آموزشسایر

فضای مجازی

آموزش فضای مجازی برای کودکان و والدین به همراه نکات لازم

ppt.ir

35 صفحه
386 بازدید
14 مرداد 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
به نام خدا : موضوع: راه های آموزش و آگاهی دادن به کودکان و نوجوانان درباره فضای مجازی و طریقه آماده سازی کودکان و نوجوانان برای استفاده موثر از آنها خرداد ۱۴۰۱

صفحه 2:
حتماعی انواع آسیب های ا< © - 2 39 و

صفحه 3:

صفحه 4:
سبک زندگی. از عولمل متعددی لثرحی پذیرد که یکی از مهم ترین آنهاء سبک مصرف رسانه ای و فضاهای مجازی است.نظام رسانه چه در سطح ملی و چه در سطح فراملی لن‌به شدت. فرهنگ و امنیت فرهنگی کشورها را متلثر از خود ساخته است و زندگی دنیای امروزبه شدت سنگینی سایه ی رسانه های جهانی را در خود احساس می کند.امروزه مهم ترین ابزار جنگ میان قدرت ها. رسانه و بخصوص فضاهای مجازی است و همین فضاهای مجازی هستند که در دنیاء فک فرهنگ. رفتار و در حقیقت هویت فرهنگی انسان ها را القاء و تعیین ی کنند؛به طوری که استفاده از قدرت نرم برای تامین منلفع ملی و تمامیت ارضی کشور ضرورت است و مراقبت از کشور دربرابر هدید نرم. حیاتی است. رسانه های جمعی اکنون در دسترس همه انسان ها هستند. دیگر از این پس رسانه ها جزء نیازهای اساسی انسان نوگرایند. جوانان. گروه اثرگذار و قشر حساس جامعه هستند و در چگونه رقم خوردن آینده کشور. نقش مستقیم دارند.فراگیر شدن بهره مندی از اینترنت در ایران و عضویت پررنگ جوانان ایرانی در شبکه های اجتماعی مجازی. ضرورت بررسی اقدامات ویرانگر این شبکه ها را در حوزه باورها و ارزش های دینی دو چندان می کند به همین دلیل پژوهش و برنامه ریزی برای ارتقاء سطح سواد مخاطبین فضاهای مجازی. امری ضروری است.

صفحه 5:
در جهان امروز پیشرفت تکنولویی در زمینه ارتباطات و انتقال اطلاعات باعث به وجود آمدن تعاملات ارتباطى زيادى در سراسر جهان شده است.مشکل مدیویتی در عرضه اینترتت از ابتدای شکل گیری این شبکه تاکنون به صورت معضلی پایدار. ذهن بسیاری از اندبشمندان. سیاستمداران و برنامه کشورهای مختلف را درگیر کرده است. کارکردهای مختلف و گسترده اینترنت باعث رشد روزلنه مصرف کنندگان لین فناوری شده است. بر اساس اعلام سایت جهلنی اینترنت(5315 ۷۷۵۲۱۵ ۱۳۵۲۳6۵۴) حدود ۵۶/۷ درصد از جمعیت ايران در سال ۲۰۱۶ از اینترنت استفاده می کرده لند؛ که لین رقم. ایران را در رتبه سیزدهم در بین کشورهای دنیا قرار داده است؛ بنابراین استفاده از اینترنت جزئی گریزناپذیر از زندگی امروز است. در دسترس بودن اینتینت مزایای زیادی دارد و منجربه پیشرفت های زیادی عی شود. على رغم تمام امکانات و مزایلیی که فتاوری جدید ارتباطی فراهم کرده است. استفاد؛ نادرست از آن,با تبعاتی همراه است.به همین دلیل توصیه می شود که قبل از استفاده از لین روش های ارتباطی ماهیت آن را بهتر بشناسیم و آموزش لازم را دربارة مزایا و معایب آن بگذرانیم.

صفحه 6:
پیش‌بینی می‌شود آمار کاربران فضای مجازی تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۷۰درصد جمعیت جهان برسد و این حتی از آمار مجموع کسانی که در جهان به برق و آب آشامیدنی سالم دسترسی دارنده بيشتر باشد! Internet Users And Penetration Worldwide 2014 - 2020 60.0% 50.0% 40.0% 30.0% 20.0% 10.0% 2019 2020 —% Change DAZOINFO 2014 2015 2016 2017 2018 ll Internet Users (In Billions) © —o=% of Population ‘Note: Individual of any age who use the internet from any location any devicesatleastoncea month Sousce: eMarketer, April 2016

صفحه 7:
نمودار رشد کاربران اینترنت ایران؛ از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ تعداد کاربران اینترنت به‌ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ایران را نشان می‌دهد. درصد از جمعیت کاربران عنوان بر حسب سواه ۳ آبتدایی و راهتمایی ۳۵ ‎or‏ لت ۳ ۳1 ۴ 05 ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
معرفی برخی تعار یف

صفحه 9:
تعریف سایبر و فضاهای مجازی: سایبر مخفف کلمه سایبرنتیک به معنی هدلیت و راهبری می باشد. در توصیف لین کلمه. فرایندهای ار تباطی.اطلاعلتی و کنتولی‌به عنوان ابزارهای هدلیت مطرح شده اند. علاوه بر سایبر از کلمات مجازی و الکترونیکی نیزبه صورت معادل در زبان فارسی استفاده می شود ویک خدمت یا محصول را در محیط های مرتبط‌با رایلنه توصیف حی کنند.به عنوان نمونه می توان‌به دانشگاه مجازی و تجارت الکترونیکی اشاره کرد. کلمه فضا درتر کیب فضای مجازی نیز به مفهوم انتزاعی و همچنین ابعاد بسیار وسیع آن است. اینترنت شی» مادی و قلبل لمس نیست. اینترنت یک سازمان ارگانیک و اشتراکی دارد. موجودی دیجیتللی که‌به موازات تجربه انسان حرکت می کند و می تولند انواع اطلاعات و دانستنی ها را در دسترس بشر قراردهد. اینتینت. بزرگترین شبکه رایلنه ای جهان است که از میلیون ها رایلنه شخصی. مسیریاب و تجهیزات مخابرلتی تشکیل شده است. اینتونت از اتصال و ارتباط بین شبکه ها و رابلنه ها با یکدیگر از طریق خطوط مخابراتی آنتنهای ماهواره ای. کابل های فیبر نوری. و... حاصل می شود. ۰ محمل انتقال اطلاعاتی است که درفایل ها با اسناد موجود در یک رایانه ی دیگر ذخیره شده اند. اینترنت را می توان به یک تاسیسات بین العللی ارتباطی تشبیه کرد که به رایانه ها خدمات می دهد.

صفحه 10:
تعليم و تربيت (تعلیم) عبارت است از آموختن و آموزش دادن و (تربیت) عبارت است از پرورانیدن و به کمال رسانیدن. آیندی است که روند آن از آغاز انعقاد نطفه در رحم مادر شروع و تا زمان مرگ ادامه می یا ‎a‏ اعتیاد به اینترنت چیست؟ اولین بار کیمبرلی یلنگ در مقلله ای در سال ۱۹۹۶ مطرح کرد که استفادة نامناسب از کامپیوتر عی تواند با معیارهای اعتی داشته باشد..پس پیشنهاد شد که اعتیادبه اینتینت در نسخه بعدی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات رولنی 1۷ 051 کنجانده شود. در 050۱-۱۷-۲8 هیچ گونه طبقه بندی برای اعتیادبه اینتینت به صورت مستقل مطرح نشد؛ اما عنوان شد. ملاک های تشخیص این اختلال با ملاک های تشخیصی مربوط به اختلال کنترل تکلنه. قماربازی بیمارگونه و نیز وابستگی به مواد. همپوشلنی دارد و از همین ملاک ها برای تشخیص اختلال اعتیاد به اینتینت در پژوهش های بسیاری استفاده شده است. 050-51 اختلال استفاده از اینتینت را در بخش (اختلالاتی برای مطالعه بیشتر) قرار داده است.

صفحه 11:
انواع اعتیاد به اینترنت اعتباد به ارتباط جنسی محازی ‎((Cyber-sexual Addiction‏ لین افراد از اینتینت برای دانلود و مبادلة فیلم های پورنوگرلفی. همچنین برای ایفای نقش های جنسی در چت روم ها استفاده می کنند. اعتیاد به روابط محازی ‎((Cyber-Relational Addiction‏ استفاده از اینترنت به منظور برقراری روابط مجازی. شرکت در چت روم ها رفتارهاى اجبارى 531 4.. ‎(Net-Compulsions)‏ رفتارهای اجباری قماربازی آنلاین. خریدهای آنلاین و... اعتیاد به کامپیوتر (۸001610۳ 20۳9۴۷۵۵۲) اعتیاد به بازی های کامپیوتری (Information Overload) vj! ‏اطلاعات پیش‎ گذراندن ساعات زیاد به تحقیق و جمع آوری داده هایی که از جست وجو اینترنتی حاصل شده اند.

صفحه 12:
‎“al 3443‏ وس رم 1 ؟ - ثبت مدت زمان و تعداد دفعات استفاده از اینترنت و کامپیوتر ‏- تعیین مدت زمان مشخص از پیش تعیین شده برای استفاده از اینترنت و کامپیوتر ‏- درمان علت زمینه ای استفاده از اینتینت و کامپیهتر (اضطراب یکی از علت های شلیع استفاده زیاد از اینترنت و کامپیوتر است) ‏- داشتن گروه حمایتی (داشتن گروه های حمایتی حی تولند موقع اضطراب و بحران هابه فرد کمک کند که به جای استفاده از اینترنت وکامپیوتر برای فراموشی مشکلات. از حمایت آنان برای حل مشکلات خود بهره ببرد) ‏- جایگزین کردن کار با اینترنت و کامپیوتر با فعالیت های سالم و تفریحی ‏- صحبت کردن با افراد به جای فرستادن پیامک ‏- کپی کردن اطلاعاتی که نیاز به خواندن دارد و يا چاپ کردن آن ها ‏- استفاده از کامپیوتر در مکان های عمومی مانند کتابخانه

صفحه 13:
راهنمای استفاده از کامپیوتر و اینترنت برای والدین از چه سنی به فرزندم اجازه کار با كامبيوترء اينترنت و ديكر وسايل الكترونيكى را بدهم؟ توصيه عى شود مويليل ملب تابه تبلت و ساير وسايل الكتريكى مشلبه را حداقلتاقبل از نوجولتى يعنى حدود ۰۱۲ ۱۳ سالگی در اختیار فرزندان قرار ندهید؛ لما از طرف دیگربا توجه‌به فراگیر بودن استفاده از لين ابزار و در دسترس بودن كن هاء. معمولا کودکان به محض اینکه راه حی افتند وتوانلیی صحبت كردن بيدا مى كنند. استفاده از اين وسايل برايشان جذاب مى شود. براى استفاده از كامييوتر و اينترنت شليد درست نباشد که یک قاعده ثلبت در نظر بگیریم.به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی خانواده هاء استفاده از موبایل. تبلت و اپنترنت. بیشتر از گذشته آهمیت پیدا کرده و کودکان نیز از لین قاعده مستثنا نیستند. برای تنعیین زمان مناسب استفاده از این ابزارها باید به شرایط خانواده. نحوه تربیت خانوادگی, شرایط کودک و... نیز توجه شود. به هرحال والدین با شروع سن مدرسه ناگزیر از در اختیار قرار دادن کامپیهتر و اینترنت در کودکان هستند. نکته مهم. آموزش و نظارت آن ها برکودکان است.

صفحه 14:
نکات کلی که برای استفاده از اینترنت در کودکان لازم است مورد توجه قرار گیرد: ۱- آموزش: قبل از کار با اینترنت. آموزش خطرات و ‎oly‏ های بالا بردن امنیت ضروری است. ۲- برای اینکه بدانید فرزندتان چگونه از اینترنت استفاده می کند وقت بگذارید. ۳- تشویق: تشویق مثبت والدین به کودک و نوجوان برای استفادة موّثر از کامپیوتر و اینترنت. ۴- امنیت بخشی محیط کامپیمتر: قبل از هر چیز تدابیر لازم امنیتی برای استفادهُ مناسب و امن از کامپیوتر و اینترنت فراهم شده باشد. ۵- نظارت: قرار دادن کامپیهتر در فضای بیرون از اتاق شخصی کودک می تولندبه نظارت بهتر کمک کند.

صفحه 15:
قبل از شروع استفاده از کامپیوتر و اینترنت در رابطه با اینترنت و خدمات اینترنتی که کودکتان استفاده می کند. آموزش ببینيد. قبل از اینکه فرزندتان. برای استفاده از اینترنت آموزش ببیند. شما آموزش ببینید. با خانواده راجع‌به اهمیت امنیت اینترنتی صحبت کنید و لین طور تلقی نکنید که فرزندم خودش اطلاع دارد. * به کودکان برای استفادة امن از اینترنت آموزش دهید. متناسب‌با سن کودک عی توان آزادی عمل بیشتری‌به او داد. اگر از سنین پایین-تر آموزش لازم را در اين زمینه دیده باشند. احتمال آسیب و مشکل در سنین نوجوانی و بزرگ سالی کمتر خواهد بود. به طورکلی استفاده از کامپیهتر و اینترنت برای کودک و نوجوان بلید هم معنی با مسئولیت پذیری. قانونمندی و همین طورمحدودیت باشد. والمین بلید ضمن توضیح لین مفاهیم و اصول. به فرزندان خود یاد دهند که اجازه چه فعالیت هایی را در این زمینه دارند و از چه فعالیت هایی باید به دور باشند.

صفحه 16:
راهنمای استفاده از اینترنت و کامپیوتر برای کودکان و نوجوانان - قبل از ارسال اطلاعات به صورت آنلاین به خوبی فکر کنید. - عکس هایتان را بدون اجازه والدین در اینترنت بارگزاری نکنید. - برای ملاقات حضوری یا حتی چهرمبه چهره از کسی درخواست نکنید یا درخواست کسی را قبول نکنید. حتی اگر رابطه ای شکل گرفته باشد. - از سایت های ناشناس عکس دانلود نکنید. ممکن است روشی برای انتقال تصاوبر جنسی باشد. - اطلاعات شخصی و مورد شناسایی خود از قبیل نام. شماره تلفن. آدرس یا نام مدرسه را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید و از والدین خود قبل از دادن هر گونه مشخصات به افراد در فضای مجازی راهنمایی بخواهید. - مرلقب کسانی که در فضای مجازی‌به آّن ها اعتماد می کنید باشيد. بيدا کردن دوستان جدید حی تواند مفرح باشد ولی ممکن است آن ها واقعاً کسانی که ادعا می کنند نباشند.

صفحه 17:
- پسورد خود را به کسی غیر از والدین نگویید. - پروفایل خود را به صورت خصوصی نگه دارید تا اطلاعات شخصی شما محفوظ بماند. - اگر کسی در چت روم حرف های نامناسبی زدیا حس خوبی‌به او ندارید. چت را ترک کرده و پاسخ ند هید. - پیام ها را از جلنب کسانی که نمی شناسید باز نکنید. ممکن است حاوی صحبت های نامناسب‌یا حتی ویروس باشد. - اگر از کلام تصویر با هر چیزی در اینترنت ترسیده اید به والدین خود بگوبید. - درخواست دوستی افرادی را بپذبرید که آن ها را می شناسید. - از پذیرفتن پیشنهادهابی که زیادی خوب به نظر می رسند. خودداری کنید. - خودتان هم در اینترنت به دنبال پرخاش و تمسخر دیگران نباشید.

صفحه 18:
نشانه های استفاده سالم از اینترنت و کامپیوتر ۱- رعلیت برنامة از پیش تعیین شده کار با اینتینت و کامپیوتر به طوری که از ساعت مشخص برنامه ریزی شده بیشتر نشود. ۲- خانواده. استفادة بیش ازحد از اینترنت و کامپیوتر را گزارش نکنند. ۳- بودجهة مالی مشخصی برای استفادهٌ اینترنتی تعیین شده باشد و از آن میزان بیشتر نشود. ۴- به زمان تعیین شده برای تکالیف کاری و تحصیلی برسد. ۵- از فعالیت هایی غیر از کار با اینترنت و کامپیوتر نیز لذت ببرد. ۶- انرژی بیشتر خود را برای برقراری ارتباط با افراد دنیای واقعی اختصاص دهد تا غریبه های اینترنتی. ۷- دانستن اینکه افرادی که به اینترنت و کامپیوتر اعتیاد دارند. دچار مشکلاتی می شوند. ۸- استفاده از اینترنت و کامپیوتر برای یک دلیل موجه. ‎-٩‏ میل بیشتری برای بیرون رفتن با خانواده و دوستان داشته باشد تا استفاده از اینترنت و کامپیوتر.

صفحه 19:
نشانه های استفاده زیاه #برخی. کار بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته‌با اینتینت را وابستگی‌به اینتینت می دانند ملی معیار زمان به تنهایی کافی نیست. - اشتغال ذهنی با اینترنت. طوری که مهم ترین منبع رضایت فرد از زندگی باشد؛ - پرداخت کمتر به روابط دوستی و قطع روابط اجتماعی؛ - احساس پوچی, افسردگی و تحریک پذیری وقتی کامپیوتر در دسترس نباشد؛ - میل افزایش یابنده به استفاده از کامپیوتر؛ - دروغ گفتن در مورد مدت زمان آنلاین بودن؛ - انکار جدی بودن مشکل استفاده از اینترنت /کامپیو -بی خوابی و خستگی زیاد؛ - افت تحصیلی؛ - عدم شرکت در فعالیت های اجتماعی مدرسه؛

صفحه 20:
آزمون

صفحه 21:
به ندرت (1 امتیاز) گاه گاهی (2 امتیاز) غالباً (3 امتياز) حیلی زیاد (4 امتیاز) هميشه (5 امتیاز) . چقدر بیشتر از آتچه که قصد دارید. در اینترتت .می ماتید؟ . چقدر بخاطر آتلاین ماتدن. اعضای خاتواده را تادیده گرقته اید؟ را به بودن با همسرتان ترجیح می دهید؟ 1 تت. با کاربران دیگر رابطه برقرار می کنید؟ . چقندر دیگران از شماء بخاطر میزان آنلاین بودن تان شاکی هسخعد؟ چقدر بخاطر اینترنت. تمرات و کارهایتان در مدرسه آقت کرده است؟ ر ایمیل هایتان را پیش از کارهای ضروری دیگرتان چک می کنید؟ چقدر عملکرد کاری و بهره وری شما. بخاطر ایتترتت آسیب دیده است" . وقتی از شما می پرسند که چه کارهایی آتلاین اتجام می دهید. چقدر در موضع تداقمی یا پنهان کاری قرار می گیرید؟ ۱۰. چقدر اقکار آزار دهنده در زتدگی را با اقکار آرام بخش در اینترتت خنثتی می کنید؟

صفحه 22:
به ندرت (1 امتیاز) گاه گاهی (2 امتیاز) غالبا (3 امتیاز) خیلی زیاد ( امتیان) هميشه (5 امتياز) ۱ جقدر وقتی در اینترتت هستید. احساس می کنید توان پیش بیتی امور را دارید؟ ۲ چقدر فکر می کنید که زندگی بدون » چیزی کسالت ‎Ub‏ تهی و بی لذت است: ۳ چقدر وقتی کسی هتگام آنلاین بودن مزاحم شما می شود. غر می زنید؛ فریاد می زنید يا عصبانی می شوید؟ ۴ چقدر بخاطر قطع تکردن اینترنت. دچار بی خوابی هستید؟ ۱۵ چقدر فکر می کنید: در حالت آفلاین؛ حواس پرتی داریده ولی در حالت آنلاین بهتز هستید؟ ۱ ۶ چقدر وقتی آتلاین هستید این ج را بکار می برید: ققط چند دقیقه موتده الان میام. ‎VY‏ چقدر سعی کرده اید از میزان آنلاین بودن خود بکاهید و موقق تشده اید؟ ‏۸ سقدر سعی دارید میزان آتلاین بودن تان رااز دیگران مخفی کنید؟ ‎٩‏ چقدر میزان آتلاین بودن را به بیرون رقتن با دیگران ترجیح می دهید؟ ‏۳۰. چقدر وقتی آقلاین ‎ul ol acu‏ اقسردگی و عضبیت دارید کة با آنلاین شندن ازابین می رود؟ ‎ ‎

صفحه 23:
- جمع نمرات بین ۲۰ تا ۳۹ = ‎Sy Lad‏ کاربر محمولی هستید. - جمع نمرات بین ۵۰ تا ‎۷۹٩‏ - دارید دچار مشکل اعتیاد ایتترنتی می شوید. مراقب باشید. - جمع نمرات بين ‎8١‏ تا ‎١١٠‏ - شمابه اکتر پرسش هاء نمرات ياه داده ايد. شما دجار اعتياد اينترنتى هستيد و بايد مشكل تان را در اسرع وقت حل كنيد. abdollahzadeh2002 @yahoo.com Psychologyinfo.blogfa.com

صفحه 24:
نشانه هایی که ممکن است یک کودک در معرض آسیب باشد: - وقتی زمان زیادی را در اینتونت صرف حی کنندبه خصوص وقتی تنها هستند و زمان زیادی برای ایجاد ارتباط با دیگران بدون نظارت خانواده دارند. - کودک نامه الکترونیک. یا بسته ای از یک غریبه دریلفت می کند. در بین افرادی که کودکان را مورد آسیب قرار می دهند معمول است که عکس و یا هدیه برای قربانی خود می فرستند. - اگر تصاویر هرزه‌یا پورنوگرلفی در کامپیتر یا دیگر وسایل کودک خود دیدید. احتمال دارد فرد آسیب رسان از طریق ارسال آنی تصاوبر با فیلم ها برای شروع بحث جنسی و گول زدن کودک اقدام کند. - وقتی به صورت مخفیانه از فضای مجازی استفاده می کند. - فرزندتان از طرف کسی که شما نمی شناسید. تماس دارد با با او تماس می گیرد. - در زمانی که خانواده جمع است کودک زمان زبادی را در تنهایی در فضای مجازی سپری می کند.

صفحه 25:
وقتی احساس مى شود کودک در معرض آسیب است چه رفتاری داشته باشیم؟ هم‌بی قانونی و عدم برخورد صحیح‌با این مورد نادرست است و هم برخوردهای تند. قه رآمیز و قنبیه های شدید. درصورتی که برای لین منظور از قبل قوانینی وضع شده باشد. آموزش های لازم به او داده شده باشد و نظارت مناسبی وجود داشته باشد. احتمال استفاده نادرست از فضای مجازی کمتر می شود و در صورت مشاهده چنین موقعیتی باز هم با وجود توافقات قبلی بهتر می توان به نتیجه مطلوب رسید. مراقب برخورد اول باشید برخورد والسین در مقلبل مشاهده نخستین بار از انجام اين بسیار حلثز اهمیت است. وقتی برای اولین بار از لين عمل کودک اطلاع پیداحی کنید بلید تلاش کنیدتا آرلمش خود را حفظ کنید. رفتارهای خشن و بسيار تند با کودک. زمینه را برای ایجاد مشکلاتی دیگر از جمله دروغ گوبی فراهم می سازد. اشتباهش را با روش قابل فهم توضیح دهید بهترین روش آن است که بد بودن لین کار و آسیب های احتمللی ناشی از لین موقعیت رابه شیوه ای قابل فهم برایش توضیح دهید.

صفحه 26:
از کودک حمایت کنید شرایطی فراهم کنید تا بدون ترس درباره مسائلش با شما صحبت کند. شرایط را برای جبران اشتباهش فراهم کنید بدون آن که عزت نفس و شخصیت کودک زیر سوّال رود شرایط را برای جبران این اشتباهش فراهم کنید. به عنوان مثال عذرخواهی کند و او را بیش ازحد سرزنش نکنید. بیشتر با او صحبت کنید و برایش وقت بگذارید ترى داشته باشيد. لازم است ياد آورى كنيد كه نظارت شما براى حفظ امنيت خود اوست. به خصوص با بالا رفتن سن کودک و رسیدن‌به سن نوجولنی, فرزندان نیاز بیشتری‌به آزادی دارند. سعی کنید در هر مرحله و هر سنی آموزش ها و راهکارهای لازم را ارلئه دهیدتا در لین سنین بتوانید آزادی بیشتری به او دهید. خودتان الكوباشيه ‏ _ .يكى از راه هاى مناسب براى اموزش رعايت قوانين از طريق خود والدين است.

صفحه 27:
سوّالات متداول ۱- آیا می توانم به فرزندم اجازه دهم از اینترنت و فضای مجازی استفاده کند؟ با توجه‌به اينکه در حال حاضر حتی برخی از تکالیف مدارس از طریق اینتینت انجام عی شود.به طور حتم نمی توان امکان استفاده از فضای مجازی و اینترنت را به کودکان نداد. ۲- استفاده از اینترنت و فضای مجازی هميشه بد است؟ نه.به صورت مشخص استفاده از اینتینت و فضای مجازی مزایای زیادی نیز دارد و استفاده از ّن برای رشد و پیشرفت اجتناب ناپذیراست. ۳- چه آسیب هایی در استفاده از اینترنت وجود دارد؟ انواع اعتیاد به اینترنت و عوارض ناشی از آن. امکان مورد سوءاستفاده قرار گرفتن فرزندان از طریق مزاحمان اینترنتی ۴- مزاحمت سایبری (فضای مجازی) چیست؟ استفاده از فن آوری برای آزار و افیت. تهدید. قلدری. ایجاد احساس شرمساری در دیگران است. بیشتر قربانیان کودکان و نوجوانان هستند. مزاحمت وقتی شامل بزرگ سالان شود. جرحی است که عولقب قانونی مثل زندان رفتن را در بر دارد.

صفحه 28:
۵- چه مدت زمانی برای ماندن فرزندم در فضای مجازی مناسب است؟ بين سوّال نیز پاسخ های متفایتی دارد. حتی سازمان جهلنی بهداشت نیز در راهنماهای بالینی خود اشاره مستقیمی به این مورد ندارد؛ اما در صورتی که کودک به مسائل معمول خود مثل انجام تکالیف. غذا خوردن و خوابیدن زمان مناسبی را اختصاص عی دهد. می توان زمان مناسبی را نیز برای اختصاص‌به این موضوع در نظر گرفت. البته بلید شرلیط مختلف را در نیز نظر گرفت. گاهی بازی های مفید اینترنتی و کامپیوتری تجربه های خیلی مفیدی را نسبت به بازی با همسالان و تجربه های اجتماعی حاصل از آن در اختیار فرزندتان قرار می دهد و برعکس. وابسته به موقعیت برنامه ریزی کنید. ۶- از چه سنی می توان به کودکان اجازه استفاده از فضای مجازی را داد؟ با توجه‌به فراگیر بودن استفاده از لين ابزار و در دسترس بودن كن هاء معمولاً كودكان.به محض اينكه راه می افتند و توانایی صحبت کردن را پیدا می کنند. استفاده از اين وسایل برایشان جذاب می شود. همجنين نیازهای آموزشی که امروزمبا لین وسایل برطرف حی شود نیز سن استفاده از لین ابزارها را پایین می آورد. برای استفاده از کامپیوتر و اینترنت شاید درست نباشد که یک قاعده ثابت درنظر بگیریم. ايك پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی خانواده ها. استفاده از موبلیل پیدا کرده و کودکان نیز از لین قاعده مستثنا نيستند. برای ت ت خانوادگی. شرلیط کودک و ... نیز توجه داشت.به هرحال والدین با شروع سن مدرسه ناگزیر از در اختیار قرار دادن کامپیوتر واینترنت به کودکان هستند. به شرلیط خانواده. نحو

صفحه 29:
۷- چگونه می توانم فرزندم را از آسیب های استفاده از فضای مجازی حفظ کنم؟ نکته مهم آموزش و نظارت آّن ها بر کودکان است. اینکه در هر سنی چگونه از این وسایل استفاده کنند؛ به عنوان مثال از چه سایت هایی بازدید کنند. ‎-٩‏ استفاده از فضای مجازی چه فوایدی برای فرزندم دارد؟ ‏برای هم راستا بودن.با پیشرفت و رشد. استفاده از لین ابزار حتی توصیه نیز می شود. فقط بار دیگر بر آموزش استفادة صحیح از اینترنت تأکید می کنیم. ‏۰- کودکیا نوجوان هن اطلاعات زیادی درباره فضای مجازی دارد» هن نمی تولنم کنترلش کنم. وقتی تکنولوژی به سرعت پیشرفت می كند جه کار کنیم؟ ‏گاهی کودکان و نوجوانان نسبت‌به والسین خود اطلاعات بیشتری در مورد فضای مجازی دایند و حتی به ن ها آموزش حی دهند.درحللی که والمین و مراقبان بلید در لین مورد خودشان اطلاعلتی را کسب کرده باشند تا آگاهی لازم رابه فرزندشان بدهند. در مورد نوجوانان که نیازبه دقت بیشتری است.با توجه به سن بلوغ و مسائل و حساسيت هاى مربوط به كن. بلید در مورد نحوه کنترل و دقت بر روی مسائل نوجوان توجه بیشتری داشت. همچنین نیاز نیست بدانید فرزندتان دقیقاً از کدام سایت‌ا برنلمه استفاده عی کند؛ اما لازم است‌به طورکلی نوع برنامه هلیی را که استفاده می کند. بدانید و راه هلیی که استفاده امن از فضای مجازی را ایجاد می کند. به او آموزش دهید.

صفحه 30:
شيعه شبكه هاى اجتماعى هم فرصت هستند و هم تهديد. در واقه دو شمشیر دو لبه است؛ یعنی هم فرصت است و هم تهدید. هم سازنده است و هم تخرییب کننده. هم توسعه دهنده ذهن است و هم اسیر کننده آن. بنابرلین مفید یا مضر بودن لّن.به ظرفیت فکری افراد و قابلیت تصمیم گیری و مدیریتی کسانی بستگی دارد که اطلاعات دریافتی را سازمان دهی و پردازش می کنند. اگر تنهابه موارد مثبت آن نگاه شود. نگاه قک بعدی‌به لّن شده است و اگر فقط موارد منفی گوشزد شود. باز هم نگاه. ‎Guy Ki‏ خواهد بود. نگاه جامع اقتضا می کند که در مورد چنین پدیده هایی. فرصت ها و تهدیدها با هم در نظر گرفته شود

صفحه 31:
خلاصه

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
۳ TIE OT 00

صفحه 35:
منابع خودمراقبتی در فضای مجازی / دکتر امبر حسین جلالی ندوشن. روانپزشک مقاله سواد رسانه ای + تکنیک مدیریت فضای مجازی / دکتر علی شمس-علی اسماعیلی-مهدی صالحی-حسینعلی صالحی-اصفر جلالی-مجید هاشمی مقاله فضای مجازی و نظام تعلیم و تربیت / سعید علیشیری .احترام سادات موسوی زاده و سایت های اینترنتی

62,000 تومان