صفحه 1:
(sea seh Geel
زبان هند
؟ هند دارای چندین زبان و لهجه و گییش است خط و زبان
اولیه آنها سانسکریت است که کتابهای زیادیبه اين زبان
وجود دارد.
؟ مهمترین زبان عصر حاضر هند زبان اردو است که تشکیل
شده است از لغات فارسی - عربی و ترکی و انگلیسی و
لغات محلی .کلمه هند از نام بومی سیندهو که نام یک
رودخانه بومی هند است و ایرانیها سیندهو را به هندو بدل
کردند و هند رابه نام هندوستان بهنی سرزمین رودخانه
ها خواندن از اين کلمه بونانیها کلمه ایندیا را بکار بردند.
صفحه 2:
فرهنگ و معماری هند
در هند دو آئین تاریخی وجود دارد . بودا و هندو
«ه | : توسط یک شاهزاده نپللی با افکار فلسفی خاص در ۵۶۰ ق.م. پایه
گذاری ميشود . بودا معتقد است که برای پیشرفت بایستی پیش از آنکه
مشکلات را در محیط بیرونی حل کنیم .حی بایستبه حل مشکلات درون خود
بپردازیم .
به همین خاطر به فضاهای خلوتی برای عبادت احتیاج داریم . این فضاهای
خلوت در سالهای اولیه گسترش بودیسم که تعداد پیروان ن اندک است .
غارها میباشد . مکانی که امکان خلوت بودائیان را فراهم میکند . لما در سالهای
بعد غارها کفاف عبادت همه بودائیان را نمی دهد .به همین خاطر احتیاج به
تعداد بیشتری معبد است که لین معلبد رالبا استفاده از توده های حجیم سنگی
بوجود می آویند . لین توده های حجیم در ولقع الگوهلیی هستند از غارهای
اولیه و یابه عبارتی . در معلبد بودلیی تلاش شده که فضای خلوت و ساکت
غار . مجددا" تکرار شود .
صفحه 3:
: هنر دره سند
*هند تمدنى به قدمت ايران و مصر و بين النهرين
دارد جهار مركز مهم تمدن باستانى هند شامل: 50
۴- موهنجودارو در هزاره سوم ق م - ۲- هارلپا با |
فاصله کوتاهی بعد از تمدن موهنجودارو و در هزاره
دوم ق م ۳- لوتال هزاره دوم ق م ۴- چان مودارو
هزاره دوم ق م .
صفحه 4:
؟ تمدن موهنجودارو در شمال غربی هند یعنی پاکستان قرار گرفته و
هارلپا در پنجاب غربی واقع شده است و لین دو شهر با وجود فاصله
زیادی که از هم دایند تمدن نزدیک به همی دایند و لین تمدن ها قبل از .
ورود آریائیها به هند است.
؟ موهنجودارو و هاراپا از نظر معماری برای ساختن خانه های خود از
خشت پخته و نیز از مصالح چوب برای پلکان و کف و بام خلنه ها
استفاده کرده لند و در لین دو شهر حمامهای عمومی .فاضلاب و مغازه
cle متصل به منازل ساخته لند و خیابانهای پهن و کوچه های بطور
عمودیبه یکدیگر ساخته شده و خلنه ها اغلب چهارگوش و اطراف آنرا
حیاط فرا گرفته و تکدن موهنجودارو بعدها بر لثر طغیان رود گنگ از
بین رفته و لایه هایی ازشن و ماسه خانه ها را پر کرده است.
صفحه 5:
: آثار هنری در سند به پنچ دسته تقسیم می شود (a
؟آثار هنری در سندبه پنچ دسته تقسیم
می شود :
- ظرفهای سفالین با سفالینه های
منقوش
٩ ۲- پیکره های سفالین کوچک اندام و بت
های گلی
-٩ مهرهای مسطح چند ضلعی
* - مفرغینها
© ۵- مجسمه های سنگی با نقوش برجسته.
صفحه 6:
وسایل و اشیاء سفالین شامل سبوها و شکسته
هایی از کاسه و ظروف دیگر به رنگ سرخ
روشن و نخودی به ابعاد کوچک تا بزرگ. و
ظروف بزرگ WE برای ذخیره آذوقه بوده اس
و نقوش روی زمینه های سرخ روشن و نخودی
غالبا هندسی با رنگ سياه بصورت دواير
متقاطع و نقش درخت و گاه پرندگان و جانوران
و انسان هم دیده شده لند و بعضی از این
سفالهابا چرخ کوزه گری ساخته شده است که
در زمان خودش ممتاز بوده است .پیکرهای
سفالین چند نوع هستند بعضی ها احتمالاً
اسباب بازی کودکان بوده مثل گاوهای کوهان
دار کوچک با ارلبه های گلی و میمونها که با
ریسمانی به زمین کشیده می شدند.
صفحه 7:
SI e
محسمه ها : مجسمه ها که در ابعاد تا
کوچکتر ساخته می شد و بهترین نمونه این
۲ می و بهترین نموه این 1
EE WY
eo مجسمه ها مردی است با ریش بلند که از سنگ
si آهک ساخته شده و شبیه به مجسمه های
سومری است و لباس یکره سنگی منقوش به
گل سه پر است.
صفحه 8:
اهمیت تمدن موهنحودارو:
* تاريخ نشان داده زمانى كه خئويس اولين هرم بزرگ را در مصر می
ساخت موهنجودارو دورة ترقی خود را طی می کرد وبا سومر و
بلبل رولبط بازرگلنی و مذهبی و هنری داشته و دلیل وجود این
رولبط مهره های مشابهی است که در موهنجودارو و سومر پیدا
شده و همچنین در خرابهای بلبل مهره های گلی بدست آمده که به
نظر" رجان مارشال "در حدود هزاره دوم ق م از موهنجودارو به
بین النهرین آورده شدند بعضی از پژوهشگران عقیده دایند که این
تمدن شگفت انگیز از تمدن سومری اقتباس شده و برخی دیگر
معتقد هستند که سومریان فرهنگ خودشان را از هند گرفته
لند "وولی " هردو تمدن سومری و هند باستان را ازیک اصل و یک
فرهنگ می دلندبه هرحال نتیجه می گیریم که در آغاز هزاره سوم
ق م تمدن سند از فرهنگ بابلی جلوتر و شکوفاتر بوده است .
صفحه 9:
#هند را به دوره های مختلف تقسیم می کنند
(- دوران دراویدها
-Y دوره ودلئى كه ۱۵۰۰ ق م تا ۸۰۰ ق م ۲ دوره
برهمن
۴- عصر فلسفی که از ۵۰۰ تا ۱۰۰ ق م
۵- احیاء هندوئیزم و عقیده بر پیدلیش مظاهر الهی
۰ ق م تا ۵۰۰ میلادی
۶- دوره اسلامی قرن ۱۶ میلادی
۷- دوره استعمار و مسیحیت.
صفحه 10:
۱- دوره دراوبدشا : که ارواح کوه .درخت و ستاره و سگ ومار واژدها
را می پرستیدند و مار در بین لین مردم مظهر ظهور و نیروی تولید می
دانستند و جنبه الوهیت داشته است.
؟ ۲- دوران ودلنی : قدیمی ترین خدایان ودلثی نیروها و عناصر موجود
در طبیعت بوده مثل آسمان و خورشید و زمین و آتش و نور وباد و آب
و
ودا به معنی دانش است و از کلمه ویده مشتق شده است یعنی دانش
مقیس عدعاها و وردهااو انتطوه ساممهجر کتابودا بعووف ابسث هه
یکی از معروفترین کتابهای دنیا است که به زبان سانسکریت نوشته شده
و با کتاب اوستا حالت خواهری دارند و به همین دلیل اسطوره ها و
خدایان ایرانی با هندی فوق العاده نزییک هستند .خدایان در هند حالت
طبقلتی دارند و به سه طبقه تقسیم می شوند:
۱- فرمانروا ۲- جنگجو ۳- مظاهر طبیعت.
صفحه 11:
اوپانیشادها مردمی بودند که در جنگلها و دور از مردم
زندگی می کردند و تزکیه روح و نفس می شدند و اين
منابع به آنها الهام می شده و یکی از منابع عرفان جهان
است .
#راه خدايان :به نظر اويانيشادها دانایان و فرزانگان که بیشتر
زندگی خود را صرف تصفیه نفس کرده لند به واقعیت مطلق
رسیده لند بعد از مرگ به آتش وارد می شوند و سپس به
روشنایی روز و بعد به ماه می رسند و بعد به خورشید و
سرانجام به بارگاه برهمن راه پیدا می کنند و اين راهی است
بی بازگشت.
صفحه 12:
# بودا بودا شاهزاده ای بود در بنارس بدنیا آمده و در زیر درخت
به روشنگری رسید و بعد به نیروانا وارد شد.
# در هند یکی از کسانی که لین مذهب را گسترش داد "آشوکا" بود
که سومین پادشاه از سلسله موریانی هند بود .
هنرهاى بودلني: يك مجسمه از بودا که در حللت نشستن روی
چهار زلنو که اصطلاحا فرم گل نیلوفر بطوریکه پنجه و پشت پنجه
پا .روی رانهاست بطرز ضربدر قالب مجسمه های بودائی نشسته
هستند و بر روی گل نیلوفر بصورت دایره (گل نیلوفر رمز معرفت و
شگفتگی است و یکی ازز سمبلهای مهم مذهب بودلئی است اهمیت
لین گل در لین است که با طلوع آفتاب باز می شود و هنگام غروب
بسته می شود) .
صفحه 13:
*مجسمه هلیی که روی گل نیلهفر ایستاده
ند بودی ساتوها هستند که در طرفین بودا
قرار می گیرند .چشمان مجسمه های بودا
فرو افتاده که علامت بصیرت هست و
بينايى کامل .گوشهای بزرگ که تا روی
شلنه هست که رحز و علامت دانلیی است و
خال وسط پیشلنی به معنی چشم سوم و
علامت معرفت است و موهای روی سر جمع
شده و سمبل فوق جنسیت است و گاهی
در بین مجسمه ها لبخندی بچشم می
خورد که مفهوم لمن بى اعتنايى به دنيا
است.
صفحه 14:
#عمل مرده سوزی در آئین هندوئیزمها وجود
داشته که وارد مذهب بودلئی شده و در بين
بودلئی ها گاهی بعد از مرده سوزی خاکستر
مرده را یا به لب گنگ می دهند يا از فراز
کوهی به باد می دهند که چیزی از آن باقی
نماند.بعداز اينکه خاکستر را دفن نمودند بر
فراز لن ظرف خاکستر, تلی از خاک انباشته
كرده و به همان شكل بنايى سنگی بوجود
آمد كه در اصطلاح زبان هندى به آن
"استوپا" می گویند که بناهای سنگی هندی
هستند یکی از بزرگترین استوپاها در زمان
"آشوکا" و بنام " سانچی استوپا" (تل خاک
بسیار بزرگ ساخته شد .
صفحه 15:
* استوپاهای قدیمی غالبا یکی از آثار بودا در زیر
آن دفن است.مقل دندان :تازموتجاروو غیره
استوپاها دارای چهار دروازه ورودی هستند که
احتمالاً اين دروازه ها جوبى بوده كه 5 به
علت يوسيدكى از دروازه هاى سنكى استفاده
كردند و تمام قسمتهاى اين دروازه ها ير از
نقوش است كه عمل كنده كارى روى جوب را
تداعى مى كند و فضاى خالى بين نقوش وجود
ندارد كه از مهمترين خواص هنر شرق است
نقوش عبارتدد از : نقش فيل - درخت - بودا
ساتوها- كردونه مقدس - كل نيلوفر- جتر
سلطنت - اسب بى سوار - تخت خالى -
جاى يا - زنان وسوسه كر.
صفحه 16:
*استوپا سانچی گنبد بسیار بزرگی است که در روی یک صفه
سنگی است که این بنای گنبدی شکل را بعضی تشبیه به
تخمدان گل نیلوفر می کنند و بسیاری از محققین عقیده دارند
این نوع گنبدها بی تاثیر بر روی گنبدهایی که بعدا در شرق |
بوجود: آمده: تیست.جورتادور. کنیدیجازای ترجه انست: که بیابقاً
چهبی بوده که حالا سنگی است و دور کل بنا نرده بزرگی است
که زوار بتوانند به راحتی لین محل مذهبی را زیارت کنند بالای
صفحه 17:
معابد بودایی بطور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:
۱- معابدی که دارای یک سالن بزرگ مرکزی و دوتا سالن
جناحی هستند که این سالن های جناحی بوسیله ستونها
مشخص می شوند و در بالای تالار اصلی یک استوپا قرار
دارد.
-۲ معابد مستطیل شکل که دارای تالار مرکزی که در
اطراف این تالار حجرهایی قرار دارد که مربوط به راهبان
هندی است.
صفحه 18:
@. آحاة:
غارهای احانتا
9 مجموعه معابدی هستند که در دل کوه کنده شده که لین مجموعه دارای ۳۳
زيارتكاه بوده كه اكنون 59 عدد از آنها سالم مانده است و بقيه به علت نفوذ
بيكانكان بخصوص انكليسى ها در هند از بين رفته جرا كه كشف لين غارها بطور
تصادفی بوده و بیگانگان با عجله آثار هنرى داخل آنها رابه تاراج برده اند و
نقاشیهای داخل غارها در لثربی توجه ای از بين رفته است (معلبد بودایی بطور
کلی جهت زیارت مطلق نیست بلکه بیشتر برای رباضت کشی است ) آثار درون
غارهای آجانتا مربوط می شود به قرن دوم ق م تا قرن ششم میلادی و بیشتر آثار
مربوطبه بودائیان است طرز کشیدن نقشهابه لین شرح است: ابتداء دیوار غار را
dle ی کردند و بعد چند لایه مخلوطی از شن و پودر صدف و گرد آجر و یک نوع
سریشم مخصوص با لعاب سبوس برنج که چنسین بار لین للیه ها روی دیوار کشیده
شده بود و آخرین بار پوشش از موم و پودر سنگ خارابه دیوار اضلفه می کردند
ورنگهای بکار رفته در نقوش سفید- سیاه - بی - قرمز و زرد است که همه از
مواد طبیعی گرفته می شد و طرح های اولیه.با ذغال مشخص می شده و بعد از
اتمام نقاشی رنگ ذغال را پاک می کردند و طرز طراحی به طریق خطوط تند و کند
بوده است (ظریف و ضخیم )اطراف بینی و چشمها را بسیار ظریف قلم گیری می
کردند و بطور کلی مجموعه نقاشی در مرکز صحنه. خود بودا قرار داشت و جای
خالی دیده نمی شود.
صفحه 19:
نفوذ هنر هخامنشي در هند در دوران
بعضی از محققین اعتقاد دارند که وارث تمدن هخامنشی در
هند اسکندر و سردارانش بوده اند در حللی که وارث حقیقی
لین تمدن سلسله موریلنی هند بوده است بسیاری از بناهایی
که در اين دوران در هند ساخته شده کاملاً تحت نقوذ هنر
هخامنشى بوده و احتمالاً سلسله موربانی از نژاد ایرانیان می
باشند.ستونهای فرمان یا منفرد که در سراسر هند نظیر آنها
پیدا می شود مربوط به آشوکا است که تعلیمات بودا و گفته
های آشوکا روی آنها نوشته شده كه لين ستونها الهام گرفته از
ستونهای ایرانی است (دوران هخامنشی داریوش )
:اشوکا
صفحه 20:
#مقایسه ستونهای دوران آشوکا و ستونهای هخامنشی:
#پایه وهای مت جسیدبه یرت پگ رکه وجییه سيون ن دارای
(SE gil thy انس وسوسلون. هخاعتقی دوز کازییا غقالب با شیر
ele gas است ولى كر هيد يليه ستوتها ريع شكل أست :وايدته ستو
بدون تراش و بر روى لن تختك قرار دارد و در روى تختك سه شير يشت
بهم داده شده است و در جهار طرف تختك جهار نقش برجسته وجود دارد
كه نشانكر جهار حيوان مقدس است شيرهاى دوره آشوكا قابل مقايسه با
شيرهاى هخامنشى است و اندازه ستونها در هردو كشور قلبل مقايسه است
تفاوت لين ستونها در اين است كه در تخت جمشيد ستون جزء ساختمان
است. و حمال سقف است ولى ستونهاى هند منفرد و جنبه فرمان دارد .كل
تيلوقر در هردو كشور زياد استفاده شده ولئ در مذهب بوذا جنبه. تقدمن
lye هر ايران علامت سلظنت أسسنت.
صفحه 21:
دوره هندوئیزم (برهمنیزم ) در هندوئیزم به
سه خدای مهم بر می خوریم:
۱- برهما ۲- شیوا ۳- ویشنو
صفحه 22:
oe ۰
: معماری بر همنیزم
* معابد ویشنو پرستان در شمال هند است و مشخصا: عبارتند از تالار بزرگ به علاوه یک
بتکده مریعی شکل با برچی بسيار بلند و بام اغلب لين معلبد بصورت نيلوفر ست در داخل
تالار معبد نقش برجسته دایان است و ویشنو گاهی بصورت شیر و زمانی بصورت قهرمان
انسانی تجسم می شود مهمترین معبد ویشنو بصورت کالسکه ای بزرگ با چرخ ساخته شده
است که هرکدام از چرخها حدود ۱۰ پا بلندی داردو در حقيقت معبد را شبیه به ارابه لی
نقش کرده اند که ویشنو را به آسمان
* معلبد شيوا برستان در جنوب هند قرار كرفته است و داراى حياط وسيع و مستطيل شکل و
با يوشش سقف بصورت زيكورات است غالبا خارج معابد داراى تزئينات بى مار است و هزينه
قسمت خارجى معلبد از تمام هزينه هاى ساختمان بيشتر است حدود هزارو دود
قديمى در هند ست كه همه داراى نقشهاى برجسته است كه لين نقوش شبيه كنده كارى
روى جوب است نقوش زن در بين حجارى ها ديده مى شود كه غالباً به مفهوم مادر مى آيد
رش جزئی از معماری است و نقوش فیل ومارکبری وافعی زیاد است و مجسمه های
مختلف در داخل معلبد لست و برهما را گاهی بصورت سه صورت یا چهار صورت نشان می
دهند و شیوا را با سه چشم تجسم می کنند.
ف
صفحه 23:
؟از دوره مغولبه بعد . رفته رفته کشهر هندوستان تحت
تأثیر اسلام قرار می گیرد و بدبین ترتیب ساخت مسجد و
معلبد اسلامی در لین کشور معمول می شود . اما برای
ساخت آنها تا حد زیادی . از معلبد هندوها الهام گرفته
شده است .
#یعنی . مسجد توده ای است سنگی که برای تزئین . توده
سنگی را حجاری نموده اند .
# معروفترین بنای هند تاج معل در آگرا است که تملمی آن
را از سنگ مرمر سفید با گنبدی پیازی شکل تراشیده اند .