کسب و کار الکترونیکی ۲
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- انگيزه های مهم كار آفرينی
- اينترنت
- پاورپوينت كسب و كار الكترونیكی 2
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- تجارت
- تجارت الكترونیک
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- درباره کسب و کار الکترونیک
- درباره کسب و کار الکترونیکی
- صفات اشخاص كارآفرين
- كار آفرين كيست
- کار آفرینان
- کارآفرینی
- کسب و کار الکترونیک
- کسب و کار الکترونیکی
- معايب كسب و كار الكترونيک
- نواع كسب و كار الكترونیک
- وجوه مشترک كارآفرينان
- وظايف كار آفرين
امتیاز
کسب و کار الکترونیکی ۲
اسلاید 1: به نامش و به ياريشكسب و كار الكترونيكيگرد آورنده:محبوبه آصفياستاد راهنما:جناب آقاي علي بهرامي زادهپروژه درس كار آفريني پود مان پنج بهار 86
اسلاید 2: فهرست عناوين: کارآفرینی و کار آفرینان..... كار آفرين كيست؟..... وجوه مشترك كارآفرينان.... صفات اشخاص كارآفرين..... وظايف كار آفرين .... انگيزه هاي مهم كار آفريني ..... سرچشمه كارآفريني.... نقشهاي كارآفرينان در جامعه....... 1. كسب و كار الكترونيك؛ يك الزام در تجارت جهاني(مقدمه)2. كسب و كار الكترونيك 3. تجارت الكترونيك 4. تفاوت كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيك 5. ا نواع كسب و كار الكترونيك 6. شيوه هاي كسب و كار الكترونيك 7. معايب كسب و كار الكترونيك 8. اينترنت و كسب و كار الكترونيكي 9. چگونه مى توان در تجارت الكترونیكى پیروز میدان بود 10. تجربه هند 11. كسب و كار الكترونيكي : مفاهيم ، مدلها و استراتژيها 12. سنجش ارزش تجارت الكترونيك در عملكرد شركتهاي توليدي 13. تعريفي جامع ازتجارت الكترونيك 14. تغيير اهداف كسب و كار در تجارت الكترونيك15. تجارت الكترونيكي و كسب و كار الكترونيكي 16. تعاريف 17. نتيجه گيري
اسلاید 3: کارآفرینی و کار آفرینان :كارآفريني عبارت است از فرايند خلق چيزي جديد و پذيرش مخاطرات و سود حاصل از آن. به عبارت ديگر، كارآفريني فرايند خلق چيزي جديد و باارزش است كه با اختصاص زمان و تلاش لازم و در نظر گرفتن ريسك هاي مالي، رواني و اجتماعي و رسيدن به رضايت فردي و مالي و استقلال به ثمر مي رسد. اين تعريف داراي چهار جنبه اساسي است: 1. كارآفريني مستلزم فرايند خلق است. خلق هر چيز ارزشمند و جديد. اين خلق بايد براي كارآفرين و مخاطبي كه اين خلق براي او انجام شده است ارزش داشته باشد. 2. كارآفريني مستلزم وقف زمان و تلاش كافي است. 3. درنظر گرفتن ريسك هاي اجتناب ناپذير لازمه كارآفريني است. 4. در كارآفريني، رضايت شخصي از استقلال كاري به وجود مي آيد. چند جنبه مشترك در همه تعاريف كارآفريني وجود دارد: ريسكپذيري، خلاقيت، استقلال و پاداش. كارآفرين كيست؟ § كارآفرين كسي است كه فرصتي را كشف و براي پيگيري و تحقق آن، سازمان مناسبي را ايجاد مي كند.
اسلاید 4: § كارآفرين كسي است كه عمدتاً به منظور كسب سود و رشد، كسب و كاري را تاسيس و اداره مي كند كه مشخصات اصلي آن نوآوري و مديريت استراتژيك است. § كارآفرين كسي است كه سياستگذاري كسب و كار با اوست و به حساب خود ريسك مالي آن را به عهده مي گيرد. § كارآفرين كسي است كه موسسه اقتصادي، خصوصاً كسب و كاري را كه معمولاً مستلزم ابتكار و ريسك قابل توجهي باشد سازماندهي و اداره مي كند. وجوه مشترك كارآفرينان § ريسك پذيري (ريسك هاي متوسط و حساب شده) § نياز به توفيق § نوآوري، خلاقيت، ايده سازي § اعتماد به نفس § پشتكار زياد § آرمان گرايي § پيشقدم بودن § فرصت گرا بودن (بيشتر در جستجوي فرصتها هستند تا تهديدات) § نتيجه گرا بودن § اهل كار و عمل بودن
اسلاید 5: § آينده گرايي صفات اشخاص كارآفرين § كارآفرينان اعتدال در ميزان خطر را ترجيح مي دهند. فعاليتهاي باميزان خطر معتدل، آنهايي هستند كه مهارت و كوشش شخص نقش اصلي را ايفـا مي كند. ممكن است شرايط مساعد هم در آن نقشي داشته باشد، اما تاثير آن به وسيله مهارت و كوشش شخصي به حداقل رسيده تا نتيجه كار جزء مسئوليتهاي خود شخص باشد. § كارآفرينان از خطر استقبال مي كنند، در صورتي كه خطر محاسبه شده باشد. به عبارت ديگر، آنها مسئوليت فعاليتهايي را كه در آنها هيچ امكان موفقيتي وجود نداشته باشد و يا يك خودكشي مالي باشد را به عهده نمي گيرند. كارآفرينان براي قبول خطر بايد جرأت داشته باشند و بدين وسيله سرنوشت خود را رقم مــي زنند. اما در شرايط نامطمئن تمام جوانب را براي حل مشكلات در نظر گرفته و بنابر تناسبشان، آنها را طبقه بندي مي كنند. كارآفرينــان مسئوليت شخصي را قبول مـــي كنند. § يكي از انگيزه هاي اصلي براي دنبال كردن آينده، كارآفريني است. او ترجيح مي دهد كه خودش تصميم بگيرد و در جريان آن، تمام كوشش، دانش، مهارت و سرمايه خود را نيز به كار مي گيرد. اگر شكست بخورد، فقـط مـيتواند خود را مقصر بداند و اگر موفق بشود، فقط صلاحيت كارآفريني خود را تاييد كرده است. § كارآفرينان اعتماد به نفس دارند. كارآفرينان به خاطر اعتماد به نفس خود، شهرت دارند. آنها براين باورند كه مي توانند انتظاراتي كه از آنها هست برآورده كنند. به عبارت ديگر، آنها امكان موفقيت خود را بيش از آن چيزي كه هست، در نظر مي گيرند. ظاهراً كارآفرينان واقعي به خاطر اعتماد به نفس بالايي كه در خود مي بينند و براي ديگران غيرقابل لمس است، موفق مي شوند.
اسلاید 6: § كارآفرينان به دنبال بازتاب عملكرد خود هستند. كارآفرينان به خاطر آگاهي از وضعيت موجود به دنبال بازتاب عملكرد خود چه خوب، چه بد، هستند. بدون داشتن اين اطلاعات ادامه كار براي آنها خيلي مشكل است. § كارآفرينان در هر كاري كه انجام مي دهند، هدفگرا هستند. بدين ترتيب كه آنها هميشه به فكر اهداف طولاني مدت خود بوده و كارهايي كه امروز انجام مي دهند، در راستاي اهداف آينده شان است. آنها هميشه چيزي را مورد هدف قرار داده و اهداف آنها معمولاً عادي نيستند. به همين خاطر ديگران آنها را بلندپرواز مـــــي نامند. § كارآفرينان، هميشه به دنبال مبارزه بوده و احساس اكتساب را دوست دارند. بنابراين استانداردهاي بالايي را براي كار خود در نظر مي گيرند. آنها محصولاتي با كيفيت بالا توليد و بر اساس مرغوبيت و راندمان رقابت مي كنند. آنها از مواجه شدن با رقابت ترسي ندارند و در حقيقت از رقابت لذت مي برند. § كارآفرينان نوآور هستند و همواره در مقابله با موقعيتها از راهها و روشهاي جديد استفاده مــي كنند. آنها از توانايي خود در خلاقيت لذت مي برند. از تصورات و ابتكارات شخصي خود براي يافتن راههاي جديد و كنار هم گذاشتن چيزها استفاده مي كنند. آنها پر از پرسش هستند. § كارآفرينـان خستگي را زياد احساس نمــــي كنند. در برابر مشكلات به دنبال راه حل گشته و سريعاً براي حل آنها اقدام مي كنند. آنها مي دانند با كار موثر، به اهداف خود خواهند رسيد. وظايف كارآفرين هشت وظيفه براي كارآفرين وجود دارد: 1. از موقعيتهاي محيط آگاه مي شود 2. براي استفاده از اين موقعيتها خود را به خطر مي اندازد
اسلاید 7: 3. براي كار سرمايه گذاري مي كند 4. نوآوريها را معرفي مي كند 5. كار و توليد را نظم مي بخشد 6. تصميم مي گيرد 7. براي آينده برنامه ريزي مي كند 8. محصولات خود را با سود مي فروشد انگيزه هاي مهم كارآفريني سه انگيزه اوليه باعث مي شود كه افراد، كارآفرين شوند: 1. نياز به پيشرفت 2. علاقه به آزادي و استقلال 3. احتياج به رضايت شغلي سرچشمه كارآفريني كارآفرينان از كجا مي آيند؟ اشخاص چگونه كارآفرين مي شوند؟ آيا كارآفرينان زاده شده يا ساخته مي شوند؟ زماني بود كه تصور مي شد كارآفرينان به جاي ساخته شدن، متولد مي شوند. صفات آنها به قدري نادر بودند كه در هر جايي يافت نمــي شدند. امروزه، شواهد كافي وجود دارد كه نشان دهد صفات كارآفريني را مي توان با آموزش، پرورش داد.
اسلاید 8: نقشهاي كارآفرينان در جامعه كارآفرينان نقشهاي ذيل را در جامعه ايفا خواهند كرد: § عامل اشتغال زايي § عامل انتقال فناوري § عامل ترغيب و تشويق سرمايه گذاري § عامل شناخت، ايجاد و گسترش بازارهاي جديد § عامل تعادل در اقتصادهاي پويا § عامل كاهش بوروكراسي اداري (كاهش پشت ميزنشيني و شوق عمل گرايي و...) § عامل نوآوري و روان كننده تغيير § عامل تحريك و تشويق حس رقابت § عامل ساماندهي منابع و استفاده اثربخش از آنها
اسلاید 9: كسب و كار الكترونيك؛ يك الزام در تجارت جهاني1.مقدمهكسب و كار الكترونيك به عنوان يكي از زير مجموعه هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه گذشته رشد بالايي را تجربه كرده است. به طوري كه رويكرد سياست اكثر موسسات تجاري در پذيرش و به كارگيري كسب و كار الكترونيك در جهت ورود به بازارهاي جهاني و جذب مشتريان جديد موثر و كارا در اين راستاست. اما به كارگيري كسب و كار الكترونيك در فعاليتهاي تجاري نيازمند توجه به يك سري عوامل درونزا و برونزاي تاثيرگذار بر آن است. به طوري كه توجه بنگاههاي تجاري به اين عوامل و برنامه ريزي در جهت استفاده مطلوب از فناوري كسب و كار الكترونيك ضمن آنكه موفقيت بهره برداري از آن را تضمين خواهد كرد، زمينه رشد بنگاههاي استفاده كننده را نيز فراهم مي كند. بنابراين، در اين مقاله ابتدا تعاريف، انواع، شيوه ها، مزايا و معايب استفاده از كسب و كار الكترونيك بيان مي شود. در قسمت دوم چارچوب تحليلي كه در آن استفاده از كسب و كار الكترونيك منتهي به افزايش انگيزه صادراتي مي شود، تشــريح مي گردد. در قسمت سوم به مطالعه موردي تجربه هند در اين زمينه اشاره شده و در نهايت پيشنهاداتي در اين راستا ارايه مي شود.
اسلاید 10: 2.كسب و كار الكترونيك كسب و كار الكترونيك تعاريف متعددي دارد كه در زير به برخي از آنها اشاره مي شود:كسب و كار الكترونيك وسيله اي كه مسير رسيدن بنگاهها به بازار را هموار مي سازد. مسيري كه مشتريان در آنجا اقدام به خريد كالا و خدمات مي كنند؛ - كسب و كار الكترونيك وسيله اي است كه به استفاده كنندگان آن امكان رسيدن به مشتريان موثر و كارآمد را فراهم مي سازد؛ - كسب و كار الكترونيك توانايي هدايت تجارت از طريق شبكه هاي الكترونيك نظير اينترنت و شبكه جهاني است. 3.تجارت الكترونيكبراساس تعريف دفتر توسعه جامعه اروپا(OECD) به طور كلي تجارت الكترونيك، معاملات را در ارتباط با فعاليتهاي تجاري افراد و سازمانها شكل مي دهد. اين فعاليتها براساس پردازش و انتقال اطلاعات ديجيتالي (متن، صدا و تصاوير) مبتني هستند. تجارت الكترونيك، به مجموعه فعاليتهايي اطلاق مي گردد كه مستقيماً به وسيله ارتباطات الكترونيكي (شبكه اي) پشتيباني مي شود.
اسلاید 11: 4.تفاوت كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيككسب و كار الكترونيك به مفهوم كلي شامل به كارگيري فناوريهاي جديد براي برقراري ارتباطات زنجيره اي بين سازندگان، فروشندگان، عرضه كنندگان و به طور كلي ارايه دهندگان كالا و خدمات از يك سو و خريدار و مصرف كننده و يا به طور كلي مشتري از سوي ديگر است و نتيجه آن اتخاذ تصميمهاي بهتر، بهينه سازي كالا و خدمات، كاهش هزينه ها و گشودن كانالهاي جديد است. ولي تجارت الكترونيك به هر شكلي از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق مي شود كه در آن طرفين، بيشتر از طريق الكترونيكي با يكديگر در تماس هستند تا از طريق نقل و انتقالات فيزيكي. به عبارت ديگر، تجارت الكترونيك زيربخشي از كسب و كار الكترونيك در سازمانها است، زيرا در كسب و كار الكترونيك، شكل الكترونيكي كليه فرايندهاي كسب و كار سازمان از قبيل توليد، تحقيق و توسعه امور اداري، مالي، مديريت نيروي انساني، پشتيباني و تجارت مطرح است. در حالي كه در تجارت الكترونيك تنها فرايند تجارت سازمان به صورت الكترونيك يك جزء بنيادي از كسب و كار الكترونيك به حساب مي آيد. كسب و كار الكترونيك باعث مي شود تا فرايندهاي تجارت، روابط و دادوستد جهاني گردد. محيط تجاري شركت، ممكن است، شامل يك شبكه جهت دسترسي به سازمانهاي عمومي يا شبكه هايي كه با محافظت خاص براي دسترسي
اسلاید 12: افرادي خاص طراحي شده و يا حتي شبكه داخلي باشد كه براي دسترسي افراد و كارمندان داخل شركت طراحي شده است. كسب و كار الكترونيك تنها قراردادن يك صفحه شبكه اي نيست. بلكه محيط مدلهاي تجاري اعم از تجارت با كارمندان، مشتريان، تامين كنندگان و شركا است. (سرمد، 1382، ص3) 5.انواع كسب و كار الكترونيك كسب و كار الكترونيك بسته به اينكه طرفهاي معامله سازمانها يا افراد باشند به انواع زير تقسيم مي شوند. در اينجا روابط بر مبناي اهداف تجاري شكل مي گيرد. واحد تجاري با واحد تجاري (BUSINESS TO BUSINESS = B2B) ؛ واحد تجاري با مصرف كننده (BUSINESS TO CONSUMER = B2C) مصرف كننده با مصرف كننده (CONSUMER TO CONSUMER = C2C) واحد تجاري با دولت (BUSINESS TO GOVERNMENT = B2G) دولت با واحد تجاري (GOVERNMENT TO BUSINESS = G2B)
اسلاید 13: 6.شيوه هاي كسب و كار الكترونيكبه طور كلي سه شيوه معاملات كسب و كار الكترونيكي وجود دارد: OFF LINE = در اين شيوه بنگاهها براي انجام فعاليتهاي تجاري از سيستم پست الكترونيكي استفاده مي كنند. ON LINE = در اين شيوه،& بنگاهها از طريق «<تعيين كننده متحدالشكل منبع» (UNIFORM RESOURCE LOCATOR = URL) اقدام به معاملات تجاري مي كنند. URL ها آدرسهايي هستند كه ساختار آنها براي همه كامپيوترها يكسان است و به وسيله آن مي توان به منبع مورد نظر دست يافت (اسنل، 1379، ص 77). دروازه شبكه (PORTAL) يك صفحه شبكه است كه در آن لينك هايي براي رفتن به سايت هاي محتوي اخبار مربوط به موضوعهاي مختلف وجود دارد. اين صفحات داراي تعداد زيادي آدرس با موضوعهاي مختلف هستند. (اسنل، 1379، ص 97). خدمات دروازه شبكه اغلب شامل موتورهاي جستجوگر، پست الكترونيكـــــي، چت، نقشه ها، فروش و گزينه هاي ديگري براي مشتريان است. درواقع دروازه هاي شبكه هدفي براي تبليغات و بازاريابي هستند. مزاياي استفاده از كسب و كار الكترونيك: نزديك شدن ارتباطات؛ دستيابي به بازارهاي جديد؛
اسلاید 14: افزايش ميزان فروش و سود؛ حذف هزينه هايي مانند تهيه كاغذ، چاپ، بروشور و كاتالوگ؛ كاهش هزينه هاي معاملاتي و تداركاتي؛ بهبود مديــريت بر روابط مصرف كننده، عرضه كننده و كاركنان؛ كاهش آلودگي محيط زيست، ترافيك و ازدحام. 7.معايب كسب و كار الكترونيك مسئله امنيت، امكان ورود به سيستم هاي شما از طريق آدرس پست الكترونيكي، سايت شبكه و دستيابي به اطلاعات مالي و غيره؛ اختلال در برنامه كاري در صورت خرابي سيستم؛ از دست دادن كنترل؛ مشكلات و هزينه هاي به روز بودن با فناوريهايي كه به سرعت پيشرفت مي كنند. چارچوب تحليلي گسترش و نفوذ هر فناوري بستگي به چند عامل نظير منافع بالقوه فناوري، ظرفيت جذب بنگاهها دارد. منافع بالقوه نه تنها به توليدكنندگان كالاها و خدمات مي رسد كه از فناوري جديد استفاده مي كنند، بلكه مصرف كنندگان آن كالاها و خدمات نيز از آن بهره مند مي شوند. براي مثال، رشد سريع اينترنت باعث مي شود هم عرضه كنندگان و هم مصرف كنندگان از مطلوبيت بيشتري برخوردار گردند. پذيرش فناوري كسب و كار الكترونيك تابعي از چندين
اسلاید 15: عامل است. اين عوامل در اكثر مواقع اثر تقويت كننده دو جانبه اي (متقابلي) بر يكديگر دارند. روابط بين عملكرد صادراتي و پذيرش فناوري كسب و كار الكترونيك در شكل (1) نشان داده شده است. همانگونه كه در شكل (1) مشاهده مي شود ملاحظات بين المللي كه شامل صادرات، واردات فنــــاوري و... است در تعامل با كسب و كار الكترونيك، اثرتقويت كننده بر يكديگر دارند. در اين حالت بنگاه در سطح بين المللي با پذيرش كسب و كار الكترونيك واردات و صادرات خود را برمبناي اصول استاندارد كسب و كـــــار الكترونيك شكل مي دهد. از طرف ديگر قرار گرفتن كالا و خدمات در فضاي تجارت الكترونيكي موجب حذف فاصله بين مبدا و مقصد كالاها و خدمات مي گردد و تغييرات اساسي در بازارهاي هدف به وجود مي آورد. موفقيت در اين فرايند، منوط به مديريت كارا و حرفه اي اسـت. مديريت حرفـه اي با درك و شناخت از فضاي ارتباطات بين المللي، شيوه هاي كسب و كار الكترونيك را متناسب با ملاحظات بيـــن المللي تطبيق مي دهد. از طرف ديگر، مديريت حرفه اي با
اسلاید 16: تجارت مدرن روابط غيرمعمـــول را تصحيح مي كند. حجم عمليات، اثرات دو سويه اي را بر كسب و كار الكترونيك دارد. از آنجايي كه استفاده از كسب و كار الكترونيك باعث دستيابي به انبوهي از مشتريان با سلايق مختلف مي گردد. لذا بنگــاههاي فعال در امر تجارت بين المللي با گسترش ظـــرفيت توليدي و تنوع بخشي به توليدات كالا و خدمات سعي در جذب مشتريان بيشتر است. يكي از شرايط مهم ديگر در كسب و كار الكترونيك وجود شبكه ارتباطي قوي همراه با اطمينان بالاست. دسترسي به پهناي باند بالاتر در اختيار هيچ كدام از بنگاهها نيست. پهناي باند قسمتي از زيرساختهاي نهادينه شده توسط دولت است. هرقدر اين پهنا بالاتر باشد، حجم وسرعت اطلاعاتي كه ردوبدل مي كند بيشتر خواهد بود. از اين رو با درنظر گرفتن نقش مهمي كه اين عامل مي تواند در موقعيت خدمات شبكه با توان بالا داشته باشد، خصوصي سازي و مقررات زدايي خدمات ارتباطي به منظور افزايش كارايي در سيستم مخابرات در كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته مورد تاكيد قرار مي گيرد. متغيرهاي رفتاري نظير ميزان مهارت نيروي انساني بنگاهها، حجم سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه و نرخهاي دستمزد، از عوامل مهمي هستند كه در پذيرش كسب و كار الكترونيك توسط بنگاهها موثرند. هرقدر بنگاه تجاري در سطح بين المللي از نيروي انساني متخصص بيشتري برخوردار باشد و منابع بيشتري را به سرمايه
اسلاید 17: گذاري تخصيص دهد، موقعيت بهتــــــري در جذب و پذيرش كسب و كار الكترونيك دارد. همچنين دستمزدهاي بالا هميشه انگيزه عمده اي براي نيروي كار جهت افزايش كارايي و نوآوري به حساب مي آيد. در نتيجه به كارگيري كسب و كار الكترونيك منافع متعددي را به دنبال دارد. علي رغم اينكه بسياري از منافع موجود در شكل يك ذكر گرديد، بسياري از بنگاهها به دليل پايين بودن هزينه مشاركت را قبول مي كنند اينترنت باعث ارزاني دسترسي به اطلاعات و بازارهاي جهاني مي شود. اين عامل موجب مي گردد سرعت عمل در بازارهاي چند منظوره كه براي توليد كالاها و اطلاعات است، بالا برود. به طور بالقوه شكل تازه اي به سازمان دهي زيرساخت مشاغل مــــوجود مي بخشد و با ارزش گذاري مجدد، راه را براي انجام معاملات تجاري باز مي كند و با مهندسي مجدد بازرگاني محدوديتهايي كه به طور سنتي توليدكنندگان را از مشتريان جدا مي ساخت رها مي سازد. از سوي ديگر، فعاليتهاي منفصل و جدا از هم نظير سفارش، پرداخت و خدمات بعد از فروش، ممكن است به يك فرايند واحد ادغام شده و باعث كاهش هزينه هاي اعتباري گردد. نتيجه چنين فرايندي منتهي به افزايش كارايي و رقابت پذيري در بين بنگاههاي صادراتي است.
اسلاید 18: 8.اينترنت و كسب و كار الكترونيكيدرك این موضوع بسیارحائز اهمیت است. به یاد داشته باشید تكیه امروز ما برروى تحلیل مقایسهاى كسب و كار الكترونیكى بین كشورهاى آمریكا و ژاپن است یعنى اینكه چگونه فعالیتهاى كسب و كار الكترونیكى این دو كشور با یكدیگر متفاوت است.امروزه اینترنت تغییرات زیربنایى قابل توجهى در چگونگى انجام بسیارى از كارها به وجود آورده است. ما چگونه محصولات را خرید وفروش، اطلاعات را جمعآورى، ارتباط و تبادل معلومات را برقرار و جریان كارها را ساماندهى مىكنیم. اینترنت سرعت فرآیندها را افزایش داده و مرزهاى جغرافیایى را درهم نوردیده است و بویژه در انتظارات مصرفكننده كه نقش عمدهاى درخرده فروشیها دارد، تحولاتى به وجودآورده است. اساساً هزینه هاى جست وجوى اطلاعات ازطریق اینترنت تقریباً به صفر رسیده و بنابراین اگر بخواهید چیزهاى معمولى را بفروشید، این خریدار است كه همیشه برنده خواهد بود.به بیان دیگر، طرفهاى فروشنده از نظر قیمت، كیفیت و خدمات با رقباى سختى روبرو هستند. زیرا موانع ورودى براى كسب و كار الكترونیكى نسبتاً پایین است و مشتریان مىتوانند آنچه را مىخواهند براساس دسترسى آسان به اطلاعات از راه مقایسه بدست آورند.تجارت اینترنتى در دهه 90 درمعاملات خرید وفروش سهام آمریكا بسیار رایج شد. خط رقابتى اولیه از حق سرویس دلالى موجود فراتر رفت و برتمام بنگاههاى معاملاتى موجود كه متضمن هزینههاى فراوانى بودند، سایه افكند. چنانچه ازطریق یك شركت واسطهاى خریدكنید، لازم است ازطریق نماینده آن شركت وارد معامله شوید. ولى اگر از طریق اینترنت وارد شوید، دیگر نیازى به چنین نمایندگىهایى وجود ندارد، در نتیجه شركتهاى تجارتى اینترنتى قادر خواهند بود ازحق سرویس خود بكاهند. در
اسلاید 19: دوره اول كه تا نیمه دهه 90 ادامه داشت، این رقابت درجهت كاهش هزینههاى خدماتى به عنوان یك راهبرد كلیدى محسوب مىشد. به عنوان مثال، در آغاز، شركتها 30درصد از هزینه هاى خدماتى را به علت استفاده از اینترنت تخفیف مى دادند. پس از آن، این میزان تخفیف ازطریق رقابت به 70 ،80 و90درصد و بزودى نیز بطورعلنى به حد اشباع رسید.سپس رقابت وارد مرحله دوم شد. دراین دوره رقابت، روى نرم افزار پیشرفته صورت گرفت. پس ازآن نرمافزاركمكى بیشترى كه كاربرى آسانترى داشت، توسعه دادند كه به كمك آن سرمایهگذاران معمولى فرصت مى یافتند سهام را بهتر انتخاب كرده و مورد تجزیه و تحلیل قراردهند. شركتها دوباره، براى دورهاى معین در رقابت با یكدیگر به خط پایان رسیدند. ولى مردم همچنان فكر مىكردند. این حتى به فكر یك برنده جایزه نوبل هم نمىرسید كه بتواند نرم افزارى كمكى با كاربرى آسانترى توسعه دهد.بنابراین چنین رقابتى باز هم بازار را اشباع كرد، براى شركتها دیگر جایى براى پیشرفت باقى نمانده بود. این بار رقابت تنها در بین بعضى شركتهایى كه درتجارت باقى مانده بودند پایان پذیرفت. خیلى از شركتهاى كوچكتر مجبور به كنارهگیرى از بازار شدند. درتجارت اینترنت بهعلت ناچیز بودن موانع ورودى به تجارت اینترنت، جان سالم بهدر بردن كار آسانى نیست. این نیز مزیت اینترنت را براى مشتریان نمایانتر كرد.9.چگونه مى توان در تجارت الكترونیكى پیروز میدان بوددر كسب و كار الكترونیكى، بىشك آمریكا پیشتاز جهان است و شاید 10 سال از بقیه جهان جلوتر باشد، ولى هماكنون سؤال این
اسلاید 20: است كه چگونه مىشود به آمریكا رسید و سپس در كسب و كار الكترونیكى از او سبقت گرفت. باب كردن اینترنت در فعالیتهاى تجارى همیشه این مزیت را دارد كه در آن چیزها را در یك فاصله نزدیك به شما قرار خواهد داد، چیزهاى خیلى دور از شما را به شما نزدیك و همه آنها را با هم بر روى یك صفحه در مقابل شما قرار خواهد داد. اگر انحصاراً از طریق e-mail با همكارانتان در ارتباط باشید، دیگر هیچ اختلافى بین شما وهمكارانتان كه در یك طبقه پایینتر از همان ساختمان هستند، با همكاران دیگرتان كه در نیویورك هستند، وجود ندارد. وقتى درباره مزیتهاى اینترنت از نقطه نظر سرعت، كاهش هزینه، كارآیى فوقالعاده و غیره بحث مىكنید، نقطه نظر شما فقط به نیمى از تأثیرات اینترنت معطوف است. حال آنكه آنچه نادیده مىگیرید، این كه در اثر استفاده همزمان از اینترنت چیزى را از بین مي برید. همانطور كه قبلاً هم گفتیم، سیستم آمریكا بر روى بخش كاركنان حرفهاى و چگونگى هموار كردن تداخلات تجارى با هدف اتحاد عناصر مختلف اجتماعى متكى است. در این سیستم اثرات نامطلوب اینترنت در ابتدا ناچیز است و بنابراین به طور كلى نادیده گرفته مىشود. در ژاپن، اثرات نامطلوب قابل توجه است و نباید نادیده گرفته شود. این دقیقاً همان نكته راهبردى است كه به وسیله آن مىتوان در مبارزه كسب و كار الكترونیكى در برابر آمریكا فایق آمد. این نقطه نظر را مىتوان از طریق Covisent و شركت A كه یك شركت خودروسازى در ژاپن است، مورد بررسى قرار داد. بگذارید در ابتدا راجع به Covisent كه یك شركت تكنولوژى اینترنتى بوده و به وسیله دایمر كریسلر، فورد، جنرال موتورز، نیسان، رنو، كامرس وان و اوراكل جهت یكپارچهسازى صنایع اتومبیلسازى جهانى و با هدف كاهش قیمت، كارآیى و كیفیت بیشتر كوتاه كردن زمانهاى راهبردى
اسلاید 21: بیشتر كوتاه كردن زمانهاى راهبردى بازاریابى تشكیل یافته، توضیحى بدهم گرچه PSA، پژو و سیتروئن به این ابتكار عمل نپیوستند. در میان شركت هاى خودروساز جهان، تویوتا، هوندا، فولكس واگن و بى.ام. و از این ابتكار سرباز زدند. در واقع كلیه این شركتها از طریق اینترنت به وسیله شركتهاى قطعهساز به هم مرتبط شدهاند. مركز اصلى آن در سوت فیلدآمریكا و شعب آن در آمستردام، توكیو و ریودوژانیرو قرار دارند. این یك شركت مستقل است كه سرمایه آن از طرف شركتهاى خودروساز مربوط تشكیل شده است. 10.تجربه هندلعل (2002) به منظور ارزيابي رابطه بين كسب و كار الكترونيك و صادرات، مطالعه اي را در هند انجام داده است. در اين مطالعه 51 بنگاه تجاري در سه گروه غيرصادراتي، صادراتي و صرفاً صادراتي باتوجه به شاخصهاي زير مورد بررسي قرار گرفته است: شيوه هاي كسب و كار الكترونيك؛ ميزان مهارت نيروي كار شاغل در بنگاهها؛ فناوري مورد استفاده در بنگاهها؛ بهره وري نيروي كار بنگاهها. وي در اين تحقيق انگيزه صادراتي را تابعي از عوامل فوق قرار داده و به نتايج زير رسيده است: بنگاههايي كه رويكرد صادراتي دارند برعكس بنگاههاي غيرصادراتي در معاملات تجاري بيشتر از شيوه دروازه شبكه به جاي شيوه سنتي OFF-LINE استفاده مي كنند. ميزان حجم فروش بنگاههاي صادرات گرا بيشتر از بنگاههاي غيرصادراتي بوده و در اين بنگاهها ميزان فروش انجام شده توسط شيوه دروازه شبكه به مراتب بالاتر از ساير روشهاست.ميزان تخصص و بهره وري نيروي كار در بنگاههاي صادرات گرا نسبت به بنگاههاي غيرصادراتي در سطح بالايي قرار دارد. بيشترين ميزان بهره وري نيروي كار در سه گروه بنگاهها مربوط به شيوه
اسلاید 22: بنگاهها مربوط به شيوه دروازه شبكه از كسب و كار تجارت الكترونيك است. همچنين نيروي كار متخصص در بنگاههاي صادرات گرا بر شيوه دروازه شبكه متمركز شده اند. اين در حالي است كه در بنگــاههاي غيرصادراتي شيوه كسب و كار الكترونيك بيشترين نيروي كار متخصص را جذب كرده .11. كسب و كار الكترونيكي : مفاهيم ، مدلها و استراتژيهابازاريابي تعاريف مختلفي دارد . يكي از اين تعاريف توسط آنون ارائه شده است . بازاريابي مجموعه فعاليتهايي است كه شركتها از آن براي انطباق سودآور و خلاقانه با محيط رقابتي استفاده ميكنند.دركسب و كار سنتي كليد كسب مزيت رقابتي در ارائه كالاها و محصولات بهتر نسبت به رقبا بود ، اما در كسب و كار امروزي با ايجاد اينترنت كه باعث تسريع روند تعاملات جهاني شده است ، مهمترين عامل كسب مزيت رقابتي توجه به مشتريان از طريق ايجاد ارزش است . در واقع اينترنت تحولات وسيعي را در زندگي روزمره انسانها ايجاد كرده است . يكي از مهمترين تحولات ناشي از اينترنت، رواج كسب و كار الكترونيكي است .كسب و كار الكترونيكي با بهينه سازي زنجيره ارزش شركتها ، منافع زيادي را براي آنها به همراه داشته و باعث رشد بازار آنها شده است.كسب و كار الكترونيكي سازمان را از طريق اينترنت ، اينترانت و اكسترانت به مشتريان ، عرضهكنندگان ، شركاي كسب و كار و كارمندان متصل ميكند در واقع سيستمهاي شبكهاي ، معاملات را براي مشتريان كنترل ميكنند و همچنين خدمات تجارت الكترونيكي را براي آنها فراهم ميكنند . اينترانتها و درگاههاي وب ( web portals ) براي ارتباط با كارمندان به كار ميرود ،
اسلاید 23: به اين منظور كه آنها به اطلاعات بيشتري دست پيدا كنند. اينترانتها بيشتر براي فرايندهاي تعاملاتي و معاملاتي و اهداف مشاركتي اطلاعات به كار ميروند چرا كه افزايش دسترسي به دادهها ، بهرهوري سازمان را افزايش ميدهد .جريان اطلاعاتي بين شركاي كسب و كار از طريق رشد و بهبود اكسترانتها تسهيل ميشود . اكسترانتها به شركاي بيشتري امكان اجراي راهحلهاي كسب و كار را ميدهند . عرضه كنندگان نيز از طريق اكسترانتها به مشتريان خود متصل هستند . اين امر باعث بهبود در امور پشتيباني مانند : ارتباطات بين سيستمي ، خط جريان توليد و سفارش اتوماتيك مواد ميشود. امروزه شركتها با هر هدف و ماموريتي بدون كسب و كار الكترونيكي قادر به ادامه حيات و رقابت در بازار رقابتي نيستند. در حالي كه تجارت الكترونيكي بر مشتريان شركت تاكيد ميكند ، كسب و كار الكترونيكي گستردهتر است و سازمان را با عرضهكنندگان ، مشتريان و ساير ذينفعان مرتبط ميسازد . اگر چه كسب و كار الكترويك و تجارت الكترونيك دو واژه مستقل هستند ، اما يك سري مشابهتهايي بين آنها وجود دارد . هر دو تكنولوژيهاي جديد شبكهاي را به فرآيندهاي سازمان وارد ميكنند . استفاده از تكنولوژيهاي شبكه در هر دو باعث افزايش كارايي سازمان ميشود . در نتيجه چون هر دو به تكنولوژي جديد نياز دارند ، بنابراين شركتها بايد سيستم سختافزار ، نرمافزار و زيرساختهاي تكنولوژيكي خود را بهبود بخشند .از آنجا كه تجارت الكترونيكي به طور كلي از پيچيدگي كمتري نسبت به كسب و كار الكترونيكي برخوردار است ، شركتها بايد كارشان را با تجارت الكترونيكي آغاز كنند .شكل و محتواي برنامه كسب و كار به اندازه سازمان و نيز به درجه رسمي سازي سازمان بستگي دارد . بازاريابي الكترونيكي بر مبناي به كارگيري اصول مديريتي موجود كسب و كار در تعريف چگونگي به كارگيري تكنولوژيهاي جديد ، قرار دارد عوامل برنامه كسب و كار الكترونيكي عبارتند از :
اسلاید 24: 1. بررسي وضعيت 2. تجزيه و تحليل SWOT 3. خلاصه مباحث كليدي4. اهداف آتي 5. استراتژي رسيدن به اهداف آتي 6. آميخته بازاريابي در چارچوب استراتژي 7. ....سنجش ارزش تجارت الكترونيك در عملكرد شركتهاي توليدي محققان مختلف رويكردهاي متفاوتي را در بررسي آثار تجارت الكترونيك در نظر داشتهاند، از جمله برخي در سطح كلان، به بررسي آثار در كشورهاي جهان يا منطقهاي خاص مانند كشورهاي اتحاديه اروپا و سازمان همكاري و توسعه اقتصادي (OECD) پرداختهاند. برخي در سطح خرد، آثار فناوري اطلاعات و ارتباطات را با توجه به فعاليتهاي مؤسسه، مانند زنجيره ارزش، مورد تحليل قرار دادهاند.برخي در صنعت يا بخشي خاص از صنعت مانند شركتهاي كوچك يا متوسط يا خرده فروشيها آثار تجارت الكترونيك را بررسي كردهاند.آنچه كه به عنوان معيار براي سنجش اين آثار مورد توجه قرار گرفتهاند، بسته به هدف هر پژوهش متفاوت بوده است. در اين مقاله، ضمن ارائه تعريفي جامع از تجارت الكترونيك و تأكيد بر لزوم توجه به تجارت الكترونيك به عنوان اهرم رقابتي و همافزايي تا به عنوان ابزاري براي افزايش كارايي، معيارها و شاخصهايي
اسلاید 25: براي تعيين ميزان تأثير تجارت الكترونيك بر عملكرد سازمانهاي تجاري معرفي شده است. اين شاخصها چارچوبي تئوريك بر مبناي تئوري مبتنيبر منابع ارائه ميدهد. اعتبار اين معيارها به طور تجربي توسط (ZHU, KRAEMER2002)، آزمايش شده است.توجه فزاينده سازمانها و دولتها به تجارت الكترونيك، ناشي از اهميت و ميزان تأثير قابل انتظاري است كه هم بر محيط عمومي همه سازمانها (بهطور عام) و هم بر فعاليتهاي مختلف سازمانها (به طور خاص) ميگذارد. در كشورهاي پيشرفته و تازه صنعتي شده جهان، استفاده از تجارت الكترونيك به لحاظ مزاياي آن روز به روز گسترش مييابد، اما كشورهاي در حال توسعه را با مشكلات مختلفي مواجه ميسازد. تجارت الكترونيك، تغييرات بنيادين در معاملات تجاري، قوانين و مقررات بازار، محيط رقابتي بازار و... پديد آورده است. در حالي كه سرمايهگذاريهاي عظيمي در تجارت الكترونيك انجام ميشود، مديران و محققان هنوز در كشاكش آنند كه معيارهايي را براي تعيين تأثير اين سرمايهگذاريها بر بهبود عملكردهاي تجاريشان تعيين كنند. 13.تعريفي جامع از تجارت الكترونيك شايد بتوان ادعا كرد كه به تعداد پژوهشگراني كه در خصوص اين موضوع پژوهش يا مطالعه كردهاند، تعريفي از تجارت الكترونيك يافت. تعريف سادهتر «انجام امور تجارت به وسيله ابزارهاي الكترونيك» است. ضعف اين تعريف در اين نكته نهفته است كه برخي از افراد ممكن است دچار اين اشتباه شوند كه تنها تجارتي تجارت الكترونيك است كه كاملاً به وسيله ابزارهاي الكترونيك انجام شود. سازمان توسعه و همكاريهاي اقتصادي (OECD)، تجارت
اسلاید 26: الكترونيك را چنين تعريف كرده است: «انجام تجارت كالاها و خدمات از طريق تار جهان گستر»، چه آن دسته از كالاها و خدماتي كه قابليت ارائه و تحويل از طريق تار جهانگستر را دارند و خواه آنهايي كه اين قابليت در آنها وجود ندارد. (COPPLE JANATHAN 2001) در تعريفي ديگر، تجارت الكترونيك خريد و فروش كالاها، خدمات و اطلاعات با استفاده از شبكههاي رايانهاي از جمله تار جهانگستر ارائه شده است (TURBAN2002). «وينستون كالاكاتا»1 تجارت الكترونيك را از چهار منظر زير تعريف ميكند: 1. ديدگاه ارتباطي: تجارت الكترونيك، ارائه دهنده اطلاعات، محصولات/ خدمات يا پرداختها از طريق خطوط تلفن، شبكههاي رايانهاي يا هر وسيله الكترونيك ديگر است. 2. ديدگاه فرايند كسب و كار: تجارت الكترونيك، كاربردي از فناوري در خودكار كردن معاملات تجاري و جريانهاي كاري است. 3. ديدگاه خدماتي: تجارت الكترونيك، ابزاري است كه علايق و خواستههاي شركتها، مشتريان و مديريت رامخاطب قرار داده و اداره ميكند از هزينههاي خدمات ميكاهد، كيفيت كالاها را بهبود ميبخشد و سرعت تحويل كالا را افزايش ميدهد. 4. ديدگاه بر خط2: تجارت الكترونيك ظرفيتي براي خريد و فروش محصولات و اطلاعات و همينطور ديگر خدمات پيوسته بر تار جهانگستر (Web) را فراهم ميسازد. واضح است كه تجارت الكترونيك در بسياري از زمينهها قابل توصيف است، اما شايد مفيدترين توصيف آن با تجارت ارتباط پيدا ميكند: تجارت الكترونيك، تجارت كردن از طريق ابزارهاي فناوري ارتباطي جديد است كه تمام جنبههاي تجارت را شامل ايجاد بازار تجاري، سفارشدهي، مديريت زنجيره عرضه و معاملات پولي را در بر ميگيرد. (Gunasekaran, Etal, 2002
اسلاید 27: 14. تغييراهداف كسب و كار در تجارت الكترونيك طي پژوهشي كه بين 2 هزار شركت درگير در تجارت الكترونيك انجام شد، پاسخهايي كه مربوط به پرسشهاي مزاياي مرتبط با تجارت الكترونيك بود، نشان داد كه اهداف كسب و كارها در استفاده از تجارت الكترونيك در طول زمان تغيير كرده است. شركتهايي كه قبل از سالهاي 1997 اقدام به استفاده از شبكههاي رايانهاي و اينترنت كردهاند، دلايل منطقي و هدفمندي براي اين كار ارائه كردهاند. آنها مزايايي مثل كاهش هزينههاي شركت، بهبود كيفيت خدمات قابل ارائه به مشتري و افزايش سرعت در عمليات و همچنين سادهسازي فرايندهاي اجرايي را مدنظر قرار دادهاند. اين مزايا، مواردي هستند كه معمولاً مهندسي فرايندهاي الكترونيك را براي شركتها و روشهايي كه با مشتريان خود تعامل دارند، تحت تاثير قرار ميدهند. «ژو و كرامر(2002)»3 مدلي را براي سنجش توانمنديهاي تجارت الكترونيك بر عملكرد شركتها ارائه كردهاند. در اين مدل، متغيرهاي اندازه شركت و نوع صنعت بهعنوان متغيرهاي كنترل در نظر گرفته شده است. چارچوب مفهومي اين مدل در شكل شماره 1 آمده است. اين دو نويسنده، استدلال ميكنند كه بهكارگيري تجارت الكترونيك، جريان اطلاعات را بهبود بخشيده و ناكارامدي و هزينه معاملات را كاهش ميدهد. اقدامات استراتژيك در تجارت الكترونيك، از توانمنديهاي آن حاصل ميشود، اما اين توانمنديها بدون وجود زيرساختهاي مناسب در فناوري اطلاعات نميتواند عملكرد شركت را بهبود بخشد. اين زيرساختها كمك ميكنند كه شركت كاربردهاي خلاقانه تجارت الكترونيك را سريعتر از رقبا به كار بندد و موثرتر عمل كند. براي سنجش عملكرد شركت، از شاخصهاي مالي استفاده شده است بهگونهاي كه عملكرد، در سه بعد: سوددهي،كاهش هزينه و
اسلاید 28: كارايي موجودي، مورد بررسي قرار گرفته است. زيرساخت فناوري اطلاعات با متغيرهايي كه در ادبيات بهرهوري فناوري اطلاعات مورد استفاده قرار ميگيرند، عملياتي شده و شاخصهاي سنجش توانمنديهاي تجارت الكترونيك در چهار بعد زير، مورد اندازهگيري قرار گرفتهاند: 1. اطلاعات: اطلاعات مفيد در مورد كالاها و خدمات 2. معاملات: توانايي تسهيل معاملات بر خط 3. تعامل و سفارشيسازي: ظرفيت توانمندسازي تعاملهاي برخط، بين كاربر و شركت و سفارشي كردن كالاها بر طبق ترجيحات فردي مشتريان 4. ارتباطات عرضهكنندگان: اتصال الكترونيك براي يكپارچه كردن عرضهكنندگان از طريق سهيم شدن در اطلاعات 15. تجارت الكترونيكي و كسب و كار الكترونيكي پيشرفت عمده در ارتباطات راه دور و فن آوري اطلاعاتي موانع و مشكلات زماني و مكاني مربوط به امور تجارت را كاهش داده است.به طور كلي براي تجارت الكترونيك تعاريف مختلفي ارائه شده است كه اغلب آنها مبتني بر تجارت گذشته در استفاده از تجارت الكترونيكي بوده است.در ساده ترين شكل مي توان آن را به اين صورت تعريف كرد: انجام مبادلات تجاري در قالب الكترونيكي. كمسيون اروپائي در سال 1997 آن را به شكل زير تعريف كرد. تجارت الكترونيكي بر پردازش و انتقال الكترونيك داده ها شامل متن و صدا و تصوير مبتني مي باشد. تجارت الكترونيكي فعاليتهاي گوناگوني از قبيل مبادله الكترونيك كالاها و خادمات و
اسلاید 29: تحويل فوري مطالب ديجيتالي و انتقال الكترونيك را شامل مي شود. تجارت الكترونيكي كه تا چندي قبل به تعداد معيني از شركتها محدود مي گريدي در حال ورود به عصر جديدي است كه در آن تعداد زيادي از اشخاص مصرف كننده در شبكه حضور دارند. به علاوه محتواي آن از حيطه مبادله دادهاي مربوط به سفارش دادن يا قبول سفرش فراتر رفته و فعاليتهاي عمئمي تجارت از قبيل تبليغات. آگهي. مذاكرات. قراردادها و تسويه حسابها را نيز در برگرفته است.از مجموعه تعاريف ارائه شده فوق مي توان نتيجه گرفت كه زمينه هاي كاربرد تجارت الكترونيك بسيار گسترده تر از مبادله كالا و خدمات و وجوه است و در تعريف آن و تعيين سياستهاي مورد نظر بايد علاوه بر كاربرد هاي بالفعل به كاربردهاي بالقوه آن نيز توجه داشت. ويژگيهاي تجارت الكترونيكي عبارتند از:- جهاني نمودن تجارت- برداشتن محدوديتهاي زماني و مكاني- كاهش قيمت منابع جهت خريد - افزايش درصد فروش- دسترسي آسان به اطلاعات لازم- كاهش چشمگير هزنيه هاي معاملاتي- كاهش هزينه هاي زماني معاملات و بسياري ديگر از مزاياي تجارت الكترونيكي كه ارزش آنها به بيش از هفتصد مليارد دلار رسيده و پيش بيني مي شود از رشد بسيار چشمگيري در حدود سالانه 70 درصد برخوردار شود.از طرف ديگر كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيكي دو واژه متفاوت مي باشند كه البته در واقع تجارت الكترونيكي زير مجموعه كسب و كارالكترونيكي مي باشد.فرمول كسب و كار الكترونيكي به شرح زير مي باشد:
اسلاید 30: E-Business= EC + BI + CRM + SCM + ERPبه طوري كه كسب و كار الكترونيكي شامل تجارت الكترونيكي (EC) + هوشمندي شركتها (BI) + مديريت روابط با مشتري (CRM) + مديريت بر زنجيره تامين (CSM) + برنامه ريزي منابع شركت (ERP) را شامل مي شود.به طور خلاصه كسب و كار الكترونيكي تلفيق سيستم ها و فرآيندها و زنجيره هاي تامين و كل بازار با استفاده از اصول و فن آوري هاي مرتبط با استفاده از ابزار اينترنت مي باشد كه در هشت بخش ارائه مي گردد: 1- شركت با مصرف كننده Business-to-Consumer = B2C 2- شركت با شركت Business-to-Business = B2B 3-مصرف كننده با مصرف كننده Consumer-toConsumer C2C 4- شركت با دولت Business-to-Goverment B2G5- دولت با مصرف كننده Goverment-to-Consumer G2C 6- شركت با كاركنان Business-to-Employment = B2E 7- شخص با شخص Person-to-Person = P2P 8- مصرف كننده با شركت Consumer-to-Business = C2B
اسلاید 31: 16. تعاريفE-commerceE-marketing E-Learningتمام ابعاد تجارت و فرآيند بازار را که بتوان با اينترنت و تکنولوژي Web انجام داد، تجارت الکترونيکي ميگويند. محصولات مورد معامله، ممکن است داراي ماهيت متفاوت باشد مانند: ماهيت الکترونيکي مثل نرمافزار،يا فيزيکي مثل اتومبيل؛ يا خدمات مثل برنامهريزي مسافرت ومشاوره پزشکي و يا آموزش راهدور .بازاريابي الکترونيکي، يعني بهکارگيري طيف وسيعي از فنآوريهاي اطلاعاتي به منظور تغيير و تحول استراتژيهاي بازاريابي با هدف خلق ارزش بيشتر براي مشتري (استراتژيهاي اثربخشتر در بخشبندي بازار انتخاب بازار هدف، تمايز و موضعيابي)، برنامهريزي و اجراي کارآمدتر مفهومسازي، توزيع، ترفيع و قيمتگذاري کالاها، خدمات و ايدهها، خلق مبادلاتي که اهداف مشتريان فردي و سازماني را برآورده سازد.آموزش الکترونيکي به عنوان ابزاري تازه، رفته رفته در جوامع جهاني جاي رسانههاي آموزشي را مي گيرد واز جمله مزاياي آن عبارت است از:افزايش فرصت يادگيري براي مردم، نگهداري و ثبت کيفيت يادگيري، امکان ماندن درخانه،هزينه کردن بيشتر بودجه درراه علم به جاي خرج مسکن و مسافرت و نيز افزايش اطلاعات آماده به صورت On-Line
اسلاید 32: 17. نتيجه گيري: باتوجه به چارچوب تئوريك مطرح شده و بررسي تجربه هند از كسب و كار الكترونيك براي افزايش انگيزه صادراتي پيشنهادات زير براي بنگاههاي تجاري فعال در امور بازرگاني به بنگاههاي بين المللي توصيه مي شود. ورود به سازمان تجارت جهاني و قرار گرفتن در وضعيت رقابتي امري اجتناب ناپذير است. از اين رو استفاده از فناوريهاي نوين تجاري در بنگاههاي صادراتي مورد تاكيد قرار مي گيرد. از آنجا كه موفقيت در كسب و كار الكترونيك نيازمند توجه به عوامل جانبي و تاثيرگذار بر آن است. لذا مديريت حرفه اي و به كارگيري نيروي كار متخصص براي تقويت كسب و كار الكترونيك براي بنگاهها توصيه مي شود.تجتوو گرچه تلاش بسياري براي سنجش آثارتجارت الكترونيك صورت گرفته است، ولي متاسفانه شاخصهاي يكسان و مشخصي براي اندازهگيري اين اثرات، شناسايي نشده است. اين شاخصها عموماً بهطور كلان مطرح شده و ميزان نفوذ تجارت الكترونيك در كشورها را نشان ميدهند. مانند: حجم معاملات بازاريابي كسب و كار (B2B) و كسب و كار به مصرف كننده (C2B)، ارزش خريد يا فروش الكترونيكي، نسبت سرمايهگذاري در فناوري اطلاعات به توليد ناخالص داخلي. معيارهاي معرفي شده، در پژوهش ژو و كرامر(2002)، شاخصهايي را براي مطالعه تاثير بهكارگيري تجارت الكترونيك بر عملكرد شركتها برحسب سوددهي، كاهش
اسلاید 33: هزينهها و كارايي عملياتي آنها معرفي ميكنند. از آنجا كه اينترنت، پيوستگي بيشتري بين نهادها و افراد ايجاد ميكند، بهكارگيري تجارت الكترونيك انسجام و يكپارچگي قويتري را بين مشتريان، عرضهكنندگان و تامينكنندگان در زنجيره ارزش ضروري ميسازد. به اين معنا كه بهرهگيري از مزاياي تجارت الكترونيك تنها با تلاشهاي شركت در ديجيتال كردن زنجيره ارزش خود قابل دستيابي نيست بلكه آمادگي مشتريان، عرضهكنندگان، تامينكنندگان و ديگر همكاران تجاري شركت كه در تعاملات و معاملات الكترونيك نقش دارند نيز حائز اهميت است.
اسلاید 34: منابع: يونس غربالي مقدم و پروين اقدامي Yogharbali@yahoo.com Parvineghdami@yahoo.com www.karafariny.com http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-141/article-141/6.asp الكترونيك در عملكرد شركتهاي توليدي ش ارزش تجارت الكترونيك در عملكرد444 شركتهاي توليدي httpbazaryabimag.irarticle.aspatc=29 httpwww.karafariny.comarticle.aspid=23 httpwww.sanatekhodro.comTemplate3News.aspxNID=736 http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-141/article-141/6.asp httptraining.sanaray.comSite.aspxParTree=A011111519
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.