فناوری در سازمان
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
امتیاز
فناوری در سازمان
اسلاید 1: 1 فناوري در سازمان به نام خدا ارائه دهنده: حسين صابريمرکز آموزش مديريت دولتي آذرماه 89
اسلاید 2: علم و پژوهشعلم، ابزار کشف حقيقت و محصول تحقيق و پژوهش است.پژوهش در دنياي امروز فعاليتي جدي و ضروري است؛ زيرا نتيجه آن علم و فناوري است و اين دو، منشا ثروت و قدرت هستند.پژوهش يکي از ارکان ارتقاي علمي کشورهاست؛ اگر بخواهيم فناوري داشته باشيم، بايد پژوهش داشته باشيم.2
اسلاید 3: علم وفناوريعلم کوچک مبتني بر کار فردي است.علم بزرگ، علم سازماندهي شده و هدفمند مبتني بر کار گروهي و عمل است که منجر به فناوري مي شود.حاکم شدن پاراديم علم بزرگ موجب ظهور ابزارها و فناوري جديد شد.3
اسلاید 4: تعريف تکنولوژي يا فناوري تکنولوژي يا فناوري به معناي کاربرد منظم معلومات علمي و ديگر آگاهيهاي نظام يافته براي انجام وظايف عملي است. تکنولوژي کاربرد عملي علم و ابزاري براي کمک به تلاش انسانهاست که تأثير بسزايي بر توسعه جوامع بشري دارد.4
اسلاید 5: درخت توسعهيکي از مفاهيم علم بزرگ درخت توسعه است. براي توسعه بايد نهال توسعه را کاشت و آن را شکل داد.کشوري مي تواند در توسعه پايدار موفق باشد که فناوري را بعنوان محصول اين درخت بپذيرد.5
اسلاید 6: درخت توسعهفناوري ميوه درخت توسعه است.فناوري شاخه هاي مختلفي دارد. شاخه هاي کوچکتر آن در علوم فني و مهندسي و شاخه هاي بزرگتر آن در علوم پايه است.تنه درخت توسعه: آينده پژوهي + سياست گذاري + مديريتريشه درخت توسعه: فلسفه، جامعه شناسي، علوم شناختي6
اسلاید 7: جهان متفاوت امروز ويژگي کليدي عصر دانايي تغيير استخصيصه اصلي اين تغيير سرعت تغيير استتحقيقات نشان مي دهد در 20 سال اول قرن 21 ميزان تغييرات برابر کل تغييرات قرن 20 خواهد بود و سرعت اين تغييرات و تعداد آنها فزاينده است.7
اسلاید 8: روندهاي تکنولوژي از 2010 تا 20508
اسلاید 9: روندهاي تکنولوژي از 2010 تا 2050افزايش ضريب هوشي ماشين هاتوسعه پردازش هاي شبکه اي و توزيع شدهمحاسبات و پردازش هاي کوانتومي، سيار، فراگير، ابري و فوق سريع کامپيوترهاي مولکولي فوق سريع مبتني بر فناوري نانوهوش مصنوعي و رباتيک (نانو ربات ها)مديريت دانش (يادگيري سازماني)سايبرنتيک 9
اسلاید 10: جنبه هاي مختلف سازمان10
اسلاید 11: عوامل مؤثر در تغييرات سازماني11
اسلاید 12: فشار فناوري و کشش بازار12بررسيها نشان ميدهد كه در توسعه فناوري دو عامل موثرند:يكپارچهسازي اين دو عامل، روند تغيير، و در نتيجه بروز نوآوري را تسريع ميكند. فناوريكشش بازارفشار علم و فناوري فشار فناوري چشماندازهاي جديدي به سوي توسعه صنعت و رشد اقتصادي ميگشايد. كشش بازار موجب توسعه افزايشي و تدريجي ميشود.كشش بازارفشار فناوريطرح نياز از طرف بازارانتخاب پاسخ مناسبتوسعه فناوري مناسبايده اوليهنوآوري فناورانه(كه در يك محصول يا خدمات ظاهر ميشود)تجاري كردن
اسلاید 13: نقشه راه فناوري نقشه راه رهنگاشت فناوري مسير يا مسيرهايي را از حال به آينده به تصوير ميكشد كه در آن سازمانها و تصميمگيران ميتوانند به شناسايي، انتخاب و توسعه فناوريهاي مناسب با ريسك پايين مبادرت ورزند. نشانگر موقعيت ها، مسيرها، فاصله ها و راه ها در حد مطلوبي از جزييات است.
اسلاید 14: فناوري ها و دانش لازم براي توسعه محصولات و خدمات مورد نياز طريقه نمايش نقشه راهمشتري، بازار، رقبا، محيط، صنعت، روندها، پيشران ها، تهديدات، راهبردها، قابليت هامحصولات، خدمات، سيستم ها، سکوها، کاربردها، قابليت ها، عملکردها، ويژگي ها، اجزا، فرايندها، فرصت ها، مخاطراتدانش، فناوري، مهارت، شايستگي هاي فردي، منابع مالي، تامين کنندگان، شرکا، زيرساخت ها، سازمان ها، استانداردها، پروژه هاي تحقيق و توسعهپيشرانپاسخگومنابع14
اسلاید 15: الگويي نمونه براي تدوين نقشه علم و فناوري
اسلاید 16: ساختار نقشه راهبازار/ روندها، پيشرانها، مسايل كليدي و عدمقطعيتهاتكامل عملكرد موردنياز و مطلوب سامانهي حملونقل جادهايپاسخ فناورانهي موردنياز و مطلوب شامل نيازهاي تحقيقاتياکنون5 سال بعد10 سال بعد15 سال بعد20 سال بعدچشم اندازپيشران ها و روندهامعيارهاي عملکردي و اهداففناوري و تحقيق
اسلاید 17: 17
اسلاید 18: مدرس : مهندس حسين صابري18
اسلاید 19: عناصر کليدي نقشه راه فناوري کرهتدوين 5 چشم انداز مليچشمانداز 1: ساخت جامعهي آگاه - دانا - هوشمند (با ايجاد هوشمندي، قابليت انتقال و كاربري آسان در خدمات IT، بتوان گسترهي متنوعي از نيازهاي افراد جامعه را برآورده كرد. )چشمانداز 2: هدفگيري در زيست-سلامتي (توجه مضاعف به مراكز درماني با كيفيت بالا و همچنين درمان و تشخيص پيشگيرانه در زمان كم )چشمانداز 3 : پيشروي در حوزهي انرژي و محيط زيست (طراحي و ساخت سيستمهاي كارا و پايدارِ توليد و بهرهبرداري از انرژي )چشمانداز 4 : ارتقاي ارزش صنايع فعلي کره (معناي ايجاد رشد اقتصادي پايدار از طريق تقويت قدرت رقابت صنايع در عرصههاي بينالمللي )چشمانداز 5 : بهبود اعتبار و امنيت ملّي (كره جزء ده كشور مطرح در زمينهي هوافضا قرار گيرد و همچنين در فرآوردههاي غذايي از نظر ملّي خودکفا شود. )
اسلاید 20: تغييرات فناوريمدرس : مهندس حسين صابري20هر سازماني در راستاي انجام وظايف خود از فناوري هاي مشخصي استفاده مي کند. يکي از مهمترين آنها فناوري اطلاعات است که پيوسته زمينه ساز تغييرات جديد شده است.کاربرد فناوري جديد از سوي رقباارزان تر بودن فناوري جديدکاراتر بودن فناوري جديدبالا رفتن انتظار مشتريانبالا بودن پشتيباني از فناوري هاي قديمي
اسلاید 21: پشتيباني فناوري اطلاعات21فناوري اطلاعاتسازمان و واکنش هاي سازماني فشارهاي کسب و کار
اسلاید 22: چرا فناوري اطلاعات؟مهمترين فراهم کننده کسب و کار سازماني است.عامل تسريع کننده تغييرات بنيادي در ساختار و عمليات و مديريت سازمان محسوب مي شود.خالق تحولي عظيم در مسير فعاليت هاي کسب و کار است.تسهيل کننده حرکت به سوي دولت الکترونيک، اقتصاد ديجيتالي/ اقتصاد جديد است.خلق مزيت راهبردي22
اسلاید 23: اثرات فناوري اطلاعات در سازمانعکس العمل در برابر فشارهاي موجوددفاع از سازمان در برابر فشارهاي آيندهبهره برداري از فرصت هاي ايجاد شده ناشي از تغييراتفناوري اطلاعات مي تواند اکثر واکنش ها را تسهيل کند23
اسلاید 24: تأثيرات فناوري اطلاعات در سازمانارتقاء بهره وري 51%کاهش هزينه ها 39%بهبود تصميم گيري 36%مؤثرتر کردن ارتباط با مشتري 33%توسعه برنامه هاي راهبردي جديد 33%24
اسلاید 25: 25مقدمهفناوري اطلاعات و ارتباطات تحول در شئون مختلف جوامع بشري ارتقاء سواد عمومي به سواد ديجيتالي افزايش انتظارات به سبب زيستن با فناوري و زندگي در فضاي سايبر و شبکهپاسخگويي را دشوار و منوط به سازمان هاي توسعه يافته و مدرن کردنقش IT از اطلاع رساني و کاهش هزينه ها فراتر رفته و به عنوان ابزاري توانمند ساز (Enabler) در اختيار سازمان ها و مديران قرار گرفته استتفکر معماري Architecture Thinkingمعماري : (IEEE 610.12) : توصيفي فني از يک سيستم که نشاندهنده ساختار و اجزاء آن، ارتباط بين آنها و اصول و قواعد حاکم بر طراحي و تکامل آنها در گذر زمان باشد. چهار چوب هاي معماري: روشي براي تفکر سازماندهي شده در برابر سيستم هاي پيچيده و بزرگ است. IT انديشه و دانشي است کاربردي، براي آنکه اصول، رويه و کار با اطلاعات در يک آهنگ سيستماتيک بصورت متحد رفتار کنند. معماري اطلاعات Information Architecture Information Technology
اسلاید 26: 26معماري اطلاعات چيست؟روش صحيح انتخاب و ارائه اطلاعات است که کاربران را در راهبري اطلاعات ياري مي کند. Richard Saul Wurmanبه منظور کاوش و مديريت موفقيت آميز اطلاعات در سازمان و سيستم هاي سازماني، راهبري و جستجوي اطلاعات است.Louis Rosenfeld and Peter Morvilleاطلاعات را به صورتي که قابل کاوش و استفاده کاربران باشد سازماندهي مي کند.Info.Design’s “real-life” definitionپردازش سيستماتيک مبتني بر پرسش براي ايجاد محصولات ارتباطي است که امور کاربران را اصلاح و بهبود مي بخشد. Info.Design’s “academic” definitionغير قابل مشاهده است (محصول فيزيکي نيست ) چرا که مرتبط با ساختار اطلاعات است و نه روش نمايش اطلاعات.Jakob Nielsen
اسلاید 27: 27يكي از مسائلي كه سازمانهاي بزرگ با آن مواجه هستند، تنوع و حجم بسيار زياد اطلاعاتي است كه در بخشهاي مختلف سازمان، در گردش است. در سراسر دنيا در اينگونه سازمانها، سالانه بودجه قابل توجهي صرف توليد، نگهداري و دستيابي به اطلاعات مي شود. در صورتي كه گردش اطلاعات در يك سازمان فاقد نظم و قانون مشخص و مدون باشد، مسئله گردش اطلاعات، تبديل به يك مشكل جدي خواهد شد، و اين اتفاقي است كه براي بسياري از سازمانهاي بزرگ در سراسر دنيا روي داده است. راه حل تبديل يك سيستم نامنظم اطلاعاتي به يك سيستم كاملا منظم اطلاعاتي، معماري اطلاعات ناميده مي شود. اين راه حل نگرشي واحد به نظام اطلاعاتي يك سازمان است به اين معني كه اگرچه اطلاعات در سيستم هاي متعدد و به شيوه هاي مختلف در حال گردش هستند، اما در ديد كلان، تمام اين مجموعه كثير، يك سيستم واحد را كه در هماهنگي كامل با يكديگرند تشكيل مي دهند. اين وحدت، موجب ايجاد نظم و يکپارچگي لازم در نظام گردش اطلاعات خواهد شد. لزوم و تأثير معماري اطلاعات ( ( Information Architecture برنامه ريزي و يکپارچه سازي منابع سازمان ارتقاء و بهبود شيوه هاي مديريت سازمان توسعه IT در سازمان توسعه و تغيير ساختار و مآموريتهاي سازماني توليد اطلاعات و دانش به روز در سازمان اخذ تصميم هاي مهم در سازمان خلق سازمانهايي مدرنحل نگرانيها و دشواري هاي مديريت و مديران 0امکان دسترسي سريع به اطلاعات مورد نياز در زمان احتياج ارتقاء بهره وري سازماني0 پاسخگويي به انتظارات تصميم گيري صحيح و دقيق انطباق گردش کار و اطلاعات در سازمان توسعه IT و هماهنگ شدن اطلاعات با مأموريت هاي سازمان مقوله اي جديد با عنوان (( معماري اطلاعات )) در سازمان ها را گشود.
اسلاید 28: 28چند سؤال؟
اسلاید 29: 29طرح معماري مناسب براي يك سازمان نيازمند شناخت صحيح از اهداف ، وظايف و رفتارهاي سازماني است زيرا معماري اطلاعات، سازماندهي اطلاعات، و سازماندهي رفتار بر روي اطلاعات است. از اين رو طراحي يك نظام معماري اطلاعات در لايه هاي مختلقي تدوين مي گردد.همه معماري هاي فوق تحت تأثير راهبردهاي مأموريتي فناوري اطلاعات در سازمان ها هستند.=معماري سازماني (Enterprise Architecture)از يک امر انتخابي به يک امر اجتناب ناپذير تبديل شده است و راهي ممکن و مطمئن براي يکپارچگي سازماني است.معماري سازماني Enterprise Architecture معماري برنامه هاي کاربرديمعماري اهداف و مأموريت هامعماري اطلاعاتمعماري فناوريچه اطلاعاتي براي حمايت از مأموريت هاي سازمان لازم است ؟چه سيستم هايي براي مديريت اطلاعات لازم است ؟چه فناوري هايي جهت حمايت از سيستم هاي فوق لازم است ؟مدل معماري سازمانيشناسايي و توصيف حوزه هاي مأموريتي و وظايف سازمان استمعماري داده هاچه داده هايي براي حمايت از مأموريت هاي سازمان لازم است ؟
اسلاید 30: نماي تحليلي معماري سازماني30
اسلاید 31: مدرس : مهندس حسين صابري31تفاوت Enterprise و Organizatonهر Enterprise يک َOrganization است ولي عکس آن صادق نيست. Enterprise مأموريت محور است، در حاليکه Organization وظيفه محور مي باشد. Enterprise از گستردگي جغرافيايي در سطح ملي يا منطقه اي برخوردار است، در حاليکه يک Organization الزاماً اين گستردگي را ندارد.يکي از خصوصيات مهم Enterprise وجود محوريت فناوري اطلاعات در آن مي باشد و بدون فناوري اطلاعات بي معني خواهد بود. Enterprise فرآيند محور است و بر همين اساس يکي از بارزترين خصوصيات آن بهبود و تکامل مداوم فرآيندها است.
اسلاید 32: 32سطح بهره وري موجودافزايش بهره وري افزايش فعاليت، زمان و تخصيص منابعانرژي حرکتزير ساخت فناوري اطلاعاتمهارت در دامنه کاريسرمايهاراده مديريتيسطح بهره وري دلخواهمعماري +جايگاه معماري در مسير دست يابي به راه حل
اسلاید 33: 33تعريف استنتاجي از معماري سازمانEA = TAEA = EWITAEA = BA+EWITAEIAEAAETAVALUESCOPE معماري فناوري به تنهايي براي نيل به اهداف IT سازمان کافي نيست. هر چه قلمرو معماري سازمان بيشتر باشد، پتانسيل رشد و تعالي سازمان بيشتر خواهد شد. معماري سازمان هاي بزرگ نمي تواند بسادگي بسوي کنترل متمرکز پيش رود و يا کشانده شود. تشريک مساعي و همکاري آري – متمرکز شدن خير
اسلاید 34: 34تعريف استنتاجي از معماري سازمانEA = TAEA = EWITAEA = BA+EWITA کاهش هزينه ها کاهش پيچيدگي افزايش همگرايي تحرک کارمندان کاهش هزينه هاي آموزش همکاري در قسمت هاي مختلف سازمان دسترسي مشترک به اطلاعات افزايش تعاملات در سازمان حذف برنامه هاي تکراري و مشابه افزايش ارزش مديريت قدرت تغيير در استراتژي تعاملات پاسخ سريع و تغيير در قدرت پردازش پيشرفت تدريجي خلق فرصت هاي سازماني افزايش آگاهي مسير استراتژيک براي هويت سازمان هرچه قلمرو معماري سازمان مؤلفه هاي بيشتري را در برگيرد پتانسيل هاي رشد و تعالي سازمان افزايش خواهد يافت.
اسلاید 35: 35تقسيم بندي سازمان ها از نظر کارايي ITهزينه کنندگان بزرگ در IT13%عقب افتادگان در IT49%ستاره هاي IT27%هزينه کنندگان محتاط در IT11%بر مبناي تحقيقات گروه Info TechPerformance = Efficiency * Effectivenessکفايت در ITاثر بخشي در IT کاهش هزينه ها بالا بردن کيفيت در استفاده از منابع مالي و زماني ميزان مؤثر بودن کار درحوزه کلان رسيدن به اهداف نهايي موفقيت کلي سازمان
اسلاید 36: 36اجزاء اصلي معماري سازمانيData / InformationApplication/SoftwareTechnical / IT & Infrastru.Organization چه چيز:: ؟ موجوديت ها چطور:: ؟ سيستم هاي اطلاعاتي کجا:: مکان ها موجوديت هافرآيندهاشبکه هافرآيندهاشبکه هاموجوديت ها
اسلاید 37: مدرس : مهندس حسين صابري37سازمان و معماري سازمان (Enterprise& Enterprise Architecture)سازمان: مجموعه اي متشکل از تعداد زيادي از واحدها که از طريق تبادل اطلاعات با هم ارتباط دارند. داراي يک مأموريت مشخص در حيطه کسب و کار است. در آن اشتراک اطلاعات اهميت دارد. واحدها و منابع سازماني به منظور پشتيباني از مأموريت سازمان هماهنگ مي شوند. معماري سازمان: سازمان مجموعه اي از مدلها، نمودارها يا محصولات توصيفي است که براي تشريح يک سازمان ايجاد شده اند. سازمان مي تواند بر اساس اين مجموعه مجهز به فناوري اطلاعات شود.
اسلاید 38: 38سيستم هاي اطلاعاتي سيستم هاي اطلاعاتي؟ به سيستمي که قادر به گردآوري، پردازش، ذخيره، تحليل و انتشار اطلاعات براي هدفي خاص است. يک سيستم اطلاعاتي مي تواند از يک يا چند سيستم اطلاعاتي کوچک تر که برنامه هاي کاربردي ناميده مي شوند تشکيل شود. از اهداف اساسي سيستم هاي اطلاعات پردازش اقتصادي داده و تبديل آن به اطلاعات و دانش است.برنامه هاي کاربردي : يک برنامه کامپيوتري است که به منظور پشتيباني از يک کار خاص يا يک فرآيند سازماني (مانند محاسبه حقوق) يا در بعضي مواقع يک برنامه کاربردي ديگر، طراحي مي شود. سيستم اطلاعات دپارتماني: به مجموعه برنامه هاي کاربردي در يک دپارتمان گويند. (مانند سيستم اطلاعات منابع انساني)سيستم اطلاعات سازماني: ساختاري که در آن تمامي افراد سازمان به شبکه متصل شده و در کليه نقاط سازمان قادر به برقراري ارتباط و دسترسي به اطلاعات باشند.
اسلاید 39: 39طبقه بندي سيستم هاي اطلاعات بر مبناي سطوح سازماني سيستم هاي اطلاعاتي که از ساختار سازماني پيروي مي کنند عبارتند از:1: سيستم هاي کارکردي(بخشي): به يک حوزه اجرايي مربوط است و شامل وظايف معمول و تکراري است. (مانند صدور ماهيانه فيش حقوقي) 2: سيستم هاي سازماني: تمام سازمان و يا چندين اداره را سرويس دهي مي کند. (مانند سيستم هاي اطلاعاتي برنامه ريزي منابع سازمان)3: سيستم هاي بين سازماني: دو يا چند سازمان را به هم مرتبط مي کند (مانند سيستم هاي رزرواسيون خطوط هوايي)
اسلاید 40: 40شبکه هاي اصلي ارتباطي و پردازشي در سازمان ها1- شبکه اينترنت: سيستمي جهاني از شبکه هاي کامپيوتري است که با استفاده از پروتکل TCP/IP با هم مرتبط شده اند.2- شبکه داخلي( اينترانت): محصول پيشرفت طبيعي ترکيب سازمان و فناوري اينترنت است. زير ساخت شبکه ها ي داخلي به مرزهاي سازمان محدود مي شود و براي تأمين نيازهاي اطلاعاتي داخلي سازمان طراحي مي شود و غالباً به اينترنت نيز متصل است. اين شبکه ها قدرت تغيير ساختارها و روال هاي سازماني و کمک به مهندسي مجدد سازمان ها را دارد.3- شبکه هاي خارجي(اکسترانت): زير ساخت شبکه داخلي دو يا چند سازمان را از طريق فناوري اينترنت به يکديگر متصل مي کند.
اسلاید 41: 41برنامه ريزي سيستمهاي اطلاعاتي (Information Systems Planning)برنامهاي كه اهداف مشخص، استراتژيها، شرح پروژهها، منابع و زمانبنديها را براي طراحي، ايجاد و پيادهسازي معماري اطلاعات سازمان ارائه ميکند.
اسلاید 42: 42اصول و مفاهيم اصلي برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتيهر سيستم اطلاعاتي بايد بتواند از رسالت و اهداف سازمان پشتيباني كند.هر سيستم اطلاعاتي بايد بتواند نيازهاي كليه سطوح مديريت را تامين نمايد. هر سيستم اطلاعاتي بايد يكپارچگي اطلاعات را در سازمان تضمين نمايد. هر سيستم اطلاعاتي در صورت تغيير مديريت و يا سازمان بايد بتواند دوام يابد.
اسلاید 43: 43مأموريت در برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتيتأمين اطلاعات صحيح براي افراد شايسته در زمان مطلوبGetting the Right Information to the Right People at the Right Time
اسلاید 44: 44قدمهاي كلي برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتيشناسايي اهداف و استراتژيهاي سازماني شناسايي فعاليتهاو فرا يندهاي سازماني شناسايي اطلاعات ورودي و خروجي شناسايي سيستمهاي آماري و اطلاعاتي مورد نياز شناسايي و تعريف ارتباط سيستمها با يكديگرزمينهسازي ايجاد جريان آمار و اطلاعات زمينهسازي ايجاد يكپارچگي بين سيستمها
اسلاید 45: 45اهداف برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتي رعايت يكپارچگي فناوري اطلاعات وارتباطات (ICT)در برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتيايجاد يك چارچوب (معماري) اطلاعات به نحوي كه سيستمهاي اطلاعاتي را حتي المقدوربتوان جداگانه طراحي و ايجاد كرد كه با هم درتعامل اطلاعاتي باشند.
اسلاید 46: 46مقاصد برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتي كاربرد راهبردي فناوري اطلاعات مشخص كردن اطلاعات كليدي و بحراني روشن شدن معماري كلان اطلاعات براي حمايت از اهداف سازمان ايجاد روشي براياولويتبندي پياده سازي سيستمهاي اطلاعاتي
اسلاید 47: 47مزاياي برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتي 1- براي مديران ارشد : روش منطقي و معين براي كمك به حل مسائل مديريتي و كنترلي از ديدگاه منافع كلي سازمان رويكردي برنامهريزي شده كه امكان بازگشت سرمايهگذاري اوليه بر روي سيستمهاي اطلاعاتي را به دليل اولويتبندي و درك بهتر فرصتهاو تهديدها فراهم ميسازد. تأثير روند تغييرات فناوري بر برنامه استراتژيك سازمان بررسي جامع نيازهاي اطلاعاتي آينده بر اساس اهداف سازمان تعيين وضع موجود سيستمهاي اطلاعاتي و ارزيابي كارايي آنها ارزيابي، شناخت و اولويتبندي نيازهاي اطلاعاتي آينده سازمان توليد سيستمهاي اطلاعاتي مستقل از ساختار سازماني
اسلاید 48: 48مزاياي برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتي(ادامه) 2- براي مديران عملياتي و مياني : تأمين اطلاعات مورد نياز به صورت كامل و جامع سازوكارمناسب براي استفاده مشترك تمام كاربران روشن شدن اهداف، مقاصد و مسائل و مشكلات امكان افزايش كنترل مؤثر بر سازمان
اسلاید 49: 49مزاياي برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتي (ادامه) 3- براي مديران فناوري اطلاعات سازمان ارتباط مؤثر با مديريت ارشد سازمان و اخذ پشتيباني وي ايجاد يك معماري اطلاعات باز و قابل توسعه امكان پاسخگويي بهتر به نيازهاي اولويتبندي شده درگير كردن كاربران در تعيين اولويت سيستمها تنظيم بهتر سرمايهگذاري در زمينه منابع اطلاعات با استفاده از برنامهريزي كاهش هزينه نگهداري سيستمها
اسلاید 50: 50مشكلات سيستمهاي اطلاعاتي روشهاي متعارف ساخت سيستمها به صورت جدا از هم، مشكلات زير را دارد : عدم انطباق با اهداف واقعي سازمان عدم تطابق با اولويتهاي سازماني پاسخگويي كُند و ناكافي به نيازهاي كاربران عدم رضايت كاربران نهايي به دليل: سيستم براي رفع مشكلات اصلي آنها ايجاد نشده است . هزينههاي بالاي توسعه و تغييرات سيستم . ناتواني سيستم در انطباق با تغييرات سازمان.
اسلاید 51: 51مهمترين دغدغههاي سازمانها در بهرهگيري از سيستمهاي اطلاعاتي را ميتوان در موارد زير برشمرد: تشخيص دقيق نيازمنديهاي حال و آينده سازمان (با توجه به اهداف استراتژيک سازمان)اولويتبندي نيازهاي سيستمهاي اطلاعاتي زيرساختهاي مناسب استقرار سيستمهاي اطلاعاتي (سخت افزار- شبکه- تکنولوژي)يکپارچهسازي و يا جايگزيني سيستمهاي قبلي و سيستمهاي جديدجلوگيري از رشد جزيرهاي سيستمهاي اطلاعاتي در سازمان
اسلاید 52: 52طرح جامع فناوري اطلاعات (Information Technology Master Plan)برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتي (در قالب طرح جامع IT)، اين فرصت را براي سازمان ايجاد مينمايد که با رويکردي صحيح و بلندمدت نيازمنديهاي فناوري اطلاعات را در مجموعه خود (در زمان حال و آينده) شناسايي، دستهبندي، اولويتگذاري و سپس طبق يک برنامه مشخص مرتفع نمايد و نياز سازمان به بازنويسي سيستمها در بازههاي کوتاهمدت را حذف نمايد.طرح جامع فناوري اطلاعات (ITMP) در يك سازمان، راهبردي است كه چگونگي شكلگيري، استقرار و توسعه فناوري اطلاعات در آن سازمان را تبيين مي کند.
اسلاید 53: 53گامهاي اجرايي تدوين طرح جامع IT در سازمان هاگام اول : تدوين چشم انداز سازمان: براساس جهتگيريهاي استراتژيک، اهداف ميان مدت و بلندمدت سازمان و ديدگاه سازمان به مشتريان و ذينفعان خود، مستند چشم انداز سيستمهاي اطلاعاتي در سازمان تدوين ميگردد. گام دوم: ارزيابي سيستمهاي اطلاعاتي سازمان: در اين ارزيابي سيستمهاي اطلاعاتي موجود سازمان بررسي، تکنولوژيهاي مورد استفاده، هزينههاي صورت گرفته و پروژههاي جاري فناوري اطلاعات سازمان به تفکيک ارزيابي و مستند سازي ميگردند. گام سوم: ارزيابي ساختار و فرآيندهاي جاري سازمان: در اين ارزيابي ساختار موجود سازماني و فرآيندهاي فعلي سازمان بررسي و در صورت نياز فرآيندها براساس استانداردهاي بين المللي مدلسازي و اعتبار سنجي ميگردند. گام چهارم: تحليل اثرات فناوري اطلاعات برکسب و کار سازمان: تحليل نيازمنديهاي اطلاعاتي کسب و کار، ارزيابي پتانسيلهاي فناوري اطلاعات جهت پوشش اين نيازمنديها و رشد کسب و کار در اين گام صورت ميپذيرد.
اسلاید 54: 54گامهاي اجرايي تدوين طرح جامع IT در سازمان هاگام پنجم: تدوين معماري فرآيندهاي سازمان: در اين گام وضعيت مطلوب فرآيندهاي سازمان براساس ساختارهاي مستند شده در مراحل قبلي، تدوين و مستندسازي ميگردد. گام ششم: تدوين معماري سيستمهاي اطلاعاتي: با توجه به مدل معماري فرآيندهاي سازمان و براساس نيازمنديهاي اطلاعاتي کسب و کار سازمان، معماري نرمافزاري سيستمهاي اطلاعاتي مطلوب سازمان و همچنين مدلهاي يکپارچهسازي سيستمهاي فعلي و آتي سازمان در اين گام تدوين ميگردند. گام هفتم: تدوين معماري تکنولوژيکي: اين گام عبارتست از طراحي زيرساختهاي مناسب جهت استقرار سيستمهاي نرمافزاري . هدف اين گام بازبيني نقش تكنولوژي به عنوان يك زير ساخت براي سيستمهاي نرمافزاري هم در وضعيت فعلي و هم در وضعيت مصور از آينده ميباشد. هدف ديگر اين فاز تهيه يك معماري تكنولوژي ميباشد كه در ابعاد انعطافپذيري ، هزينه نگهداري، امنيت و در دسترس بودن پاسخگوي نيازهاي كسب و كار باشد. گام هشتم: تدوين برنامه گذار: پس از تدوين تمامي مستندات ذکر شده، نوبت به اجرا مي رسد؛ در اين گام مسيري با حداقل ريسک براي انتقال از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب سازمان براي سازمان ترسيم ميگردد. اين مسير براساس اولويتهاي تدوين شده و توان اجرايي سازمان برنامهريزي و تدوين ميگردد.
اسلاید 55: مهندسي مجدد فرآيندهاي سازمانيسازمان فرآيند کاري خود را براي دستيابي به پيشرفتي چشمگير به طور اساسي و بنيادي تغيير مي دهد. Bussiness Process reengineering55
اسلاید 56: ساختار دهي مجدد فرآيندهاي سازمانيسازمان فرآيند کاري خود را در مقياسي کوچک تر تغيير مي دهد. Bussiness Process restructuring56
اسلاید 57: مديريت فرآيندهاي سازمانيمديريت فرآيندهاي سازماني در باره اين موضوع بحث مي کند که کليه فرآيندها و همه راه هايي که به مشتري ختم مي شود تحت کنترل درآيند.BPM: پاردايمي است مرکب از مفاهيم مديريت و فناوري اطلاعاتBPMS: نوع خاصي از نرم افزار مي باشد که از تمام چرخه عمر فرآيندهاي کسب وکار پشتيباني مي کند.57
اسلاید 58: مديريت فرآيندهاي کسب وکار سازماني+=BPM (Bussiness Process Management)تئوري هاي مديريتفناوري مدرن مديريت کيفيت جامع شش سيگما مهندسي کسب وکار تفکر سيستمي توسعه نرم افزارهاي کاربردييکپارچه سازي سيستم هامعماري سرويس گرامديريت گردش کارمديريت تراکنش هاي اطلاعاتي وب سرويس ها و XMLيک روش و سيستمي براي تعريف، مديريت، تحليل و بهينه سازي فعاليتها پاردايمي است مرکب از تئوري هاي مديريت و فناوري اطلاعات
اسلاید 59: BPM چرخه عمر و اجزاي59 اجراي فرآيند هاي کسب وکار توسعه فرآيندهاي جديد ترکيبي با توسعه مولفه هاي موجود پياده سازي فرآيندهادر سيستمتعامل مستقيم کاربران نهايي با سيستمتعامل با فرآيندھاي هماهنگ شده با سيستم هاي موجودمديريت موثر و اعمال کنترل بر روي فرآيندهامدلسازي و مستندسازي فرآيندھاطراحي شماتيک فرم ھاي الکترونيکيطراحي شماتيک برنامھ ھاي کاربردي ھماھنگرديابي بلالادرنگ عملکرد فرآيندھامديريت شفاف بر روي عملکرد فرآيندهابھينھ سازي بلادرنگ فرآيندي
اسلاید 60: BPMS: هسته سيستم هاي سازماني آينده60اين سيستم ها که از سال 2005 به بعد در حال فراگير شدن هستند اکثراً مبتني بر تکنولوژي و پروتکل هاي معماري سرويس گرا هستند.
اسلاید 61: BPMS با WFMS تفاوت کاربرد و جايگاه61
اسلاید 62: يکپارچه سازي سيستم هاي سازماني (EAI)62داده ها و سيستمهاي ناهماهنگاطلاعات ناقص, متناقض و غيرجامعفرايندھاي پيچيده و غير قابل گسترشمديريت مشکل و غير قابل انعطاف
اسلاید 63: يکپارچه سازي سيستم هاي سازماني (EAI)63داده ها و سيستمهاي ناهماهنگاطلاعات ناقص, متناقض و غيرجامعفرايندھاي پيچيده و غير قابل گسترشمديريت مشکل و غير قابل انعطاف
اسلاید 64: چالش هاي سيستم هاي اطلاعاتي موجود64داده ها و سيستمهاي ناهماهنگاطلاعات ناقص, متناقض و غيرجامعفرايندهاي پيچيده و غير قابل گسترشمديريت مشکل و غير قابل انعطاف
اسلاید 65: 1رهيافت هاي يکپارچگياين رهيافت يکي از ساده ترين راه هاي يکپارچگي است که در آن منابع اطلاعاتي بين نرم افزارهاي مختلف مبادله مي شوند تا درستي و جامعيت اطلاعات نرم افزارهاي مختلف با يکديگر محقق شود.65
اسلاید 66: رهيافت هاي يکپارچگي 2در اين رهيافت هر دو نرم افزاري که قصد تعامل داشته باشند کانالي بر طبق استانداردها و پروتکل هاي مورد توافق دو طرف ايجاد مي کنند.66
اسلاید 67: رهيافت هاي يکپارچگي 3وظيفه پرتال ها ارائه خدمات وابسته به منابع مختلف از طريق يک واسط استاندارد و يکپارچه است.67
اسلاید 68: رهيافت هاي يکپارچگي 468Middleware به عنوان واسط، وظيفه يکپارچه نمودن نرم افزاهاي متنوع سازماني را به وسيله تبديل فرمت پيامها به عهده مي گيرد.
اسلاید 69: نسل جديد معماري ها-معماري سرويس گرااين رهيافت تمام قابليتهاي رهيافتهاي پيشين را داشته و قادر است يکپارچگي را درسطوح مختلف داده/فرايند/سرويس پشتيباني کند. با گسترش اين سبک معماري رهيافتهاي گفته شده يکپارچگي در حال جايگزيني و فراموشي هستند.69
اسلاید 70: روش هاي مختلف دسترسي به يک سرويس يکسان70
اسلاید 71: مزاياي معماري سرويس گرا از نگاه فناوري اطلاعاتبهبود قابليت استفاده مجددحضور فعالتر فناوري اطلاعات در سازمان هاكاهش پيچيدگي و هزينه نگهداشتكاھش زمان چرخه توليد و توسعه سيستم هاي اطلاعاتي به خاطر استفاده از واحدهاي قابل استفاده مجددارتقاء سيستم هاي اطلاعاتي موجود به جاي جايگزيني يکباره كاھش هزينه و زمان جهت پيكربندي مجدد71
اسلاید 72: با تشکر از صبر و حوصله شمامدرس : مهندس حسين صابري72
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.