صفحه 1:
بسمه تعالی
تحليل نمونه موردى
Ser eeo py ears pee Se) ل
صفحه 2:
کارفرما : شهرداری منطقه ۱۵ تهران
مجری : شرکت ساختمانی تلان سازه
زمان احداث : ۱۳۷۲ هجری شمسر
تاریخ بهره برداری : ۱۳۷۳ هجری شمسی
کاربری بنا : فرهنگی
زیر بنای مجموعه : ۲۳۹۰۶ متر مربع
صفحه 3:
خیابان سی وپنج متری شاهد در شرق خیابان خاوران در
و خیابان ولیعصر درشمال دسترسی های اصلی سواره
و يياده وا تشكيل می دهند
سطح اشغالی معادل ...در امتداد وین
زمین مستطیل شکل به ابعاد تقريبى
دارای شیب ملایم معادل ۱ از شمال به جنوب
صفحه 4:
ایجاد فضایی با عملکردهای در مقیاس
منطقه ای از نیاز های اصلی طرح فرهنگسرای خاوران بوده است.فضاهای اصلی در
شامل 9 در راستای محور
شمال-جنوب سامان دهی شده لند. در محور عمود بر محور ذکر
شده قرار دارد.عناصر فضایی در هر بلوک به صورت جداگانه سامان دهی شده اند.
ساختمان مرکزی به صورت
مرکزی و حول دو محور عمود برهم و بازارچه به صورت خطی سامان دهی شده
اند.بخش
كه طبقات أن به ترتيب به رواق هاى ورودی وفضاهای جانبی,بخش مالی-اداری
و مديريت فنى.اختصاص يافته اند.
صفحه 5:
مجموعه فضاهای فرهنگسرا
بازارچه فرهنگ و هنر (گودال باغچه) ساختمان اداری (سر در ورودی)
eel آمفی تثاتر روباز
صفحه 6:
ساختمان مرکزی
ساختمان مرکزی یا ساختمان اصلی فرهنگسرا. این ساختمان
خود متشکل از سالن اجتماعات ۲۲۰ نفره. اتاق های
تمرین موسیقی. سالهای نمایشگاهی, کتابخانه و
قرائتخانه خواهران و برادران. نمازخانه کلاس های
آموزشی و مجموعه خانه کودک شامل کلاس ها و سالن
اجتماعات کودکان است.
صفحه 7:
ساختمان مر کزی فرهنگسرای خاوران
ساختمانءاز يك ٠ به قطر
که براضلاع مورب آن متر قرار گرفته و چهار
.فضا با پلان مستطیل شکل,در حد فاصل انها به وجود امده.تشکیل شده است
سرسرای مرکزی در تمام طبقات و فضاهای اموزشی.کمک
لموزشی و فرهنگی در هشت ضلعی جانبی:قرار دارند.
»بين فضاهاى با يلان هشت استقرار
. يافته أند
صفحه 8:
سرسرای مرکزی شامل کت
است که راهروهای ارتباطی پیرامون آن, قرار گرفته اند.
کی فیته یه بر و .- بر
LS gl as peel rents
خالی. ارتباط بصری میان طبقات رابه وجود اورده است.
2007 کهبه صورت . بربدنه های این فضا
تعبيه شده اند 2020١ میان طبقات را برقرار می
.کنند
تاسیات رعایت شده در رآهروها ند همراه نقوش هندسی جر
شده در سقف وکفاس فلدم از رنگهای شاد رز
...۰ در داخل,فضای سرسرای مرکزی را به یکی از ۰
2٠ بخش هاى ساختمانءتبديل كرده است
صفحه 9:
پلان طبقات ساختمان مرکزی در فرهنگسرای خاوران
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
پلان
صفحه 14:
نمای شمالی
سح
صفحه 15:
نمای جنوبی
کحم
صفحه 16:
صفحه 17:
نمای غربی
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
بازارچه (بازارچه فرهنگ و هنر)
EEE 2229
در سطح پایین تر زمین (گودال باغچه) استفرار یافته,
فضاهایی همچون رستوران. چایخانه سنتی. کارگاههای
تولید صنایع دستی مجموعه ای از فروشگاههای کتاب و
اکواریوم مجموعه قرار گرفته است
پلان بازارچه ( کودال باغچه) در فرهنکسرای خاوران
صفحه 21:
بازارچه
استقرار فعالیتهای اصلی فرهنگی در ساختمان مرکزی و ابعاد و تناسبات ساختمان به گونه ای لست که
هر فرد بیننده پس از ورود به مجموعه و گذر از زیر ساختمان الری (ورودی متوجه آن شده: بدان سو
.معطوف می گردد.
» قرارگیری هر عنصر حجمی با تناسبات مشابه ساختمان های مورد اشاره. باعث تحدید با قطع
ه با ساختمان مرکزی می شود. از سوی دیگر
تای شوه در معماری نی مار تلایقه داشتد و
نمونه موجود در فرهنگسو! از نظر حرکت کلی از همانها تبعیت کرده است. آنچه در معماری بازارچه
che, همان استمرار.حركت روع على امت كد هر مبحث ذيوار خارجى (ازرسمت خاوران) و
ورودى مجموعه بدان اشاره شد. مجموعه و دهانه هاى مغازه ها با حركت ريتمى رواق بيشينى؛ با
يكديكر متصل كشته و همكى به حياط مجموعه خود رو كرده اند. حياط بازارجه با داشتن فضاى سبز و
آبنماى مناسب. محلی مناسب برای تفریح و تفرج گشته است.
صفحه 22:
بازارچه
رواق جلویی مغازه ها به دلیل تداوم خطوط موازی افقی و عمودی. بيانگر سطحی گشته اند که
فضاهای خالی بین آنها به منزله برش هایی از سطح محسوب می شوند و به همین دلیل, ردیف
ستونهاء معرف نماى اصلى بازارجه اند. نماى ستوندار بازارجه به سادكى قابل دخول بوده. هریک از
دهانه هاى أن به منزله ورودى به كار مى روند. آنها فضاى نسبتا محفوظی در مقابل عوامل طبيعى
ايجاد ميكنند و نماى نيمه شفافى را در معرض ديد عموم قرار مى دهند كه موجب وحدت و
.یکپارچکی شکلی با ساختمان هاى يشتى كرديده اند
0 تفکیک رفت و آمد منجر به پدید آمدن فضایی معماری شده است.
Pues Re ا ee Sue oe
۱ hoe RSD) ered terete BES SS Dee ate imei
آمده است كه از يك سو در زير رواق ها دسترسى به واحدها را ميسر مى سازد و از سوى
00000 اا cea yore een
تعايز و تفكيك بين سه محوطه يادشده. از نظر مصالی نين خود را تمايان مى سازدء به گونه ای که در
فضای زیر رواقهاء استفاده از با سطح بیقلی و رنگ تیره: به گرمی فضا اثری ضاعف بخشی
است. علاوه بر اينكه نظافت و باكيزكى بيشترى را فراعم مى صازه از سوى ديكر. استفاده از سنك با
رنك نسبتا تير اتصال ديواره عمودى واحدها به كف رواق را هماهنگ می تماید
صفحه 23:
ساختمان اداری
ED
مجموعه اداری (سردر ورودی)؛ بتایی دو طبقه
است که قسمت وسط آن به سه طبقه عي رسف
طبقات همکف و اول» متشکل از چهار سرتاسری
یکپارچه است که فقط تقسیمات محدودی با عنوان
atl های جانبی در انتهای آنها قرار گرفته و در
طبقه سوم مجموعه اتاق ها و فضاهای مربوط به
مدیریت استقرار یافته است.
صفحه 24:
ساختمان ادارى
تقطة سلجم ساجتمان انارى كة تقش ورودى به #جدوعه را نيز يه قسراة دار نقطه الى و شاخص اين ساختمان يحوب فى شود
قراركيرى در محور عمودی به طور متقارن و اتصال افقی آن دو با فاصله نسبتا زیادی از سطح زمین. از نظر بصری. حکم دروازه ورودی را
بو دنت داد كه با قراركيرى در راس مجموعه و استقرار واحدهلى اذارى و سريرستي ودر طبقه التهابي» انسانی مدیریت خود يا بر
.مجموعه مسلط ساخته است
صفحه 25:
سطح عمودی حجم ورودی (دیوار ساختمان اداری) فعالترین عنصر در تعریف و بستن فضای ورودی مجموعه
بو ی و دا ره هی رون ! خالى ros pee eee حجيم بودن
بنا در نقش ورودی مجموعه کاسته است و آغاز حرکت به درون را تأکید میکند به عبارت دیگره ضمنٍ
هماهنگی در مصالح. رنگ و بافت حجم اصلی ورودی با دو ردیف کناری, معرفی دقيق بازشوها و خالی كردن
ores ee ee oe
محدوده ای تسبتا مناسپ تعریف کننده قضایی مناسب از مجموعه فرهنگسرا برای مناطق همجوار به شمار
aa oe ee a Oe تضاد بصرى مناسبى جهت درك اين
فضا از نقاط پیرامون پدید آمده و در پلان نيز فرم ورودى متمايز از مجموعه بيرامون است. تمايز فرم در بافت
ورگ تشه ات
۱
سطح محوطه جلوی ورودی با سطح خیابان. گذر از دروازه ورودی و تفاوت نوع مصالح فضای واسط
خارج و داخل. از آن جمله اند
اصترسى به داخل ساختهان epee aso lee ite ome es Se کر
دیواره طرفین نیز به ایجاد فضای تقسیم کمک کرده اند. همان گونه که پیشتر نیز ذکر گردید. تفاوت مصالح
كف در زير سقف ساختمان ی از otc eee yas mire peas ol eo و
قفای تقسیم راپیشتر تعریف می گنه رس
نه ای پدید آمده. تأکید بیشتری بر معرفی فضای تقسیم به وجود بوده است
صفحه 26:
8
پلان ساختمان 94
اداری
پلن یه مد سا داتس[
صفحه 27:
صفحه 28:
EX.
سب
پلان طبله دوم
صفحه 29:
آمفی تئاتر روباز
وت
ای ( آمفی تناتر روباز»
بت 0 وطشتن
اتاقهاى تمرين و آماده سازى در زيرزمين مورد
.استفاده واقع می شود
صفحه 30:
امکان برگزاری مراسم مناسبتهای مختلف را پدید آورده
است بد گونه ای که در بعضى ار ايام: با محدوديت ظرفيت
مواجه می شود. . , 20١2١ اين مكانء مركز
ere re ا ل
فراهم آورده است. همچنین فضاهای جانبی نظیر محل
آماده سازی نمایشگران و سایر بخشهاء با قرارگیری در زیر
مکان نمایشی از هرگونه تظاهر بیرونی دور نگه داشته شده
اند. ارتباط مناسب فضاهای جانبی باروی مکان نمایشی نیز
عدم تداخل فعالیتها را فراهم آورده است
000
eis ل ل ل
نواری. دسترسی مناسبی بین اتاق بادشده و فضای
-نمایش برقرار شده است
صفحه 31:
سایت مجموعه
هر عتصر معماری در درون خودواجد فرم است و تجمح مجموعه ای از عناصر معماری نیز پدید آورنده
فرمى ديكر كه لزوما منطبق با شكل هر يك از عنصر نیست, یک ساختمان در یک مجموعه. تعریف
كننده يخشى از فضا است و خود به عنوان یک نقطه در أن مجموعه مطرح مى شود 11١١.
و سردر ورودى به منزله دو نقطه در فضاى موجود هستند كه مصداق دو تكته مذكور هستئد. يعنى ابن
دوه ضمن انکه هر یک فرم خاص خود را داراست. همجنين تعريف كننده بخشى از فضاى سايت و
عناصر بيرامون خود نیز همست در اين ميان. ساختمان مركزى, به عنوان نقطه ی در یک زمینه
مشخص, تأثیر حضورش محسوس و ملموس است و با ینکه هر عنصر تقطه ای در مرکز محیط خود
تعادل ووسکون . ... عناصر پیرامون خود را سازماندهی می کند و محیط را تحت
ne TP ere 00000 ۱
مجموعه کمتر شود, تسلط et
۰ سل که چ
|
ایجاددو نقطه در سایت ساختمان مرکزی و سردر ااری مبین محوری است که آن دو را به هم مرتبط
«مى سازق
صفحه 32:
2« رصن
صفحه 33:
* مقاله فرهنگسرای خاوران
* مقاله تحلیل و بررسی خانه فرهنگ ایرانی
khavaran.farhangsara.ir سایت *
tmksh-co.ir سایت *
Google.map cuts *
صفحه 34:
باتشكر از شكيبايى دوستان