فصل پنجم کتاب انگیزش و هیجان مارشال ریو
اسلاید 1: www.Ghalamo.comانگیزش بیرونی فصل پنجم
اسلاید 2: محیط و رفتارهر محیطی که ما در آن قرار میگیریم، بین رفتارهای مطلوب و نامطلوب تمایز ایجاد میکند. هر محیطی به ما برای انجام دادن رفتارهای مطلوب پاداش میدهد و ما را برای انجام دادن رفتارهای نامطلوب تنبیه میکند.ما عموما از گرایشهای لذت جویانه خود پیروی میکنیم و به راهکارهایی میپردازیم که باور داریم پاداش تولید کرده و از تنبیه جلوگیری میکند. به مرور زمان یاد میگیریم کدام رفتارها برای ما پاداش و لذت و کدام رفتارها تنبیه و بیزاری ایجاد میکنند. 2
اسلاید 3: شبه نیازهارویدادهای محیطی که انگیزشهای بیرونی را ایجاد میکنند، میتوانند شبه نیازها را نیز ایجاد نمایند.شبه نیازها، خواستها و امیالی که به صورت موقعیتی ایجاد میشوند و بر خلاف نیازهای فیزیولوژیکی، روانشناختی و نا آشکار، نیازهای تمام عیار نیستند. شباهت شبه نیازها به نیازهای واقعی: 1- تاثیرگذاری بر اینکه چگونه فکر، احساس و عمل میکنیم. 2- اغلب، ولی نه همیشه، احساس فوریت را به همراه دارند. نمونهای از شبه نیازهای رایج: نیاز داشتن به پول در فروشگاه، نوار زخمبندی بعد از بریدگی و چتر هنگام باران.شبه نیاز شرایطی نیست که برای رشد، بهزیستی و زندگی واجب و ضروری باشند. نیرومندی شبه نیاز حاصل این است که محیط تا چه اندازهای اضطراری و متوقع است. 3
اسلاید 4: انگیزش بیرونی افراد همیشه انگیزش خود را از درون ایجاد نمیکند بلکه گاهی منفعل می شوند و برای تامین انگیزش به محیط روی می آورند. انگیزش بیرونی: ناشی از مشوق ها و پیامدهای محیطی مانند غذا، پول، تحسین، توجه و ... انگیزش بیرونی از پیامدی ناشی میشود که از خود فعالیت مجزا است. 4
اسلاید 5: مطالعه تنظیم محیطی انگیزش بر مبنای شرطی سازی کنشگرمطالعه تنظیم محیطی انگیزش بر مبنای بیان شرطی سازی کنشگر استوار است که افراد به وسیله آن یاد می گیرند چگونه به صورت موثری در محیط عمل کنند .عمل کردن موثر: یادگیری انجام رفتارهایی که پیامدهای جالبی را تولید میکنند و انجام ندادن رفتارهایی که پیامدهای آزاردهنده تولید می کند .بالدوین: پیشنهاد مفهوم زیر برای انتقال دادن بیان شرطی سازی کنشگر. S:R CS = نشانه موقعیتی R= پاسخ رفتاری C = پیامد = نشانه موقعیتی زمینه را برای پاسخ رفتاری آماده میکند. 5
اسلاید 6: مشوق هارویدادی محیطی که فرد را به سمت آغاز کردن راهکار خاصی جلب یا به دور از آن دفع میکند و همیشه قبل از رفتار واقع می شود و در انجام این کار انتظاری را در فرد به وجود میآورند مبنی بر اینکه پیامد های خوشایند یا ناخوشایند در شرف وقوع هستند. ارزش تشویقی یک رویداد محیطی: از طریق تجربه آموخته میشود. همین فرایند یادگیری است که رفتار هدفگرای بعدی ما را شکل میدهد.مشوقهای مثبت رفتار گرایشی در حالی که مشوقهای منفی رفتار اجتنابی را علامت میدهد.دو تفاوت مهم بین مشوق ها با پیامدها: ۱- زمان روی دادن هر یک: همیشه قبل از رفتار واقع می شود و پیامد همیشه بعد از رفتار واقع می شود2- نحوه با انگیزه کردن رفتار: مشوق جذب یا دفع شروع رفتار. پیامد افزایش یا کاهش پایداری رفتار 6
اسلاید 7: تقویت کننده ها هرگونه شی یا رویداد محیطی که رفتار را افزایش میدهد. تنها راه برای مشخص کردن یک تقویت کننده در عمل: آن را بدهیم و بعد صبر کنیم و ببینیم آیا رفتار را افزایش خواهد داد یا نه. موارد مورد استفاده در تاریخ پژوهش انگیزش برای توجیه این که چرا تقویت کننده ها رفتار را افزایش می دهد: تقویت کننده سائق را کاهش میدهد. تقویت کننده برانگیختگی را کاهش میدهد.تقویت کننده برانگیختگی را افزایش میدهد. تقویت کننده برای فرد جالب است. تقویت کننده احساس خوبی ایجاد میکند. تقویت کننده انجام دادن کاری تفریحی را ممکن میسازد. دو نکته درباره ماهیت تقویتکنندهها :1- از نظر کیفیت تفاوت دارند.2- فوریت ارائه آنها تا اندازهای اثربخشی آنها را تعیین میکند.7
اسلاید 8: مدیریت رفتار به وسیله ارائه تقویت کننده هامثال8
اسلاید 9: پیامدها دو نوع پیامد: 1- تقویت کنندهها: ۲- تنبیه کنندهها 1) مثبت 2) منفیتقویتکنندههای مثبت: هر گونه محرک محیطی که در صورت ارائه احتمال رفتار مطلوب در آینده را افزایش میدهد.تقویتکنندههای منفی: محرکهای محیطی ناخوشایند که وقتی حذف شوند، احتمال رفتار مطلوب در آینده را افزایش میدهند.گریز: دور کردن فرد از محرک آزار دهنده.اجتناب: جلوگیری از وقوع محرک آزاردهنده از همان ابتدا9
اسلاید 10: پاداش هاپاداش بیرونی: هرگونه پیشنهاد از جانب یک فرد که به فرد دیگری در ازای خدمت یا موفقیت او داده میشود.تمایز تقویتکنندههای مثبت از پاداشها: تمام تقویتکنندههای مثبت پاداش هستند در حالی که فقط برخی پاداشها به عنوان تقویتکنندههای مثبت عمل میکنند.آیا پاداشها موثر واقع میشوند؟ آیا رفتار مطلوب را افزایش میدهند؟ ارائه پاداش بیرونی: به معنی آن است که نفع شخصی قریبالوقوع است و موقعیتی که فرد در حال حاضر در آن مشغولیت دارد به صورت غیر منتظره ای در جهت بهتر تغییر کرده است.وقتی پاداشها نفع شخصی غیرمنتظره و قریب الوقوع را به دریافتکننده علامت میدهند موثر واقع میشود اما وقتی پاداشها بر طبق روال عادی قابل پیشبینی میشوند، توانایی خود را در راهاندازی دوپامین و قابلیت خود را در نیرومندسازی رفتار پاداش گروه از دست میدهند.10
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.