صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
:الکونی طرح يا نقشه.
تعریف به کشف رابطه بین عددها وشکلها الگویابی می گوییم.
:الگویابی
:یافتن الگو
)- فاصله بين دوعدد در الكو را بيدامى كنيم
2 الگوی اولیه رو بصورت شماره شکل ضرب در فاصله بيداشده مى كنيم
©-حالا امتحان مى كنيم ببينيم آيا اكر ١ را الكو قراردهیم عدد اول بدست می آید
#-اكر درست بود كه هيج اكر درست نبود بعلاوه یک عدد یا منهای یک عدد قرار می دهیم ودوباره
الگو را امتحان می کنیم.
صفحه 4:
۳برای تولید 10 عدد دوچرخه
به چند عدد 2 نیاز است؟
۲ عدد جرخ براى28
تولید چند عدد دواچزخم
هورد نیاز اس
۳ ابا اعکان دارد که بای ود
را
353s bls, oe به
عدد 19 نخواهيم ا
و
تعداد چرخ ها
رابطه ی بین
تراد بر ها
تعدادی د وج 7
لو ات ها
ی او 2 با
فعالیت | جدیلزیر ن_شاندهندد ی تسعداد دوچرخه ها و تعداد جرخ هایمورد نسیاز بسولیتولیدآنها در:1
«یککارخلنه ی دیچرخه سازیلستجدیلا کاملکسنید و بسه سول اشنپساسخ دهید
1 8 6 ۱4 2
0
2 2 9 2 2
x | x دد پورح زر 29
Bo sa YL es fi
WY چه رابطه ای بین تعداد چرخ ها و نعداد دوچرخهاهداد 2X - تعداد
وجود دارد؟
به عدد های و ..
دوچرخه ها چرخ
ها
4 اعداد زوج
صفحه 5:
Ri به | گوعزیر ش کلب نجم را رسم و جدولرا کاملکنی-2
می شود؟چرا؟ .شکل,فرد |
با توجه به الگوی بالاءرابطه ی مقابل را - (2 شمارم ی) حعداد.
aS Jol, 1 لاشكل مربع ها
صفحه 6:
كاز ون كلأسن
معلم از دلنشآموزانخواستبا وسم الكويواعداد زوج را نشاندهند.ا و1
چند دلتشآموز رادر ذیر معبينيد.شكلي عدعهر انگو را رسم كنيد
۶۱ ۸/۸ ۵۸ ۸/۸/۸۸۰۵
تعداد چوب کبریت ها در الگوی بالا برابر
.اعداد زوج است
ربات در هر بار پرش روی محورءدو واحد به
.جلو مى رود
i ae ee ee rn
صفحه 7:
00 : ِ
9 ۰ 2
۱ ee
es (5) شکل
تعداد دایره ها در الگوی بالا برابر
اعداد روخ است
شما نیز الگویی رسم کنید و الگوی خود را با الگوی هم کلاسی
.هایتان مقایسه کنید
COGS 0 ili.
فاطمه و زهرا | گوهاعزیر را ب راعن مایشعداد فرد یسم کردند. شکل2
.خولسته شده از هر اک ۲
شکل 5 شکل ()
صفحه 8:
2) aoe
شما نیز الگویی رسم کنید و الگوی خود را با همکلاسی هایتان
مقايسه كنيد
بط تس
JS. تت
فرد است شکل شکل(1)
a ge )2(
در مورد شباهتها و تفاوتهایاعداد زوج و فرد با هم:3
.ک لاسیهایخود ب جنک نید
ols @ هر دو دارای الگوی ثابت 2 تا 2 هستند.(با الگوی
ثابت پیش می روند.)
تفاو 46 .هبح عدد مشترکی بين آن ها وجود ندارد
wo:
صفحه 9:
فعا( ین در شکلزیر مسبر لنتخابشده ت وسط دو دلنشآموز رانا
56
1
4
ES
الف-پس از انتخاب یک مسیر تعداد توب های داخل تونل ها را با
.هم جمع كنيد
©آيا هم كلاسى داريد كه يك مسير از (تونل Sle زوج و فرد)را انتخاب كرده ياشد
تعداد توب هايش زوج باشد؟
روا تاه نک عدد روج لا عد
.فردءهميشه عددى فرد خواهد بود
© در جه صورتى مجموع توب هاى مسير انتخاب شدهءزوج و در
é ;
eee bee eee اسل حم آل عا حننا ie
زوج خواهد بود-اكر يى عدد فرد و ديكرى زوج باشدءحاصل جمع آن ها
.عددى فرد خواهد شد
صفحه 10:
نكات مهم
SSC Dee ON Fa ا 0 0
1
اعداد زوج شامل 0:2,4,6 و همه اعداد جند رقمى كه رقم يكان آن ها
یکی از اعداد گفته شده باشد و اعداد فرد شامل 1,3,5 و همه ی اعداد
ees, ۱
Pp Daren Pape Brn cP Fe | اندي
2 شكل صرب در
۳ slacl الگوی
|
خاصل جمع دو عدد
ل#ازوج» عددى زوج است
go> Sol 92 |
cal 949 59261959.
صفحه 11:
گوعذیراز چوبک برینها تشکیلشده لستجاهایخا را پر:2
6 3 تعداد چوب
3 13 كإسايتهابين
تعداد چوبک بر
جای خای را پر شماره ی تعداد چوبد
:كنيد شکل کبریتها
تس oe شكل ها يا
بله؛جون بين تعداد كرات Be بنذ نهو 'شماره ى شكل
دای دی کونه به وجود
3 اكات عدد 3 همان الگوی عدد Se
مستند رجال صرب هر عدد طلبيعى در عدد 3
صفحه 12:
در عدفه وقد ع مدوسه رض نفر جهازم اسشاكر تهرا 40
لقراد داخلس فعدد جروع و كمتر از 20 بتاشة جند ثفر مئى
تولنند يسراز رضا دلخلص فم إشند؟ (سه جوايمختلفة
از 20 یعنی 18»پس اعداد زوج
صفحه 13:
با کاملک ردنا گویعددیعزین مضربهای2-5
دزا era
3x5 7 2 م
۲ ۱۷5 ۱
we i]
عددیکوچکتر از 10 را لنتخابکنید و مضرب3
.هاعآنرا بنويسيد :
| | ۰ب ۱
16 12 8 0
صفحه 14:
مضرب: یعنی حاصل ضرب یک عدد در عدد های طبیعی او آوآو....
مثلً مضریهای عدد ۳ شامل ۳وعراو.... می باشد
مضربهای عدد ۵ شامل شو: اوه او...می باشد
فکته ار بوطا ایغ توالت خفت : هر گام اتعداد
نفرات شرکت کننده در یک صف فرد باشد ,برای
یافتن نفر وسط کافی است تعداد را به اضافه یک
وتقسیم بر ۲ کنیم.
صفحه 15:
در جدولمقابلخانه ها ی اعداد زوج
.ونگ کنيد
خانه هایی که رنگ نشده اند,ءچه ۷۱
اعدادی هستند؟فرد wae
رقم یکان اعداد زوج؛چه اعدادی
هستند؟0:2:4,6
آیا رقم دهگان اعداد زوج,هميشه زوج
Fea 5
یاف بشگان اعداد هرد همیشه هرد
است؟ حبر:
چگونه می توان زوج يا فرد بودن یک
عدد را نشان داد؟
در جدولیمانند جدولشمارم ی 1,1عداد 1-
تا 100 را بنویسید و مضربهای3 و 5 را
سوالی درباره ی ۱
طرح كنيد شده اند؟چرا؟
ن جدو > کدام یک از اعداد این جدول دوبار رنگ
صفحه 16:
با توجه به الگوی زیر:شکل چهارم الگو را رسم و جدول را
.كامل كنيد
شكل شكل شكل شكل
)4( )@ )2( 1
Secours = ۲ ۱ ۴ [ * o | s
كك 1 ۱۳ ۳ 5 ]| تعداد مرها
«6 5)+324)42)+2 »2)+2 )2 رابطهی بین تعداد مربع هاو د
3) 3) 3) 3) x3) 3)
۵ چه رایطه ای بین تعداد مریع ها و شماره ی
: :
اا هم كا دان يس عار 3 حادس لتماره قا
.شكل است
شماوم<3 تعداد
سح
صفحه 17:
با توجه به الگوی زیر شکل چهارم با چند
6 ۱
شكل شكل شکل
1
شکل (۳
4 0 )2(
3 شکل چندم با 25 مکعب ساخ8
مى شود؟
2 رابطه ی gu تعداد مکعب ها و شماره ی شکل
.ها را بنویسید
شمارم ی) تعداد مکعب)
1<تعداد مکعب (شکل<3 3<شمارم ی شکل+(1
صفحه 18:
فاطمه در صفل3 نفره ی مدرسهن فر وسط-5
اسندرستیی ان ادرستیهر بکاز جملات زیر را با ذکر دلیل
- ن_فر قبلاز فاطمه و 15 نفر بعد از 15
.فاطمه در صفهستند
تفر قبلاز فاطمه و 16ص 13
.ف اطمه در 2 فه 9۳۳
.فاظمه نفر شانر ده on)
به سوا-لتزیر پاسخ-6
.دهید
مضربچه اعدادعم, 12 10 3
تواند باشد؟ 12
مضریچه (عدادیم تولند 15 1/3/5415
باشد؟
صفحه 19:
:یادآوری عددنویسی
سال گذشته با اعداد ۱۲ رقمی واعداد
اعشاری آشنا شدید ویادگرفتید برای
خواندن آنها ابتدا باید سه رقم سه
رقم از سمت راست جداکنید سپس
ملیة طیقه ها که
۰
۲ ۸: مد
Sy 3
2 ay
ert 3
صفحه 20:
.عبارتهاعزیر را ماننند نمونه کاملکنید-1
۶)
و10 [Sees seats وهنت | ۳
1 پر | دنعصدو ده زار و باهد و چهل ودو
0+ | یک هزار و ۱/۳/48
2210017 زهیلیون] 9
جمهفتونهرهزار 5 060
اعداد بالا را از كو 2 بزرگ مرتب
.كنيد
4000
37067910542 > 400700060 >
1489/017
سه دلنشآموز عدد پنجام و سم میلیارد وچهلو دو میلیونو ی کصد و-2
7 1 1 1 1 هراراو هفادوهعتر] که رعدد نتوشتم نکنام که رشت
اسبگاشتبام دو ن فر دیگر
53421697
7,
€
را توضیح دهید
530421690
77
oF
53042169
77
صفحه 21:
3: 14.15,
باکارت و
جاهای خالی زا پر کنید
را بسازید و
Pe 0 هر یک از اعداد خواسته شده
افکوجک ترین عدد ده ۳۳00050 (iA
oat
ب-بزرگ ترین عدد ده
رقمی فرد
ب-کوچک ترین عدد شش
رقمی ۰
کار در کلاس 2
جدول روبه رو جمعیت تعدادی از کشورهای جهان را در سال 1395
نشان می دهد.جدول را کامل کنید
pea aS ct کشور . |جمعیت به عدد (ثفر)
:اساس جمعیت
تاجیکستان < سوق < وا 1
ین>ایران
vart
any
۱۳/۳
828000
0
جمعیت به حروف (نفو).
هفتادونه مبلیون
ee
با تقریب یک میلیون
(ا حذف رقمها)
790000
“8800000
13770000)
“300000
صفحه 22:
اعداد زیر تعداد کسانیکه در دویه ها عمختلفب راعت ماشاعب از یها 26
جام جهانیدر ورزشگاه حاضر شده اند را نشانمیدهد؛در هر عدد ارزش
مکانیرقم مشخصشده را بنویسید
جام جهانى (سال)
3429873 2014 دهگان
ae « 2010 3178856
ate 2996439
هر یکاز اعداد زیر را a طور تقریبیبر روعمحور-3
نمایشدهید
فاصله ی زمین تا 1490006 —
خورشید(کیلومتر) 80
افراد محروم از دسترسی به آ: 67572540
آشامیدنی سالم در جهان 2
مرگ و میر ناشی از استعمال سیگار در ۱ 490016
جهان طی یک سال . 1
صفحه 23:
: فعالین تعداد مشترکان تلفن همراه در سال ۰1392 1568
cowl. 5
© جه رقمی دارای ارزش مکانی دهگار6
میلیون است؟
چه رقمی دارای ارزش مکانی 8
صدگان هزار است؟
در اين عدد دو رقم 3 وجود دارد.ارزش هرکداهگان هزار و یکان
.رأ مشخص كنيد میلیون
© .اين عدد را به حروف بنويسيد
شصت و مه میلیون و هشتمد و سی و یک هزار و پانسد
oes
1 ار این عدد را در 100 ضرب کنیم,ارزش مکانی رقم 9
0 چه تغییری
3
ن هزار
6383156800
صفحه 24:
)
©
©
اعداد ياد كرفتيم اعشار جمع عشر وعشر در زبان عربى به
:اعشارى معنی یک دهم است يس اعشار يعنى همين يك دهم
ها. اعدادى كه مرتبه آنها كوجكتر از يكان است را اعداد
اعشارى مى كويند كه با ارزش مكانى دهم,
صدم»هزارم,ده هزارم وصد هزارم,یک میلیونم وده
میلیونم نمایش می دهند.
:نکتهگاهی بجای کلمه ممیز از عدد صحیح "و"
استفاده می کنیم.
صفحه 25:
ار در كلاس
859610
77
630473120
000
محورها ر کاملکنید.لبتدا محلت_قریبیعددهایداده-1
را روعمحور مشخ کنید. سپس راعت قطه های
مشخصشده ی کعدد مناسب(به طور تقریبیل
۰/۰۱ ۰/۰۲ . 3
1
١40 برد
مجلبارد
١ 750 ميليار
صفحه 26:
دانشآموزیعدد چهار هزارو پانصد و نه را به صورتزیر نوشتم-2
استدلیلاشتبام او چیس
عد به | مكا جدا
g 400050 م توجه به ارزش مكانى و جدانویسی
ms 09 رقم های عدد مورد نظر جدائویسی با
gular clits! Sauter optus
در سا.[1389, 329864800عقاب در جهان منتشر شده
cul.
.این عدد را به حروف یکهیسودبیست و نه میلیون و هشتصد و شصت و
چهار هزار و هشتصد
مقدار تقریبی تعداد کتاب های منتشر شده در جهان را با تقریب 13000006
ميليون(عدد نزديك تر) بنويسيد 0
اكر اين عدد را تقسيم بر 10 كنيدءجه عددی
به دست مى Soul
درجایخالعدد مناسبقرار دهید-4
عددی فرد بین دو عدد 170145811700
2000
ترين عدد فرد 8 رقمى با طبقه ى 4 3598764
1
بزر
میلیون 35(بدون تکرار)
عددی بین اعداد 60000 و 80000 با رقم های 4# 624575
8 (بدون تکرار)
12986480
13000000
صفحه 27:
١ ا 7 7 5 *
q
Wa
1"
براى مقايسه ياد كرفتيم لل
۰ 1- ابتدا تعداد رقمها رو بشماريم
2- طبقه بندى مى كنيم(يكان ودهكان و...) وبراساس
مرتبه وطیقه مقایسه می كنيم:
صفحه 28:
اعداد زیر را مقایسه کنید-5
667643 © کت ام 9 بت
9000 © جوا" 38906527 1205834142
تمرء ]باکاینها ی 1.0,3:7,2,4,0 هرکار اعباد مورد at رابم3
ات .رقم و حروفبنويسيد
بزرگ ترین عدد زوج 3 رقمی بین a2 جارس و
0 و 600 كفتاد دو
© كوجك ترين عدد 6 رقمى و فرد با رقم دهكان 230017 دويست و سى
هزار 3 و رقم دهكان 1 هزار و هفده
© بزرك ترين عددى كه در عبارت مقابل مى258+4>26 2 دويست و
:توان قرار داد 4
5 ند و دو
صفحه 29:
تقریب(گردکردن)
مس | 09[
صفحه 30:
در هر ردیفعدد وسطیب | كدلم يكنزديكتر اسكلن3
aa SS, |.
30,000,000,0 | <= 38,693,427,0=> 40,000,000, ۳
00 00 000
six [19,0000] <= 19,231,00e 20,000,0
00 00
2104 جح 21.04 جم 220 ۳
8 5
وکا
میثم در محاسبه ی 6452+6378 با ماشینحسابیه جای6452,به اشتبام-3
2 را وارد کرد.او چگونه میتواند با لنجام ی کعملریاضیحاصلجمع بم
خسف ها روانش کدی
اه در رگن مود 8 را وارد كرده(يعنت 30 تین بر کاس sles hal
2
صفحه 31:
میثم در محاسبه ی 6452+6378 با ماشینحسابیه جای6452,به اشتبام-3
2 را وارد کرد او جگونه مین واند با لتجام : کم ریاشداصلعمع بد
دی بایکا 33 را وارد کرده(یعنی 30 تا بیش تر)بپس حاصل را منهای
۰ می کنیم
حدسمزنید 10 سال|چند انیم اسکحلّلا 365 روز * 24 ساعت*60 10
- #یقه ۷ 60 ثانیه
4
ot SMa? =e,
.لعداد زیر را مقایسه کنید و علامتمتاسبقرار دهید-5
45450 © 45450
00 0
994115 © 10000000
69
678239175 © 7351174931
346 11
125/3© 125/83
صفحه 32:
HOY HY بها بهن يوا بو بها بها بون بو
بها يها يها بها يها بها يها بها بها يوا
۵۷ بو 664 604 104 4 يما يها بو يوا
بها يوا يوا بها يوا بها بها بها يوا يوا
بها يها بها يها بها بها بها #04 104 10
Oy HO 64 604 HOF HY بو بها بها بو
يوا يها يها با يوا يوا برها يوا برا يوا
بها بها يوا بها بها يها 104 604 1 1
2
2
g
&
g
g
2
2
g
=
c
آیا در تقسیم یک بسته ی صد ت
شکلات بین دو نفرتشکلات باة
کی 100 بر بخش انست
2s 2
آیا در تفسیم هر تعداد پسته ی صد
تایی بر 2 نیز باقع مانده صهر
ات
شيم ع نه ی ده Meili
شلات و خر که م۲۳
پس 10 بر 2 بخش پذییله
است؟
در تقسیم هر تعداد بسته ی ده
تایی برمقفنلوسلقی مانده
ایی
wo
a
2 5 5 5 5 55 25 5
6 5 5 5 5 5۱5 25 5
> 5 5 5 5 55 و5 5
6 5 5 5 5 55 55 5
۶ 5 5 5 5 55 55 5
6 5 5 5 5 55 58 5
+ + ؟ ٩۱ ۲ ٩ ۱۲ *
6 5 5 5 5 55 55 5
> > 5 5 5 5:5 25 5
۶ 5 5 5 5 55 38 35
آيا ذر تقسيم یک بسته ی صد تایی
شكلات بين بنج نفيلشكلات باقن می
o0 a برع
ee 5
زا تس رل سید
تانی بر 5انیز تاقلق مانده متفر
است؟
رفس ع ل واد ارك
شكلات یله 5 نهر به طور؟
پعسن 10 بر 2 بحعنن پذیوله
است؟
در تقسیم هر تعداد بسته ی ده
تابی بر شفبزابلقی مانده
صفحه 33:
آیا در تقسیم صد تایی ها چیزی بر 2 خر آیا در تقسیم صد تایی ها چیزی بر 5
ne ور
al y
eee _ پس برای تعیین بخش پذیری عدد
قت كافى کاس لور 7 تسم 339 تقبس ,علاط eR? eh
يذير است بذ
BS ee 4 برد 97095
است و د تیا
تاياسها هميشه بر 2
aay, رع ea ويك"
صفحه 34:
جدول زير را کامل au
با چه تغییری در یکان عدد
7 عدد حاصل بر 5 بخش
۵قذاست؟ 375 370
= على رفا 7
a cows _-
بابادبیشیر! چرابا روش حسین»عدد
حاصل بر 5 بخش پذیر .
3 7 7
زبنا طددى بر 5 بحَش يدير
.است كه يكانش 0 پا 5 باشد
صفحه 35:
اگر در تقسیم عددی برعدد دیگر
باقی مانده صفر شود می گوییم
عدد اول بر عدد دوم بخش پذیر
است قانون بخش پذیری
بر
اگر رقم یکان عددی زوج باشد یعنی یکی از
رقمهای 0,۲.۴,۶ يا ۸ باشد در آن صورت آن gas
.زوج بوده و بر دو بخش پذیر | ست
قانون بخش
: 5 5
عددی بر ۵ بخشپذیر OS: ply aloud آن
.صفر يا ينج باشد
صفحه 36:
kt جر 2 شب دیر-1
دور لعدادعکه بر 5 سخش2
يذي
Be Caer OGRE a re
ALS
یی و
:باشد 950
بر 5 بخش پذیر باشد آما بر 2 90
بخش پذیرا نتافنند 5
صفحه 37:
کوچک ترین عدد aw رقمى بخاكرآ1 يذير بر
asl ۳ 0
دور اعدادیکه هم بر 2 و هم-5
as Padre tte bo
wanus b> olive. et asalas ian > بر 10 1
و مددض است؟ ۰
آبا می توانید عددی مناك بزنید که بر
0 بخش پذیر باشد چیکان آن صفر
6-23 spur» 10 >. a Ss Sasi,»
Sioa) 38 ahi lS. تقد ررق.ء ی
صفحه 38:
ales اگر شکل های زیر نشان دهنده ی کلوچه
a :های یک کارتن باشد
در تقسیم هر بسته ی صدتایی
کلوچه به سه قسمت 1
در تقسیم هر بسته ی ده تایی کلوچه
به سه قسمت مساوق چه طور؟
بنابراین در تقسیم هر بسته ی
صد تابى و ده تابى 28 دربافی
دوانذهیم 2 اسنتی صدتایی بر 3,باقی
ماندهچند است؟
در تقسیم 2 بسته ی ده تابی 2
طور؟
در تقسیم هر بسته ی صدتایی
كلوجه به نه قسمت مسا وی ند
7
0
در تقسیم هر بسته ی ده تایی کلوچه به نه قسمت ما
بسا در تقسیم هر بسته ی صد تایی
.و ده تایی بر ,باقی مانده است
در تقسيم 2 بستهى صدتايى بر 9,باقى ماندة
دشیم 2 م
Sy boo san See
۹
یت ی ده نان 3
صفحه 39:
قانون بخش پذیری بر
دك بر ۳ بخش پذیر است که جمع رقم های Ol
7 پر ٩ بخش پذیر است که جمع رقم های آن
صفحه 40:
ail اعمیخواهد 282 ججلد کتابرا صحافیکند.لگر مدیر لین2
انم بخواهد لینتعداد کتایرا بین3 نفر کارگر چاپخانه بم
Lis 9 تسس
-- 888 6 586 ۱ سس
الا لا انا انا الا الا انا 1 9 CTT
2 ۵ 2 ۵ ۵ 2 ۵ تسه ی
م۵ 98۵ foo a ۵ سس
DODO Doe 2 نس
BERBBSEE )3 2
B تیه
1111111111110 ۳ ذا الا 2 ۵ 2
a ao Seeeeeee
یعنی Bub دم تایی262
وا
با توجه به شکل, در تقسیم صد تایی ها به سه قسمت مسا
کتاب باقی می ماند؟ کتاب
در تقسیم ده تایی هلوچه طور؟
vis
aaa كيان هات سه قشعت سا وی دفسیم
:شده اندءبه جز
ال الك اوشم سلده تربراى تعيين بخس بديرى عدد 282 30
بيشتهاد كنيد؟
مى توانيم زقم هاى عدد 282 را با هم جمع كنيم2 مجموع آن
۲ © ]ك6 3 نفز بزاى ضحافینکتایی بافی
مى ماند؟
صفحه 41:
اگر پس از صحافی برای حمل آسان کتاب هاءبخواهند آن ها را به طور
مساوی در 9 کالْفن قرار دهند,آیا کتابی باقی می ماند؟
با توجه به فعالیت 1,از تقسیم صدتایی ها 2» 9 قسمت
مساوى و انز#تقسيم ده تايى ها به 9 قسمت مساوى 37
.باقی می ماند gale
بنایراین همه ی کتاب ها به طور مساوی بین 9 کارتن تقسیم می قلونداله گر
: غیر از بى باقى مانده ی
2 اكر رابر 9 تقسیطّکنيم,باقی3مانده ی می تقسیم صدتایی
اللنودءبس کتاب بافی من ماند ها بر9
صفحه 42:
1
2-.برای بخش پدیرت یک عد 0 مه خص رکش کنندرکه این 86۶
ازحاصل ضرب چه عدد هایی به وجود می آید مثلا عدد 10 از ضرب
عدد ۲ در ۵ به وجود میآید بنابراین میتوانیم بگوییم اگر عددی هم
بر ۲ و هم بر ۵ بخشپذیر باشد در این صورت این عدد بر 10 بخش
و ار
نا گوهععد ویب و9 عمخشبذبر ابانتد عضمط بكه "امج ض_"ابؤيه طسيًا بخش
اذلراگ[شد.۳ بخشپذیر باشد ممکن است بر ٩ بخش پذیر نباشد
چون 9 یکی از مضرب های عدد ۳ است پس تمام عددهایی که
بر ٩ بخش پذیر باشند و به نوعی مضرب ۲ خواهد بود و بر آن
بخش پذیرند.
صفحه 43:
.دور لعدادعکه بر 3 بخشپ ذیر هستند ke یو د
3 6
300
آیا همه ی اعدادی که دورشان خط كشيديد بر 9 بخش خر
پذیر هستند؟
دور لعدادىكه بر 9 بخشيذير هستند- 2 73 87 2136 @i9
خط ب کشید 4 17
آیا عددی هست که دورش خط كشيده باشيد و بر 3
بخش پذیر نباشد؟
از سفال1 و 2 چه ز تیجم یرجه ی اعدادی که بر 9 بخش پذیر
شد 1 ee Bites در Phen) fo به 3 هم بخش پذیر
a
: در داخلمربع رقمیقرار دهید کم-4
60 7 246
اف اعداد حاصل بر 3 بخش پذیر :
.با
ب:آعداد حاصل هم بر 2 و هم بر 3 بخش
.پدیر باشند
آیا اعداد خاصل بر 6 نیز بخش کلواطرگاه عددی هم به 2 و هم به 3
پر 6 هم بخش پذیر است .بخ پذیر باشداخد
صفحه 44:
دانشآموزانک لاسی25 ن_فر استمعلم دلنش آموزانک لاس را-1
در گروه هایچند ن فره گروه بندیک ند تا همه ی و انشآموزاندر
گروه هاییبا تعداد مساویقرار گیرند؟
آگر تعداد دانش آموزان کلاس 30 نفر باشدمعلم آن ها را در گروه
هلیتچود قفر 6 مي(4واند گلَو2 بندی کند؟
اگر تعداد دانش آموزان کلاس بین20 تا 30 نفر باشد,در چه
رت نمی نوان آن ها را به هيج یک از گروه هاى 2وو 33و29
و 9 نفره با تعداد مساوی گروه بندی کرد؟
دور اعدا اعدادیکم بر 2 ب خشپ ذیر هسنند حم3) 223) 58) 7000
دور se ببية ا فتنيديةة
2 5
.هستند خط بکشید 6 207
در جایخا رقم مناسبرا-4 »
الف:بر 5 پخش پذیر [31]0 دی بین 40 و 60 که بر 3 بخش ۱21 ۱۹
ایند دیا
پذیر بابد 2
ت:عددی که بر هیچ یک از اعداد 2,3,5 و 9
.بخش sls BD)
صفحه 45:
مادر ریحانه میخواهد به مناسبووز-5
بیسنو هشتم ماه صفر (سااروز رحلت
jal ص))شله زرد نذری
بيزد.او با كدام يكاز ييمانه هاى52
یا لبیترءمیتولند 35 لپتر لبداخل
صفحه 46:
عداد صحیح
اگر به اخبار هواشناسی گوش داده باشید عددهای مساوی با
عنوانهای زیر صفر وبالای صفر می شنوید یا به اعداد روی
دماستج که تگاه کنید عددهای مساوی که به همین صورت
بالای صفر يا پایین صفر بیان می شوندداریم يا اعداد روی
اعلام طبقات آسانسورکه مبدا ما طبقه همکف وطبقات بالا
با اعداد مثبت وطبقات پایین بااعداد منفی نمایش داده می
شوند بنابراین برای بیان اين اعداد به اعدای- ۱-۷
ااسدام کمیع آنها فعبادامبصچع گولیم.
یک میداء یک واحد انداره گیزی و دو
جهت مثبت و منفی را در نظر می
گیریم و بر اساس آن عدد ها رااغلامت
دار كرده و مس Nis ted pales سای
گفتن اين که دمای ۳ درجه بالای
صفراست می گوییم 3+
صفحه 47:
در سا لكذشته با مفهوم قرينه نسبتبه يكنقطه أشنا-1
شدید. قرینه ی هر عدد نوشته شده روكمحور را نسبتبه نقطه لى
. مبدأ بيدا كنيد
جك ل
یی و
ی 6
در ریاضی»روی محور اعدادءسمت راست صفر را مثبت و سمت چپ
.صفر را منفی در نظر می گيرند
صفحه 48:
قرارة
nl
1-در ریاضی برای یکی شدن قرار دادهاعدد صفر را به عنوان
مبدا واعداد سمت راست را مثبت واعداد سمت چپ را منفی در
نظر می گیریم.
2-به عددهای ...و3+و2+و1+وء وا-و۲-و۳-و....عددهای صحیح
مى گوییم3- دقت کنید صفر نه مثبت است ونه منفی4-
جرج هبن جفیت | دار صحیم بل متعانبی تفس دنبت
8 ادگرفته اید طبق تعریف اعداد صحیح ؛محور اعداد صحیح
ققد هم 4 11ر4 محورادر متس آصاقه شید ه وجدور”
'اعداد ستحيخ ساحنة مى' نلو
crs ay با توجه به تعريف اعداد صحيح مى توان قرينه هر عدد را
پیدا كرد يعنى منفى ١ قرينه مثبت ١ است وبه همين
۰ ترتیب
صفحه 49:
مقایسه ی اعداد
به عبارتی هر چه روی محور اعداد صحیح
اعداد صحیح ابتدا وانتها ندارند وتا بی
نهایت ادامه دارد
صفحه 50:
باتوجه به شکللبتدا-3 حوور نس ا
قرار داد ها را کامل تب
صفحه 51:
et) wee ead لل ا
عددهايىمهستند؟ a
2- 16 1ب8+ 2+ 3- ه-
صفحه 52:
.جایخااررا پر کنید6
.هر 325 Gesu از هر عذف صحیح
ات ى
همه ى عدد هاى صضيح از صفر
.بزرك ترند ت
ى اعداد صحيح منفكملز صفر
تسس 3
بزرگ تر اسن
صفحه 53:
گر ساعت12 بعد از ظهر را مبدأً در نظر بگیریم با تعیینجهتها1
.مثبتو منفیهریکاز زمانهاعزیر را بایکعدد صحیح نمایشدهید
عتقبلاز 3 3 ساعتبعد از 7 7 ساعتب عد 11 11
sel: - ظهر + از ظهر +
ساعت 12 0 ساعتقبلاز 55 ساعتب عد از 33
seb: ظهر sel
لگر طبقم ی همکفرا بم عنوانمبداً در نظر ب گیرید,ب | تعیینجهتهای2
.مثبنتو منفیهر یکاز زمانهایزیر را بای کعدد صحیح نمایشدهید
از طبقه ی همکف شروع کنید.2 طبقه پایین بروید.4 tap
طبقه بالا بروید.سپس 2 طبقه بالاء2 طبقه پایین و rab
یک طبقه بالا بروید.حالا کدام طبقه هستید؟ tab dor
.مسير حركت بالا را با عدد هاى علامت دار مانند زير نشان دهيد 51
2
+
صفحه 54:
۷ 9 ۷ اب صاصر ل ص ص 0
4
مقا
1003 وين 5 -1 + OS eae
150 15
13403 -405 1202 +163
+2
صفحه 55:
با إستفادم از محورءهر يكاز لكوهاكزير را:6
.ادامم دهيد
+
۵ مج هی ماب ۵و ۰ م Ne لود عم ۵
2۲۵,۲۰ ,۱۵ 10:5 , 0 ,5+ ,0
+
صفحه 56:
مرور
فصل
وصی دهد چگونه مصرر هام 333 که دس عماورید 3
ع مود ترا ور داد مق هرب مت کم مر ها
.همان الگوهای عددی هستند
توضیح دهید چگونه دو عدد صحیح را با ی کدیگر مقایسه-2
افص لامت + و - را در نظر می گیریم(هميشه اعداد + از
اعداد - بیش تر هستند و سپس به مقدار خود عدد توجه می
ens.
چگونه میت وانت عیینکرد یکعدد بر 3 ب خشپذیر استیا نه؟-3
عددی به 3 بخش پذیر است که جمع رقم هایش به 3 بخش
پذیر باشد مانند 123
1 بخشپذیر استبر 9 نیز بخش4
Srl
خبرزیرا عدد 3 بر 9 بخش پذیر نیست.اما بر عکس آن
ا
صفحه 57:
| افش کلب عدی| گوعزیر را رسم کنید و رلبطم ی-1
[aT ae ea er eee Sea eee
ب:الگویی را رسم 5 ٩ ۲ ۱ ۱ شکل ها و شماره ی
«شکل های آن به صورت زیر ۲
شمارة ى
صفحه 58:
دور اعدادیکه بر 3 بخشپ ذیرند-2
gy nem mate
80 96 565 ) کدی که هم بر 2 وم برد بخ
.بذيرند.خط بكشيد 354
عدد کوچک تر از50 بنویسید که بر هیچ یک از اعداد 2 و 3 و 5 17-19-43
بخش پذیر نباشد
ت:آیا 675 بر 9 بخش پذیر بله؛چون جمع رقم هایش به 9 بخش
است؟چرا؟ ,پذیر است
ع 2 ۲2 2 مه -- هه ج جح ون هس هه 122
درستیا غلط؟دليلة:3
1 عدد 123 بر 2 بخش پذیر است چون جیع رقم هایش (6)که بر دوز
.بخش پذیر است
ب:عدد 76 بر 3 بخش پذیر است چون جمع رقم یکانش بر 3 ع
.بخش پذیر است
پ:کوچک ترین عدد 3 رقمی بخش پذیر بر 9 بدون رقم هاعص
تکراری عدد 108 است.
صفحه 59:
جدول!عداد 1 تا 100 را رسم کنید و اعداد S ار 2 و 4-3
و 5 و 9 را با ونگها یم ختلفمشخص کنید. چه رلبطه لعبینآنها ۴
A shal 11 1 4 ١ شده استد
Fee esses Ena Lien يعضواز
بح م
نو هشتصد و هفترا 290082
به صورت گسترده 40000000+9000000+800
و 7+
رقم دهكان هزار اين عدد جه رقمو0است؟
= اين عدد به جهل و نه میلیون نزدیک تر است يا پنجلطیون49
میلیون؟
اگر آن را در 100 ضرب کنید,ارزش مکانی رقم 9 چه تغیبری
ie
از یکان میلیون به صدگان میلیون می
.رسد
ات
صفحه 60:
عبات 6703400 و متس طرح کنید و آن را حل
۱۳ استان های گیلان و ندران امسال 5703400 کر am
By استان 0 0 کیلو گرم باشد,چه مقدار 9) oil ضرف
3
به محلصفر و جهتهایمثبتو منفییر رویهر شکلدرجه 71
به نشانمدهد با عدد صحیح ب نویسید
AADA
325-
1566739 =988239 130/7<
9 9
700053 50000
7
صفحه 61: