فناوری اطلاعات
اسلاید 1: فناوری اطلاعات
اسلاید 2: Albert Einstein : Imagination is more important than Knowledge
اسلاید 3: تعاريف فنّاوري اطلاعات- فنّاوري اطلاعات مجموعه اي است از سختافزار، نرمافزار، فكرافزار كه گردش اطلاعات را ميسّر ساخته و بهره برداري از آن را فراهم مي سازد.- فنّاوري اطلاعات عبارتست از: همه شكلهاي فنّاوري كه براي ايجاد، ذخيره و استفاده از شكلهاي مختلف اطلاعات (شامل اطلاعات تجاري، مكالمات صوتي، تصاوير متحرك، داده هاي چند رسانهاي و ...) به كار مي رود.
اسلاید 4: تعاريف فنّاوري اطلاعات- فنّاوري اطلاعات شاخه اي از فنّاوري است كه با استفاده از سختافزار، نرمافزار و شبكهافزار مطالعه و كاربرد داده و پردازش آن را در زمينههاي : ذخيره، دستكاري، انتقال، مديريت، جابهجايي، مبادله، كنترل، سوييچينگ و دادهآمايي خودكار امكان پذير مي سازد.
اسلاید 5: تعريف IT IT refers to any kind of Technology used as a tool to support an institution to reach its overall vision.
اسلاید 6: آيا ديدگاه آرماني (چشم انداز) مشخصي براي توسعه فناوري اطلاعات درسازمان خود داريم؟ آيا ماموريت مشخص و سياست ما در توسعه فناوري اطلاعات در سازمانمان معلوم است؟ اگر موارد فوق مشخص نيست هزينه كردن در اين زمينه بيمورد است. Vision
اسلاید 7: دورنماي مشخصي كه در عين جامع بودن، در بياني ساده و شفاف ارائه شود ، جنبه شعاري داشته و بتوانند شور، انگيزه و هماهنگي لازم را در همسو كردن فعاليتهاي يك سازمان براي انجام رسالتي خاص، بوجود آورد. (رسالت خاص ما توسعه فناوري اطلاعات در استانها )تعريف ديدگاه آرماني (Vision)
اسلاید 8: فنّاوري اطلاعات ويژگيهاي فنّاوري اطلاعات (Informative Technology) :مادّه اوليه آن اطلاعات (مادّه خام ذهني) است.موتور محرّكه آن كامپيوتر است. محصول نهايي آن تجربي است.محدود به موقعيت مكاني نيست.تأثير مخرّب زيست محيطي ندارد.
اسلاید 9: ويژگي فنّاوري اطلاعات عبارت فنّاوري اطلاعات بكرّات در زمينه هاي نو و جديد در معاني مختلف به كار مي رود و شايد بتوان گفت تنها توافقي كه بر معناي آن وجود دارد آن است كه فنّاوري اطلاعات موضوعي داغ است!
اسلاید 10: General Overview of ICT in IRAN
اسلاید 11: World-wide IT market annual growth by region, 2003-2005, in %
اسلاید 12: World-wide IT market by region, 2004*incl. Eastern Europe
اسلاید 13: World-wide ICT market by region, 2004*incl. Eastern Europe
اسلاید 14: اقتصاد دانش محور چرا؟ استفاده از فناوري اطلاعات، رايانه، اينترنت در تمام توليدات و بخشهاي اقتصادي. دانش مهمترين فاكتور توليد در كنار سرمايه، كارگر، زمين و سازمان اقتصادي است. ICT مهمترين عامل سرعت دسترسي و توليد دانش را است. دولت الكترونيكي و تجارت الكترونيكي وجوه غالب در اقتصاد دانش محور ميباشند. بهبود دائم فناوري و خلاقيت باعث توسعه اقتصادي ميباشد. فشارهاي جهاني شدن اقتصاد دانش محور و فناوريهاي جديد باعث افزايش رقابت و خلاقيت ميشود.
اسلاید 15: چرا بايد به اقتصاد دانش محور توجه كنيم؟ فرصت استفاده و پشتيباني از منابع اقتصادي جهان را خواهيم يافت. از تجربه كشورهاي پيشرو در اين زمينه استفاده خواهيم كرد كه بعضا مانند كره جنوبي، در 20 سال قبل شرايطي مانند ما داشتهاند. هرچه زودتر وارد اقتصاد دانش محور شويم شانس بدست آوردن تجربه بيشتر و توان رقابت بهتر را خواهيم داشت. شناخت سريعتر ما از اقتصاد دانش محور باعث ميشود در برنامه توسعه چهارم كشور استراتژيهاي مناسب با نياز زمان را در اقتصاد كشور انتخاب كنيم. باز شدن درهاي كشور بر اثر فشار اقتصاد دانش محور امري اجتناب ناپذير است، لذا هرچه زودتر آنرا درك و با آن آشنا شده و آنرا بكار بگيريم بهتر است. اقتصاد مبتني بر دانش خدمات مناسب با زمان كمتر و سود بيشتر را درپي خواهد داشت و لذا اجتناب از آن ممكن نيست.
اسلاید 16: موجهای تغييرات اقتصادیاستاندارد زندگیزمان دوره های زمانی مربوط به هر مقطع موج بيوتک2025-2015موجبيوتکموج اطلاعاتی2000-1960موج کشاورزی موج صنعتی1850-1750
اسلاید 17: انقلاب صنعتي انتقال به اقتصاد مبتني بر دانش در درون انقلاب صنعتي توليد انبوه تغيير ساختار برنامه كسب ثروت First Second Third برندگان صاحبان سرمايه فراوان Carnegie in early 20th Century Ford in 1920’s The Japanese in 1980’s To be “Better, Faster, Cheaper, and Smarter” with less resources: افزايش توليد برندگان دارندگان تكنولوژي خودكار سازي صنعت Large amount of capital readiness provide opportunities for: برندگان صاحبان تكنولوژي هوشمند متكي بر دانش Knowledge management Process reengineering Precision technology Bio-material technology Renewable resources and energy Rainforest Knowledge Steam powered engine literally drives development. Given the technology of the time, the steam revolution could not occur in places without coal. England’s access to coal supplies was part of the reason the industrial revolution began there. Access to technology on machineries and sources of energy move the industrial revolution to Germany and America in the later years. Source:Lester Thurow Nordin Othman.
اسلاید 18: اقتصاد مبتني بر دانش Source: Nordin Othman. Reordering and reassembling the economic building blocksAutomating 1960 1970 1980 1990 2000 2010 Convergent Technology (ICT) Computer Technology (IT) Knowledge Economy (K-economy) Year Mobile Convergent Technology Production Economy (P-economy) Rapid and global discontinuous change in businesses and the economy in vying for leadership in the K-economy Period of economic hyper-competition Informating Knowledging Industrialized (Hi-Tech) EconomyDigital Economye-Economym-EconomyFull Economic TransformationEmergent Knowledge Economy
اسلاید 19: The knowledge economy is a very different paradigm from the previous agricultural, industrial, or service economies. It is one that rests on the value of human potential and how it might be systematically leveraged for the benefit of mankind. The challenge is to determine the integral linkage between human potential and economic performance .K-economy
اسلاید 20: K-economy = ICT (Business + Strategy) ∫ Capability = i Capability = j K-economy as multiplier function effect of Information-Communication Technology on Business and Strategy capabilities.K-economy
اسلاید 21: تجارت الكترونيكي مقدمه اقتصاد دانش محور است. با حضور ICT در سازمانهاي اقتصادي هم شكل فيزيكي، هم ماهيت رويههاي كاري و هم نحوه برخورد دولت با بخش خصوصي عوض خواهد شد. بايد آمادگي لازم را در اين زمينه ايجاد كنيم. ارتباط تجارت الكترونيكي و اقتصاد دانش محور
اسلاید 22: Iran 7.6 %
اسلاید 23: سيستم اطلاعات (IS) : سيستم اطلاعت مديريت MIS سيستم پشتيبانی تصميم گيری DSS سيستم پردازش داده TPS سيستم اطلاعات مديران عالیEIS سيستم خبره ES سيستم پشتيبانی گروه کار WGSS هوش مصنوعی AI
اسلاید 24: هوش مصنوعی شامل برنامه نويسی خودکار ، سيستم های خبره و ترکيب ادراک و فراگيری به درون کامپيوتر و ديگر وسايل نظير روباتها است . تمام اين زمينه ها می توانند به امور بازرگانی منفعت رساند . سيستمهای خبره روش جديدی در حل مسئله ارائه می نمايد .سيستم خبره يک برنامه کامپيوتری حاوی دانش يک شخص متخصص است و فرصتی را در اختيار مديران قرار می دهد تا تصميمات بهتری را نسبت آنچه آنها بطور عادی قادر به انجام آن می باشند اتخاذ نمايند .هوش مصنوعی
اسلاید 25: موتور توسعه مورد استفاده توسط تحليل گر سيستم ها و متخصص جهت اتخاذ سيستم مبنای علمی ، که برخی وسايل نمايش علم ، نظير دستورات جهت توصيف قلمرو مسئله را استفاده میکند.موتور استنتاج که استدلال بر مبنای علمی را انجام می دهد .رابط استفاده گر که به استفاده گر در ورود اطلاعات و دستورالعملها و دريافت راه حلها و توضيحات کمک می کند .سيستم خبره شامل 4 قسمت ميباشد :
اسلاید 26: سيستم خبره DSS MIS داده پردازی برخی از راه حلهای تهيه شده توسط مدير برخی از راه حلهای تهيه شده بوسيله کامپيوتر مدل يک سيستم خبره
اسلاید 27: سيستم های خبره می توانند از مديران انتظار اقدام در سطح بالاتر را داشته باشند .سيستم ها ابزارهايي برای توسعه دانش مديريت و نگهداری آن در شرکت را برای مدت طولانی تر فراهم می نمايند .درنتيجه افزايش توانايي مديران در حل مساله از طريق استفاده از سيستم های خبره ، موسسه از عملکرد کلی بهتری بهره مند می گردد .مزايای استفاده از سيستمهای خبره برای موسسه ها
اسلاید 28: مديرانی که از سيستم های خبره استفاده می کنند ، مسائل را بهتر ، سريع تر حل نمايند .توانايي و عملکرد يک مدير را در قلمرو يک مسئله خاص بهبود می بخشد .کامپيوتر می تواند دانش مورد نياز برای حل مسئله را با سرعت الکترونيک بکار برد .مزايای استفاده از سيستمهای خبره برای مديران
اسلاید 29: علم متناقص را نميتوانند کنترل نمايند . ( به دليل تغيير عملکرد انسانی )سيستم های خبره نمي توانند مهارتهای غير استدلالی را بکار برند . محدوديتهای سيستم های خبره
اسلاید 30: سيستم اطلاعات بازاريابی(MIS)بازده تحقيق و فرصت بازارتجزيه و تحليل اطلاعاتنوع اطلاعات بدست آمدهبررسی بازار1- تجزيه و تحليل وضعيت فرصتهای بازاريابیپيش بينا فروشاندازه فروشروند مصرف2- شناخت استراتژيهاو برنامه ريزيهای اجرايیکالا و کيفيتتوزيعبسته بندیاطلاع رسانی و تبليغات3- تخصيص منابع و اجرامنابع مالیمنابع پرسنلیمنابع فنی4- کنترلموجودی انبارهزينه هافروشسودارزيابیبازنگریتغيير استراتژی و برنامه(بازاريابی دوباره)1-کمی2-کيفی1- مصرف کنندهجغرافيايیبيوگرافیروش زندگینياز گرايشقصد 2- سيستم توزيعتوزيع کنندگانعمده فروشیخرده فروشیقيمت3- محيطرقبافرهنگمسائل سياسی و قوانينتکنولژیاقتصاد4- عمليات داخلیبخش توسعهتوليدات مديريت نيروی انسانیمنابع مالیدفاتر و پرونده های داخلی شرکت1-محيط خارجی 2- تحقيقات بازاريابی
اسلاید 31: سيستم اطلاعات بازاريابی الکترونيکیLimited accessCustomersPartnersChanel membersInternalSecondaryprimaryFull access:MarketingDecisionmarkersInformation NeedInformation Distribution ِ Product dataMarketing intelligence dataCustomer/prospect dataEmployee/partner networkMarketing analysis/reportsMarketing Databases
اسلاید 32: بکارگيری IT در مديريت بازار
اسلاید 33: اثر فن آوری بر بازاريابی :انقلاب خرده فروشی
اسلاید 34: محصولقيمتتشويقمکانافرادفرايندهاکيفيت شکل علامت تجاری مشخصه خاص تمايز ترکيب پشتيبانی خدمات مشتری لزوم استفاده در دسترس بودن داشتن ضمانتموضع يابی فهرست تخفيف اعتبار روشهای پرداخت اجزا مجانیارتباطات بازاريابی ترغيب افرادترويج فروشروابط عمومیعلامت تجاریبازاريابی مستقيمکانالهای خريد و فروشحمايت از فروشتعداد کانالکانالهای تفکيک شدهتاکيد بر افراد در فعاليتهای بازاريابیتاکيد بر افراد در ارتباط با مشتریاستخدامفرهنگ/ ذهنيتآموزش و مهارتپاداشتا کيد بر مشتریهدايت تجاریحمايت و پشتيبانی بوسيله IT ويژگيهای خاص طرحتحقيق و توسعهاستفاده از اينترنت در آميخته بازاريابی
اسلاید 35: مديريت استراتژيک بازاريابیچشم اندازماموريتفرصتها و تهديد ها4P تعين تاکتيکهای تعين استراتژی بازاريابینقاط ضعف و قوتجايگاه شرکت در سالهای آيندهرشد محصولرشد بازاررسوخ در بازارتنوع همگنتنوع ناهمگنرسالتاهداف جسورانهارزشهاPricePlaceProductPromotionامکانات مالی - تحقيق و توسعه توانايی ها-سطح دانايی کارکنانفرايندها – رضايت مشتری
اسلاید 36: استراتژي بازاريابی4P تاکتيک هایآگهی تبليغات – روابط عمومی-فروش شخصی- پيشبرد فروشقيمت- تخفيفات – کسورات- زمان پرداختشرايط اعتبار تنوع محصول-کيفيت – ويژگی- بسته بندی – سايز- نام تجاری- خدمات پس ازفروشکانال توزيع- مکانهای عرضه – حمل و نقل- پوشش کالا- جور بودنpromotionpriceproductplace
اسلاید 37: همة شركتهاي كوچك و بزرگ از عهده آن برمي آيند. هيچ محدوديت واقعي براي فضاي تبليغات وجود ندارد . دسترسي به اطلاعات و بازاريابي آن سريع است. وب سايت ها توسط هر كس و در هر كجا قابل رويت است. خريد مي تواند به صورت محرمانه و خيلي سريع انجام گيرد. بازاريابي الكترونيكي
اسلاید 38: اصول طراحی کسب و کار الکترونيکیاصل اول : استراتژی – مردم (مردم جديد ) ، فرآيند ها و تکنولژی هااصل دوم : اجزاء طرح کسب و کار : لازمه های کسب و کار، سمت و سوی صنايع ، اصول کليدی طراحی و نقاط اتصال اصل سوم : فرآيند طراحیاصل چهارم :طراحی کسب و کار بايد محرک استراتژی کسب و کار الکترونيکی و فن آوری باشد. که شامل : الف ) مدل کسب و کار ب ) استراتژی کسب و کار الکترونيکی ج) طراحی IS د)فرآيندهای کسب و کار ه ) کاربرد و) طراحی سيستم های پشتيبانی اصل پنجم: فرآيند استراتژی کسب و کار الکترونيکی بحرانی است.: تاکيد بيشتر روی استراتژی با بر روی توسعه بازار
اسلاید 39: شکل اينترنت،اينترانت و اکسترانتEXTRANETفروشندگان/عرضه کنندگانتوزيع کنندگان، بانکهامراکز مشاورهINTRANETمديريت، کارکنان، مراکز توليد،ساير بخشهاINTERNETمصرف کنندگانرقباجامعه
اسلاید 40: اينترنت رسانه ای با توان بسيار گسترده و بالاست که دارای فن آوری غير قابل پيش بينی است . اما شرکتهای نسبتاً کمی توانسته اند از آن به شکل موفقيت آميزی بهره برداری کرده وآن را در جهت مقاصد تبليغات خود به کار گيرند. جذابيت اينترنت در وهله اول بدليل آن است که از طريق آن به شکل مستقيم و يک به يک می توان با تک تک مصرف کنندگان ارتباط بر قرار کرد. در تئوری , سازمانها و مصرف کنندگان می توانند با استفاده از اين دستاورد , کالا خريداری کنند , به تبادل اطلاعات بپردازند و به پژوهشهای ارزشمند دسترسی يلبند. پيش بينی می شود تا سال 2003 , ارزش مبادلات تجارت الکترونيکی بالغ بر 2تريليون دلار برسد هر ماه حدود 235 هزار سايت به اينترنت اضافه مي گردد.و هر 9 دقيقه يک حوزه اينترنتی اضافه مِِِی گردد جهان الکترونيک: e – commerce e – business e – government e – banking e - money اينترنت در هزاره سوم
اسلاید 41: EB= EC + BI+ CRM + SCM + ERP کسب و کار الکترونيکی = تجارت الکترونیکی + هوشمندی (توانایی)تجاری + مدیریت روابط با مشتری + مدیریت زنجيره عرضه + برنلمه ریزی منابع شرکت
اسلاید 42: E-CRMHuman FactorMarketsBusiness ModelsTechnologyKnowledge Management
اسلاید 43: CRM (Customer Relationship Management) is a fundamental critical component for planning and development of strategic applications. It is a new application of computer-based science in case of increasing the selling and revenue of organization.(Corner,2002)Moreover, CRM is about creating a meaningful relationship with customers and satisfying their needs and it is important as understanding customers.SCM (Supply Chain Management) is a process that makes an opportunity for companies to buy, make, store, ship, and sell products and services. The supply chain management is profitable when communicating every where in the most efficient manner.(Ferries , 2000)Last but not least, ERP (Enterprise Resource Planning) refers to back office operations such as order entry, purchasing, invoicing, and inventory control. ERP systems allow organizations to optimize business processes while lowering cost.
اسلاید 44: 1. on-line/real time information throughout all the functional areas of an organization 2. data standardization and accuracy across the enterprise3. best-practices included in the applications the efficiency they force an organization to undertake the analysis and reporting that can be used for long term planningThe analysis and reporting that can be used for long term planning5 major ERP benefits :
اسلاید 45: Information entered once into system Forces use of best practices Allows customization Based on reliable file structure Provides functionality to interact with other modules Provides tools for adhoc inqueries ADVANTAGES
اسلاید 46: Petrochemistry
اسلاید 47: CheMatchService : Global Trade , auction , Spot purchases Finalize deals onlineProduct Focus : Aromatics , Methanol , Plastics , FuelsClients : BP Chemicals , BASF Methanx , Dow Europe , PPGFunctions : Real time pricing , Business Inteligence , Peer to Peer collaboration.
اسلاید 48: ChemConnectService : Global TradingProduct Focus : Chemicals and PlasticsClients : Dow , Rohm & Hass Air Products , EastmanFunctions : Sell products Do not provide transPortatin logistics Bullentin board
اسلاید 49: ChemConnect
اسلاید 50: metrovision
اسلاید 51: راه حل برای شرکتها 1- ملحق شدن به سايتهای منتخب که مزيت آن پايين بودن هزينه و قابليت سفارش و فروش خواهد بود .2- بوجود آوردن يک سايت شخصی که با حمايت بازاريابی و برای خدمات ويژه با هزينه بالا را شامل خواهد بود .
اسلاید 52: END of Session 2
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.