علوم پایه آمار

فنون جمع آوری داده ها ۲

fonone_jamavari_dadeha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فنون جمع آوری داده ها ۲”

فنون جمع آوری داده ها ۲

اسلاید 1: فنون جمع آوری داده ها

اسلاید 2: روشهای جمع آوری داده هاجمع آوری مرتب اطلاعات لازم در مورد موضوع مورد پژوهش (جمعیت، اشیاء و پدیده های خاص) و شرایط و محیط مربوط به آن اولیه ثانویه

اسلاید 3: روشهای جمع آوری داده هااولیه : زمانی که محقق ابتدا داده ها را جمع آوری می نماید.منابع آن شامل : معاینات بالینی ، مصاحبه ها ، مشاهده و ....فواید : حداقل خطای اندازه گیری را دارد، متناسب با اهداف تحقیق است معایب : هزینه بالا ، دشوار بودنثانویه : زمانی که داده ها توسط دیگران و برای سایر استفاده ها جمع آوری گردیده اند.منابع آن شامل : مدارک شخصی ( پزشکی / پرسنلی) ، مدارک گروهی ( داده های سرشماری ، آمارهای حیاتی)فواید : سرعت بالا، هزینه پایین، آسان معایب : ناقص بودن، نامتناسب با اهداف تحقیق

اسلاید 4: روشهای جمع آوری داده هاثانویه : فواید : سرعت بالا، هزینه پایینمعایب :بعضی مواقع دسترسی به سوابق و گزارش مورد نیاز دشوار است.اطلاعات موجود همیشه کامل و از دقت کافی برخوردار نیست.کهنه یا قدیمی بودن اطلاعات موجود

اسلاید 5: روشهای جمع آوری داده هاسنجش های فیزیولوژیک / بیولوژیکروشهای مشاهده اییمصاحبه ها و پرسشنامه هااسناد و داده های دردسترس

اسلاید 6: سنجش های فیزیولوژیک / بیولوژیک فیزیکیوزن ، درجه حرارتشیمیاییقند خون ، هموگلوبین ، سطح سرب خونمیکروبیولوژیککشت هاآناتومیکالبررسی های رادیولوژینیازمند ابزارهای تخصصی و آموزش می باشدقابل مشاهدهدقیقحساس به تغییرات جزییگران ایجاد آزردگی

اسلاید 7: روشهای مشاهده اییمشاهده فنی است شامل انتخاب، مشاهده و ثبت منظم رفتار و خصوصیات موجودات زنده، اشیاء و پدیده هامشاهده رفتار انسانی از روشهای بسیار متداول جمع آوری داده هاست: مشاهده مشارکتی: مشاهده کننده در موقعیت مورد مشاهده مشارکت می کند.نشان دادن نحوه شستن دست و سپس مشاهده کار افراد مورد مطالعه مشاهده غیرمشارکتی: مشاهده کننده پدیده مورد مشاهده را بطور پنهان یا آشکار ملاحظه می کند ولی خود در آن شرکت ندارد.مشاهده از پشت آینه های یکطرفه جهت تماشای کودکان مهد کودک

اسلاید 8: روشهای مشاهده اییمشاهده ممکن است در مورد اشیاء صورت گیرد:ساختار یافته - استفاده از چک لیست ، برگه های امتیازدهیبدون ساختار - یاد داشت برداری در محلاگر اندازه گیری با استفاده از مقیاس معینی انجام گیرد، آن را اندازه گیری می نامند. نظیر بررسی های مربوط به تغذیه، اندازه گیری وزن و قد، درجه حرارات بدن

اسلاید 9: خطای سيستماتيک (Bias) ( از دست دادن بی طرفی مشاهده گر) وسعت حادثه ( در حجم نمونه بالا وقت گير و هزينه بر است) عدم توانايي در آزمودن فرضيه (بيشتر در مطالعات مشاهده ای توصيفی استفاده می شود) کيفی بودن اطلاعات (تجزيه و تحليل داده ها با محدوديت مواجه است) غير سيستماتيک بودن اطلاعات و مشاهدات ( تحت تاثير برداشت شخصی و نظام فکری مشاهده گر است) متکی بودن به ظواهر امر ( از درک جنبه های درونی غافل می ماند)محدوديت هاي مشاهده

اسلاید 10: مصاحبهاز روشهای جمع آوری که در آن مصاحبه شوندگان بصورت فردی یا گروهی بطور شفاهی مورد پرسش قرار می گیرند.عوامل مصاحبه پرسشگر پاسخگومحيط مصاحبهموضوع مصاحبهپرسشها

اسلاید 11: مصاحبهمصاحبه می تواند با درجات مختلفی از انعطاف پذیری انجام شود: مصاحبه انعطاف پذیرپژوهشگر از مسئله مورد بررسی اطلاعات ناچیزی داشته باشد.پژوهشگر مایل است مطمئن باشد که کلیه موضوعات، مورد بحث قرار گرفته است.در این روش زمان و ترتیب سئوالات ثابت نیست، سئوالات اضافه قابل طرح است.معمولاً سئوالات باز، و مصاحبه شونده در دادن نوع پاسخ و نحوه ارائه آن آزاد است.

اسلاید 12: مصاحبهمصاحبه می تواند با درجات مختلفی از انعطاف پذیری انجام شود: مصاحبه با انعطاف پذیری کمترمصاحبه مبتنی بر پرسشنامه با سئوالات و ترتیب ثابت و با پاسخ های طبقه بندی شدهزمانی مفید است که پژوهشگر از پاسخ های مورد انتظار تا حدودی مطلع بوده و مطالعه در مقیاس نسبتاً وسیعی انجام پذیرد.

اسلاید 13: برای افراد بی سواد يا کودکان برای کسانی که مايل نيستند مطالب نوشتاری بر روی کاغذ بياورند کسانی که از نظر قدرت بيان توانايي بيشتری دارند امکان کنترل پاسخها و پاسخگو توسط پرسشگر (از موضوع اصلی دور نشوند) امکان بررسی واکنشهای پاسخگو امکان مراجعه برای تکميل پرسشنامه روش مناسب برای کسب ايده، عقيده ونظرسنجی است میزان پاسخگویی زیاد / کیفیت داده های جمع آوری شده بالامصاحبهمزایا

اسلاید 14: گاهی دستيابی به همه افراد مورد نظر ممکن نيست رضايت و تمايل پاسخگو – صبر و حوصله پرسشگر در صورت پراکندگی جغرافيايي مناسب نيست افراد از ابراز نظرات صريح امتناع می ورزند. سوگیری مصاحبه کننده / مداخله در پاسخ ها دامنه اطلاعات جمع آوری شده محدود و تعميم نتايج مشکل استمعايب وقت گير است هزينه بر استمصاحبه

اسلاید 15: پيمايش ( Survey)جمع آوری اطلاعات با طرح، نقشه و راهنمای عملی جهت توصيف، پيش بينی و تجزيه و تحليل روابط بين متغيرها می باشد.پرسشنامه : نوعی ابزار برای جمع آوری اطلاعت در پيمايشها می باشد. مجموعه سوالاتی است برای سنجش نگرش، باورها و اعتقادات افرادپرسشنامه ها

اسلاید 16: پرسشنامه هابا استفاده از کاغذ و قلم صورت می گیرد.هنگامی استفاده می شود که یکسری سئوالات محدود برای پرسیدن وجود داشته باشد.ابتدا از نظر شفاف و اختصاصی بودن سئوالات بررسی می شود.برای سنجش آگاهی ، نگرش ، عملکرد و باورها مناسب است

اسلاید 17: انواع پرسشنامهسئوالات بازموضوعاتی که پژوهشگر درباره آنها اطلاع زیادی نداردبررسی عقاید، نگرشها و پیشنهادات پاسخ دهندگانموضوعات حساسسئوالات بستهدر مواردی که دامنه پاسخهای احتمالی محدود باشددر مواردی که پژوهشگر تنها به بعضی از جنبه های خاص موضوعی علاقه داردپاسخ ها بصورت مشخص ( با درنظر گرفتن احتمالات گوناگون) یا با استفاده از مقیاس ها بیان می شوند

اسلاید 18: مراحل مختلف طرح ریزی یک پرسشنامه (ادامه) محتوا طرح سئوالاتسئوالات به اندازه کافی دقیق باشند تا پاسخ دهندگان از آن درک متفاوتی نداشته باشنداطمینان حاصل شود هر سئوال ، هر بار تنها یک نکته را مطرح کنداز سئوالات هدایت کننده پرهیز شود ترتیب سئوالاتسئوالات ترتیب منطقی داشته باشنددر شروع سئوالات مربوط به متغیرهای زمینه ای در حداقل باشدسئوالات با یک سئوال جذاب و دور از تناقض شروع شوندسئوالات حساس و ظریف در اواخر پرسشنامه قرار گیرنداز زبان ساده و روزمره استفاده شودپرسشنامه را حتی الامکان کوتاه طرح شودتنظیم پرسشنامه

اسلاید 19: اعتبار : همه پاسخگويان برداشت يکسانی از سوال داشته باشندبرداشت آنها منطبق بر برداشت طراح سوال باشد آیا یک ابزار واقعاً آنچه را که باید اندازه گیری کند ، اندازه می گیرد؟ پايايي :اگر پاسخگو در فواصل مکرر به اين سوال پاسخ دهد، جوابهای او با يکديگر مطابقت داشته باشد. تا چه مقدار یک ابزار می تواند در تکرار اندازه گیری، نتیجه یکسانی را گزارش کند؟پرسشنامه هاقابل توجه :یک پیمایش معتبر، همیشه پایا می باشد؛ اما یک پیمایش پایا همیشه معتبر نیست.

اسلاید 20: اسناد و داده های در دسترساستفاده از داده هایی که قبلاً جمع آوری شده اند مدارک بیمارستانیمستندات تاریخینوارهای ویدئوفایل های کامپیوتری داده ها ممکن است از ابتدا به منظور انجام تحقیق جمع آوری شده باشند یا اینکه چنین قصدی نبوده استممکن است نیاز به خلا صه نمودن داده ها باشد

اسلاید 21: بحث گروهي متمركز انجام بررسي‌هاي اجتماعي اغلب بوسيله مصاحبه گروهي متمركز با افرادي كه مي‌توانند بينشهاي عميق‌تري در زمينه مسايل كليدي ابراز نمايند، دنبال مي‌شود.

اسلاید 22: در انجام مصاحبه گروهي متمركز ، سازماندهي گروههاي متمركز بايد براساس تشابه و يكسان بودن موقعيت افراد و گروههاي هدف مصاحبه ( از لحاظ سن، جنس، سواد، ويژگي‌هاي فرهنگي، موقعيت جغرافيايي، اقتصادي، اجتماعي و مسايل بهداشتي )‌ صورت گيرد . بحث گروهي متمركز

اسلاید 23: توصيه مي‌شود كه براي جلسات بحث گروهي متمركز تعداد افراد از 12 نفر تجاوز نکند. اين امر به پويايي گروه و دادن فرصت برابر به همه براي ارايه نظر كمك مي‌كند.بحث گروهي متمركز

اسلاید 24: در فرآيند اجراي مصاحبه گروهي متمركز، نقش كليدي با فرد مصاحبه كننده است كه گروه را با پرسيدن مجموعه‌اي از سئوالات از پيش تعيين شده در رابطه با يك موضوع خاص هدايت نمايد. وجود منشي و يا فردي كه بحث‌ها را ثبت و ضبط نمايد ، ضروري است.بحث گروهي متمركز

اسلاید 25: ابزارهاي جمع آوري داده ها

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید