صفحه 1:
صفحه 2:
فصل اول:ضرورت و اهمیت آموزش و
پرورش در دوران کودکی(پیشدبستانی)
کتاب:مبانی آموزش و پرورش در دوره
پیش از دبستان
مقلف:دکتر فرخنده مفیدی
استاد راهنما:
صفحه 3:
صفحه 4:
کودکی اولین و مهمترین دوره زندگی آدمی است. در این
دوره کودک برای نخستین بار با طبیعت ارتباط برقرار
میکند؛روابط اجتماعی خود را بنا مینهد و به مفهومی از
خود دست میپابد.از آنجا که در این دوره ساختان شخصیتی
دوران سرنوشتساز و
هنوز اين سؤال مطرح ١
كه آيا آموزش در دوره حساس كودكى
صفحه 5:
بیشترین فعالیت پژوهشی حول سه
پرسش ذیل متمرکز است:
-کدامیک از عوامل ارثی یا تجارب محیطی
تأثیر بیشتری بر رفتار دارند؟
-چه عواملی تعیینکنندهی رشد و پرورش و
شکوفایی مطلوباند؟
-آیا برنامه های آموزشی اولیه سبب پیشرفت
9 990 فقیت های آموزشن بعدی خواهد شد؟
صفحه 6:
چنین پژوهشهایی اهمیت آموزش در دوران کودکی را از دو
جنبه مدنظر قرار دادهاند:
1- حساسیت و سهولت اثرپذیری کودکان از محیطهای آموزشی
2- دوام تأثرات و عمق یادگیری آنان در اين دوران.
یعنی:یادگیریهای اولیه زمینههای مناسبی را برای کسب تجارب
بعدی کودکان فراهم میآورد و آنچه در سنین اولیه و
پیشدبستانی آموخته میشود هم پایداری و دوام بیشتری دارد و
هم تخریب و از بین رفتن آنان مشکلتر است
غزالی در اين باره میگوید:هر کار که عظیم بود,تخم آن اندر
کودکی افکنده باشند و چون ابتدا به اد
جون نقشی بر سنگ بود و اگر فره:
صفحه 7:
کدامیک از عوامل ارئی يا تجارب محیطی
gals بيسعرى جر رفمان دارب
اولین عامل اساس بیولوژیک است که ت
عوامل محیطی و تجربه نیست.
دومین عامل ,تجربه است.
سومين عاملءنتيجه تعامل بين اين دو يعن
آثار تجربه و عوامل محیطی بر تعیینکنندههای
ژنتیکی است.
تخمین درصد اهمیت این عوامل:عوامل ژنتیکی45
درصد.تجربه و عوامل محیطی35 درصدتعامل بین
سود ات زا در تا اش ات
صفحه 8:
کدامیک از این دو عامل در پدید آوردن یک رفتار
ویژه سهم موثری دارند؟
خصوصیات فیزیکی مانند رنگ پوست ,چشم و ... نتیجه عوامل ژنتیکی
است و به وسیله عوامل محیطی تغییر داده نمیشود.
عوامل ژنتیکی بر رفتارهایی که اغلب تصور میشود دارای ماهتی
احتماعی هستند اثر میگذارند.(دوقلو هایی که از زمان تولد در
محیطهای جداگانه پرورش داده میشوند اولین لبخند اجتماعی خود را
تقریباً یکسان شروع میکنند.)این امر تقدم ژنتیکی را بر عوامل
محیطی در اين رفتار ویژه نشان میدهد.
عوامل محیطی بر خصوصیات و رفتارهای ویژهای مانند رشد فیزیکی و
اجتماعی تأثیر میگذارند.(مثال:افزایش میانگین قد و وزن افراد در
چندین دهه گذشته/پاسخ کودکان دارای سو تغذیه به محرکات نسبت به
کودکان برخوردار از تغذیه کافی بسیار کمتر بوده است.)
از شواهد موجود حاکی است که تجربه نه تنها در رفتار,بلکه در واقع
ساخت بیولوژیک آن را تغییر میدهد.
عوامل روانشناختی محیط نیز ممکن است بر رشد فیزیکی SLi
ارد.
رهای از خصوصیات فیزیکی و رفتارها
صفحه 9:
چه عواملی تعیینکنندهی رشد و پرورش و شکوفایی
مطلوباند؟
قطعنظر از زمینه فرهنگی برخی نیازهای اساسی وجود دارند که
برای رشد عاطفی و فیزیکی کودکان لازماند.
علاوه بر مواظبتهای مناسب جسمانی, این نیازهای اساسی
عبارتاند از تماس و کنش و واکنشهای عاطفی با بزرگسالان(نیاز
به تعلق و وابستگی),رویارویی با مسائل روزمره زندگی و کسب
تجارب اولیه, فرصتهای یادگیری در محیط بزرگسالان, کسب توجه و
اهمیت از طریق روابط اجتماعی و فرصت پژوهش و ابراز کنجکاوی
در رویارویی با محرکات محیطی.
مخبظ مانب میتواند بة رنفد:طبیعی افراد کمک کنة:و بالفکش
آنهم صدمات جبرانناپذیری به افراد وارد کرده است.
مثال:محرومیتهای اجتماعی و عاطفی کودکان پرورشگاهی در
مقایسه با کودکان عادی.
نتایج مطلوب و نامطلوب بعدی هم ناشیا تة فتار با
صفحه 10:
آیا برنامه های آموزشی اولیه سبب پیشرفت و موفقیت
sb آموزشی بعدی خواهد شد؟
مسلماً کسب مهارتهای حرکتی و ذهنی با سطوح رشد ارگانیسم
رابطه دارد.(لزوم توجه به مراحل رشد در آموزش)
این امر بدین معنی است که کودکان صرفاً مینیاتور بزرگسالان
نیستند بلکه دارای الگوهای فیزیکی و رشد فکری ویژه خود هستند.
پژوهشهای سالهای اخیر نشان داده است که به کودکان
خردسال میتوان انواع گوناگونی از مهارتهای ویژه را آموزش
داد.با این وجود بعضی اوقات یادگیریها دوام و پایداری کمی
دارند.
بعضی نیز معتقد اند آموزش رسمی نوعی تحمیل و فشار است و
باعث سلب آزادی میشود.با این حال مطالعات نشان داده
آموزش اولیه از بعضی جهات مطلوب و مناسب است (منظور
غنی سازی تجارب اولیه بچهها است)
بلوم دریافت که 50 درصد از رشد هوشی بین زمان
BA ss er EE) wee: [Toy
صفحه 11:
>
تفاوت بهره هوشی در یک محیط غنی در مقایسه با محیط محرو
0 نمره هوشی است.بدین صورت که از تولد تا 4 سالگی 10 نمره
هوشیاز 4 تا 8 سالگی 6 نمره هوشی و از 8 تا 17 سالگی 4 نمره
هوشی.
از این اطلاعات میتوان دریافت که:
1- با اقرايض سنن از آثار متيت ٠سارنده و سودمندى فاق محيظ
كاسته مىشود و اثريذيرى كمترى به محركات محيطى و خارجى بيدا
مئكند.[اهميت تجارب اوليه مفيد برای رشد هوش)
2 هر چه قدر کودک از نظر سنی پایین تر باشد »میزان تأثیرپذیری
او از محبط غنی يا محروم اولیه بیشتر است.
نتيجه:
1- محرکات محیطی ,آموزشهای مطلوب ؛رشد هوش و یادگیریهای
اولیه را تحت تأثیر قرار میدهند.
2- محرومیتهای محیطی مثل عدم برقراری تماسهای عاطفی
و ...آثار منفی پر جنبههای رشد ازجمله رشد حرکتی و هو
میگذارند.
3- مراکز آموزشی و محیطهای تربیتی بابد از خوردار
55
صفحه 12:
آهمیت, تسلالهای, پینشدیشناتی..به بعقوان مرخلفای. خاش ار
یادگیری و آموزش:
تمرین و آموزش باید در زمان معین و مشخصی صورت گیرد. زیرا در غیر اين
صورت عاذات,یانگفرقتاذرست. پذیذ میآیاکه-خوذ: سیب صفف و کلذق ان
کسب مهارتهای بعدی میشود.(در رشد و یادگیری انسان مراحلی حساس
وجود داد
مقهوم دوران حساس در آموزش و پرورش اهمیت خاصی دارد و از اين رو باید
نعلت ات در زمانی که برخوردهای محیطی
و وی دارند آموزش ببیند زیرا آموزش
به بار آورد.
صفحه 13: