صفحه 1:
5
فنون جمع آوری داده ها
صفحه 2:
a
روشهای جمع آوری داده ها
* جمع آوری مرتب اطلاعات لازم در موريد
موضوع مورد پژوهش (جمعیت. اشیاء و پدیده
Ga خاص) و شرایط و محیط مربوط به آن
۰ اولیه
* ثانویه
صفحه 3:
روشهای جمع آوری داده ها
اولیه : زمانی که محقق ابتدا داده ها را جمع آوری می نماید.
منابع آن شامل : معاینات بالینی » مصاحبه ها . مشاهده و ..
فواید : حداقل خطای اندازه گیری را دارد» متناسب با اهداف تحقیق است
معايب : هزينه بالا » دشوار بودن
"ا ثانويه : زمانى كه داده ها توسط ديكران و براى ساير استفاده ها جمع
آورى كرديده اند.
منابع آن شامل : مدارك شخصى ( يزشكى / يرسنلى) »
مدارک گروهی ( داده های سرشماری » آمارهای
حیاتی)
فواید : سرعت بالا» هزینه پایین» آسان
معایب : ناقص بودن» نامتناسب با اهداف تحقبق
صفحه 4:
روشهای جمع آوری داده ها
"ا ثانويه :
فوايد : سرعت بالاء هزينه يايين
معايب :
- بعضى مواقع دسترسى به سوابق و كزارش مورد نياز دشوار است.
- اطلاعات موجود هميشه كامل و از دقت كافى برخوردار نيست.
- كهنه يا قديمى بودن اطلاعات موجود
صفحه 5:
2O Oa
روشهای جمع آوری داده ها
سنجش های فیزیولوژیک / بیولوژیک
روشهای مشاهده ايى
مصاحبه ها و پرسشنامه ها
اسناد و داده های دردستررسن
صفحه 6:
سنجش های فیزیولوژیک / بیولوژیک
" فيزيكى * نیازمند ابزارهای تخصصی
وزن » درجه حرارت و آموزش مى باشد
" شيميايى "" قابل مشاهده
قند خون » هموگلوبین » سطح " دقيق
ری مت " حساس به تغییرات جزیی
* میکروبیولوژیک * گران
ig ان
a * ایجاد آزردگی
8 آناتومیکاز ایجاد آزر
بررسی های رادیولوژی
صفحه 7:
روشهای مشاهده ایی
* مشاهده فنی است شامل انتخاب» مشاهده و ثبت منظم رفتار و
خصوصیات موجودات زنده» اشیاء و پدیده ها
* مشاهده رفتار انسانی از روشهای بسیار متداول جمع آوری داده
هاست:
مشاهده مشارکتی: مشاهده کننده در موقعیت مورد مشاهده مشارکت
می کند.
* نشان دادن نحوه شستن دست و سپس مشاهده کار افراد مورد مطالعه
مشاهده غیرمشارکتی: مشاهده کننده پدیده مورد مشاهده را بطور
پنهان یا آشکار ملاحظه می کند ولی خود در آن شرکت ندارد.
* مشاهده از پشت آینه های یکطرفه جهت تماشای کودکان مهد کودک
صفحه 8:
" SS ete
روشهای مشاهده ایی
* مشاهده ممکن است در مورد اشیاء صورت گیرد:
ساختار یافته - استفاده از جك ليست ٠ برگه های امتیازدهی
بدون ساختار - یاد داشت برداری در محل
* اگر اندازه گیری با استفاده از مقياس معينى انجام كيرد آن را اندازه گیری
مى نامند. نظیر بررسی های مربوط به تغذیه؛ اندازه گیری وزن و قد»
درجه حرارات بدن
صفحه 9:
محدودیت هاي مشاهده
«خطای سیستماتیک (عم:9)) ( از دست دادن بی طرفی مشاهده گر)
۰ وسعت حادثه ( در حجم نمونه بالا وقت گیر و هزینه بر است)
* عدم توانايي در آزمودن فرضیه (بیشتر در مطالعات مشاهده ای توصیفی استفاده
می شود)
* کیفی بودن اطلاعات (تجزیه و تحلیل داده ها با محدودیت مواجه است)
* غیر سیستماتیک بودن اطلاعات و مشاهدات ( تحت تاثیر برداشت شخصی و
نظام فکری مشاهده گر است)
٠ متكى بودن به ظواهر امر ( از درک جنبه های درونی غافل می ماند)
صفحه 10:
۰ ۳۲۲۲۳ "
مصاحبه
* از روشهای جمع آوری که در آن مصاحبه شوندگان بصورت
فردی یا گروهی بطور شفاهی مورد پرسش قرار می گیرند.
عوامل مصاحبه
4 پرسشگر
و پاسخگو
موضوع مصاحبه
و پرسشها
صفحه 11:
مصاحبه
* مصاحبه می تواند با درجات مختلفی از انعطاف پذیری انجام شود:
مصاحبه انعطاف پذیر
پژوهشگر از مسئله مورد بررسی اطلاعات ناچیزی داشته باشد.
پژوهشگر مایل است مطمئن باشد که کلیه موضوعات. مورد بحث قرار گرفته
است,
در این روش زمان و ترتیب سئوالات ثابت نیست» سئوالات اضافه قابل طرح
است.
معمولاً سئوالات بازء و مصاحبه شونده در دادن نوع پاسخ و نحوه ارائه آن آزاد
است.
صفحه 12:
مصاحبه
* مصاحبه می تواند با درجات مختلفی از انعطاف پذیری انجام شود:
مصاحبه با انعطاف پذیری کمتر
مصاحبه مبتنی بر پرسشنامه با سئوالات و ترئیب ثابت و با پاسخ های
طبقه بندی شده
زمانی منید است که پژوهشگر از پاسخ های مورد انتظار تا حدودی مطلع
بوده و مطالعه در مقیاس نسبتاً وسیعی انجام پذیرد.
صفحه 13:
» برای افراد بی سواد یا کودکان
برای کسانی که مایل نیستند مطالب نوشتاری بر روی MENS بیاورند
۰ کسانی که از نظر قدرت بیان توانايي بیشتری دارند
+ امکان کنترل پاسخها و پاسخگو توسط پرسشگر (از موضوع اصلی دور :
* امکان بررسی واکنشهای پاسخگو
امکان مراجعه برای تکمیل پرسشنامه
* روش مناسب برای کسب ایده» عقیده ونظرسنجی است
* میزان پاسخگویی زیاد / کیفیت داده های جمع آوری شده بالا
صفحه 14:
لس
وقت كير است
- هزینه بر است * دامنه اطلاعات جمع آوری شده محدود و تعمیم
۰ گاهی دستیابی به همه افراد مورد نظر ممکن نیست
* رضایت و تمایل پاسخگو - صبر و حوصله پرسشگر
در صورت پراکندگی جغرافيايي مناسب نیست
+ افراد از ابراز نظرات صریح امتناع می ورزند.
۰سوگیری مصاحبه کننده / مداخله در پاسخ ها
صفحه 15:
پرسشنامه ها
»
پیمایش ( وصرص))
جمع آوری اطلاعات با طرح» نقشه و راهنمای عملی جهت توصیف» پیش بینی
و تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها می باشد.
500
پرسشنامه ©
۰ نوعی ابزار برای جمع آوری اطلاعت در پیمایشها می باشد.
* مجموعه سوالاتی است برای سنجش نگرش. باورها و اعتقادات افراد
صفحه 16:
۳ "
پرسشنامه ها
"" با استفاده از, کاغذ و قلم صورت می گیرد.
* هنگامی استفاده می شود که یکسری سئوالات محدود برای
پرسیدن وجود داشته باشد.
* ابتدا از نظر شفاف و اختصاصی بودن سئوالات برررسی
می شود.
* برای سنجش آگاهی ۰ نگرش » عملکرد و باورها مناسب
است
صفحه 17:
سئوالات باز
موضوعاتی که پژوهشگر درباره آنها اطلاع زیادی ندارد
بررسی عقاید نگرشها و پیشنهادات پاسخ دهندگان
موضوعات حساس
سئوالات بسته
در مواردی که دامنه پاسخهای احتمالی محدود باشد
در مواردی که پژوهشگر تنها به بعضی از جنبه های خاص موضوعی علاقه دارد
پاسخ ها بصورت مشخص ( با درنظر گرفتن احتمالات گوناگون) یا با استفده از
مقیاس ها بیان می شوند
صفحه 18:
تا ۳۲۲۲۲ ۲
* مراحل مختلف طرح ریزی یک پرسشنامه «دسم
محتوا
طرح ستوالات
سئوالات به اندازه کافی دقیق باشند تا پاسخ دهندگان از آن درک متفاوتی نداشته
باشند
اطمینان حاصل شود هر سئوال » هر بار تنها یک نکته را مطرح کند
از سئوالات هدایت کننده پرهیز شود
ترتیب سئوالات
سئوالات ترتیب منطقی داشته باشند
در شروع سئوالات مربوط به متغیرهای زمینه ای در حداقل باشد
ستوالات با یک ستوال جذاب و دور از تناقض شروع شوند
سئوالات حساس و ظریف در اواخر پرسشنامه قرار گیرند
از زبان ساده و روزمره استفاده شود
پرسشنامه را حتی الامکان کوتاه طرح شود
تتظیم پرسشنامه
صفحه 19:
SS ۲ ۲ 3 3 ۰
پرسشنامه ها ۱
اعتبار :
0. همه پاسخگویان برداشت یکسانی از سوال داشته باشند
6 برداشت آنها منطبق بر برداشت طراح سوال باشد
آيا يك ابزار واقعاً آنجه را كه بايد اندازه گیری کند » اندازه می گیرد؟
پايايي :
اگر پاسخگو در فواصل مکرر به این سوال پاسخ دهد» جوابهای او با
یکدیگر مطابقت داشته باشد.
تا چه مقدار یک ابزار می تواند در تکرار اندازه گیری» نتیجه یکسانی را گزارش کند؟
قابل توجه :
يك بيمايش معتبر؛ هميشه بايا مى باشد؛ اما یک پیمایش پایا هميشه معتیر نیست.
صفحه 20:
سس ۲
اسناد و داده های در دسترس
"" استفاده از داده هایی که قبلاً جمع آوری شده اند
مدارک بیمارستانی
مستندات تاریخی
نوارهای ویدئو 8
فایل های کامپیوتری
* داده ها ممکن است از ابتدا به منظور انجام تحقیق جمع
آوری شده باشند یا اينکه چنین قصدی نبوده است
* ممکن است نیاز به خلا صه نمودن داده ها باشد
صفحه 21:
ا يي
بحث كروهي متمركز
انجام بررسيهاي اجتماعي اغلب بوسيله مصاحبه
كروهي متمركز با افرادي كه ميتوانند بينشهاي
عميقتري در زمینه مسایل كليدي ابراز نمایند» دنبال
0
ميشود
صفحه 22:
بحث گروهي متمرکز
در انجام مصاحبه گروهي متمرکز . سازماندهي گروههاي متمرکز باید براساس تشابه و یکسان
بودن موقعیت افراد و گروههاي هدف مصاحبه ( از لحاظ سن. جنس, سواد. ويژگيهاي فرهنگي.
. موقعیت جغرافيايي اقتصادي اجتماعي و مسایل بهداشتي ) صورت گیرد
صفحه 23:
بحث گروهي متمرکز
<توصیه ميشود که براي جلسات بحث گروهي متمرکز
تعداد افریاد از 40 نفر تجاوز نکند.
> اين امر به پويايي گروه و دادن فرصت برابر به همه
براي ارايه نظر كمك ميکند.
صفحه 24:
2h
بحث گروهي متمرکز
< در فرآیند اجراي مصاحبه گروهي متمرکزء نقش كليدي با فرد مصاحبه کننده است که گروه را
با پرسیدن مجموعهاي از سنوالات از پیش تعبین شده در رابطه با يك موضوع خاص هدایت نماید.
< وجود منشي و یا فردي که بحثها را ثبت و ضبط نماید ضروري است.
صفحه 25:
با SS
ابزارهاي جمع آو ري داده ها
استفاده از اطلاعات موجود | چک لیست. فرمهای ترکیب داده ها
چشم و سایر حواس, قلم وکاغذ» ساعت»
ترازو و میکروسکوپ
مصاحبه برنامه مصاحبه» پرسشنامه» ضبط صوت
مشاهده
اجرای پرسشنامه کتبی پرسشنامه