صفحه 1:
فرهنکسیاها در ابران
در تاریخ فرهنگ ایران فرهنگسرا به شیوه ای که اکنون متداول است
وجود نداشته است. بلکه اماکن دیگری بوده اند که نقش توسعه و
اشاعه فرهنگ را برعهده داشته اند. بدیهی است که فرهنگسراها به
صورت کنونی خود یک پدیده وارداتی است که همانند بسیاری از
پدیده های اجتماعی دیگر همچون کلوپ هاء باشگاههای مختلف از
غرب گرفته شده است.
اکنون جایگاه فرهنگ سراها در نظام فرهنگی کشور
مربوط به حوزه ی مدیریت شسهری است.
صفحه 2:
سازمانهای فرهنگی ثبل از انقلا
در سال هاى قبل از انقلاب. سیاست دولت در زمینه
سازمانهاى فرهنكىء ايجاد وسايل كذراندن اوقات
فراغت با سرمايه كذارى دولت بود و تمام برنامه هاى
لین مراکز توسط وابستگان فرهنگی دولت نظارت
و برنامه ریزی می شد. خط مشی دولت در لین زمینه
سوق دادن مردم به راههای تازه گذارندن اوقات فراغت
در جهت سرگرم کردن آنان و بی توجه کردنشان به
مسائل سیاسی و اجتماعی کشور بود.
در لین دوران لشاعه فرهنگی و توسعه آن در لیران» تمایل
به غرب و عناصر غربی داشت که این همگاه با
همپوشانی نقش رسانه ها بود. نشریات پر از داستان
های مبتذل بود و رادیو و تلوبزیون نیز همین نقش را
ایفا می کردند.
صفحه 3:
سازمان های فرهنگی بعد از انقلاب
فرهنگسرا بعد از انقلاب در قالب نظام مدیریت
شهری تعریف گردیدند که متولی آن سازمان
فرهنگی هنری شهرداری کلانشهرها است. در
اين جا با اشاره به ساختار سازمان فرهنگی
هنری شهرداری تهران جایگاه فرهنگ سرا ها
را در اين سازمان مشخص می سازیم
صفحه 4:
سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران
با پیان دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی» ضرورت توسعه فرهنگی پایتخت.
شهرداری تهران را برلن داشت تا همراه با خدمات اجتماعی» عمرلنی و »
ارلئه خدمات فرهنگی را در زمره برنامههای خود قرار دهد. از همان زمان»
بازسازی و یا تغییر کاربری اماکن در اختیار شهرداری آغاز شد تا آنکه از
اوايل سالهاى دهه 2/١ تأسيس مراكز فرهنكى هنرى با عناوين فرهنكسراء
غلنة فرهيقه كتانعانه موزه: ود دو مناطق كانه شهردارين أغازشتد و
معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران ادره آن را برعهده گرفت که
بعدها این امر به سازمان فرهنگی- هنری شهرداری» واگذار گردید.
اا ۹۷ ۲۳0 ۲6۶
yd) Ss
صفحه 5:
فلسفه شکل گیری na
سازمان فرهنگی- هنری شهرداری ۱
در سال ۱۳۷۵ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بهمنظور توسعه
فرهنگ و هنر در جامعه ایرلنی و نیز ارتقای فرهنگ شهرنشینی و با
نظر مساعد رهبر معظم انقلاب اسلامی» در تهران بزرگ ایجاد شد.
توسعه فرهنگی, تعمیق معرفت دینی» تقویت زیبئیطلبی و
حقیقتجویی شهروندان شادزیستی توام با روحیه سازنده و کسب
مهارتهای زندگی اجتماعیء نیازهایی اساسی بود که لین سازمان در
پاسخ به آنها موجودیت یافت.
صفحه 6:
نگرش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معطوف به دورنمای
اصلی توسعه فرهنگی است. تلاش برای تقویت فرهنگ ملی و
اسلامی کلانشهر تهران با توجه به خصلتهای ویژه شهریاش و
طراحی و تبیین مبانی لازم برای لن» عمدهترین چالش فراروی
سازمان است. سازمانی که پاسخگویی به مخاطبان را ضامن بقا و
توسعه خود میداند و در تعامل با مخاطبان, به برقراری ارتباطات
دوسویه و همچنین ارلیه خدمات به صورت متنوع و متناسب با نیاز
گروههای مخاطب, توجه خاصی دارد.
صفحه 7:
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالهای آغاز عملکرد خود. از طریق
توسعه روابط رسمی و غیررسمی با مجموعه مدیریت شهری تهران و ارتباط
فعال با سایر سازمانهای فرهنگی و نیز مسوولان فرهنگی کشور به تعادل و ثبات
لازم رسيد. پاسداشت شعایر دینی, قابلیت بیحد و مرز توسعه فرهنگی
انسانها و ارج نهادن به مقام شامخ اندیشمندان و هنرمندان؛ به
عنوان سه ارزش پایهای, در زمره اهداف اصلی سازمان بوده است و بهرهگیری
از الگوهای علمی در مدیریت» شایستهسالاری, آیندهنگری و تشخیص
اولویت پاسخگویی به نیازهای جامعه» ارزشهای مرجع سازمان در
تمامی فعالیتها و برنامههاء مورد توجه برنامهریزان و مدیران فرهنگی قرار
cas
صفحه 8:
اساسنامه سازمان فرهنگی هنری شبهرداری تهران
لین رویکردها و اهداف برگرفته از آموزههای دینی و بیانات مقام معظم رهبرىء تبديل به
اساسنامهای برای ماموریتهای سازمان فرهنگی هنری شد.
اساسنامه ابتدایی در ۲٩ ماده ویک تبصره؛ در ۲۲شهریور ۱۳۷۵ به تصویب
اعضا رسید. اما پس از گذر از یک دهه فعالیت بازنگری در لین اساسنامه
طی ۱۳ ماه تحقیق و بررسی توسط کارشناسان انجام شد و با ارائه
پیشنمیس به اعضای هیات امنا و ایجاد اصلاحاتی در آن؛ در ۲۸ دی ۱۳۸۲
به تصويت لهاس مله
نگاه شرکتی و موسسهای به سازمان در اساسنامه قدیم. مبنای تدوین و تصویب
اساسنامه جدید با رویکرد فرهنگی و تغییر در موضوعات محتوایی مانند: اهداف»
سیاستهای راهعبردی و وظایف و اختیارات شده است.
صفحه 9:
توجه به سیاستهای کلان فرهنگی نظام و منویات رهبر معظم انقلاب
اسلامی» توجه به مسائل ارزشی و تاکید بر مبلنی دینی و اصول انقلابی»
تاکید بر ماموریتهای سازمان در حوزه شهری, تاکید بر رویکرد
محلهای. تعامل و همکاری بیشتر با نهادهاء سازمانهای
فرهنگی و تشکلهای مردمی و مساجد و ایجاد هیات مدیره به
عنوان بازوى هيات امناء از جمله نکات برجسته و بارزی است که در
اساسنامه جدید مورد توجه و تاکید قرار گرفت.
ایجاد شرلیط جدید و مناسب» حذف نقاط ضعف گذشته و شکلگیری تحول»
بهرهگیری از تجربه عملی و الگوسازی از مواردی است که بنا به نظر
اعضای هیئّت امناء در اساسنامه جدید گنجانده شده است. ۲
ait |
۵
صفحه 10:
بر اساس اساسنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران els است
با تابعیت ایرلنی» عمومی و غیردولتی» مستقل و واجد شخصیت حقوقی که تحت
اركان هيلت امنا و هيلت مديره فعالیت میکند. لین سازمان بهدستور رهبر معظم
انقلاب اسلامی برای تعللی فرهنگ عمومی شهروندان تهرانی تشکیل و در
تاریخ ۱۱/۹/۱۳۷۵ (تاریخ آگهی تاسیس سازمان در روزنامه رسمی) بهعنوان
یکی از سازمانهای وابسته به شهرداری تهران رسمیت یافت.
رییس سازمان توسط هيأت امنا انتخاب و حكم او توسط شهردار تهران صادر میشود. یکی از
راههای اصلی تأمین بودجه سالانه سازمان, بنا بهتصویب مجلس شورای اسلامیء 7/۴ درصد
درآمد وصولی شهرداری تهران است. هیلت امناء عالیترین مرجع سیاستگذاری و تعیین
اخظمقين:سازمان است كه تمامى«مسافى:و ثلاقلخود را در ييشبرذ اهناف:و اولويشهاى
موضوعی سازمان مبذول خواهد داشت. هیئت مدیره نیز تصمیمات اجرلئی را اتخاذ میکند.