صفحه 1:
صفحه 2:
| علیک بالاحداث فانیم اسرع الى كل
| خیر
نوجوانان را دریاب که این گروه در
پذپرش هر خیری بیشتر شتاب می کند
| کافی چ۸ ص ٩۳
صفحه 3:
فرهنک و آداب بو شش
صفحه 4:
©
3 خلآقى نسل جوان را در لابلاى افكار و
عقايد آنان بايد جستجو كرد. فكر اين نسل از نظر مذهبى آنجنانكه بايد
راهنمایی نشده است و از اين نظر فوق العاده نيازمند است.
© تفاوت عمده و اساسى انسان با ديككر جانداران كه ملاكك «انسانيت»
اوست و منشأ جيزى به نام تمدن و فرهنكك انسانى كرديده است» در دو
ناحيه است: بينشها و كرايشها
صفحه 5:
زا ی
فرهنک و انواع آن (مادی و معنوی)
٩ شخصیت و هویت و «خودا tS مل عبارت است از فرهنگ آن ملت
* بینشها و گرایشهای انسان که منشا تمدن و فرهنگ او است به دو قسم
تقسیم می شود مادی و الهی
از اين رو فرهنگ نیز به فرهنگ مادی و فرهنگ غیر مادی تقسیم می شود
به دنبال بحث گذشته» این مسئله باید طرح شود که آیا فرهنگ اصیل انسانی
ماهیت یگانه دارد» يا فرهنگ یگانه در کار نیست؛ فرهنگٌ ماهیت قومی؛
ملی یا طبقاتی دارد» آنچه وجود دارد و یا در آینده وجود خواهد یافت
فرهنگهاست نه فرهنگ؟
+ اسلام به حکم اينکه در جهانیینیاش قانل به فطرت یگانه است» هم طرفدار
ایدئولوژی یگانه است و هم طرفدار فرهنگ یگانه.
صفحه 6:
م پوشش از نگاه اسلام
or eon eee ree rien pele e
۱ پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معتی پرده است.
۱
ا ل ل تم
ل ا ل ee)
ا ا ا ا EOC
١«يوشس؛ را به كار مى برديم؛ زيرا جنانكه كفتيم معنى شايع لغت
uncer ee gee ene Cee) | زیادی گمان كلد
core ey Senne cm a> oe اا ا eed
یرون نرود
صفحه 7:
شش از نگاه اسلام
۳
۱ eee ee nn er meee
۱
e ne ا م ا ا
ا 1۱
Be eek ts tee eter ett ere ay
صفحه 8:
علت و فلسفه پیدایش حجاب
.١ ميل به ریاضت و رهبانیت (ريشه فلسفی).
۲ عدم امنیت و عدالت اجتماعی (ريشه اجتماعی).
۴ پدرشاهی و تسلط مرد بر زن و استثمار نیروی وی در جهت منافع اقتصادی مرد (ريشه
اقتصادی)
۴ حسادت و خودخواهی مرد (ريشه اخلاقی).
برتراند راسل میگوید: بشر توانسته است تاحدی در مورد مال و ثروت بر خودخواهی و
بخل غالب گردد ولی در مورد زن نتوانسته است بر این خودخواهی تسلط پیدا کند. از
نظر راسل «غیرت» صفت ممدوحی نیست و ريشه آن نوعی بخل و امساک است:
۵ عادت زنانگی زن و احساس او به اينکه در خلقت از مرد چیزی کم دارد؛ به علاوه
مقررات خشنی که در زمینه پلیدی او و ترک معاشرت با او در ایام عادت وضع شده
است (ریشه روانی).
صفحه 9:
ل ججح 2-0 سس سس
#از همه عجيبتر سخنى است كه يكى از مجلات زنانه از آلفرد هيجكاك- كه به قولٍ كن
مجله به حسب فن و شغل فیلمسازی خود درباره زنان تجارب فراوان دارد- نقل مىكند.
او میگوید:
* «من معتقدم كه زن هم بايد مشل فیلمی پرهیجان و پرآنتریک باشد بدین معنی که
ماهیت خود را کمتر نشان دهد و برای کشف خود مرد را به نیروی تخل و تصور
زیادتری وادارد. باید زنان پیوسته بر همین شیوه رفتار کنند یعنی کمتر ماهیت خود را
نشان دهند و بگذارند مرد برای کشف تر به خود زحمت دهد».
#ایضاً همان مجله در شماره دیگری از همین شخص چنین نقل میکند:
© «زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و رویبندی که به کار میبردند
خودبه خود جذاب مینمودند و همین مسأله جاذبه نیرومندی بدانها میداده اما به تدریج
با تلاشی که زنان این کشورها برای برابری با زنان غربی از خود نشان میدهند حجاب و
پوششی که دیروز بر زن شرقی کشیده شده بود از میان میرود و همراه آسن از جاذبه
جنسی آو هم کاسته میشود.4
صفحه 10:
عوامل رواج بدحجابی
صفحه 11:
عوامل رواج بدحجاپی|
۱. خانواده
شاید مهمترین هنگ ساز خانواده می باشد که در اصلاح یا فساد جامعه موثر است چرا که
خانواده اولین و نون تربیتی است که افراد بیشترین وقت خود را درتن سپری می کنند از
این رو بیشترین تأثیر را در شخصیت افراد دارد.
۲ جامعه
بعد از خانواده جامعه الگودهی افراد را برعهده دارد. بسیاری از افراد که از اعتماد به تفس و ثبات
شخصیت برخوردار نیستند
۳ صدا و سیما
تاثير مستقيم صدا و سیما بر فرهنكك مردم غير قابل انكار است برخى از آنجه كه در صدا و سیما زمینه بی
عفتى را در جامعه فراهم می AS عبارتند از:
۱. اختلاط محرم و نامحرم
۲ ترویج دوستیابی دختر و پسر
۳ لباسهای نامناسب
۴ عادی سازی روابط دختر و پسر
۵ شوخى با نامحرم
۶ مساوی نشان دادن تمدن و بد حجابی و ..
صفحه 12:
عوامل رواج بدحجابی۲
امير المومنين(ع) «لا تصحب الشرير فان طبعكك يسرق من طبعه و نت لا تعلم»
۵. عدم آشنایی با حکمت حجاب
۶ موسیقی
موسیقی غیر شرعی حیا و غیرت راز انسان دور می کند
۷ لقمه حرام
روى عن تمادنعله لدم کسب الحرام یبین فی الذر یه
غال حرام در فرزندان آشکاو می شود Wyte
۸ اختلاط در معاشرت های خانوادگی
اگر خانواده ها میهمانی ها و معاشرت های خانواد گی خود را به گونه ای برگزار کنند که کمترین اختلاط
را در برداشته باشد و زمینه ای فراهم گردد تا دختران به پوشیدن لباسهای دلخواه خود اقدام کنند تا حد
زيادى غريز خودنماییآان ارضا خوهد شد و دیگر یازیبه خودتمایی در حضور نامحرم نخواهند
٩ کمبود لباسهای جدید اسلامی مناسب با جوانان
۰ هجمه گسترده دشمنا براى رواج فساد
۱ کوناهی مسئولین فرهنگی برای فرهنگگ سازی حجاب
صفحه 13:
راه کار ها
صفحه 14:
راهکارهای مقابله با بد حجابی ۱
در خانواده
۱ _ نهادینه سازی باورهای دینی در فرزندان با انجام دستورها سفارش های
تربیتی اسلام.
۲ _ جهت دهی به نگرش ها و گرایش های کودکان و اعضای خانواده با عمل
پدر و مادر نه با گفتار «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم»
۳ _ پدید آوردن نظام اعتقادی سالم برای فرزندان و دیگر اعضای خانواده با
oe Cs ee
5 فرهنگ مطالعه و کتابخوانی.
۴ _ارتباط عاطفی پدر و مادر با فرزندان.
0 نظارت غیر محسوس در انتخاب دوست مناسب فرزندان
صفحه 15:
۶ پوشش مناسب پدر و مادر در منزل.
۷ رعایت پوشش مناسب برای فرزندان از آغاز کود کی و
نهادینه کردن فرهنگ حجب و حیا و حجاب از آغاز
كود كى.
۸ پرهیز از شرکت در مراسم كناه و منافى با حيا و عفت هر
چند از نزدیکان باشد.
٩ شاد بودن محیط خانواده و داشتن برنامه های تفریحی مناسب
وسالم
۰ پرهیز از مال شبهه دار و حرام.
صفحه 16:
راهکارهای مقابله با بد حجابی ۳
۶ در جامعه
اصلاح ساختارها و دید گاه های حاکم بر جامعه و دولت مردان به وسیله متولیان فرهنگی.
فرهنگ سازی حیا و حجاب در جامعه توسط صدا و سیما و نهادهای فرهنگی
استفاده از هنر در نهادینه سازی حجاب
مبارزه با عوامل مادی و معنوی در جامعه که مانع گسترش فرهنگ حجاب می شوند.
ارائه مدل ها و لباسهای جدید و متنوع که هم متناسب با نسل جوان است و هم با معیارهای
اسلامی تهیه شده است.
نظارت بر کار کنان دولتی و فرهنگی و رعایت حجاب در نهادهای دولتی و فرهنگی چرا که
«الناس علی دین مل و کهم؛
محرومیت افراد بد حجاب از برخی خدمات دولتی.
صفحه 17:
راهکارهای مقابله با بد حجابی ۴
؟ در مدرسه
۱ ب رگزاری نشست
اری سشست 3 2
cle علمی فرهنگی
تبيين وفوالد |
وظایف /
پاسخ به شبهات | دا
دانش آموزان
صفحه 18:
راهگار های مقابله با بد حجابی ۵
۲ غنی سازی و فرهنگ سازی در کتابهای درسی؛
۳ الزام و ارشاد دبیران به رعایت حجاب و مسائل دینی ؛
۴ برگزاری برنامه های فرهنگی حجاب (مانند شعرخوانی» تثاتر
سرود و..)؛
۵ مسابقات کتابخوانی» معرفتی و هنری و ..؛
۶ ارتباط عاطفی بین مربیان و دانش آموزان؛
۷ فعال سازی مشاوره؛
۸ ایجاد خود باوری در دانش آموزان نسبت به دین و کشور خود
با آگاهی دادن و پاسخ به شبهات و.. ؛
٩ استفاده بیشتر از دانش آموزان متدین و محجبه در امور مدرسه.
صفحه 19:
شبهات و پاسخها
صفحه 20:
اشکال ۱: حجاب و اصل آزادی
ایرادی که بر حجاب گرفتهاند این است که موجب سلب حق آزادی
که یک حق طبیعی بشری است میگردد و نوعی توهین به حیثیت
انسانی زن به شمار میرود.
میگویند احترام به حیثیت و شرف انسانی یکی از مواد اعلامیه
حقوق بشر است.
مجور ساختن زن به اینکه حجاب داشته باشد بیاعتنایی به حق
آزادی او و اهانت به حیثیت انسانی اوست و به عبارت دیگر ظلم
فاحش است به زد.
صفحه 21:
امد
"فرق است بين زندانى كردن زن در خانه و بين موظف دانستن او به اينكه
وقتی میخواهد با مرد بیگانه مواجه شود پوشیده باشد. در اسلام محبوس
ساختن و اسیر کردن زن وجود ندارد.
*اگر رعایت پارهای مصالح اجتماعی زن یا مرد را مقید سازد که در
معاشرت روش خاصی را اتخاذ کنند و طوری راه بروند که آرامش
دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقی را از بین نبرند چنین مطلبی را
«زندانی کردن» یا «بردگی» نمیتوان نامید و آن را منافی حیثیت انسانی و
اصل «آزادی» فرد نمیتوان دانست.
Sey” 1 پوشیده بودن زن- در همان حدودی که اسلام تعیین کرده
است- موجب کرامت و احترام بیشتر اوست. زیرا او را از تعرض افراد
جلف و فاقد اخلاق مصون میدارد.
صفحه 22:
اشکال ۲: رکود فعالیت
حجاب. سبب رکود و تعطیل فعالیتهایی است که خلقت در استعداد
زن قرار داده است.
زن نیز مانند مرد دارای ذوق. فک فهم. هوش و استعداد کار است
بازداشتن زن از کوششهایی که آفرینش به او امکان داده است نه تنها
ستم به زن است» خیانت به اجتماع نیز میباشد
فلج کردن این عامل و تضییع نیروی نیمی از افراد اجتماع هم
و ی فردیا زد al و هم )یر جلاه ل ار و
سبب میشود که زن هميشه به صورت سربار و کل- بر مرد زند گی
peeks,
صفحه 23:
باسخ
ا ا ۱
0 ار ا ECE pi neern ity)
ابرانیان قدیم با بهودیان متداول بوده است وارد است. ولی حجاب اسلام
نمیگوید که باید زن را در خانه محبوس کرد و جلوی بروز استعدادهای
اورا كرفت.
* مبناى حجاب در اسلام اين است كه التذاذات جنسى بايد به محيط
ا ا ۱
كار و فعاليت باشد. به همين جهت به زن اجازه نمىدهد كه وقتى از خانه
mel ye ا ا ا ا ا ا
نمیدهد که چشم چرانی کند. چنین حجابی نه تنها نیروی کار زن را فلج
ee ate |
hee oe eine lea ام
بى حجابى و بىبند و بارى نيروى تمام افراد زن و مرد را فلج كردهاند
صفحه 24:
اشکال ۳: افزايش التهاب ها
* يكك ايراد ديكر كه ب بر حجاب كرفتهاند اين است كه ايجاد حريم ميان زن
و مرد بر اشتياقها و التهابها مىافزايد و طبق اصل «الْانْسانُ حَريصٌ عَلى ما
مُنع مه حرص و ولع نسبت به اعمال جنسى را در زن و مرد بيشتر مىكند.
به عالاوه» سركوب كردن غرايز موجب انواع اختلالهاى روانى و بيماريهاى
روحى میگردد
صفحه 25:
"پاسخ این ایراد ین است که درست است که ناکامی؛ بالخصوص ناکامی
جنسی» عوارض وخیم و ناگواری دارد و مبارزه با اقتضای غرایز در
حدودی که مورد نیاز طبیعت است غلط است. ولی برداشتن قیود اجتماعی
مشکل را حل نمیکند بلکه بر آن میافزاید.
در مورد غریزه جنسی و برخحی غرایز دیگر برداشتن قبود. عشق به مفهرم
واقعی را میمیراند ولی طبیعت را هرزه و بیبند و بار میکند. در این
مورد هرجه عرضه بيشتر كردد هوس و ميل به تنوع افزایش مییابد.
'" مراد هر كه برآرى مطيع نفس تو كشت
خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد
پاسج |
صفحه 26:
ی سس سس یی( )| سس ی ی
#حاجتهای طبیعی بر دو قسم است. یک نوع حاجتهای محدود و سطحی است؛
مثل خوردن» خوابیدن. در این توح از حاجتها همتکه طرفت غریزه اشباع و
حاجت جسمانی مرت تفع گردد رغبت انسان هم از بین میرود و حتی ممکن
لل ولی یک نوع دیگر از نیازهای طبیعی» عمیق
و دریاصفت و هیجان پذیر است مانند پول پرستی و جاه طلبى.
#غریزه جنسی دارای دو جنبه است. از نظر حرارت جسمی از نوع اول است
ولی از نظر تمایل روحی دو جنس به یکدیگر چنین نیست.
#به عقيده ما براى آرامش غریزه دو چیز لازم است: یکی ارضاء غریزه در حد
حاجت طبيعى» و ديكر جل وكيرى از تهييج و تحريكك آن
صفحه 27:
اشکال۶: گراهت رنک مشکی
#برخی می گویند رنگ مشکی کراهت دارد از اینرو چادرمشکی نیز
اه دارد و پوشش آن سزاوار مومن نیست
#برخی این اشکال رابه گونه دیگری بیان می کنند و ن اینکه رنگ مشکی
١ é 0
باعث افسرد گی می شود لذا بهتراست زنان نیز از رنگ های روشن استفاده
eS:
صفحه 28:
#همانطور که کراهت لباس مشکی در روایات ذ کر شده. استثناهایی
نیز در روایات آمده مانند عباء چاد عمامه و.. به عبارتی کراهت
لباس در صورتی است که بدون دلیل باشد اما اگر تحت عنوانی باشد
مانند عزاداری سبدالشهدا(ص) و.. دیگر کراهت نخواهد داشت.
#اما درمورد تأثیر روانشناختی رنگ مشکی باید گفت که اولا در
مورد این مسئله اتفاقی بین روان شناسان وجود ندارد و انیا: هیچگاه
زنان در تمام اوقات ملزم به پوشش مشکی نیستند بلکه اسلام در
معاشرت با نامحرم به پوشش لباسهای تیره (غیرمح رکك) توصیه کرده
زیرا خصوصیتی که در رنگ مشکی است که مانع خیره شدن می
شود برعکس رنگ های روشن.
صفحه 29:
1۳ en) eee) a
* برخی از روی نا آگاهی بیان می دارند که حجاب با ورود اعراب به
0
ات ل
صفحه 30:
دس )سس
«کنت گوبینو» در کتاب سه سال در ایران معتقد است که حجاب شدید دوره
قی ماند. او معتقد است که آنچه در
ساسانی» در دوره اسلام در میان ایران
ایران ساسانی بوده است تنها پوشید گی زن نبوده است بلکه مخفی نگه داشتن زن
بوده است.
#به هر حال آنچه مسلّم است این است که قبل از اسلام حجاب در جهان وجود
داشته است و اسلام مبتکر آن نیست. اما اینکه حدود حجاب اسلامی با حجابی
که در ملل باستانی بود یکی است یا نه؛ و دیگر اينکه علت و فلسفهای که از نظر
اسلام حجاب را لازم میسازد همان علت و فلسفه است که در جاهای دیگر
جهان منشأً پدید آمدن حجاب شده است يا نه» مطلبی است که باید بررسی شود
صفحه 31:
"در ايران باستان و در ميان قوم بهود و احتمالا در هند حجاب وجود داشته
و از آنچه در قانون اسلام آمده سختتر بوده است. اما در جاهلیت عرب
حجاب وجود نداشته است و به وسیله اسلام در عرب پیدا شده است.
یل دورانت در صفحه ۳۰ جلد ۱۲ تاریخ تمدن (ترجمه فارسی) راجع به
ير و انون تلمود مىنويسد: 7
* «اكر زنى به نقض قانون يهود مىيرداخت جنانكه مثلًا بىآنكه جيزى بر
ee Oe ee
سنخی از مردان درد دل میکرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در
خانهاش تکلم مینمود همسایگانش میتوانستند سخنان او را بشنونده در
آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.»
پاسخ ۲
صفحه 32:
اشکال۱: چرا فقط
ws)
چرا فقط زنان حجاب داشته باشند و مردان راحت باشند آيا اين
ظلمی در حق زنان نیست
" جواب: اولا مردان نيز موظف به حفظ حجاب هستند و به نظر
مراجع بر مرد واجب است آن قدر را که معمولا مردم متشرعه می
پوشانند بپوشد
0 erro) Serie ene ep ei)
تکوینا نسبت به زن زودتر تحریک می شود و در معرض
مشکلات می باشد از این رو حجاب زنان سخت تر است.
صفحه 33:
اشگال ۷: حجاب واجب دینی نیست
7 چه کسی گفته که حجاب واجب است.
*پاسخ ول الژمنات بفشضن من ابصارهن و Bares
سس
صفحه 34:
اشکال ۸: به آقابان بگویید نگاه نکنند
زنان مقصرنیستند و اگرفساد ومشکلی وجود دارد مشکل
1ن است که با نگاه و هوس بازی خود جامعه را به
فساد می کشانند
1 پاسخ: بد حجابی مانند مسموم سازی آب یک شهر است
نمی توان به اهالی شهر كفت كه از آلب ننوشيد بلكه
بعضى مانند بجه كوجكك هستند كه صلاح ومصلحت
خود را نمى دانند و برخى از روى فراموشى يا غفلت و..
مسموم می شوند از اینرو مسموم سازی آب اشکال دارد.
صفحه 35:
20 ل We Co
CeO PL oa ا eC 0 الاك
كه به اصطلاح بد حجاب هستند
* پاسخ: اگر لزوم حجاب با دلیل عقلی و شرعی ثابت شد نباید
عملکرد افراد را بهانه کرد
ثانيا: در مقام ارزیابی این چنین افراد بايد كفت اينان از حيث
Bp Car cam pes Peas Won esperar eee
۱ Secu n Coeyr rer Fes eB
که از اسلام فقط چادر را فهمیده اند و در عمل خلاف اسلام
فا
صفحه 36:
اشکال ۱۰: دلت ياك باشل
#مهم اينست كه دلت ياك باشد اين مسائل زياد مهم نيست. و به
عبارتى بى حجابى دليل بى دينى نيست دلت بايد ياكك باشد.
#ياسخ: هر آنجه در دل باشد در ظاهر انسان ظهور مى كند ظاهر
آينه باطن انسان است.
#ثانيا: خداوند از ما ياكى باطن و درستی ظاهر را با هم خواسته
است.
صفحه 37:
۳ خداوند مهربان تر از آن است که به خاطر چند تار مو کسی را عذاب
كند
Le ۴ حجاب را برای غیر مسلمانان اجبارى مى كنيد
۴ بگذارید زن حق اذ
Glam FO ویژه زنان پیامبر است.
اب داشته باشد.
سایر اشکالات
صفحه 38:
هو وا
انیم J مگ تک إن لم تعرفنی نفسک لم
بل - eo Si a
las a مرت را بر
ننمایی» حجتت را نمی شناسم: تخداوندل؟
حجتت رابر من بشناسان که اگر معرفی
fl زر ینم به گمراهی کشیده
۴ .خواهم شد
صفحه 39:
ee
SFY
سانا ن اونا موي
a
ماوت درل