الهیات، دین و معنویت

فرقه های ضاله

fergheye_zaleh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فرقه های ضاله”

فرقه های ضاله

اسلاید 1: استعمارگران غرب و شرق به موازات جنگها و مخالفتهاي آشكار و پنهان خود با اسلام ناب محمدي(ص) توطئه مذهب سازي و فرقه سازي را به شكل موزيانه‌ای دنبال كرده اند، استعمارگران انگليس و روسيه در قرن 19 علاوه بر آنكه مذاهبي چون وهابيت را براي ايجاد شكاف و انحراف در جهان اسلام جعل نمودند، در درون مذهب تشيع نيز فتنه تشكيل بابيت و بهائيت را بوجود آوردند‏، جاسوسان سرويسهاي اطلاعاتي استعمارگران پس از سالها مطالعه و بررسي، عناصر ضعيف‌النفس‏، بي‌ايمان، جاه‌طلب و ساده‌لوح را شناسايي و به طرز ماهرانه‌ای تحريك نمودند تا منافع استعماري خويش را بدينوسيله تضمين كنند‏، فرقه ضاله بهائيت يكي از دست‌پرورده‌هاي استعمار است كه همواره نه تنها در برابر تشيع، كه در برابر كل جهان اسلام قرار دارد و در طول قرن اخير شاهد برخورد كوبنده علماي شيعه و نيز علماي اهل سنت با اين فرقه بوده‌ايم .تحلیلی بر شکل گیری،اهداف وعملکرد بهائیت:

اسلاید 2: - فرقه شيخيه: شيخيه گروهي از شيعه اماميه و از پيروان شيخ احمد احسايي از علماي شيعه در قرن 19 هستند، اساس اين مذهب‏، مبني بر امتزاج تعبيرات فلسفي قديم متأثر از آثار سهروردي با روايات اهل بيت (ع)‌ است.پس از شيخ احمد احسايي موسس اين مذهب‏، شاگردش سيد كاظم رشتي متوفاي 1259 هـ .كه بالغ بر 150 جلد كتاب و رساله نوشتاري و پس از وي حاج محمد كريم خان نوه فتحعلي شاه قاجار كه 260 كتاب و رساله تاليف كرده است، به ترتيب جانشين وي شدند. فرقه‌هاي كريم خانيه (كرمان)، باقريه (در همدان)، ثقه الاسلاميه (در آذربايجان)، حجت الاسلامي (در تبريز)، عميد الاسلامي (در تبريز)، احقاقيه (در كربلا) از جمله انشعابهاي شيخيه به شمار مي‌روند.يكي از شاگردان سيد كاظم رشتي همان سيد علي محمد باب است كه فرقه بابيه را پايه‌گذاري كرد. شيخيه اصول دين را منحصر در چهار اصل: توحيد، نبوت، امامت، شناختن شيعه كامل مي‌دانند كه آن شيعه كامل همان مبلع و ناطق اول است و واسطه در بين شيعيان و امام غائب مي‌باشد و احكام را بلاواسطه از امام مي‌گيرد و به ديگران مي‌رساند. پیشینه وشکل گیری فرقه ی بهائیت:

اسلاید 3: - فرقه بابيت: فتنه بابي گري هم از فتنه شيخ احسايي ناشي شد‏، زيرا علي محمد باب شاگرد سيد كاظم رشتي و او نيز شاگرد شيخ احسايي بود. در چنين عصري «كنياز دالگوركي» كنسول و جاسوس روسيه در ايران پس از سالها بررسي و تجسس در پيش از 160 سال پيش با علي محمد آشنا گرديد و او را براي ادعاي نيابت امام زمان (عج) و سپس ادعاي مهدويت مناسب تشخيص داد. سيد علي محمد شيرازي ابتدا ادعاي (باب) نيابت و ارتباط با امام زمان (عج) كرد در سال 1260 ق، پس ازگذشت مدت زماني ادعاي مهدويت كرد، سپس ادعاي نبوت كرد و مدعي شد خداوند كتاب بيان را بر او نازل كرده و آيات اول سوره الرحمن درباره اوست «الرحمن، علم القرآن، خلق الانسان، علمه البيان»وي گفت انسان همان علي محمد باب و بيان كتاب آسماني اوست. و قرآن و اسلام را منسوخ كرد و حتي ادعاي خدايي نمود.

اسلاید 4: بابيه مي گويد بايد هر 200 سال يك مرتبه تمام كتب پيشين را از بين ببرند و كتابهاي تازه بنويسند، اموال غير بابي را بايد به زور گرفت، هر باب كه پادشاه شود بايد غير بابي ها را بكشد، مردگان را بايد در سنگ مرمر دفن كنند و انگشترهاي عقيق در دستشان كنند.باب بارها زنداني و شكنجه شد. در زندان توبه نامه نوشت و ضمن اعتراف به جهالت و گمراهي خويش به ظاهر از افكار پليد خود توبه و از وابستگي به استعمارگران پرده برداشت، لكن بعد از آزادي مجدداً به دعاوي خود ادامه داد و در زمان ناصرالدين شاه توسط اميركبير قهرمان مبارزه با استعمار و استبداد در شعبان 1266ق در تبريز اعدام و شورش با بيان سركوب گرديد.

اسلاید 5: پس از اعدام علی محمدباب به دستور امیرکبیر ، میرزا یحیی نوری ادعای جانشینی باب را کرد . ظاهراً یحیی ، نامه هایی برای علی محمد باب نوشت و فعالیتهای پیروان باب را توضیح می داد . علی محمد باب در پاسخ به این نامه ها وصیت نامه ای برای یحیی فرستاد و او را وصی و جانشین خود اعلام کرده بود . پس از باب عموم بابیه به جانشینی میرزا یحیی معروف به صبح ازل معتقد شدند . میرزا یحیی به همراه برادر ناتنی اش میرزا حسینعلی ملقب به هنگام ظهور باب به او پیوسته بودند . هنگام دعوی جانشینی یحیی میرزا حسینعلی در آغاز تسلیم او شد . اما پس از مدتی رقابت با برادر را آغاز کرد . نخست ادعای « من یظهر- اللهی» که در سخنان باب آمده بود کرد و به تدریج بر ادعاهای خود افزود تا به ادعای رسالت و شارعیت و حلول خدا در او رسید و خودت را الهیکل الاعلی نامید و مدعی شد که سید علی محمد باب زمینه ساز و مبشر ظهور وی بوده است . سفارتخانه های خارجی - به خصوص روس – با صراحت از برادرش حمایت می کردند و دولت را از تصمیم شدید علیه آنها تهدید می کردند . سرانجام با فشار علمای اسلامی و مسلمانان ، حکومت وقت مجبور شد در سال 1269 هـ . ق آن دو « میرزا یحیی و میرزا حسینعلی» را باجمعی از پیروان آنها به بغدادتبعید کند.میرزا یحیی نوری وبرادرش میرزا حسینعلی

اسلاید 6: پس از مرگ میرزا حسینعلی ، پسر ارشد او عباس افندی (1844-1921) ملقب به عبدالبهاء جانشین وی گردید . البته میان او و برادرش بر سر جانشینی پدر مناقشاتی رخ داد که منشاء آن صدور (لوح عهدی) از سوی میرزا حسینعلی بود که در آن جانشین خود را عباس افندی و بعد از محمدعلی افندی معین کرده بود . در ابتدای کار اکثر بهائیان از محمدعلی پیروی کردند اما در نهایت عباس افندی غالب شد . عبدالبهاء ادعایی جز پیروی از پدر و نشر تعالیم او نداشت و به منظور جلب رضایت مقامات عثمانی رسما و با التزام تمام ، در مراسم دینی از جمله نماز جمعه شرکت می کرد و به بهائیان نیز سفارش کرده بود که در آن دیار به کلی از سخن گفتن درباره ی آیین جدید بپرهیزند . وی نیز کتابهایی نوشت که نشانه ی ذهن فلج و کم مایگی و مایه ی بی آبرویی پیروان اوست . جهانی شدن آیین بهائیت از مهمترین رویدادهای زندگی عبدالبهاء ، سفر او به اروپا و امریکا بود. این سفر نقطه عطفی در ماهیت آیین بهایی محسوب می گردد . پیش از این مرحله ، آیین بهایی بیشتر به عنوان یک انشعاب از اسلام یا تشیع و یا شاخه ای از متصوفه شناخته می شد و رهبران بهائیه برای اثبات حقانیت خود از قرآن و حدیث به جستجوی دلیل می پرداختند و این دلایل را برای حقانیت خویش به مسلمانان و بویژه شیعیان ارائه می کردند . مهمترین متن احکام آنان نیز از حیث صورت با متون فقهی اسلامی تشابه داشت . اما فاصله گرفتن رهبران بهائی از ایران و مهاجرت به استانبول و بغداد و فلسطین و در نهایت ارتباط با غرب ، عملاً سمت و سوی این آیین را تغییر داد و آن را از صورت آشنای دینهای شناخته شده به ویژه اسلام دور کرد . عبدالبهاء در سفرهای خود تعالیم باب و بهاء را با آنچه در قرن نوزدهم در غرب خصوصاً تحت عناوین روشنگری و مدرنسیم و اومانسیم متداول بود ، آشتی داد .

24,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید