صفحه 1:
استاد رانا جاب آقایعلی رای اد
پروژه درس کار آفرینی بود مان ينج
Moe
صفحه 2:
کار آفرینی و کار آفرینان...
کار آفرین کیست؟
وجوه مشترك کار آفرینان..
ce اشفاس لین
وظایف کار آفرین
نگیزه هاي مهم کر ارت .
سرچشمه کارآفريني.
نقشهاي كارافريئان در جامعه...
كسب و كار الكترونيك؛ يك الزام در تجارت جهاني(مقدمه)
© كسب و كار الكترونيك
8 تجار الكترينيك
٠ تفايت كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيك
١ .© نواع كسب و كار الكترونيك
شيوه هاي كسب و كار الكترونيك
۸ معليب كسب و كار الكترونيك
6 انترنت و کسب و کار الكترونيكي
© جكونه مى تيان در تجارت الكترونيكى بيروز ميدان بود
0 تجربه هد
"كسب و كار الكترونيكي : مفاهیم + مدلها و ستراتژيها *
aa
سنجش ارزش تجارت الکترونيك در عملکرد شركتهاي توليدي 9
تعريفي جامع ازتجارت الکتر وب 9
اتغيير اهداف كسب و كار در تجارت الكترونيك ae
تجارت الكترينيكي و كسب و كار الكترونيكي 9
Gas 6
انتيجه كيري ae
صفحه 3:
کارآفرینی و کار آفرینان :
كارآفريني عبارت است از فرايند خلق چيزي جدید و پذیرش مخاطرات و سود حاصل
از آن. به عبارت دیگره کارآفريني فرا چيزي جدید و باارزش است که با
اختصاص زمان و تلاش لازم و در نظر كرفتن ريسك هاي مالي؛ رواني و اجتماعي
و رسيدن به رضايت فردي و مالي و استقلال به ثمر مي رسد. اين تعريف داراي
al کارآفريني مستلزم فراند خلق است. خلق هر چیز ارزشمند و جديد.
اين خلق باید براي کارآفرین و مخاطبي که این خلق براي او انجام شده است ارزش
اشته باشد.
کارآفريني مستلزم وقف زمان و تلاش كافي است.
درنظر گرفتن ريسك هاي اجتناب ناپذیر لازمه کارآفريني
در کارآفريني» رضایت شخصي از استقلال كاري به وجود مي آید.
چند جنبه مشترك در همه تعاریف كارآفريني وجود دارد: ريسپذيري خلاقیت:
استقلال و پاداش.
کارآفرین کیست؟
کارآفرین كسي است که فرصتي را کشف و براي پيگيري و تحقق
آن» سازمان مناسبي را ایجاد مي کند.
صفحه 4:
§ کارآفرین كسي است که عمدتاً به منظور کسب سود و رشد» كسب و
كاري را تاسيس و اداره مي کند که مشخصات اصلي آن نوآوري و مدیریت استراتژيك
است.
کارآفرین کسي است که سياستگذاري کسب و کار با اوست و به
حساب خود ريسك مالي آن را به عهده مي گیرد.
§ كارآفرين كسي است كه موسسه اقتصادي» خصوصاً كسب و كاري را
که معمولاً مستلزمابتکار و ریسك قابل توجهي باشد سازماندهي و اداره مي کند.
وجوه مشترك کارآفرینان
§ ريسك پذيري (ریسكك هاي متوسط و حساب شده)
§ نیاز به توفیق
§ نوآوري» خلاقیت؛ ایده سازي
§ اعتماد به نفس
§ پشتکار زیاد
: آرمان گرايي
بيشقدم بودن
[Hla hag yes Hy ole §
§ نتیجه كرا بودن
5 اهل كار و عمل بودن
صفحه 5:
§ آینده گرايي
صفات اشخاص کارآفرین
5 کارآفرینان اعتدال در میزان خطر را ترجیح مي دهند. فعاليتهاي بامیزان
خطر معتدل» آنهايي هستند که مهارت و کرشش شخص نقش اصلي را ایفا مي کند. ممکن است
شرایط مساعد هم در آن نقشي داشته باشد؛ اما تاثیر آن به وسیله مهارت و کوشش
شخصي به حداقل رسیده تا نتیجه کار جزء مستوليتهاي خود شخص باشد.
8 کارآفرینان از خطر استقبال مي کننده در صورتي که خطر محاسبه شده
باشد. به عبارت دیگرء آنها مستولیت فعاليتهايي را که در آنها هیچ امکان موفقيتي وجود نداشته
باشد و یا يك خودكشي مالي باشد را به عهده نمي گیرند. کارآفرینان براي قبرل خطر باید
جرأت داشته باشند و بدین وسیله سرنوشت خود را رقم مسي زنند. اما در شرایط نامطمنن تمام
جوانب را براي حل مشکلات در نظر گرفته و بنابر تناسبشان» : A GEN
کارآفرینان مستولیت شخصي را قبول مسي
WADE Oo ae ORLY Ge § اند ازيل التق او
ترجیح مي دهد که خودش تصمیم بگیرد و در جریان آن» تمام کوشش, دانش مهارت و
سرمایه خود را نیز به کار مي گیرد. اگر شکست بخورد» فقط ميتواند خود را مقصر بداند و
اگر موفق بشود» فقط صلاحیت کارآفريني خود را تایید کرده است.
کارآفرینان اعتماد به نفض دارند. کارآفرینان به خاطر اعتماد به نفس خود؛
شهرت دارند. آنها براین باورند که مي توانند انتظاراتي که از آنها هست برآورده کنند. به
he آنها امکان موفقیت خود را بیش از آن چيزي كه هست» در نظر مي گيرند.
ظاهراً کارآفرینان واقعي به خاطر اعتماد به نفس بالايي که در خود مي بینند و براي دیگران
cud UA ps امتا» موقق مت قبونذ,
صفحه 6:
8 کارآفرینن به دنبال بازتاب عملکرد خود هستند. کارآفرینان به خاطر آگاهي از
وضعیت موجود به دنبال بازتاب عملکرد خود چه خوب» چه بد» هستند. بدون داشتن این اطلاعات ادامه
کار براي آنها خيلي مشکل است.
هميشه به فکر اهداف طولاني مدت خود بوده و كارهايي که آمروز انجام مي دهنده در راستاي اهداف
آینده شان است. آنها هميشه چيزي را مورد هدف قرار داده و اهداف آنها معمولاً عادي نيستند. به همین
خاطر دیگران آنها را بلندپرواز مسي نامند.
8 كارآفرينان» هميشه به دنبال مبارزه بوده و احساس اكتساب را دوست دارئد. بنابراين
استانداردهاي بالاي را براي کار خود در نظر مي گیرند. آنها محصولاتي با كيفيت بالا توليد و بر اساس
مرغوبیت و راندمان رقابت مي کنند. آنها از مواجه شدن با رقابت ترسي ندارند و در حقيقت از رقابت
لذت مي برذ
§ کارآفرینان نوآور هستند و همواره در مقابله با موقعیتها از راهها و روشهاي جدید
استفاده مي کنند. آنها از توانايي خود در خلاقیت لذت مي برند. از تصورات و ابتکارات شخصي خود
براي یافتن راههاي جدید و کنار هم گذاشتن چیزها استفاده مي کنند.آنها پر از پرسش هستند.
§ کارآفرینان خستگي را زیاد احساس نمسي کنند. در برابر مشکلات به دنبال راه حل
گشته و سریعاً براي حل آنها اقدام مي کنند. آنها مي دانند با کار موثرء به اهداف خود خواهند رسید.
وظایف کارآفرین
هشت وظیفه براي کارآفرین وجود دارد:
4 از موقعيتهاي محیط آگاه مي شود
6 براي استفاده از این موقعیتها خود را به خطر مي اندازد
صفحه 7:
براي كار سرمايه گذاري مي کند
نوآوریها را معرفي مي کند
کار و تولید را نظم مي بخشد
تصمیم مي كيرد
نه مان
ei براي آينده برنامه ريزي مي كند
Gg 8
انگیزه هاي
مه اكز اولي اعث م قود كلا كان شود
نیاز به پیشرفت
5 علاقه به آزادي و استقلال
2 احتياج به رضایت شغلي
سرچشمه کارآفريني
کارآفرینان از کجا مي آیند؟ اشخاص چگونه کارآفرین مي شوند؟ آیا کارآفرینان
زاده شده یا ساخته مي شوند؟ زماني بود که تصور مي شد کارآفرینان به جاي
ساخته شدن» متولد مي شوند. صفات آنها به قدري نادر بودند که در هر جايي
یافت نمي شدند. امروزه» شواهد كافي وجود دارد که نشان دهد صفات
کارآفريني را مي توان با آموزش؛ پرورش داد.
صفحه 8:
کارآفرینان نقشهاي نیل را در جامعه ایفا خواهند کرد:
8 عامل اشتغال زايي
8 عامل انثقال فناوري
§ عامل ترغیب و تشویق سرمایه گذاري
§ عامل شناخت» ایجاد و گسترش بازارهاي جدید
5 عامل تعادل در اقتصادهاي بويا
عامل كاهش بوروكراسي اداري (كاهش بشت ميزنشيني و شوق عمل كرايي و...)
5 عامل نوآوري و روان كننده تغيير
§ عامل تحريك و تشويق حس رقابت
§ عامل ساماندهي متابع و استفاده اژریخش از آنها
صفحه 9:
كسب و كار الكترونيك؛ يك الزام در تجارت جهاني
J مقدمه
کسب و کار الكترونيك به عنوان يكي از زیر مجموعه هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات
در دهه گذشته رشد بالايي را تجربه کرده است. به طوري که رویکرد سیاست اکثر
موسسات تجاري در پذیرش و به كارگيري کسب و کار الكترونيك در جهت ورود به
بازارهاي جهاني و جذب مشتریان جدید موثر و کارا در اين راستاست. اما به كارگيري
کسب و کار الکترونيك در فعاليتهاي تجاري نیازمند توجه به يك سري عوامل درونزا و
برونزاي تاثیرگذار بر آن است. به طوري که توجه بنگاههاي تجاري به اين عوامل و
برنامه ريزي در جهت استفاده مطلوب از فناوري کسب و کار الکترونيك ضمن آنکه
بهره برداري از آن را تضمین خواهد کرد؛ زمینه رشد بنگاههاي استفاده کننده را
نیز فراهم مي کند. بنابراین» در اين مقاله ابتدا تعاریف» انواع؛ شیوه هاء مزایا و معایب
استفاده از کسب و کار الکترونيك بیان مي شود. در قسمت دوم چارچوب تحليلي كه در أن
استفاده از کسب و کار الکترونيك منتهي به افزایش انگیزه صادراتي مي شود» تشريح مي
گردد. در قسمت سوم به مطالعه موردي تجربه هند در اين زمینه اشاره شده و در نهایت
پيشنهاداتي در اين راستا ارایه مي شود.
صفحه 10:
©.كسب و كار الكترونيك
كسب و كار الكترونيك تعاريف متعددي دارد كه در زير به برخي از أنها
اشاره مي شود:
-كسب و كار الكترونيك وسيله اي كه مسير رسيدن بنكاهها به بازار را
-هموار مي سازد. مسيري که مشتریان در آنجا اقدام به خرید کالا و
خدمات مي کنند؛
- کسب و کار الکترونيك وسیله اي است که به استفاده کنندگان آن امکان
رسیدن به مشتریان موثر و کارآمد را فراهم مي سازد؛
- کسب و کار الکترونيك توانايي هدایت تجارت از طریق شبكه هاي
الكترونيك نظير ینترنت و شبکه جهاني است.
©.تجارت الكترونيك
براساس تعريف دفتر توسعه جامعه اروبا(002000) به طور كلي تجارت
الكترونيك» معاملات را در ارتباط با فعاليتهاي تجاري افراد و سازمانها
شکل مي دهد. این فعالیتها براساس پردازش و انتقال اطلاعات ديجيتالي
(متن» صدا و تصاویر) مبتني هستند.
تجارت الکترونيك؛ به مجموعه فعاليتهيي اطلاق مي گردد که مستقیما به
وسیله ارتباطات الكترونيكي (شبکه اي) پشتيباني مي شود.
صفحه 11:
“6.تفاوت کسب و کار الکترونيك و تجارت الکترونيك
کسب و کار الکترونيك به مفهوم كلي شامل به كارگيري فناوريهاي جدید براي برقراري
زنجیره اي بین سازندگان؛ فروشندگان» عرضه کنندگان و به طور كلي ارایه
دهندگان کالا و خدمات از يك سو و خریدار و مصرف کننده و یا به طور كلي مشتري از
خاذ تصميمهاي بهتر» بهینه سازي کالا و خدمات کاهش هزینه
. ولي تجارت الكترونيك به هر شكلي از نقل و انتقالات در
تجارت اطلاق مي شود که در آن طرفین؛ بیشتر از طریق الكترونيكي با یکدیگر در تماس
هستند تا از طریق نقل و انتقلات فيزيکي. به عبارت دیگر؛ تجارت الکتروتيك زيربخشي از
ب و کار لکترونيك در سازمنها است زيرا در كسب و كار الكترونيك» شكل الكترونيكي
كليه فرايندهاي كسب و كار سازمان از قبيل توليدء تحقيق و توسعه امور اداري؛ مالي؛ مدیریت
نيروي انساني» يشتيباني و تجارت مطرح است. در حالي كه در تجارت الكترونيك تنها فرايند
تجارت سازمان به صورت الكترونيك يك جزء بنيادي از كسب و كار الكترونيك به حساب مي
آید.
کسب و کار الکترونيك باعث مي شود تا فرايندهاي تجارت؛ روابط و دادوستد جهاني گردد.
محیط تجاري شرکت. ممکن است» شامل يك شبکه جهت دسترسي به سازمانهاي عمومي یا
شبکه هايي که با محافظت خاص براي دسترسي
صفحه 12:
افرادي خاص طراحي شده و یا حتي شبکه داخلي باشد که براي دسترسي افراد و کارمندان داخل
شرکت طراحي شده است. کسب و کار الکترونيك تنها قراردادن يك صفحه شبکه اي نیست. بلکه
محیط مدلهاي تجاري اعم از تجارت با کارمندان» مشتریان؛ تامین کنندگان و شرکا است. (سرمد؛
0 صم)
©.انواع كسب و كار الكترونيك
كسب و كار الكترونيك بسته به اينكه طرفهاي معامله سازمانها يا افراد باشند به انواع زير تقسيم مي
شوند. در اينجا روابط بر مبناي اهداف تجاري شكل مي كيرد.
واحد تجاري با واحد تجاري (60 < 6۵۵10۵6۵6 0 ۵061066) ؛
واحد تجاري با مصرف کننده (POGWMEGE TO COMGODER = BSC)
مصرف کننده با مصرف کننده (060 2 00060000608 ۳۵ (COOCGODER
واحد تجاري با دولت (969) < (BOG1IDECE TO GCOOEROVDEODT
دولت (GOOERODEOT TO BOCIDEGG = GEO) gsi sls b
صفحه 13:
©.شيوه هاي كسب و كار الكترونيك
به طور كلي سه شیوه معاملات کسب و کار الكترونيكي وجود دارد: 16۶ 0*0() < در اين
شیوه بنگاهها براي انجام فعاليتهاي تجاري از سیستم پست الكترونيكي استفاده مي کنند.
۶ 0) < در لينشيوفيع بنكاهها از طريق«<تعيينك ننده متحدا_شكلمنبع»
glk: A plal (DOIPFORD REGCOORCE LOCBTOR = ORL)
ميکنند. را6() ظ أدرسهاييهستند كه ساختار أنها برليهمه كامبيوترها يكسانلستو به
وسیله آنميتوانبه منبم مورد نظر دستیافت(لسنل ASS aie (PP Ge MOPS
aad ols (PORTOL) شبکه لستکه در آنلینك هييب رای رفتنبه سایتهيمحتویاخبار
مربوط بهء موضو عهايمختلفوجود دارد. لین صفحاندارايت عداد زيادیآدرسبا موضوعهاي
مختلنهتند.(لسنل 10/00 ص (OP خدماتدروازم شبکه ابش املموتور هایجستجوگر؛
الكترونيكئ جد نقشه هاه فروشو گزیته اودیگريب رايشتریاناست درولقم دروازم هي
شبکه «فيب رای بلیغاتو بسازاريابيستند. مزلیایاستفدده از کسبو HS SLI LS
نزديكشدنارتباطات
دستيابييه بازارهاوجديد؛
صفحه 14:
افزایش میزان فروش و سو!
حذف هزینه هايي مانندتهبه کاغذ. چاپ بروشور و كاتالو؛
کاهش هزینه هاي معاملاتي و تداركاتي؛
بهبود مدیریت بر روابط مصرف کننده. عرضه کننده و کارکنان؛
کاهش آلودگي محیط زیست» ترافيك و ازدحام.
(.معایب کسب و کار الکترونيك
مسئله امنیت؛ امکان ورود به سیستم هاي شما از طریق آدرس پست الكترونيکي»
سایت شبکه و دستيابي به اطلاعات مالي و غیره؛
اختلال در برنامه كاري در صورت خرابي سیستم؛
از دست دادن کنترل؛
مشکلات و هزینه هاي به روز بودن با فناوريهايي که به سرعت پیشرفت مي کنند.
تحليلي
عامل نظیر منافعبالقوه فناوري؛ ظرفیت
ه نه تنها به تولیدکنندگان کالاها و خدمات مي رسد که
از فناوري جدید استفاده مي کنند بلکه مصرف کنندگان آن کالاها و خدمات نیز از آن
بهره مند مي شوند. براي مثال. رشد سریع اینترنت باعث مي شود هم عرضه
کنندگان و هم مصرف کنندگان از مطلوبیت بيشتري برخوردار گردند.
پذیرش فناوري کسب و کار الکترونيك تابعي از چندین
صفحه 15:
عامل است. اين عوامل در اكش مواقع اش تقويت
یکدیگ دارند. روابط بين عملكرد صادراقق و پیز ضاوبری كسوير كار
الكترونيك در شکل (۱ ) نشان داده شده است.
TED) ae
hy ۱ 5
= ae =e
a مد
اشكل nn 9 antes) ای کسب وکا کوک
همانگوته که در شکل (۱ ) مشاهده می شود ملاحظات بین المللی که شام صادرات: واردات فناوری و... است
در تعامل با کسب و کار الکترونیک اثرتقویت کننده بر یکدیگر دارند. در این حالت بنگاه در سطح بین المللی با
پذیرش کسب و کار الکترونیک واردات و صادرات خود را برمبناى اصول استاندارد كسب و کار الکترونیک
شکل می دهد. از طرف دیگر قرار گررفتن کالا و خدمات در فضای تجارت الکترود
مبدا و متصد کالاها و خدمات می گردد و تفییرات اساسی در بازارهای هدف به وجود می آورد. موفتیت در این
فرایند منوط به مدیریت کارا و حرفه ای استه. مدیرریت حرفه ای با درک و شناخت از فضبای ارتباطات بٍ
المللی؛ شیوه های کسب و کار الکترونیک را متناسب با ملاحظات بیسن المللی تطبیق می دهد. از طرف دیگر»
مدیرریت حرفه ای با
موجب حذف فاصله بین
صفحه 16:
تجارت مدرن روابط غیرمعمول را تصحیح مي کند.
حجم عملیات؛ اثرات دو سویه اي را بر کسب و کار الکترونيك دارد. از آنجايي که استفاده از
کسب و کار الکترونيك باعث دستيابي به انبوهي از مشتریان با سلایق مختلف مي كردد. لذا
بنگاههاي فعال در امر تجارت بین لمللي با گسترش ظسرفیت توليدي و تنوع بخشي به توليدات
کالا و خدمات سعي در جذب مشتریان بیشتر است.
يكي از شرایط مهم دیگر در کسب و کار الکترونيك وجود شبکه ارتباطي قوي همراه با اطمینان
بالاست. دسترسي به پهناي باندبااتر در اختیار هیچ کدام از بنگاهها نیست. پهناي باند قمتي
از زيرساختهاي نهادینه شده توسط دولت است. هرقدر اين پا بالاتر باشده حجم وسرعت
اطلاعاتي که ردوبدل مي کند بیشتر خواهد بود. از اين رو با درنظر گرفتن نقش مهمي که اين
عامل مي تواند در موقعیت خدمات شبكه با توانبالا داشته باشد. خصوصي سازي و مقررات
زدايي خدمات ارتباطي به منظور افزایش كارايي در سیستم مخابرات در كشورهاي در حال
توسعه و توسعه يافته مورد تاكيد قرار مي كيرد.
متغيرهاي رفتاري نظير ميزان مهارت نيروي انساني بنكاههاء حجم سرمايه كذاري در تحقيق و
توسعه و نرخهاي دستمزد» از عوامل مهمي هستند كه در پذیرش کسب و کار الکترونيك توسط
بنگاهها موثرند. هرقدر بنگه تجاري در سطح بین المللي از نيروي انساني متخصص بيشتري
برخوردار باشد و منابع بيشثري را به سرمايه
صفحه 17:
گذاري تخصیص دهده موقعیت بيتسري در ج
همچنین دستمزدهاي بالا هميشه انگیزه عمده اي براي نيروي کار جهت افزایش
كارايي و نوأوري به حساب مي آید. در ن
الكترونيك منافع متعددي را به دنبال دارد. علي رغم اينكه بسياري از منافع
موجود در شكل يك ذكر گردید. بسياري از بنگاهها به دلیل پایین بودن هزينه
مشارکت را قبول مي کنند اینترنت باعث ارزاني دسترسي به اطلاعات و
بازارهاي جهاني مي شود. این عامل موجب مي گردد سرعت عمل در بازارهاي
چند منظوره که براي تولید کالاها و اطلاعات است بالا برود. به طور
شكل تازه اي به سازمان دهي زیرساخت مشاغل مسوجود مي بخشد و با ارزش
كذاري مجدد؛ راه را براي انجام معاملات تجاري باز مي کند و با مهندسي مجدد
بازرگاني محدوديتهايي که به طور سنتي گان را از مشتریان جدا مي
ساخت رها مي سازد.
از سوي دیگر» فعاليتهاي منفصل و جدا از هم نظیر سفارش؛ پرداخت و خدمات
بعد از فروش؛ ممکن است به يك فرایند واحد ادغام شده و باعث کاهش هزینه
هاي اعتباري گردد. نتیجه چنین فرايندي منتهي به افزایش كارايي و رقابت پذيري
در بین بنگاههاي صادراتي است.
صفحه 18:
©.اينترنت و كسب و كار الكترونيكي
درك اين موضوع بسيارحائز اهميت است. به ياد داشته باشيد تكيه امروز ما برروى تحليل مقايسهاى كسب و
كار الكترونيكى بين كشورهاى أمريكا و زابن است يعنى اينكه جكونه فعاليتهاى كسب و كار الكترونيكى اين دو
کشور با یکدیگر متفاوت است.
امروز ات زیربنایی قابل توجهی در چگونگی انجام بسیاری از کارها به وجود آورده است. ما
چگونه محصولات را خرید وفروش؛ اطلاعات را جمعآوری» ارتباط و تبادل معلومات را برقرار و جریان
کارها را ساماندهی میکنيم. اینترنت سرعت فرآیندها را افزایش داده و مرزهای جغرافیایی را درهم نوردیده
است و بویژه در انتظارات مصرفکننده که نقش عمدهای درخرده فروشیها دارد» تحولاتی به وجودآورده
است. اساسا زینه های جست وجوی اطلاعات ازطریق اینترنت تقریبا به صفر رسیده و بنابراین اگر بخواهید
زهاى معمولى را بفروشيد؛ اين خريدار است که هميشه برنده خواهد بود
به بيان ديكرء طرفهاى فرو: و خدمات با رقباى سختى روبرو هستند. زيرا موانع
ورودى براى كسب و كار الكترونيكى تسبتا يايين است و مشتريان مىتوانند أنجه را مىخواهند براساس
دسترسی آسان به اطلاعات از راه مقایسه بدست آورند.
تجارت اینترنتی در دهه 700 درمعاملات خرید وفروش سهام آمریکا بسیار رایج شد. خط رقابتی اولیه از حق؛
سرویس دلالی موجود فراتر رفت و برتمام بنگاههای معاملاتی موجود که متضمن هزینههای فراوانی بودنده
۵ ت واسطهای خریدکنید: لازم است ازطریق نماینده آن شرکت وارد معامله
وارد شویه دیگر نیازی به چنین نماندگیهایی وجود نداره در نتیجه
شرکتهای تجارتی اینترنتی قادر خواهند بود ازحق سرویس خود بکاهند. در
صفحه 19:
دوره اول که تا نیمه دهه (00 ادامه داشت» اين رقابت درجهت کاهش هزینههای خدماتی به
عنوان يك راهبرد کلیدی محسوب میشد. به عنوان مثال؛ در آغاز» شرکتها 0)>درصد از
هزینه های خدماتی را به علت استفاده از تخفیف می دادند.
پس از آن» اين میزان تخفیف ازطریق رقابت به 0600200 و (00درصد و بزودی نیز
بطورعلنی به حد اشباع رسید.
سپس رقابت وارد مرحله دوم شد. دراین دوره رقابت؛ روی نرم افزار پیشرفته صورت گرفت.
پس ازآن نرمافزارکمکی بیشتری که کاربری آسانتری داشت. توسعه دادند که به کمك آن
سرمایهگذاران معمولی فرصت می یافتد سهام را بهتر انتخاب کرده و مورد تجزیه و تحلیل
قراردهند. شرکتها دوباره؛ برای دورهای معین در رقابت با يكديكر به خط بايان رسيدند. ولى
مردم همجنان فكر مىكردند. اين حتى به فكر يك برنده جايزه نوبل هم نمىرسيد كه بتواند نرم
افزارى كمكى با كاربرى أسانترى توسعه دهد.
بنابراين جنين رقابتى باز هم بازار را اشباع كردء براى شركتها ديكر جايى براى ييشرفت باقى
نمانده بود. اين بار رقابت تنها در بين بعضى شركتهايى كه درتجارت باقى مانده بودند يايان
پذیرفت. خیلی از شرکتهای کوچکتر مجبور به کنارهگیری از بازار شدند.
درتجارت اینترنت بهعلت ناچیز بودن موانع ورودی به تجارت اینترنت؛ جان سالم بهدر بردن
کار آسانی نیست. اين نیز مزیت اینترنت را برای مشتریان نمایانتر کرد.
0.چگونه می توان در تجارت الکترونیکی پیروز میدان بود
ذر کسب و کار الکترونیکی» بشك آمریکا پیشتاز جهان است و شاید 400 سال از بقیه جهان
جلوثر باشد» ولی هماکنون سوال این
صفحه 20:
است که چگونه میشود به آمریکا رسید و سپس در کسب و کار الکترونب
باب کردن اینترنت در فعالیتهای تجاری همیشه اين مزیت را دارد که درل 5۳
فاصله نزديك به شما قرار خواهد داد» چیزهای خیلی دور از شما را به شما نزديك و همه آنها را
با هم بر روی يكك صفحه در مقابل شما قرار خواهد داد.
اگر انحصاراً از طریق یسب با همکارانتان در ارتباط باشید؛ دیگر هیچ اختلافی بین شما و
همکارانتان که در يك طبقه پایینتر از همان ساختمان هستند» با همکاران دیگرتان که در
نیویورك هستنده وجود ندارد. وقتى درباره مز
هزینه کارآیی فوقالعاده و غيره بحث مىكنيد» نقطه نظر شما فقط به نيمى از تأثيرات
معطوف است:
حال آنکه آنچه نادیده میگیرید؛ اين كه در اثر استفاده همزمان از اینترنت چیزی را از بین مي
برید.
همانطور که قبلاً هم كفتيم» سیستم آمریکا بر روی بخش کارکنان حرفهای و چگونگی هموار
کزدن تداخلات تجاری با هدف اتحا عناصر مختلف اجتماعی متکی است. در این نیستم اثرات
نامطلوب اینترنت در ابتدا ناچیز است و بنابراین به طور کلی نادیده گرفته میشود. در ژاپن؛
I نامطلوب قابل توجه است و نبایدنادیده گرفته شود. اين دقیقاً همان نکته راهبردی است که
به وسيله أن میتوان در مبارزه کسب و کار الکترونیکی در برابر آمریکافایق آمد. این نقطه نظر
را میتوان از طریق من و شرکت ) که يك شرکت خودروسازی در ژاپن است» مورد
بررسی قرار داد.
بگذارید در ابتدا راجع به مسسرم() که يك شرکت تکنولوژی اینترنتی بوده و به وسیله دایمر
کریسار» فورده جنرال موتورز نیسان؛ رئو» کامرس وان و اوراکل جهت بکپارچهسازی صنابع
اتومبیلسازی جهانی و با هدف کاهش قیمت کارأیی و کیفیت بیشتر کوتاه کردن زمانهای
راهبردی
صفحه 21:
بیشتر کوتاه کردن زمانهای راهبردی بازاریابی تشکیل یافته؛ توضیحی ب
سیتروئن به اين ابتکار عمل نپیوستند. در میان شرکت های خودروساز جهان؛ تویوتاه هونداء فوا
واگن و بی.ام. و از این ابتکار سرباز زدند. در واقع کلیه این شرکتها از طریق اینترنت به وسیله
شرکتهای قطعهساز به هم مرتبط شدهاند. مرکز اصلی آن در سوت فیلدآمریکا و شعب آن در
آمستردام» توکیو و ریودوژانیرو قرار دارند. این يك شرکت مستقل است که سرمايه أن از طرف
شرکتهای خودروساز مربوط تشکیل شده است.
0.تجربه هند
لعل (000006) به منظور ارزيابي رابطه بین کسب و کار الکترونيك و صادرات؛ مطالعه اي را
در هند انجام داده است. در اين مطالعه 670 بنگاه تجاري در سه گروه غيرصادراتي» صادراتي و
صرفاً صادراتي باتوجه به شاخصهاي زیر مورد بررسي قرار گرفته است:
قیوه:های کنب و کار لکترونیف4میزان.مهارت نيووي کار شاغل بر بنگاههاه ناوري مورد
استفاده در بنگاهها؛
بهره وري نيروي کار بنگاهها.
وي در این تحقیق انگیزه صادراتي را تابعي از عوامل فوق قرار داده و به نتايج زير رسيده است:
بنگاههايي که رویکرد صادراتي دارند برعکس بنگاههاي غيرصادراتي در معاملات تجاري بیشتر از
شیوه دروازه شبکه به جاي شیوه OPP IDE ibe استفاده مي کنند.
میزان حجم فروش بنگاههاي صادرات گرا بیشتر از بنگاههاي غيرصادراتي بوده و در این بنگاهها
میزان فروش انجام شده توسط شیوه دروازه شبکه به مراتب بالاتر از سایر روشهاست,میزان
تخصص و بهره وري نيروي کار در بنگاههاي صادرات گرا نسبت به بنگاههاي غيرصادراتي در
سطح بالايي قرار دارد. بیشترین میزان بهره وري نيروي کار در سه گروه بنگاهها مربوط به شیوه
صفحه 22:
بنگاهها مربوط به شیوه دروازه شبکه از کسب و کار تجارت الکترونيك است. همچنین نيروي کار
متخصص در بنگاههاي صادرات گرا بر شیوه دروازه شبکه متمرکز شده اند. اين در حالي است که
در بنگاههاي غيرصادراتي شیوه کسب و کار الکترونيك بیشترین نيروي کار متخصص را جذب
گرده .
0 "کسب و کار الكترونيكي : مفاهیم » مدلها و استراتژيها
بازاريابي تعاریف مختلفي دارد . يكي از اين تعاریف توسط "آنون "ارانه شده است . بازاريابي
مجموعه فعاليتهايي است که شرکتها از آن براي انطباق سودآور و خلاقانه با محیط رقابتي
استفاده ميکنند درکسب و کار سنتي کلید کسب مزیت رقابتي در ارانه کالاها و محصولات بهتر
نسبت به رقبا بود » اما در كسب و کار امروزي با ایجاد اینترنت که باعث تسریع روند تعاملات
جهاني شده است » مهمترین عامل كسب مزیت رقابتي توجه به مشتریان از طریق ایجاد ارزش است
. در واقع اینترنت تحولات وسيعي را در زندگي روزمره انسانها ایجاد کرده است . يکي از
مهمترین تحولات ناشي از اینترنت» رواج كسب و كار الكترونيكي است .كسب و كار الكترونيكي با
بهینه سازي زنجیره ارزش شرکتها ۰ منافع زيادي را براي آنها به همراه داشته و باعث رشد
بازار آنها شده است.
كسب و كار الكترونيكي سازمان را از طريق اينترنت ٠ اينترانت و اكسترانت به مشتريان »
عرضهکنندگان » شركاي كسب و كار و كارمندان متصل ميكند در واقع سيستمهاي شبكداي »
معاملات را براي مشتریان کنترل ميکنند و همچنین خدمات تجارت الكترونيكي را براي آنها فراهم
ميكنند . اينترانتها و دركاههاي وب ( مم اص ) براي ارتباط با کارمندان به کار ميرود ؛
صفحه 23:
به این منظور که آنها به اطلاعات بيشتري دست بيدا كنند.
وتتعاملاتي رز اهداف عشاركتي اطلاخات به کاز"ميززند نیزا که افزایفن"دمترشی به ادها بهرترزي
سازمان را افزايش ميدهد .جریان اطلاعاتي بین شركاي کسب و کار از طریق رشد و بهبو
اکسترانتها تسهيل مي شود . اكسترانتها به شركاي بيشتري امكان اجراي رامحلهاي كسب و کار را
si ترانتها به مشتريان خود متصل هستند . اين امر باعث
ميشود. امروزه شرکتها با در هدف و ماموريتي بدون كسب و كار الكترونيكي قادر به ادامه حیات و
رقابت در بازار رقابتي نيستند. در حالي که تجارت الكترونيكي بر مشتریان شرکت تاکید ميکند ؛ كسب
و کار الكترونيكي كستردهتر است و سازمان را با عرضهكنندكان نف
ميسازد .
اگر چه کسب و کار الكترويك و تجارت الكترونيك دو واژه مستقل هستند ۰ اما يك سري مشابيتهايي
بين آنها وجود دارد . هر دو تكنولوژيهاي جدید شبكهاي را به فرآيندهاي سازمان وارد ميکنند .
استفاده از تكنولوژيهاي شبکه در هر دو باعث افزایش كارايي سازمان ميشود . در نتيجه چون هر دو
به تکنولوژي بنابراین شرکتها باید سیستم سختافزار ۰ نرمافزار و زيرساختهاي
تکنولوژيكي خود را بهبود بخشند .
از آنجا که تجارت الكترونيكي به طور كلي از پيچيدگي كمتري نسبت به كسب و كار الكترونيكي
برخوردار است ۰ شرکتها باید کارشان را با تجارت الكترونيكي آغاز كنفد .
شکل و محتواي برنامه کسب و کار به اندازه سازمان و نیز به درجه رسمي سازي سازمان بستگي
دارد . بازاريبي الکترونيكي بر مبناي به كارگيري اصول مديريتي موجود کسب و کار در تعریف
چگونگي به كارگيري تكنولوژيهاي جدید » قرار دارد
عوامل برنامه کسب و کار الكترونيكي عبارتند از :
صفحه 24:
بررسي وضعیت
و تحلیل GWOT
. خلاصه مباحث کليدي
<. اهداف آتي
0 استراتژي رسیدن به اهداف آتي
0. آميخته بازاريابي در چارچوب استراتژي
wee
سنجش ارزش تجارت الکترونيك در عملکرد شرکتهاي توليدي ۰
محققان مختلف رويكردهاي متفاوتي را در بررسي آثار تجارت الکترونيك در نظر داشتهانده از جمله برخي
در سطح کلان, به بررسي آثار در كشورهاي جهان یا منطقهاي خاص مانند كشورهاي اتحاديه ارويا و
سازمان همكاري و توسعه اقتصادي (006060) پرداختهاند. برخي در سطح خرد. آثار فناوري
اطلاعات و ارتباطات را با توجه به فعاليتهاي مزسسه؛ مانند زنجیره ارزش» مورد تحليل قرار دادهائد.
برخي در صنعت يا بخشي خاص از صنعت مانند شرکتهاي کوچك یا متوسط یا خرده فروشيها آثار
تجارت الکترونيك را بررسي کردهاند.
آنچه که به عنوان معیار براي سنجش این آثار مورد توجه قرار گرفتهنده بسته به هدف هر پژوهش متفاوت
بوده است. در این مقاله. ضمن ارائه تعريفي جامع از تجارت الکترونيك و تکید بر لزوم توجه به
تجارت الکترونيك به عنوان اهرم رقابتي و همافزايي تا به عنوان ابزاري براي افزايش كارايي؛ معيارها
و شاخصهايي
صفحه 25:
ای iS eae Aes oe
شاخصها چارچوبي تلوريك بر مبناي تنوري مبتنيبر منابع ارائه ميد
(LAD, KRECEOEREOOE) bs 2595 39 }5
توجه فزاينده سازمانها و دولتها به تجارت الكترونيكه ناشي إز اهميت و ميزان تأثير قابل
انتظاري است كه هم بر محيط عمومي همه سازمانها (بهطور عام) و هم بر فعاليتهاي مختلف
سازمانها (به طور خاص) ميكذارد. در كشورهاي پیشرفته و تازه صنعتي شده جهان» استفاده از
تجارت الكترونيك به لحاظ مزاياي أن روز به روز كُسترش مويابد؛ اما كشورهاي در حال توسعه
را با مشکلات مختلفي مواجه ميسازد. تجارت الکترونيك» We
قوانين و مقررات بازار» محيط رقابتي بازار و... يدي
در حالي که سرمايگذاريهاي عظيمي در تجارت الکترونيك انجام ميشود؛ مديران و محققان هنوز
در کشاکش آنند که معيارهايي را براي تعین تأثیر این سرمايهذاريها بر بهبود عملكردهاي
اريشان تعیین كنند.
©0.تعريفي جامع از تجارت الكترونيك
شاید بتوان ادعا کرد که به تعداد پژوهشگراني که در خصوص این موضوع پژوهش يا مطالعه
کرداند. تعريفي از تجارت الکترونيك یافت. تعریف سادهتر «انجام امور تجارت به وسیله
ابزارهاي الکترونيك» است. ضعف این تعریف در اين نكته نهفته است كه برخي از افراد ممكن
است دجار اين اشتباه شوند كه تنها تجارتي تجارت الكترونيك است كه كاملاً به وسيله ابزارهاي
الكترونيك انجام شود.
سازمان توسعه و همكاريهاي اقتصادي (00©000)؛ تجارت
صفحه 26:
الکترونيك را چنین تعریف کرده است: «انجام تجارت کالاها و خدمات از
چه آن دسته از کالاها و خدماتي که قابلیت ارائه و تحويل از طريق تار
آنهايي که اين قابلیت در آنها وجود ندارد. (600000 ,10009/۳۹۷ 0000۵۲)
در تعريفي دیگر» تجارت الکترونيك خرید و فروش کالاها خدمات و اطلاعات با استفاده از شبكههاي
رايانهاي از جمله تار جهانگستر ارائه شده است (۱۵۵۲۵۵۵۵۵۵6) «وینستون کالاکاتا»0
ارت الكترونيك را از چهار منظر زیر تعریف ميكند:
دیدگاه ارتباطي: تجارت الکترونيك؛ ارائه دهنده اطلاعات؛ محصولات/ خدمات یا پرداختها از
طریق خطوط تلقن» شبكههاي رايانهاي یا هر وسیله الکترونيك دیگر است.
©. ديدكاه فرايند كسب و كار: تجارت الكترونيك؛ كاربردي از فناوري در خودكار كردن معاملات
تجاري و جريانهاي كاري است.
0. دیدگاه خدماتي: تجارت الکترونيك» ابزاري است که علایق و خواستههاي شرکتها» مشتریان و
مدیریت را
مخاطب قرار داده و اداره ميکند از هزينههاي خدمات ميکاهده کیفیت کالاها را بهبود ميبخشد و
سرعت تحویل کالا را افزایش ميدهد.
. دیدگاه بر خط: تجارت الکترونيك ظرفيتي براي خرید و فروش محصولات و اطلاعات و
همینطور دیگر خدمات پیوسته بر تار جهانگستر (م0)) را فراهم ميسازد. واضح است که تجارت
الکترونيك در بسياري از زمینهها بل توصیف است. اما شاید مفیدترین توصیف آن با تجارت ارتباط
بيدا ميكند: تجارت الكترونيك؛ تجارت کردن از طریق ابزارهاي فناوري ارتباطي جدید است که تمام
جنبههاي تجارت را شامل ایجاد بازار تجاري سفارشدهي, مدیریت زنجیره عرضه و معاملات پولي
را در بر ميگیرد. (0000 ,0ظ) ,ماس
صفحه 27:
06. تغييراهداف كسب و كار در تجارت الكترونيك
طي بزوهشي كه بين © هزار شركت دركير در تجارت الکترونيك انجام شد. باسخهايي كه مربوط به
پرسشهاي مزاياي مرتبط با تجارت الكترونيك بود؛ نشان داد که اهداف کسب و کارها در استفاده از
تجارت الکترونيك در طول زمان تغيير کرده است. شركتهايي که قبل از سالهاي 10672 اقدام به
استفاده از شبكههاي رايانهاي و اینترنت کردهاند. دلایل منطقي و هدفمندي براي اين کار ارائه کردهاند.
آنها مزايايي مثل کاهش هزينههاي شرکت» بهبود کیقیت خدمات قابل ارائه به مشتري و افزایش سرعت
در عملیات و همچنین سادهسازي فرايندهاي اجرايي را مدنظر قرار داهاند. این مزایا؛ مواردي هستند که
معمولاً مهندسي فرايندهاي الکترونيك را براي شرکتها و روشهايي که با مشتریان خود تعامل دارند»
تحت تاثیر قرار ميدهند. «ژو و کرامر(0»)600000 مدلي را براي سنجش توانمنديهاي تجارت
الکترونيك بر عملکرد شرکتها ارائه کردهاند. در این مدل» متغيرهاي اندازه شرکت و نوع صنعت
بهعنوان متغيرهاي کنترل در نظر گرفته شده است. چارچوب مفهومي اين مدل در شکل شماره 0 آمده
است. اين دو نويسنده؛ استدلال ميکنند که بهكارگيري تجارت الکترونيك» جریان اطلاعات را بهبود
ب و اكارامدي و هزینه معاملات را کاهش ميدهد. اقدامات استراتژيك در تجارت الکترونيك» از
ee scene اما اين توانمنديها بدون وجود زيرساختهاي مناسب در فناوري
اطلاعات نميتواند عملکرد شرکت را بهبود بخشد. اين زیرساختها کمك ميکنند که شرکت کاربردهاي
خلاقانه تجارت الکترونيك را سریعتر از رقبا به کار بندد و موثرتر عمل کند.
براي سنجش عملکرد شرکت از شاخصهاي مالي استفاده شده است بهگونهاي که عملکرد؛ در سه بعد:
سوددهي,کاهش هزینه و
صفحه 28:
كارايي موجودي؛ مورد بررسي قرار گرفته است
زیرساخت فناوري اطلاعات با متغيرهايي که در ادبیات بيرهوري فناوري اطلاعات مورد استفاده قرار
ميگیرنده عملياتي شده و شاخصهاي سنجش توانمنديهاي تجارت الكترونيك در چهار بعد زیر مورد
اندازهگيري قرار گرفتهند:
1( اطلاعات: اطلاعات مفید در مورد کالاها و خدمات
معاملات: توانيي تسهیل معاملات بر خط
©. تعامل و سفارشيسازي: ظرفیت توانمندسازي تعاملهاي برخط بین کاربر و شرکت و سفارشي كردن
کالاها بر طبق ترجیحات فردي مشتریان
. ارتباطات عرضهکنندگان: اتصال الکترونيك براي یکپارچه کردن عرضهکنندگان از طریق سهیم شدن
در اطلاعات
IG تجارت الكترونيكي و کسب و کار الكترونيكي
پیشرفت عمده در ارتباطات راه دور و فن آوري اطلاعاتي موانع و مشکلات زماني و مكاني مربوط به
امور تجارت را کاهش داده است.به طور لي براي تجارت الکترونيك تعاریف مختلفي ارائه شده است که
اغلب آنها مبتني بر تجارت گذشته در استفاده از تجارت الكترونيكي بوده است.در ساده ترین شکل مي توان
آن را به این صورت تعریف کرد: انجام مبادلات تجاري در قالب الكترونيکي.
کسیون اروپاني در سال 96*2 آن را به شکل زیر تعریف کرد.
تجارت الكترونيكي بر پردازش و انتقال الکثرونيك داده ها شامل متن و صدا و تصویر مبتني مي باشد.
تجارت الكترونيكي فعاليتهاي گوناگوني از قبیل مبادله الکترونيك کالاها و خادمات و
صفحه 29:
تحویل فوري مطالب ديجيتالي و انتقالالکترونيك را شامل
تجارت الكترونيكي که تا چندي قبل به تعداد معيني از شرکتها محدود مي كريد
جديدي است که در آن تعداد زيادي از اشخاص مصرف کننده در شبکه حضور دارند. به علاوه محتواي
آن از حیطه مبادله دادهاي مربوط به سفارش دادن یا قبول سفرش فراتر رفته و فعاليتهاي عمنمي تجارت
از قبیل تبلیغات. آگهي. مذاکرات. قراردادها و تسویه حسابها را نیز در برگرفته است.
از مجموعه تعاريف ارائه شده فوق مي توار كرفت كه زه بنه هاي کاربرد تجارت الکترونيك بسیار
تر از مبادله کالا و خدمات و وجوه است و در تعريف أن و تعيين سياستهاي مورد نظر بايد علاوه
بر كاربرد هاي بالفعل به كاربردهاي بالقوه أن نيز توجه داشت. ويزكيهاي تجارت الكترونيكي عبارتند از
- جهاني نمودن تجارت
- برداشتن محدوديتهاي زماني و مكاني
- کاهش قیمت منابع جهت خرید
- افزایش درصد فروش
- دسترسي آسان به اطلاعات لازم
- کاهش چشمگیر هزنیه هاي معاملاتي
- کاهش هزینه هاي زماني معاملات
و بسياري دیگر از مزاياي تجارت الكترونيكي که ارزش آنها به بیش از هفتصد ملیارد دلار رسیده و پیش
بيني مي شود از رشد بسیار چشمگيري در حدود سالانه ۲200 درصد برخوردار شود.
از طرف ديكر كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيكي دو وازه متفاوت مي باشند كه البته در واقع
تجارت الكترونيكي زير مجموعه كسب و كارالكترونيكي مي باشد.
فرمول كسب و كار الكترونيكي به شرح زير مي باشد:
صفحه 30:
16 تعاریف
E-commerce
تمام ابعاد تجارت و ضرآيند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی ۲0/610 انجام ده تجارت
الکترونیکی می گویند. محصولات مورد معاملهء ممکن است دارای ماهیت متفاوت باشد ماهیت
الکترونیکی مثل bolas فیزیکی مثل اتومبیل؛ یا خدمات مثل برنامهریزی مسافررت ومشاوره
پرشکی ویا
arketing
بازاریابیالکترونیکی» یعنیبهکار گیری طیف وسیعی از فنآوریهای اطلاعاتی به منظور تفییس و
تحول استراژیهای بازارییی با هدف خلق ارزش بیشتر بمرای مشترری (استرراتریهای اثربخشتر در
بخشبندی بازار انتخاب بازار هدفه تماییز و موضعیابی » ببرنامهریزی و اجرای کا رآمدتر منهومسازی:
توزیع, ترفیع و قیمتگذاری کالاهاء خدمات و ایدههاء خلق مبادلاتی که اهداف مشترریان فردی و
سازمانی را بمآورده سازد.
بمسمور4)
اری تاز» رفته رفته در جوامع جهانی جای رسانههای آموزشی را می گیررد
اياى آن عبا ala فرصت ياد كيرى براى مردم نكهدارى و ثبت كيفيت ياد كيرىء
امكان ماندن درخانهءهزينه كردن بيشت بودجه درراه علم به جاى حرج مسكن و مسافرت و
اطلاعات آماده به صورت On-Line
صفحه 31:
باتوجه به چارچوب تنوريك مطرح شده و بررسي تجربه هند از كسب و كار الكترونيك براي افزايش
انگیزه صادراتي پیشنهادات زیر براي بنگاههاي تجاري فعال در امور بازرگاني به بنگاههاي بین المللي
توصیه مي شود. ورود به سازمان تجارت جهاني و قرار گرفتن در وضعیت رقابتي امري اجتتاب ناپذیر
است. از اين رو استفاده از ناوريهاي نوین تجاري در بنگاههاي صادراتي مورد تاکید قرار مي گیرد.
از آنجا که موفقیت در کسب و کار الکترونيك نیازمند توجه به عوامل جانبي و تاثیرگذار بر آن است. لذ
مدیریت حرفه اي و به كارگيري نيروي کار متخصص براي نقویت کسب و کار الکترونيك براي بنگاهها
توصیه مي شود.
تجتوو گرچه تلاش بسياري براي سنجش آثارتجارت الکترونيك صورت گرفته است ولي متاسفانه .
شاخصهاي یکسان و مشخصي براي اندازگيري این اثرات» شناسايي نشده است. این شاخصها عموماً
بهطور کلان مطرح شده و میزان نفوذ تجارت الکترونيك در کشورها را نشان ميدهند. ماند: حجم
معاملات بازاريابي گسب و کار (060)) و کسب و کار به مصرف کننه (0060)» ارزش خرید با
فروش الكترونيکي» نسبت سرمايگذاري در فتاوري اطلاعات به تولید ناخالص داخلي.
معيار اي معرفي شده؛ در يزوهش زو و كرامر(©000)©): شاخصهايي را براي مطالعه تاثير
بهكارگيري تجارت الکترونيك بر عملكرد شركتها برحسب سوددهي؛ كاهش
صفحه 32:
هزینهها و كارايي عملياتي آنها معرفي ميکنند.
از آنجا که ۰ پيوستگي بيشتري بین نهادها و افراد ایجاد ميکند» بهكارگيري تجارت الکتره
انسجام و يكپارچگي قويتري را بین مشتریان؛ عرضهکنندگان و تامینکنندگان در زنجیره ارزش
ضروري ميسازد. به اين معنا که بيرهگيري از مزاياي تجارت الکترونيك تنها با تلاشهاي شرکت
در دیجیتال کردن زنجیره ارزش خود قابل دستيابي نیست بلکه آمادگي مشتریان» عرضهکنندگان:
تامینکنندگان و دیگر همکاران تجاري شرکت که در تعاملات و معاملات الکترونيك نقش دارند نیز
حانز اهمیت است.
صفحه 33:
يونس غربالي مقدم و بروين اقدامي
۷
بحت لوق
ددمت ونه ادحا سم
وج 140/6 اعجو | ):010 حلم امكو اذاي عنمب مها
الكترونيك در عملكرد شركتهاي توليدي ش ارزش تجارت الكترونيك در
PPPs Slee شركتهاي توليدي
9اه سم توا سوه
00 وروت اوه و ماوت hip
was 1۱/0 )لیلد تناها
09 )ره اوه روم با و