صفحه 1:
مت
wal pio
زیر بط اس اد محترم
صفحه 2:
آیه231 سوره بقره
ام اد
كي ال خی
2 امی که زنان را طلاق دادید. و به آخرین روزهای «عه» رسیدند. یا به طرز صحیحی آنها را
اه دارید (و آنهتی کنید/, وبا مه ظرز پشنندیدهای نها را رها سازیدا د هیوگاه به عاطر زیان
رساندن و تعدّی کردن» آنها را نگاه ندارید! و کسي که چنین کند, به خویشتن ستم کرده
است. (و با اين اعمال, و سوء استفاده از قوانین الهی,) آیات خدا را به استهزا نگیرید! و به یاد
پیاورید نعمت خدا را بر خود. و کناب آسمانی و علم و دانشی که بر شما نازل کرده. و شما را با
آن, پند میدهد! و از خدا بپرهیزید! و بدانید خداوند از هر چیزی آگاه است (و از نیات کسانی که
از قوانین او. سوء استفاده میکنند, با خبر است)!
صفحه 3:
معنی ضرر
عده اي ضرر را به « سوء حال » تفسیر مي کند.
بعضي ضرر را ضد نفع دانسته و فرموده است معامله اي که ضرر
رساند و غذايي که ضرر رساند و كسي که به ديگري هتك حرمت
واهانت بکند نمي گویند فلاني به ديگري ضرر زد, همچنان که به
کسي که تعظیم و تجلیل از ديگري بکند , نمي گویند که به او نفع
رساند . مي توان جامع معناي ضرر يعني تنگي , شدت,
سختي و سوء حال و مکروه .
در معناي ضرر گفته شده: ضرر خلاف نفع است. و به حکم عرف و
لغت ضرر در اموال عبارت است از اتلاف مقداري از مال خود یا
ديگري بدون عوض و نفعي در مقابل آن .
ضرر شامل کلیه خسارت ها و زیان های وارده بر دیگری است.
نله
صفحه 4:
یزان
پر وزن « فعال » , مصدر باب « مفاعله » است.
ضرار اسم و مترادف « ضرر » و به همان معني است و آمدن آن
به دنبال ضرر به لحاظ تأکید است.
ضرار به معناي ضیق است.
به معني اعمال مجازات بر ضرري است که از جانب ديگري به
انسان مي رسد. به عبارت دیگر, واکنش بر ضرر را گویند و نیز
ضرار را از آتن جا که مصدر باب مفاعله است , به معناي ضرر
رساندن متقابل دو نفر به یکدیگر است.
ضرار در مفهوم تضییق, اهمال, حرح و سختی شابع و رایج است و
یا اینکه با استفاده از یک حق يا جواز شرعی به دیگری زیان وارد
سازد (سو استفاده از حق)
صفحه 5:
2
همچنین معناي دیگر « ضرر » در
مواردي است که شخص به ديگري ضرر
برساند و خودش سود ببرد , ولي «
ضرار » در مواردي است که با ضرر
رسانیدن به ديگري نفعي عاید خودش
نشود.
و معناي دیگر اینکه ضرار فقط شامل
اضرار عمدي است ؛ ولي ضرر شامل
عمدي و غيرعمدي هردو مي شود.
صفحه 6:
Se
ولا تمسکوهن ضرارا لتعتدوا
یعنی نگاه ندارید آن زنان را تا تعدی کنید .
در مورد اين آيه توضيحى لازم است و آن ابن كه ؛ گروهی از مردان » زنان
خود را طلاق مى كفتند و بعد به آنها رجوع مى كردند ؛ البته نه به علت
رغبتى كه به آنها داشتند , بلكه با نيت تجاوز و تعدی و گاه پایمال کردن
حقوق مالى ناشى از زوجيت كه به زنان تعلق مى كرفت .
قرآن كريم در اين آيه مردان را از اين عمل نهى كرده است . ضرار لتعتدوا
يعنى ضرر وارد آوردن بر زن و آزار رساندن به او تعدى از حدود الهى است ؛
و به تعبيرى ضرر رساندن به أنها تعدى و تجاوز است ٠ آن هم تعدى و تجاوز
از حدود الهى .
صفحه 7:
2
ولا تمسکوهن ضرارا لتعتدوا
در اینجا کلمه ضرار به معنای در قشار و
مضیقه و مکروه روحی قرار دادن است. و
معادل زیان مالی و جانی نیست ؛ زیرا گروهی
که آیه شریفه متوجه آنها است به زنان خود
ضرر مادی و بدنی وارد نمی ساختند , بلکه در
عده رجوع می کردند و دوباره طلاق می دادند
تا آنها را در فشار و مضیقه طولانی شدن مدت
. عده قرار دهند
صفحه 8:
با تشکر از توجه شما
منابع:
1- محقق داماد, قواعد فقه مدنی, صفحه 139-138
2- داریوش مقامی نیا. مبناي ققهي مسئولیت مدني با نگاهي به قاعده لاضرر