moharate_bayane_moafagh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فن بیان”

فن بیان

اسلاید 1: كسب مهارت هاي لازم براي يك بيان موفق ؛هدفمند و تاثير گذار را فن بيان گويند .

اسلاید 2: چرا فن بیان اهميت دارد؟

اسلاید 3: اهداف پرورش بیاندرست اندیشیدن و افکار خود را در خور فهم خود و دیگران بیان کردن . عقاید خود را آزادانه ، با اعتماد صریح و طبیعی بر زبان آوردن . قدرت تنظیم افکار را توسعه بخشیدن . كسب توانايي در سهولت مديريت دانش ؛ اطلاعات و انتقال موفق تجربيات

اسلاید 4: چرا فن بيان بياموزيم فراگيري مهارت لازم در بيان یک سخنرانی خوب رعايت معيارهاي معين در گويش و بيان اثر گذار و پرهيز از انحرافات متداول دربيان مفاهيم و انتقال دانش کاربرد مشاهده و بازخورد برای ارتقاء سخنرانی فراگيري مهارت لازم در انجام مذاكرات و ارتباطات

اسلاید 5: ماچگونه ارتباط برقرار مي کنيمگفتاري ( صحبت کردن)نوشتاري ( نوشتن)گوش دادنزبان غير کلاميموسيقي ، هنر، صنايع دستي ساير موارد

اسلاید 6: تعریف فن بيان و يا سخنوريسخنوري؛ فن و هنری است که از راه ارائه دلیل و برانگیختن عواطف، بر مخاطبان و شنوندگان خود تاثیر می گذارد و آنان را به سوی موضوع و هدفی خاص راهنمایی و برای آن زمینه سازی می کند . همان گونه که در تعریف بالا دیدید، سخنرانی، راهنمایی مخاطب به سوی «هدفی خاص » است که باید برای آن «زمینه سازی » کرد . بنابراین، شما در هر سخنرانی باید هدفی خاص را دنبال کنید و وظیفه خود را «راه نشان دادن » بدانید .

اسلاید 7: در سخنوري بيش تر از فن بيان به فوت كوزه گري نيازمنديم سخنوري راهي است براي نمايش اطلاعات تازه،با تمرکز بر آنچه شما به عنوان يک متخصص احساس مي کنيد ، مهم است.مهم اين است که شما با ملاحظه (کارائي) اثر بخشي خود در جذب مخاطب ، چگونه آن را ارائه مي کنيد.

اسلاید 8: با توجه به تعریف سخنرانی باید گفت که سخنرانی هم «فن » است، پس به «دانش » نیاز دارید; و هم «هنر»، پس به «ذوق » نیاز دارید . بنابراین دانش و ذوق (فوت .. ) دو ابزار مهم در سخنوری هستند که شما باید خود را به این دو ابزار مهم تجهیز کنید و روز به روز، بر «دانش سخنوری » و «ذوق سخنوری » خویش بیفزایید .

اسلاید 9: ارتباط سخنوري و تدريس سخنرانی خوب ، دیگر عناصر تکنیک های تدریس را برای رسیدن به اهداف تکمیل می کند.سازماندهی، آموختن یک ايده منفرد، استفاده از جزوه ها و فنون بازخورد ، باعث فائق آمدن بر مشکلات می شودهميشه آنچه يک سخنرانی می تواند بدان دست یابد، را تشخیص دهيد .

اسلاید 10: سخنوران معتقدند که خطابه همچون فنون و علوم بشری، اصول و ضوابطی دارد که هرکس بتواند با دقّت کافی اصول و قواعد فنّ خطابه را به کار بگيرد، خطیب ماهری می شود. می گویند: ارسطو واضع فنّ خطابه بود ولی خودش خطیب و سخنور نبود. سخنور کسی است که اسلوب خطابه را در سخنرانی هایش مراعات کند. چه کسی می توان خطیب یا سخنور باشد؟

اسلاید 11: ويژگي هاي لازم براي بيان موفق -سخنوريداشتن آمادگي روحي و ظاهري (به دور از هر گونه استرس و اضطراب برخورد با طرف مقابل .داشتن محفوظات بسيار .تهيه ي نسخه ي کتبي از موضوع گفتار.داشتن آمادگي از چند و چون محيط و مخاطبين.داشتن آمادگي نسبي بر اصول نخستين ادبيات، روان شناسي ، منطق، وتواتايي استدلال.داشتن تسلط کامل بر موضوع و اشراف بر جوانب آن.رعايت فروتني به دور از هر گونه فخر فروشي و اظهار برتري بي مورد.عدم استفاده از واژگان رکيک يا جمله هاي زشت يا مثال هاي کوچه بازاري و رعايت احترام متقابل

اسلاید 12: ويژگيهاي بيان ....داشتن شجاعت و جسارت لازم براي سخن گفتن و تحمل پذيرفتن آراء و باورهاي مخالف مخاطبينايجاد انگيزه ي لازم براي پيگيري بحث از سوي شنوندگان با روش هاي گوناگونتقسيم بندي زمان به گونه اي که براي بيان گزينه هاي پاياني تنگ نشود.استفاده از تمامي امکانات جهت بهتر سخن گفتن.تشخيص درست حالت هاي مخاطب.( با گذشت زمان، به آرامي ازتوجه مخاطب به سخنگو کاسته مي گردد، اين جاست که او با شگردهاي ويژه (نرمي سخن، حرکات بدن و…) طرف مقابل را به ادامه ي بحث برمي انگيزاند.(مخاطب شناسي)

اسلاید 13: ويژگيهاي بيان ....پرهيز از خيره نگري.تنظيم درست آهنگ کلام بدون به وجود آمدن شرايط يکنواخت با صدايي رسا.تقليد نکردن از ديگران و به طبيعت خود بودن.عدم جلوه نمايي و توجه به انجام وظيفه.عمل به گفته ها.دقت و تيز بيني.شور داشتن.

اسلاید 14: انواع ارتباطات

اسلاید 15: انواع ارتباطات غير کلامي حريم و فاصله شخصي ( حفظ حريم و فضا به هنگام ارتباط با سايرين ، فضائي که فرد درآن احساس آرامش کند، دوري و نزديکي و...)بيان صوتي ( تغييرحالات چهره به اشکال مختلف براي ارسال پيامهاي گوناگون )زبان بدن ( فرمهاي رمز شده در مورد سيستم هاي حرکات به شکل مکتوب ،اشاره براي سوار شدن به ماشين ؛ علامت پيروزي و...)فرا زبان ( کاربرد گفتار بدون استفاده از لغات )بکارگيري وسايل ( نمايش اشياء مادي ، لباس ، ترتيب مبل و اثاثيه و...)

اسلاید 16: انواع ارتباطات غير کلاميارتباط چشمي ( 30 ثانيه اول، بيان دردها و احساسات، علاقمندي ، شوق وقصدها و...) تن صدا (منعکس کننده عکس العمل دروني و حالت گوينده ، تقويت پيام هاي بينائي و...)لمس ( نحوه تماس ،دست دادن ،در آغوش گرفتن و...)ژست ها ( حالات ، اطوار ، ادا ها و ...)وضعيت بدن ( محل قرار گرفتن بازوها ، دستها ، پاها ، نحوه نشستن ، ايستادن و...)ظاهر فيزيکي ( روش لباس پوشيدن ، حمل وسايل خاص و...)گوش دادن ( نحوه توجه و تمرکز به هنگام برقراري ارتباط و درک پيام )

اسلاید 17: فرا زبانفرا زبان ( Paralanguage) يک زبان گفتاري است که مي تواند معنا داشته باشد ، اما همواره با استفاده از لغات نيست. آه کشيدن ، گلو صاف کردن ، خميازه کشيدن ، با زبان به کام ضربه زدن ، سکوت ، مکث و....

اسلاید 18: انتخاب رسانهبسته به موقعيت ، يک شيوه از ارتباطات مي تواند بهتر از ديگري باشد فرد با فرد/ چهره به چهرهجلسات / گروههاي کوچکارائه ها (سخنراني ، گويندگي ، بازي و...) ، گروههاي بزرگنامهيادداشتEmail/ Voice mail

اسلاید 19: اهداف سخنرانیانتقال اطلاعاتارتقاء تفکرتغييرات درنگرشاخلاقيات حرفه ای و درستی علمیعلاقمندی به موضوعتغييرات در شخصيت و تطابق اجتماعیمهارت های رفتاری

اسلاید 20: گفتن بيان كردن   ارتباط برقرار كردن    شريك شدن    آشكار كردن   اعلام كردن    گزارش كردن در ارتباط بين فردي ، گفتن عملي است كه توسط مبلغ براي به زبان آوردن يك عقيده ، يك نظر ، احساس يا واقعيت صورت مي گيرد .

اسلاید 21: ما چه بگوئيم ؟ اطلاعات و واقعيات احساسات ، افكار ، عقايد ، نظرات انتخابها دلايل ، توضيحات نحوه عمل ( روشها )

اسلاید 22: چرا مي گوئيم ؟ براي ارائه اطلاعات براي تلاش در درك بيمار براي حمايت از گفته ها ، ادعاها اطمينان بخشي براي حل تناقضات / تصورات غلط براي رفع اشكالات در برقراري تفاهم براي ابراز صميميت براي قانع كردن بيمار

اسلاید 23: شرط اول : وضوح موضوع مطرح شدهسازماندهی سخنرانیوضوح هدفسرعت ( آهسته به ميزانی که بتوان يادداشت برداشت ، هرچه کوتاهتر بهتر، ايجاز ، روح شناخت است)وسایل کمکی دیداری و شنیداریخلاصه ها ی جامعکاربرد موثر(اثربخش ) زماندانش سخنران نسبت به موضوع و توجه در آماده سازی

اسلاید 24: شرط دوم :ارتباط ، مناسبت و سازگاریسبک شخصی ------> انگيزهاعتبار= کارشناسی ، بيطرفی و مقاصداشتياق ، انرژی ، قدرت (سرزندگی)وضعيت ظاهری، اعتبار(آبرو) ، شجاعت کاربرد تکنیک ها ی پرسیدناختصاص زمان برای بحثدمیدن روح علاقمندی

اسلاید 25: عناصرسخنرانيبيان و لحن صدازبان بدن استفاده از نگاره ها(گرافيک)استفاده از پرسش ها

اسلاید 26: صداآهنگ، تلفظ ، لحن بيان ، زير و بميبلنديميزان ، نواخت ، سرعتتاکيد ، فشارمکث ها ، وقفه ها

اسلاید 27: ناله ایخودمانیاعتراضیعشوه ای ( البته لزوما این صدا خاص زنها نیست )فلزی ( خشک )لوسالتماسیشخصیت فروشیخطیبیشما کدام مورد را مناسب می دانید؟انواع حالت صداها

اسلاید 28: گوینده خوب کسی است که صدای خود را از تمام این حالات حفظ کند .برای این کار بهترین راه این است که به صدای خود یا به صدای گوینده ای گوش دهید که لحن صدای او را مطابق سلیقه خود می دانید . گوش کردن موجب می شود که بهترین حالت های لحن صدا در ذهن شما جا بیافتد و هنگام اجرا بهترین حالت را به خود گیردچگونه؟

اسلاید 29: نحوه تلفظلحن بيان ، دامنه و محدوده صداي شماستصداي يکنواخت ، همراه با ناز و ادا ، تحت تاثير واقع شده سخنراني با صداي هنجار و طبيعي با دامنه اي مناسب از انعطاف پذيري بهترين شیوه کار است

اسلاید 30: بلندي صدابسيار نرم و ملايم که مخاطب هم قادر به شنيدن نيست. بسيار بلند که کسی نمي خواهند بشنودنرمي و ملايمت همان يکنواختي نيستاز ميان اين دو، بلندي ارجح است، اما همه جا معتدل کاملا درست است.افراد دارای صدای ملايم بايد از ميکروفون استفاده کنند يا براي صعود (بلند کردن ) صداي خود تمرين کنند

اسلاید 31: سرعت سخنراني بسيار سريع به مخاطب فرصتي براي هضم و خلاصه کردن آنچه گفته شده است ، نمی دهد. خيلي آرام هم افراد را به خواب ميبرد.تحقيقات نشان داده اند که افراد ، سخنراني سريع را به هوش بالاي فرد نسبت مي دهند. اما نمي گويد ، آنها چه مقدار بیشتر يا کمتر ياد گرفته اند.سخنراني هايي که از روي متن خوانده مي شوند عموما سريعتر ارائه مي شوند

اسلاید 32: تاکيد ، تکيه ، فشارتاکيد و انعطاف مرتبط با لحن بيان هستند اما لزوما مشابه و يک چيزنيستند. فشار نشان مي دهد چگونه سخنران روي يک نکته يا موضوع مهم تاکيد مي کندفشار مي تواند بوسيله گفتار آهسته ، توقف ، هچي کردن يک لغت يا تکرار يک عبارت براي برجسته نمودن جزئيات مهم بکار برده شود.کاربرد بيش از اندازه تاکيد يا فشار هم سخنراني را خسته کننده مي سازد.

اسلاید 33: مکث ، وقفهمکث ها اهداف مختلفي را دنبال مي کننديک مکث مي تواند براي موارد زیر بکار برده شود :جلب توجهگذار به يک بحث جديددادن زمان به مخاطب براي دريافت ، بوسيله يک تصوير يا بادداشت برداري. براي مثال ، شما مکن است بگوئيد ” آنچه روي تخته است بنويسيد“ يا ” به دوتصويرداخل جزوه نگاه کنيد“ ، سپس مکث، بنابراين آنها توجه خود را روي آن متمرکز مي کنند

اسلاید 34: ژست هادامنه ای از بدون ژست تا مبالغه شدهدست های در جيب می تواند يک حواس پرتی ايجاد کند ( مخصوصا اگر صدای پول خرد يا کلید در آيد)دست های بهم آميخته در جلو مانعی بين شما و مخاطب ايجاد می کندژست ها يايد همراه با تغيير صدا برای تاکيد بر اهميت چيزی استفاده شوند ، يا به سادگی بر بخش مهم یک نمایش بصری دلالت کند( توجه را جلب کند).

اسلاید 35: حرکتاز حالت شق و رق در کرسی خطابه يا پشت تريبون تا حالت قدم زدن آرام در اتاقهر دو باعث پرت شدن حواس و مغشوش شدن فرآيند ارتباط می شوند. حرکت باید در شکل هنجار و طبیعی از پشت تريبون به سمت تخته و به سمت مخاطبین انجام شودموقعيت ، بلندی صدا را تحت تاثیر قرار می دهد، وقتي که با مخاطب صحبت می کنيد با او جهره به جهره و روبرو شويد

اسلاید 36: چگونه بايد گفت ؟ با استفاده از واژه هاي ساده ، واضح و غير تهديد كننده تلاش كنيد يك مصاحب سرزنده باشيد با استفاده از واژه هايي كه مراجعه كننده مايل به شنيدن آنهاست با احتراز از لغات طرد كننده با احتراز از كاربرد واژه هاي تخصصي با استفاده از نوشته ها و اسباب بصري كامل و دقيق بودن ملاحظه ديگران را كردن

اسلاید 37: نكات اساسي در مورد نحوه گفتن دقت ـ گفته شما بايد دقيق باشد در : گرامر ، هجي كردن ، ظاهر اشكال ، واقعيتها و اعداد جمله « مختصر و مفيد » باشد . وضوح ـ با استفاده از لغات آشنا و ساده ، بوضوح بيان مقصود كنيد تا بتوانيد افكار و احساس شنونده را بحركت آوريد . سادگي ـ تلاش كنيد بجاي لغات دو بخشي يا بيشتر از لغات يك بخشي استفاده كنيد .مثال : تلاش سعي بكارگيري استفاده

اسلاید 38: چگونگي بيان در گفتار خود روي کلمات مهم تکيه کنيد واز کلمات کم اهميت سريع عبور کنيد.هميشه قبل و بعد از پايان نکات اساسي و مهم يک مکث کوتاه داشته باشيد.يکنواخت و ماشيني صحبت نکنيد، تن صدا و نحوه بيانتان را هر از چند گاه تغيير دهيد.جملات و عبارات مهم را با تمايز و تاکيد بيان کنيد؛ مثلا بلندتر و يا حتي آرام تر از باقي عبارات. تاثير اين کار دقيقا مشابه هاي‌لايت کردن توسط مارکر يا Bold کردن فونت در نوشته هاست.براي تاکيد بيشتر بر مطالب مهم مي‌توانيد آنها را يک بار تکرار کنيد ولي بهتر است در تکرار از بيان ديگري استفاده کنيم. . .

اسلاید 39: تكنيك هاي بيان خوب : شروع يک سخنراني مانند آغاز يک سفر است؛ بايد ازقبل فکر کنيم که از کجا بايد شروع کرد و از چه مسيري ادامه داد و در نهايت دقيقا بدانيم که چه چيزي را به مخاطب بايد انتقال دهيم.نبايد صحبت را بيش از حد خشک و رسمي آغاز کرد.ابتداي يک سخنراني خيلي خيلي مهم است و انصافا مشکل ! و در موفق بودن بقيه سخنراني نقشي اساسي دارد. پس نبايد آن را سرسري گرفت و بايد براي آن طرحي داشت، مثلا يک بيت شعر يا يک مقدمه کوتاه دو سه جمله اي يا مثل همين مطلب با چند پرسش .يک سخنران ماهر در خاطرات خود مي‌نويسد: ” هميشه دو دقيقه قبل از سخنراني ترجيح مي دادم مرا گلوله باران کنند ولي سخنراني نکنم … اما … دو دقيقه قبل از پايان حتي با رگبار گلوله هم مايل به تمام کردن سخنراني نيستم “

اسلاید 40: تكنيك هاي بيان خوب سخنرانی / بحث اقدام پیچیده ای است که با تمرین و بازخورد می تواند بهبود یابد.مهارت های سخنرانی شامل مهارت های سخن گفتن ، استفاده از فشار و تاکید ، وقفه و مکث ، و زبان بدن می باشد. نگاره ها یا وسایل کمکی دیداری را برای کمک به يادآوری بکار برید – مطمئن شوید که مخاطبین می توانند آنرا بخوانند - متون را در حداقل ممکن نگه دارید.سخنرانی و ارائه کردن با تمرین ارثقاء می یابد.

اسلاید 41: سوال :اگر وسط صحبت يادمان رفت که چه كنيم ؟ مساله‌اي محتمل است که ممکن است براي هرکسي خصوصا در تجربيات اول پيش بيايد، در اين شرايط معمولا چند ثانيه ذهن قفل شده و بطور کلي فراموش مي‌کنيم که اصلا راجع به چه چيزي صحبت مي کرديم.ولي خوشبختانه اين حالت بسيار گذرا بوده و پس از چند لحظه (پنج تا ده ثانيه) دوباره همه چيز يادمان مي‌افتد. ولي ما نمي‌توانيم مخاطبان را به حال خود رها کرده و به دنباله مطلب فکر کنيم در اينگونه موارد دو کار مي توان کرد:مي‌توانيم يک يا چند سوال از حضار بپرسيم. مثلا آيا صداي ما به رديف آخر مي رسه ؟ يا مطالب تا اينجا مفهوم بوده ؟ يا اينکه تا اينجا کسي سوالي نداره ؟ و…راه بهتر اين است که آخرين جمله‌اي را که گفتيم تکرار کرده و صحبت را آن مورد تا چند جمله ادامه دهيم و در اين فرصتي که ايجاد کرديم بايد به ادامه موضوع بينديشيم

اسلاید 42: تكنيك هاي بيان خوب کاربرد پرسش ها پرسش های باز يا واگرا تمايل به ارتقاء بحث دارند، ايده ها و افکار يا عقايد را با آنها بيرون بکشيد.پرسش های متمرکز يا همگرا ،تمایل به محدود کردن بحث دارند اما می توانند برای بررسی سوءتفاهم استفاده شوند.پذیرای پاسخ کم بیش از پاسخ کامل باشید.در صورت امکان همه مخاطبین را شامل کنید.

اسلاید 43: تكنيك هاي بيان خوب در ابتداي کار محکم واستوار شروع کنيم .● براي ارائه مطلب آمادگي قبلي داشته باشيم.● تمرين . تمرين . تمرين .● مطالعه و گردآوري مطلب بيش از آنچه که بايد ارائه کنيم.● براي يک سخنراني و سمينار خوب بايد در طي چند روز مطالب را آماده کرد .● مطالب را تا حد امکان ساده و به بيان خودماني بازگو کنيد تا براي همه قابل فهم باشد .● با مخاطبانتان ارتباط چشمي داشته باشيد .● يکنواخت و با لحني ثابت صحبت نکنيد، روي مطالب مهم تاکيد کنيد .

اسلاید 44: مطالب را به سادگي صحبتهاي هميشگي خود بيان کنيد اگر بخواهيم لفظ قلم يا کتابي صحبت کنيم کار بسيار دشوار مي شود؛ نيمي از کلاممان محاوره‌اي و نيمي کتابي مي‌شود؛ عبارات نامانوسي مثل“مي باشه” ، “مي‌شوه” و… محصول سعي نافرجام براي کتابي صحبت کردن است.با مخاطبانتان رو در رو باشيد.ارتباط چشمي با مخاطب از اهميت فوق العاده‌اي برخودار است.از روخواني کردن بپرهيزيد.خواندن مطلب از روي يادداشت نيمي از لطف سخنراني را از بين مي‌برد و شنوندگان خيلي سخت سخنراني که از روي يک نوشته روخواني مي‌شود را تحمل مي کنند.

اسلاید 45: ( وسایل کمکی ديداری)حافظه کمکی دیداری در مورد جزئياتجلب توجهکمک به سازماندهی سخنرانی و بحث

اسلاید 46: تخته سیاه ,اورهد, پروژکتور و PowerPointمناسب برای توسعه افکار و ايده هادو سویه ، دو کرانه ایوقت بسيار زيادی برای نوشتن روی تحته صرف می شود در حالی که می تواند در يک جزوه فراهم شود.مواد دیداری را زمانی استفاده کنيید که بتواند برای فراگيران مفيد باشد.

اسلاید 47: نگاره هانگاره ها می توانند به عنوان يک سازمان دهنده برای سخنرانی بکار روند. در سراسر سخنرانی از آنها استفاده کنید و زمان کافی به مخاطب برای یادداشت برداری بدهید ، البته اگر جزوه ای ندارید.

اسلاید 48: روانياجتماعيزيستيانسان

اسلاید 49: روانياجتماعيزيستيانسان

اسلاید 50: مشاركتاقتصاديآمرانهداوطلبانهسياسياجتماعي

اسلاید 51: کاربرد نگاره هانگاره طراحي شده را حتما“ در سخنرانی مطرح کنید. یک نگاره که در طول سخنرانی مورد ارجاع قرار نگيرد کمک زيادی به سخنرانی نخواهد کرد.نگاره ها یادآورنده بهتری نسبت به متن ها هستند و می توانند برای کمک به یادآوری اطلاعات کلامی يا پيشنهادات بکار روند. از آنها استفاده کنيد.

49,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید