صفحه 1:
صفحه 2:
غناورى اطلاعات
bart aha
صفحه 3:
CHI
فناوری اطلاعات [ 1۲ ]] : چیستی و چرایی
جامعه اطلاعاتی و نیروی کار 11
فناوری اطلاعات و ارتباطات [1011]
برناهه های ۲01 در ایران
شيوه های آموزش و يادكيرى مبتنى IT p
نظام آموزشی الكترونيكى
مدارس عو شمند
دانشگاه های مجازی
وبلاگ
صفحه 4:
ole Al فناورى
صفحه 5:
- تكنولويى يا فناورى اطلاعات [11] به ابزار و روشهایی اشلاق
سيشود هبه نحوى . أظلاعات رادز انشكال Os Pad Nt
تصویر . متن ] اوری » ذخیره . بازیلبی » پردازش و توزيع
میکند.
- فناوری اشلاعات عبارتست از گردآوری , سازماندهی » ذخیره و
نشراطلاعات اعم از صوت تصویر متن یا عددکه با استفاده
از ابزار رایانه ای و مخابراتی صورت پذیرد.
صفحه 6:
- فناوری اطلاعات مجموعه ای از سخت افزار نرم افزار و
فک راخزاراست که گردش و بصره برداری از اطلاعات را امکانپذیر
می سازد.
- فناوری اطلاعات شاخه ای ازفناوری است که با استفاده از سخت
افزار نرم افزار و شب که افزار مطالعه و کاربرد داده و
پردازش آن را درزمینه gl : ذخیره سازی . دستکاری انتقال .
مدیریت جابه جایی مبادله » کنترل» سوییچینگ و داده آمایی
خودکار امکانپذیر می سازد.
صفحه 7:
فنآوری اطلاعات در حدود دو دهه قبل پا به عرصه میدانهای علعی و
صنعتی گذاشته و امروزه به عنوان یک تخصص میان رشتهای با .
تلفیق علوم ریاضی اطلاعات و اطلاعرسانی yo Gl pling فهرست.
تکنولوژیهای نوین جهان قرار گرفته است. لذا پیشرفتهای .
فناورياطلاعات عملا مديون تحقيقات انجام شده در زمينه علوم
ceil) AN gags شايد نا دود هه قبل بسميارى از داد ۳۳۳
اعتقاد نداشتند که عصو صنعتي بااين سرعت به عصر اكلا |
تغيير يابد و امروزه بشر آينده اى را رقم بزند كه در لن بعد glo
معلولیت جسمی مشکلات اقتصادی فاصله جغرافيايى و...
مانمی برای حرصست و پیشرفست نباشد.
صفحه 8:
فناوری اطلاعات در واقع نوعی تکنولوئی فراگیر است
و بك متحضر بن فردشق صعان "شمول " آن itis
صنعتی تا تشيير در بخش درونی خدمات 1 حدما
پرسنلی تا خدمات اجتماعی و سیستمهای توزیعی را
در بر میگیرد.
صفحه 9:
a
سه تکنولوژی کلیدی متاثر از فناوری اطلاعات عبارتند از :
تکنولوژی سخت افزارهای پیشرفته برای انجام محاسبات سطح بالا
CHPC]
Hardware Technology) High Performance Computin
]Tech
تکنولوژی شبکه سازی برای تسضیل دسترسی فراگیر [ اج
Networking Tech
تکنولوژی هوش مصنوعی و مهندسی دانش برای ارانه مکانیز مهای
تصميم كيرى [ 41]
Artificial Intelligence Tech
صفحه 10:
ازج ست مسماوای سورد وآچسه پدپیان رازن ۱۳۳
برای دستیابی به فناوری اطلاعات به اين بيش نيازها نيز نيا
است. اين بيش نيازها عبارتند از :
Software Tech [s ] jljsl oy sjalgist
111111272]1151[ تكنو لوزى واسط انسان- سيستم
system Interface Tech
تکنولوژی زیر ساخت مخابراتی و ارتباطی[01]
Communication Infrastructure Tech
صفحه 11:
> میکرو الکترونیک: ساخت ادوات نیفه ضادی و »ها و کارتضای اعتبا ۳
> تکنولوژی ساخت 28
< ادوات اپتیکی مانند سنسورها تکرار کنندهها و پردازندههای اپ
: سنسورها و ترانس دیو سرضای مورد استفاده در اتوماسیون صنعتی
این بخش سخت افزاری که بیشتر به تعنولوئی ساخت مربوط صی شود
امل عكرت ایو عیاش
دعو شمند
تعنولوژی ۰۸6۱6 ۰۴۴6۸ ا5الاو..
تکنولوژی 5۲
+ ال و پردازش اپتیکی
تکنولوژی ادوات مادون قرمز و سنسور ضای آن
صفحه 12:
Bb Ee دب
بخش سختافزاری بيشتر جنبه مهندسى داشته و تا حدودی مربوط به بخش
تحقیق و توسعه [ 6,0 ] می گردد و شامل موارد زیر است :
تکنولوژی دستگاههای جانبی مانند چاپگر, مونیتور صفحه کلید. کارت خوان :
تکنولوژی کامپیوترهای شخصی و خانگی
تکنولوژی کامپیو ترضای سریع و تک منظوره
تکنولوژسی کامپیوترهای ارزان قيمت براى توسعه كمى فناورى اطلاعات a
شبكههاى
تکنولویی کامپیوترهای صنعتی[و استانداردضایآن] برای توسعه اتوماسیون ۰ در
کارخانجات و کارگاهها
تکنولوژی تجهیزات شبکهسازی مانند ۲۱۱5 و ۰۴۱۲۵۲ 2606۵۲6۲ و ..
تکنولوژی تجهیزات شبکههای صنعتی و کنترل گس ترده برای اتوماسیون
توزیعشده صنعتی
سیستمضای ورودی / خروجی [۱/0 ]و حافظه با سرعت دسترسی بالا و حجم زیاد
صفحه 13:
زیر است:
< کامپیوترهای سریع چند منظوره [ هواشناسی, انیمیشی , سنجش از راه دور و ...۲ -
< کامپیوترهای بسیار سریع با مععاریضهای چگالی [ با استفاده از ريز يردازنده هام
متداول
[ks DSP g
< تکنولوژی ابر کامپیوتر[توسعه معصاریها و کامپایلرها] که با منظور خاص بکار .
ميرود.
< معماریضهای موازی مقیاس پذیر
7 طراحی و مهندسی مجدد کامپیوترهای بزرگ
صفحه 14:
تكنولوزى هو
اين بخش شامل موارد زير ميشود :
- وباتیک
- بینایی ماشین
- پردازش تصویر
- پردازش و تشخیص صحبت
- مبدل های متن به صحبت
- مبدل های صحبت به متن
- پردازش زبان طبیعی
صفحه 15:
۲ سیستمهای مبتنی بر دانش
- سیستعجعایی خبره
- مهندسی دانش
- مهندسی شناخت
Soft - Computing sp Gluulo +
- سسیستمضای فازی
- شبكههاى عصبى
صفحه 16:
۳
تکنولوژی نرم افزار
|| مهنتدسى نرمافزارها
اين بخش از تكنولوزى نرم افزار شامل مباحث زير ميشود:
arsine سود دترم رارضا
نگهداری نرم افزارها مستند سازی و عیب یابی
- قابل حمل بودن نرم افزارها
- مهندسى مقتضيات
- مهندسى معكوس نرمافزار
- توسعه ابزارهای ۸۵5۲)
- مهندسی نرم افزار تفصیلی ۶۳0۵60060
- شی گرایی
- مرنی سازی ۱۷5۸۵۱۱2۵1100
صفحه 17:
تکنولوژی نرم افزار
۳ نرم افزارهای سیستم
اين بخش از نرم افزارها شامل موضوعات زیر میگردد :
- سیستمهضای عامل و محیشضهای زبان خاص [فارسی و ... ]
(cag ht gl canal jit iN pp pple glad ad =
-کامپایلر های سریع برای پردازش موازی
- سیستمهای عامل برای محیشهای زنده و همزمان
- سیستم تحمل پذیر در برابر خطا
— بونامه ریزی تفصیلی
- مدیریت حافشظه های بزرگ و ورودی و خروجی [0[1 / [ ضای سریم
- نوم افزارها و محیط های موازی
- زبانهای مستقل از سخت افزار
JAVA- [براى استفاده از قابليت نرم افزار در محیط های عملیاتی متفاوت] و
HTML
-نرم افزارهای شبکه پروتکل ها و سرویسضای بنیادی شبکه
صفحه 18:
تكنولوزى نر نرم liste
۳ ترم , افزاوهای a wale, 1
اين بخش از تکنولوژی نرم افزار شامل مباحث زیر
ميسود:
- محيطهاى شبيه سازى و مدل سازى
— نوم افزارهای تحت محیطهای Multi_ Task
- نوم افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر CAD Tools
- نرم افزارهای اتوماسیون اداری و صنعتی
بانکهای اطلاعاتی هو شمند
نوم افزار های سیستصصضای ت توزیم شده
-نوم آفز ارهای معماریهای پیشرفته
-نرم افزارهای چند رسانه ای
صفحه 19:
تکنولوژی واسط های انسان _سیستم
1 در هم کنش انسان کامپیو تر
اين بخش از تکنولوژی واسط انسان - سیستم شامل موارد ذیل
می شود:
- واسطضای بیو سایبرنتیک
- واتط سای چند رسانهای
- یکپارچه سازی سه بعدی صوت و تصویر
- انیمیشن سه بعدی
- شبیه سازی دینامیک
- مهندسی عملکرد انسانی [ در سخت افزار و نرم افزار ]
- واقعیت مجازی
صفحه 20:
| تکنولوژی واسط plats انسای_سیستم
”. تكنولوزرْى Team Technology Or Groupware jljsl og;5
اين بخش از تکنولوژیهای واسط انسان- سیستم شامل موارد ذیل
5
میشوه:
- کنفرانس الکترونیکی
- محیطضای خمکاری مبتنی بر کامپیو تر Colaborative
Technology
- آصوز ش مبتنى بر Computer based Training siquol5
- پایگاههای دانش عشتری
- تصمیعگیری ضای توزیع شده
صفحه 21:
"۹99
۰ سم و oo a ۰
تكنولوزى شبكه ساز ی
- شبکههای محلی
- امنيت شبکه
فرطرانت خ اطاست راید
- شبکه های صنعتی مانند 85 CAN Bus, Foundation Field
- شبکه دسترسی ۸6655 ۱۱6۲
- سرویسهای پیشرفته صوت و تصویر Multicast g
- مدیریت شبکه [ تخصیص و تسخیم پهنای باند]
- قابليت اطمينان و مقاوم بودن شبكه
- توسعه کاربردهای توانمند کننده مانند تکنولوژی محاسبات توزیم شده
- عصلیات و شبیه سازی از راه دور
۳
صفحه 22:
. تعتولوژی شبکهسازی 3١
شبکه به مجعوعه عناصری گفته میشود که میان آنها
نوعی ارتباط [مستقیم باغیر مستقیم] بر قرار شده
باشد. از جمله شبکههایی هه در زندگی روز مزه ما
وجود دارند میتوان به شبکه سراسری برق» شبعه
تلفنی, شبکه رادیویی, شبکه حمل و نقل و ... اشاره
کرد.
صفحه 23:
۳۳
به کلیه اجزا و دستگاههای الکترونیکی و مکانیکی کامپیوتر الاق میشود.
نوم افزار : برناصه سای کامپیوتری و روشصای اجرای آنرا نرمافزار میگویند.
زیر ساخت ارتباطی : زیر ساخت ارتباطی عبارت است از كليه عوامل مخابراتى كه در فراهم ساختن
polls Lesson | MS ارت فبى سوال خاس رس از زسینن سای ان و تیف انحل
سنا رسمار صازن و تجعنيؤات سرويله ,ظيط لوتبا erated o cals ۲۳
موستسمان ارقيقك بن صوص مسد
تولید کنندکان و سرف كانت كان : تطاضى اخراء و يا عووسسناق تك بكاويتضاى عر ارجات يز ا ۳۳۳
تبديل و مصرف اطلاعات نقش دارند جزو توليدكنندكان و مصرف كنندكان اطلاعات محسوب
قد انن كان الققاعات سوناعتد: از بسك نيتوبان Bee oa pels giles pe LL Np jean AS ff
بان شبکههای اطلاع رسانی نام برد.
داده ها[ دیتا] ضوح لقلقم رسن رأذلت تشر سید مسبت
صفحه 24:
| شبکه کامپیوتری
شبکه کامپیوتری عبارنست از تعدادی کامپیوتر که از طریق کابل شبعم,
ghd مخابراتی یا ماهواره, با توپولوژ ی خاص مانند ستارهای, حلقهای,.
درختی, کامل, حلقههای متقاطم و نامنشم با یکدیگر تبادل اطلاعات دارند.
تردن ربج pal شبکهها استفاده اشتراکی از منابع موجود است. در
اطلاعاتی را در خود نگاه میدارند و بقیه این کامپیوترها از
ق خطوط ارتباطی شبکه به این دستگاهها متصل شده و اسلاعات مهرد
۴ یوترها سرویسگیرنده اطلاق میشود.
اتصال دو یاچند کامپیوتر معمولاً از طریق اتصال مستقیم توسط کابلهای
شبکهای مانند کابلهای خم محور [02<2) یا سیم ضای زوجی بهم تابيع
Twisted Pair
و یا از طریق خطوط تلفی معصولی مب [2ذظ, خطوط استیجاری من 2500 1
و خطوط اختصاصی عصنا ۳2۲۵10 ویا از شریق اتصال ماضوارضای ما
بهرهگیری از ترمینالهای اختصاصی ۷5۸۲ و 15۸1 و ... انجام میگیرد.
صفحه 25:
ی
تعنواوژی شبکه سازی.
0
۴- انواع شبکه صها:
شبکههای کامپیوتری بر اساس وسعت پوشش قابل دستهبندی
هستند. شبکههای محدود را که عموما محلی هستند و در حد
یک اداره و تا یک سازمان بزرگ را پوشش میدهند [معمولاً در
یک ساختمان و یا چند ساختمان نزدیک بضم قرار میدهند] را
شبکههای محلی یا ۱۸۵۱۱ میگویند. شبکههای وسیعتری را
که در حد یک شصر قابل پیادهسازی باشد را ۷/۵۱۱ شبکه های
ناحیه ای را ۷/۸۱۱ و بالاخره شبکه جهانی رال0۸۱ مینامند .
to
صفحه 26:
UU —— /1ب
0
ee egal 5
۳۹
تکنولوژی ش شبکه ile
۵ شبکههای اطلاعرسانی, خدمات متنوعی را ارائه میکنند و
روز بهروز sb کار برد جديدق برای آنها معرفی میگردد که
در ذیل به مهمترین آذ ره میکنیم.
الف- خدمات آگاه سازی جاری
ب- خدمات تحقیق و توسعه 8ع 2
ج- خدمات آموزشى
cles چتتعجو ی اشلاغات و استعان دراکتوی:
ه- پست الکترونیک
و- گر وههضای خبری] ۱۱۵۷۷5) 6۳۵۱5
ز- تله کنفرانس و گفتگوی دوستانه
ح- انتقال فایل کامپیوتری [۳۲۳]
صفحه 27:
رشد نمایی اینترنت در سطح جهضان
a اینترنت مجموعهضای از شبکههای مرتبط با يكد
است که خی لن را بعنوان كلاف الكترونيكى a
بافته عظیصی تشبیه گر دخهاند که ملیونها کا
کامپیوتر در سراسر جصان رابه یکدیگر متصل میکند.
a افزایش فوق العاده استفادهکنندگان اینترنت
ارانهکنندگان سرويس يا همانٍ ایا
اضافه شدن امكانات صوتى و و غير
نياز به انتقال حجم بالایی از املاعات ۳ age aie
شده تا خطوط ارتباطی که زمانی بخوبی پاسخکو 5
بودند تقوآنند کارآیی مناسب را بوییه در ساعات پر
ترافیک از خود نشان دهند.
صفحه 28:
et
Say
ge
~ stave
شک ديد
tA
(Cag aE yt
كروههاي يري
فمرستهاي بست الكترونيك
پا J نویه
pe cole زنده و جاري
Sebi ghosts!
سستهاي بان سازمني
شبكه هاي مخاراني
bat
که ترعكبني جهن کستر
buy
Hl i
FTP Bb WS
سيستم سرويس دهنده اطلاعاني كستردة
00
فرسهاي متحصر يه فر
a)
شاخمها و موورهايجمنجو گر
وق ماخ
صفحه 29:
نیروی کار فناوری اطلاعات
صفحه 30:
جامعة اطلاعاتی
جامعهای است که شاخصهای آن تراکم بسیار زیاد اطلاعات
درزندگی روزمرة شهروندان » استفاده ازرایانه درطیف
کستردهای از فعالیتهای فردی و اجتماعی و دریافت سریم
عاكهاق رهص ون مكانساى معتلف اسن ۳
۳۰
صفحه 31:
وقوع "پدیده شبکه"
*" متحول شدن عميق؛ وسيع و پیگیر کلیه
شنون آموزشی پژوهشی فرهنگی, اجتماعی و
اقتصادی
ابزاری برابرسان و توانمندکننده.
* حق دسترسی به شاهراه ضای اطلاعاتی
برای ععوم a
۳۱
صفحه 32:
تحول کار در در عصر ر اطلاعات
* تحول شگرف مفاهیم حقوقی وروابط کار
* تحویل وظایف فیزیکی به ماشین و وظایف
دائش مداو 9 و به انسان
به دليل پیچیده وهوشمند oo امور
۳
صفحه 33:
نیروی کار
تعريف كميته دولتی فثاوری اطلاعات ایالت ویرجینیا در
امریکا :
٠ یک شغل 11 دررابطه با ایجاد » ذخیرهسازی تبادل
استفاده ازاطلاعات به کمک ادوات فتاوری بوده
ug صورت مشخص مشاغلی را دربرمی گیرد که
نیازمند طراحی و توسعه نرم افزار و سیستحهای
سختافزاری پشتیبانی غنی رایانه و سيستمهاى
جانبی تولید و مدیریت سیستمهای شبکهای و
پایگاههای اطلاعاتی است.
۳
صفحه 34:
مرح می کند :
نیروی کاراصلی ۲1 شاهل مشاغلی است که در توسعه فناوری اطلاعات مهم
و درمرکز تنگناها یا کمبودضای مضارتی 11 قراردارند وشامل چهضارحرفه:
دانشمندان رایانه مهندسیی رایانه» تحلیلگران سیستم وبرنامهنویسان
کامپیوتر هستند.
الف دانشمندای رایانه افرادی هستند که در زمینه طراحی رایانه» اج رای
پژوهش های موردنیاز برای بهبود طرحصاو توسعه کاربردهای جدید فعالیت
دارند. آنها ازنوآوری ودانش تنوریک بالاتر در زمینه دل مسانل پیچیده نسبت
بهسایرین برخوردارند.
ب - مضندسیی رایانه افرادی هستند که در زمینه طراعى وتوسعه وجوه '
نرم افزاری وسختافزاری سیستصصا فعالیت دارند
re
صفحه 35:
ج -تحلیلگران سیستمم افرادی هستند که ازدانش و مهارتهای خود در زمینه
حل مسئله ارانه روشضای مبتنی بر فناوری رایانه برای رفع نیازهای ویژه یک
سازهان» پردازش اطلاعات مهندسی, علعی و تجاری و طراحی
زأه عل هاى ج ديد با استفاده از رایانه استف ده میکننه:
د برنامهنویسان رایانه درخصوص نوشتی ونگضداری از دستور العملها , gilgal ys
نرم افزارها یا برنامههای موردنیاز در توالی منطقی اجرای توابع فعالیت می)
وزارت تجارت آمریکا مشاغل مرتبط با 17 را شامل ۲۳ حرفه مى = رابطه
نزدیک با 1۲ قراردارند . صثل بیمه گران , آموزشهای فنی و حرفه ای ؛ و
۳۵
صفحه 36:
مه
اصلا<
om
سور
gs ag هن
‘a Saget مسمس
بنيادياپژوهشهاي | تتلاتحلیلگرا
MD «اللادادماشبكهاطراحي
اساحت! تسه
om mat
سس
۱ سوم ۱۱۱
مسد | سم
سم سم
سس | ممسممسم
سس نسوس
الؤدكتري
ساس
see ton
0
سر
سر
تست
۳۳
ome
oon
0
‘co
oom
oon
fir
مه
mo
مه
صفحه 37:
توسعه منابع انسانی
اصلی قرین راضعار مقابله با
کمبود نیروی کار IT
توسعه منابع انسانی بهمعنی رشد توانائیها و مهارتهای
نیروی انسانی ازطریق ارائه آموزشها کمک به افراد
برای رشد در سازمان و استفاده بهتر ازتوانانیهای آنها میباشد.
5 [ اهميت آموزش عمومى » آموزش مهارتی , آموزش عالی ] .
صفحه 38:
فناوری اطلاعات و ارتباطات
و برنامه ضای آن در ایران
صفحه 39:
این تکنولوئی ستون فقرات ارتباطی فناوریاطلاعات و
واقع شاهراهها 9 جادهصای ساختار فناوری اطلا
را تشكيل ميدهد. اين تكنولوزى بستر مخابراتى
براى انتقال فيزيكب الطلاعات در حوزه عملكرد فناور
اطلاعات ميباشد. اين تکنولویی علاوه بر ۲1 در تو
فراكير فرهنقيى؛ اقتصادى و اجتماعى كشورهها
نقش مصمی دارد.
۳۹
صفحه 40:
سپس زیر ساخت مخابراتی و ار تباطی
. کانال انتقال
این بخش از تکنولوژی زیر ساخت ارتباطی شامل اجزاء زیر میشود:
- فیبر نوری
- كابل های هم محور
- خطوط تلفن شهرى
صفحه 41:
مر تسيو : موز سوت
تکنولوژی زیر ساخت صخابراتی و ارتباشی
«. سونیچ و مدیریت شبکه
اين بخش از تکنولوژی زیر ساخت ارتباطی شامل اجزاء زیر میشوه:
PDH Digital Hierarchy Pelli - Synchronous
Transfer Mode ATM Asychronous
Synchronous Digital Hierarchy SDH
SONET
>
>
>
>
VDM 32
اخ ۱
Wire Less Link لالالا ۶
CDMA /TDMA ۶
ISDN Integrated Service Digital Network ۶
Frame Relay *
۲۵۵۲ 5۳/۱۲9 تکنولوژی سونیچ بسته ای <
ay
صفحه 42:
تکنولوژی زیر ساخت مخابراتی و ارتباطی
3 تجهیزات [فرستنده - گیرنده]
VSAT [Very Small Aperture Terminal] aiila ارتباطات ماضواره ای
Organization International Maritime Satellite cusylaisl g
el ilies eee
تکنولوژی طیف گسترده -
- سیستمضای موبایل
- سیستمضای تلفن ماضواره ای
- مودم ضا مودمضای سریع مودم ضای کابلی
- اتصالات و تجهیزات ا2)05
5
صفحه 43:
* تعیین حوزه اطلاعات و ارتباطات
* تعیین استراتژی اطلاعات و ارتباطات داخلی و خارجی سازمان
۳
تعیین موقعیت اطلاعاتی و ارتباطی سازمان از طریق استراتژی.
اطلاعات و ارتباطات آنن
تعیین شایستگی بنيادین و مزایای رقابتی متمایز در بهره گیر:
تشریک اطلاعات و دانش
تصمیم گیری در مورد حاکمیت اطلاعات و ارتباطات و همکاری
های استراتژیک در تهیه و تدارک اطلاعات
صفحه 44:
at
معماری اطلاعات و ارتباطات
توسعه مدل ها و معمارى اطلاعات. ارتباطات و دانش سازمان
تعیین و طراحی مجدد فرآیندهای حیاتی اطلاعات و ارتباطات
تعیین شایستگی بنیادین و مزایای رقابتی اطلاعاتی و ارتباطی
انتخاب و توسعه شایستگی ضا و مزایای رقابتی محتمل
اطلاعات و ارتباطات سازمان
قونعه رک زیر ساخت بادعیری SULA Sy LMA
صفحه 45:
" فرآیندهای اشلاعاتی و ارتباطی
* طراحی مجدد اجرا و نشارت بر فرآیندهای
اطلاعاتى و ارتباطى
" مدل سازى اطلاعات و ارتباطات
ae آموزش 3 توسعم مضارتضهای
صفحه 46:
PEOPLE
Work Culture
ills
Knowledge worker
Learning Society
United, moral & ethical
INFRASTRUCTURE APPLICATION &
Communication CONTENT
Fibre-Optic Cabling ‘Smart Schools
Gigabit ATM e-govt
Satellite ۹ Smartcard
‘Transport/Logistic KNOWLEDGE-BASE Tele-medicine
etc Raton Others
a
صفحه 47:
شه ركياي نموته الكتروتيكي 3
كمك به إيجاد يانصد شركت خدمات راي
ارائه تعدادي طرح تحقيقات توسعة 600
متوسط دويست ميليون ريال
آموزش عمومي و ارتقاء
:مهارت فني ديجيتالي
توسعه شبکه مجآزي رشدا
رح ایا و رن خدمات پزشي ار
momen (Tob تجهیز مدارس به رین و دسترسي به
oe طلاعات و شیکهداروني که رشه
آموزش معلمان
a= رشي براساس محيط
طرح وااتداي ثبت استاد و املاك را
بايكا و شبكه اطلاعرساني حمل ونفل || كسترش مراكز فني حرفداي آموزش
‘uy
ع لو رهد شرع
كسترش آموزش مهارت كاركنان دولت و
و
صفحه 48:
وضعیت موجود آموزش عالی
مقدار «۵-۲
ایجاد فرصتهای شغلی جدید در عرصذ 13 نیز مقدار « ۰0 را کاهش م ۳
tA
صفحه 49:
برناهه ضای وزارت wale در راستای
توسعه فناوری اصلاعات و
ارتباطات[۲6]
al توسعه شبکه علمی کشور و ارتقاء سرویس دهی [I
۲ توسعه تقویت و پیاده سازی شبکه داخلی دانشگاهها و مراکز پژوهشی
۳] ایجاد بستر مناسب جهت آهوزش های مجازی
۴ تدویی برنامه آموزشی لازم در راستای تحقق اهداف طرح تکفا
0 سیستم مدیریت آموزشی و پژوهشی بر اساس فناوری ارتباطات و اشلاعات
1 بستر سازی سخت افزاری در دانشگاهها و مراکز پژوهشی
۷ توسعه رشته های7| از شریق کمک به تاسیس دپارتمانهای ۱6۲
5
صفحه 50:
صفحه 51:
شناسانی و انتخاب مجریان فنی و صلاحیت دار جهت انجام فاز مطالعانی
9بررسی و اعلام نظر نسبت به بودجه و اعتبارات پیش بینی شده در شردها
نظارت بر فهرست قراردادهای هورد نیاز برای اجرای طرحها
« نظارت بر برنامه زمانبندی واگذاری خدمات و کارهای دوره اجرای شرحها و ارسال به
کمیته راهبری برای تانید
۶ بررسی و تانید برآورد مبلغ پیحانها و قرارداههای مورد نیا جهت اجرای شرح وارسال آی . .
به کمیته راهبری برای تصویب
9بررسی تانید گزارشات آرزیابی و اولویت بندی پیشنهادات مناقصات و مسابقات
9اندازه گیری و کنترل پیشرفت فعالیتهای مرتبط با واگذاری
۱
صفحه 52:
شرح وظايف فكر كرود ها
ail JO راهکارهای فنی متناسب با فنآوریهای روز به کار گروهها
تحشیق پیرادوی سیاستها و روشهای استفاده شده در هریک از مدورهای
عصليات
«اعلام نقر در زمينه ابعاد فنى هريك از طرحها و برنامه های کمیته راهبری
6اعلام نظر فنى در سوار د اختلاف بين كارفرها و بيمانكار
oe ot
صفحه 53:
سيستم نمونه قابل پیاده سازی در اینر
طرح
تعريف مدل و ساختار سيستم مديريت دروس [1.115] و تضيه د
System] وستدمط]ندك] و سيستم مديريت محتويات درو
(LcMs]
تعیین مشخصات کامل سیستم مدیریت دروس» سیستم تضیه دروسر
سیستم مدیریت محتویات دروس
تعيين عناوين و جارجوب دروس مجازى [سه درس] كه در اين ط
تهيه خواهند شد.
ot ای اک نصا
صفحه 54:
of
طراحی و پیاده سازی ابزار مدیریت دروس
ابزار مدیریت محتویات دروس
دانشجویان , دروس گزارش گیری و سایر موارد لازم
عمیندی مسیستم نت وب مدیریست آموزش مجازی
مدیریت دروس بند فوق با سیستم تحت وب طراحی درس
ذل قال سو
صفحه 55:
شیوه ضای آموزش و یادگیری
مبتنى بر
فناورى اطلاعات
00
صفحه 56:
را لا
0 كاهش هزينه ها
* حضور غیرفیزیگی
58 طصور دانشگاه های بزرگ مجازی [۷۲۵۵
jl jeu jl you [ University 755
دانشجو
كه
صفحه 57:
دانشجویان چند
China TV U or.
CNED ine
I.Gandhi Nato.U PEP
U.Terbuka Por
‘Payame Noor U nu
Korea Nat 0.U Pie
UNISA 1۳
UNED 1۳
STOU ۳3
Anadolu uu
Open University لاك
ov
صفحه 58:
oN
ارتباطات جند جانبه به جاي ارتباط يك جانبه در نظام سنتی
شیوه سای کار امد آموزش
اموزش دقيق تر با جرخه تكرار نامحدود
peerage jn ب ]سكالات حك اموز نكن سوكرف
يادكيرى در همه جا
مزیت غیرحضوری و غیرفیزیگی
اشتراك و تسهيم اطلاعات با همه كس
صفحه 59:
انقلاب نوین آموز شی
تولید نیروی انسانی خلاق کارآمد کارآفرین و
مسنول در جامعه برای رقابت جهانی <
دسترسی به شبکه +
آموزش و پژوهش گروهی +
پسترسازیی خلافیت
۹٩
صفحه 60:
مصمترین روندضای انقلاب آموزشی
ا. شکسته شدی مرز میان آموزش و پژوهش
"!. شكسته شدن مرزمیان رشته سای مختلف علوم و
فرهنگ
۳ شکسته شدی مرز میان آموزش ابتدایی , راهنمایی »
متوسطه و عالی
عا. نياز مبرم به آموزش مادام العمر
صفحه 61:
محنط آمورسی
ساماندهی و ساخنار
روسها (مدیرینی-آموزنتی]
Ane oe
محوريت و مسئوليت
اتأكيد بر عوامل آموزتني
اصول و بنبان اقتصادای
کالای مورد معامله
ارقن فراكيران به مدرسه (محلى)
هرمی- دگاه سلسطه مر انبی
سامان Aa
بابدارى
امي مور
فعالتهای انفرادی
فروسنده (دانسگاد) تعین کننده است
مدرک تعصیلی
آمدن آموزس به نزد فرتكيران (ههاني)
ae ا- توزيع باقن
تطاف بذیر
تضیبرپذیری (همگام با تصیرات و نبازهای
جامعه)
شاگرد- محور
کار های گروهی- هدکاری و مسارکت
رید (دنتسهو) تن کننده است
امهارت- تجربه و دانش با قابليت توسعه
صفحه 62:
از برنمودن مطالب و ذخيره سازى
نها گر اصلی در صفحه
محدود و ناب nah) ra كسي).
اتوليد انبوه
بازسازى محتواى حفظ شنده
عنصری كه به سبستم اضاقه مى تنود
إقابل تفكيى)
مديريت اطلاعات و توليد دانش و مهارت
خديد
واقلنا :و فرين علفس بن خلاتيه
نامحدود و متنوع (بادكيرى (eh
بومی سسازی انبود
وسیله ای جهت نع بیران دستبابی به
اهداف آموزنسی
ننیده در سیستبه خیرفایل ندکیک
صفحه 63:
نظام آموزشی الکترونیکی
* پیشرو کشور انگلستان و به تبع آن کشور مالزی .
* از مدارس الکترونیکی یا هوشمند تا آموز شهای .
مجازی
تغییر در نحوه تدریس و ارز شیابی همراه با حفظ
کار کر دهای اجتماعی نظام سنتى
* به مشارکت گذاشتن انبوهی از اطلاعات خودی و
gain opty هناسب و بروز از اطلاعات دیگران
۳
صفحه 64:
مفهوم يادكيرى الكترونيكى
a مجموعه فعالیتهای آموزشی که با استفاده ازابزارها
الکتر ونیکی اعم از صوتی, تصویری, رایانه های شبکه ای
محیطهای مجازی صورت بگیرد
5 نظامی مبتنی برفناوری اشلاعاتی و ارتباطی [ همانند
سخت افزار, نرم افزار و شبکه ضای رایانه ای به منظو ‘
كسدارى ؛ توس با درخسترسن قواردادی حواد ما۳2
برای دانشجویای یا دانش آموزان می باشد که فعالیتهای .
مطالعاتی را هدایت می کند و ارزیابی آنهارا بدون نیاز به
وجود محلی برای یادگیرندگان و معلمان امکان پذیر می
5
صفحه 65:
56
ارکان آموزش الکتر ونیکی
یادگیری از طریق برقراری ارتباط و تعا
بين كليه دست اندر كاران امور ياددهى
يادكيرى
1 (Communication) SAL!
یادگیری از طریق انجام کارهای گروهی
و همكارى [001120121101] 1
صفحه 66:
آموزش [یادگیری] الکترونیکی
نیاز هندیصاپی پیاده سازی
تفاوت در :
روشهای یادگیری
ابزان اتتقال و توسسه نانش وسصارت
مدیریت آموزش
نوع محتوای آموزشی __
ترکیب دستاندرکاران آموزشی متفاوت .
صفحه 67:
‘Learner:
Ww
صفحه 68:
Every teacher should have an e-mail account
Communicate with students
Communicate with parents
Students can submit assignment.
Can have attachments
Create a paperless environment
Simple but effective
Efficient and cost effective
صفحه 69:
Synchronous communication tool
Communicate with students
Communicate with parents
More students participate
Collaborative learning
صفحه 70:
Asynchronous discussion forum
۱۱9۱ eLetter 5
Teacher could post a question and request students
to comment
Students can post their comments
Can encourage community icipation
ا ا ل Tul
Feedback from diverse culture
صفحه 71:
Wide range of materials available
Teacher will need to narrow down
It is a resource centre
Sharing of resources
Supported by images, audio, simulation and
صن لماحم 1
صفحه 72:
Can conduct a live lecture
Communication with students
Communication with parents
Support by audio, chat and whiteboard
Support sharing of applicat: ions
Can be recorded and later be used for on demand
عستامع1
Demo...
صفحه 73:
ابزار يادكيرى معنت الكترونيكى وب
* تلفن
* ویدنو کنفرانس
* تالارهای گفتمان شبکه ای
* تبادل پست الکترونیکی
۷۳
صفحه 74:
مدلصهای مختلف فضاهای یادگیری
ve
صفحه 75:
مدلهای یادگبری شبکه ای
۴ تغییر درمحیطظ یادگیری به کمک ابزارهای
ارتباطی موبایل و بی سیم که باعث تغییر
در محيط كلاس به خصوص نقش معلم
مى شود.
تغييردر هدف از آموزش از ياددادن صرف
به تحصيل مضارتضاى صحيح فردى ؛
مديريت انكيزه ها و توانايى بى جستجو و
یکیارچه سازی اطلاعات تزاى كل مسائل!
vo
صفحه 76:
یادگیری در کلاسصهای آینده
" از بين رفتن محدوديت ت مکانی و زمانی و
توسعه مفهوم كلاس با سطح تعامل بالا
ميان يادكيرندكان 9 معلم a
* اتصال به کلاس ازشریق رایانه i
و تشكيل د نيهم توسط يادكيرندكان 9
يادكيرى مشاركتى 8
* استفاده از کتابها و مجلات الکترونیکی و ۰
وب سایتهای مختلف
۷۹
صفحه 77:
یادگیری ساختاردانش و توانایی حل مشكل
* تبدیل هر شهروند به فردی با قدرت تصمیم گیری بالا و
حل کننده خلاق مشکلات که توان انطباق یافتن با قرن ۲۱ را
داشته باشد .
۴ یادگیری درک مدت حيات _
* اجراى اين مدل دركشورهاى آنسيايى نظيرتايواري؛
هنگ کنگ, سنگاپور شده که اصلاحات اساسی درنشام
الورك آنصا بت وت Sel wing)
* _ دراین مدل یادگیری, علاوه برآموختی مهارتهای پایه
همانند نوشتن و خواندن, توانایی حل مشکل ومهارتهای
عرضه تخصص خود دراجتماع» نیز آموزش داده می شود و
تفاوتهای فردی و به کارگیری هوش و خلاقیت پس از
آموزش کلیات دانش مورد توجه قرارمی گیرند.
صفحه 78:
VA
یادگیری مبتنی بر جامعه
* ایجاد یک جامعه شبکه ای و وارد کردنن فعالیتهای
آموزشی درآن با یک فرهنگ و زبان خاص
* شصروند شبکه ای با تربیت کاربران شبکه ضای
ارتباطى ها درسنين يانين
* نصادينه كردن فعاليتهاى يادكيرى براى شصروندان
شبكه اى
" يى شصروند شبكه اى مى تواند یک معلم یک دانش
آموز والدین یا هرکس دیگری باشد که ازطریق
شبکه ضای جامعه مدار به یادگیری می پردازد.
صفحه 79:
شیوه های آموز ش و یادگیری
هبتنی بر فناوری اضلاعات
۲ خودیادگیری
۲ یادگیری از راه دور
” كلاس مجازی
” يادكيرى كروهى
۷۹
صفحه 80:
خود یادگیری
دراين محیط آموزشی شامل یک رایانه رم افزار . ارتباط به نت و نيز سه عنصر زیر
می باشه:
انتقال منابم چندرسانه ای
مشاوره جویی ازمواد آموزشی
>
مجموعه نتایج آزمون
صفحه 81:
دراین حالت , یک یاددهنده ازراه دور ؛ يك يا جند ياد:
رنده را کنترل می کند و
درصورت درخواست یادگیرندگان , برای حمایت ازآنها فعال می شود. عناصر
تشکیل دهنده این نوع یادگیری عبارتند از :
۸
اتصال به یک یاددهنده
نظارت بر یک یا چند دانشجوی دوردست
پاسخ به درخواست یادگیرندگان
قابل دسته بندی ساختن مواد آموزشی روی پایانه های یادگیرندگان
مجموعه ای ازنتابج
صفحه 82:
كلاس مجازی
درکلاس مجازی, یک معلم و چند یادگیرنده به صورت
همزمان ولی درمکانهای متفاوت با هم درارتباشند. برای
درك يى كلاس مجازى؛ یک محیط آموزشی مبتنی برفناوری
اطلاعاتی باید بر مبنای ساختارچندردیفه باشد. چراکه کاربران
بسزاری سحکی است دویلیات شا حتاف کارکنند وا نطام
یادگیری مبتنی برفناوری اطلاعاتی, بايد سخت افزار و نرم افزار
سستقك راشم
AY
صفحه 83:
Print _Secunty Shop
Feed مس مار و Whats Rete
ELECIOU AC Cir
wer
Alm: Reviewing important pointers
of ac circuits analy sia
Stnusetas
Effective (RMS) Value
Power Calculation
Complex Number Notation
Phasors & Phazor Diagram
Impedance & Impedance Diagram
Series & Parallel R, L and ©
۱۱۱ ۱۱ ۱
امك ف . سس یواح
Auto Play Slide No: [7 |
2۳3 °
previous Reve
ipscanient bans) es رس
ar
صفحه 84:
ELEC101 Spring Session 20000
eaks 238 Wont Tmalswemaragpat] — [ontoo Thved Four Cebooy | — [Avera ol امعد مده
‘ro orgs assessments leach Review Accossment
fsudontt ان كان لذ قا تكد 9H WE WHO WI) Que Tosti ToD Test Toot Tost Roi Re 83 Wi Rov
ton 5, ات ۳ ذه | 60] co) a5) 35 #8 © 25 74 4 هلق #0 oo] © اه
jtdonG cea eo| | ee) ori oP 35 malo? الق 2 اه ها 9 ۱0 0 9 8
قه اف اهر 9 انه إهت | أت إض الت 0 انع عمسا am] al Oe
a انك 15 |81 0 إن 4 ay 70 26 76 10 23 35 له eB) sao) «ط
wo mo 7 © © انه ooo a cml
له له & BR 8 2 #5 0 8 4 اله ee 7
وه © Dosim, © بن نت مو ico اح نع ص 22 ##لسممسما
em ۱ 8 0 © & 68 نه 0 2 jsudont29
im # 0 ۵ 38 7 68 © © تو © إض اد يت 2 * م«تصممسسا
ce SS eo ae ne © 1 2 M 8 8 m eo و ماس
اه ۲ 8 7 اله اله م 83 3 22 ند Pew? 32اسسلسا
ooo) Oo آله 9ه |9 7 250 © إهة 0 انك 8 تم [student
AS
صفحه 85:
Ao
یادگیری گروضی
این نوع یادگیری مشابه كلاس مجازى است با اين تفاوت كه
كل جريان را فرد خاصى مديريت نمی کند. یادگیرندگان به
صورت سمزهای اما ازمکانهای مختلف باهم دیدارمی کنند و
باهم به یادگیری می پر دازند.
صفحه 86:
مدارس هو شمند
دانشكاه ضاى مجازى 3
3 ۸
صفحه 87:
AV
تعريف مدارس هوشمند
مد رسه هوشمند مدرسه أى است كه با كمى
فناوريهاى نوين سيستمهاىق آموز شي 9 ديجيتالى
هو شمند در صدد سرعت بخسی به فرآیند پاددصی»
يادكيرى و بعبود مديريت به صورت ت كاملا نظام
يافته باشد تا انسان عصر اطلاعات قادر به يردا
دسته بندی و استفاده بعینه از منابع فنى دانش روز
با توجه به طیف کسترده آن برای کشف استعداد
خود و بروز خلاقیتها باشد.
صفحه 88:
عوامل موثر در ss aly’ یک مدرسه هوشمند
AN
عوامل محیشی[فضا و شراحی مناسب مدرسه. كلاسها و...]
'عوامل اجرابى و یادگیرندگان [آهوزش قبل از شروع به جهت
توجية هديزات سلفای و دانشن وزیا
عامل سخت افزاری و شبکه شراحی مضندسی وسایل ارتباطی
شبکه و سخت افزاری
عامل مهم op اضزار و دیجیتال و ایجاد باتک سای اطلاعاتی
قوی .
فضای فیزیکی یک مدرسه ضوشمند باید به یک زیر ساخت
ارتبامی قوی هجهز باشد تا بتواند به شکل مستمر نسبت بو
ضعیت های متفیر محيط عكس العمل نشان داده و خود را با
Lal وفق دهد.
صفحه 89:
AN
1 شبکه مدررسه
اهدای سایت کامپیوتری به مدارس منتخب و برقراری اینترنت
اتصال اینترنت: با تلفن , خطوط استیجاری خطوط بی سیم
هر سایت کامپیوتری مشتمل بر ۱۰ الی "ارایانه شبکه محلی, سرور»
چاپگر اسکنن دوربیی..
برنامه های آموزشی فعالیتهای پژوهشی به صورت گروهی
كرد هعاين هاء همايش ها و مشارکتهای بین العلل
تا كنون بيش از 1١ مدرسه در حاشيه جنوبى تهران و بيش ID jl
مدرسه در كشور تحت پوشش قرار گرفته است.
صفحه 90:
piesa | معرقى مدرسةها يل
صفحه 91:
نیز
aie هب ی peas 1
صفحه 92:
AY:
برای ارز sil عملکرد دانشگاه مجازى در برابر دانشقاه واقعى بايستى عزايا و
را سنجید و در صورت برتری آرا به عنوان راه حل پیشنهاد داد. در زیر
تصومعران دانشگاه مجازی در مقال انش کاد واقسی را رالد دردهرس :
الف- عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس :
خرن وران ساة ی وس موی مسج از سوى ديقو
در شهرهای بزرگ منجر به کاهش رفت و آمد در شهر و کمتر شدی ترافیک
شهرى و الودكى هوا ميشود.
صفحه 93:
ar
ب- عدم وابستگی کلاس درس به زمان خاص :
هرچند که این سیستم آموزشی از تکنولوژیهای کنفرانس از دور و مانند آن کم
نیاز به حضور در پشت کامپیوتر در زمان خاص دارد , پشتیبانی میکند ولی قسمت
اعظم این سیستم مبتنی بر دروسی است که هر زمان دانشجو اراده کند میتواند
به سايت دانشكاه مجازى متصل شود و دروس را دریافت کند. بنابراین این
سیستم برای افراد شاغل که وقت آزاد محدودی برای تحصیل دارند کاطاً مناسب
است.
صفحه 94:
5
بالاتر ارانه دروس :
در اه واقعی درس توسط یک استاد ارانه میشود که این امر
مطلوب نیست چرا که کیفیت مطالب ارانه شده در کلاس به پارامترهای
زیادی مانند وضعیت روحی استاد » سرما و گرمای محیط كلاس و... كه
سن kin gg li ale) ,; اكش لله يست عازج ولین مر دای ۱۳۳
این شلات وجود ندارد مر لیی دانشاات دروس توس تیسمای ۳
آماده میشوند و با استفاده از تکنولوژیهای مدرن و متنوع چند رسانهای
به نحو مطلوبی ارانه میشوند در ضهن دانشجو میتواند به کرات مطالب
ails شده در جلسه خاصی را مشاهده کند و از این لحاظ کیفیت آموزش
بهبود مییابد .
صفحه 95:
۹۰
۰ د- پشتیبانی از تعداد زیاد دانشجو در یک درس
* در دانشگاه واقعی معصولاً به خاطر محدودیت کلاسها و
همچنین به خاطر بازدهى اين مشکل وجود دارد که
دانشجویان ممکن است به خاطر تکمیل ظرفیت کلاسها
نتوانند در دروس مورد علاقه خود ثبت نام کنند. این مشکل
طبعاً در دانشگاه مجازی وجود ندارد و دانشجویان ثبت نام
شده در یک کلاس یا در یک درس می توانند هزاران نفر
ably
صفحه 96:
ay
ه- اعتبار علمی دانشگاه مجازی :
معمولاً يك دانشكاه تازه تأسيس تا مدت طوللنی نمیتواند با دانشگاه
هاى باسابقه معتبر موجود رقلبت كند. دليل اين امر اين است كه اساتيد
رد وأ ات يشم مشولا عر بدا ةلاقا ساق ملك بن اتشري مين يكنند. اين
مشكل تا حدود زيادى در دانشكاه مجازى قابل حل است. بدين ترتيب كه
در يى دوره فشرده و كوتاه مدت دروس ارائه شده توسط اساتيد با
سابقه و مجرب فیلعبرداری شده و در دانشگاه مجازی مورد استفاده قرار
میگیرد و از لحاظ ارتباط این اساتید با دانشجویان مشکل چندانی وجود
ندارد چرا که این ارتباط از طریق اینترنت صورت میگیرد.
صفحه 97:
Av
و- بالابردن سطح علمی جاصعه :
در دانشگاههای واقعی معصولاً به خاطر محدودیت امکانات از لحاظ
مكان ٠ اساتيد وغيره هر ساله تعداد محدودی دانشج و از مری ق
آمونهایی که برگزار می شود . موفق به ورود به دانشگاه میشوند در
صورتیکه در دانشگاه مجازی این محدودیتها وجود ندارد بنابر این تمامی
افراد علاقه مند به تحصیل شانس ادامه تحصیل در دانشگاه را پیدامی
كنند كه اين امر مطعناً در بالا بردن سطم علعى و فرهنقى جامسم موثر
صفحه 98:
AA
ز- دسترسی بلادرنگ [106 02 ] به کتابخانه دیجیتال :
در دانشگاه واقعمی معصولاً به خاطر محدودیت معمولاً نسخه ضای
محدودی از يك کتاب بخصوص در کتابخانه ضا برای استفاده دانشجویان
نکهداری میشود که این امر مشکلاتی را برای دانشجویان بوجود میا
بعلاوه به مرور زهان كتابهاى موجود بدلی ل اس تفاده نامناسب از Foe
عیرون د ب) کیفیت خود را از دست میدهن د ول در دانشگاه مجازی 7
اس تفاده از کتابخان دیجیتال ؛ تعاهی کتب . مقالات و مجلات بص و
پضنگام در اختیار دانشجو است و مشکلات مرح شده در آيی دانشگا؟
صادق نیست.
صفحه 99:
55
دانشكاه مجازى از سه جز عمده تشكيل شده است :
تر خدمات شبكه وب : در واقع كلوكاه و واسط سیستم
دنياى بيرون است و وظیفه آن دریافت و ارسال
ب-کامپیوتر خدمات کاربردی: که مضمترین بخش سیستم است و این
برناعه است كه در خواستهای مربوش به کاربرای را از کامپیوتر خدمات
شبکه وب دریافت کرده و کار پردازش را بر روی آنها انجام داده و سپس
جواب متناسب با آن را به کامپیوتر خدمات شبکه وب ارسال میکند نا از
آن طریق به کاربر ارسال شود.
صفحه 100:
ج-پایگاه داده : این قسمت نیز جزو مضمترین بخشهای سیستم
دانشگاه مجازی می اطلاعات مربوط به دانشگاه مجازی در آن
ذخیر ند. این اطلاعات ات شامل اطلاعات مربوط به اساتید »
دانشجويان » دروس ؛ برنامصههای مربوط به ترم , امتحانات ؛ پیغامها »
نمرات و تمامى اطلاعاتى است كه در يى سيستم دانشكاهى وجود دارد.
از جمله رایجترین بانکهای اطلاعاتی میتوان از Microsoft g Oracle
6۲ 501 نام برد که ضر دو از بانگهای اطلاعاتی قدرتمند هستند .
صفحه 101:
Web Server Application Server
+ 4
Internet فرع
Database
بليكله دافه
۰
صفحه 102:
۳
oy copper تفاوتهاى دانشگاه
وانشجويان ون درك افزات توا دوس نتم
دانشگاههای سنتی
اهداف آموزشی, راهبردها و روشصا
تأکید بر رویکردهای جدید آموزشی
سیستم و منابع آموزشی
مشخصه های کلیدی خروجی سیستم [فارغ
التحصیلان]
تجمع و یکپارچگی فناوری در روند آموزشی
تنوع در تعامل در ميان دانشجوپان , بين استاد و
موزش
تنوع در منابع آموزشی
صفحه 103:
همانندى دانشگاه مبننی بر فناوری با
دانشگاه ule سنتى
وجود دروس تنوری, کارهای آمایشگاهی و
کارگاهی
* انجام تکالیف هفتگی بصورت های مختلف
* وجود امتحانات [بسیار مستمرتر و قابل اطمينان تر]
* دریافت مدرک مورد تأیید مقامات ذیربط
۳
صفحه 104:
دو مشخصه کلیدی دانشگاه مجازی
تضمين كيفيت آموزش و راضى نمودن دانشجو درتمام طول دوران
© تأکید بر کیفیت آموزش ارائه داده شده در دانشگاه عاملى
است كه بقاى أن را تضمين مى نمايد بلكه مى تواند آن
را در موقعیت رقابتی برتری نسبت به دانشگاههای سنتی قرار
دهد
© ملاحشه استانداردهای جضانی در طراحی/ساماندهی اجرایی
دانشگاه
۰ ديدع شدن مكانيزم على اجرايى لازم جحت كنترل gc Sone
راهکارهای بو أن در ياسخ به نظريه كاربران ی
آساتید] در مدل آموزشی دانشگاه
صفحه 105:
<=
7 نظام امتحان كراء کنکور گرا؛ نمره ۲۰ كرا 9
شاگرد اول گرا مانعی اساسی در پرورش و
شعوفایی خلاقیت جوانان است.
" اين نظام بايد با روشهای نوین آموزشی بر پایه
مطالعه 9 پژوهش گروهی و استفاده از شبکه
جايكزين شود 5
از از رایانه و Sate a در ا
صفحه 106:
صفحه 107:
ده نات
سالا ارو اسه
زمینه سازمانی
اصول استراتژی
اصداف اصلی زاسبه
توسعه برنامه چاهم 2001-2000
2008-2001 استراتژیک oly
أموزش
يشتيبائى فز اسائيد: دلتشجويان و كارسعان
برنامه ريزى و بودجه بندى
اشتراک استراتژیک
صفحه 108:
a fille Lea اي نقد جم
شد. دانشگاه بعد از اين كه جندسالى با کاهش در نام نویسی مواجه شد. با یک بناعه اسکانات سدرنی را
نامنویسی در این دانشگاه اف افت.
9 و برای بهینهسازی فرصتهای جدیه شروع به مرور
روشها براى تعيين جكونكى استفاده از ف نآورى جضت تسصيل در تمام جنب هاى عملياتى خود
اين رو دانشكاه 1101 در فوريه
يكبارجه را فراهم مى سازد كه در حقيقت ؛ در خدست نيازهاى روزانه دانشجويان 5218/1 باشد.
اين برنامه بايد به اساتيدى كه تدريس مى كنند و به كارمندان و دانشجويان خدمت نعايد.
WA
صفحه 109:
ITMP (Information Technology Master jl .o2m
Plan)
تصیه راهنمایی از منابع اطلاعاتی برای رضبر اجرایی 71۷ و
انجمن آن است تا اینکه از لحاظ سیستمی lis تکنولوژی
اشلاعانیشای را اداره گرده و به شور فزایندهای زیرساختار
مطلوب را جهت پشتیبانی موْثر از ماموریت آموزشیشان
بسازند.
صفحه 110:
MWe
مه جوا ور وی au. لبس يا لل بر دانشگاه میب
: اهداف اصلی 215و و اجرایی 01:۷0 زطه را برای فنآوری اطلاعات برای 9
برناصه چارچوب استراتژیکی را فراهم مینماید که به طور
ساختارهای به هم متصل, موثر و کارآمد
بهمر میپیوندد.برنامه استرانژیک یک سند زنده است و سالانه مرور شده و بروز میشود. . ۱
برنامه فنی: پروژههای بنیادی را تعریف میکند که در آنها متعهد میشود که در طول ۲تا ۳
سال آینده دأنشگاه را به سعت اجرای برنامه استراتژیک حرکت میدهد. برنامه فنی سالانه مرور
میشود و هر سه ماه یکبار توسط کمیته سیاستگذاری تکنولوژی اشلاعات 117116
میشود.
صفحه 111:
ا : ِ
. بس نقش مناسب فنآورى اطلاعات در 111/10 جيست ؟ جكونه مىتوان
بسترين وب تجربه یاسقیزی دانشجورای را تسحیل فده و توالسند ساخت ۲
5 از ف نآورى اطلاعات :
< چشمانداز فنآوری اطلاعات دانشگاه 71۷ ایجاد یک انجه بادگیری است که
وسيله يك شبكه از اتصالات يكيارجه به مردم؛ سرویسهصاء رسانهها و: اک
اشکال اشلاعات و به تعام نقاط EWU خدمت میکند.
1"
صفحه 112:
۱۳
il il 0
jt سس
VISION
عرصو : amein OO به حفظ استانداردهایی شد که توسط گروه شبکه
شده است.
. رضبري توسعم مدل 1۵/۵ . درا برروى زيرساختار COD sgl
چشماندازهای دانشگاه :
م BOD كوشيد تهام aes در معایهایی جای دهد کم .
1 Bae ea pk we cae ا eae ek
نیاز به يك زیرساختار اطلاعاتی یکپارچه دارد.
صفحه 113:
Wr
براساس اصول استراتژیک a aks p55 مقولههای اهداف اصلی چا
vv
4
چوبی
برناسهریزی و به کارگیری خیآوری اطلاعات تسط دانشگاه فراهم نو
کرد:
ae
آموزش
پشتیبانی آموزشی را فراهم میکند.
کلاسهای درس که با فنآوری آماده شده اند. ۲۵۵0۲ - وومامصطه6] .
مستوسي EE RE ee eed
رای مواجضه با نیازهای مربوط به برنامه تحصیلی کفایت کند.
تضمین اینکه تمام دانشجویان توا ایی تشخیصر زمان
توانايى تعيين محل» ارزيا
صفحه 114:
اجرای کار اختصاصی دسترسی خواهد داشت.
تعريف و به كاركيرى خدمات يشتيبانى ف نآورى براى توسعه دانشجويان» كارمندان و اساتيد
توسعه و حفظ استانداردهاى ف نآورى اطلاعات در عرصه دانشكاه براى منابعم مشترك
۸۲۸ تعريف و به كاركيرى خدمات ب فنی همانگونه که توسط ba
American Disabilities ACT براین یاز هایم خصوصردانشجویان کار مندازو اساتید
تعریفشده است
enhance student life ,sgashila oygs پشتیبلنی توسعه فیآوری برای افزایش 2
از امكانات دسترسى و امنيتى
NE
صفحه 115:
No
vv
۳
برنامهریزی و بودجهبندی
برنامهریزی فیآوری اطلاعات و بودجهبندی بخش عظیمی از بودجه و فرآیند
ووااعدوزيؤج «انشاك دياه بود و مسا فسات و اززط بصای م۳
میباشد. تعام پروژههای بنیادی فیآوری اطلاعلت به شور مداوم ارزیابی
میشوند.
ایجاد فرهنگ مشارکت دانشگاهی با ملاحشه فنآوری اطلاعات توسط
سیاستهاء فرلیندها و ساختارهایی که برنامهریزی تصمیمگیری را تشویق
میکنند.
توسعه سرمایه گذاری ایستا برای فنآوری
توسعه مدل تخصیص منبع فنآوری اطلاعات مشارکتی
توسعه و اجرای یک برنامه کمکی برای فنآوری اطلاعات
تضمین تعامل فیآوریها از طریق دانشگاه
صفحه 116:
wt
زیرساختار
یک آرایه وسیم از خدمات دانشجویی, سبکهای آموزشی و تحقیقات/بورس تحصیلی
اساتید توسط شبکههای
نررافزار سيستم هاى
تجدید نرمافزارهای دا
حمايت از رواج سیستمضای اطلاعاتی مهم
برنامه ریزی برای ارتقاء درجه و جایگزینی مشروط سیستم کتابخانه تقسیم شدة
دانشگاه
مرور كردن و نو کردی قابلیتها و خدمات مخابراتی دانشگاه
آهادگی برای جایگزینی سیستمضهای عصلیاتی اصلی دانشگاه
حرکت به سمت یک استراتژی «خود کاربر » مجزا برای دانشجویان و سرویسهای اجرایی
تواناساختن ضر شخص برای ضدایت مبادلات با دانشگاه در هر زمان و هر مکان
پیدا کردی نرمرافزاری جهت پشتیبانی
صفحه 117:
Ww
عناصر زیر ساختار
عرور سیاستضا و عملکردهای موجود ۳۷۷۲
زیرساختار موردنیازبرای پشتیبانی اساتید كارمندان و دانشجويان
توسعه استرا اتژی ساختار «وظایف اشتراکی» «مناعصه؟ shared
مرورنمودن و نوگردن استانداردها بر یک پایه منظم برای انعکاس
عداوم آهداف اصلی و اجرایی از اين برناه
حفظ سازگاری با شبکه ایالتی
صفحه 118:
WA
1 shane ot مین یم
انتخاب سیستمهای مهم نیز به مرور
سای دانشگاه دارد, و استفاده مقر از سیستمهای مهم
۳ رات در فرآیندهای دانشگاه داشته باشد.]
رسانههاء مدارک و دادههای دانشگاهی [فرا
فشار سیستم برروی فرآی
يافته ممكن
مرور فرآيند و مهندسى مجدد در تمام بروزههاى بنيادى ف نأورى اطلاعات
شراکت استراتژیک
دانشگاه در جستجوی مشارکت با دانشكده يا مؤسسات غيرانتة
است تا منایعی را که برای رسیدن به اهداف دانشگاه مور
صفحه 119:
WA
پشتیبانی آموزشی [06021]
خدماتی که پشتیبانی اساتید را در توسعه تکنولوژی آموز ش غیا
مستقیم فراهم میکند. [07۵وزطه] :
ارزیای روشضا و سیستمهایی برای پیشبرد توسعه برنامه تحصیلی و .= 24
فرآیندهای موافقت برای دورهها و برنامهها. uy [objective]
ایجاد سیاستهای انگیزشی و اداري برای تشویق اساتید بم مشغول شدن
فعالانه در توسعه اشکال مختلف آموزش غیر مستقیم فن آوری. [۷7۵ت۱»و زده
oT
c= 16 پشتیبانی از تحقیقات دانشجویان و اساتید با فراهم کردن دسترسی
7 به منبع کتابخانهای و پایگاه دادههای اطلاعاتی که مناسب برناعه تحصیلی
objective] ail, o
صفحه 120:
technology- ready.(Goal) ,sjgl gab
فراهم كردن اتصال داده/ صوت / ويدنو در هر كلاس درس. [6ناء 6 زطاه]
فراهم کردن قابلیت های پیشرفته در کلاسهای درس با اهداف ویئّه [ بعنوان مثال:
[objective] [eapii gissq
خراهم کردن امکانات و تجهیزات متناسب با تعام سبکهای ارانه دوره. [0۵۷۵ زو
فراهم کردن دسترسی دانشجویان به کامپیوتر و خدمات کافی برای مواجه ب
نیازهای مربوط بع
برنامه تحصیلی. [60211]
فراهم كردن آزمايشكاههاى كامبيوتر براى استفاده دانشجويان. 90061 زط0]
ری با کیت شتهویته فنن أورى ماشجويين يران مواج» بأ تثيير نياز ملي
[objective] xylagasiila
فراهم كردن دسترسى به شبكه براى استفاده دانشجويان از لب قاب. [6:ناء و زطه]
موجود بودن کامپیوتره | در کتابخانه برای دسترسی دانشجویان So tens
اطلاعاتی on-line (objective).
صفحه 121:
۱۳
توسعه سرویسهای پشتیبانی تکنولوژی [برای مثال: توابع help
0651 ] براى سخت افزار و نرم افزار اع
توسعه فرصتهای کارآموزی فن آوری يك
تعریف و به کار گیری سیاستهای پرسنلی که مشخص میکند چکو: 38
اس تخدامهای موجود از طری_ق برنامههای کارآموزی به مهارتهای
۱۲۳۰ منت اودر بو انا عقاو زا Peas parma eae!
را ری جع
توسعه ماتریسضای کارآموزی / مضارتضا برای توسعه کارکنان اجرایی
و پست های کارمندی در آماده شدی برای پستهای جدید یا تغییر در
محهارتهای تکنولوژی مورد نیاز در پستهای کنونی.
توسعه و نگهداری استانداردهای فن آوری اطلاعات دانشگاه برای _ "وس
منابع مشترى.[6021] 5
صفحه 122:
7۳۳
پشتیبانی از اساتید , دانشجویان و کارمندان"
تعریف و بکارگیری خدمات پشتیبانی تکنولوئٌی مناسب همانگونه که
برای نیازهای وییّه دانشجویان . کارکنان و اساتید تعریف شده است.
[Goal]
توسعه خدمات پشتیبانی فن آوری [بعنوان مثال: یک Chelp desk
برای نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری
توسعه فرصتهای کارآموزی فن آوری
پشتیبانی از توسعه فن آوری برای افزایش دوره دانشجویی. 00211]
کمک به دانشجویان عضو و کارکنان دانشگاه واشنگتن شرقی در
آرزیابی نیازهای تکنولوژیکی محل اقامت و زندگی دانشجویان جهت
افزايش دوره دانشجویی خارج از کلاس درس.
فراهم کردن دسترسی شبکه ای برای پشتیبانی اولویتضهای فن آوری
ا
4
=
صفحه 123:
wr
صفحه 124:
tana
یکی از پدیده های جدید و تاثیر گذار در حیشه اینترنت؛ وبلاگ می باشد.
در سالهای اخیر این پدیده انقلابی در اینترنت و فرهنگ استفاده از آن
به وجود آورده است
دلیل این اعر قابلیت ضانی است که در وبلاگ ها نهخته است:
۱- عدم احتياج به تخصص و دانش خاصی برای ایجاد یک وبلاگ
۳- رایگان بودن ایجاد و استفاده از وبلاگ سا
۳- پویا بودن وبلاگ ها
۱۳
صفحه 125:
وبلاگ پدیده ای نوپا در عرصه اینتر نت است و بیش از چند سال از
پیدایش آن نمی گذرد. وبلاگ كه به آن بلاق نيز اطلاق مى شود
است از دو كلمه وب به معنای شبکه جهانی و لاك به معنا مرش 7
روزانه یا روز نوشت و به یاد داشتهانی گفته می شود که توسط یک یا
aig نضر بصورت روزانه هفتگی یا ol به گاه نوشته شده و در عرصه
اینترنت قرار می گیرد. چند معنی فارسی نیز برای آن ابداع شده است
مثل تار نگار یا تار نگاشت که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.
صفحه 126:
جكونه يك وبلاک بسازیم
روش های متعددی برای ساخت وبلاگ وجود دارد.
ما میتوانیم برای ایجاد وبلاگ از خدمات مجانی سایت های سرویس دهنده وبلاگ
استفاده کنیم و یا فضا و داهیی برای خود خریداری کرده و ايی کار را روی سایت .
اختصاصی خود انجام دهیم. ابتدا از سرویس های رایگان شروع هی کنیم.
معروفترین این سرویسها عبارتند از :
ما انا
ممم .وصاطادم وجوج نا
1۳۹
صفحه 127:
ثبتنامدر صمی.عووماط
www. Blogger. comes ajlg ly بوسیله مرور گر این نشانی
در قسمت Sy Sing up شناسه و رمز عبور برای خودتان تعریف کنید .
مشخصات در خواست شده را وارد کنید
أكر همه چیز درست باشد بر می گردید به صفحه اول بلاگر با این تفا
سعت راست صفحه در قسمت آبی رنگ عبارت 0109 ۷0۲۲
را می agin که در آن دو گزینه هست که باید lyCreat a new blog انتخاب
۱۳۷
صفحه 128:
ساختن یگ وبلاگ خام
ا. در اين صفحه بعد از ير كردن كزينه ضاى يرسيده شده؛ سوال
accept the Terms of Service for |
آثرا به حالت انتخاب تغییر داده کلید ما ۳و5 را بزنی6۲.)0۳2 8۱099
۲ در بخش ۲1۲۱۵ عنوان وبلاگ خود را بنویسید و در 0۵56۲۳1۳۲۱۵۳ توضیحا:
۳. در این مرحله بلاگر از شما سوال خواهد کرد که آیا میخواهد وبلاگ :
بروی بلاگر ساخته بشود و یا در محلی دیگر. اگر دوست دارید وبلاگ شما ب
ساخته شود گزینه 58۱۵95001 21 1 ۲۷۱05۲ را نتخاب کرده کلید )»۵
tA
صفحه 129:
http://mashaheer.blogspot.com
jext agl5 o2)5 .slaiil ly | agree to the BlogSpot ۲۵۲5 0۴ 56۳۷۱6۵ سپس گزینه
. کردید کلید ۱۱6۶ را بزنید ull gy [template uli از اینکه uy
1 صبر کنید تا به صفحه اول وبلاگ برمی گردید.
۱۳۹
صفحه 130:
فارسى كردن وبلاگ
در بالاى صفحه يست[5051] كزينه ۲6۱۱۵۱۵۲6 [قالب] را انتخاب كنيد.
۰ ۲۵۳۵۱۵۷6 و8۱0
قالب اصلی وبلاگ. در اینجا شما باید قالب فارسی شده را قرار بدهید
Archive Index Template .P
Choose new Template .
اگر دوست داشته باشید قالب رو تغییر دضید و از قالبضای خود بلاگر ۱
بعد از اینکه قالب خود را تغییر jl; Save Template Change al5 aysls :1
سپس وبلاگ را طادذاطدامة؟ [دوباره سازی] کنید.
صفحه 131:
در بالای صفحه پست بروی منوی 566109 کلیک کنید.
1
251 در این بخش می توانید عنوانن و توضیحات وبلاگ خود را تغییر ده
Publishing .P
در اينجا نوع بايكانى شدن را انتخاب مى كنيد
ite Feed ۴
اين بخش مطلق به 2:0 8100 هست
E-mail 0
ایمیل خود و یا دوستان وارد کنید تا در هنگام بروز شدن وبلاگ به
Member .1
در این بخش می توانید مشخصات خود را تغییر داده و
یا افرادی را برای نوشتی در وبلاگ به صورت گروضی دعوت
۱۳۱
صفحه 132:
ارسال فایل به اینترنت
ابتدا به صورت زیر برنامه را نصب كنيد
به سایت ۱۱0۳۲1۳ )مراجعه کنید
برای azaljecreate desktop shortcut aslipjl aslaiul
1 همه و 56172176 ]را وارد کنید
دو ينجره بزركدر سمتراستو چپ رناعم دیدم میش ود
پنجره سمت چپ هارد دیسک و پنجره سمت راست فضای شما بر
فایل های مورد نظرتان را از
با کلیک و کشیدن فایل ها به پنجره سصت راست منتقل
جره سمت چپ
AT:
صفحه 133:
ساخت لوكو براى
لوكو در واقع نام سايت يا شركت يا موسسه است كه با فونت خاصى :
لوكوى خود را مى توانيد با فتوشاپ کورل, فری شند یا
هر برنامه كرافيكى كه راحت تر هستيد بسازيد
أكر مى خواهيد لوكوى شما انيميشن باشد. باید سراغ برنامه gle ساخ
gif animator. image ready
استفاده كنيد
۱۳۳
صفحه 134:
ایجاد لینک در قالب
برای این کار باید کدهای زیر را در قالب وبلاگتان کپی کنید
ef="your file address">your text</a>
we
صفحه 135:
ابزار آمارگیری
تعداد بازدید کنندگان در هر روز و هر ماه و اين كه از بين افرادى
که به شما لینک داده اند کدام یک باز دید کننده بیشتری برای شما
همجنين مى توانید بفهعید که باز دید کننده ها
از کدام موتور جستجو و با چه کلماتی سایت شما را پیدا گرده اند
سرویس آمارگیری را بصورت رایگان در اختیار ما قرار می دهند .
_http://www.nedstatbasic.net
http://stats.netsups.com
http://www.bravenet.com
http://www.sitemeter.com
۱۳۵
صفحه 136:
معر فی وبلاگ به موتور خضای جستجو
برای این که وبلاگ شما بازدید کننده بیشتری داشته باشد
بهتر است آن را به موتور های جستجوی معروف معرفی
مثالا برای معرفی وبلاگ خود به گوگل بايد به اين آدرس
http://www.google.com/addurl.html
کلماتی را که در وبلاگتان بیشتر بکار می روند وارد كنيد
wt
صفحه 137:
۳۷
۱