تاریخ و بیوگرافیعلوم انسانی و علوم اجتماعیفلسفه و حقوق

قانون متحد الشکل شدن البسه در دوران پهلوی

صفحه 1:
i ewes Pater core ire, Se

صفحه 2:
1 یک فرهنگ است و انسان ابا فرهنگ خود وداع نکند. تمی تولندبالباس خود وداع کند وتا ‎vaeee sy‏ ا 7 Se ‏لل‎ Ne ee ee te oe el

صفحه 3:
۱۲ ۳ RCS pe Cree) TOS Tee Lee ne ene eel ۱ rnee vs ree ‎Se od Ree‏ ين ‏فرمان کشف حجاب. ۱۳۱۴ ‎

صفحه 4:
213110 ced re ae ae ed ae ced oe Leoni ‏ا ا م ا اي‎ aad ‏مملكت مكلف هستتد كه به البامن متحدذالشكل بشوند و كليه مستخدمين دولك اعم از قضايئ و‎ ‏اداری, مکلف هستند در موقع اشتغال به کار دولتی به لباس مخصوص قضایی یا اداری ملبس شوند.‎ ۱

صفحه 5:
1 ee ees ‎-١‏ مجتهدين مجاز از مراجع تقليد مسلّم كه به امور روحانى اشتغال داشته باشند. ‏۲- مراجع امور شرعیه دهات و قصبات. پس از برآمدن از عهده امتحان معینه. ‎1 mea eee Be ene) Op Pen ear rerenn evan 7 ‏داشته باشند.‎ ‎Ree a re ‏۵- محدئین که از طرف دو نفر از ال سنت اجازه فتوا داشته باشند. ‏ا ل ‎TO aon NS ‏ا ا ا‎ ‏۸- روحانیون ايرانيان غير مسلم. ‎

صفحه 6:
ل ا ا كد ا ۱ روز و درصورتی‌که شهرنشین نباشند, به حبس از یک تا هفت 1 ی ‎cee arto‏ 9 خواهد بود. ماده ۳ - این قانون در شهرها و قصبات از اول فروردین ۱۳۰۸

صفحه 7:
[0 ‏ل‎ CSL vA ene ‎-١‏ تعريف لباس متحدالشكل ‏حوب نيا ‎0000-0-6 ‎

صفحه 8:
تعريف لباس متحدالشكل: الباس متحدالشكل (لباس يهلوى) : ات ‎Comey me)‏ ما اا 000 ‎ea‏ ‏200110100115 ‏کلاه پهلوی بدون علامت ممیزه 0 والدين كودكان ذكورى كه موقع لباس بوشيدن أن ها رسيدده. مسئول يوشانيدن لباس متحد آن ها هستند.

صفحه 9:
م ا ا ا م 0 اجتهاد آنن برای اشخاص مورد پذیرش مأموران دولت بود. ‎ag oe Te cao‏ ا ا ال متصديان امور شرعيه دهات در صورت كسب اجازه از "مجتهد اعلم ايران. ‏آمامان جماعت ‎9 ‏طلاب دارای تصدیق طلبگی ‎

صفحه 10:
(3 ieee a ES Sie Redes te eo Toes te aC ‏تهیه کند.‎ Fee Bete ete OT en ener Cea oes a Che ce. eres OS fae a eee al CSUR 15

صفحه 11:
fe een) Re Se pe eile] p eweneen) RE Ree oi i ‏ا‎ Se Tee ee PERS ROL ene p Ness en ny eR ney) SOs ETC MeL) ‏همکاری عباس میرزا چهار هزار سرباز پیاده نظام را با لباس متحد الشکل و به طرز‎ ‏اروبايى تربيت كرد.‎ به گفته گاردان لباس متحد الشکل به هیچ وجه در ایران معمول نیست. عباس میرزا اعتقاد داشت برای اينکه ایرانیها متمدن شوند باید علاوه بر تکنولوژی غرب. آداب و رسوم اروپایبها را کسب کن اين اولين حركت غربكرايى آغاز شد. ل ‎ee‏ ات ا ل ا ل 0 جامعه ایرانی بود. ا : خی از علما با روا

صفحه 12:
‎DATO aw acc oe‏ ی ‎

صفحه 13:
0 RC) در لباس قشون ایران تغییراتی بوجود آمددر واقع اولین قشر اجتماعی که لباس سنتی خود را به اجبار از تن درآورد و لباس نظامیان اروپایی را به تن کرد سربازان بودند. خود محمد شاه دیگر لباس قدیم و لباده بلندایرانی بر تن نداشت بلکه بجای آن یک نوع ل ل م 1۳ وى براى اولين بار دستور داد كه كلاه كوتاه شود. با سياست هاى اروياييها در زمان احمد شاه (118-110) كلاه مقوابى مرسوم شد. اين كلاه از اوايل سلطنت احمد شاه متداول كرديد. ۱

صفحه 14:

صفحه 15:
را ۱9

صفحه 16:
00006 ‏ما ا ل‎ eee en a ‏نفره نام افرادی چون: مهندس بازرگان. سید علی شایگان, دکترکریم سنجابی, مهندس‎ | ‏ا‎ tel ad

صفحه 17:
‎wero‏ ا ا ل ا ا نل حضور جهل تن از مستشرقين و دانشمندان خارجى در سال ۱۳۱۳ بود. در اسفند ماه همین سال بود که دانشگاه تهران متشکل از پنج دانشکده حقوق, پزشکی؛ فنی» ‎۱ ‎

صفحه 18:
Feo cen tes ee em er ered

صفحه 19:
0 ‏م ا‎ a 00 ‏يي ا ل لل ل‎ ۱ ‏ا ل‎ a ee eee) 1 ‏ل ا‎ ‏کارخانههای دولتی. شبکه‌های ارتباطی, بانکهای سرمایه‌گذاره و فروشگاههای زنجیرهای باشد. او‎ ‏براى رسيدن به هدفش دست به مذهبزدايى؛ برانداختن قبيلكرايى. توسعه آموزشى و‎ 0 ‏ا‎

صفحه 20:
نزدیکان رضا خان در زمان کودتای ۱۳۹۹

صفحه 21:
See OS Ie Te ‏م ا ا ا‎ eR TO aE aad ee OL eee Bat oa Se eee ra CaN Sed tate ea ae Ue ae aan) ocd OES TCV ED LT am MONEY Be bee we ‎Ma ST ela eS er eno)‏ شاك کرده و درخواست می‌کند خیاطی ماهر از مرکز جهت تهیه کلاه پهلوی به شهرستان مذکور اعزام ‏شود ‏چند روز بعد. تلگرافی از منطقه گروس به نظميه مركزء از ملبسشدن مردم به لباس جديد سخن كفته است. روزنامه اطلاعات كه اين تغييرات محسوس را مشاهده می‌کرد» در مطلبى با عنوان ‎

صفحه 22:
ee ee TC SC Ie ak OT STE ee eS) ST RC a OT en tet I Ive ها و موسيقى عاميانه را در خود جذب كرد.

صفحه 23:
۳ pee iy

صفحه 24:

صفحه 25:
مت

صفحه 26:
۱ ‏ا‎ Ie ‏البسه بود اين فكر مدتها بيش از رضاشاه مطرح شده بود و از طريق نشريات و جرايد. مقالاتى در لين‎ ‏زمینه به نگارش درمی‌آمد. حتی استعمال کلاهی که بعدها به کلاه پهلوی موسوم شد. پیش از‎ ‏سلطنت رضاشاه شروع شده بود و تعدادی از مردم آن را بر سر می‌گذاشتند: یکی از گزارشات:نظمیه‎ 1 17 0 SESS tn ST Bee Res eS Tee S coe ee nee

صفحه 27:
‎ec Lee EOD eee ede Sead‏ نم ‎

صفحه 28:
|۱۳ |

صفحه 29:
برسر گذاردن کلاه شاپو یا همان کلاه فرنگی توسط مردان

صفحه 30:
Oe eee eR a ae RAO Be ened Sel Re DoT ‏ل‎ TO el ea ee ed ae ane el aeRO Se Doel ane Sea eK IO) DB Cece Sac Dees ent eel teat Tce Rae eae SO le as a aCS de eres Te DRC RCS aaa Oe Ne eB ee nes Teme gee ta See TO Ter) 0 داك كلك

صفحه 31:
lee aN ek Ie, ea oo aot Del ‏ا م ا ل‎ ‏ا ا ا م‎ اجرای تصمیم مذکور از یک طرف و مقلومت مردم ازطرف دیگره سرانجام به بروز درگیری میان مردم و ماموران دولتی منجر شد. این در گیریها و نیز تذکرات دولتمردان در مورد غیرقالونی‌بودن ‎eT ee ene eee ee kee ee cel‏ ‎Eres)‏

صفحه 32:
‎ie ee a Tete Eee Se tesa e‏ لت ا ا ‎CE OI lence Ee Late‏ ‏چندان جدی گرفته نشد و سرانجام در محاق نسیان فرو رفت. پس از تشکیل مجلس دوره هفتم با ی را ‎Pe aa‏ لایحه, تعدادی از نمایندگان مجلس بهناچار در یکم آذر ۱۳۰۷ طرحی را در چهار ماده در این زمینه یه وبه مجلس له کرد سراجام طرح مذکور با ید دو فوریت در پنزدهمین جلسه دوره هفتم ‎cts TOL be Ete ae re Ee eee tence‏ ۳( ‎Ee ere ED eae Oe eo fer‏ 1 ‎

صفحه 33:
003 Te ee Tet ler تعطیلی مکتب خانه ها و تاسیس مدارس به سبک اروپایی ممنوعیت استفاده از لفات عربی و ماه های قمری تشکیل «سازمان پرورش افکار» به مور جایگزینی آمیزه ای از فرهنگ ایران بستان و آموزه های غربی به جای فرهنگ ۳ 1 معلمان در شهرها

صفحه 34:
تاثیر گذاران بر سیاست های رضاشاه

صفحه 35:
تیمور تاش ا ا ا ا ا ل ا م بسیارکرد. اوبه رضاشاه بسیار نزدیک شد و پس از پادشاهی نخستین شاه پهلوی در ۲۵ آذر ۱۳۰۴ وزیر دربار شد. تيمورتاش تا سال ‎15١٠١‏ بعد از رضاشاه . شخص اول كشور بود و در جلسات هيئت وزيران شركت مىكرد. تعيين سفراء » وزراى مختار و ‎er Ter an Tn rhe ne eee‏ 0[ PO a Fe aeRO OR Oe ED Se aN eee ReMi ley ae el ‏خوشگذرانی‎ oe ‏لا ال ار تحصيل‎ ۱ شش سال به طول انجامید. ولی عبدا 9

صفحه 36:

صفحه 37:
محمد على فروغى وزارت خارجه ايران منصوب شد وى در حفظ و تحكيم شيرازه حكومت رضاخان و فرزندشء تكيدكاه اصلى محسوب مىشد. De a Ree eC nv lee ea ee Cs eg ۱ ‏لل‎ ale Cs ese ee ee ESS PO Pera ens eeoary oh eee ean ۱ err ane ee ‏زبانهای فرانسه و انگلیسی اهتمام ورزید. فروغی در حین تحصیل, تحت‎ | ۱۳ ene aad cea re Metts Co ee ane eee eRe TD ec Ie SBCs. eee Mere noel

صفحه 38:
۱ dN eT entre ES LOS Be) ere ere a CTee Ie rca ‏بسیار خوبی ایجاد شد. او از اين نزديكى استفاده نمود و موجبات سفر رسمي شاه را به تركيه قراهم‎ ‏ساخت. غرض و نیت فروغی آشنایی شاه از نزدیک با مظاهر تمدن غرب بود. رضاشاه در خرداد‎ ‏عازم ترکیه شد. مدت سفر او چهل روز به طول انجامید. اودر آن جا از نزدیک با مظاهر تمدن‎ ۳ ‏غرب آشنا شد و يس ازمراجعت تصميم كرفت ايران را از لحاظ ظاهر به ياى تركيه برساند. تغيير كلاه‎ مردان, کشف حجاب و تأسیس داتشگاه ره آورد سفر ترکیه بود. فروفی با مهارت خاصی موفق به Fee eee ne Sear ee ete me one mee

صفحه 39:
يس از تاجگذاری از سوی رضاخان به عنوان اولین رئیس الوزرای ابقاء شد

صفحه 40:
07 000 نخست وزيرى رسيد مستوفى الممالك در سال ۱۳۱۸ هجری قمری ( ۱۲۸۰ ا ال الل ۱ بیشتر ل ا داشت.ششمین و آخرین دوره نخست وزبری مستوفی الممللک که قریبیک سال‌به طول انجامید پر بارترین دوران Rie Rr eae pers MORI Re RC Nae pene ‏ل‎ eg

صفحه 41:

صفحه 42:
۳ 00000 re ee or wre ee es 1 foes sae Oe are 7 ۳۹ ۱۲۹۹ ‏کودتای‎ ‏ل‎ RCS ae tS oa eee eal ‏ل ا ا ل‎ ee eee Race 00 en IN eae RY Recess ents OR mee] seas 5 gules Gulu eae ee ‏ا ا ل ال‎ a ‏ل ا يي‎ ۱ ‏در ایرآن دانسته‎ ee ‏ترين مهره‌های دولت‎ ian 1 ew) ne ‏فردوست(ص5)‎

صفحه 43:

صفحه 44:
مهدی هدایت | ‏ا كت‎ a cae tS een an CS Sea) le eee Saale By lea ee RE Dy ae ed ‏ا‎ ‎Fe eee Ree mee esi renter cava me ‏و سلب مصونيت از عده زيادى وكلاى مجلس. هدايت دستورات شاه را بدون‎ ‏ا ا‎ cde yd از كار بركنار كرديد

صفحه 45:
| co an eC) 0 RCS Cen oa eee a oe itd ENG eRe sR Re ‏ا‎ ne oe Pe ‏ا‎ cal Ferre Re oe) ms Sine meek Se ad ‏ا سس‎ rere ۱ ston od Sneed ‏لت‎ eae ee eed ne) Slee we ae ‏لابراتورای غلبه کرد وآن تمدن نا‎ ‏تمدن را به صورت گرفتیم . کلا همان را عوض کردیم که رنگ تمدن به خود‎ ‏بدهيم در حوزه خواص مليت ما از دست رفت . در مقلبل؛ هنرهاى لابراتوارى بى‎ ۳ ‏که‎ ‏دانستيم . افكار بى ياى ماترياليسم را به خود راه داديم كه امروز از بيداد ّن همه‎ . ‏جا غوغا بپا است و فریاد بلند‎ aren ener ey

صفحه 46:
‎er CC)‏ به عنوان یکی از تیم های ‎| Ne) Rte cca Re cern » ‏نطق هاى آنان به «سخنان سخيف » و از افكار آنان به «فكار كثيف‎ ‏درباره مقوله «آزادى » ياد مى كند كه با بر زبان آوردن اين وازهء راه را بر‎ ‏تقلید از تمدن بولواری و تفنن در بی عاری هموار می سازنند ‎

صفحه 47:

صفحه 48:
رجبعلى منصور

صفحه 49:
اهداف طرح البسه متحد الشكل

صفحه 50:
حكومت رضاشاه هدف از يكسان سازى يوشش مردان را إين كونه اعلام كرد ۱- تولید حس یک جهتی و اتحاد قلبی بین عموم افراد مملکت ۱ [۳ ۴-تهیه پوششی که مانع کار و فعالیت ایرئیان نباشد ] TCD Tee Teed ae ei cl ‏ا‎ lee te ae ee eee ۱ مى كردند يس از سالها علماى حقيقى بيدا خواهند شد

صفحه 51:
موافقان تصویب طرح ۱ bead ‏ابتوانيم براى اين موضوع ده نا فوريت هم قائل بشويم. جا دارد. اكر ما يك مسافرتهايى به اطراف و‎ 320000 ‏ا ا ل‎ PR ci Foes Wd FEMONC eR PRESTON SEOIN F an a el Ta a gad ‏طرف شمال برود یا به طرف غرب. می‌بیند مردمانی هستند که چهار تا شال روی کلاهشان می‌بندند‎ ee aD al Tale ee eee aCe en aa eds ‏خیلی کوچک شبیه فنجان چای‌خوری هم بر سرشان می‌گذارند.بالاخره تصدیق می‌فرمایید که این‎ PSSST ESE oe GENES a

صفحه 52:
۱ alee Te DRO LL oat nee bare ees ‏مختصر مطالعات در مسائل تاريخى و اجتماعى دارندء همين مساله اتحاد لباس را يكى از مبادى بزرك‎ ‏اصلاحات می‌داننده زبا یک تاثیربزرگی در جامعه خواهد کرد. در دوره‌های قبلی مجلس شورای ملی طرح‎ ۱ 2 ‏مطالعه در اطراف آن نيست. حتما بايد متحدالشكل شد اين قضيه در كشور اجرا شده است» يعنى به اراده‎ a Case oa ‏م ل‎ aed Tad ‏مجلس شورای ملی به شخص اول مملکت نشان می‌دهد»‎ ‎aca‏ ل ل ا ‎eee tae a‏ ی سا دانست. وى در تبيين موافقت خود با طرح. آن را مقدمه و زمينهساز از بيزيردن ديكر ‎re eee‏ ۱ ‎ ‎

صفحه 53:
مخالفین تصویب طرح | ‏كت‎ shies TE eed teen aera n tered ‏مجلس صحبت کنیم, لين را نمی‌دلنم صحیح است یانه؟ آقایا, بزرگان, شخص اعلیحضرت راضی‎ Sle ed ale ak ‏ا ا ا‎ un Ne eS TO La Ress eerie Ban Sree SCE ce eter eS re eee Ce iene Teo TOE aad ند و قانون

صفحه 54:
۱ ee Be ۱ TDS ee St ed ‏ا‎ aa)) ‏آن شد. وی تاکید کرد: «همه‌تان تصدیق می‌کنید که این قانون یک معایبی دارد و باید به‎ ‏ا ل ال و سا‎ ETO ead 0 PUR ‏ا ا‎ Romne Top Evan) eee elt cate Te SETS TC eee leaden a ated ‏قانون کاملا مطالعه شود و تا زمانی‌که در اطراف ن کاملا مطالعه نشود. بنده مخللف هستم با‎

صفحه 55:
3 55 اتفاقات يس از تصويب قانون

صفحه 56:
۱-واکنش عمومی: گزارشهای مخابره شده از نظمیه‌های سراسر کشور درخصوص اجرای این قانون ‎etre Tel anes‏ ل ‎Del Sal cael‏ ۱ ‎oye Tey Dorel‏ ۱ تندادن به قانون مذكور خوددارى كنند و عليه آن مقاومت مىكردند. لين مقاومتها به حدى بود كه ماموران دولتی علیرغم دراختیارداشتن نیروها و تدارکات کافی و نیز برخورداری از اختیار اعمال 00 1000 011110101 عشایرنشین, نمود بارزتری داشت. از جمله این عشایر و اقوام, کردهای طایفه منگور در استان ۱ Oe ha Sia re ses el eee Tes reese مقاومت مىكردند.كزارشهابى كه از مازندران, بنادر جنوب و خراسان مىرسيد. همكى مويد مخالفت

صفحه 57:
000 ere em ee ere gee ern ces ne ae veer fe ann 1g eee Ten MOEN Feros ve a POSEY tee Te Pee ee eae nn em | ‏الل‎ eT ee eae Fe oe a RoE ea Tae ell a ReneS aa alee ee ented Re eet DS ee ther ‏ا‎ ‎۱ a TO) tee ea arte) Ce eee ‏ل ل‎ a) ‏نظامنامه اتحاد لباس بود. آنان با مراجعه به نظمیه‌هاء سعی می‌کردند با اخذ مجوز و قرارگرفتن در‎ ee ey pet Sane ee peoee lee ete Roan ee ‏ارسال‌شده از شهرستانهاء ماموران دولتی از مراجعه عده کثیری از مردم خواهان مستثنی‌شدن ابراز‎ شکایت و تقاضای راه حل کرد‌ند

صفحه 58:
0 Ie PRU Res BS Pe ee TOM cal BReTOr Ne Pes ‏جهت بررسی به آن ارئه دهند. این کمیسیون غلب در صدور مجوز سختگیری می‌کرد و علیرغم‎ ۱ me Lal aD Pale ale a ۱ SO Neon علیرغم به‌کارگیری تمامی تدابیر فوق, نتیجه حاصله کمتر از میزان مورد انتظار بود و مردم همچنان ۱ از کندی اجرای این قانون. به تهدید و صدور پارهای ابلاغیه‌های متعدد متوسل شد. در یکی از این بلاغیه‌هاء قید شده بود که صنف خیاطان حق ندارند به تهیه و دوخت ودوز لباسهایی غیر از لباس

صفحه 59:
1 تنها طبقعلى كه قانون اتحاد لباس را بذيرفتند ويا با اكراه آن را قبول كردند. دولتمردان بودند. نوشتعهلى جراید آن زمان و نیز گزارشهای نظمیه. نشان می‌دهند این طبقه حتی قبل از اجرای قانونی آن, لباس ‎re)‏ يذيرفته يوجن لك اطلاعات در كزارشى به مورخ هشتم شهريور ع م ىكويد 3 وزرا 3 معاونان كلاه لب‌دار پهلوی را بر سر می‌گذارند. گزارشگر خبر از اين موضوع با عنوان «موضوعی خواندنی» ياد كرده ست البته يذيرش اين قانون براى همه دولتمردان يكسان تبود بمعنوانمئال. صدرالاشرافنه 2-3000 ‏اا ل‎ es PO 0 ‏ا ل لل‎ le ae

صفحه 60:
۲س‌واکنش روحانیو روحانیت شیعه که در طول تاریخ خود همواره نیرویی مستقل از دولت به شمار می‌رفت. با این قانون شا با ی ی | Te he Tee see ake oe eae CULL Recs foe tee Be tee con ‏ا‎ cae Bee eee pe Rene. Benue yd نماز جماعت و دیگر فرامین دینی و نیز ارشاد مردم. از دولت اجازه رسمی می‌گرفتند. در قانون اتحاد لباس و ‎ree coer rd cen ate‏ ۳ روحانيون را شامل مىشد و اكثربت آنان بابد طبق قانون و نظامنامه فوق» ملس به لباس متحدالشكل مىشدند و آنانى كه جواز يوشش لباس روحانى را دريافت مىكردند, بايد بننوعى به حكومت وابسته مىشدند. ان ۱

صفحه 61:
۱ ead ta > Deceeraen es DL ‏ل‎ انگلیسی در نظمیه مکدر بودد حرکت روحانیون در 2 ۰ Pree Puree arene ne rie Oe ane frame Tn Pe re oe Recerca ‏اقامت گزید. ات‎ ۰ و ۱ [Ror renveny fe rete era Or ere mane ec Cpl ETON CON ak ‏غلامحسين تركتبريزى» از عوامل قيام روحانيون تبريزء در جريان حادثه مسجد كوهرشاد در مشهد‎ POs rere ‏حضور داشت ل‎ PRS ROT Oe Soir eee pocmn rpc nemer CED eee no em) ‏تبريزبه مدت هشت‌ماه در اختفابه سر می‌برد. بنبرلین بلید گفت تنها خیزش روحانیون علیه قانون‎ ae Ne a area cee A eB See) ee ae ‏م ا ا ل كت‎ 00000

صفحه 62:
درباره كشف حجاب ا ل ل ا 0 میوقت داشته است. این پذبقه تهاجمی استعماری با هدف منت هویت الامی مودم ایجاد 0/۰ ا ا ا ا اال ا لك ا ا ل ا یا ‎PO PERUSE‏ 0 ا ا 002000 استحکام کانونهای خانواده و تبعیت فرزندان از روش پدران و نیاکان اشاره کرده و لزوم مبارزه با این ‎Dom ES Bye eS re St Tee‏ ا 1 ‎See nS See a ETO ite Ee ee Be Tee‏ مؤثرتريين روشها در مبارزه با استقلال ملتهاى مسلمان ياد كرده الست توصیه‌های همفر در بسیاری از کشورهای اسلامی توسط دولتهلتی که به دربار لندن ویا متحدان

صفحه 63:
او یکی از نقاط قوت مسلمانان را حجاب زنان می داند و می نويسد ۱ »و در جلیی دیگر می نویسد: ‎tal‏

صفحه 64:
راتس تون می نویسد: «کشف حجاب یعنی آشکار کردن زیبایی هاء یعنی عریان کردن نهفته لت ۱ ‎Ue Set mute tho ee Leet ea ed‏ بیند ولی خود دیده نمی شود. به استعمارگر محرومیتی را تحمیل می نماید؛ زیرا این دیدن یک EMCEE CSRS ST ONES STEMS CLT Tee Rome Ce oy

صفحه 65:
کشف حجاب در ایران ‎Be ND tae Te Tea ae Dole cal‏ ‎eee RS Tete al Oey Ge een ate SAS OP ees eel]‏ افکار و زندگی غربی را تجربه کرد‌اند. در این بین اراده دولتمردان نقش مکمل داشته و در اشاعه آن تأثیر 1 شاه فاجار آغاز شد. مسافرتهاى شاه به ارويا و مشاهدات وى از وضعيت بوشش زنان ارويائى در انتقال فرهنك لن ‎ree Bree‏ | فا كم وبيش تا بايان دوره قاجار ادامه داشت. ميل حكام قاجارربه كشف حجاب و مقاومت خانواددها سبب

صفحه 66:
تشکیل جمعیت بیداری نسوان -دی ۱۳۰۵- ترویج دکلته و منع جادر از سوی ملکه» حضور خانواده ‎gab by ill‏ سس ی تا ی ‎yo ty‏ همسرشن ثريا به ایران - خرداد ۱۳۰۷-و حضور تعدادی از زنان افغانی همراه آنها که در میهمائیها حجاب را رعایت Se Dart IC Be Ae eens fee eS See aed نشانه‌های گرایش دربار رضاخان به کشف حجاب بود. | «تجاوز به حقوق زن در شرق» خوانده مىشده صادر كرد. دراين سال به دستور رضاخان «زنان بايد در برداشتن حجاب خود آزاد باشند و اكر فردى يا ملايى متعرض آنان شد. شهربانى بايد از زنان ب حجاب حمايت كند.

صفحه 67:
استفاده از مراكز تعليم و تربيت و ابجاد مدارس أموزني به سبك اروبا از ديكر عوامل زمينهساز كشف ‎ee ete‏ ا ‎PCR‏ ‎Scop eS ae eer Lone Rte Terie Lan cele 6 edt heater)‏ ا ‎ROS‏ ۱ ‎en cee Re cee ei CS er de rea eT Tord‏ ها عقب هستیم و فورًای با تمم و به پیشرفت سریع مردم خصوصاً نان اقدام کنیم» ‎Foray Pepe rye eh cher)‏ ‎De Te cl a oP ele as ote Oe Tees‏

صفحه 68:
[۳ NONE Nees FOE DRIES RSIS come eR LaLa PSTN ‏وزیر معارف - در فروردین ۱۳۱۳/۱۹۳۵ در مدرسه شاپور شیراز جلسه‌ای تشکیل داد و از اصناف‎ eT a el TO ae eel el ee al a a ea OS perro Sree An rn eels Sterne > Mah meee Pen AAC hl 3) Reese ES Nene Sy ae ee ene Senne Tae eet ace TO Sal sel ace Le a ce Te eal aC aetna meek chee ‏ا‎ Met Tee Saad ‎LTO OB Ie atte Tee EB ae)‏ ال ا ‎

صفحه 69:
TES ‏م‎ aye cote ccatre Oren ‏اين قانون در مرحله اجرا با مقلومتهاى خونينى روبرو شد و قيام در مسجد كوهر شاد در تير 115 از‎ ۳ در ۱۷ دی ۱۳۱۴ رضاشاه با همسر و دختران کشف حجاب کرده خود. در مراسم جشن ‎REP) nL eee rear AV aEE me 0 eae eee 9‏ 1 دعوت شده بودنده طبق يك برثامه ازييشن طراحى شده با همسران بدون حجاب خود شركث كردلدم .يس از آن» مطبوعات به تجليل از اين رويداد يرداختند و بىحجابى را آزادى زن» تجدد او و همتايىاش بابيشرفت و ترقى مردم ارويا تلقى كردند.

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:
در خاطرات صدر الاشراف آمده است: «۵ر پوس زن با اب را راه نمی دادند و در معایرباسیان ها ‎ee‏ مر و اه از نمی کردند.حتی بعضی از مأمورین به خصوص در شهرها و دهات. زن هایی که پارچه روی سر انداخته بودند. اگرچه چادر معمولی نبود. از سر آن ها کشیده. پاره پاره می کردند و اگر زن فرار می کرد او را تا توی خانه اش تعقیب می کردند و به این هم اکتفا نکرده ناق زن ها و صندوق لباس آن و

صفحه 73:

صفحه 74:
رضا شاه در جمع زنان عشایر که لباس فرنگی بر تن کرده اند

صفحه 75:

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:

صفحه 80:
فرجام عاملان) شایعات منتشر شده در آذهان عوام الناس) ۱ مى كند. زن به أو مى كويد: تو را به حضرت عباس قسم, جادر را بده. ياسبان مى كويد: حضرت عباس بياید و بگیرد. زن گریه کنان می رود. لحظاتی بعد پاسبان که با تفنگ بازی می کرده. غفلتا | eS Ly tte ea ee Lee see eee ee OS Lele Se sa) ‏ال‎ ie ge ese eee a otto oe se) ‏بدبختی از دنیارفتند.‎

صفحه 81:
‎١‏ بيامدهاى فرهنكى ‏ تاريخى ‎] ‏ا‎ ‎۱ ‏ا‎ ‏ال ا ل ل‎ oe DS al Te aS tee ee a ‏ل‎ Te ee ate ced ‏از می‌کند. لباس و پوشش مناسب با ارزش‌ها و بینش‌هایی را که ‎ce‏ ‎ ‏که بخشی از هویت اوست. ‏ا ا ا 100 ‎Se aC SB Sete ‏ا م ال‎ ‎

صفحه 82:
fer rnp Ces PESO T Ot از لحاظ اجتماعی میان نسل جدید که بی‌حجابی را پذیرفته‌اند و نسل پیشین و ارزش‌ها اندیشه‌ها و روش زندگانی آنان فاصله و عقده ایجاد می‌شود و زمینه ثرار نسل جدید از خلواده و ست‌ها و ارزش‌های آن پدید می‌آید. از طرقی زنان متجدد به اندازهزنان سنتی پایبند به خانه‌داری و تربیت ا ۱ به لحاظ .با هم موضعكيرىهاى زنان بىحجاب در ضديت و مقابله با احزاب و سازمانهاى اسلامی و در پشتیبانی از سازمان‌ها و احزاب و نظم‌های وابسته به بیگانه خواهد بود از نظر اقتصادی ‎oem‏ ره

صفحه 83:
By eee ee eed

صفحه 84:
۱ eo ae eae ad ‏نيز از اين هجوم فرهنكى در امان نمانده بودند نخستين كشور اسلامى كه‎ ‏اقدام به كشف حجاب بانوان كرد /قغانسنان بود. «مان الثه خان» بادشاه افغانستان در مراجعت از ارويا‎ ‏درع 1 با همسر بى حجاب خود به ايران آمد؛ اين امر موجب قيام عمومى در افغانستان و امان الله‎ ‏خان ناچار به استعفا و ترک کشور شد. مصطفی کمال پاشا(آتاتورک) در ترکیه نیز در‎ ‏اولين اقدام بعد از رسيدن به ديكتاتورى» بوشيدن كلاه فس را جرم اعلام كرد(اين كلاه مظهر و نشانه‎ 1 با كلاه ارويابى در مجامع حاضر شد. بدينوسيله مى خواست عادات قديمى و تعصبات مذهبى را مورد

صفحه 85:
‎Seatac e ents ered‏ و ‏فس این وظیفه را در دوره عثمانی انجام داده بود. ‏ترکیه کمت از ایران با تنوع قومی مواجه بود. ‎| ‎aR SCD oat ‏زر‎ ‎SO Da a a eet ee ‏وضعيتشان دفاع مى كرد و مردها را به باد سرزنش مى كرفت.‎ ‏حجاب ازسال ۱۳۰۹(۱۹۳۰ شمسی) به بعد در مصر نیز قداماتی مشابه عملی شد ولى ‎۱ ‎

صفحه 86:
Pen Puree Cerne erm ee enl BAA yes)

صفحه 87:

صفحه 88:

صفحه 89:

صفحه 90:

صفحه 91:

صفحه 92:

صفحه 93:

صفحه 94:

صفحه 95:

صفحه 96:

صفحه 97:

صفحه 98:

صفحه 99:

صفحه 100:

صفحه 101:
1 ome ee eee

صفحه 102:
500 ۳۳ تاسیس دادگستري یکی کردن نیروهای نظامی و تشکیل ارتش ابران تاسیسس بانک ای ارات BR soe ‏جادسازى در كشور‎ كشف حجابٍ 0 ered 01110000

صفحه 103:
منایع ‎Eta eee ere‏ ل ير ‎ee ee en ech ee an eer eens ‎Dat Dae al a alae et al al a Tee OM ‏ل‎ ‎Deen ete ns Sn eee Toe ent cote ee olen ‎ ‎۱ ‏0 ‏ال كشف حجابء همان: ص .150 ‏ا اا ا 0000000000000 ‎Reeve‏ ‎

صفحه 104:
25000

صفحه 105:
/w.iran توچه به لباس متحدردر مراسم ازدواج

صفحه 106:
اج2- 3-355 اا ا 1 AEE A) DR ل دحت ‎TATE‏

صفحه 107:

10,000 تومان