کسب و کاراقتصاد و مالیسیاست و قانون‌گذاری

قيمت تمام شده فعاليت‌ها و خدمات

صفحه 1:

صفحه 2:
قیمت تمام شده فعالیت ها و خدمات ( موضوع ماده ۱۶ ق ۰م.ج.ک) معاونت نوسازی و تحول اداری آمور بهره وری و همکاری های بین المللی آذر ماه ‎۸٩‏

صفحه 3:
روند تقویت قانونی نظام قیمت تمام شده فعالیت ها و خدمات ۸۳ ‏جزء ۲ بند ب تبصره 6 قانون بودجه سال های ۸۲ و‎ ٠ ‏ماده ۱2۶ قانون برنامه چهارم توسعه‎ * * ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری

صفحه 4:
روند تقویت قانونی نظام قیمت تمام شده فعالیت ها و خدمات

صفحه 5:
| اهداف ماده ۱۶ ق.م.ج.ک | * افزايش بهره وری * استقرارنظام كنترل نتيجه * استقرار نظام کنترل مراحل کار * جلوگیری از تمرکز تصمیم گیری * اعطای اختیارات لازم به مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرستی خود

صفحه 6:
سازوکار اجرایی پیش بینی شده در ماده ۱۶ ق.م.خ.ک * تعیین قیمت تمام شده /هزینه تمام شده فعالیت ها و خدمات * تعيين شاخص های هدفمند و نتیجه گرا و استانداردهای کیفی * تعیین سازوکار نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده ۴ انعقاد تفاهمنامه * اعطای اختیارات اداری و مالی لازم به مدیران * پاسخگویی مدیران به نهادهای نظارتی نسبت به تحقق اهداف و نتایج پیش بینی شده در تفاهمنامه

صفحه 7:
آیین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک آیین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک موضوع : قیمت تمام شده فعالیت ها و خدمات

صفحه 8:
| آیین نامه ماده ۱۶ ق ۰ | ماده ۱- اصطلاحات مورد استفاده در اين آیین نامه در معانی مشروح زير به کار می‌روند: الف) فعالیت: یک سری عملیات و خدمات مشخص و مرتبط که برای تحقق اهداف سالانه دستگاه توسط واحد های مختلف دستگاه اجرایی» اجرا می شود. ب) خدمت: خروجی دستگاه اجرایی است که در نتیجه انجام فعالیت های واحد های دستگاه اجرایی تولید و ارائه شده کمیت پذیر و قابل اندازه گیری است. نظیر صدور و ثبت اسناد مالی؛ توليد نهال» تربیت دان شآموزء مداوای بیماران و صدور مجوز برای بهره‌برداری از مراکز فراهنگی و کتابخان‌ها.

صفحه 9:
| آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک | ج) محصول: خروجی دستگاه اجرایی است که در نتیجه انجام فعالیت های واحد های دستگاه اجرایی تولید و ارائه شده, کمیت پذیر و قابل اندازه گیری است. نظیر احداث و ساخت راه و بزرگراه. د) استاندارد خدمات: شاخص های مورد توافق جهت ارزیابی عملکرد واحد مجری در مقاطع مختلف زمانی.

صفحه 10:
| آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک | ه) واحد عملیاتی : واحدهایی از دستگاه اجرایی می باشند که ‎DARE‏ دار ارائه خدمات مستقیم به مردم می باسد نظیر مدارس, بیمارستان هاء مراکز آموزش فنی و حرفه ای مراکز فرهنکی و هنری. و) واحد مجری: بخشی از یک دستگاه اجرایی که فعالیت ها و خدمات آن به روش قیمت تمام شده قابل اداره و ارائه می باشد.

صفحه 11:
آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک ز) دستگاه اجرایی: دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشسوری که به استناد ماده (۱۱۷) قانون مذکور مشمول آن قانون هستند. ح) تفاهم نامه: سند مورد توافق بین مدیر واحد مجری با مقام مجاز دستگاه اجرایی است که شامل شرح فعالیت» کمیت و کیفیست. دوره اجرا و قیمت تمام شده خدمات» فعالیت ها و محصولات انتظارات و سایر شرلیط مورد توافق می باشد.

صفحه 12:
آیین نامه ماده ۱۶ ق ۰م ط) حساب واحد مجری: حسابی که توسط خزلنه یا خزلنه معین استان» حسب مورد با درخواست ذیحساب یا مسؤول امور مللى دستگاه اجرایی ذیربط. تحت سرفصل حساب‌های دولتی برای واحدهای مجری که دارای استقلال مدیریتی اداری و مللی است؛ افتتاح گردیده و انجام عملیات دریافشت. پرداخشت و عملیات حسابداری مربوط با دستور مدیر واحد اجرایی انجام می‌گیرد. استفاده از حساب موضوع لین بندبا دو امضاء (مدیر واحد مجری و فردی که طبق مفاد ماده (۳۹) قانون محاسبات عمومی کشور تعیین و منصوب می‌شود) مجاز خواهد بود.

صفحه 13:
| آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک | ملده ۲- دستگاههای اجرلیی موظفند ظرف مدت یک ماه و از طریق واحدهای عملیاتی مستقل یا تابعه خود وبا الهیت فعالیتها ,خدمات و محصولات کمیت پنیر واحد های ‎DARE‏ ‏دار آنها را به عنوان واحد مجری.احصا و برای استقرار نظام قیمت تمام شده انتخاب وبه تأیید کارگروه (ملی یا استانی) قیمت تمام شده برسانند.

صفحه 14:
آیین نامه ماده ۱۶ ق ۰م ملده ۳- دستگاه های اجرلیی موظفند حداکثر ظرف مدت یکسال از تاريخ ابلاغ اين آیین نامه و با استفاده از روش ها و فن آوری های مناسب و مربوط اقدامات زیر را انجام دهند: للف) انتخاب واحدهای مجری و ارلیه به شورا ؛کمیسیون یا کمیته تحول ادارى براى تأييد. ب) تعيين شاخص ها ءاستاندارد ها و ساز و كارهاى نظارقى لازم برای کنترل کمیت و کیفیت فعالیت .خدمات و محصولات واحد مجری.

صفحه 15:
| آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک | تبصره ۱- دستگاه‌های اجرایی باید پیشنهاد (قیمت تمام شده؛ هزینه تمام شده يا سرانه فعالیت‌هاء خدمات و محصولات واحدهای مجری را جهت بررسی و تصویب‌به شورا کمیسیون یا کمیته تحول اداری ارایه نمایند. تبصره ۲- در مواردی که امکان محاسبه قیمت تمام شده وجود ندارد ءمحاسبه هزینه تمام شده يا سرانه فعالیت .خدمات و محصولات واحد مجری ملاک عمل خواهد بود. تبصره۲- در محاسبه قیمت تمام شده خدمات» محصولات و فعالیت‌ها باید علاوه بر هزینه‌های پرسنلی؛ هزینه‌های مصرفی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری هزینه‌های اموال و سرمایه‌ای نظیر ساختمان‌ها و تجهیزات نیز محاسبه و در تفاهمنامه لحاظ گردد.

صفحه 16:
آیین نامه ماده ۱۶ ق ۰م ملده 6 اجرای احکام لین آیین نامه توسط دستگاه های اجرلیی از طریق واحد های مجری به موجب تفلهم نامه ای خواهد بود که حسب مورد ما بین مقام ذی صلاح دستگاه اجرایی و مدیر واحد مجری منعقد می شود. تبصره -به منظور انعقاد تفاهم نامه ما بین واحد مجری و دستگاه اجرایی. معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور الگوی تفاهم نامه مذکور را تهیه و ابلاغ خواهند نمود. دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت الگوی تفاهم نامه می باشند.

صفحه 17:
آیین نامه ماده ۱۶ ق ۰م ملده ۵- مسئولیت تعیین مصادیق خدمات. فعالیت‌ها و محصولات و راهبری و هدلیت اجرای مفاد لین آیین نامه در دستگاه اجرلیی» شورا کمیسیون با کمیته تحول اداری است که به ریاست بالاترین مقام دستگاه تشکیل می‌گردد و می‌توانند نسبت به تشکیل کار گروه تخصصی اقدام نماید و یا با استفاده از خدمات و ساز و کار موضوع ملده ۱۹ قانون مدیریت خدمات کشوری؛ امور مربوط را انجام دهد.

صفحه 18:
| آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک | ماده 7- معاونفت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریس جمهور و استانداری ها موظفند درچارچوب تفاهم نامه. صد در صد مبلغ قرارداد واحد مجری در قالب سقف تخصیص اعلام شده در موعد مقرر را به واحد مجری پرداخت نمایند. تبصره- تخصیص اعتبار به میزان صد در صد به واحدهای مجری, نباید موجب کاهش تخصیص اعتبار به دیگر واحدهای دستگاه اجرایی شود.

صفحه 19:
| آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک | ماده ۷- دستگاه اجرایی موظف است ظرف مدت یک ماه در چارچوب قوانین و مقررات پولی و مالی ۰ نسبت به افتتاح حساب بانکی به نام واحد مجری با امضای مدیر واحد مذکور و نماینده دستگاه اجرلیی اقدام نماید.تمامی اعتبارات واحد مجری در قالب تفاهم نامه به این حساب واریز و تمامی پرداخت ها از محل آن انجام می شود.

صفحه 20:
| آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک | ماده ۸- اعتبار مربوط به حقوق و مزایای مستمر نیروی انسانی واحد مجری که پس از انجام محاسبه قیمت تمام شده و تنظیم تفاهم نامه؛ بازنشسسته بازخرید یا طریق خرید خدمت. در اختیار واحد مجری باقی می ماند. تبصره- مدیران واحدهای مجری در انتخاب و بکارگیری نیروی انسانی. باید مفاد تبصره (۲) ماده (۱۳) قانون مدیریت خدمات کشوری را رعایت نمایند.

صفحه 21:
تاييد صلاحیت علمی و اخلاقی کلیه افراد موضوع این قانون که به موجب لین ماده در بخشهای آموزشی بهداشتی و فرهنگی اشتغال خواهند داشت مطلبق ضولبط فصل ششم لین قانون و تایید استانداردهای مربوط و کیفیت و قیمت خدمات نیز مطابق قوانین و مقررات مربوط است.

صفحه 22:
آیین نامه ماده ۱۶ ق ۰م ماده 6- واحدهاى مجرى موظفند تمامی حقوق و مزایای کارکنان رسمی, پیمانی, قراردادی و سایر نیروهای خود را در قالسب قوانیین و مقررات مربوط و احکام معطوف بسه عملکرد و کارلیی انها محاسبه و پرداخت نمایند. در صور تی که بخشی از کارکنان (حداکنر بیست درصد) را مازاد تشخیص دهند. می توانند آنها را در اختیار دستگاه ذیربط قرار دهند تا وفق قوانین و مقررات مربوط با آنها رفتار سود.

صفحه 23:
آیین نامه ماده ۱۶ ق .م . تبصره ۱- دستگاه اجرایی بخشی از اعتبار ناشی از قسمت اخیر ماده ‎)٩(‏ را با توجه به عملکرد واحد مجری پس از ارزیابی به منظور ايجاد انكيزه نيروى انسانى به واحد مجرى يرداخت می‌نماید. تبصره ۲- مبنای محاسبه در پرداخت حقوق و مزایای قانینی دوره اجرای مندرج در تفاهمنامه می‌باشد و تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برای ارایه خدمات واحد مجری, بر اساس تعداد پست‌های سازمانی دارای تصدی یا بر اساس ضولبط و پست‌های مندرج در درجه‌بندی واحدهای مربوط و در هر حال توسط شورا؛ کمیسیون یا کارگروه تحول اداری دستگاه اجرایی با رعاٍیت صرفه و صلاح دستگاه اجرایی تعیین می‌شود.

صفحه 24:
آیین نامه ماده ۱۶ ق ۰م تبصره ۳- اختیارات و تعهدات بکارگیری هر گونه نیروی انسانی دیگر راساً بر عهده واحد مجری, بر اساس تبصره ماده (۸) لین آیین‌نامه بوده و هیچگونه تعهدی متوجه دستگاه های اجرایی ذیربط نخواهد بود. تبصرهع- در بکارگیری و جذب نیروی انسانی جدید و مورد نیاز واحد مجری اولویت با نیروی انسانی شاغل در دستگاه ذیربط یا سایر دستگاه‌های اجرایی کشور می‌باشد.

صفحه 25:
| آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک | ماده ۱۰- افزایش‌های قانونی حقوق و مزایای کارکنان واحد مجرىء در دورمی اجرای تفاهم نامه بعنوان تعهدات دستگاه در تفاهم نامه منظور شده و توسط دستگاه اجرلیی تامین می‌شود. ماده ۱۱- مدیر واحد اجرایی می‌تواند در چارچوب تفاهم نامه صرفه جویی حاصل از تفاضل قیمت تمام ده هزینه تمام شده یا هزینه سرانه و هزینه های قطعی را در همان دوره مللی برای ایجاد انکیزه و تشهیق نیروی انسانی ساغل بر اساس مفاد تبصوه‌های بندهای (۵) و (1) ماده (7۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و دستورالعمل‌های ابلاغی هزینه نماید.

صفحه 26:
بند های ۵ و ۶ ماده ۶۸ ق.م.خ.ک بند ۵ : فوق العاده شغل برای مشاغل تخصصی بند 1" : فوق العاده کارایی و عملکرد بخشنامه 2۲۵۱۲/۲۰۰ مورخ ۲۳/۸/۸۹

صفحه 27:
آیین نامه ماده ۱۶ ق ۰م ماده ۱۲ - هزینه های ناشی از انعقاد تفاهم نامه های موضوع لین آیین نامه و نیز اعتبار مورد نیاز برای اجرای تکالیف باقی مانده دستگاه اجرایی. نباید از مجموع اعتبارات هزینه‌ای که در بودجه مصوب سالانه پیش‌بینی شده تجاوز کند. ماده ۱۳- دستگاه اجرایی موظف است اقدامات پیش‌بینی تشمده در طول دوره تفاهم نامه که به واحد مجری تکلیف می‌شود را تصریح نموده و هزینه انجام آنها را محاسبه و پرداخت نماید.

صفحه 28:
| آبین نامه ماده ۱۶ ق .م .خ.ک | ماده ۱6-بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا نماینده وی مسئولیت نظارت براجرای مفاد تفاهمنامه در دستگاه متبوع را بر عهده دارد. در صورت بروز اختلاف میان واحد مجری و دستگاه اجرایی شورا یا کمیسیون یا کارگروه تحول ادرای؛ به عنوان مرجع تصمیم‌گیری و حل اختلاف بوده و در صورت اثبات تخل ف توسط واحد مجریء صلاحیت لغو قرار داد را خواهد داشت.

صفحه 29:
آیین نامه ماده ۱۶ ق ۰م ماده ۱۵- مسئولیت نظارت بر اجرای این آیین‌نامه و تحقق اهداف مورد انتظار در سطح ملی برعهده معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راه‌بردی ریس جمهور و درس‌طح استان بر عهده استانداری‌ها می‌باشد. تبصره - دستگاههای اجرایی و استانداری ها موظفند هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ارائه نمایند.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان