کسب و کاراقتصاد و مالیبرنامه‌ریزی

فصل 11: طبقه‌بندی سازمانی

صفحه 1:
۷ زير نظر استاد كرانقدر: جناب آقاى منشى زاده كردآورندكان: مارال وفيد حنفى - زهره مركانى Te

صفحه 2:
در تملمی کشورها از آغاز بودجه‌ریزی پیوسته هزینه‌ها رابه سازمان‌های دولتی تخصیص داده‌اند. منظور از سازمان‌های دولتی. دستگاه‌های اجرلیی دلت. وزارتخانه‌ها و دیگر موسسات دولتی هستند که هر کدام .به نحوی اجرای وظایف دولت را برعهده دارند منظور از لین طبقه‌بندی توزیع اعتبارات میان دستگاه‌های اجرلیی است و براساس أن سهم هر یک از سازمان‌های دولتی مشخص می‌شود. بودجه دولت براساس وظایف هر یک از دستگاه‌ها تهیه. تنظیم و تصویب می‌شود. در مرحله دوم مجلس به دستگاه‌های اجرلیی اجازه مصرف اعتبارات در حدود بودچه مصوب را اعطا می‌کند. در گام بعدی. نظارت و کنترل در قللب دستگاه های مجری انجام می‌شود. در حقیقت طبقه‌بندی سازمانی. سازمان‌های مختلفی را که از بودجه دولت استفاده می‌کنند. ءبرحسب نوع و ماهیت آنها تفکیک و دسته‌بندی

صفحه 3:
#فعالیت‌های دولت از نظر ماهیت به دو دسته تقسیم می‌شوند فعالیت‌هلیی که اعمال حاکمیت دولت را تحقق می‌بخشند و در واقع " جزء وظلیف اصلی و جاری دولت می‌باشند. لین فعالیت‌هابه وسیله .وزار تخانه‌ها و موسسات دولتی انجام می‌شود فعالیت‌هلیی که اعمال تصدی دولت را فراهم می‌سازند. این گروه از ا وظلیف شرکت‌های دولتی, بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت محسوب می‌گردد. لذلبا توجه‌به ماهیت وظلیف. بودجه دولت :به سه قسمت تفکیک شده است الف) بودجه عمومی دولت ب) بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها ج) بودجه موسسات انتفاعی وابسته به دولت و سایر مو

صفحه 4:
با لين نوع طبقه‌بندی دهلت لین اجازه را مي‌بلبد که در امر بودجه‌ریزی بتولند سیاست‌های خود را بخش‌های مختلف اعمال نموده و از وضعیت «فعالیت‌های خود در قسمت‌های مختلف آگاه شود در طبقه‌بندی سازمانی. اعتبارات 9 هزینه‌ها برحیسب برنامه‌های پیشنهادی دستگاه‌های اجرلیی پیش‌بینی می‌شود. معمولا وظلیف و عملیات اصلی دولت‌به نوعی گروه‌بندی شده و مسئولیت اجرای هر یک از آنهابه یک پا چند سازمان و محول می‌گردد. بنابرلین. نیل‌به اهداف ‎a‏ مقاصد کلی يريت و كنترلهاى صحيح لازم است براساس واحدهای سازمانی ‎Sore‏ برد. زيرا در دستگاه‌های اجرلیی مسوولیت‌ها. اختیارات و وظلیف قسمت‌های مختلف تنکیک و ن ‎cals ae‏ لازم است اعتبارات ۲ هر يك ت انجام شده‌با وظایف و ‎Sisal‏ ‏تون نمازمان ها مور اما پذیر گرد TO

صفحه 5:
تركيب دستگاه‌های اجرلیی: اعتبارات دستگاه‌های اجرایی با توجه به مسوولیت‌های محوله.به آنها تفکیک می‌گردد و با انجام لین نوع طبقه‌بندی چگونگی تر کیب وزارتخانه‌ها و دستگاه دولتی .در داخل یک گروه تعیین و مشخص می‌شود گروه‌بندی در قللب وظلیف. هدف‌ها: واحدهای سازمانی دولتی براساس مشخصات. هدف‌ها و مقررات خاص مربوط به خود تأسیس و اداره آنها گروه بندی می‌شوند و در قللب این گروه‌بندی می‌توان آنها را از لحاظ وظاییف. نحوه تأمین درآمدها و انجام «هزینه‌ها و عملیات از یکدیگر متمایز ساخت Te

صفحه 6:
تسهیل تصمیمگیری: با طبقه‌بندی سازمانی قوه قانون گذاری این امکان را می‌بلبد تا در هنگام بررسی و تصویب بودجه بليد ديد روشن‌تری‌به مسایل بودجه‌ای دستگاه‌های اجرلیی مواجه شده و با توجه به وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی. اهداف و «سیاست‌های دولت. واقع‌بینانه اقدام به تصمیم گیری نهایی کند طبقه‌بندی نیازهای عوامل اجرلیی: وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی در دلت "عامل " را دارند. عاملی که برنامه می‌چیند. طرح می‌سازد و سپس ن را اجرا می‌کند..پس نیازهای لین عامل جدا از سایر طبقه‌بندی‌هاء بلید در چارچوب سازمانی نیز طبقه‌بندی شوند. تهیه بودجه از یک واحد سازمانی(وزار تخانه. موسسه دولتی. شرکت دولتی) در داخل دولت آغاز مى شود و سایر مراحل بودجه یعنی بررسی در هیات دهلت و قوه مقننه. تصویب و اجرا و نظارت بر آن

صفحه 7:
#در طبقه‌بندی سازمانی. رعایت اصول زیر ضروری به نظر می‌رسد تفکیک و جداسازی دستگاه‌های اجرلیی با توجه به ماهیت وظلیف و فعالیت‌هاء تفکیک دستگاه‌های اجرلیی دولتی که به ارلئه خدمات بازرگلنی و انتفاعی اشتغال دایند مانند شرکت‌های دولتی. از دستگاه‌های اجرلیی دولتی دیگر که وظیفه دستیابی به اهداف اصلی دیلت را به عهده دارند مانند وزارتخانه‌هاء ءرعایت این اصل در طبقه‌بندی سازمانی است رعلیت چارچوب سازمانی و تشکیلات مصوب و رسمی دستگاه ءاجرایی و توجه به سلسله مراتب سازمان‌ها از نظر تابعیت دسته‌بندی نمودن سازمان‌ها. موسسات و واحدهای تابعه هر وزار تخانه و موسسه دولتی در ذیل همان وزارتخانه و موسسه \.

صفحه 8:
تعمیم طبقه‌بندی سازمانی به کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه ‏ .۴ دولت بهره‌مند شهند. اعم از دستگاه‌های تحت پوشش قوه مجریه. ه قضائیه و یا قوه مقننه طبقه‌بندی سازمانی در ایران ‏ .۵ با افزایش وظایف و مسوولیت‌های دولت در قبال افراد جامعه تعداد دستگاه‌های اجرلیی افزلیش بافته است. برای روشن شدن هدف و مأموریت هر دستگاه اجرلیی نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی. .طبقه‌بندی دستگاهی يا سازمانی بودجه به وجود آمد در حال حاضر در کشور ما طبقه‌بندی دستگاهی یا سازمانی به سه دسته *عمده زير تقسیم‌بندی شده‌اند وزار تخانه‌ها و موسسات دولتی وابسته به آنها شرکت‌های دولتی و بانکها

صفحه 9:
براساس ماده ۲ قانون محاسبات عمومی کشور وزارتخلنه. واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون به لین عنوان شناخته می‌شود. وزارتخانه‌ها عموماً وظیفه سیاستگذاری. قانونمندی. ضابطه گذاری. هدلیت. رهبری و اعمال حاکمیت دلت را به عهده دارند. وزارتخانه مهم‌ترین واحد سازمانی در تشکیلات همه دولت‌هاست. وزار تخلنه عالیترین ارگان اجرلیی است که با قصد تحقق میکیا چند هدفبه وجود می‌آید و در رس ّن وزیر قرار می‌گیرد #در حال حاضر ۲۱ وزارتخانه در ايران به شرح ذیل وجود دارد ~ Te

صفحه 10:
وزارت آموزش و پرورش . وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی وزارت اطلاعات وزارت بازرگانی وزارت امور خارجه وزارت بهداشت و درمان وزارت تعاون وزارت دادگستری وزارت جهاد کشاورزی وزارت دفاع وزارت راه و ترابری وزارت صنایع و معادن وزارت رفاه وزارت علوم. تحقیقات و فناوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت کشوروزارت کار و امور اجتماعی وزارت نفت وزارت مسکن و شهرسازی وزارت نیرو ee اه ه ه ها ه ها ه 2 ۲ 2 | /

صفحه 11:
طبق ماده ۳ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب سال ۱۳۶۶ موسسه دولتی واحد سازمانی مشخصی است که‌به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه گلنه اداره می‌شود و عنوان وزا ندارد. مانند دیوان محاسبات. سازمان مدبریت و برنامه‌ریزی و نهاد ریاست‌جمهوری موسسه دولتی مستقل: منظور موسساتی است که وظایف و مأموریت‌های آ محوله آنان‌با هیچ کدام از وزارتخانه‌ها ارتباط و وابستگی ندایند و از طرفی به دلیل ماهیت ستادی و مدیربتی آنها قلبل تشکل و سازماندهی در وزار تخلنه نیست و یابه دلیل پاره‌ای ملاحظات قانون اساسی و یا بین‌المللی شایسته است زیر نظر عالیترین مقام اجرلیی کشور اداره شود. سازمان مدیریت و برنامه‌ربزی. سازمان تربیت بدنی, سازمان انریی اتمی از جمله .این موسسات می‌باشد-

صفحه 12:
موسسه دولتی وابسته: موسساتی که وظلیف هر یک از آنها بخشی از ا وظایف یک وزارتخلنه محسوب می‌شود که به دلایل و شرایطی از وزار تخلنه با موسسه دولتی مستقل جدا شده و در قللب ساختاری جداگلنه. سازماندهی و اداره می شود. مانند سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای. سازمان سنجش آموزش کشور به ترتیب وابسته به وزار تخانه‌های کار و امور اجتماعی و علوم. تحقیقات و فناوری هستند. لین موسسات در عین حال که دارای استقلال مللی و اداری‌لند.به دلیل انتخاب روسای آن توسط وزیر وزارتخانه یا رییس موسسه دولتی مستقل. به طور غيرمستقيم تحت نظارت عاليه انا

صفحه 13:
شرکت به طور کلی واحد سازمانی است که امکان و فرصت تجمع و به کارگیری سرمایه اشخاص و حقوقی مختلف را به منظور انجام اقدامات تولیدی و تجاری و تحقق هدف معینی(کسب سود) فراهم می‌آورد. همه دولت‌ها متناسب با ایدئولویی سیاسی - اقتصادی خود و شرلیط جامعه تحت اداره خود. دارای شرکت بوده و بخشی از تولید .ناخالص ملی خود را از این طریق تولید می‌کنند براساس ماده ۴ قانون محاسبات عمومی کشور. شرکت دولتی واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شود و با به حکم قانون و یا دادگاه صالح ملی شده و ییا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد(ماده ۴ ق.م.

صفحه 14:
هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی ایجاد شود. مادام که بیش از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت‌های دولتى است شرکت دولتی تلقی می‌شود. دولت در شرایطی اقدام به تأسیس و تشکیل شرکت می‌کند که وظلیف و مأموریت‌های مورد نظر ماهیت تجاری و سودآور داشته باشد و مستلزم رقابت در بازارهای .ملی و بین‌المللی باشد براساس تبصره ماده فوق؛ شرکت‌هلیی که از طریق مضاربه و مزارعه و امثال اینهابه منظوربه کار انداختن سپرده‌های اشخاص نزد بانکها و موسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه ایجاد شده یا می‌شهند از نظر .این قانون شرکت دولتی شناخته نمی‌شوند ~ Te

صفحه 15:
براساس ماده ۵ قانون فوق‌الذکر موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی از نظر لين قانون واحدهای سازمانی مشخصی هستند که با آجازه قانون به منظور انجام وظلیف و خدملتی که جنبه عمومی دارد تشکیل شده یا می‌شوند. این تعریف دو گروه از دستگاه‌ها را شامل می‌شود اول: دستكاههايى كه.به صورت موسسه اداره می‌شوند كهبه اين كروهلا .موسسات عمومی غیردولتی اطلاق ‎rte‏ دوم: سازمان‌ها و نهادهلیی که بنا بر ضرورت چس از انقلاب اسلا وجود آمدند و از نظر قانینی هیچ یک از تعریف‌های فوق شامل نان نمی‌شد. بنابرلین در قانون محاسبات عمومی مصوب سال ۱۳۶۶ تعریف جدیدی برای اینگینه دستگاه‌ها پیش‌بینی گردید. تأسیس هر یک از لین نهادها از بطن انقلاب نشلّت گرفته و داراي قانون تأسیس به خود بوده و زیر نظر یکی از وزراء قرار داشته مگر لن دسته از موسسات و ءنهادهایی که تحت نظر مقام ولایت فقیه هستن-

صفحه 16:
موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به موجب قانون مصوب " ۴ و قوانين اصلاحى بعد از لمن به شرح زير طبقه‌بندی ‎lowe‏ ‏موسسات عمومی غیردولتی: شهرداری‌هاء جمعيت هلال حمر جمهوری اسلامی ایران. کمیته ملی المپیک. سازمان تأمین اجتماعی موسسه عمومی: فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی" ایران. جهاد نصر و نهاد عمومی: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی, بنیاد بیماری‌های ءخاص نهادهای عمومی غیردولتی: شامل بنیاد مستضعفان و جانبازان,! بنیاد شهید انقلاب اسلامی. کمیته امداد امام خمینی ‎wis (oy)‏

صفحه 17:
لین موسسات مانند شرکت‌های دولتی‌به صورت بازرگانی اداره شده هلی حساب تقسیم سود ندایند و مازاد در آمدهای آنهاپس از تأمین هزینه‌ها و کسر ذخلیر فنی مازاد آن.به حساب در آمد عمومی واریز می‌شود و در صورت زیان از محل ذخلیر قانینی با تصویب قانونگذار تأمین می‌گردد. سازمان بنادر و کشتیرلنی جمهوری اسلامی ایران؛ سازمان صنایع دفاع و سازمان صنایع ملی از جمله لین سازمان‌ها ءمی‌باشند

صفحه 18:
در طبقه‌بندی سازمانی از کدهای شش رقمی استفاده می‌شود. اولین عدد از سمت چپ معرف سازمان است و طبقه آن را مشخص می‌کند. بنابرلین هرگاه اگر اولین عدد از سمت چپ عددیک باشد نشان‌دهنده طبقه اول سازمان‌ها شلمل وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی وابسته‌به آن است که کد عمومی آّن ۱۰۰۰۰۰ است و هرگاه اولین عدد از سمت جب با عدد ۲ شروع شود معرف طبقه دوم یعنی شرکت‌های دولتی که کد عمومی آنها ۲۰۰۰۰۰ می‌باشد و اگر اولین عدد از سمت چپ‌با عدد سه شروع شود معرف طبقه سوم شامل موسسات انتفاعی و غیرانتفاعی است که کد عمومی آن ۳۰۰۰۰۰ است. برحسب قرارداد اولین شماره سمت چپ کلیه دستگاه‌های دولتیبا عددییک شروع می‌شود و سپس .هر پانصد شماره اضافه شده که نشان‌دهنده دستگاه دولتی بعدی است<

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان