کسب و کار خانوادگی
اسلاید 1: بسمه تعالي
اسلاید 2: كسب و كار خانوادگي Family Businessارائه شده در کلاس درس دکتر احمدپورتهيه و تنظیم : مهدی سمیع زاده
اسلاید 3: مفهوم كسب و كار خانوادگي
اسلاید 4: هندلر (Handler, 1989) : کسب و کار خانوادگی ، به مثابه سازمانی است که اصلی ترین تصمیمات و برنامه های عملیاتی آن برای انتقال و جایگزینی رهبری ، تحت تاُثیر و نفوذ اعضای خانواده ای قرار دارد که این اعضا در مالکیت و یا مدیریت آن سازمان نقش اصلی را بر عهده دارند.تعریف کسب و کار خانوادگی
اسلاید 5: Rosenblatt, deMik, Anderson, & Johnson, 1985 هر نوع کسب و کاری که بخش عمده مالکیت یا کنترل آن در اختیار یک خانواده باشد و خانواده به طور کامل و یا پاره وقت ، مستقیماً در آن درگیر می باشد. Babicky, 1987 نوعی کسب و کار کوچک می باشد که توسط یک یا چندین نفر از اعضای یک خانواده که از ابتدا ایده تحقق آن را داشته و برای موفقیت آن سخت تلاش نموده اند شروع شده است. تعریف کسب و کار خانوادگی
اسلاید 6: Lyman, 1991 کسب و کاری که : مالکیت آن بطور کامل در اختیار خانواده باشد ؛ حداقل یکی از مالکان آن در کسب و کار مشغول به کار باشد ؛ عضو دیگری از خانواده در کسب و کار مشغول به کار باشد یا حتی اگر وی به صورت رسمی در استخدام کسب و کار نیست به طور منظم از بیرون به آن کمک نماید.Leach, et al (1990) & Astrachan, 1993 شرکتی که بیش از 50 درصد سهام و آراء آن در تسلط یک خانواده می باشد ، و / یا گروهی از خانواده ها کنترل اصلی شرکت را بر عهده دارد ، و / یا اکثریت مدیران ارشد آن از اعضای یک خانواده هستند. تعریف کسب و کار خانوادگی
اسلاید 7: شركت ها، مؤسسات و كسب و كارهايي كه بوسيله ارتباطات و تعاملات خانوادگي و افراد خانواده تحت تاًثير قرار مي گيرند. كسب و كاري كه متعلق به افراد يك خانواده مي باشد و توسط افراد فاميل و غيرفاميل اداره مي شود.نوعي كسب و كار بزرگ و چند مليتي كه توسط چندين خانواده محلي اداره مي شود.نوعي كسب و كار مشترك ميان چند شريك غير فاميل كه هركدام از آنها پسر و يا دختر و يا ديگر افراد خانواده و فاميل خود را در آن درگير نموده است. برآیند تعاریف کسب و کار خانوادگی
اسلاید 8: يك كسب و كار خانوادگي گاهي مي تواند فراتر از يك شركت خانوادگي باشد. و گاهاً نيز فقط در قالب يك شركت خانوادگي باشد. در تعريف اين نوع كسب و كار سه عامل مهم مطرح مي باشد: خانواده، مالكيت و مديريت. همگرايي عامل خانواده و تنها يكي از دو عامل مالكيت یا مديريت (خانواده و مالكيت يك كسب و كار ، يا خانواده و مديريت يك كسب وكار) مي تواند به تعريف يك كسب و كار خانوادگي بسنده كند. تشریح کسب و کار خانوادگی
اسلاید 9: مدل های مطالعه کسب و کار خانوادگی
اسلاید 10: ابعاد تشکیل دهنده کسب و کار خانوادگی
اسلاید 11: حرفهجوانخانوادگيورود به حرفههمكاري و كار با يكديگرگذر از موانعراه اندازي و شروعبلوغتوسعه و گسترشمشاركت نزديك (خواهر و برادر)ائتلاف دور(عمو زاده ، عمه زاده و …)كنترل و نظارت مالككسب و كار (Business)خانواده(Family)مالكيت (Ownership)ابعاد تشکیل دهنده کسب و کار خانوادگی
اسلاید 12:
اسلاید 13:
اسلاید 14:
اسلاید 15:
اسلاید 16:
اسلاید 17: نقش و اهميت كسب و كار خانوادگي
اسلاید 18:
اسلاید 19: سهم شركت هاي خانوادگي از كل شركت هاي موجود در اروپا حدود 60 – 93 درصد ايالات متحده حدود 95 درصد آمريكاي مركزي و جنوبي حدود 65 درصد انتشارات آكادمي بين المللي تحقيقات شركت هاي خانوادگي (IFERA, 2003)
اسلاید 20: حدود 35 درصد (175 شركت) از 500 شركت بزرگ آمريكايي از نوع شركت هاي خانوادگي مي باشد.شركت هايي مانند Peugeot Henkel BMW Dr. Oetker Johnson & Johnson IKEA Tetra Pak از نوع شركت هاي خانوادگي مي باشند. انتشارات آكادمي بين المللي تحقيقات شركت هاي خانوادگي (IFERA, 2003)
اسلاید 21:
اسلاید 22: كشوردرصد توليدات شركتهاي خانوادگي از GNPدرصد نيروي كار استخدام شده توسط اين شركت هاايالات متحده4060ايتاليا-79فنلاند40-4540-60اسپانيا65-هلند5443پرتغال60-بلژيك55-انگلستان-50<آلمان5558فرانسه<6045استراليا5050
اسلاید 23:
اسلاید 24: خانواده به عنوان انتقال دهنده جبهه اي از اصطلاحات آيين ها و رفتارهاي اجتماعي مانند توفيق طلبي ; استقلال طلبي و خطر پذ يري در عرصه فعاليت اقتصادي و همسازي با واقعيت هاي کاري در جامعه به اعضاي خودنقش و اهمیت خانواده و کسب و کارهای خانوادگی در توسعه کارآفرینی
اسلاید 25: حرفه خانوادگي به عنوان نوعي آموزشگاه و آزمايشگاه واقعي در جهت تعليم و پرورش مفاهيمي همچون استقلال، فرهنگ تلاش و كار، خطر پذيري، مسئوليت پذيري، نقش آفريني و خبرگي و پختگي نقش و اهمیت خانواده و کسب و کارهای خانوادگی در توسعه کارآفرینی
اسلاید 26: خانواده ها و شركت هاي خانوادگي به عنوان عاملي براي حفظ و ايجاد دوام و ثبات در اقتصادهاي محلي و منطقه اي، و عامل پيدايش نوآوري ، تجارت، صنعت، تكنولوژي، بازار مصرف ، بازار كار ، رفاه ، آسايش و امنيت اقتصادي به مناطق و محل هاي خود ، به دليل ناتواني و ضعف دولتها در انجام اين مهمنقش و اهمیت خانواده و کسب و کارهای خانوادگی در توسعه کارآفرینی
اسلاید 27: ايجاد و توسعه اشتغال در بخشهاي اقتصادي کشور و به تبع ان استقلال اقتصادي خانواده ها دگرگوني در روند توليد با استفاده از تکنولوژي پيشرفته و به دنبال آن تغيير در فرهنگ مصرف تنوع شغلي و ايجاد رقابت گسترده در بازارهاي اقتصادي بسط و توسعه صادرات با اتکا به منابع موجود در خانواده ها کاهش نرخ بيکاري وتورم وبه دنبال آن کاهش آسيب هاي اجتماعي در جامعه و خانوادهآثار و فواید توسعه کارآفرینی از طریق ایجاد و افزایش کسب و کارهای خانوادگی
اسلاید 28: افزايش آسايش و رفاه خانواده ها و به تبع آن رشد فرهنگي جامعههمگرايي و اتحاد بيشتر بين خانواده و اجتماع افزايش حضور زنان در محيط هاي كاري و كاهش تنش ها و فشارهاي رواني بر مردان افزايش نقش و سهم زنان در توسعه اقتصادي جامعه و به دنبال آن افزايش ميزان آرامش و رضايتنمندي آنها اتكا به منابع مالي و انساني خانواده ها براي توسعه و رشد كارآفرينيامكان رشد و نگهداري مشاغل و حرفه ها براي نسل هاي بعدي آثار و فواید توسعه کارآفرینی از طریق ایجاد و افزایش کسب و کارهای خانوادگی
اسلاید 29: عوامل مؤثر بر راه اندازي كسب و كارهاي خانوادگي
اسلاید 30:
اسلاید 31:
اسلاید 32:
اسلاید 33:
اسلاید 34:
اسلاید 35:
اسلاید 36:
اسلاید 37: نتایج کلی بررسی سوالات اصلی تحقیق (تاُثیر هر کدام از متغیرها بر متغیر ایجاد کسب و کار)
اسلاید 38: با تشكر از حسن توجه شماو آرزوي توفيق
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.