صفحه 1:
کارشناسی علوم و معارف قرآن
صفحه 2:
آشنایی با :
«عجب» به عنوان یکی از
ویژگیهای منفی اخلاقی از نگاه
احادیث
٩شرح یکی از احادیت کافی در کتاب
«شرح اربعین حدیث» امام خمینی
(وه)
روش فهم و شرح احادیث در کتب
فقهالحدیثی معاصر
صفحه 3:
م3 مینی (ره) بر حدیث سوم از باب «العجب» در کتاب «الایمان و الکفر» کافی
سومین حدیث از احادیث منتخب اخلاقی در این کتاب
www.taalim.ir
Wesel ole ne Bt الاب
8 علا- باب الإصرار على لذ
+2 ۱0 - باب في آصول outils ADI
۳ باب الرياء ين عن اا
Ye a tat Sb oy Oy
8 ما - باب تال لا این رم ,1۳۰
2 ۱۱۵ - پاپ من وصف عدلا و عمل یه
8 وكات باب الما و اتخصومة و معادا اجا بر ی ۱۳۴۰
كاد باب الفضب ...اصن eA
8 ماياب الحس... ص + خن
eal we
2 ۱۳۷ - پاپ امس +۱۸
2 ۱۳۸ - باب اضر :۱۱9
.8 ۳۰ -پاب سوء کم ...
صفحه 4:
بالسند المتصل الی محمد بن یعقوب , عن علی بن ابراهیم , عن أبيه » عن
على بن أسباط؛ عن أحمد بن عمر الحلال. عن على بن سويدء عن آبیالحسن
عليه السلام قال: سألته عن العجب الذی یفسد العمل » فقال: العجب
درجات , منها آن یزیّن للعید سوء عمله فیراه حسناء فیعجبه و
يعست أنه يعسق متعا. و متها آن پوفن alga: sual فیم على اللة
تعالى و لله عليه فيه المنٌّ.
على بن سويد كويد از حضرت موسى بن جعفرهء عليه السلام » پرسیدم از عجبی که
فاسد مینماید عمل را. پس گفت: عجب (را) درجاتی است. از آنها این است که
زینت پیدا کند از برای بنده بدی عمل اوء پس ببیند او را نیکوء يس به عجب آورد او
مان کند او ند ت. و از است آنکه ایما
صفحه 5:
ديدكاه رايج
# بنابه فرموده علماءء رضوان الله علیهم, عبارت است از بزرگ
شمردن عمل صالح و کثیر شمردن آن و مسرور شدن و ابتهاج
نمودن به آن» و ait و دلال کردن است به واسطه آن؛ و خود را از حد
تقصی عارج دانستن است: و اما مسروز شدن به لن با نواستع.و
فروتنی کردن از برای خدای تعالی و شکر ذات مقدس حق کردن بر
این توفیق و طلب زیاده کردن عجب نیست و ممدوح است.
3یدگاه برگزیده
# فقیر گوید تفسیر عجب به طوری که ذکر فرمودهاند صحیح است, ولی
بان عمل وا اعم ار هل هلنی .و فالییدایسی و كدلك ام
از عمل قبیج و حسن دانست. زیرا که عجب همان طور که
وارد بر اعمال جوارح میشود, وارد میشود بر اعمال جوانح و فاسد
سن كنم آنها زاب وههین طون که صاحب خصلت فنیکلو عمجت
تود به خسال خوده: ساحب:ختصال ناهنجار نتر جنين شوه که
معجب شود به خصلت خویش: چنانچه در اين حدیث شریف تصریح به
صفحه 6:
بدنرین مر۵: احساس منت پر خدا به خاطر ایمان و انجام اغمال صالح وخدمت به دين
امرتبه دوم9احساس قرب و مجبوبیت کردن نزد خداوند به دلیل آعمال و سیر و سلوک
مرتبه سهم: طلبکار و مستحق پاداش دانستن خود به سیب ایمان و اعمال صالع
تبه چهار#: برتر دانستن خود از عموم مردم و افرادی که مقید به ظواهر دینی نیستند
... بعدی Ld
wwew.taalim ir
صفحه 7:
اهل معصیت و نافرمانی گاهی کارشان به جایی رسد که به لن کفر و زندقه
خويش يا سيئات اخلاق و موبقات اعمال خود عجب کنند و ابتهاج نمایند! خود را به
واسطه آن داراى روح آزاد خارج از تقليد و غير معتقد به موهومات شمارند و
خويشتن را داراى شهامت و مردانكى دانند:
يشاره به آيات قرآن
A Stas 8155 alat igin al oi3 Saal
141
wa ری زاس از ارين صل سََيهم في
الحتاه و Abs Wil بكسيو 3 % کون liz
0
صفحه 8:
2 مسير
... ابتدای امر از درجه نازله گرفته رخنه در دل شما باز میکند و شما را وادار
میکند به شدت مواظبت در مستحبات و اذکار وا دارد. و در ضمن عمل
يكى ازافضل معصيت را ذر نظر شما به.مناسبت حال شما جلوه
oF Se Lull Lat arg tine شا از امن تخص مه کم سرخ واعتهل
بهترید و اعمال شما موجب نجات شماسث و بحمدالله شما پاك و پاکیژه هستید
واز معاصى عارى و برى هستيد. از اين, دو نتيجه مى كيرد: بكي بدبيني به بتدكان
eis بر هر دو ا موكات معدو جضمه قاسم ترون ىرا
رحهت خود مستغرق کند: و مور آن: خی واجلگه او زا هندایت ند و متجر طنود کار او
به حسن عاقبت شاید این شخص زا خدا مبتلا به معصیت گرده تا مبثلای به غجب
که از معصیت بدتر است نشود - چنانچه در حدیث کافی است: عن Gul عبدالله
عليه السلام قال : ان الله علم أن الذنب خير للمؤ من من العجب , و لولا ذلك ما
ابتلى مو منا بذنب اءبدا. یعنی گفت امام صادق علیه السلام: همانا خدا دانست
17 كنا بهتر است
صفحه 9:
هلاگت, وحشت و تنهایی پس از مرگ
كوجكشمردن كناه و كوتاهى در تلاش برای اصلاح نفس
اعتماگگر خود و اعمال خود و احساس بىنيازى از خداوند
تحظگر دیگران و کوچک شمردن اعمال آنها
مهم تظثور کردن اعمال و وادار ساختن انسان به ریا و جلوهگری
زه سازى براى رذيله مهلكه كبر
www.taalim.ir
صفحه 10:
عن أبى عبدالله فى حديث قال (أى رسول الله صلى الله
عليه و آله): قال الله عزوجل لداود: يا داودء بشر المذنبین
واءنذر الصديتقين! قال كيف ايشر السؤنبين وانذر
الصدبقین؟ قال :با دآود: بشتر المنبین آنی آقبل التوبه: و
آعفو عن الذنب » و آنذر الصدیقین آن لایعجبوا بآعمالهم , فانه
لیس عبد آنصبه للحساب الا هلك.
ails Mil Ts راز ختاب رس ولا آکنرج ale ای تلا ]تلف JL ples
و آله نقل میفرماید که گفت خدای عزوجل به داود فرمود: ای داود
و ور رات دج reat oot: سارت ده گناهگاران راو بترسان
صفحه 11:
هه بمزایسه: به: باب
«عجب» در کتاب میزان
الحکمة و دیگر منابع
خانواده حدیشی این
موضوع را تشکیل دهید
و پس از دستهبندی
کاربردی احادیث, نکاتی
را که برای فهم بهتر
این موضوع میتوان از
آنها استخراج کرد بیان
فرمایید.