛ عاملی برای رفاه؛ سکون و گستر مدنیت بشری است. صاحبان ادیان, فلاسفه و كاري ‎Olay‏ موجه و مین ن جامعه و رفاه بشريت . تکامل روحی؛ فکری و جسمی اقراد رشد ارزش های اخلاقی عم از فردی و اجتماعی) و. ملاک ها: ‎١‏ ايمان و دینداری ‏توسعه و ‎ ‎ ‎ ‏است. قرآن کریم در مینه می فرماید: ولا تتکحوا المشرکات حتی ولامه مؤمنه خير من مشركه ولو اعجبتكم و لاا ال حتی يومنوا و لعبد مؤمن خير من ون الی الا ال يدعو ی که آیمان نیا ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
000 ۲-عقل و هوش بعد از ديندارى؛ عقل و زیرکی از مهم ترین معیا و ملاک یک همسر خوب محسوب می شود و تداوم و پیمودن راه راست و حل مشکل زندگی کار آسانی نیست اگر دو همسر با هم تفاهم داشته باشند و موقعیت یکدیگر و شرایط و ک کنند. می توانند بر پایه صحیحی استوار سازند و به انجام وظیفه مشغول باشند و به کانون خانواده صفا و محبت.و گرمی: دهتد ودبا عقل وهدرایت مشکلات. را حل و فصل کنند. همسر عاقل امکانات خانوا توقعات بیجا و بلند ‎abe‏ ‏فشار قرار دهد. اكثرا اختلافات خانوادگی و کشمکش های زندگی معلول جهالت و ادانی زن و شوهر, یا یکی از آنها می باشد؛ زوجین هر چه عاقل تر باشند بهتر می توانند همسرداری کنند و وسیله آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند و از اختلافات و مشکلات بکاهند. همسر عاقل, 5 اخلاق نيك سومين معيار و ملاك در انتخاب همسر اخلاق حسنة است و این مطلب را می توان از قرآن کریم و معصومان(ع) بخوبی استفاده كرد. قرآن كريم مى فرمايد: «فانكحوا ما طاب لكم من النساء؛ با زنان پاک اج کنید.ه همچنین رسول خدا(ع) می فرماید: اذا جانکم من کنر هم ند و ارتباط کلامی بو غير كلامى فراوانى با هم حسته و وش رفتری ریک گقتاری در همه زندگی اها سيار ‎pal saps‏ بنون:آن زندگ زندگی با رز کمالات و آور خواهد رنج آور خواهد بو » اما بد احلاق و بد رفتار و تندخوء و انسان هر کند. زیرا دیدن حالات تند و خشن او از تحمل هر انسان صبور و شکیبایی ظ اسان آزندگی الما زیبیی: رفتار و مشاهده گفتارهای خارج ااست بنابراین شر صمیمی. با نشاط و با صفاء داشتن همسری خوش اخلاق و عفیف و یک گفتار است.

صفحه 13:
فرصت استفاده از همراهی والدین 7 صفات شخصیت ی شده و بسیاری آنان در ده سالكى تجلى مى يابند. بر اساس سالگی می چه شخصیتی خواهد بود. یک نوجوان باید خود را آماده تحصیل دانش و ‎pees 9 Vas bs pa‏ پیوندهای نیکو شرایط لاز زا درد یه وود اور هر چند نوجوان در دو ای کودکی تا حدودی ‎ly‏ و روش انجام دادن خواست های خود را آموخته است. با وجود این باید در نوجوانی طرز صحیح و مرور رخ می دهند. از طرف. دیگر مسائلی همچون آشفتگی و نابسامانی های خانوادگی؛ درخواست های نامعقول و غیر منطقی و فقدان هدف و فلسفه در زندگی غالبا موجب اختلال و بی نظمی در شخصيت نوجوانن مى شوند. ناكام های یی و فشارهای روانی امکان دارد سیب تغییر شخصیت شده يا آنكه در نوجوانان رفتارهاى نايهنجارى مانند هکاری, پرخاشگری و جامعه أورند. البته دليل افزايش بزهكارى در اين دوران آن باشد که چون نفوذ پدر و مادر در نوجوان كاهش مى يابد و نوجوانان به كام جويى و لذت طلیی گرایش دارند: دسته هايى به وجود مى 1 رفتارهايى مبتنى بر جامعه ستيزى بيشه مى سازند. رند و

صفحه 14:
فرصت استفاده از همراهی والدین مونس فرزندانمن باشیم ها سیم ی کند.با ممراهالن: را دوداین گرایگن و: مرا مى فهمد و العساين مرا درك من كتب اين سملت يرا اغلب. خواهش بيدا مىكند و مىكويد: اين مىشنويم که پدر و مادرم مرا نمی‌فهمند. در حوزه غایب‌اند و لذا او در این حوزه به دنل همرلد می‌گزدد.آذمها وقتی تنها می‌شوند به دنیال مونس هستند. چون انسان به اتس ‎Ll‏ وقتی که تنها شد به دنبال مونس حالت. خطر, تهدیدش می‌کند؛ برای همین با اولین کسی که بتواند در حوزه تنهایی او وارد شود و با او هم احساس شود انس می: ‎Seis ©‏ دوستی پدر و مادر پا فرزندان اوستی ان و مادران با فرزندان احس کنند و یک

صفحه 15:
نوجوانی و جوانی بهترین دوران خودسازی خودسازی به عنوان یک فریضه عقلی بيج لحظه ای آن را ترک گفت. اما دوران نوجوانی و جوائی همه ادوار ادوار بن دوران خودسازی و کمال برای انسان است. زیرا در اين سنین هنوز شخصیت انسان شکل ثابتی ome ‏نکرده ست لذا من توان با وحمت كمترى آنها‎ | به خود نكرقته و صفات زشت در روح ۱ را از بين برد. خوسازی به معنی انسان سرمایه‌های و- تماید و تمایلات خویش را تعدیل کرده و صفات انس جودش پرورش دهد و با دستیابی به کمالات انسانی و آراسته شدن به محاسن و مکارم اخلاقی انسائیت از عمر نباید به عبارت دیگر می توان گفت خود. ازی عبارت است از پالایش روح از احلاق زشت و آراستن آن به خوبى ها و مسلح شدن به کمالات اخلاقی و کرامت های انسانی: خودسازی به عنوان یک فریضه عقلی در همه ادوار ازيرا در اين سئين هنوز شخصیت انسان شکل ابتی به خود نگرفته و صفات زشت در روح انسان نفوذ پیدا نکرده است. لذا می توان با زحمت کمتری آنها ‎yey snp: go gle‏ طبق آنها عمل کرده است پر شدت و عمق این صفات افزوده شده و تبدیل به ملکه شده انده لذا رهایی از آنها کار چندان آسانی نیست. ‎

صفحه 16:
fer Ren ns ora) راه کلی برای خود سازی وجود دارد؛ راه پیشگیری اه پیشگیری و جلوگیری از نفو سهل ترین راه تهذیب نفس است: در ن هنگام که انسان به گناهان و رذائل اخلاقی آلوده نشده ا و نورانیت فطری برخوردا کارهای خوب و تخلق به اخلاق نیک آمادگی پیشتری دا ار است و برای می‌فرملید؛ برهوای نیرومند گ مسر تخود هی سا کشد و در لن صورت نمی توانی در برابرش مقاومت نمایی. استاد مطهری(ره) می گوید: ال ضعیف تر می گردیدز یعنی ميان رشد درتت و قوت او نسبت معکوس پرقرار بود. حالات انسان نیز ماندد خارین و خارکن است. روز به روز صفات در انسان ريشه های عمیق تری پیدا می کند و اراد انسان را ضعیف تر می کند. قدرت یک جوا اصلاح ‎pi‏ یک بير بيش تر است.) خارین در قوت برخواستن/ خارکن در سستی و در کاستن خاربن هر روز وهر دم سبزتر خار کن هر روز زار و خشک - او جوان تر می شود تو پرتر/ زود باش و روزگار خود هبر خار بن دان هر يكى خوى بدت/ بارها در باى خار آخر زدتٍ

صفحه 17:

صفحه 18:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان