سایرتحقیق و پژوهش

فقر و فساد و ارتباط آن با توسعه

صفحه 1:
با همکاری آقایان: ایمانی» کاظمی و نمازی

صفحه 2:
با ‎SS‏ ‏تعریف فساد فساد عبارت است از : * عمل یا تصمیمی که موجب شود تا * تعداد افراد متاثر از نتایج منفی عمل یا تصمیم * از تعداد افراد برخوردار از نتلیج مثبت آن بیشتر شوند

صفحه 3:
Se ‏فساد بر مبنای سطح سازمانی‎ .4 ‏فساد روسای دولت. مدیران و کارمندان عللی رتبه را فساد کلان‎ ‏و فساد کارمندان جزء مانند ماموران پلیس را فساد خرد‎ . ‏می گویند‎ نکته مهم: فساد اداری در رده های میلنی و پایینی نظام اداری تا حد زیادی به میزان فساد دربین سیاست گذاران و کارمندان عالی رتبه بستگی دارد .

صفحه 4:
a ‏آزاد سازی اقتصاد و رابطه آن با فساه‎ ‏دخالت دولت در بازار آزاد یکی از سرچشمه های فساد است.‎ *#یکی از فعالیت های دولت که مظنون به تشویق فساد است؛ * محدودیت آزادی اقتصادی است. * هر چه محیط بازار کمتر رقابتی باشد. * میزان فساد از طریق * ترغیب کار کنان دولت به اخذ سهمی از رانت های انحصاری * از راه رشوه بالاتر خواهد بود .

صفحه 5:
با ‎SS‏ ‏* فقر و رابطه آن با فساد "" در کشسورهای در حال توسعه انگیزه برای درآمد اندوزی بیستر بسیار قوی است * و لین امربه وسیله فقر و پایین بودن حقوق کارمندان تقویت می سود . * فسادبه کاهش رشد اقتصادی می انجامد و در نتیجه فقر را در طی زمان گسترش می دهد. * در عین حال خود فقر می تواند باعث فساد می شود .

صفحه 6:
آزادی مطبوعات و نقش آن در مبارزه با فساه * یکی از راههای بسیار مثر در نظارت بر حکومت و کارگزاران ۴ (به ویژه در جوامع مردم سالار) ۴ دفاع از آزادی بیان و ۴ استقلال و مصونیت مطبوعات؛ " به عنوان یکی از ارکان دموکراسی است.

صفحه 7:
ها ‎SS‏ ‏قوه قضائیه و نقش آن در مبارزه با فساد ۴ اقتصاد هر کشور برای آنکه شکوفا شود باید ترتیبات نهادی را برای حل اختلاف های میان بنگاههاه شهروندان و دولت تنظیم نملید و ضمن رفع ابهام از قوانین و مقررات تعهد انجام آنها را بر عهده بکیرد . * اثربخشی و موفقیت قوه قضاییه در انجام وظایفش منوط به سه ویژگی است: الف. استقلال قوه قضاییه ب. قدرت اجرای قوانین توسط قوه قضاییه ج. کارایی قوه قضاییه

صفحه 8:
Eee ‏تطهیر پولهای کثیف‎ * پول شویی: خرج کردن پولهایی که از طریق فعالیتههای غیر قانمنی و نامشروع - همچون فساد اداری یا سیاسی مقامات فاسد به صورت اختلاس و رشوه خواری, قاچاق مواد مخدر و ...به دست می آید. برای صاحبان انها دشوار است. ۴ لذا باید يول شويى كنند يعنى يول كثيف را به پول تمیز تبدیل کنند. " پول شویی به فرایندی اطلاق می شود که در لُن عولید و منافع حاصل از راههای غیر قانونی و نامشروع به دارائیهای مالی ظاهرا قانونی تبدیل می شود.

صفحه 9:
با ‎SS‏ ‏هدف پول شویی "" ينهان كردن منشا كسب عولید نامشروع از نظر ضابطان قانون؛ * و گریز از مصادره درآمدهای مزبور» در صورت دستگیری

صفحه 10:
ال ۰ 3 مراحل پول شویی ۱ - جاسازی یا جایلبی: در لین مرحله وجوه نقد به شیوه های مختلف به نظام مللی, تزریق می کردد و یا تغییر ماهیت فيزيكى بيدا مى کند. بهترین روش برای پول شویی در اختیار داشتن موسسات مالی مثل بانکها می باشد. ۲ - لایه سازی: در این مرحله». منبع اصلی تحصیل پول و مالکیت از طریق انجام مجموعه ای از عملیات و داد و ستدهای پیچیده مللی و معاملاتی. اختفا می گردد. طوری که مسیر حسابرسی مبهم می شود.

صفحه 11:
00 2 ‎w‏ ‏۳ - ادغام: در لین مرحله پولیهای کثیف و تمیز در هم آميخته و امتزاج می گردد. یعنی عولید و منافع حاصل از فعالیتههای غیر قانونی و نامشروع یا وجوهی که از منابع مشروع قانونی تحصیل شده » مخلوط می گردد. پول شویی جرمی سازمان یافته است با ویژگی های زیر: * فعالیت گروهی است که توسط بیش از یک نفر انجام می شود. * جرمی دراز مدت و مستمر است. "" در سطح بین المللی رخ می دهد. ۴ مقیاسی بزرگ دارد. ‎ea‏ ‏می کردد.

صفحه 12:
-0--312222222272-2ال " ‎a‏ ‏بررسی ‎Ol pl old‏ * فساد در ایران عمدتا ناشی از نوع نظام ‎SH Cob Greed‏ "سرمایه داری دولتی " است. * نظامی که اقتصاد را به انحصار و تحت سیطره و سلطه عده ای خاص درآورده و انواع رانت خواری اقتصادی سیاسی و اطلاعاتی را در آن رایج ساخته است. * انحصار مولد فساد است. * انحصاری شدن فعالیتها سبب اتلاف ثروتها و منلبع مللی به دلیل عدم استفاده و تخصیص بپینه منلبع و افزیيش هزینه تمام شده می گردد.

صفحه 13:
ا يا 6 انواع رانت در ایران ۱ - رافت اقتصادی: حالتی است که در ن فعالیتهای اقتصادی سودآور به صورت مجوز واردات یا صادرات و نیز به صورت صدور موافقت نامه های اصولی به انحصار فرد. گروه یا حزب خاصی درمی آید. ‎cil, - ۲‏ سیاسی: حالتی است که در آن تقسیم موقعیتهای سیاسی و شغلی نه بر اساس شایسته سالاری به یک مقام مسوول صورت می گیرد. ‏۳ - رلنت اطلاعلتی: یعنی دسترسی به اطلاعات با ارزش اقتصادی يا سیاسی در زمان خاص و سوء استفاده از ّن برای مقاصد شخصىء كروهى يا حزبى.

صفحه 14:
خصوصی سازی و رابطه آن با فساد * خصوصی سازی عبارتست از : فرایندی که طی تن وظایف و تاسیسات بخش دولتی در هر سطحی به بخش خصوصی منتقل می شود. یعنی کار مردم را باید به مردم واگذاشت. معمولا تصمیم گیرندگان کلیدی خصوصی سازی, سیاستمداران هستند.

صفحه 15:
تا ۳۳۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ ۲ اگر خصوصی سازی با توسعه مشارکتها و نظار تیهای مردمی و موثر قانون بر امور همراه نباشد . ۲ فاجعه اساسی به بار می آورد : ۱ - تمرکز ثروت به نفع گروههای خاص وبه زیان توسعه همگانی ۲- گسترش فساد اداری, ارتشاء و اختلاس. لذا اگرچه استراتژزی خصوصی سازی, به عنوان یک راهبرد براى كنترل فساد تلقى مى شود اما اگر صحیح انجام نشودء خود به ابزارى براى كسترش فساد تبديل مى شود.

صفحه 16:
ال ۰ فساد و اثر آن بر فقر و بیکاری فساد کلان » عمدتا علت فقر است تا معلول آن. فساد صحه فقر و توزیع نابرابر درآمدهاسبیکاری و تشدید فقر فقر و بيكارى از بين نخواهد رفت مگر آنکه رشد اقتصادی تقویت شود و لین امر اتفاق نمی افتد مگر ايینکه محدودیتهای اقتصادی رفع و اقدام به آزاد سازی اقتصاد شود.

صفحه 17:
ا ‎SS‏ ‏ساختار سیاسی و فساد ناشی از آن * مطالعه تاریخ ایران نشان می دهد که ساختار سیاسی ایران از گذشته های دور به گونه ای بوده است که نظام اداری و سیاسی به شدت. در هم تنیده و قائم به شخص بوده است. #عامه مردم ملزم به اطاعت بی چون و چرا از شاه و در دوران اخیر» دولت و حتی مامورین عادی بودند. * در انتصابها نیز به شایسته سالاری توجهی نمی گردد.

صفحه 18:
اج تا « سازمانها و قوای نظارت کننده برای جلوگیری از فساد مقررات حاکم بر امور مالی سازمان ها ذیحساب به عنوان نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی (تحت نظارت مستقیم دولت) سوال 3 استیضاح ۷ توسط مجلس استيضاح وفتى طرح در مجلس ست كه يا امضائ حداقل ده تر از نمايندكان به مجلس تقدیم شود دیوان محاسبات کل کشور (در مجلس) دیوان عدالت اداری (قوه قضائیه) * سازمان بازرسی کل کشور (قوه قضائیه) اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی برآورند غلامان او درخت از بیخ sn ole

صفحه 19:
ال ۰ علل کسترش فساد در ايران الف ( عوامل اداری ‘ ساختاری و مدیریتی: 5 وجود سازمانهای موازی» تعدد مراکز تصمیم گیری. ؟. حاکم بودن نظام بوروکراسی ‎20٠‏ پیچیده بودن مراحل انجام کار ‏۴ _ توزیع نامناسب اختیارات

صفحه 20:
0 ۳۲۲۲۲۲۲۲ ۲ ب ) عوامل اقتصادی ‎.١‏ دخالت بيش از حد دولت در اقتصاد ‏وجود محدودیتها در بخشهای بازرگانی و ... گسترش انحصارات دولتی و شیوع رانت خواریها نرخ بالای تورم ‏توزیع نامناسب درآمد ‏بذ مت مز ‎3 ‏5 عدم تناسب درآمدها و هزینه ها

صفحه 21:
0۸۱/٩۹٩۰٩۰٩۰ ‏ج ) عوامل سیاسی‎ . وجود دو بخش دولتی و حکومتی توسل به رفتارهای سیاسی برای حفظ پست فعال نبودن احزاب نبود فضای سالم رقابتی بین گروههای سیاسی فقدان رسانه های آزاد بذ مت مز 3

صفحه 22:
a ‏د) عوامل فرهنگی‎ ‎.١‏ حاکم شدن فرهنگ قدرت طلبی و مال اندوزی استفاده ابزارى از دين ‏حاكم شدن فرهنگ سیاسی بازی و سیاسی کاری عدم پایبندی به اصول اخلاقی و باورهای مذهبی ‏بذ مت مز

صفحه 23:
چا تالا * کشورهای توسعه نیافته و عوارض فساد در آنها ویژگیهای کشورهای توسعه نیافته سطح پایین زندگی و درامد سرانه عدم توزیع عادلانه درآمد سطح پایین بهره وری نرخ بالای رشد جمعیت نرخ بالای بیسوادی حاکم بودن روابط به جای ضوابط وابستگی و آسیب پذیری در روابط بین الملل ناکارامدی و تقلیدی بودن ساختار نظام اداری

صفحه 24:
Eee ‏در کسورهای توسعه نیافته » در مورد مسائل بیشتر حرف زده‎ ‏می شود تا عمل.‎ از ارمانها و ایده آلها صحبت می شود اما از عمل خبری نیست. برخی دولتهای کشورهای توسعه نیافته به دلایلی نسبت به گسترش فساد مسامحه می کنند.

صفحه 25:
دلایل مسامحه کشورها در برابر گسترش فساد ۱ فقدان نظارت و پاسخگویی سیاسی و سانسور اطلاعات در اين كشورها ۲ ناتولنى در افزليش حقوق, لذا برخى از مديران به آنها اجازه مى دهند با توسل به انواع فساد ادارىء از اين طريق كسب درآمد كنند. جلوكيرى از بروز تفرقه و تنش در داخل هيات حاكمه >. حفظ آبروى نظام از طريق مسكوت كذاشتن مساله فساد

صفحه 26:
" eee ‏فساد و پیامدهای آن در کشورهای توسعه نیافته‎ * فساد از طریق خدشه واردکردن برسیاستهای دولت برای تأمین منافع واهداف اکثریت باعث اتلاف منابع محدود اقتصادی شده وهزینه های هنگفتی برجامعه تحمیل می کند. * فساد با تضعیف انگیزه هاموجب زیان اجتماعی,باتضعیف نهادهای موجود باعث زیانهای سیاسی وباتوزیع ناعادلانه منابع موجب زیانهای اقتصادی می شود.

صفحه 27:
# فساد به افزایش هزینه های معاملات وفعالیتهای اقتصادی وکاهش امکان پیش بینی های اقتصادی منجر می شود وسیاستهای اقتصادی تشویقی- حمایتی را خدشه دار ساخته ومانع توسعه پایدار است. * فساد موجب تضعیف اعتقاد مردم به توانایی واراده سیاسی دولت وکاهش اعتماد عمومی ومقبولیت اجتماعی حکومت می گردد.

صفحه 28:
* فساد موجب ایجاد موانع بی مورد در برابر تجارت بین المللی و مانع رقابت و رشد اقتصادی شده "عدم اطمینان " را افزلیش و سبب کاهش انگیزه سرمایه گذاری های داخلی وخارجی» کاهش بهره وری سرمایه گذاریها و نیز فرار سرمایه های داخلی و مهاجرت نیروی کارامد و خبره (فرارمفزها) به علت وضعیت نابسامان اجتماعی» سیاسی و اقتصادی می گردد. * فساد سبب توزیع ناعادلانه درآمد» افزلیش فقر و تبعیض شده و فاصله طبقاتی را به شدت افزايش می دهد.

صفحه 29:
* فساد سبب پایین آمدن سطح خدمات اجتماعی وکاهش سطح کیفیت ‎Gl‏ برای مردم بویه افراد کم درآمد می گردد. * فساد ثبات سیاسی وهنجارهای اجتماعی واصول اخلاقی را بهم مى ریزد. * فساد درآمدهای مالیاتی دولت را کاهش می دهد. * فساد سیب قهقرایی و پس روی فعالیتهای خدماتی و تجاری انجام شده در شرکت های کوچک می شود. و بطور کلی " ساختارهای انحصارطلبی " را تقویت می کند.

صفحه 30:
* فساد سبب انتقال استعدادهاومانع ازفعالیتهای مولد به سمت فعالیتهای دلالی."رانت جویی" و"اقتصاد زیرزمینی " می گردد. * فساد سبب " تخریب محيط زيست "2 افزايش نرخ مرگ و میر نوزادان می گردد. * فساد اثرات نامطلوبی بر ترکیب مخارج دولت دارد.

صفحه 31:
الگوی حکومتی حضرت امیر درمبارزه با فساد . علل سقوط ونابودی ملتها و لزوم عبرت آموزی از حکومتهای پیشین ۲. معیارهای گزینش و انتخاب کارگزاران دولت و لزوم تأمین مالی آنها (مبارزه با فقر) ۳ رعایت اصل شایسته سالاری و سپردن کار به کاردان ۶ ضرورت ارتباط مستمر و شفاف حکومت با ملت و پاسخگویی دولتمردان به جامعه

صفحه 32:
۵. معیارهای انتخاب قضات و ضرورت برآوردن نیازهای آنها 1 پرهیز از استفاده ناروا از بیت المال و هشدار نسبت به خیانت در اموال عمومی ۷ نفی هرگونه رابطه مداری و دادن امتیاز به نزدیکان و خویشاوندان ۸ حسابرسي از اموال مسئولان و ضرورت اظهار دارلیی از سوی مقامات ارشد حکومتی ‎٩‏ تأكيد بر نظارت و کنترل کارگزاران دیلت و برخورد قاطع با فساد و خیانتکاران به اموال عمومی بدون هیچ گینه اغماض يا مصالحه

صفحه 33:
زه با فساد راهکارهای مبارزه با در ایران

صفحه 34:
1 ال ۲ آزادسازی اقتصاد و حذف محدودیتهای گسترده ۱ غیرمنطقی و زائد حاکم بر بخشهای بازرگلنی» كمركى» بانكىء نظام بولىء مالی و ارزی» اصلاح نظام بودجه ریزی» استقلال بانک مرکزی و لغو عوارض فراوان تحمیلی بر صنایع کشور ساده و شفاف سازی قوانین حاکم بر سازمانهد نهادها و بخشهای مختلف اقتصادی و اداری کشور اصلاح ساختار اداری سازمانیهای دولتی» رفع بوروکراسی زائد حاکم بر آنها و سیاست زدایی از نظام اداری

صفحه 35:
SS ‏ملزم ساختن کلیه دستگاهها و نهادهای استفاده کننده از‎ £ بودجه دولتی به پاسخگویی, ارلیه گزارنس عملکرد سالینه به افکارعمومی و شفاف ساختن فعالیت های خود. 0 تقویت کارایی و اثربخشی سازمانها, نهادهاء شرکتها و وزارتخانه های دولتی از طریق بهبود کنترلهای داخلی» تعیین سطح استاندارد خدمات قابل ارلیه به شبهروندان» آشناسازی شهروندان به حقوق خود. به حداقل رساندن میزان تماس مستقیم ارباب رجوع و مستخدمین دولت؛ تعیین دقیق مسیر و مراحل و مدارک لازم برای انجام امور» جایکزینی شایسته سالاری به جای رابطه بازی و...

صفحه 36:
2227ل ‎٠»‏ ‏شناسايى ادارات و دستكاههايى كه سبب ايجاد بيشترين نارضايتى و بروز فساد در جامعه بوده و در اولويت قراردادن برنامه های ضد فساد در آنها حذف انحصارات» تقویت بخش خصوصی, کوچک سازی دولت و از بین بردن کامل زمینه های رانت خواری تأمين سطح شایسته ای از استانداردهای زندگی برای مستخدمین دولت برقراری نظام تأمین اجتملعی کارامد و ایجاد افق روشنی از زندگی در دوران بازنشستگی برای مستخدمین دولت

صفحه 37:
. آزبین بردن زمینه های بروز فقر, تبعیض و فاصله طبقاتی از طریق نظام مالیاتی کارامد وهدفمند کردن یارانه های دولتی . علاوه برمجازات مرتکبین فساد. مدیران مافوق آنها (بدلیل انتصاب) نیز باید مجازات و یا حداقل توبیخ شوند. . اعمال نظارت و حسابرسی مستمر برمشاغل و بخشهای حساس مستعد فساد . شرکتهای دولتی بصورت سهامی, بايد صورت حسابهاء ترازنامه. حساب سود و زیان و گزارش عملکرد خود را به طور شفاف و مستند دراختیار سازمانهای بازرسی کننده. سپهامداران و مردم قراردهند.

صفحه 38:
. انتشار مناقصه ها و مزایده ها و اعلام کلیه استخدام های دولتی از طریق جراید . تدوین یک برنامه جامع و بلندمدت و راهبردی برای مبارزه مستمر با فساد و اولویت دادن به برنامه های پیشگیری . تغییر نگرش "اطلاعات محرمانه است مگر برای افراد خاص " به "اطلاعات عملکرد دستگاهها آزاد است مگر اطلاعات خاص ‎“Geb sol ily‏ ایجاد نهادی مستقل ازهرسه قوه (جهت جلوگیری ازاعمال نفوذها) و امکانات فنی و مالی؛ نیروی انسانی مجرب و پلیس تحت امر برای مبرزه با فساد

صفحه 39:
Ye ۳۱ . مسئولین و کارکنان مبارزه بافساد باید ازپاکترین و درستکارترین افراد جامعه باشند و خود درگیر فعالیتهای اقتصادی نباشند. . حمایت از افشاکنندگان رسوایی های مالی» رشوه خواری ها و سایر مصادیق فساد اجرای دقیق و بدون استثنای اصول ۱۶۲و ‎2٩‏ قانون اساسی به منظور بررسی دارلیی های مستخدمین دولتی در هر مقام درجه و لباس و ... هركونه تبعيضء مسامحه سياسى كارى و مصلحت كرايى در مجازات مرتکبین به فساد به بهانه حفظ آبروی نظام و ... سبب شکست برنامه مبارزه با فساد خواهد شد.

صفحه 40:
۲ ارایه نتایج تحقیقات اقدامات و اخبار مربوط به فساد و مجازات مرتکبین آنها به جامعه و شهروندان با هدف بازدارندگی و پیشگیری ۳ تعیین متصدیان پست های حساس دولتی از طریق انتخابات به جای انتصابات ۶ رفع نقایص قانونی ووضع قوانین لازم برای مبارزه با فساد ۰ مقابله با شکل گیری پدیده دملت در دملت از طریق نظارت کامل

صفحه 41:
1 ۳۷ YA eee ‏لا‎ ‏تدوين "نظامنامه رفتار "كه درلّن معيارهاى رفتارى واخلاقى‎ ‏واصولى تشريح شده باشد.‎ بسترسازی فرهنکن ازطویق تقویت ارژشهای احلالی ودینی: ترویج اصول درستکاری واطلاع رسانی درمورد اثرات فساد در جامعه با استفاده ازمطبوعات رسانه ها و.. گنجاندن واحدهای درسی در ارتباط با موضوع فساد. ريشه هاء پیامدها و راهکارهای مقابله با َن در دانشکده ها و نیز طراحی وب سایت در اين ارتباط

صفحه 42:
SS ‏آموزش مدیران و کارکنان سازمانها و نهادهای دولتی‎ ٩ ‏جهت آشناسازی آنان با فساد و نحوه مقابله با آن‎ ۰ تشویق مقامات عللی رتبه. سیاستمداران و نمایندگان برای اعلام دارایی های خود جهت انتشار از در جراید ۰۱ استفاده از تجارب کشسورهای موفق در مبارزه با فساد

فقر و فساد موانع سرمایه داری و توسعه مجيد فرج پور گزینش ،تلخیص و تدریس :سعید جعفری مقدم با همکاری آقایان :ايماني ،کاظمي و نمازي تعريف فساد فساد عبارت است از : عمل يا تصميمي که موجب شود تا تعداد افراد متاثر از نتايج منفي عمل يا تصميم از تعداد افراد برخوردار از نتايج مثبت آن بيشتر شوند . .4فساد بر مبناي سطح سازماني فساد روساي دولت‌ ،مديران و کارمندان عالي رتبه را فساد کالن و فساد کارمندان جزء‌ مانند ماموران پليس را فساد خرد مي گويند . نکته مهم :فساد اداري در رده هاي مياني و پاييني نظHHام اداري تا حد زيادي بHHه مHHيزان فساد دربين سياسHHت گHHذاران و کارمندان عالي رتبه بستگي دارد . آزاد سازي اقتصاد و رابطه آن با فساد دخالت دولت در بازار آزاد يکي از سرچشمه هاي فساد است. ‏يکي از فعاليت هاي دولت که مظنون به تشويق فساد است، محدوديت آزادي اقتصادي است. هر چه محيط بازار کمتر رقابتي باشد، ميزان فساد از طريق ترغيب کارکنان دولت به اخذ سهمي از رانت هاي انحصاري از راه رشوه باالتر خواهد بود . • فقر و رابطه آن با فساد در کشورهاي در حال توسعه انگيزه براي درآمد اندوزي بيشتر بسيار قوي است و اين امر به وسيله فقر و پايين بودن حقوق کارمندان تقHHويت مي شود . فساد به کاهش رشد اقتصادي مي انجامد و در نتيجه فقر را در طي زمان گسترش مي دهد. در عين حال خود فقر مي تواند باعث فساد مي شود . آزادي مطبوعات و نقش آن در مبارزه با فساد يکي از راههاي بسيار مؤثر در نظارت بر حکومت و کارگزاران ( به ويژه در جوامع مردم ساالر) دفاع از آزادي بيان و استقالل و مصونيت مطبوعات، به عنوان يکي از ارکان دموکراسي است. قوه قضائيه و نقش آن در مبارزه با فساد اقتصاد هر کشور براي آنکه شکوفا شود بايد ترتيبات نهادي را براي حل اختالف هاي ميان بنگاهها ،شهروندان و دولت تنظيم نمايد و ضمن رفع ابهام از قوانين و مقررات ،تعهد انجام آنها را بر عهHHده بگيرد . اثربخشي و موفقيت قوه قضاييه در انجام وظايفش منوط بHHه سHHه ويژگي است: الف .استقالل قوه قضاييه ب .قدرت اجراي قوانين توسط قوه قضاييه ج .کارايي قوه قضاييه تطهیر پولهای کثیف پول شویی :خرج کردن پولهایی کHHه از طریHHق فعالیتهای غHHیر قانونی و نامشروع – همچون فساد اداری یا سیاسی مقامات فاسHHد به صورت اختالس و رشوه خواری ،قاچاق مواد مخدر و ...به دسHHت می آید ،برای صاحبان انها دشوار است. ‏ ‏ لذا باید پول شویی کنند یعنی پول کثیف را به پول تمیز تبدیل کنند. پول شویی به فرایندی اطالق می شHHود کHHه در آن عوایHHد و منHHافع حاصل از راههای غیر قانونی و نامشروع به دارائیهای مالی ظHHHاهرا قانونی تبدیل می شود. هدف پول شویی پنهان کردن منشا کسب عواید نامشروع از نظر ضHHابطان قانون، و گریز از مصادره درآمدهای مزبور ،در صورت دسHHتگیری مجرمین مراحل پول شویی – 1جاسازی یا جایابی :در این مرحله وجوه نقد به شیوه های مختلف به نظام مالی تزریق می گردد و یا تغییر ماهیت فیزیکی پیدا می کند .بهترین روش بHHرای پHHول شHHویی در اختیار داشتن موسسات مالی مثل بانکها می باشد. – 2الیه سازی :در این مرحله ،منبHHع اصHHلی تحصHHیل پHHول و مالکیت از طریHHHق انجام مجموعHHHه ای از عملیات و داد و ستدهای پیچیده مالی و معامالتی ،اختفا می گردد .طHHHوری که مسیر حسابرسی مبهم می شود. – 3ادغام :در این مرحله پولهای کثیف و تمیز در هم آمیختHHه و امHHتزاج می گردد .یعنی عواید و منافع حاصل از فعالیتهای غیر قانونی و نامشروع یا وجوهی که از منابع مشروع قانونی تحصیل شده ،مخلوط می گردد. پول شویی جرمی سازمان یافته است با ویژگی های زیر: فعالیت گروهی است که توسط بیش از یک نفر انجام می شود. جرمی دراز مدت و مستمر است. در سطح بین المللی رخ می دهد. مقیاسی بزرگ دارد. سود حاصل از آن اغلب صرف فعالیت های غیر قانونی و زیر زمینی می گردد. بررسی فساد ایران فساد در ایران عمدتا ناشی از نوع نظHHام اقتصادی آن یعHHنی ”سرمایه داری دولتی” است. نظامی که اقتصاد را به انحصار و تحت سیطره و سلطه عده ای خHHاص درآورده و انHHواع رانت خHHواری اقتصادی ،سیاسHHی و اطالعاتی را در آن رایج ساخته است. انحصار مولد فساد است. انحصاری شدن فعالیتها سبب اتالف ثروتها و منابع مالی بHHHه دلیل عدم استفاده و تخصیص بهینه منHHابع و افزایش هزینHHه تمام شده می گردد. انواع رانت در ایران – 1رانت اقتصادی :حالتی است که در آن فعالیتهای اقتصادی سHHودآور به صورت مجوز واردات یا صادرات و نیز به صHHورت صHHدور مHHوافقت نامه های اصولی به انحصار فرد ،گروه یا حزب خاصی درمی آید. – 2رانت سیاسی :حالتی است که در آن تقسیم موقعیتهای سیاسHHی و شغلی نه بر اساس شایسته ساالری به یک مقام مسوول صورت می گیرد. – 3رانت اطالعاتی :یعنی دسترسی به اطالعات با ارزش اقتصادی یا سیاسی در زمان خاص و سوء استفاده از آن برای مقاصHHد شخصHHی، گروهی یا حزبی. خصوصی سازی و رابطه آن با فساد خصوصی سازی عبارتست از :فراینHHدی کHHه طی آن وظHHایف و تاسیسات بخش دولتی در هر سطحی به بخش خصوصی منتقل می شود .یعنی کار مردم را باید بHHه مردم واگذاشHHت .معمHHوال تصHHمیم گیرنHHدگان کلیدی خصوصHHی سازی ،سیاسHHتمداران هستند. اگر خصوصی سازی با توسعه مشارکتها و نظارتهای مردمی و موثر قانون بر امور همراه نباشد 2 ،فاجعه اساسی به بار می آورد : – 1تمرکز ثروت به نفع گروههای خاص و به زیان توسHHعه همگانی – 2گسترش فساد اداری ،ارتشاء و اختالس. لذا اگرچه استراتژی خصوصی سازی ،به عنوان یک راهبرد برای کنترل فساد تلقی می شود اما اگر صHHHHHحیح انجام نشود ،خود به ابزاری بHHرای گسHHترش فساد تبHHدیل می شود. فساد و اثر آن بر فقر و بیکاری فساد کالن ،عمدتا علت فقر است تا معلول آن. فساد فقر و توزیع نابرابر درآمدها بیکاری و تشدید فقر فقر و بیکاری از بین نخواهد رفت مگر آنکه رشد اقتصادی تقHHویت شود و این امر اتفاق نمی افتد مگر اینکه محHHHدودیتهای اقتصادی رفع و اقدام به آزاد سازی اقتصاد شود. ساختار سیاسی و فساد ناشی از آن مطالعه تاریخ ایران نشان می دهد که ساختار سیاسی ایران از گذشته های دور بHHه گونHHه ای بHHوده اسHHت کHHه نظHHام اداری و سیاسی به شدت ،در هم تنیده و قائم به شخص بوده است. عامه مردم ملزم به اطاعت بی چون و چHHرا از شHHاه و در دوران اخیر ،دولت و حتی مامورین عادی بودند. در انتصابها نیز به شایسته ساالری توجهی نمی گردد. سازمانها و قوای نظارت کننده برای جلوگیری از فساد ‏ ‏ ‏ ‏ مقررات حاکم بر امور مالی سازمان ها ذیحساب به عنوان نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی (تحت نظارت مستقیم دولت) سوال: در هر مورد كه حداقل يك چهارم كل نمايندگان مجلس شوراي اسالمي از رئيس جمهور ويا هر يك از نمايندگان از وزير مسئول ,درباره يكي از وظايف آنان سوال كنند ,رئيس جمهور يا وزير موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و اين جواب نبايد در مورد رئيس جمهور بيش از يك ماه و در مورد وزير بيش از ده روز به تاخير افتد مگر با عذر موجه به تشخيص مجلس استیضاح دولت توسط مجلس دیوان محاسبات کل کشور (در مجلس) دیوان عدالت اداری (قوه قضائیه) سازمان بازرسی کل کشور (قوه قضائیه) اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی برآورند غالمان او درخت از بیخ استيضاح وقتي طرح در مجلس است كه با امضاي حداقل ده نفر از نمايندگان به مجلس تقديم شود علل گسترش فساد در ایران الف ) عوامل اداری ،ساختاری و مدیریتی: .1وجود سازمانهای موازی ،تعدد مراکز تصمیم گیری. .2حاکم بودن نظام بوروکراسی .3پیچیده بودن مراحل انجام کار .4توزیع نامناسب اختیارات ب ) عوامل اقتصادی .1 .2 .3 .4 .5 .6 دخالت بیش از حد دولت در اقتصاد وجود محدودیتها در بخشهای بازرگانی و ... گسترش انحصارات دولتی و شیوع رانت خواریها نرخ باالی تورم توزیع نامناسب درآمد عدم تناسب درآمدها و هزینه ها ج ) عوامل سیاسی .1 .2 .3 .4 .5 وجود دو بخش دولتی و حکومتی توسل به رفتارهای سیاسی برای حفظ پست فعال نبودن احزاب نبود فضای سالم رقابتی بین گروههای سیاسی فقدان رسانه های آزاد د ) عوامل فرهنگی .1 .2 .3 .4 حاکم شدن فرهنگ قدرت طلبی و مال اندوزی استفاده ابزاری از دین حاکم شدن فرهنگ سیاسی بازی و سیاسی کاری عدم پایبندی به اصول اخالقی و باورهای مذهبی کشورهای توسعه نیافته و عوارض فساد در آنها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ویژگیهای کشورهای توسعه نیافته سطح پایین زندگی و درامد سرانه عدم توزیع عادالنه درآمد سطح پایین بهره وری نرخ باالی رشد جمعیت نرخ باالی بیسوادی حاکم بودن روابط به جای ضوابط وابستگی و آسیب پذیری در روابط بین الملل ناکارامدی و تقلیدی بودن ساختار نظام اداری در کشورهای توسعه نیافته ،در مورد مسائل بیشHHHتر حرف زده می شود تا عمل. از ارمانها و ایده آلها صحبت می شود اما از عمل خبری نیسHHت. برخی دولتهای کشورهای توسعه نیافتHHه بHHه دالیلی نسبت بHHه گسترش فساد ،مسامحه می کنند. دالیل مسامحه کشورها در برابر گسترش فساد .1فقدان نظارت و پاسخگویی سیاسی و سانسHHHور اطالعات در این کشورها .2ناتوانی در افزایش حقوق ،لذا برخی از مدیران به آنها اجازه می دهند با توسل به انHHHواع فساد اداری ،از این طریHHHق کسب درآمد کنند. .3جلوگیری از بروز تفرقه و تنش در داخل هیات حاکمه .4حفظ آبروی نظام از طریق مسکوت گذاشتن مساله فساد فساد و پیامدهای آن در کشورهای توسعه نیافته فساد از طریق خدشه واردکردن برسیاسHHتهای دولت بHHرای تأمین منافع واهHHداف اکHHثریت باعث اتالف منHHابع محHHدود اقتصادی شده وهزینه های هنگفتی برجامعه تحمیل می کند. فساد با تضعیف انگیزه هاموجب زیان اجتماعی،باتضHHHHHعیف نهادهای موجود باعث زیانهای سیاسHHی وباتوزیع ناعادالنHHه منابع موجب زیانهای اقتصادی می شود. فساد بHHHHه افزایش هزینHHHHه های معامالت وفعالیتهای اقتصادی وکاهش امکان پیش بینی های اقتصادی منجHHHر می شHHود وسیاسHHتهای اقتصادی تشHHویقی -حمایتی را خدشه دار ساخته ومانع توسعه پایدار است. فساد مHHوجب تضHHعیف اعتقHHاد مردم بHHه توانHHایی واراده سیاسی دولت وکاهش اعتماد عمومی ومقبولیت اجتماعی حکومت می گردد. فساد موجب ایجاد موانع بی مورد در برابر تجارت بین المللی و مانع رقابت و رشد اقتصادی شده"،عدم اطمینان" را افزایش و سبب کاهش انگWWیزه سرمایه گذاری های داخلی وخارجی ،کاهش بهره وری سرمایه گWWذاریها و نیز فرار سرمایه های داخلی و مهاجرت نیروی کارامد و خبره (فرارمغزها) به علت وضعیت نابسامان اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی می گردد. فساد سبب توزیع ناعادالنه درآمد ،افزایش فقر و تبعیض شWWWده و فاصWWWله طبقاتی را به شدت افزایش می دهد. فساد سبب پایین آمدن سطح خدمات اجتماعی وکHHHاهش سطح کیفیت آن برای مردم بHHHویژه افراد کم درآمHHHد می گردد. فساد ثبات سیاسی وهنجارهای اجتماعی واصول اخالقی را بهم می ریزد. فساد درآمدهای مالیاتی دولت را کاهش می دهد. فساد سبب قهقرایی و پس روی فعالیتهای خHHHHHدماتی و تجاری انجام شده در شرکت های کوچHHHک می شHHHود ،و بطور کلی” ساختارهای انحصارطلبی" را تقویت می کند. فساد سبب انتقال استعدادهاومانع ازفعالیتهای مولHHد بHHه سHHHHHمت فعالیتهای داللی"،رانت جHHHHHویی" و"اقتصاد زیرزمینی” می گردد. فساد سبب"تخریب محیط زیست" ،افزایش نرخ مرگ و میر نوزادان می گردد. فساد اثرات نامطلوبی بر ترکیب مخارج دولت دارد. الگوی حکومتی حضرت امیر درمبارزه با فساد .1علHHل سHHقوط ونHHابودی ملتها و لزوم عبرت آمHHوزی از حکومتهای پیشین .2معیارهای گزینش و انتخHHHاب کHHHارگزاران دولت و لزوم تأمین مالی آنها (مبارزه با فقر) . 3رعایت اصل شایسته ساالری و سپردن کار به کاردان .4ضرورت ارتباط مسHHHتمر و شHHHفاف حکHHHومت با ملت و پاسخگویی دولتمردان به جامعه .5معیارهای انتخاب قضات و ضرورت برآوردن نیازهای آنها .6پرهیز از استفاده ناروا از بیت المال و هشدار نسبت بHHHه خیانت در اموال عمومی .7نفی هرگونHHه رابطHHه مHHداری و دادن امتیاز بHHه نزدیکHHان و خویشاوندان .8حسابرسی از اموال مسئوالن و ضرورت اظهار دارایی از سHHوی مقامات ارشد حکومتی .9تأکید بر نظارت و کنترل کارگزاران دولت و برخHHورد قHHاطع با فساد و خیانتکاران به اموال عمومی بدون هیچ گونه اغماض یا مصالحه راهکارهای مبارزه با فساد در ایران .1 آزادسازی اقتصاد و حHHHذف محHHHدودیتهای گسHHHترده غیرمنطقی و زائد حاکم بر بخشHHهای بازرگHHانی ،گمرکی، بانکی ،نظام پولی ،مالی و ارزی ،اصالح نظام بودجه ریزی، استقالل بانک مرکزی و لغو عHHوارض فراوان تحمیلی بHHر صنایع کشور .2 ساده و شفاف سازی قوانین حاکم بر سازمانها ،نهادها و بخشهای مختلف اقتصادی و اداری کشور .3 اصالح ساختار اداری سازمانهای دولتی ،رفع بوروکراسHHی زائد حاکم بر آنها و سیاست زدایی از نظام اداری .4 ملزم ساختن کلیه دستگاهها و نهادهای اسHHتفاده کننHHده از بودجه دولتی به پاسخگویی ،ارایه گزارش عملکرد سالیانه به افکارعمومی و شفاف ساختن فعالیت های خود. .5 تقویت کارایی و اثربخشی سازمانها ،نهادها ،شرکتها و وزارتخانه های دولتی از طریHHق بهبHHود کنترلهای داخلی، تعیین سطح استاندارد خدمات قابل ارایه بHHه شHHهروندان، آشناسازی شهروندان به حقوق خود ،به حHHHداقل رساندن میزان تماس مستقیم ارباب رجHHوع و مسHHتخدمین دولت، تعیین دقیق مسیر و مراحل و مدارک الزم برای انجام امور، جایگزینی شایسته ساالری به جای رابطه بازی و... .6 .7 .8 .9 شناسایی ادارات و دستگاههایی که سبب ایجاد بیشHHترین نارضHHایتی و بHHروز فساد در جامعHHه بHHوده و در اولHHویت قراردادن برنامه های ضد فساد در آنها حذف انحصارات ،تقویت بخش خصوصی ،کوچHHHک سازی دولت و از بین بردن کامل زمینه های رانت خواری تأمین سطح شایسته ای از اسHHتانداردهای زنHHدگی بHHرای مستخدمین دولت برقراری نظام تأمین اجتماعی کارامد و ایجاد افق روشHHنی از زندگی در دوران بازنشستگی برای مستخدمین دولت .10 .11 .12 .13 ازبین بردن زمینه های بروز فقر ،تبعیض و فاصHHله طبقHHاتی از طریق نظام مالیاتی کارامد وهدفمند کردن یارانه های دولتی عالوه برمجازات مرتکبین فساد ،مدیران مافوق آنها (بHHHHدلیل انتصاب) نیز باید مجازات و یا حداقل توبیخ شوند. اعمال نظHHارت و حسابرسHHی مسHHتمر برمشHHاغل و بخشHHهای حساس مستعد فساد شرکتهای دولHHتی بصHHورت سHHهامی ،بایHHد صHHورت حسابها، ترازنامه ،حساب سود و زیان و گزارش عملکرد خود را به طور شفاف و مستند دراختیار سازمانهای بازرسی کننده ،سهامداران و مردم قراردهند. .14 .15 .16 .17 انتشار مناقصه ها و مزایده ها و اعالم کلیه اسHHتخدام های دولتی از طریق جراید تدوین یک برنامه جامع و بلندمدت و راهبردی برای مبارزه مستمر با فساد و اولویت دادن به برنامه های پیشگیری تغییر نگرش"اطالعات محرمانHHه اسHHت مگر بHHرای افراد خاص" به "اطالعات عملکرد دسHHHتگاهها آزاد اسHHHت مگر اطالعات خاص برای مقاصد خاص“ ایجاد نهادی مستقل ازهرسه قوه (جهت جلوگیری ازاعمال نفوذها) و امکانات فنی و مالی ،نیروی انسانی مجرب و پلیس تحت امر برای مبارزه با فساد .18 .19 .20 .21 مسئولین و کارکنHHHHHHان مبارزه بافساد بایHHHHHHد ازپاکترین و درستکارترین افراد جامعHHه باشHHند و خHHود درگHHیر فعالیتهای اقتصادی نباشند. حمایت از افشاکنندگان رسوایی های مالی ،رشوه خواری ها و سایر مصادیق فساد اجرای دقیق و بدون استثنای اصول 142و 49قانون اساسی به منظور بررسی دارایی های مستخدمین دولتی در هر مقام ،درجه و لباس و ... هرگونه تبعیض ،مسامحه ،سیاسی کاری و مصلحت گرایی در مجازات مرتکبین به فساد به بهانه حفظ آبروی نظام و ...سبب شکست برنامه مبارزه با فساد خواهد شد. .22 ارایه نتایج تحقیقات ،اقدامات و اخبار مربوط به فساد و مجازات مرتکبین آنها به جامعHHه و شHHهروندان با هHHدف بازدارنHHدگی و پیشگیری .23 تعیین متصدیان پست های حساس دولتی از طریHHHق انتخابات به جای انتصابات .24 رفع نقایص قانونی ووضع قوانین الزم برای مبارزه با فساد .25 مقابله با شکل گیری پدیHHده دولت در دولت از طریHHق نظHHارت کامل .26 تدوین "نظامنامه رفتار"که درآن معیارهای رفتHHاری واخالقی واصولی تشریح شده باشد. .27 بسترسازی فرهنگی ازطریق تقویت ارزشهای اخالقی و دینی، ترویج اصول درستکاری واطالع رسانی درمورد اثرات فساد در جامعه با استفاده ازمطبوعات ،رسانه ها و.. .28 گنجاندن واحدهای درسی در ارتباط با موضوع فساد ،ریشHHHه ها ،پیامدها و راهکارهای مقابله با آن در دانشHHکده ها و نHHیز طراحی وب سایت در این ارتباط .29 آموزش مدیران و کارکنان سازمانها و نهادهای دولHHHتی جهت آشناسازی آنان با فساد و نحوه مقابله با آن .30 تشویق مقامات عالی رتبه ،سیاسHHتمداران و نماینHHدگان برای اعالم دارایی های خود جهت انتشار آن در جراید .31 استفاده از تجارب کشورهای موفق در مبارزه با فساد

62,000 تومان