ghachaghe_kala_asibhaye_ejtemayi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “قاچاق کالا و ارز”

قاچاق کالا و ارز

اسلاید 1: مفهوم شناسي پديده قاچاق کالا و ارز.سرفصل های آموزشیآسيب شناسي پديده قاچاق کالا و ارز.سبب شناسي پديده قاچاق كالا و ارز.تعيين اهميت جايگاه موضوع و ضرورت بررسي آن.

اسلاید 2: دركنوانسيون بين المللي، قاچاق عبارت از تقلب گمركي است كه شامل گذراندن مخفيانه كالا به هر طريقي از مرزهاي گمركي مي باشد. سازمان جهاني گمرك wco ، قاچاق را تخلف گمركي دانسته که شامل جابجايي كالا در طول يك مرز گمركي به روش مخفيانه و به منظور فرار از نظارت گمركي انجام می شود. در قانون اساسی جمهوري اسلامي ايران، قاچاق كالا جرم تلقي شده و به نگهداري، توزيع، حمل، نقل و فروش كالاهاي خارجي كه جنبه تجاري داشته و از طريق غير مجاز بدون پرداخت حقوق ورودي وارد كشور مي شود اطلاق می شود. قاچاق ممنوع بوده و مشمول مجازات هاي قوانين قاچاق كالا می شود. قاچاق چیست؟

اسلاید 3: قاچاق کالا، در همه کشورهاي جهان به عنوان يک معضل اقتصادي- اجتماعي شناخته شده است. پديده ناهنجار قاچاق، يک عامل بازدارنده و مشکلي پيچيده و چند بعدي است که ريشه هاي آن در هر حوزه ملي و بين المللي نهفته است. منشا پيدايش اين کنش مجرمانه را بايد در کشورهاي صنعتي جستجو کرد. آنها پس از دستيابي به انبوه کالا با مشکل بازار مصرف روبرو مي شوند، در نتيجه کشورهاي جهان سوم را به عنوان ابزار براي رفع اين معضل مورد توجه قرار مي دهند و قاچاق را نيز به صورت يک حربه فرهنگي و اقتصادي به خدمت مي گيرند. هدف از به کارگيري قاچاق عليه کشورهاي جهان سوم، ايجاد بي هويتي فرهنگي و القاي تفکر عدم خودباوري در توليد صنايع و فراگيري فناوري است زیرا قاچاق، موريانه وار توانمنديهاي فرهنگي و اقتصادي كشورها را از درون تهي مي كند.ضرورت توجه به قاچاق کالا :

اسلاید 4: پديده قاچاق كالا و اقتصاد زيرزميني، سابقه اي بسيار طولاني دارد و اين سابقه به زماني بر مي گردد كه ماليات و سهم بري دولت از عوايد اقتصادي شهروندان مطرح شده و امروز با بحث يارانه ها، گسترش نیز پيدا كرده است. عوامل قاچاق در کشور به دو بخش قابل تفکیک هستند.عوامل تاثيرگذار در قاچاق كالا و ارز: 1- عوامل اقتصادي قاچاق: مشتمل بر نقش سياست هاي بازرگاني، ضعف ساختار توليدي، توسعه نيافتگي و بيكاري.2- عوامل جغرافيايي ، اجتماعي و فرهنگي3- عوامل صنفی : عدم احساس مسئولیت برخی از صنوف در خرید و توزیع کالای قاچاق

اسلاید 5: 1- سياست هاي بازرگاني:سياست هاي بازرگانی اتخاذ شده هر چقدر درست و اصولي باشد، از شيوع قاچاق در كشورمي كاهد و هرچه سياست هاي اتخاذ شده بي هدف، سرگردان و يكجانبه باشد، موجب شيوع و گستردگي قاچاق مي شود. چنانچه به بهانه حمايت از توليدات داخلي، از ورود كالاي مورد نياز مردم به كشور جلوگيري شده يا براي ورود آن حقوق گمركي بالايي وضع شود، قطعا سبب روي آوري به قاچاق خواهد شد و برعكس، چنانچه ورود كالايي بدون توجه به توليدكنندگان داخلي آزاد تلقي شود باعث ورشكستگي واحدهاي توليدي و بيكاري قشر وسيعي از مردم خواهد شد. قطعا رسالت و عملكرد سياست هاي بازرگاني كشور بايد با توجه به استراتژي تجاري و توسعه اقتصادي كشور مشخص شود.عوامل اقتصادی موثر در قاچاق:

اسلاید 6: 3- بالا بودن تعرفه ها، نرخ حقوق، عوارض و وجود موانع غير تعرفه اي:به رغم آثار مثبت تعرفه ها، نحوه تنظيم و تغيير تعرفه ها امري بسيار حساس و مهم در اقتصاد و بازرگاني كشورهاست، به طوري كه تعرفه هاي پايين اگرچه ممكن است رقابت را تشديد كند، ولي از يك طرف مي تواند به توليدات داخلي لطمه زده، واحدهاي توليدي را به تعطيلي كشاند و سبب كاهش اشتغال شود و از طرف ديگر درآمد دولت را كاهش دهد. تعرفه هاي بالا نيز حمايت هاي غير معقول در اختيار توليدات داخلي قرار داده و قدرت رقابت آنها را در صحنه بين المللي كاهش مي دهد و به زيان مصرف كنندگان داخلي، می باشد. با توجه به شرايط اقتصادي كشور، وضع تعرفه هاي غير كارشناسي و بالا را بايد جزء مهمترين عوامل ايجاد و گسترش قاچاق دانست، مخصوصا در مواردي كه كالايي در داخل كشور توليد نمی شود.عوامل اقتصادی موثر در قاچاق:

اسلاید 7: 2- اثرات سياست هاي بازرگاني بر قاچاق كالاهاي صادراتي:يكي از مهمترين دلائل خروج غير قانوني كالاها از كشور، تفاوت قيمت كالاهاي خروجي در خارج كشور با قيمت آن در داخل كشور به دليل حمايت هاي خاص دولت و پرداخت یارانه کالاها است. علاوه بر يارانه ها و تاثير عميق آن در قاچاق خروجي، بوروكراسي بيش از حد در صدور كالاها نيز سبب مي شود كه انجام قانوني صادرات، طولاني و پر هزينه شده و اين مسئله سبب گرايش به قاچاق براي خروج غير قانوني كالا از كشورمي شود.عوامل اقتصادی موثر در قاچاق :

اسلاید 8: 4- ميزان توسعه يافتگي:مشكلاتي همچون حجم و تنوع وسيع قاچاق كالا به كشور و قبل از آن عوامل پيدايش و گسترش آن را بايد ناشي از توسعه نيافتگي و به عبارت روشن تر، عدم وجود نهادهاي توسعه براي بهره برداري از ظرفيت هاي اقتصادي و اجتماعي دانست، اگرچه در كوتاه مدت قطعا مي توان راههايي براي تخفيف و هدايت عوامل موثر بر اين پديده يافت ولي در بلند مدت، تحقق توسعه است كه مي تواند نيازهاي جامعه را تامين نموده، قاچاق كالا را به پايين ترين حد برساند.عوامل اقتصادی موثر در قاچاق:

اسلاید 9: 5- ساختار توليد:هرگاه نياز مردم به كالاها و خدمات به صورت مطالبه عمومي درآيد ، دولت ها ناگزير به رفع آنها مي باشند. عدم تصميم گيري و اقدام به موقع دولتها باعث رفع نياز مردم از راههاي غيرقانوني شده ، همواره راه را براي سودجويي و سوء استفاده فراهم مي کند. قاچاق كالا يكي از راههاي غير قانوني است كه در بعضي موارد نتيجه عدم تصميم گيري به موقع در رفع نيازهاي مردم از طريق توليد يا ورود منظم و قانوني مي باشد.عوامل اقتصادی موثر در قاچاق:

اسلاید 10: 6- وضعيت اشتغال: بيكاري يك معضل اجتماعي محسوب مي شود اما چون معلول بعضي از مسائل اقتصادي بوده و ثمره اقتصاد ناسالم مي باشد، در زمره عوامل اقتصادي كه موجب گسترش قاچاق مي شود، مورد مطالعه قرار مي گيرد. بيكاري در مناطق مرزي عده بيشتري را جذب قاچاق می نماید. نبود مشاغل مولد در مناطق مرزي موجب شده كه جوانان براي كسب درآمد، به عوامل شبكه هاي قاچاق كالا تبديل شوند.عوامل اقتصادی موثر در قاچاق:

اسلاید 11: وضعيت جغرافيايي ايران تغيير الگوي مصرف به سوي كالاهاي لوكس و تجملاتي همسايگي با كشورهاي متعدد كه از ثبات لازم برخوردار نيستند طولاني بودن مرزها وجود تقاضاهاي فراوان براي كالاي قاچاق تلقي شدن قاچاق به عنوان يك شغل و حرفه عوامل جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی موثر در قاچاق:

اسلاید 12: مهمترین عوامل گسترش قاچاق در ایران1- وجود مرزهاي طولاني2- محدوديتها و كمبود امكانات در كنترل مرزها3-ويژگيهاي خاص كشورهاي همسايه4-تغیير الگوي مصرف5- وجود تقاضا براي كالاي قاچاق 6- قبيح نبودن مصرف كالاي قاچاق درکشور7-تلقي قاچاق كالا به عنوان يك شغل

اسلاید 13: آسیب های قاچاق:1- اختلال در كنترل مرز:همواره قاچاقچيان به روش هاي مختلف ، حريم مرزهاي كشور را مي شكنند و با ترددهاي غير مجاز و عبور دادن انواع و اقسام كالاهای قاچاق ، مشكلاتي را در کنترل مرزهای کشور ايجاد مي كنند.

اسلاید 14: آسیب های قاچاق:2- اختلال در امنيت اقتصادي:قاچاق كالا و ارز باعث اختلال در بخشهاي اقتصادي كشور شده، توليد و فعاليت مولد را با مخاطره مواجه مي كند و روحيه كار و فرهنگ تلاش و توليد را در جامعه سست مي نمايد.

اسلاید 15: 3- اختلال در امنيت داخلي:سلاح و مهمات و ساير اقلام مفسده آور و مخاطره انگيز چون مشروبات الکلی، داروهای توهم زا، داروها و لوازم محرک جنسی و ...كه به صورت غير قانوني وارد كشور شده و در جهات نامشروع و مجرمانه به كار گرفته مي شود امنيت عمومي را به مخاطره مي اندازد.آسیب های قاچاق:

اسلاید 16: 4- اختلال در محيط اجتماعي و فرهنگي:ورود برخي از کالاها مثل تجهيزات دريافت از ماهواره، مشروبات الکلي و... و خروج برخي از کالاها مثل اموال فرهنگي و آثار تاريخي، به صورت مستقيم اجتماع را با تناقض مواجه نموده، فرهنگ را به اضمحلال مي کشد. آسیب های قاچاق:

اسلاید 17: 5- تهاجم فرهنگي: وارد کردن ابزارهاي تهاجم فرهنگي، همچون مشروبات الکلي، تجهيزات دريافت از ماهواره، البسه خلاف شرع و خلاف عرف، کتابها، جرايد، نوشته و فيلم هاي منحرف کننده، تصاوير و سي دي هاي مستهجن، اسپري، کرم، قرصهاي محرک، آلات و ادوات قمار و ... مستقيما در مسئله تهاجم فرهنگی نقش دارند.آسیب های قاچاق:

اسلاید 18: 6- غارت هويت فرهنگي: شبکه هاي قاچاق ميراث فرهنگي، در حقيقت هويت و اصالت فرهنگي کشور را نشانه گرفته اند و در اين رابطه ، ردپاي صهيونيزم بين المللي که نقش عمده اي در رونق بازار خريد و فروش اين نوع کالاها دارد، کاملا محسوس است.آسیب های قاچاق:

اسلاید 19: 7- اختلال در سلامت و بهداشت عمومي:كالاهاي فاسد، تقلبي و تاريخ گذشته قاچاق، سلامت جسمي و بهداشت عمومي جامعه را با مخاطره روبرو مي سازد و از به خطر افتادن سلامت روحي و رواني جامعه نيز نبايد به راحتي چشم پوشي كرد. آسیب های قاچاق:

اسلاید 20: 8- تضعيف ساير واحدهاي صنفي:مبادرت برخي از واحدهاي صنفي به تهيه و فروش کالاي قاچاق مسلماً مي تواند منجر به ضرر مالي براي ساير واحدها باشد زيرا مشتريان عموماً تمايل دارند که کالاي قاچاق را به دليل قيمت نازل تر خريداري نمايند. در پي چنين اقدامي تعداد مشتريان واحدهايي که مبادرت به فروش کالاي قاچاق مينمايند نسبت به واحدهايي که کالاهاي گمرکي غير قاچاق را به فروش ميرسانند بيشتر خواهد بود و انگيزه مشتريان در خريد کالاي گمرکي غير قاچاق به دليل قيمت بالاتر را از بين خواهد برد و در نتيجه واحدهاي غير متخلف ، متضرر مي گردند.آسیب های قاچاق:

اسلاید 21: 9- سایر اثرات منفی قاچاق :امروزه فناوري بسيار پيشرفت كرده است. در اين مسير، وسائل و تجهيزاتي توليد مي شود كه گاه استفاده نادرست آن مي تواند هزاران نفر را در معرض نابودي قرار دهد و خسارات مالي جبران ناپذيري ايجاد نمايد. چنانچه ورود و خروج اين وسائل و تجهيزات بدون نظارت دولت صورت گيرد، خواه در داخل كشور و خواه در خارج آن، مي تواند آثار سوء و زيانباري متوجه ملت نمايد. به عنوان مثال امروزه وسائلي ساخته شده كه به راحتي مي توان توسط آن، سيستم هاي ارتباطي، مخابراتي و... را ازكار انداخت . قاچاق اين نوع از کالاها ميتواند مخاطرات امنيتي را در پي داشته باشد. آسیب های قاچاق:

اسلاید 22: مصداق :شکايت دختري 23 ساله به يکي از کلانتري هاي استان ،مبني بر تقلبي بودن کالاي آرايشي، پرونده وي توسط اداره اماکن مورد بررسي و پيگيري قرار گرفت و مشخص شد واحد تجاري لوازم آرايشي، اقدام به خريد کالاهاي قاچاق بدون مجوز بهداشت نموده است و به دليل پايين بودن قيمت اين کالاها و سود دهي بالاي آن، صاحب مغازه به رغم احتمال تقلبي و غير بهداشتي بودن آنها، اقدام به فروش نموده است و اکنون شهروند مذکور در اثر استفاده از يکي از اين کالاهاي آرايشي قاچاق، دچار عارضه پوستي شديدي شده است به حدي که هزينه درماني مربوطه بالغ بر دو ميليون تومان برآورد شده است،علاوه بر اينکه احتمال عدم ترميم پوست وي ملحوظ ميباشد.اين شخص علاوه بر بيماري پوستي، به دليل غير عادي شدن چهره اش ،دچار مشکلات روحي و رواني شده و داروهاي آرام بخش جهت تسکين وضعيت موجود، براي وي تجويز شده است. د.

اسلاید 23: در نظر گرفتن محدوديت هاي شرعي و ديني در حمل، نقل، نگهداري و توزيع کالاي قاچاق. در نظر گرفتن تبعات قانوني حمل، نقل، نگهداري و توزيع کالاي قاچاق. توصيه به ساير همکاران صنفي در اجتناب از حمل، نقل، نگهداري و توزيع کالاي قاچاق آشنايي و کسب اطلاع از قوانين نظام صنفي در خصوص کالاي قاچاق. ترغيب مشتريان به خريد و مصرف کالاي داخلي به عنوان يکي از راهکارهاي کاهش انگيزه قاچاق. اطمينان از غير قاچاق بودن کالاهاي دريافتي و دريافت گارانتي وضمانت نامه.پیشنهادات:

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید