فصل پانزدهم درس آزمون های روانشناختی

22 صفحه
862 بازدید
09 آبان 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
فصل پانزدهم درس آزمون های دانسا

صفحه 3:
آزمونهاف هسبنید که شخصیب را به,ضورت یک واجد کل گهبه هیچوچه قانل: تجریه یه عناصر نیست, در نظر می گيرند. فرانک در سال ۱۹۳۷ برای اولین بار اصطلاح آزمونهای فرافکن را به کار می برد. ویژگی اصلی آزمونهای فرافکن اين است که آزمودنی, با شیوه های مختلف, به بیان دنیای شخصی و فرایندهای شخصیتی خود می پردازد. بنابراین, می توان گفت آزمونها جلوه های یکپارچه شخصیت را در نظر میگیرند. جلوه هایی که در اثر تحریک موقعیت, تا اندازه ای منعکس شده اند. روشهای فرافکن به شدت تحت تأثیر روان کاوی, روان شناسیهای کل گرا یا وحدت گراء مخصوصا تحت تأثیر روان شناسی گشتالت, قرار گرفته است.

صفحه 4:
* الف. آزمایشهایی هستند که پیش از هر چیز به کاوش در جنبه وان ۶ب پردازند. آز

صفحه 5:

صفحه 6:
تعداد آزمایشهای برکیبی با مزاهکن آنمجن ریاد است که طبعه تنی آنها بر آیتاس یک معیار منطقی خیلی دشوار به نظر می رسد. رایج ترین تقسیم بندی را فرانک انجام داده است. اما به رغم دقت ظاهری, نتوانسته است از انتقاد مصون بماند. پس از طبقه بندی کلی آزمونهای فراقکن, به تشریح مختصر بعضی از آنها که رواج میشتری دارندو رواین آنها نیز بهدقت جورد مطالعه قرار گرفته است. مبيزدازيم: اين آزمونها عبارتند از: آزمون رورشاخ , آزمون اندریافت موضوع و آزمون ناکامی روزنزواب طبقه بندی کلی آزمونهای فرافکن الف- روشهای سازمانی , ب- روشهای ساختی , ج- روش های تفسیری , د- روش های پالایش(تخلیه آی) , ه- روش های انکساری

صفحه 7:
الف- روشهای سازمانی در اين روش از آزمودنی می خواهند تا به موادی که فاقد سازمان است یا سازمان ناقصی دارد سازمان دهد, محرکهایی که در اين خصوص به کار می رود ممکن است از نوع بصری باشد, مانند آزمون لکه جوهر هرمان رورشاخ و آزمون تصویر ابرهای ویلیام اشترن. ب- روشهای ساختی در اين روش از آزمودنی می خواهند تا با استفاده از مواد و مصالحی که ابعاد محدود:دازند ساختهای وسیعتری بسازد. تمیز روشهای ساختی از روشهای سازمانی نه آسان است و نه منطقی: اين روتثنها در مجموغ به: سه.گروه اصلی تقسیم.میشوند: ‎.١‏ تکنیک بازی و سایکوذرام مواد اين روش از شخصیتهای انسانی واقعی یا از سمبلها تشکیل می شود. در این روش عروسکها و اشیای معمولی زندگی: که کود کك با آنها بازی می کند. جان می گیرند و وا کنشهایی را موجب می شوند که می توان از لابلای آنها به عمق روان کودکک پی برد. یکی از آزمونهایی که در این زمینه وجود دارد آزمون «دهکده آرتوس؛ است.

صفحه 8:
شباهت زیادی دارد. در این روش آزمودنی با قطعات رنگی ۱ پلی ساخته شده اند. شکلهایی درست می ‎AS‏ آزمون موز ونها در این زمینه است.

صفحه 9:
ج- روشهای تفسیری در این روش, آزمودنی موظف است تجربه با ساختی را که معنای عاطفی دارد ی هرک با موقعیت می تواند بصری یا کلامی پاش ۱۳۳ 020107 الدریافت موضوع 1۵۲ است. " آزمون زرند ادعا می کند سرنوشت فرد را از طریق انتخاب عکسهای بیماران روانی می شناسد. از روشهای تفسیری کمک مى كيرد. "د- روشهای پالایشی (تخلیه ای) ۲ ۲ ‏و روش های فرافکن از روش پالایشی استفاده می‎ ee ‏اصطلاح پالایشی انحصار در مورد آزمونهایی به کار می رود که واکنشهای‎ ‏هیجانی آزمودنی را آشکار می سازند و حالت تخلیه روانی به وجود می آورند.‎ هدف تشخیص, به کمک هدف درمان, تکمیل می شود.

صفحه 10:
" ه- روشهای انکساری © در اين روشها, شخصیت آزمودنی از لابلای شیوه های قراردادی بیان, از هر نوعی که باشد, مثل خط زبان, حرکات بدنی, نقاشی آزاد و ... تجلی می کند. در اين زمینه مخصوصا دو نوع شیوه بیان مورد مطالعه قرار گرفته است؛ خط و زبان گفتاری. " خط شناسی از مدتها پیش در مطالعه شخصیت مورد استفاده قرار گرفته است. هر چند نمی توان انعکاس شخصیت از لابلای خط را منکر شد, تا به امروز خط شناسی نتوانسته است اساس واقعا علمی بيدا كند. در تفسیر خط روشهای مختلفی به کار رفته است. در روش فرانسوی, تحلیلی - ترکیبی, ابتدا جنبه های مختلف شخصیت را کشف می کنند بعد آنها را به صورت نیمرخ روانی نشان می دهند. در روش روان کاوی. سمبلهای خط راء با همان روشی که در مورد ساير جلوه های روان عمل می شود, کشف می کنند. " آنچه به زبان مربوط می شود. مطالعاتی درباره بعضی اشکال هذیان انجام گرفته است. روان شناسی بالینی بیشتر از سایر شاخه های روان شناسی به مطالعه زبان علاقه مند است. " مطالعه تجربی طرز تلفظ کلمات نیز می تواند. در مورد شخصی که جرف می زند. نشانه های جالبی فراهم آورد. اما در این خصوص مطالعات بسیار کمی انجام گرفته است.

صفحه 11:
چند آزمون فرافکن مشهورترين ين آزمونها كه رواج بيشترى دارند و يراى اكثر روانشناسان و مربيان تعليم و تربيت شنانه شده ند عبارند از الف - آزمون رورشاخ ۱ مواد این آزمون از ۱۰ تصویر تشکیل می شود که با ریختن چند قطره جوهر سیاه روی یک برگ کاغذ سفید و تا کردن آن از وسطء که لکه های کم و بیش متقارن تولید شده به وجود آمده است. انتشار تصاویر اصلی این آزمون به دقت. کنترل و کاربرد آن انحصارا به روان شناسان حرفه ای سپرده شده است كه بايد با احتياط كامل به كار يبرند.

صفحه 12:
5 ور زمان بخ کاما 2 ب آوردن زمان پاسخ کاملا ضروری ا اری پاسخها بسیار پیچیده. طولانی و تا اندازه

صفحه 13:
*در مجموع آزمون رور شاخ موارد زیر را تفسیر می کنند: " الف- نوع ادراک که می تواند کل تصویر یا اجزای آن را در بر گیرد. *ب نظم ادارک که ممکن است از یک توالی انعطاف پذیر یا از یک توالی منظم یا از یک توالی معکوس پیروی کند یا اصلا فاقد نظم باشد. " ج- تشخیص حرکت, رنگ يا شکل که ممکن است آزمودنی در تصویر, حرکت بییند یا آترا به صورت یک موجود زنده تفسیر کند یا اساسا شکل پییند یا حتی چیزی ببیند که اصولا رنگها را در زهن انسان زنده میکند. ان اطلاعات به دست آمده. گزارشهایی تهیه می شود که بر ۳ آرزش اساسی دارند. بر جسب پاسخها و پر جل ۱۹۲۱ نظرهای مختلف, آزمودنی در یکی از گروههای روان پزشکی(درون گرایی, بزون گرابی: ادوازی: و)-قراز م ی گیرد.

صفحه 14:

صفحه 15:
زمون اندریافت موضوع 1۸2۸۲ ‎.١‏ مواد این آزمون شامل ۳۰ تصویر است که به گروههای ده تایی تقسیم می شوند.( کود کان؛ زنان و مردان) مفهوم ‎۴ ‏تصاویر مبهم است.آنها را به آزمایش شونده معرفی می کنند و از او می خواهند تا داستانی درباره هر یک از آنها بیان کنند. آزمون اندریافت موضوع بر این فرضیه استوار است که آزمودنی خود را با قهرمان اصلی داستانی که می سازد همانند می کند. او به قهرمان داستان» نگرشهاء هیجانانها و رفتارهایی نسبت می دهد که در واقع خودش صاحب آنهاست یا اگر در موقعیت مشابهی قرار گیرد همان ویژگیهای قهرمان را آشکار خواهد کرد. آزمون معمولا در دو ‏جلسه برگزار می شود. ‎

صفحه 16:

صفحه 17:
ج - آزمون ناکامی روزنزوایی برای بزرگسالان این آزمون سعی می کند واکنشهای آزمودنی راء با استفاده از اصول کلی نظریه ناکامی روشن سازد. از نقاشی به عنوان محرک استفاده می کند تا همانند سازی آزمودنی مساعد شود. تصاویر خیلی به هم بیه هستند. از و پاسخهای کلامی تقریبا ساده و محدودی ایجاد می کنند. در هر تصویر, فرد سمت چپ در حال گفتن کلماتی است. اين کلمات می توانند ناکامی خود اویا ناکامی فرد سمت راست را نشان دهند. در بالای سر فرد سمت راست هميشه يك خانه خالی برای نوشتن پاسخها وجود دارد. خطوط و حرکات چهره حذف شده تا از القای اعمال و گفتار اجتناب شود و در نتیجه همانندسازی بهتر انجام گیرد. اهداف اجرای این آزمون: اخذ اولین تداعی آزمودنی - ایجاد یک موقعیت فرافکن در آن آزمودنی خود را با فرد موجود در تصویر همانند میکند. در واقع ارزیابی پاسخها به عنوان بیان شخصیت آزمودتی به حساب می آید.

صفحه 18:

صفحه 19:
د- آزمون ناکامی روزنزژوایی برای کودکان این آزمون, که برای مطالعه, موقعيتهاى ناكام كننده اختصاص دارد, ‎shy‏ ‏کودکان ۴ تا ۱۳ ساله قابل اجراست. زمان اجرای آن تقریبا ۲۰ دقیقه طول می کشد. اين آزمون را می توان هم به صورت گروهی و هم به صورت فردی اجرا کرد. اجرای فردی آن. هر وقت امکان پذیر باشد. از برتری قابل توجهی برخوردار خواهد بود,. زیرا امکان بررسی اضافی را فراهم خواهد آورد و ارزش یادداشتهای آزماینده و پاسخهای آزمودنی را بهتر خواهد کرد. توصیه می شود که آزماینده و آزمودنی هر یک دفترچه تصاویر جداگانه ای داشته باشند. آزمون ناکامی روزنزوایی برای کودکان 24 موقعیت را شامل می شود. اين موقعیت ها نمونه هایی از موقعیتهای ناکام کننده دوران کودکی را نشان می دهند. ناکام کننده تقریبا در نصف موارد بزرگسال در نصف موارد دیگر کودک است, در حالی که ناکام شونده هميشه کودک است. نا کام کننده گا هی به صورت پدر و گاهی به صورت مادر ظاهر می شود. ناکام شونده کاهی پسر بچه و گاهن دختزتچه انتت: روزنزوایی فرم کودکان را طوری تهیه کرده است که موازی فرم بزرگسالان شد.

صفحه 20:
" موازى بودن در آزمون با یکدیگر, روزنزوایی را وادار کرده است تا موارد زیر را توجیه کند: ۱ در روانشناسی کودک بهتر است فرم کود کان برای کودکان ‏ شونده و فرم بز رگسالان برای والدین به کار رود. .در مورد افراد ۱۲ تا ۱۵ ساله بهتر است هر دو فرم به طور متوالی اجرا شود تا رفتار ازمودنی در مقابل موقعیتهایی که ناکامی کودک را ایجاب می کنند و موقعیتهایی که ناکامی بزرگسالان را به وجود می آورند مشخص شود اما اگر بخواهند فقط یکی از دو فرم را روی گروههای سنی ۲ تا ۱۵ ساله اجرا کنند. ترجیح یکی بر دیگری بسیار دشوار خواهد بود.روزنزوایی توصیه می کند که در این موارد بر پختگی روانی و هیجانی آزمودنی تکیه شود.

صفحه 21:

صفحه 22:

39,000 تومان