صفحه 1:
فلسفه مد یر بت در
صفحه 2:
صفحه 3:
فلسفه مدیریت در اسلام
٠ اگرچه در قرآن کریم از واژة مدیریت به صراحت نام برده
نشده است»لیکن واژه عربي پر که در اين کتاب مقدس به
کار رفته» به معناي هدایت. راهنمايياداره کردن.شروع
طراح و مهندس.راهبر»ارتشبدءتنظیم کردنءدر استخدام و
خدمت كسي بودن»خوب اداره کردن»صرفهجويي و در
مقیاس اقتصادي در آوردن,تهیه يك طرح. هدایت عرصه
کسب و کار و مانند اینهاست.
صفحه 4:
فلسفه مدیریت در اسلام
* مسئله ربوبیت يعني تدبیر حاکم بر جهان »و مفهوماش این
است که تمام عالم هستي» تحت مدیریت واحدي قرار دارد و
مدير الله است. وازه يب در اصل به معني سريرست»
اصلاح کننده» مدير و مدبّر جيزي است؛ و از ريشة تربيت
به معني يرورش جيزيء مرحله به مرحله تا به حد كمال
برسد» گرفته شده است.
صفحه 5:
=|
Bye Bry
کلام
0
صفحه 6:
مدیریت در کلام وحي
٠» خداوند بزرگترین مدیر و مدبر جهان است (آیه 6 از سوره سجده)
۶ در تمام هستي مدیریت و نظم دقيقي به کار رفته است gl) از
سوره رعد)
٠ خداوند سرپرست كساني است که ایمان stay gf (آيه م7/©© از
سوره بقره)
صفحه 7:
مدیریت در کلام وحي
* ریاست عامه و رهبر و مدیر اجتماع مسلمین با پیامبر اکرم (ص)
است (آيه 60 از سوره نساء)
۶ بعد از ييامبر ولي و سريرست شما كسي است که در هنگام رکوع
زكات ميدهند (آيه ©© سوره مائده)
٠ خلافت و رهبري زمين بر عهدة نوع انسان است (آيه ©© از
سورة فاطر و آيه 66 از سوره نور)
صفحه 8:
ro 3 ما
كم
9
Eas كلام Ben |
360
=|
“|
=|
36
236
صفحه 9:
مدیریت در کلام پیامبر اکرم (ص)
۰ هنگامي که حاکم و مدبر جامعه تغیبر ميکند و در اخلاق و
رفتارش دگرگوني حاصل مي شود زمان دگرگون
ميگردد.
۰ پیشوا و زمامدار ستم كار ب بهتر از فتنه و فساد است»گرچه
هر دو فاقد خیر و خوبي هستند.
صفحه 10:
مدیریت در کلام پیامبر اکرم (ص)
٠ كسي كه متولي امور ده تن شود بايد انديشه جهل نفر را
داشته باشد» و کسي که مسئولیت اداره جهل نفر را بر عهده
بگیردباید عقل و اندیشه چهارصد نفر را دارا باشد.
صفحه 11:
مدیریت در کلام پیامبر اکرم (ص)
* بهترین مدیران و فرمانروایان كساني هستند که استعدادهاي
گوناگون را در زير چتر مدیریت گردآورندءو بدترین
مدیران كساني هستند که مجموعه همسو و هماهنگ را
صفحه 12:
31
8 ۰
حضرد ,علي (ع]
“le
ا
|«
ان
cS
|
صفحه 13:
مدیریت در کلام حضرت علي (ع)
+ علل سقوط اجتماعي و اقتصادي دولت را در چهار چیز
ميداند:سوء تدبیرءضعف مدیریت.ءتبذیر ناروا و هزينههاي
زیان بار اقتصادي
٠ تدبیر و مدیریت خوب»سرمایه اندك را افزون ميکند.اما
مدیریت و تدبیر سوء.سرمایه انبوه را نیز نابود ميسازد.
صفحه 14:
مدیریت در کلام حضرت علي (ع)
موقعیت مدیر در جامعه و سازمان با اهمیت است.
حضرت ميفرمایند:موقعیت من براي خلافت و مدیریت جامعه اسلامي
همانند قطب وسط آسیا است.
مکان زمامدار و موقعیت فرمانده و قیام کننده به امور دین در مملکت
مانند رشته مهرهاي است که کارش جمعکردن مهرهها است»و آن را به
هم پیوند ميدهد»پس اگر رشته بگسلد» مهرهها از هم جدا شده؛ پراکنده
ميگردد؛و هرگز همة آنها به تمامي جمع نخواهد شد.
صفحه 15:
نا
مه |
مير المؤمنيز شتر نخعی
منين به
مالک اشت
۳
نامه امیر canal ملک آشتر نخمی _
|
“|
||
oes
YS
oa ۱ ۱
* |
صفحه 16:
)-حکومت و مدیریت انسانی از پایگاه بندگی خدا
©-تببين كليات وظايف حكومتى و مدیریتی
©-اصلاح رابطه خو و خدا
«هسنت امداد الهی
©-خودسازى در مديريت
©-جايكاه و اعتبار مردم و اداره شوندكان
pays JEEP ملاكى اساسى
©-بهترين اندوخته حكومتى و مديريتى
©-خوديارى در حكومت و مديريت
(10)-مناسبات و روابط انسانى براساس رحمت گرایی و مهروزی
صفحه 17:
0سمناسبات و روابط انسانی براساس پرهیز از زندگی
سمناسبات و روابط انسانی براساس تلقی انسانی از حکومت و مدیریت
9مناسبات و روابط انسانی براساس سعه صدر و گذشت و بزرگواری
<0)-مناسبات و روابط انسانی براساس اصلاح مراتب قدرت
»مناسبات و روابط انسانی براساس مسئولیت مدیریتی و حکومتی
0پرهیز از مقابله با خداوند در جایگاه حکومت و مدیریت
وكير ان اوند در جادٍ و مدير
صفحه 18:
اصالت بخشش 0نفی خودکامگی
نفی قدرت طلبی CO خدایی كردن
0-انصاف ورزی © 2 -بازدارندكى از ستم
©©-توجه به ماهیت ستم
<جمت گیری صحیح نسبت به ویژگان و همگان
©©-يوشاندن عيب های مردمان
صفحه 19:
اهمیت مدیریت
مدیریت در بحران با جذب مديران توانمند»موفقيت و
شکست نهادها را ناشی ازتفاوت در نحوه ی مدیریت آنها
می دانند. عضو اصلی و حیات بخش سازمان مهمترین
زمینه فعالیت انسان برای رسیدن به اهداف
صفحه 20:
mee
نقش های مدیر:
ارتباطی سه تشرینتی,رهبری,رابط هینت مدیره *
اطلا عاتیسه آگاهی دهنده»ارزیابیتوزیع کنندهسخنگو ۶
۳ 4
» لصميم كيرى سهنوآورىءآشوب زداییمذاکره کنندهتخصیص دهنده منایع
صفحه 21:
جایگاه و اهمیت مدیریت دراسلام
مدیران تأثیر زیادی بر سازمان»محیط و جامعه اسلامی دارند.
دو صنف و گروه از امّت من هستند که اگر صالح باشند» امّت من هم خوب و
شایسته می شوند و اگر فاسد شوند. امّت من فاسد خواهند شد-فقها و امیران
مدیران
در مطالعه بشر هیچ گروه و ملتی را نمی یابیم که در زندگی موفق و پایدار باشد
مكر به وجود مدير و سريرستى كه امور مادى و معنوى آنان را مديريت كند .يس
زيادى بر دوام يا زوال حكومت و سازمان دارند.
مديريت صحيح از عوامل بقا و دوام یک گروه .سازمان و حتی یک ملت است.
صفحه 22:
تفاوتهای مدیریت در اسلام با مدیریت ye اسلامی
صفحه 23:
اصول مدیریت اسلامی
۱-در اسلام تفکیکی بین دنیا و آخرت صورت نگرفتهاست و آخرت ادامه حیات دنیوی محسوب میشود لیکن
اصالت دادن به دنیا و محبوب و مقدم داشتن آن مذموم شمرده شده استبر این اساس هر نوع فعالیت دنیوی با
نيت اخروی» عبادت بوده و در انسان مسلمان برای تلاش و اصلاح امور دنيوى و خدمت به بندگان خدا یک
تعهد محسوب میشود.
۲یت:اگر کنترل انسان بر اين گلوگاه باشد بسیاری از اعمال او اصلاح و کنترل خواهد شد.
۳.توحید: توسل و توکل به هر اراده و شخصی غیر از خدا شرک است.
۴-ادای تکلیف:
هبینش دهی
ناپذیر هر انسان بینش دهی به سطوح پایین ثر خود و بینش گیری از سطوح بالاست.
۶- انسانگرایی ۷-همه مسول همه مرئوسن ۸نسبی بودن قوانین
آنی در اسلام چندان مهم نیست بلکه ادای تکلیف مهم است.
ی هدف در تمام فعالیتهاهمراه با بیش دهی است.به عبارت دیگر در اسلام وظیفه تعطیل
صفحه 24:
۰ اهداف مدیریت اسلا مي
SSS سس
9
صفحه 25:
0- برقراري عدالت اجتماعي و اقامة قسط و عدل در سازمان
©- احقاق حق افراد سازمان
تعلیم و آگاهي بخشیدن به افراد سازمان» و تربیت معنوي و احياي ارزشهاي
اخلاقي
<- ایجاد فرصت و فراهم ساختن زمينة رشد تعالي» کمال شایسته و توفیق قرب
الهي در افراد سازمان
صفحه 26:
اهداف مدیریت اسلامي
©- فراهم ساختن فرصت و امكان به فعل درآوردن تواناييهاي بالقوه افراد.و
بروز قوة خلقیت سازندگي و ابتكار در افراد سازمان
©- هدايت»حمايت»تقويت«ياري و مساعدت به افراد سازمان به جاي تفتيش»
ا ای
صفحه 27:
اهداف مدیریت اسلامي
م فراهم ساختن زمينههاي شور» تبادل نظرء هم انديشي, تعامل افکار و تعامل
0- برقراري روحیه برادري و برابري افراد سازمان و برقراري روابط انساني
سس
0 تأمین مصالح مادي و معنوي افراد و سازمان
صفحه 28:
آن اسلامي
ويژگيهاي مدیران
بُعد جسمي
بُعد اجتماعي
بُعد ذهني و عقلي
بُعد عاطفي
۱ بعد معنوي
a ese
pees
صفحه 29:
صفات و خصوصیات یک مدیر مسلمان
)-ايمان به هدف
©-صداقت و راستى:مهمترين سرمايه يك مدير همبستكى او با افراد
زير نظرش و وجود اعتماد متقابل در ميان آنها است.
ضامن حفظ اين همبستكى و اعتماد متقابل در كفتار و عمل است.
©-حسن سابقه:براى شناختن سوابق افراد بايد به بازتاب شخصيت آنها
در افكار عمومى جامعه توجه كرد.
<©-وراثت صالحه:بدون شك يكى از ابعاد انسان را مسائل ناشى از
شخصيت تشكيل می دهد.بعضی شخصیت آدمی را در سه بعد
ورائت»محیط و تعلیم وتربیت خلاصه کرده و آن را مثلث شخصیت نام
نهاده اند.
صفحه 30:
متانت پیام:پيام هایی که در سازمانءبين مدير و كاركنان رد وبدل
مى شودءبايد از هركونه تند زبانى يا بد زبانى عارى باشد.
اتقان پیام:اتقان یکی از ویژگی های پیام مطلوب است»مطلب بی سند و
بی پایه و اساس و متزلزلی که قابل اتکا نباشد فاقد اتقان است.
ملق و چاپلوسی:چاپلوسی و تملق نیز می تواند به منزله یکی از
موانع مهم ارتباطات باشد»زیرا خوب جلوه دادن گزارش ها و اخبار به
انگیزه خوش خدمتی یا هر انگیزه دیگر ممکن است موجب اخذ
تصمیمات خطر ساز و بحران آفرین برای سازمان باشد.از اين رو
مدیران برای پرهیز از ایجاد چنین حالتی.با چاپلوسی و خوش خدمتی
زیردستان مقابله نمایند.
صفحه 31:
آفات مدیریت در اسلام
0 ریاست طلبي
اگر دو گرگ درندهاي را در گلة گوسفندان رها کنند» که چوپان آن در میان گله
نباشد» ضرر و زیان این چنین حادثهاي کمتر از زیان روحیه ریاست طلبي
صفحه 32:
آفات مدیریت در اسلام
©- فزون خواهي و رفاهطلبي
حضرت علي (ع) ميفرماید:«هر حاکمي که از حوایج مردم جلوگيري کند» خداوند
روز قیامت از حوایج او ممانعت خواهد کرد؛و اگر هدیه بگیرد خیانت است؛و اگر
رشوه بگیرد مُشرك است.
صفحه 33:
آفات مدیریت در اسلام
ه رياكاري
حضرت امام صادق (ع) ميفرمايد: مردم را با رفتار خودء به حق رهبري كنيد» نه
با زبان خود
-P روحية چاپلوسي و تملق
ستایش و تشویق بسیار» شخص را خودپسند و متکبر و مغرور و سرکش بار
ميآورد.
صفحه 34:
آفات مدیریت در اسلام
2 استبداد و خشونت
حضرت علي (ع) ميفرمایند: «خود را مأمور و فرمانده نخوان و در اين انديشه»
دیگران را ناگزیر به اطاعت از خویش مکن, زیرا این روش مغرورانه باعث فساد
دل» سستي ایمان» نابودي الطاف و نعمات خداوند در وجود تو ميشود.»
ظلم و تبعیض
حضرت علي (ع) ميفرماید: عدل را به کار ببرء از بيانصافي و ظلم پرهیز کن؛
زیرا بيانصافي. ملت را آواره ميکند؛ و ظلم» مردم را به قیام ميکشاند .
صفحه 35:
آفات مدیریت در اسلام
م فاصله گرفتن از مردم
حضرت علي (ع) در خصوص معیار شناخت افراد در شرایط مختلف زندگي
ميفرماید: «انسانها در سه حالت تغییر ميکنند» نزديكي به حاکمان» ریاست» و
ثروتمندي بعد از تنگدستي. از این رو كسي که در این سه حالت تغییر نکرد»
داراي عقلي استوار و اخلاقي صحیح است.»
صفحه 36:
اصول مدیریت در قرآن و احادیث
0 برنامهريزي
2) سازماندهي
)مشورت و شورا
<0) تصميمكيري
) ارزشيابي: هرکس ایمان قوي و خسن عمل دارد آزمایش او
شدیدتر است. و هرکس ايماني ضعیف و عملي اندك دارد؛ آزمایش
او سادتر است. (پیامبر اکرم ص)
) کنترل و حسابرسي
«) انگیزش کارکنان
صفحه 37:
سلوک و رفتار مدیران مسلمان
و ايجاد علاقه قلبى بين مدير و
0) عدالت:اجرای عدالت. هم تکلیف مدیران و هم يكى از بهترين رياه هاى نفوذ در
زیر دستان می باشد.
) حل مشکلات مردم:تلاش و کوشش در جهت رفع مشکلات و سختی های مردم از دیدگاه قرآن و
روایات دارای اهمیت زیادی است.
60 کترل و نظارت بر اعمال و رفتار اطررافيان:مقصود از اطرافيان مديرءهمه كسانى هستند كه به شكلى با مديران دوستى
اط نزديكف داوند و عى تواتد بد راح عرفشان را به آنان بكويند ودر جلسات خصوصى بتشينند وبا يكديكر
دتفا ey صفت رات دیربب EMU a), Ws
هيز از ادعاى بيجا
wk جتررام كويى حپرهیز از منت گذاشتن
زرعایت حدود در تعریف و توبیخ روفای به عهد
©) رضات اک مردم
صفحه 38:
ارزشیابی در مدیریت اسلامی
۰ اسلام ارزشیابی را تحت عنوان «مصاحبه»و بصورت برنامه روزانه برای هر
مسلمان توصیه می کند.
۶ اسلام برای ارزشیابی اعمال معیارهای زیر را به کار می گیرد.
الف:انگیزه
ب:صالح بودن
ج:تقوی
د:حسن بودن:حسن بودن به معنای زیبا و پر جاذبه است و عملی می باشد که در
ظاهر و باطن و گفتار و کردار فطرت های پاک را تحت تأثیر جاذبیت و
زیبایی خود قرار می دهد.