صفحه 1:
كتابا
مطالعات اجتماعى
پایه سوم دوره اول متو
یوسفی-ناحیه یک خرم [
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
ks Fj Sas bys
تام ساخته ها و اندوخته های یک ملت عبا عبک قوم
زار ۱
باورها هنرهاء قوانين. اخلاقيات. عادات و هرهه كه فرد به عنوان عضوى
از جامعه از جامعه ى ذ فرامىكيرد(اكتساب مى كنند) تعريف
.مىكند
و تعريف فرهنكء اكتسابى بودن اسن
صفحه 5:
"هنجیدن" و هیختن " بهمعنای بیرون کشیدن و برآوردن؛
"آهنگک" بهمعنای قصد و اراده و نیز موزونی ساز و آواز
"آهنجیدن" بهمعنای نوشیدن و کشیدن. "آهنگیدن؟»
"آهیختن" بهمعنای کشیدن و برآوردن و نمونههای دیگری
وجود دارد.
از همین ریشه فرهیختن را داریم بهمعنی تربیت کردن؛
ادب آموختن, تأدیب کردن و فرهخته و فرهنجیده را
بهمعنای ادب آموخته و فرهنگک و فرهنج را. در واژهنامهها
فراهختن و فراهیختن به معنای ادب کردن آمده است
صفحه 6:
فرهنگ در لغت نامه
در لغت نامه هاي فارسي در ذیل فرهنگ معا «علم و دانش ادب و
تربیت آثار علمي و ادبي يك قوم يا يك ملت »كتاب لغتء نيكويي پرورش
Soy هنرء حکمت و عقل و نیز شاخ درخ که بخوابانند و بر آن
خاك ریزند.»
معادل انگلیسی فرهنگ ]لا آنالا6 می باشد که به معنای پرورش
گیاهان رشد و نمی آداب و رسوم عیک ملت است.
درز فرهتک اکسفوزد فرهنگ به CAB Blink نفس» سلیقه و آداب به
کار رفته است.
صفحه 7:
رابطه مقابل حامعه (حسم یاسخت افزار)
Osc) Sp
ve
و و ترازو AEA برولن orl
وم
عامع بر ووو ی ابره
صفحه 8:
فرهنگ در جریان (فرایند)
مانند داستان تارزان
صفحه 9:
اجعماعی هدن یا معه پع(عبری: ۱
وق سرك رت
ری امی آموزند
a” ا (Ol Gs 05% 0 موز
حود را با آن می کنند و ل
ا#مدىيت اجتماعى شدن
صفحه 10:
اهداف اجتماعی شدن
MMi Mh
RE eee SE ae GAT Seley ESS
|.شخص باید مهار تهای ضروری را که برای زند گی در جامعه ضروری,. است. فرا بگیرد.
۲.شخص Wh بتواند به صورت موثری با دیگران ار تباط برقرار کند. و توانایی خواندننوشتن و
سخن گفتن پیدا کند.
۳.فردبایدبتواند نبازهای بدنی خود.مانندقضای حاجت رابه شیوه های قابل قبول جامعه بر آورد.
ost باید ارزشها و اعتقادات اساسی جامعه را در ذهن خود متمر کز(نهادینه) کند.
صفحه 11:
عوامل اجتماعی شدن
JOSE هب ی فرهنگ ها خانواده عامل اصلی اجتمامی شدن کوک
در یرهم طقولیت است که به دو صورت است ۱-آگاهانه. ۲- ناآگاهائه
۲- همسالان( گروه های دوستان)به ویژه در دوره ی نوجوانی
۳- مدارس : ۱- برنامه ی آموزش رسمی. ۲-برنامه ی آموزش پنهان
۴- رسانه های همگانی(ماهواره.رایانه واینترنت, گوشی, تلویزیون و..)
۵-سایر عوامل: گروه های شغلی و صنعتی انجمن هاي داوطلبانه. کلیسا و
مسجد و .
صفحه 12:
۱-زبان گفتاری(صوت ومعنا)
۳- زبان نوشتاری(ثبت نوشته ها)
۳-زبان جسمانی(حر کات .ایما واشاره)
۶-اشیامادی ودست ساخته ها
هنتجارها
باید ونباید
بر يعتى خوب و بد زشت و
زيبا و مطلوب يا نامطلوب دانستن امور
1- زمينة شكل كيرى هنجارها
2-جهت دهندة رفتارها
3-افراد بر مبناى ارز شهايى كه
به آنها معتقدندعمل میکنند
انواع ارزشها:اجتماعی- فردی
7 باورها
هنجارهاء نمادها و ارز شها بر
مبنای عقاید شکل میگیرد
(مثلا:مسلمان وغیر مسلمان)
صفحه 13:
رفتارهای معنی هستند که در يك گروه عبا حامعه پذیرفته شده و متداول اند.
كباقواعدو شیوه های مورد قبول یک حامعه اند برای اب
اقم همه عادد
صفحه 14:
مرها
مهم ترکین دلاعیل بکروی از هنجار
PE
ارزش دانستن و اعتقاد به آنها
حفظ آبرو
/ | احترام
انواع مجازاتها TIN
, تمسخر,
سرزنش خود ياديكران» بوزخند, د /
طردکردن و محروم نمودن, متلک گفتن
مجازاتهای رسمی و قانونی باشد.
صفحه 15:
فرهنگ عمومی یا کل یا مسلط
يا عامه ويا حتى با نام ملى:
فرهنك عمومى وجوه يا ابعاد
يا قلمروهايى از فرهنكد
است که با در
ارتباط میباشد.
یا همان شیوه ی زندگی
رايع در بين مردم جامعه
كروهى كوجك تر از جامعه.
خرده فرهنگ منسوب به
۳
بسیاری از هنجارها و موازین
فرهنگ بزرگ تر را می پذیرد .
اما از سوی دیگر . خرده فرهنگ
از فرهنگ کل جامعه متمایز
است زیرا برخی هنجارها و
موازین خاص خود را دارد.
صفحه 16:
رسوم اخلاقی؛ عبارت از رسومی هستند که ویژگیهای معناداری ار رفتارهای درست و
نادرست را در بر می گیرند. رسوم اخلاقی هر جامعه در نظام حقوقی و آموزشهای مذهبی آن
See
قوان بخشی از رسوم اخلاقی هستند که به صورت قواعد و مقررات در آمده اند . هر کس
برخلاف این مقررات رفتار کند. با مجازات قانونی روبه رو می شود.
مانندوجودقوانین و مقررات قاطع و دقیقی برای آدمکشی دزدی » آدم ربایی » فحشا ؛ اعتياد
ارزشها ء احساسات ریشه دار و عمیقی است که ۱ ب و رسوم .
اعضای جامعه در آن شریک اند . رفتاری عادی اطلاق می شود که در جامعه
این ارزشها اعمال و رفتارجامعه رات
مانند:حفظ موازین دینی + رعایت حقوق والاین
حفظ ادب و احترام به بز ركترها
a روج دارد.
صفحه 17:
سلام
كردن د هنگ
ر فر
ها
ای متفاوت
صفحه 18: