روانشناسی و روانپزشکی

فصل پنجم کتاب انگیزش و هیجان مارشال ریو

33 صفحه
1731 بازدید
23 شهریور 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
هر محیطی که ما در آن قرار میگیریم. بین رفتارهای مطلوب و نامطلوب تمایز ایجاد ميکند. هر محیطی به ما برای انجام دادن رفتارهای مطلوب پاداش میدهد و ما را برای انجام دادن رفتارهای نامطلوب تنبیه میکند. ما عموما از گرایشهای لذت جویلنه خود پیروی میکنیم و به راهکارهایی میپردازيم که باور داریم پاداش تولید کرده و از تنبیه جلوگیری میکند. به مرور زمان یاد میگیریم کدام رفتارها برای ما پاداش و لذت و کدام رفتارها تتبیه و بیزاری ایجاد میکنند. جد تحص ‎Wa‏ سس

صفحه 3:
و سیه نیاز ها رویدادهای محیطی که انگیزشهای بیرونی را ایجاد میکنند. میتوانند شبه نیازها را نیز ایجاد نمایند. شبه نیازها. خواستها و امیللی که به صورت موقعیتی ایجاد ميشوند و بر خلاف نیازهای فیزیولوژیکی: روانشناختی و نا آشکاره نیازهای تمام عیار نیستند. شباهت شبه نيازها به نيازهاى واقعى: 3 تاثي ركذارى بر اينكه جكونه فكرء احساس و عمل ميكنيم. ۲- اغلب, ولى نه هميشه. احساس فوريت را به همراه دارند. نمونهاى از شبه نيازهاى رايج: نياز داشتن به يول در فروشكاه. نوار زخمبندى بعد از بریدگی و چتر هنگا باران. اران شبه نياز شرايطى نيست كه براى رشد. بهزيستى و زندكى واجب و ضرورى باشند. حاصل اين است كه محيط تا جه اندازهاى اضطرارى و

صفحه 4:
افراد همیشه انگیزش خود را از درون ایجاد نمی‌کند بلکه گاهی منفعل می شوند و برای تامين انگیزش به محیط روی می آورند.

صفحه 5:
مطالعه تنظیم محیطی انگیزش بر مبنای شرطی سازی 0 مطالعه تنظیم محیطی انگیزش بر مبنای بیان شرطی سازی کنشگر استوار است که افراد به وسیله آن یاد می گیرند چگونه به صورت موثری در محیط عمل کنند . عمل کردن موشر: یادگیری انجام رفتارهایی که پیامدهای جالبی را تولید می‌کنند و انجام ندادن رفتارهایی که پیامدهای آزاردهنده تولید می کند . بالدوین: پیشنهاد مفهوم زیر برای انتقال دادن بیان شرطی سازی کنشگر. 5 - نشانه موقعیتی ‎S:R = C‏ *- پاسخ رفتاری ‎=C‏ تنه موقعيتىزمينه را برلىياسخ رفتر ع [ماده مي < کته

صفحه 6:
مشوق ها رویدادی محیطی که فرد رابه سمت آغاز کردن راعکار خاصی جلب یا به دور از آن دقع می‌کند و همیشه قبل از رفتار واقع می شود و در انجام لین کار انتظاری را در فرد به وجود می‌آورند مبنی بر اینکه پیامد های خوشایند يا ناخوشاپند در شرف وقوع هستند. ارزش تشویقی یک رویداد محیطی: از طریق تجربه آموخته میشود. همین فرایند یادگیری است که ار هدفگرای بعدی ما را شکل میدهد. شوقهای مثبت رفتار گرایشی در حالی که مشوقهای منفی رفتاراجتنایی را علامت میدهد. هو قفاوت مهم بین موق فاابا پیامدفا؛ ۱- زمان روی دادن هر یک: همیشه قبل از رفتار واقع می شود و پیامد هميشه بعد از رفتار واقع می شود ‎Lage‏ انگیزه: کرد کاهش پایداری ر ‎ ‎

صفحه 7:
ها هركونه شى يا رويداد محيطى كه رفتار را افزايش ميدهد. تنها راه براى مشخص كردن يك تقويت كننده در عمل: آلن را بدهيم وبعد صبر كنيم و ببينيم آيا رفتار را افزايش خواهد داد يا نه. موارد مورد استفاده در تاريخ بزوهش انكيزش براى توجيه این که چرا تقویت کننده ها رفتار را افزایش می دهد: 1 © اتقويث کننده سائق را کاهش میدهد. * _ تقویت کننده برانگیختگی را کاهش میدهد. ‎ *‏ تقویت کننده برانگیختگی را افزایش میدهد. ‎ *‏ تقویت کننده برای فرد جالب است. ack gs ماهیت تقویتکنندهها ‎-١‏ از نظر کیفیت تفاوت دارند. ‏۲- فوریت ارائه آنها تا اندازهای اثربخشی آنها را ‎ *‏ تقویت کننده احساس خویی ایجاد میکند. ‏* _ تقویت کننده انجام دادن کاری تفریحی را ممکن میسازد.

صفحه 8:
مثال 10 مدیریت رثتار به وسیله اراده نفعویت کننده 5 07-78 Sane در صد موقنی که از وسیله ارتودشی استفاده ده ارت

صفحه 9:
ييامدها oe - تقویت کنندهها: ۳ ۱) مثبت دونع يس [! تقو کنندهها مثبت ‏ ۲)منفی ۲- تنبیسه کننده & قویتکنندههای مثبست: هر گونه محرک محیطی که در صورت ارائه احتمال رفتا مطلوب در آینده را افزایش می‌دهد. تقویتکنندهیهای منفی: محرکهای محیطی ناخوشایند که وقتی حذف شوند. احتمال رفتار مطلوب در آينده را افزايش مىدهند. 1 كريز: دور كردن فرد از محرک آزار دهنده. اجتناب: جلوكيرى از وقوع محرك آزاردهنده از همان ابتداا

صفحه 10:
پاداش ها پاداش بیرونی: هرگونه پيشنهاد از جانب یک فرد که به فرد دیگری در ازای خدمت یا موفقیت او داده شود. تعایز تقویتکنسههای متبت از پاداشها: تمام تقویتکنندههای مثبت پاداش هستند در حالی که فقط برخی پاداشها به عنوان تقویتکنندههای مثبت عمل میکنند. آیا پاداشها موثر واقع میشوند؟ آیا رفتار مطلوب را افزایش میدهند؟ 1 أرلئه باداش بيرونى: به معتى كن است كه نفع شخصى قريبالوقوع است و موقعيتى كه فرد در حال حاضر در آن مشغولیت دارد به صورت غیر منتظره ای در جهت بهتر تغییر کرده است. وقتی پاداشها نفع شخصی غیرمنتظره و قریب الوقوع را به دریافتکننده علامت میدهند موثر واقع می‌شود اما وقتی پاداشها بر طبق روال عادی قابل پیشبینی + توانایی خود را در راهاندلزی دوپامین و قابلیت خود را در نیرومندسازی رفتار پاداش گروه از دست می‌دهند. كه : د عد ‎s‏ ‎ae 4‏ تیه جر ۰ = —

صفحه 11:
‎ow‏ نی کتنده:ها هرگونه محرک محیطی که وقتی ارائه شود. احتمال وقوع رفتار نامطلوب در آینده را کاهش میدهد. ‏تفاوت تقویتکننده منفی با تنبیهکننده: تنبیهکننده باعث کاهش رفتار نامطلوب میشود ولی تقوية کننده منفی باعث افزایش رفتار گریز و اجتتاب ميشود. ‎ ‏جریمه ها: با تحمیل هزینه از دست دادن چیزی جذاب. رفتار را متوقف میکنند. از دست دادن این چیز ‏جذاب هزینه‌ای برای پاسخ است. ‎ ‏آیا تنبیه کننده ها موثر ولقع می شوند؟ یا رفتار نامطلوب را کاهش می دهند؟ ‏تنبیه در واقع راهبرد انگیزش رایج ولی بی تاثیری است.

صفحه 12:
عوارض جانبی تنبیه ۱- تهییج پذیری منفی ۲- رابطه معیوب بین تنبیه کننده و تنبیه شونده ۳- لگوبرداری منفی از چگونگی مقابل با رفتار نامطلوب ديكران بسنى: والدين عمدت پرای جلب اطاعت فوری کودک جهت متوقف كردن رفتار نامطلوب از بدنی استفاده ميکنند.

صفحه 13:

صفحه 14:
سه راهبرد ‎oe‏ ‏تقویت افتراقی: راهبرد تغییر رفتار دو مرحلهای: } مرحله اول: شناسایی رفتار مطلوب و نامطلوب مرحله دوم: بی توجهی به رفتار نامطلوب و تقویت ار مطلوب علت کارساز بودن تقویت افتراقی: رفتار مطلوب سرانجام جایگزین رفتار نامطلوب می‌شود و عدم ایجاد عوارض جانبی نگران کننده تنبیه. داربست زنی یا مربیگری: در مواردی کارساز است که فردی که رفتار نامطلوب را انجام ‎we‏ ‏دهد. به علت نداشتن آگاهی یا مهارت نداند چگونه به شیوه مطلوبتری عمل کند. والدین, معلمان و دیگران میتوانند الگوهاء اشارات؛ یادآورهاه سرنخ ها و مشوق‌هایی ‏ تامین کنند. * يادكيرى مشاهدهائ: رفتار نامطلوب را مىتوان اغلب قبل از وقوع لن بيشبينى كرد. قبل از اينكه رفتار نامطلوب فرصت أشكار شدن بيلبد. مدير. معلم يا مربى ميتولند را مطلوب را از بيش الكو قرار دهد.

صفحه 15:
a Se انکیزش درونی گرایش ذاتی به جستجو کردن تازگی و چللش گسترش دادن و به کار بردن توانایبها و کاوش و یادگیری ‎bus‏ وروی مجع‌شادای عوطیل وی آنسیس: یازهای روانشناختی وقتی به صورت محیطی حمایت شوند. پرورش یابند و ارضا شوند به طور خودانگیخته موجب تجربه انگیزش درونی می‌شوند. وقتی فردی به صورت درونی با انگیزه شده باشد: تکلیفی که مشفول انجام آن است جریان یکنواخت فرصت‌هایی را برای او تامین می‌کند تا احساس کند آزاد. کارآمد و از لحاظ هیجانی صمیمی است. دو راهبرد متفاوت افراد برای با انگیزه کردن دیگران مشوق ها و پیامد های جالب ۱- ترغیب انگیزش بیرونی: ۲- ترغیسب انگیزش درونی: حمایست از تجربه ارضای نیاز روانشناختی در دیگران یا در خود

صفحه 16:
منافع با انگیزه شدن افراد به صورت درون 5 رونى هرجه انكيزش درونى فرد بيشتر باشد مشغوليت لو در تكليفى كه در دست دارد بيشتر خواهد بود ۶ خلاقیت انگیزش درونی. خود انگیشتگی, ابنکارعمل, اصالت شخصی و خلاقیت را افزایش می دهد. ‎Mis, assess °°‏ 2 کیت یال ‏وقتى اكيزش درونى زياد باشد به انعطافيذيرى در شيوه تفكر, بردازش فعال اطلاعات. تمركز و استفاده موثر از راهبردهاى يادكيرى و يادكيرى به شيوه مفهومى نه طوطى ولر كمك ميكند. ‏*؟ عملكرد مطلوب و بهزيستى ‏افرادی که به صورت درونی با انگیزه شدهاند گرایش دارند کاری را که انجام میدهند خوب انجام داده و از آن لذت ببرند.

صفحه 17:
انکيزش درونی در برابر انکیزش اگر فردی به فعالیتی بپردازد که از لحاظ درونی جللب است و برای لن پاداش بیرونی بگیرد برای الكيرش حروني وجب انفافى سيافتة؟ دادن ياداش بيرونى براى يرداختن به فعاليتى كه از لحاظ درونى جللب است معمولاً انگیز: درونى آينده را تحليل ميبرد. اثر نامطلوب پاداش بر انگیزش درونی زیان‌های نهفته پاداش نامیده شده است. در یک آزمایش انجام دادن یک بازی در آ توانایی بعدی اين تکلیف را در تولید انگیزش درونی تضعیف کرد.

صفحه 18:
تاثیرات مطلوب و نامطلوب پاداش های بیرونی أثر مطلوب اولیه: ترغیب پیروی عوارض جانبی نامطلوب: * تضعیف انگیزش درونی * اختلال در کیفیت و فرایند یادگیری * مختل کردن توانیی خودتنظیمی مستقل

صفحه 19:
پاداش های مورد انتظار و دی افرلد اغلب برای دریاک پاداش به رفتاری می پردازند آنها در انجام این کار انتظار دارند اگر به رفتار خاصی بپردازند پاداشی را دریافت پاداش های مورد انتظا قاش غير متتظرد اكراقردى يدون أكافى ازافرياقت يافاقل به رفتاری بپر از و بعد از انجام تکلیف پاداشی را دریافت کند. aS ‏های.مورذ انتظار انگیزش ذرونی را کاهتش می‎ LL, ‏درحالی که پاداش های غیز منتظره آن زا کاهش نمی‌دهند:‎ 1 پاداش های مادی انگیزش درونی را کاهش میدهند اما پاداش های کلامی نظیر تحسین آن را کاهش نمیدهند. خبر خوب: امکان استفاده از پاداشهای بیرونی به صورتی که انگيزش درونی را به مخاطره نیندازد. خبر بد: جامعه اغلب برای با انگیزه کردن دیگران به پاداشهای مورد انتظار و مادی تکیه ميکند,

صفحه 20:
منافع مشوقها؛ پيامدها و پاداش تنظیم بیرونی همیشه بد نیست يا نتیجه عکس نمیدهد. استفاده از پاداشها به شیوهای که عوارض مخرب آنها را به حداقل برسانند: ۲ استفاده از پاداشهای غیر منتظره و کلامی به جای پاداشهای مورد انتظار و مادی ۲ محدود کردن استفاده از آنها در تکالیفی که علاقه درونی کم ولی اهمیت اجتماعی زیاد دارند. ۲ باداشها ميتوانند كارى را كه جللب نبوده به كونهاى تغيير دهند که ناگهان به نظر برسد ارزش دنیال كردن دارند. 3 یام

صفحه 21:
برانگیزندههای بیرونی برای تکالیفی که جالب بیزندههای بیرونی برای تکالیفی که جللب نیستند. عوارض مخرب ليا برا دارند؟ تأئیّر منفی پاداشهای بیرونی بر انگیزش درونی به فعالیتهای جللب محدود میشود و پاداشهای بیرونی بر انگیزش درونی فرد برای تکالیفی که جالب نیستند هیچ تاثیری ندارند ثه تاثیر مخرب و نه تسهیلکننده ۴ دلیل برای استفاده نکردن از برانگیزندههای بیرونی حتی برای کارهلیی که از لحاظ درونی جالب نیستند: *_برانگیزندههای بیرونی باز هم کیفیت عملکرد را تضعیف و فرایند یادگیری را مختل میکنند. * استفاده از پاداشها. توجه را از پرسیدن لین سوال سخت منحرف میکند که چرا از ابتدا باید از کسی خواسته شود کاری که جالب نیست را انجام دهد. روشهای بهتری از رشوه بیرونی برای ترغیب مشارکت وجود دارد. *_برانگیزندههای بیرونی باز هم توانلیی بلندمدت فرد را برای خودتنظیمی مستقل تضعیف میکنند.

صفحه 22:
نظریه ارزیابی رواذ مشوقها و ياداشهاء بازخوردى امین میکنند كه فرد را از شایستگی وی در تکلیف آگاه میسازد. پاداشهایی نظیر پول نه تنها رفتار را افزايش ميدهند بلكه بيامى را نیز به فرد میرسانند که کاری خوب انجام شده است. نظریه ارزیلبی شناختی: تمام رویدادهای بیرونی دو جنبه کنترل کننده و اطلاعاتی دارند. این نظریه فرض میکند که افراد نیاز روانشناختی به خودمختاری و شایستگی دارند. به علاوه این جنبه کنترل کننده رویداد بیرینی است که بر نیاز به خودمختاری فرد تاثیر میگذارد در حالی که جنبه اطلاعاتی, نیاز به شایستگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. نظريه ارزيابى شناختی به شکل مجموعهای از ۲ قضیه وجود دارد.

صفحه 23:
قضیه ۱ رویدادهای بیرونی که به درک منبع علیت درونی کمک میکنند. انگیزش درونی را ترغیب مینمایند. زيرا اين رويدادها نياز به خودمختاری را شامل میشوند یا ارضا میکنند. رویدادهای بیرونی که به درک منبع علیت بیرونی کمک میکنند. انگیزش بیرونی را ترغیب مینمایند زیرا لین رویدادها نیاز به خودمختاری را نادیده میگیرند و در عوض وابستگی اگر- در لین صورت را بين رفتار و پیامد آینده برقرار میکنند. قضیه ۱ میپرسد: آپا هدف رویداد بیرونی کنترل رفتار فرد است؟ اگر پاسخ منفی باشد: خودمختاری و انگیزش درونی حفظ خواهند شد. اگر پاسخ مثبت باشد: در این صورت وقتی انگیزش بیرونی جایگزین انگیزش درونی شود. خودمختاری و انگیزش درونی تضعیف خواهند شد.

صفحه 24:
قضيه ۲ رویدادهای بیرونی که درک شایستگی را افزلیش میدهند مثل تحسین, انگیزش درونی را ترغیب ند. در حللی که رویدادهلیی که درک شایستگی را کاهش میدهند مثل انتقاد آن را تضعیف مینمایند. هر چه یک رویداد بیرونی اطلاعات کارلیی بیشتری را انتقال دهد. به احتمال بیشتری نیاز به شایستگی را ارضا میکند و انگیزش درونی را افزایش میدهد. ۱ قضیه ۲ میپرسد: آیا هدف رویداد بیرونی آگاه ساختن فرد از احساس شایستگی است؟ اگر پاسخ مثبت باشد: افزایش درک شایستگی و انگیزش درونی

صفحه 25:
پیوند دو قضیه اول در یک بیان نظری کامل برچستگی انسیی آینکه:آیا درونی و بیرونی 2 رویدادی عمدتا کنترل کننده است یا عمدتا اطلاعاتی 0 _رویدادهای تسبتا کنترل کننده. انگیزش درونی را تضعیف میکنند و انگیزش بیرونی را ترغیب مینمایند. 0 _رویدادهای تسبتا اطلاعاتی انگیزش دروتی را افزایش میدهند. سودمندی. نظرية ارزیابی نشناختی در قضیه ۳ آشکار میشود.

صفحه 26:
دو نمونه از رویدادهای کنترل کننده و اطلاعاتی تحسین تاثیر انگیزشی نه در خود تحسین بلکه در شیوهای که بیان میشود. قرار دارد. علّتوافجوهای له تسین ‎gl ly‏ مکنیده مهمعر آز ود تسین آنستد * رقابت در صورتی که به صورت کنترل کننده تجویه شده باشد. انگیزش درونی را کاهش میدهد زیرا رقیبان بة خود تکلیف اهمیتنسیتا کم و بة پاداش اهمیت نسبتا بیشتری میدهند. چنانچه موقعیت اجتماعی کمتر بر بردن تاکید کند جنبههای اطلاعلتی رقابت مثل پیشرفت اغلب جنبه نسبتا برجستهتری ميشوند. پیشرفت به درک شایستگی کمک میکند و انگیزش درونی را افزلیش میدهد. در حللی که فقدان پیشرفت. فرگ شایستگی را تضعیف میکند.و آنگیزش دروئن را کافش میهد

صفحه 27:
۳ نوع مجزای انگیزش و انواع انگیزش بیرونی بی انگیزشی ۳ نوع مجزای انگیزش: ] انگیزش بیرونی انگیزش درونی انواع انگیزش بیرونی: تمایز بر مبنای میزان خودمختاری ۱- تنظیم بیرونی: اصلا خودمختار نیست. ۲- تنظیم درون فکنی شده: قدری خودمختار است. ۳- تنظیم یکپارچه: کاملا خودمختار مقدار خودمختاری در هر حالت و انجام میدهند. تاثیر قابل ملاحظهای اهمیت مشخص کردن انواع ان انگیزشی, بر آنچه افراد احساس و فکر دارد.

صفحه 28:
رفتارهایی که به صورت بیرونی با انگیزه شده است ق برای به دست آوردن پاداش. اجتناب از تنبیه کننده. یا برآورده ساختن خواستهای بیرونی نان قادن عملکرق و بطع ‎aes‏ تونلط قرفیق ,که به ضورت بیرونی با انگیزه شده اس فردی که به صورت بیرونی تنظیم شده. تا وقتی یک مشوق بیرونی وجود نداشته باشد به سختی میتواند کاری را آغاز کند.

صفحه 29:
دروتی کردن. ولی نه واقعا پذیرفتن یا تایید کردن درخواستهای دیگران برای فکر. احساس یا رفتار کردن به شیوه خاص. با انگیزه شدن به ‎bis‏ اخساس گناهتو " انتجیداد ادها * فرد به عنوان نماینده محیط بیرونی عمل میکند. خودش را برای انجام دادن رفتاری که دیگران خوب میدانند, یه صورت هیجلنی تقویت میکند و خود را برای انجام دادن رفتاری که دیگران بد میدانند به صورت هیجانی تنبیه مینماید. درونی سازی جزئی و با اکراه احساس تنش و فشار هنگام انجام دادن رفتار درون فکنی شده.

صفحه 30:
تنظیم خودپذیر و تنظیم یکپارچه انگیزش بیرونی عمدتا درونی شده و خودمختار پذیرفتن مزلیا و فایده یک عقیده یا رفتار به صورت ارادی LS jess درآمیختن فرایندی که افراد از طریق آن. ارزشها و رفتارهای خودپذیر را کاملا در خود (561) دگرگون میکنند. ین نوع انگیزش بیرونی تنظیم یکپارچه ‎bd‏ ‏تازه تفکرء احساس و را رشد نیز هست: شامل خودآزملیی لازم برای هماهنگ ساختن روشهای با روشهای پیشین تفکره احساس و رفتار فرد ارتباط با نتایج بسیار مثبت مانند رشد اجتماعی و سلامت روانی

صفحه 31:
درونی سازی و یکپار چگ درونسم ۲ ۲ ۲ sac ‏مسازی‎ فرایندی که فرد از طریق ن. مقررات رفتار پا ارزش قبلا تجویز شده به صورت بیرهنی را به تنظیمی که به صورت درونی تایید شده است. تبدیل میکند. يكيارجك تبديل بيشتر مقررات. رفتار يا ارزش درونى شده به خودينداره فرد. تاحدى كه عملا از خود ناشى ميشود. فرد در ثر یکپارچگی کامل خودش- نه محیط- مقررات. فتار يا ارزش را بهوجود میآورد نکته: برخی تنظیمهای درونسازی شده بعد از مدتی تامل و قضاوت شخصی, كنار زده ميشوند اما برخى ديكر كاملا در خود ادغام ميشوند.

صفحه 32:
نوعی حللت بیتفاوتی انگیزشی که در آن فرد براى صرف كردن انرقى و تلاش جهت يادكيرى يا انجام دادن كارى دليل كمى دارد يا هيج دليلى ندارد. ؟ عنصر جداكانه ولى مرتبط با هم بى انكيزشى 1 توانایی کم: احساس بی کفایتی تلاش كم: بى میلی به صرف انرژی لازم برای انجام یک رفتار ارزش کم: مقدار اهمیت یا سودمندی درک شده در رفتار تکلیف ناخوشایند: لین برداشت که تکلیف در دست صرفا از لحاظ شخصی کار بدون جاذیها ۱ بفاتزین تیمرح انگنزشی و پیقبین معسکن و اقلی نم ‎Sled‏ 3 ميق

صفحه 33:
با انگیزه کردن دیگران برای انجام دادن فعا اولین راه حل: معمولا استفاده از مشوق برای ترغیب فرد به انجام درخواست ۲ راهبرد انگیزشی برای با آنگیزه کردن دیگران جهت پرداختن به فعالیتهای ناخوشایند - ارائه دلايل منطقى ] توجيه كلامى براى اينكه جرا به خرج دلدن تلاش در مدت فعاليتى ناخوشايند. ممكن است در واقع كار مفيد و مهمى براى انجام دادن باشد. بهترين كاربرد براى آن دسته از فعاليتهايى كه انجام دادن آنها واقعا ناخوشايند است. تحریک درجاتی از ارزشگذاری تنظیم خود پذیر و درونیسازی ۲- توصیه راهبردهایی که علاقه را بیشتر مب ‎ES‏ كه افراد مشغول فعاليتهاى نسبتا ناخوشايدد هستند. میتوانند از چند راهیرد: مختلف براى تقويت علاقه بيشتر استفاده كنند: تعيين هدف. قرار دادن فعاليت در خیالی. با الرودن بيع ‎EN‏ عحریق به تكليف

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
15,000 تومان