صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيخ ۱۳ ۱ خدمات فناوری ۳ 609009990

صفحه 2:
1112277727272 " مقدمه امروزه قراردادهاي بزرگ انفورماتيك روبه ازدیاد است. نظر به پيچيدگي سیستم مورد عمل دیگر اين امكان براي سازندكان» متخصصانء شرکت هاي انفورماتيك, شركت هاي مشاوره يا يديد آورندگان وجود ندارد که به تنهايي يك پروژه را اجرا نمایند. پيچيدگي پروژه ها وجود تخصص هاي مختلفي را ایجاب مي کند که يك بنگاه به تنهايي قادر به انجام آن نیست. از این رو اشکال مختلف مشارکت بین بنگاه ها مطرح مي شود که آشنايي با آنها براي کارفرما ضروري است: در پيمانكاري جزء فقط مقاطعه کار (پیمان کار اصلي) با کارفرما طرف قرارداد است و به تنهايي در مقابل او مسئولیت دارد. در هم پيماني تمام افراد طرف قرارداد در مقابل کارفرما مسنولند.انواع مختلف شرکت ها از جمله شرکت هاي سهامي با توانايي هاي توسعه یافته و تركيبي ایجاد مي شود. در گروه بندي منافع اقتصادي» بنگاه ها ضمن حفظ استقلالشان از يك نظام حقوقي خاص داراي تشریفات کمتر نسبت به شرکت ها در راستاي منافع مشترك پيروي مي کنند.

صفحه 3:
باکت ۲ قواعد اساسي لازم الاجرا قبل از انعقاد قرارداد براي اين كه يك قرارداد منعقد شود؛ کافیست توافق در خصوص موضوع و قیمت وجود داشته باشد. در طول دوره پیش قراردادي يعني دوره مباحثات و تمهیدات قرارداد انفورماتيكك؛ مقاطعه کار باید کارفرما را از مسائل زیر آگاهنماید: )+ مختصات راه حل پيشنهادي ۰ ويژگي هاي فني ۰ محدوده راه حل ارائه شده ۰ رف ابهام ان تيازهاي کاز اما در صورظا ضرورظا ‎٠‏ مشکلات (تنگناهاي) استفاده از سیستم ‎٠‏ مقتضیات محيطي سیستم ۰ هر مشكلي که در مرحله راه اندازي سیستم ممکن است ایجاد شود

صفحه 4:
قواعد اساسي لازم الاجرا قبل از انعقاد قرارداد (ادامه) همچنین کارفرما باید: نهایت تلاش براي شناسايي مقاطعه کار را انجام دهد. ازجمله تخصص, توان مالي و غيره از کلیه مختصات سیستم مطلع شود تا بتواند در کمال آگاهي انتخاب نماید از مقاطعه کار اطلاعات تكميلي بخواهد راه حل پيشنهادي مقاطعه کار را با سیستم هاي رقیب مقایسه کند اطلاعات قده فر مجلات تخصصیی را بخو اند در صورت نیاز از راهنمايي هاي يك مشاور بهره كيرد أن ساير خدمات طرف“ قرارداد كسب اطلاع کند تقاضبا کید که طرز. کار ونه تاوق كاده شود ‎oy‏

صفحه 5:
.1 09س ۰ دفترجه دستورالعمل و مختصات مکانیزه کردن يك شرکت یا يك بخش خدماتي تصمیم بسیار مهمي است. انتخاب فني سیستم؛ هزینه ها و تبعات وسيعي در بر دارد که به دشواري قابل اندازه گيري است. اولین اقدام در اين مسيرء توصیف نیازها به شكلي واقع گرایانه و دقيق لست. كارفرما بايد كليه اقدامات لازم براي تحليل اين نيازها را به عمل آورد. در صورت عدم توان داخلي لز خدمات مشاور بهره كيري نمايد. مهمترين سند براي شكل دادن لين نيازهاء تهيه دفترجه دستورالعمل است. دفترجه دستورالعمل سندي است كه تمايلات و خواسته هاي كارفرما را بيان مي نمايد و حداقل بايد داراي نكات زير باشدة نيازهاي فعلي كارفرما اهداف مورد نظر ابزار فني و انساني موجود براي اجراي سيستم ۰ مهلت هاي بيش بيني شده براي اجراي بروزه ‎٠‏ اتحولات آد دفترجه بيشنهاد سندي است كه مقاطعه كار شروط و بيشنهادات خود را بر اساس دفترجه دستورالعمل كارفرما بيان مي دارد و نهايتا دفترجه مختصات سندي است شامل دفترجه دستورالعمل و دفترجه بيشنهاد كه به امضا طرفين رسيده و در آينده ضميمه قرارداد مي كردد.

صفحه 6:
a ‏قوانین اساسي قراردادها‎ ‏.مسئوليت مدني داراي جنبه عمومي است و نمي توان توسط قرارداد خلاف آن توافق کرد‎ ‏قراردادهاي خصوصي نسبت به كساني که آن را منعقد نموده اند در صورتي که مخالف‎ ۰ صریح قانون نباشد نافذ است. ۰ رعایت حقوق مصرف کننده» از جمله مجازات تقلب در فروش کالاء درج شروط تحميلي در قرارداد؛ قیمت و شرایط نامناسب فروش عدم ارائه خدمات پس لز فروش و غيره. + رعایت قوانین و مقررات اداري کشور و ترجیحا خصوصي دستگاه در قرارداد با بخش دولتي.

صفحه 7:
شروط تحميلي در قرارداد فسخ يك جانبه قرارداد كه اجازه ختم قرارداد را به يكي از طرفين بدون داشتن عذر موجه و اخطار قبلي مي دهد. ‎٠‏ غير قابل استناد مقاطعه كار. ‏نموذن مستندات و اطلاغات ارائه شده در زمان قبل و خين انعقاد قرارداد توسط ‎٠‏ معاف نمودن مقاطعه كار از ارائه خدمات مشاوره به كارفرما. ‎٠‏ معاف نمودن كارفرما از همكاري با مقاطعه كار. ‎٠‏ منتفي نمودن خدمات و ‎ ‏اني در مورد نرم افزارها و مستندات آنها. ‏منتفي نمودن مسئوليت ناشي از نتايج مضر استفاده از محصولء خدمات و يشتيباني مقاطعه كار.

صفحه 8:
ای ۲ شرایط اعتبار قراردادها رضاي طرفین اهلیت طرفین مشروع بودن طرفین جهت قرارداد مشخص بودن موضوع قرارداد در مورد قراردادهاي انفورماتيك به واسطه منافع اقتصادي موضوع این قراردادها و تفاوت در توانمندي فني کارفرما و مقاطعه کار تهیه دفترچه مختصات توصیه مي شود. بنابراین طرفین قرارداد جاهل به قانون شناخته نمي شوند.

صفحه 9:
با کی ۲ اجزاي عمومي و اختصاصي قراردادهاي انفورماتيك * تشخيص هويت طرفين؛ شامل عنوان دقيق؛ نوع شركتء آدرس» شماره ثبت شرکت. میزان سرمایه شرکت. نام و عنوان يا مسئوليت نمايندكان و غيره. * مقدمه؛ قبل از متن قرارداد براي توضيح مفاد قرارداد؛ تاريخجه و دليل وجود قرارداد بكار مي رود. بايد دقت داشت كه مقدمه همان اعتباري را دارد كه ساير بندهاي قرارداد دارند. * تعاريفء براي تعريف كردن برخي از اصطلاحات قرارداد كه نياز به تبيين و تعريف دارند. ۰ اسناد قراردادي؛ كه در صورت وجود ضروري است فهرستي از آنها به همراه رابطه قراردادي بين اسناد مختلف و ارزشي كه طرفين قرارداد براي آنها قائلند به همراه اين اسناد ضميمه قرارداد كردد. * موضوع قرارداد: مطالعات انفورماتيك تولید نرم افزار سفارشي استفاده از بسته نرم افزاري پشتيباني نرم | نگهداري سخت افزار

صفحه 10:
| اجزاي عمومي و اختصاصي قراردادهاي انفورماتيك * محل جغرافيايي: عمدتا براي قراردادهاي پشتيباني نرم افزار يا نگهداري سخت افزار بکار مي رود و در أن سايت كاري مشخص مي كردد. * _ تعهدات طرفین قرارداد. شامل تعهدات اساسي هر يك از طرفین قرارداد به طور متمركز بوده هر جند که در شروط مختلفي از قرارداد به آنها اشاره شده باشد؛ از جمله در قراردادهاي انفورماتيك مي توان به تعهدات زیر اشاره نمود: تعهد وسیله/نتیجه که مقاطعه کار را مكلف مي سازد براي را بکار گیرد. تعهد مشاوره/همكاري که مقاطعه کار را مکلف مي قرارداده به نحوي که کارفرما در کمال آگاهي بتواند تصمیم همكاري است. ۰ مدت قرارداده فسخ آن و فرس ماژور؛ شامل مدت قرارداد در قراردادهاي با مدت معین» شرایط تمدید قرارداد در صورت لزوم؛ دلایل فسخ» مدت پیش آگاهي از فسخ؛ نتایج فسخ و فرس ماژور. (موضوع فسخ عمدتا در قراردادهاي با مدت نامعین مطرح مي گردد) به يك نتیجه معین؛ بهترین وسایل ممکن د اطلاعات مورد نیاز کارفرما را در اخقیارش در اين زمینه کارفرما نیز ملزم به

صفحه 11:
اجزاي عمومي و اختصاصي قراردادهاي انفورماتيك * _ قیمت. نحوه پرداخت و خسارت تاخیر» شامل مبلغ قرارداد. چگونگي کسر کسورات قانوني؛ زمان هاي پرداخت و مبلغ پرداختي؛ وسیله پرداخت(چك» ولریز مستقیم وغیره)» نحوه محاسبه خسارات دیرکرد و در صورت نیاز مشخصات بانكي گيرنده. (عموما خسارات غير مستقيم مستقل از خسارات مستقیم و به صورت درصدي از کل مبلغ قرارداد محاسبه مي گردد) ۰ مالکیت مطالعاتي » و فكري در قراردادهاي انفورماتيك تعیین مالکیت مطالعاتي و فكري براي طرفین قرارداد اساسي است و مي تواند بر سایر جنبه هاي قرارداد خصوصا شرایط مالي» مسئولیت ها و ضمانت تاثیر بگذارد. (عموما مالکیت مطالعاتي متعلق به مقاطعه کار و مالکیت فكري به کارفرما است) ۰ ضمانت» شامل ضمانت در صورت شبیه سازي محصول توسط مقاطعه کار؛ ضمانت عيوب پنهان» ضمانت انطباق محصول با مختصات پیش بيني شده در قرارداد و غيره. (عموما در قالب ضمانت حسن انجام کار و به صورت درصدي از مبلغ قرارداد تعبین مي گردد)

صفحه 12:
اجزاي عمومي و اختصاصي قراردادهاي انفورماتيك * عدم رقابت و عدم درخواست کارکنان: مقاطعه کار و کارفرما متعهد مي گردند معاملات خاصي را انجام ندهند» سعي در ام و بكارگيري کارکنان یکدیگر ننمایند و غیره. مقرراگ ‎dak Gaye‏ روش حل دعل ي» فقون ‎ged IEE Ea aa‏ تفسیر عناوین» تمامیت قرارداد. محل آقامت؛ استقلال شروط و غیره. ‎١ *‏ نمايتدكان و التضاها: كنه بايد تومتط اتنا خقيقني از طرف خود يا به نمايندكي از طرف کارفوساو مقتطعه کر (در صورتي كه اشخاص حتُوقي بأشند) و اختيارات لأزم براي متعهد ‎one‏ شركت را برخوردارند» صورت ‎A‏ خ شروع ع قرارداد. که مي تواندتاريخ امضا قرارداد. ابلاغ قرارداد یا غیره باشد که در متن قرارداد باید به آن اشاره گردد. ‏تغییرات در متن قرارداد. که باید اجازه سطح و نحوه انجام آن در متن قرارداد مشخص گردد. ‎ ‏همچنین تهیه فیرست موضوعات تدوین طرح و نقشه قرارداد قرائت آن را آسان مي نماید.

صفحه 13:
ان ۰ ويژگي هاي خاص قراردادهاي مطالعات انفورماتيك ‎٠‏ کمیته پيگيري» متشکل از رئیس پروژه کارفرماء رئیس پروژه شرکت خدمات مشاوره انفورماتيك و هر ‏شخصي که مطابق دستور جلسه حضور او ضروري تشخیص داده شود. ‎٠‏ همكاري متقایل: انجام گرفتدن مطالعات اولیه بدون همكاري فعال و مداوم کارفرما و شرکت خدمات شاوره انفورماتيك میسر نمي باشد. بدیسن منظور کارفرما مي بایست که شرکت خدمات مشاوره ‏انفورماتيك را با کلیه افراد اداره خود که در جریان موضوع مورد مطالعه قرار دارند مرتبط سازد و از اين ميان شخصي را كه قادر به پاسخگويي به مشکلات مطرح شده و قبول راه حل هاي پيشنهادي توسط شرکت خدمات مشاوره انفورماتيك باشده انتخاب و معرفي نماید. ‏+ مالکیت مطالعات» متعلق به شرکت خدمات مشاوره انفورماتيك است» مگر آنکه خلاف آن شرط شده باشد. مالکیت مطالعات در صورت واگذاري به کارفرماه شامل وسایل» ابزارهاء روش ها و دانش فني استفاده شده توسط شرکت خدمات مشاوره انفورماتيك نیست. البته کارفرما حق دارد از مطالعات بهره مند شود. کارفرما نمي تواند بدون موافقت كتبي شرکت خدمات مشاوره انفورماتيك تمام یا قسمتي از مطالعات را حتي به صورت رایگان در اختیار افراد ثالث قرار دهد. همچنین شرکت خدمات مشاوره انفورماتيك نمي تواند بدون موافقت كتبي کارفرما كارهاي انجام گرفته در طول مطالعات را به اجرا گذارد. ‎

صفحه 14:
ويژگي هاي خاص قراردادهاي مطالعات انفورماتيك + تبادل اسناد و مدارگ و رازداري: کارفرما باید کلیه اسناد؛ مدارك؛ اطلاعات و عناصري را که به منظور درك بهتر موضوع مطالعه و مشکلات طرح شده ضرورت دارد را در اختیار شرکت خدمات مشاوره اتفورماتيك قرار دهد. شرکت خدمات مشاوره انفورماتيك مي بایست تمام تلاش خود را جهت عم افشاي اسناد و مدارك محرمانه ارائه شده توسط کارفرما بکار گیرد. همچنین بلافاصله پس از خاتمه یا فسخ قرارداد کلیه استاد و مداركي که توسط کارفرما در راستاي اجراي قرارداد در اختیارش قرار گرفته است را مسترد نماید. نهایتا نوع فعالیت هاي مطالعاتي ایجاب مي کند رازداري را در طول اجراي قرارداد و تا سه سال بعد از آن که شامل کارکنان آنها نیز مي باشد. + تاخیر: هرگونه تاخیر ناشي از عمل کارفرما در نتیجه ارائه اطلاعات غيرواقعي و ناقص, عدم تخصيص فضاي مناسب در مقایسه با مشخصات مورد توافق» عدم توانايي سازمان اداري کارفرما؛ تاخیر در تائید مدارك و فقدان همكاري توسط کارکنان مرتبط در اداره کارفرما؛ شرکت خدمات مشاوره انفورماتيك را از هرگونه تعهدي راجع به مهلت هاي اجرا معاف مي نماید. + ادامه مطالعات: در صورتیکه مطالعات درواقع مطالعات اولیه تولید يك نرم افزار سفارشي باشد. کارفرما متعهد مي شود هر گونه خدمات انفورماتيك مرتبط با مطالعات موضوع قرارداد را اب مهندسي انفورماتيك پیشتهاد نماید. | به شرکت خدمات

صفحه 15:
چا ۲۲۲۲۲۲ ! ويژگي هاي خاص قراردادهاي امتیاز بهره برداري یا امتیاز استفاده مولف يك نرم افزار داراي حقوق بهره برداري نسبت به آمن است. قرارداد امتیاز بهره برداري» قراردادي است که توسط آن مولف تمام یا بخشي از حق بهره برداري را به يك کاربر واگذار مي کند. حق بهره برداري عبارتند از: ۰ حق تکثیر ۰ حق ترجمه. اشتقاق» تنظیم و هر گونه تغییر در نرم افزار و تکثیر نرم افزاري که از آنها منتج مي شود + عرضه به بازار به صورت معوض یا مجاني به هر منظور از جمله اجاره خق تجزیه Wied ea: ‏نش‎ برخلاف امتیاز بهره برداري که مي تواند شامل واگذاري يك یا تعدادي از حقوق فهرست شده در بالا گردد. امتیاز استفاده عبارتست از نمايندگي در حق استفاده صرف. همچنین تفكيك بین مفاهیم ن و انتقال اهمیت دارد. نمايندگي عبارتست از انتقال انحصاري یا غیر انحصاري يك یا تعدادي از حقوق بهره برداري از نرم افزار در حالي كه انتقال عبارتست از واگذاري کلیه حقوق مالکانه تاشي از رم افزار.

صفحه 16:
ويژگي هاي خاص قراردادهاي امتیاز بهره برداري یا امتیاز استفاده تعيين محدوده امتياز يا ستفاده محل بهره برداري نوع سخت افزار نوع و نگارش سیستم مورد بهره برداري یا استفاده پیکره بندي شخص کاربر تعداد کاربران تعداد نسخه هاي محافظت شده مدت امتیاز تعيين حقوق امتياز يا استفاده و ضمانت هاي لازم ‎٠‏ احق تصغيح نزم افزار ‎٠‏ نحوء نصب نرم افزار و انطباق آن با ساير نرم ‏افزارهاي بايه ‏* دستيابي به برنامه مبدا يا دي كاميايل كردن ۰ تصوير برداري؛ پخش عمومي و محرمانگي استاد ‏همراه محصول ‏+ شییه سازي محصول» عدم انطباق محصول با ‏امتیاز ‎JD gee Wyo +‏ ‎٠‏ نگهداري رایگان» نگهداري و خدمات پس از ‏فروش ‎٠‏ انتقال قرارداد

صفحه 17:
با کی ۲ ويژگي هاي خاص قراردادهاي تولید نرم افزيارهاي سفاريشي اجراي يك نرم افزار ویژه تعهدي است که توسط آن يك شرکت خدمات مهندسي انفورماتيك برنامه یا مجموعه اي از برنامه هاي ویژء را به تقاضاي کارفرما تولید مي کند(اصطلاحا توسعه مي دهد). از آنجایکه موضوع این قراردادها تحویل يك شي موجود نیست بلکه ایجاد يك چیز در آینده با هدفي مورد نظر است. بنابراین بدون تردید قرارداد با تفاقات غیرقابل پیش بيني مواجه خواهد شد كه كنترل و بيش بيني آنها در قالب ملاحظاتي مناسب در قرارداد بسیار مهم مي باشد. سيراي ‎cet‏ | 2277 , انفورماتيك : توانايي هأي فني مدت زمان ضمانت هاي اعطايي

صفحه 18:
با ‎‘A‏ ‏ويژگي هاي خاص قراردادهاي تولید نرم افزارهاي سفارشي حقوق مربوط به مالکیت نرم افزار ‎Ala HIRI jo ULNA Tp RUS ay OME Ss‏ لزن رسي عرست ‎clan‏ بهندنني نمیا باقي مي ماند. تعیین اينکه کارفرما فقط نسبت به خود نرم افزار داراي حق است یا اين حق نسبت به ابزارهاء روش ها و دانش فني استفاده شده توسط شرکت خدمات مهندسي انفورماتيك و اسناد نرم افزار نیز وجود دارد. تعیین اينکه کارفرما و شرکت خدمات مهندسي انفورماتيك حق استفاده» بهره برداري؛ تکثیر؛ نمايندگي و تجاري کردن امتیاز بهره برداري از نرم افزار را دارند. تعیین مالکیت برنامه مبدا,

صفحه 19:
تدوین دفترچه مختصات و نحوه اجراي عملي تحلیل كاركردي: هدف» شمارش مجموع كاركردهايي است كه بايد مكانيزه شوند. بنابراین منظور تشریح منطقي این کارکردها و توصیف ويژگي هاي اساسي راه حل ها است. تحليل اركانيك: برنامه ها به طور مشخص معین مي شوند تا با توجه به تحليل كاركردي با سخت افزار مورد نظر و با زبان برنامه ريزي هماهنگ گردند. برنامه ريزي: نتایج مورد نظر مرحله به مرحله مشخص مي گردد. محل اجراء بايد مشخص كردد. ابزارهاي اجراء از جمله سخت افزارها و ساير نرم افزارهاي مورد نياز بايد مشخص گردند. وضعيت كيفي كازكتان كارفرما و دوره هاي آموزشي مورد نیز باید تعرین گردند. پیش بيني روش هاي مختلف استقرار یا جانشيني.

صفحه 20:
1 ۰ مراحل دریافت نرم افزار ۰ دریافت موقت» شامل تحویل نرم افزار در قالب مناسب؛ انطباق آن با مختصات و آزمایش با برنامه هاي آزمون است. + دریافت قطعي, شامل کنترل قابلیت ها و کارکردها در حین اجراي واقعي نرم افزار است, رازداري از آنجانیکه کارفرما و شرکت خدمات مهندسي انفورماتيك در طول اجراي اين قرارداد از اطلاعات و دانش فني محرمانه اطلاع پیدا مي کننده درج بندي ناظر بر محرمانه بودن پروژه و عملیات آن در قرارداد اهمیت دارد.

صفحه 21:
eee تراجع کتاب قراردلدهاي انفورماتيك - ترجمه دکتر ستار زرکلام - دبیرخانه شورايعالي انفورماتيك مواففتنامه و شرلیط عمومي قراردادهاي خدمات مشاوره - سازمان مدیریت و برنامه ريزي کشور قرارداد تهیه طرح جامع لنفورماتيك وزارت مسکن و شهرسازي مجله شبکه - فروردین و اردیبهشت 0 - »سس - بهروز نوعي پور

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان